Artikeln innehåller annonslänkar för Svensk Värdeförvaring.
De amerikanska vände ner i en tjurfälla, då de amerikanska tullarna mot Kina ligger kvar och 10% ytterligare tullar införs mot alla andra utom Ryssland och Belarus, och de asiatiska börserna hänger på det nya fallet. Dollarn rasar trots stigande amerikanska räntor och guldpriset noteras i nytt dollarrekord. Handelsbanken reviderar sin ränteprognos och tvärvänder med att tro att räntan sänks redan i juni och att Riksbanken kommer sänka tre gånger till 1.50%.

Stockholmsbörsen hängde på den falska tjurfällans uppgång i USA i förrgår och steg +4.82% för OMXS30 och +4.81% för OMXSPI, men hann inte dras med ner när USA-börserna som väntat dök igen. Det lär tas igen idag.
Dök gjorde också dollarn som nu rasat tillbaka till 9:80 SEK trots att långa amerikanska räntor rusar. Euron stärktes istället till 11:07 SEK och högsta nivån sedan mitten av mars.
I svenska kronor kostar guldet nu 1 008:- SEK per gram, men noterar nytt dollarprisrekord på 3 217 USD per troy ounce. Marknaden börjar mer stabilisera sig och se ut som en proper börskrasch – högre räntor, högre guldpris, lägre börs och jag upprepar det jag sagt tidigare: vad du än gör när börsen kraschar kommer du göra fel. Försök inte hänga med på svängarna helt enkelt.

Investeringsguld och andra sällan använda värdesaker och viktiga papper ska förstås förvaras i bankfack. Du kan nu testa ett bankfack hos Svensk Värdeförvaring gratis i tre månader via bloggen utan kostnad. Efter tre månader utgår betalning enligt ordinarie prislista om du inte väljer att avsluta tjänsten och en faktura kommer skickas ut 14 dagar innan testperioden är slut. Du kommer genomgå vanlig prövning enligt lagarna om penningtvätt och avtalsskrivande när du startar testabonnemanget.
Vill du anmäla intresse för att öppna ett bankfack i Göteborg eller Stockholm kan du använda detta formulär (reklamlänk). En tidsstämpel plus dina ifyllda uppgifter kommer delas med Svensk Värdeförvaring AB och sedan raderas efter nästa kvartalsskifte. Bloggaren har själv öppnat fack hos SVF.
De amerikanska börserna rasade igen och tjurfällan, som syftade att lura in pengar vid sidan om, slog alltså till när de stora aktörerna kunde sälja av efter förrgårs extrema uppgångar till amatörerna.
S&P-500 kraschade -4.58% och Nasdaq 100 -5.24%. Samtliga Trumps techbroligarkers aktier rasade och sämst gick som sig bör Tesla med -9.69%. Bäst klarade sig Spotify som bara rasade -3.55%.
De amerikanska chocktullarna mot Kina kvarstår och kommer främst skada amerikansk ekonomi, då Trumpregimen utöver tullarna visat att man inte kan lita mer än i några timmar på deras uttalanden. Samtidigt fick alla andra också höjda tullar med 10%, inklusive EU, som dock lurats att pausa mottullar i 90 dagar, och världsekonomin kommer alltså drabbas av grus i maskineriet.
Asien uppfattar detta korrekt och rasar vidare, undantaget Hang Seng som går +0.69%. ASX 200 faller -1.37%, KOSPI -0.91%, Nikkei 225 -4.26% och Straits Times -2.06%. Det är inte de enskilda dagarna som avgör börskraschen och hur mycket pengar du förlorar – det är det faktum att en börskrasch håller på i dagar, veckor, månader. Kom ihåg att det var i början av februari som börsen toppade och fallit sedan dess, inte bara den senaste veckans dramatik.
Raset kommer fortsätta tills du är knäckt psykologiskt, säljer allt i din misär på botten, som köps upp av stora aktörer och sedan ska du luras in igen till högre priser.

