Två aktörer som har en kundservice och support i världsklass är Telia respektive Skatteverket. Dessutom mitt i semestern.
Bild: Skatteverket |
Till en början så lagade Telia det avgrävda bredbandet på ungefär 24 timmar, så jag är återigen online på riktigt. Och då är det ändå semester, men beredskap och tillgänglig personal hos underleverantörerna är tydligen ändå på topp.
För det andra så upphör jag aldrig bli förvånad över hur hjälpsamma och engagerade personalen är på Skatteverket. Den här gången fick jag till och med en e-postadress direkt till handläggaren för vidare kontakt i ärendet om det inte löste sig. Så inga mer telefonköer om problemet återkommer eller nu inte har lösts.
Nej, sådant här gör att man blir riktigt glad. En servicenivå långt utöver vad man kan förvänta sig.
Skatteverket slår verkligen knut på sig vad gäller personliga servicenivåer, och det verkar gälla oavsett om man är egen företagare eller privatperson. Fortsätt så!
15 kommentarer
Håller med..
Varför inte ta skatteverkets propellerlogga och göra den lite mer blå-gul med sossegrå bakgrund, så har vi en ny Svensk flagga.
Det är väl ändå de höga skatterna som har byggt Sverige?
Det enda som saknas i SKV's logga är det svarta hålet i mitten;)
"En servicenivå långt utöver vad man kan förvänta sig."
Nja, snare så att många andra håller en nivå långt under vad som är acceptabelt i förhållande till vad man betalar för. (direkt eller via skatter).
Vi har ju inte precis en servicekultur i sverige. Bra att det håller på att ändras så sakta.
Kul att bredbandet kom upp igen inom 24h. Man får hoppas att det inte berodde på "felanmälan" via en av Sveriges mest inflytelserika bloggar 🙂
Finns det några anekdoter därute om obloggade Telialinors reparationstid?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Har samma erfarenhet av Skatteverket, kontakt direkt med handläggaren genom telefon eller mejl och det mesta löser sig. Och även när det är till min fördel skattemässigt. Toppen service faktiskt.
Å andra sidan är ju skatteverket statens kassako – man är väl mer benägen att ge service till betalande "kunder"?
Service från skatteverket?
Visst så länge du frågar de mest simpla sakerna, så fort det blir nåt som är lite invecklat så får du lika många svar som antal ggr du ringer.
Brevfrågor är det enda som du kan använda samt få något relativt korrekt svar på, men även det kan dom smita undan med ifall det blir revision.
Det finns ingen ursäkt att inte kunna lagen, förutom för skatteverket, för det vore ju orimligt att dom skulle kunna veta allt?
Håller inte med att man får någon som helst bra service från skatteverket. Hade en fråga gällande ombildning från enskild firma till AB. Ringde 3 gånger då ingen handläggare var säker på sin sak. Alla handläggare gav olika svar.
De som jobbar på Skatteverket är fantastiska! Kanonbra service och man blir glad varje gång man har med dem att göra. Jag har bara fått vettiga svar, både som privatperson och när jag ringt från ett företags räkning. De olika e-tjänsterna är väldigt bra överlag.
Kan inte påstå att jag gillar nivån på skatterna i Sverige, men den är det ju riksdagens ledamöter som beslutar om, inte tjänstemännen på Skatteverket.
Men bäst service har ändå Systembolaget! Det sägs dessutom att dom för tredje året i rad vann "bästa serviceföretag"
!
Jag vill ge en eloge till SJ. Försenad resa på 2½ timme, skickade in reklamationen och fick svar inom 30 sek. Visserligen ett automatiserat svar men någon har tagit till sig att man kan använda sådanadär datamanicker för att snabbt och enkelt lösa de "enkla" problemet. Fick ersättningen uträknad och förklarad och att jag får den insatt.
Svarade på maielt och då gick det till en handläggare, fick svar inom 30 min.
Bra service, de tycker jag. Inget strul, snabbt och enkelt. Som det ska va!
Det har jag upplevt och sagt i åratal, ja redan från 90-talet då man omorganiserat sig och verkligen satsat på service. Man vill att de skattskyldiga ska se SKV som vän och inte som fiende(som det blivit i ett land där skatterna länge varit alltför höga).
SKV fortsätter att jobba med bibehållen ära.
Håller fullt ut med om det jag har erfarenhet av i egenskap av såväl privatperson o företagare:
Skatteverket
håller toppklass som myndighet. I genomsnitt så är handläggarna mycket engagerade och vill finna en sakliga problemlösningar liksom svar.
Två andra myndigheter stick i stäv, som bevisat sin totala motsats till skickliga Skatteverket:
Bolagsverket
Försäkringskassan
De båda myndigheterna har mer än enstaka gånger visat sin synnerliga anitpati. Istället för att vilja hjälpa till att finna sakliga lösningar på problem – så har de istället bemödat sig med att leta efter möjligheter att ställa till besvär med irrelevanta invändningar som försenar och försvårar för den de är betalda att ge service åt.
Håller helt med om Skatteverket. Jämfört med andra myndigheter där man snabbt känner sig som en Kafka-figur så har Skatteverket en god service.