Medan elbilar är spektakulära och något som uppmärksammas, så är användningen av elfordon antagligen större i kommersiella applikationer i vår industri.
Eltruckar, både manuella, såväl som i robotlager är kanske den vanligaste tillämpningen. Även i hamnterminaler förekommer stora containerfordon, som är eldrivna.
Men tittar man lite noggrannare finns det fler fordon.
Vad gör elbilen på bensinstationen?
Tankar diesel till den elektriska högtryckstvätten, för snabbuppvärmning av vatten vid fasadtvätt. |
Byns lokala bygg- och fastighetsfirman (och byggvaruhandeln) Sätila Bygg har en liten elbil för fastighetsskötsel och mindre transporter inom och runt byn. Den är tillräckligt stark för att bland annat dra en skylift. Eftersom den formellt är att anse som en EU-moppe med maxfart 45 km/h, kan även sommarjobbare köra den.
Enligt uppgift kan de användas i upp till två veckor utan att behöva laddas, även om den förstås laddas rutinmässigt.
Man har även en elektrisk truck hos byggvaruhandeln.
Eltruck |
Jag har även observerat en elektrisk frontlastare i byn, men har inte kunnat identifiera var denna hör hemma. Möjligtvis är det någon lokal jordbrukare som äger denna, men då jag endast sett den när jag suttit bakom ratten har jag inte kunnat fotografera ordentligt. Det finns också privatpersoner som har golfbilar eller elmopeder för lokala persontransporter, men det är som sagt privat.
Elbåten Isa af Lygnern |
Annars, passande så här vid midsommar, så är en av byns turistattraktioner, turbåten Isa af Lygnern, faktiskt en elbåt. Den är en återskapning av den gamla ångbåten Isa, som förr i tiden trafikerade Hallands största sjö, Lygnern, mellan Sätila och Fjärås, med diverse stopp på vägen.
Idag är den dock ingen ångbåt, utan drivs med elmotor och batteridrift. Sommartid går regelbundna turer, bland annat till Ramhultafallen, och båten är också tillgänglig för events som konferenser, bröllop, middagar med fullständiga rättigheter etc. Två 20 kW elmotorer kan driva den 30 ton tunga båten med 40 passagerare i tio timmar.
Hela ekbryggan, där varje planka
har en separat sponsor med namn. |
Poängen är att även med peak oil, så kommer vi inte gå tillbaka till 1800-talet, och de som hävdar detta missar utvecklingen som faktiskt finns. Allt är inte direkt beroende av olja och allt försvinner inte med oljan.
Av intresse så är både Isa af Lygnern och den 150 m långa bryggan vid Sveriges bästa insjöbadstrand, den 1 km breda och 100+ m långgrunda Sätilasand, produkter av civilsamhället. Både bryggan och båten är byggda med privata insamlade medel, och frivilligt nedlagt gratisarbete, och hela stranden är en samfällighet och drivs också på frivilliga privata initiativ och inte i kommunal regi. Naturligtvis är bryggan dessutom byggd med lokalt fälld ek, förädlad på den lokala eksågen. Även byns centrum är finansierad och upprustad i privat regi av fastighetsägaren, för en bråkdel av vad det skulle kostat om kommunen gjort ett kommunalt hybrisprojekt. Därtill är i princip alla vägar i byn privata via en vägförening. För att inte tala om terrängbanan med elljusspår eller alla fotbollsplaner, som också drivs av civilsamhället. Därtill kommer det nu dras in fiber till över 420 fastigheter, också i civilsamhällets privata regi via en fiberförening. Grannbyn Fotskäl har redan slutfört sitt motsvarande projekt.
Men så är det på landet – man betalar lika mycket i kommunalskatt som i centralorten, men vill man ordna något får man ordna det själv.
Vad som än så länge är svårt att ordna elfordon till är de riktigt tunga transporterna och entreprenadmaskiner, inklusive inom jord- och skogsbruk. Samtidigt kan man tycka att det borde vara en smal sak att elektrifiera exempelvis byggarbetsplatser, där det handlar om korta transportsträckor och man alltid har tillgång till el.