ÄVen utan dagens kommande inflationsrapport för mars, som prelimnärt visar lägre inflationstakt reviderar nu Handelsbanken ner sin ränteprognos och tror att Riksbanken kommer sänka styrräntan tre gånger till 1.50% från dagens 2.25% med start redan i juni. Det framgår i en artikel hos Dagens Industri. Bankens chefsekonom citeras:
”I vår tidigare konjunkturprognos hade vi gjort ett milt scenario och ett allvarligare scenario. Det som händer nu är till och med värre än vårt allvarliga scenario.
[…]
Hushållen kommer att vara försiktigare och hålla mer i plånboken. Vi ser också en lite svagare export som en konsekvens av handeln.”
Värt att notera här är alltså att de högavlönade ponduspostulerarna på Handelsbanken tror att nedgång och problem blir bestående och inte hänger upp detta på senaste dygnets börsutveckling, utan revideringen är ett rätt stort och långsiktigt beslut.
Samtidigt tror de inte på recession, utan svagare tillväxt, förlängd lågkonjunktur och fördröjd återhämtning i ekonomin, som annars skulle gått upp i högkonjunktur i år. Men Sverige kan alltså klara sig trots USA:s drittsirkus.
![]() | Att låna kostar pengar! Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se>. |
204 kommentarer
När Trump kommer sparka Powell (olagligen, men vem bryr sig längre?), vem blir ny FED-boss? Jag kan tänka mig Don Jr. eller kanske Hulk Hogan.
Kanye West?
Ja, hans hit “Gold Digger” tycker jag visar klart och tydligt att han har en djup insikt i valutareserver, Bretton-Woods etc.
Låter överkvalificerad.
🙂
Med tanke på [administrationen] Regimen agerat hittills så…. Plausible.
Jamie Dimon lär stå på önskelistan.
Jag har personligen svårt att se att Dimon skulle hoppa runt i Trumps koppel och han vill nog ha någon med mental agilitet i stil med Laura Loomer på FED posten…
Han kommer inte göra det olagligen, han kommer göra det med stöd av SCOTUS, han begärde och fick tillåtelse av dessa att sparka chefer för “independent agencies” häromdagen.
nbcnews.com/politics/supreme-court/supreme-court-allows-trump-fire-independent-agency-members-rcna200492
Han har alltså fått fri lejd att tillsätta marionettdockor på dessa positioner. Hade han gjort det nu direkt i samband med ändringen hade det såklart varit för uppenbart.
Min gissning är att Trump stegvis kommer simulera någon form av konflikt med Jpow där han börjar yra om hur han är politisk och styrs av demokraterna och tillslut leder det till att han avsätts.
Ronald McDonald. Ny valuta blir Mc$.
Påminner mig om vad en anställd på McDonalds sa. Han hade checkhäfte för gratis BigMacs och resonerade att checkarna var en mer inflationssäkrad valuta än dollarn, oironiskt hade han nog rätt.
Trump KAN inte sparka FED chefen!
FED chefen är oberoende, visserligen måste tillsättningen konfirmeras av senaten, men FED är eN OBEROENDE INSTANS.
Seriös fråga.
Är du allvarlig eller gillar du satir?
Det finns inget oberoende i USA längre med POTUS och SCOTUS i samma hand.
@PerraG55 Well played, sir! Well played. Ironi! Jag fattar!
Men för att ta inlägget på allvar så är det rena mardrömmen hur HD (som redan spelat bort alla kort de har för att stoppa honom) och republikanerna i kongressen har ungefär lika mycket ryggrad som en våt disktrasa. Som jag sagt flera, (det yttepyttelilla) hoppet står nu till en militärkupp.
Det är ett ganska dåligt hopp. Dels av praktiska skäl. Det går knappast att samla *hela* den militära apparaten bakom ett kuppförsök. Dels av formella och ideologiska skäl. USAs militärer svär visserligen trohet till författningen, men självständighetsförklaringens första stycke är inte en del av författningen.
För att komprimera marknaden så säger följande mening det mesta:
Dollar, treasuries trade like risk assets.
https://www.investing.com/currencies/chf-usd
För att få lite perspektiv så hade USD sin sämsta dag på tre år mot världens valutor.
Mot CHF hade USD sin sämsta dag på ett årtionde.
Annat skönt citat:
“U.S. government bonds were the safe-haven investment for the world’s investors because they were seen as the rock in a turbulent world,” said Paul De Grauwe, a professor in European political economy at the London School of Economics.
