FN uppger att maj 2026 var krigets dödligaste månad för ukrainska civila. Ryska förluster igår var massiva på bredden och det noterades nytt rekord med 626 transportfordon utslagna. Det ryska wunderwaffnet Tsirkon verkar enligt OSINT-analys bara vara ännu en ballistisk robot och inte en hypersonisk robot, då den saknar luftintag och drivs av raketbränsle.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.

Enligt FN var maj månad den dödligaste för civila ukrainare sedan den fullskaliga invasionens start 2022. 274 civila mördades och 1 763 skadades nu i maj och det är en ökning på 93% sedan maj 2025.
Det handlar främst om långräckviddiga vapen som robotar och drönarrobotar, som stod för 45% av de mördade medan 64 personer mördades av korträckviddiga drönare, 57 av flygbomber, 28 av artilleri och salvpjäser, samt tio som omkom pga OXA och minor. Flest mördades i Kyjivregionen, följt av Zaporizjzjia och sedan Cherson och Dnipro.
Att flest mördades av Ryssland i Kyjiv, långt bort från fronten, visar att Ukraina lyckats evakuera civila från frontnära områden, men också att Ryssland allt mer riktar in sig på terrorbombningar mot civila långt bort från fronten då det blev rekordmånga mördade trots evakueringarna.

Ryssland tog massiva förluster på bredden igår och ett nytt rekord i förlorade transportfordon med enligt Ukrainas generalstab 626 fordon på en enda dag. Förlusterna blev även massiva 1 390 manskapsförluster, massiva 74 artilleripjäser, en ovanlig salvpjäs, åtta enheter särskild utrustning, sju krypare och sju pansarskytte- eller motorskyttefordon. Ryska förluster av medelstora drönare på operativ- och taktisk nivå blev 1 851 farkoster.

Det ryska påstådda wunderwaffnet och hypersoniska Tsirkonroboten verkar vara en semiballistisk robot enligt en OSINT-analys. En hypersonisk robot har högre manöverförmåga och färdas på låg höjd och använder en reamotor eller ännu hellre en avancerad sk scramjet som förbrukar luft och måste därmed ha luftintag, vilket allt material kring Tsirkon visar att dessa robotar saknar. Vrakdelar visar också på en traditionell raketmotor utan luftintag, dvs som drivs av raketbränsle och har sitt eget syre i bränslet, vilket är typiskt för en ballistisk robot.
Detta påverkar vad för vapensystem som behövs mot Tsirkon, och gör också att roboten har svårare att göra undanmanövrar samt enklare att under sin korta färd förutse vad den har för mål. En ballistisk robot kan jämföras med att kasta en boll – all kraft används i början för att kasta den i en ballistisk bana varpå manöverförmågan sedan är högst begränsad, medan en hypersonisk robot accellererar med sin motor under en längre tid, vilket också gör att den inte tappar kraft vid manövrering utan kan bibehålla sin hastighet och accellerera igen efter svängar. Något förenklat förstås.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.
Razom do peremohi!

09:30 You snooze, you lose. Försvaret är fortsatt populärt i Almedalen. Vi kom således inte med på ÖB:s morgonseminarium 08:30 då vi först anlände 08:05, så vi hamnade på plats 95 och 96 i kön och man släpper endast ombord 80 pers. Enligt uppgift anlände den förste besökaren för att köa ca 07:00.
Ingen rapportering eller analys av ÖB:s linjetal således då inga möjligheter ges för förtydligande eller kompletterande frågor från bloggens sida. Körs en repris 13:30 men då är vi upptagna med annat av högre prioritet.
Det kommer i övrigt vara en väldigt upptagen dag, men bloggen ska försöka rapportera i möjligaste mån ändå.
09:44 Ärorik färgfilm på hur HUR anfaller rysk logistik på vägen mot ockuperade Krym, inklusive lastbilar på pontonbron som lagts intill en av de bombade broarna till Krym.
10:12 Ett kraftverk har bombats vid Kertjsunddet och står i brand. Oklart pga språkförbistring och begreppsförvirring om det är ett värmeverk eller elkraftverk, men det uppges vara en cistern som brinner.

11:50 Chefen Must höll sitt seminarie om hoten mot Sverige nu under förmiddagen och konstaterade att det råder fortsatt försämrat säkerhetsläge, med en bred och komplex hhotbild.
Ryssland vill via hoten påverka hur vårt samhälle fungerar och hindra oss från att agera. Genom att påverka vår säkerhet vill man komma innanför vårt pannben och skapa osäkerhet.