Ovanstående är alltså exempel på vad man kan hitta för elfordon i en liten by på landsbygden – elbåt, eltruck, elservicefordon, elmopeder, golfbilar – vad kan man inte då hitta i storstaden, om man håller ögonen öppna?
Ska man falla tillbaka till det mer rubrikskapande Tesla Motors och elbilar, så säger sig Tesla planera att ta fram elbilar för just servicebruk och lokaltransporter tids nog. Planerna ligger längre fram i tiden, och det är på personbilar man ska tjäna pengar och utveckla tekniken de närmaste åren. Men servicefordon sägs ligga i planeringen längre fram.
Se även tidigare artikel om elfordon i jord- och skogsbruket, som kanske borde uppdateras då den har fyra år på nacken.
32 kommentarer
Inte kommer vi gå tillbaks till 1800 eller 1900-talet, men inte planeras det i alla fall för att det kommer att finnas samma mängd motorfordon som idag även om dessa driva av ej fossila alternativ. De tätbebyggda områden som planeras idag i storstäderna , där alla helst ska bo och ha sin försörjning mer eller mindre mot sin vilja, kommer inte ha plats för tex elfordon som ska ställas upp någonstans för laddning. Det är spårbunden kollektivtrafik mellan stadens shoppingarenor och kontorskomplex som visioneras. Tillgänglighet till lite mer avsides natur av mindre stadsparkskaraktär kan komma att bli mer lyx att ta sig till för den minoritet som nu har det intresset. ( Alla vill ju bo i stan och spendera fritiden med att kredithandla krimskrams som man kan miljösortera med gott samvete på stans soptippar, som man tar sig till med hyrd miljövänligt bil/släp från OK). Man har i stan insett att det finns behov av grönytor och när man nu vill förtäta så karteras det hur stor andel av städernas mark som är grönytor. Fast det känns rätt sterilt så visar siffrorna att det visst finns en stor andel gröna ytor för staden befolkning. Detta ger argument för att människors behov av grönska uppfylls, men tyvärr har jag konstaterat att man i dessa ytor även inräknar ytor som knappt är synbara, Sedummattor på takkonstruktioner, gräsplättar mellan vägarnas refuger, dit man gärna tar sin picknickkorg och jäser i solen, snart kanske man börjar räkna in folks balkonglådor som grönytor också. Nja, inte tror jag städerna och framtiden planeras med tanke på människorna utan på att vi ska vara konsumtionsberoende låneslavar i tillväxtens miljöeffektiva sopsorteringsrike.
Samhället i sin vidaste bemärkelse klappar ihop därför att naturresurserna blir för dyra att utvinna. Denna universella kollaps blir mycket värre än att ”gå tillbaka 1800-talet”. Oljan är bara en del av naturresurserna och något människan skulle klara sig skapligt utan. Oljan bara försenar kollapsen lite och gör det lite mer flott tills dess. En viss jämförelse kanske kan göras med pesten på medeltiden, men mer våldsamt blir det nog. Subventioner och andra oekonomiska avsteg och politiska jippon till diverse eldrift i fordon ger felallokeringar och tidigarelägger eländet. Det är lika fruktsamt att be en bön till en gud och plussa på med en regndans runt en midsommarstång för att göra hen glad.
Antagligen har du rätt att vi står inför en kris i samband med peak rare minerals. Men jag är inte säker på att det applicerar på t.ex. batterier och solceller (som tillsammans, potentiellt, skulle kunna vara en viktig del i att hindra en energikris). Kisel för solceller, speciellt om det är tunnfilmspaneler är inget problem. Litium är inte heller ett problem enligt Elon Musk (https://www.youtube.com/watch?v=rce5RZHCzLk). Har vi tillräckligt med energi och energilagring så kan vi avlasta beroendet av fossila bränslen och dessutom förbättra återvinning och utvinning av rare minerals (samt minska beroendet av dem genom att använda alternativa men mer energikrävande lösningar). Så tänker jag, hur tänker du?
Omvänt, om man kunde få gratis el i oändlig mängd på något mysko sätt genom att plugga in en kontakt i marken så fås ett höge välstånd och en senare kollaps. En energikris är inte mer relevant än en materialkris. Allt är ersättningsbart i princip till kollapsen och sedan finns bara rester och det är mycket fattigt för betydligt färre, som nog lever isolerat och utan större kommunikationer än på stenåldern, i bästa fall.