“Now the U.S. government is the preeminent source of turbulence and unpredictability. No wonder investors are looking for another rock.”
The Rock?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dwayne_Johnson
Han är en riktig klippa den killen…
Det är bergsäkert stenkul.
Block!
Alltså, jag spricker av skratt.
Äh, var inte så negativa, ni har bara inte insett hur genialt Trump agerat! 😂
“Hedgefondmiljardären Bill Ackman hyllar president Donald Trumps plötsliga vändning i det pågående handelskriget mot omvärlden.
”Briljant utfört”, skriver han i ett inlägg på X.
Ackman betonar att Kina har blivit alltmer isolerat, samtidigt som övriga världen köar för att teckna handelsavtal med USA.”
https://omni.se/finansprofilen-om-trumps-tullstrategi-briljant-drag/a/4B8leV
Det är kul med de “75 länderna” som bönar och ber om handelsavtal, men när pressen frågar vilka länder så vill vita huset inte berätta. Stark yeah-I-have-a-girlfriend-but-she’s-from-Canada-aura!
Precis, enligt Trumpen ville de t o m kyssa honom i bakre regionerna.
Samma tema som efter att de försökt mobba Zelenskyj i ovala rummet. Ett par dager senare påstod T att Zelenskyj ringt honom, när det i verkligheten var en tweet från Zelenskyj som T läst…
Trump är så rolig, säger exakt det han själv önskar.
Vad gäller de 75 var den trovärdigaste källan igår 20.
Det tycker jag låter rimligare.
När jag såg siffran 75 länder så tänkte jag jaha, vilka då? Vatikanstaten, diverse små önationer i Stilla havet, …?
+55 pingviner
😂
Och frågan är också vad de tjugotalet länder faktiskt sa. Bönade och bad de verkligen om en deal? Med tanke på att Trump med sitt tullutspel brutit mot 17(!) olika frihandelsavtal är det betydligt troligare att de ringde och frågade vad i helvete det är som pågår eftersom de har ingångna avtal.
USA blir mer och mer likt Nordkorea i hyllandet av den stora ledaren.
“You have been watching the greatest economic master strategy from an American President in history.”
citat Stephen Miller
Herrejävlar alltså, det finns verkligen inget hopp…
Japanerna som satt på flyget till Washington, är det någon som sett dem ännu?
Det är väl klart att han är ett geni. Han stod ju öppet framför kamerorna och skröt om hur mycket hans kumpaner hade tjänat på hans senaste drag.
Jag väntar på att Trump får feeling och textar SELL ALL någon dag då han har brist på uppmärksamhet.
Vad är skillnaden mellan en falsk och en äkta tjurfälla?
Det märker man med facit i hand?
En äkta tjurfälla blommar i juni med platta, breda blomställningar. En falsk tjurfälla, även kallad druvtjurfälla, blommar tidigare på våren med börsrörelser som ser ut som druvklasar.
Det fick mig att associera till något, men det fläddrade snabbt förbi.
Jag som är intresserad av att byta jobb, mest för personlig utveckling känner att detta får mig att tveka. Dessutom känns det lite tveksamt på arbetsmarknaden, antalet jobb som är ute verkar enligt min oproffesionella känsla lågt i antal.
Någon analys av arbetsmarknaden ?
Arbetsmarknaden är svag.
Sverige kommer att rulla över i recession om nuvarande tariffer ligger kvar.
Beror på var är min “feeling”, i Östergötland skulle jag säga att den är rätt stark.
Med Östergötland menar du Tannerfors plåt och svets?
Vad är du spezialist på? Det är viktigare än arbetsmarknaden i stort.
Tack för frågan, jag är i energibranschen så generellt skapligt bra utgångsläge får man säga.
Dock var jag ute efter en analys av arbetsmarknaden och inte av mig. Även om man är i en bra bransch kan hela golvet rämna om det vill sig illa.
Det har hänt en del sedan nedanstående dokument sammanställdes den 10 december så ha det i beaktande:
file:///C:/Users/gavle/Downloads/Arbetsmarknadsutsikterna%20h%C3%B6sten%202024.pdf
Tämligen intressant läsning, tack att du delar!
https://arbetsformedlingen.se/download/18.256f2169193480f894969c4/1734414930413/arbetsmarknadsutsikterna-hosten-2024.pdf
Tror det blir till att dricka sprit, kolla Margin Call och tappa bort lysa-lösenorden ikväll.