Hybridkrigföring riktas mot oss och allierade i Nato och internationell politik påverkas allt mer av tormaktskonkurrens. Konkurrensen om resurser ökar, inklusive marknader och teknologi.
Relationer stöps om i snabb takt och spelregler som bidragit till stabilitet får allt midnre betydelse till förmån för “den starkes rätt”. C Must menade nog underförstått USA här.
USA nämndes uttryckligen och relationerna till Europa har förändrats. Europa får ta huvudansvaret för europeisk säkerhet, med “fortsatt stöd av vissa amerikanska nyckelförmågor”. Det diskuteras inom Nato hur mycket och snabbt USA lämnar Europa, samt hur Europa och Kanada ska kliva fram. Kanada nämndes upprepade gånger av C Must och vi har tillsammans resurser att ersätta USA.
Neddragningarna USA gör i Europa hanteras under ordnade former, och underrättelse- och militärt samarbete fortsätter med USA inom Nato. USA bekräftar artikel 5 och vissa amerikanska styrkor blir kvar i Europa även om det inte är fastställt.
“Det ligger i våra motståndares intresse att vi ska tvivla på alliansen och det amerikanska engagemanget i Europa.” – C MUST
Hotet kommer från Ryssland. Ryssland anser sig vara i strategisk konflikt med Väst, vilket uttalades redan i München 2007 och upprepades i brev till Västs länder 2021 innan den fullskaliga invasionens start.
Det ryska målet för kriget i Ukraina står fast, och är att ta kontrollen över Ukraina för att hindra orienteringen mot Väst. Ryska samhället är allt mer militariserat och kriget har blivit landets system. Ryssland har valt väg för lång tid framöver.
Samtidigt saknar Ryssland förmåga till militärt avgörande för kriget i Ukraina.
Ryssland uppträder mer aggressivt och riskbenäget mot Nato, särskilt mot Baltikum och Polen.
Hybridkriget är inte en snällare form av krigföring, utan en annan form. Det anpassas efter våra sårbarheter och Rysslands mål, dvs attacker mot Sverige är anpassade efter svenska svagheter. Ryssla vill uppnå sina mål genom att splittra våra samhällen internt och externt inom Nato och EU, öka osäkerheten och skrämma oss att minska stödet till Ukraina och lyfta sanktionerna mot Ryssland.
Ryssland utvecklingen i våra samhällen för att hitta saker att exploatera och har genomfört sabotage och våldsdåd mot Natoländer.
“Sedan en tid ser vi ett förändrat agerande som är allt mer aggressivt från Ryssland.” – C Must
Aggressionerna kan även riktas mot Sverige eller svenska förband i Baltikum och så kan också ske redan, men man gör ofta så att det inte ska vara spårbart via ombud.
Ryssland stärker också sina resurser i vårt närområde, vilket bloggen nämnt sedan länge. Samtidigt är man ni beroende av olje- och gasexport via Östersjön efter Ukraina slagit mot hamnarna och exporten via Svarta Havet.
Ryssland är bekymrade över försörjningen av Königsbergexklaven och vill säkra försörjningslederna samt stärka skyddet av skuggflottan.
Det finns inga tecken på att Ryssland ännu vill avsluta kriget i Ukraina.
Vi befinner oss i en strategisk och långsiktig konfrontation mot Ryssland, och Must tror att det finns en risk att man kommer eskalera om möjlighet ges. Samtidigt ska det ryska hotet vare sig underskattas eller överskattas, Ryssland har flera stora utmaningar.
Syftet med att upprusta för oss är att Ryrsland aldrig ska uppfatta en möjlighet att attackera oss eller Nato
“Den ryska kalkylen ska varje gång visa att man inte kan lyckas.” – C Must
C Must konstaterar att framtiden inte är ödesbestömd.
“Om jag har rätt i min bedömning så är [hotet från Ryssland och säkerhetsläget] ett tillstånd som vi kommer få leva med en längre tid.” – C Must
Han menar att konflikten även kommer lämnas över till nästa generation.
Påverkansoperationer mot Sverige pågår, även via ombud och nu inför valet. Det finns vittnesmål runt om i Europa om försök till valmanipulation, men man ska som sagt inte kunna spåra allt som sker i Europa tillbaka till Ryssland.
Angående UD:s nya underrättelsemyndighet så var C Must diplomatiskt neutral och påtalade att regeringens totala avsikt är att öka ambitionerna inom underrättelsetjänsterna som nya myndigheten, Must och FRA, och Must utökar alltså även om vissa resurser nu lämnas över till UD:s nya myndighet.