Inom järnutvinningen är kostnadsökningarna minst lika stora som inom oljan. Exempelvis har LKAB under 13 ökat sina kostnader realt 7 procent om året och då har ändå vinsten ökat rejält. Energibristen ingår i mytologin. När kostnaderna upptar en tillräckligt stor andel av BNP så klappar allt ihop med en mycket låg botten och detta kan man inte göra något åt, bortsett möjligen från att återgå till stenåldern frivilligt.
Ett land som importerar stora mängder olja och livsmedel och har ett beroende av en exportindustri för detta är extremt känligt för störningar. Om vissa länder inte vill sälja och kanske inte heller har råd att köpa så kan det gå väldigt snabbt utför. Som ett globalt genomsnitt finns kanske halva BNP inom utvinningen om 50 år. Ett land med ett stort import- och exportberoende inom det viktigaste klappar nog ihop långt innan dess. Hur det går för länder med stora överskott är svårare att prognostisera. Det blir naturligtvis en stor skillnad. De fattiga kommer bara att lämnas åt sitt öde.
"Allt är ersättningsbart i princip till kollapsen och sedan finns bara rester och det är mycket fattigt för betydligt färre, som nog lever isolerat och utan större kommunikationer än på stenåldern, i bästa fall."
Det här känns som kanske mer filosofiska resonemang i linje med dem t.ex. Asimov, Henlein m.fl. gör, att kriser och undergång inte handlar om "om" utan "när", angränsande till fatalism och defeatism. Jag tror att den typen av resonemang fått en del kritik, även om jag inte hittar några bra referenser just nu.
Att vårt samhälle sannolikt är extremt känsligt, och beroende av fossila bränslen, begränsade naturresurser (för att inte tala om hur vi använder antibiotika och dåligt underhåll av viktig infrastruktur osv) är det ingen tvekan om. Hur stor en kollaps kan bli, och hur kreativa vi kan vara i att ställa om (och hitta alternativ) när vi får kniven på strupen är svårare att prediktera, tycker jag.
Jag är i viss mån både pessimistisk (jag tror inte att vi kommer ta hoten på allvar förrän det är "för sent" och det kommer att innebära stort lidande framför allt för de svagaste) och optimistisk i att samhällen och mänskligheten i stort har potential att gå stärkt ur en global kris. Asimovs "Tidens död" var inspirerande i den bemärkelsen tyckte jag.
Infrastrukturen och dess underhåll är irrelevant i sammanhanget. Om man hypotertiskt utplånade all infrastruktur och 99 procent av människorna med kärnvapen så skulle de kvarvarande säkert föröka sig och använda kvarvarande naturresurser till ny infrastruktur och konsumtion. Det här är en strukturell process. Om vissa har kniven på strupen ändrar inget väsentligt. Kanske skulle dom komma med nya tokiga myter för fruktbarhet och framgång. Att dom skulle tävla i fattigdom måste ses som mindre sannolikt och jag gissar att inte ens filosofen Animov skrev om något sådant.
Mja, Asimov var ju biokemist och science fiction författare, men beskrev många paradoxer och tänkvärda framtidsscenarior. Du gör en intressant analys, ska fundera på den.
Franska Pellec har en hel del professionella elverktyg som funkar i skogsbruket bland annat kedjeröjsåg
Jättekul med bloggteman om elfordon!
För mig ter sig omställningen till elfordon lite analog med utbyggnad av solpaneler för eget bruk. Materialtillgång är inte ett egentligt problem, utvecklingen är i stort sett exponentiell, men från en extremt låg nivå, statligt stöd skulle potentiellt (som i Norge med elbilar) kunna öka adoptionshastigheten ytterligare, återbetalningstiden börjar närma sig en punkt där den stora massan börjar överväga att ställa om eller investera i solceller (eller leasing! se http://www.solarcity.com/). Vore intressant att höra om du tycker att det vore värdefullt med (ytterligare) statligt stöd utöver eller enligt typ stödsystem via elcertifikat, supermiljöbilspremier, stöd för solcellsinstallation mm).
