På morgonen idag höll jag ett inledningsanförande på Svenska Stadsnätsföreningens stora konferens Bredbandsbåten. I eftermiddag ska jag genomföra lite bokresearch för Höstsol och träffa en myndighetschef och myndighetens krisberedskap. Därav lite glest med blogginlägg.
Latest in bredband
“There ain’t no such thing as a free WiFi on Greenland.” – jag
Man ska kanske inte klaga så värst när Telia höjer DSL-bredbandet med 7.9% i pris för helt fria gigabyte. Man kan nämligen bo på Grönland där 50 gigabyte i månaden kostar 1 499:- DKK eller cirka 1 900:- SEK.
Den icke existerande inflationen skördar nya segrar. Telia har nu höjt priset på mitt DSL-bredband med 7.9%.
Lider av jetlag från Grönland, plus att mitt DSL-bredband hos Telia bestämt sig för att sluta fungera. Det första problemet bör vara löst idag, och det andra säger Telia ska vara löst den 16:e augusti. Så har ni åtminstone en förklaring till varför det är sporadiska blogginlägg.
Icke-inflationen slår till igen. Fick just ett brev från Telia där de informerar mig om att de höjer min bredbandstjänsts pris med 8%, från 509:- SEK i månaden till 549:-.
Detta säger man göra för att
“utveckla våra bredbandstjänster för att kunna erbjuda dig bästa möjliga surfupplevelse. För att kunna fortsätta med detta har vi höjt priset på den kombination av bredband och fast telefoni som du har.”
Wow. Internet blev helt plötsligt 8% bättre antar jag.
Fast i SCB:s substitutionsberäkningar så får jag väl helt enkelt ersätta e-post med snigelpost och att läsa på webben med att prenumerera på en tidning istället. Så i själva verket blev allt billigare enligt KPI-beräkningarna utgår jag från, även om jag måste betala 8% mer. Alltså har jag nu mer kvar i författarplånboken än tidigare, allt annat är bara ett eko av egots vibrationer.
Fast kanske innebär detta att mitt bredband inte kommer gå ner varje gång det börjar regna, eller vad säger ni Telia?




