Miljöpartiet nöjer sig inte med att man ska beskatta fossila bränslen. Man föreslår nu också en särskild skatt på de digitala motorvägarnas bredband.
Detta står att läsa om i Miljöpartiets Kulturen – Det fjärde välfärdsområdet (PDF), där man skriver:
“Någon form av bredbandsskatt ska införas och samtliga internetaktörer som verkar kommersiellt i Sverige måste kunna beskattas i landet.”
Internetaktörer är ganska brett. Det inkluderar alla publicister på Internet, inklusive bloggar.
Annars förstår man förstås logiken. När folk inte längre har råd att åka bil på grund av trängselskatter, infrastrukturavgifter och skatt på bränsle, utan istället utför sina ärenden på Internet, så behöver man beskatta just Internet och bredband extra. Detta är ju också en framtidssäker policy när peak oil minskar bilåkande och med det skatteintäkterna framöver. Då behöver man förstås ta ut den skatten någon annanstans. Och varför inte de digitala motorvägarna?
Som bekant för alltid företag vidare sin beskattning till kunderna, så en bredbandsskatt kommer förstås landa på slutkunden, dvs konsumenten, i form av höjda bredbandspriser.
Uppfångat via bloggrannen En mensans betraktelser.