Trevligt med elfordon så här på midsommarafton. Nyss hemkommen från matinköp. Fick inte köpa jordgubbar i affären de skulle köpas utanför där bara sedlar dög. Har för säkerhets skull en reservsedel med även vid korta affärsutflykter.
Solceller på taket ska det bli men nu närmast ansökan om 15 kvadratmeter till på villan och förmodligen lång handläggning hos kommunen innan klartecken. Mer tak ger bättre utrymme. Spekulerar i att nästa regering är mer positiv till solceller.
Strax midsommaraftonens lunch. Solen lyser svagt genom molnen och det verkar bli en helt vanlig midsommar med varma kläder.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Gläder mig allra mest åt beskrivningen av lokalsamhället Sätila som visar hur det kan vara där människor känner gemenskap och har kunskap om basala, jordnära saker. Har man gemensamma värderinga och intressen kan man också samsas och gå ihop för gemensamma projekt.
Men inte om de gemensamma värderingarna baserar på Koranen, right?
En annan bra sak med små samhällen är att man lätt kan få med alla man känner på roliga jippon som häxbränning, stening och gatlopp.
Hoppas ni inte väljer Quadracom / Riksnet till fiberprojektet. Maken till inkompetenta skitföretag får man leta efter. Mer än 6 månader sedan fibern togs i bruk och nätet drabbas flera gånger i veckan av 100% packetloss i 5-15 sekunder åt gången, flera ggr per minut (pingplotter-filer finns vid intresse). Vår förening finns på http://www.fiberostrafalbygden.se/ , men flera grannföreningar har haft samma upplevelse av dessa skojare till leverantörer. Undvik!
Tack för info, Hugo.
Intressant med "ångaren" på Lygnern måste åka med den nån gång 😉
Du visade precis att Tesla, våra politiker, våra miljökramare osv börjar i fel ände med elfordonen. På några områden är elfordonen redan överlägsna förbränningsmotorn.
Extremfallet är radiostyrda "fordon" där elmotorer har högre prestanda gällande fart och acceleration, och längre körtid/tank än sina bränsledrivna "föregångare". Dessutom "tankar" man snabbt genom ett batteribyte som bara ta sekunder.
Laddningstiden är fortfarande flera gånger längre än körtiden men vad gör väl det om man har 2-3 batterier på laddning samtidigt som man kör.
Nästa område som jag ser för elfordon är elcyklar som konkurrerar ut mopeder när de används korta sträckor och kan tankas under natten hemma hos ägaren.
Problemet som elfordonen hela tiden brottas med är tiden för att fylla tanken. På bensinmacken fyller man sin bränsletank på ca 5 minuter med 2300 MJ energi, eller säg motsvarande 800 MJ om vi beaktar att elbilen har högre verkningsgrad.
Cornu som är ingenjör kan ju räkna om detta till ampere för att fylla ett batteri. Så inses ganska snabbt att el är uteslutet för lägre transporter. Än mindre rimligt blir det för tunga transporter. Bara räkna ut vilken spänning och ampere som skulle krävas för att fylla en lastbilstank på rimlig tid, = 50 MJ. Räkna gärna vidare på hur grov kopparkabel som skulle behövas.
Jag läste en lång diskussion om maximala laddningseffekter för elfordon, det handlade om snabbladdare för Tesla-bilar men utökades till en mer generell analys om problem vid höga spänningar och strömmar, material, dimensioner samt kapacitet för elnätet osv. Som jag förstod det fanns det fysiska begränsningar som försvårade laddning utöver typ 5000V/200A=1MW/laddningskabel -> 5 min för att ladda en 100kWh Tesla i runda tal, men att det absolut var görbart. Sen kan man ju ha snabba batteribyten som demonstrerats av Tesla också, kanske kan vara en ännu bättre lösning i vissa fall.
För lastbilar kanske induktiv laddning på vissa sträckor kan vara mer lämpligt än att ha massivt stora batterier?
Den intressanta diskussionen tyckte jag var i kommentarsfältet mellan Bill och Brad: http://insideevs.com/tesla-says-sub-10-minute-supercharging-is-possible-we-doubt-it/
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ungdomar med AM körkort borde få ett köra elbilar med max hastighet 50 km/tim.
Mycket bättre för miljön och ungdomarna än EU moppe.