Det är samtidigt en omfattande och genomgripande strukturell förändring.

49 kommentarer
Etta? JVM
👍Grattis till förstaplatsen!
UkrainaHjälpen
👍
JVM
👍
Godmorgon
God morgon
Oj med bland 1 första?
Till min hjälte Jonas.
10 första
👍 God morgon!
En fundering. Försökte kommentera ett inlägg om en Facebookprofils rapportering, men inget av tre försök till kommentar/svar lades ut. Testade att svara på ett annat inlägg. Inga problem. Nämnde “konstgjord smarthet” med det vedertagna begreppet för det – men det kan väl inte vara någon spärr?
Igår ska tilläggas.
Tror jag såg ett av dem – om “groggen” va?
Andra har gissat att han (för det är en karl) inte är så slängd i svenska språket pga anledningar, har fått detta påpekat och därför själv eller med hjälp av någon sorts redaktör städar i texterna med konstgjord assistans.
Han lär ha ett s a s brokigt förflutet men tycks ha tillgång till rätt bra info och bidrar till lägesbilden, så jag tycker han ändå ofta är läsvärd. Däremot har jag slutat skicka pengar te’n …
Vår käre värd har utfärdat varningar. Kan även vara därför texterna dyker upp redigerade här.
Korrekt. Jag kan dock inte se mina egna inlägg där. Märkligt. Var väl inget kontroversiellt med mina funderingar, mer än att jag påpekade att “Groggen” verkar använda generativ a i för analyserna.
Typisk Grogganalys som osar AIspråk (vilket också bekräftas när man frågar en genAI om det):
“Det här handlar inte bara om en halvö. Det handlar om ett strategiskt misslyckande.
Varje liter bränsle som inte kommer fram, varje strömavbrott, varje ny säkerhetsåtgärd och varje begränsning av det civila livet visar samma sak: kostnaden för den ryska ockupationen ökar för varje vecka.
Propagandan säger att Ryssland kontrollerar situationen.
Verkligheten säger något helt annat.”
Han har flertalet gånger skrivit att han använder AI för att “snygga” till sina inlägg på senare tid. Från början skrev han själv och det blev vad det blev: 🙂
Skrev du namnet? Det är blockat och inlägget läggs inte upp.
Ah! Tror dock jag undvek det, men kanske inte pga inläggsblocken! Visste inte det.
Återställa våtmarker? Störigt i vardagstrafiken? Vårt finska vänland har styrt störigheten rätt i målet!
https://www.landsbygdensfolk.fi/nyheter/unikt-forslag-vatmarker-kan-bromsa-bade-uppvarmningen-och-ryssen
Det var väl Lettland som började med detta (och tyvärr dog några NATO-soldater i en torv när de körde fel).
God morgon Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
God morgon! Vi ger aldrig upp!
God förmiddag!
Aldrig!
Lögn, förbannad lögn och statistik.
Ungefär lika många civila Ukrainare mördas per månad av ryssarna, som amerikaner i USA eller ryssar i Ryssland. (I förhållande till folkmängd)
Morsning!
Från omni
(Lade i gamla tråden)
“Transportstyrelsen har beviljat 29 ryska kaptener så kallad lotsdispens, vilket gör att de kan anlöpa svenska hamnar utan myndighetskontroll. Det rapporterar Expressen. Försvarsmakten är kritisk och varnar för att godtrogenheten kan straffa sig.”
Nu har Transportstyrelsen trampat snett. Igen!
Ska se om det går att länka.
https://omni.se/a/0p3B2E
Grrr!
Expressens original.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/viceamiralen-varnar-varfor-ger-vi-ryska-befalhavare-lotsfrihet/
Helt otroligt givet läget!
Det är väl bara att dra in lotsfriheten för dessa ryssar givet världsläget?
Vad är det som är så jävla svårt och trögt och naivt med Sverige ibland?
🤬 Hur kan en svensk myndighet få agera så naivt och inkompetent i rådande läge?!
Har de både skygglappar och öronen så fyllda med hörselvadd att det fyllt hela huvudet också?
Gör om och gör rätt!
Ursäkta utbrottet men nu blev jag rejält arg! Caps and Candles får en bot.
Det är märkligt att Transportstyrelsen inte behöver kontrollera med andra myndigheter, som FM eller Säpo, när det gäller dessa frågor. Migrationsverket behöver fråga Säpo när uppehållstillstånd ska utfärdas.