Skål på den!
Låter som en bra ide 😂, att titta på filmen alltså.
Skit i spriten, ostbågar och sen i tur och ordning:
– Margin Call, aha det är så här fult det spelas alltså, usch deprimerande
– Black Hawk Down, fast det finns dom som har det jävligt mycket sämre än mig
– Dum dummare, men om man inte tänker för mycket så blir livet jäkligt mycket roligare…
Margin Call är en av de tråkigaste filmerna jag någonsin har sett.
Så ja, den är deprimerande, deprimerande tråkig…
Däremot flinar jag till när du nämner Dum Dummare.
Fast frågan är om inte varianten i Vita huset är ännu roligare…
Borde kanske föreslagit Idiocrazy också men jag har hört att den är omklassad till dokumentär på Netflix nu och man vill ju ändå slappa lite på fredagen…
Margin Call är min favoritfilm. Tät, välspelad och trovärdig.
Big Short är en av dem jag fastnar framför varje gång jag ens anar ett kort klipp…
Bra jobbat gubbar.
Där lyckades ni lista två av de fem sämsta filmerna jag sett.
De övriga är Wolf Of Wall Street, Inception och Matrix.
Trump & Co-nivå på de där rullarna.
Stoppar in lite pengar i fonder nu undan för undan. Strategin har fungerat förut för mig det är bara en fråga om tid innan man blir +, men har absolut inga illusioner om att pricka botten i den här Trumpageddonkraschen. Sen har jag 40-50% kassa konstant. Då kan man agera utan att plötsligt bli nervös och sälja i panik.
En liten anekdot sen pandemikraschen:
Satte en mindre summa i bear omx X15 och gjorde en serie om 8 +affärer. Med tuppkammen uppe satte jag alla vinstpengarna om ca 15 x ursprungliga insatsen en 9:e gång. Nu skulle det minsann tjänas storkovan…..
Den dagen vände förstås börsen upp med kraft och jag blev knockad. Men eftersom det var bara vinstpengar så var det bara att skratta bort det. Gammalt djungelordspråk: Lätt fånget, lätt förgånget.
Ja som vanligt man missar även om man har rätt om trenden.. Har ett konto som jag tänkte avveckla men betsämde mig för att köra lite hävstångs certifikat istället små penhar så tänkte allt eller inget typ.. ser ut att bli inget efter lyckats köpa både tesla och dow jones cert med fel riktning för mig just den dagen då.. naturligtvis har både tesla och dowjones gått ner sen mitt första köp men.. Jaja tanken var att antingen få ihop till en “rimlig” börspost investor och bara lämna den där eller avveckla kontot utan tillgångar så det ser ut att lyckas 😉
Haha ni investerar båda två som man handlar lotter. Inget fel med det, såklart, det är större chans att vinna på Tesla Berar x10 än på Triss.
Men det är sorligt att vi fått ett samhälle där alla i princip tvingas investera för att den verkliga inflationen är så så mycket större än bankräntorna. Det är verkligen inte för alla.
Är det inte dags att riksbanken flyttar sitt guld från amerikansk mark? Nu är det ju “bara” 10% av reserven, men… tråkigt om något skulle hända med den ändå.
Ja, vi kanske ska flytta guldet till Kina?
Spaniens utrikesminister kallar numera Kina för partner of EU så det är helt comme il faut.
Såg att Spanien hade Kina som större handelspartner än USA, nog det enda västlandet.
Tänker snarare att man kan fördela guldet på de andra fyra länderna det lagras i idag. RB säger ju själva att största guldmarknaden är i Storbritannien.
Vi har ju redan flyttat det mesta.
De tio procent som ligger i USA behövs väl som transaktionsdel, som kan köpas och säljas genom att man flyttar tackor mellan olika hyllor.
Mjo, fast å andra sidan finns det ju andra platser man kan göra det på, t ex Storbritannien som riksbanken själva säger har största guldmarknaden.