Kostnaden är en hake,man kanske skulle kunna bygga själv som man gör med Epa traktorer idag.
Vilken utveckling det skulle dessutom bli, när bilarna skall repareras och förbättras av den yngre generationen som till viss del saknar vuxnas spärrar. (Tex Det går inte)
Man skulle se direkt var det bor tonåringar med elbil pga mycket solceller för laddning av bilarna.
En fantastisk möjlighet att ligga steget före när kommande vanliga elfordon skall repareras i framtiden.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
När jag som barn bodde i Kungsör på 50-talet såg jag ofta en eldriven lastbil. Det var Östlunds mekaniska som byggt den för eget bruk under kriget. Förarhytten var av plywood minns jag.
Måste inte ungdomar ha körkort för EUmoppe? Fö hästar användes i jordbruket till femtiotalet, tror inte att eltraktorer någonsin blir alternativet, snarare en återgång till hästdrivet jordbruk och transportsektor inom någon/några mils räckvidd. Om det finns några hästar kvar när den tiden kommer vill säga.
Jo, men de kan köra när de är 15.
Autonoma bilar tar hand om problemen med laddning av batteri letande efter parkeringsplats minskar bilköer och höjer säkerheten i trafiken mm. Nästan alla transporter av personer är mycket korta. Mesta varutransporter är också korta. Många längre transporter klarar ökad transporttid om bilen saknar mänsklig förare och det finns laddstationer inom lämpligt avstånd.
Autonoma bilar minskar behovet av egen bil. Kostnaden för att åka med en autonom bil faller snabbt till långt under dagens bilkalkyler. Viktigaste skäl för de flesta att äga bil själv blir ovana status eller behov av verktyg för hantverkare samt extremt ödemarksboende. Tre år behåller dagens bättre taxibolag sina bilar sedan säljs de till sämre taxibolag som kör några år till innan bilarna är helt slut. Autonoma bilar körs bättre än gårdagens så de håller längre och behöver mindre service. Taxibolagen slipper dessutom nästan helt sina två dyraste kostnader löner och bränsle dvs om bränslet är el. Med diesel minskar bara åtgången per körd km med säg 20% som en gissning.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Alltså, grundläggande är att det finns en viss bestämd mängd naturresurser i jordskorpan för ett visst välstånd, för en viss folkmängd under en viss tid. Sedan klappar det ihop. Med socialism och politiskt detaljstyre typ subventioner till elbilar så minskar nyttan. Det blir ”friktion” i appraten och mindre välstånd, mindre folkmängd eller kollapsen kommer tidigare. Fenomenet har empiriskt visats i många länder.
Makthavarna består av mytomaner, som bortser från de yttre gränserna och tror på vansinne som en hållbar utveckling. I deras fantasi är energin begränsande. Tidigare makthavare lurade folk att de kunde komma till himlen. Den största skillnaden nu är kanske att vansinnet är demokratiskt och kollektivt. Så alla ni som tror på elbilar och annat som någon slags allmän lösning, ni är så blåsta som någon kan bli.
Nu har det gått 13 år med fallande produktivitet i naturresursernas utvinning och därför finns en så kallad finanskris. Det åtgår hela tiden mer energi, material, arbete och kapital per utvunnet ton. Kostnaderna ökar realt med cirka 5 procent om året, alltså cirka 100 procent varje 14:e år och cirka 600 procent varje 40:e år. Det finns inget som tyder på att ökningstakten skulle minska. Snart kommer mytomanerna med en finanskris 2.0.
För Sveriges del gäller nog främst att komma igång med utvinningen av alunskiffer så att det finns bränsle i viss mängd när oljan i Nordsjön inte finns och Ryssland stoppar sina leveranser därför att de behöver oljan själva. Det här landet kollapsar så fort genom bland annat en kronisk överbefolkning att en oljeproduktion från alunskiffer inte kan startas tillräckligt snabbt. Åtminstone någon miljon kubikmeter olja borde komma härifrån och då räcker alunskiffern i minst 100 år, vilket är längre än det här landet under alla omständigheter kommer att finns kvar.
Och denna nedgång startade alltså vid midsommar år 2000 och kulminerar år 2050. Enligt dig finns heller inget problem med växthuseffekten och Estonia sänktes av ryssarna.