🔥A number of fires were reported on Kerch Peninsula, as well as in the port of Kavkaz, – Crimean Wind
▪️Oil terminal in Kerch;
▪️Position of S-300/S-400;
▪️Bagerovo, where another S-300/S-400 located);
▪️Port of Kavkaz;
Firms mm
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowxa4n4dc2h
▪️Yuzhnaya railway station in Kerch;
▪️Bridge over North Crimean Canal near Izumrudnoye;
▪️Occupier sites on the Arabat Spit;
▪️Airstrikes in Genicheskaya Gorka and Schastlivtsevo
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowxa7h75c2h
🔥Fire at the thermal power plant in Kerch confirmed, tank hit
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowwme2llk2h
🤩
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowwme365c2h
More from Kerch, Crimea 😊
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowwd5af2k2h
🔥 The seaport in Kerch is on fire after a repeated attack by the Defense Forces.
Fires were also recorded in the territory of the Kavkaz port in the Kerch Strait, the Nasosna substation in the Ichkinsky district of the peninsula and on the Arabatskaya Spit.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowu7id2zs2h
💥 A thermal power plant was also hit in Kerch.
Propagandists report a large-scale “accident” that left half of the temporarily occupied peninsula without electricity.
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowu4rqgus2h
🔥 Kerch, a reservoir is burning on the territory of the CHP.
🚀 Also, right now, Russian monitors are spamming missile alerts across the regions of the Russian Federation.
Bilder
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3mowtwvg25k2h
Tillsammans kämpar vi vidare.
Aldrig ger vi upp!!
🇺🇦Hjälpen
👍
Noterar med förtjusning att man använder spårskruvar på oresjnikroboten. Det visar hur efterblivna Ry är.
Älskar när man får chansen att lära sig något nytt! Är det spårskruv i sig som är (extra) dåligt, eller är det någon kombination med roboten?
Många av de som skadas kanske aldrig blir helt återställda och kommer ha olika typer av besvär som följer dom livet ut.
Tänker ofta på detta.
Dito. Har funderat på om man kunde starta något företag i Ukraina efter kriget som enbart anställer skadade från kriget. Det skulle säkert fungera i tex ett hotell eller restaurang.
Ett annat stort problem eftet krig är PTSD och jag hoppas verkligen att Ukraina har beredskap att ta hand om detta och att de får den hjälp de behöver för att lyckas
Hur kan svenska psykologer bidra på ett bra vis?
Tidigt tog jag kontakt med psykologförbundet för att få in dem och deras medlemmar på olika tankar om hur de skulle kunna stötta Ukraina, men jag fick ingen respons.
Jag hoppas att detta har ändrats nu när kriget pågått så länge.
Expressen har en intressant artikel om att ryska fartyg utan lots kan köra in i 30 svenska hamnar. Viceamiralen varnar: ”Varför ger vi ryska befälhavare lotsfrihet?
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/viceamiralen-varnar-varfor-ger-vi-ryska-befalhavare-lotsfrihet/
Varför anmäler han det inte till SÄPO?
Vet du att Ewa Skoog Haslum inte tagit upp frågan med SÄPO? Vid närmare eftertanke så är jag inte alls säker på att SÄPO är rätt myndighet för att hantera detta, men det får hon reda ut själv.
Se @eka
2026-06-23 10:03 – 10:03:15
Huruvida Tsirkon ska räknas som hypersonisk vet jag ingenting om men det är fel att bara de icke raketdrivna farkosterna räknas dit.
Kravet är att de ska kunna gå i mach 5+ och kunna utföra manövrar utan att tappa allt för mycket fart. Detta kan man åstadkomma med motor men också med höjd. D.v.s. det finns också de som börjar som en ballistisk robot men övergår till att bli ett manöverbart “glidflygplan” på vägen ner. Skillnaden är mot de ballistiska robotarna är alltså att den har bättre möjligheter till manövrar under nervägen.
Jag MISSTÄNKER att Tsirkon har viss möjlighet att ändra flygbana på nervägen. Hur stor den möjligheten är och om det är tillräckligt för att räknas som “hypersonisk” är en annan fråga.
Ukrainska styrkorna för obemannade system har lagt upp film på YouTube på deras anfall natten till idag:
https://www.youtube.com/watch?v=ARlxJObRGOo (4m19s)
Främst på Krym, men även Zapo och Donetsk. Översätt beskrivningen för detaljer. En hel del av det har beskrivits ovan, men här är alltså filmer direkt från källan.