Du får ursäkta men jag tvivlar på ditt omdöme för att inte tala om den paniska skräck du verkar ha för oss som bor i storstad.
Om du sansade dig lite kunde det gå att diskutera din teori om ett ständigtv fallande i produktivitet.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Jag tror inte att jag har panisk skräck för något. Var har du fått detta ifrån? Storstadsbor är inget att ha skräck för. Dom får bara lite mer problem än andra och svårare att klara sig. Kollapsen utgör ingen kulmination. Men kanske man kan säga att det var en kulmination år 2000. Om jag skulle tillhöra sandlådegänget så skulle jag kanske undra om du har skräck för att korthuset av nanofantasier faller ihop.
Mycket bättre Urban. Om samhället snabbt bryter ihop håller jag med dig att storstadsbor rent generellt får svårare att tackla utebliven el i veckor.
Nanoteknologin frodas och behövs när det gäller tex batteriforskning. Sandlådegänget behöver det för sin kisel och man är redan där när det gäller en hel del kretsar. Produktiviteten när det gäller minneskretsar och processorer ökar ännu. Då och då kommer också nya program som ökar produktivitet inom flera områden samtidigt.
För att du uppförde dig bättre nu så får du detta citat: "Antalet innovationer nådde en toppnotering år 1980. Då kunde Sverige uppvisa 160 innovationer per år enligt Karoline Sjöös avhandling, som citeras i Forskning och framsteg.
I dag ligger innovationstakten på cirka 100 innovationer/år." Kommer från chef.se 140605.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Inget som förvånar mig. Som sekreterare i en lokal uppfinnarförening har jag på nära håll kunnat konstatera att innovationera tyvärr har minskat. Föreningen har passerat sin topp. Många tidigare medlemmar hade uppfinningar som gav arbetstillfällen. Det har räknats på detta och verkar vara 1500 årsarbeten. Medlemmarna har startat många företag baserade på sina uppfinningar och det är inte samma fart på aktiviteterna idag. Inga uppfinningar i världen kan stoppa kollapsen.
http://www.mockelninnovation.se/page2_styrelse.html
Antalet svenska patentansökningar toppade år 2000, precis som börsvärdet och produktiviteten i naturresurermnas utvinning. Antalet utfärdare patent har minskat än mer. Innovationerna är något slags derivat på utvecklingen och allt styrs av produktiviteten i utvinningen. Snart kan det svenska patentverket läggas ner och alla tvätta varandras skjortor mot faktura för att få tillväxt och kunna låna ut mer pengar. De som inte fattar att systemet brakar ihop måste ha huvudet under armen.
http://www.ingenjoren.se/media/2012/04/patentans%C3%B6kningar-prv.jpg
Utan tvivel är man inte riktigt klok. Jag gillar den meningen som kommer från Tage Danielsson. Jag har givetvis med din syn huvudet under armen eftersom jag tvivlar på att de stora svårigheter vi troligen får när peak oil blir uppenbart får samhället att totalt kollapsa. Samtidigt kan jag inte utesluta detta helt. Vi är väldigt sårbara i det moderna samhället. Min åsikt är att framtiden skapas av oss och inte är förutbestämd. Innovationer har en stor roll särskilt de radikala innovationer som Schumpeter menar ger kreativ förstörelse.
Intressant att svenska patent halverats sedan 2000. Innovationer och patent är inte samma sak. Har själv inga patent men till min glädje gjort lönsamma förändringar i företag dvs mer värt än vad jag kostat. Nu ägnar jag mig mest åt att förvalta mitt kapital. Investerar där jag tror det ger vinst till mig och utveckling för samhället. Hade tidigare en hel del lån i samband med dessa investeringar men har helt avvecklat detta och har bara ett litet mer symboliskt lån kvar på villan. Sveriges tjänsteexport växer kraftigt och jag har själv deltagit i detta.
Ser det som svårt att undvika att fastighetsbubblan imploderar pga sjuk kreditgivning. Förmodligen sker detta sammanbrott okontrollerat inom ett par år men det har hänt förr utan att samhället kollapsar.
Vänliga hälsningar
Nanotec