Om du har värdepapper som inte är belånade eller måste säljas NU pga anledning spelar dagsnoteringar ingen roll, så länge det inte blir konkurser (100% nervärde). Det enda IMHO vettiga rådet till småsparare (som generellt inte vet vad de håller på med) är att inte göra något alls i dagsläget. Sitt still i båten. Har du aktier, låt dem vara. Har du inte aktier, köp inga nu. Fonder är lite annorlunda. Har du ett månadssparande sedan tidigare, tex 1 000 kronor i månaden enligt nån plan, fortsätt med det oförändrat.
Funderar lite på ABB, SCA och storbankerna. 🙂
ABB: Om nu produktion ska tas hem till USA lär det vara via fabriker som inte behöver många anställda, pga lönekostnaderna. Automatiseringsindustrin lär därmed få en boost. Rostbältesfolket kommer att känna sig blåsta, tyvärr.
SCA och bankerna verkar allmänt billiga, defensiva och stabila.
Bara att tanka hem 30 årsrapporter och börja lusläsa.
Ursäkta att jag är fruktansvärt dryg men det går inte att analysera bankerna (gäller alla banker).
Det är helt omöjligt att sätta sig in i alla krediter de har ställt ut.
Sen är det helt omöjligt att analysera kapitalströmmarna.
Banker är mycket högre risk än vad de flesta tror.
Tack för bra tankar RUN DMC, de uppskattas! Du är inte alls dryg. Jag har också undrat hur i h-e man egentligen gör en bra egen analys av bankerna.
Historiskt har bankerna i Sverige räddats av staten (folket) när det gått på tok. Too big to fail, osv. Sedan när det går bra får de behålla vinsterna. Det är väl det som är huvudargumentet för att det är en stabil investering.
+1
I mina ögon är bankaktier främst ett bättre sätt att få högre ränta på pengar som du inte behöver utan kan låta gå vidare i arv.
D.v.s. lägg x kronor i t.ex. Swedbank eller Nordea som ger långsiktigt hög direktavkastning, och låt aktierna ligga till döddagar. Avkastningen kan du leka med.
Svensk finans är ju lite efterbliven om man jämför med amerikansk finans.
Det hade varit mycket bättre om bolagen i Sverige ägnade sig åt återköp istället för de där korkade utdelningarna som bara sänker SEKetas samt sänker värdet på de svenska bolagen.
Vad gäller bankerna så ser jag ingen som helst fördel med dom kontra ett bolag som tex AB Volvo.
Blir det kris räddas både bankerna och AB Volvo så de har båda skydd av staten.
Mitt äventyr på Börsen började och slutade med Bergen Bank. De gick konken.
T.ex. hur ligger Deutsche till på CDS/CDO nu för tiden…
Finns mycket som talar för automatisering utöver det du nämner, man har ju redan innan börjat gå ifrån billig arbetskraft som lösning inom många branscher. Även asien börjar få hög grad av automatisering, kläder är ett av de större undantagen och där flyttar man vidare tillverking till tex Afrika. köpa ABB för 14Kr var för övrigt en av mina bästa affärer sålde dock för länge sedan pga dåligt kassa flöde som student.
Jag delar inte helt fullt ditt råd, jag kan tycka det lämpligare rådet är att småspararna ska lära sig vad de håller på med.
Inte särskilt svårt att förute detta kaos även som småsparare och i god tid vikta om till andra sparformer än stor del aktiefonder eller aktier. Det har kommit i omgångar sen några månader tillbaka och det har funnits massor med tid att agera istället får att sitta still i sin sketna båt.
Vem ska köpa när alla ska sälja?
De som får sina investeringstips från taxichaffisen som läst Aftonbladet. Något raljant. 🙂
“Inte särskilt svårt att förute detta kaos även som småsparare”
Sure. Du säger alltså att småsparande amatörer skulle ha haft möjlighet att lära sig att förutspå Trumps agerande, samtidigt som proffsen bevisligen inte lyckades att göra det.
Givetvis kan man inte förutse allt i detalj och det känns ytterst onödigt att försöka. Men han har stora drag signalerar vad som skulle komma för längesen.
Vad är ett proffs…. en stor fond t.ex. har med all säkerhet förutsett mycket av turbulensen men de kan heller inte alltid agera snabbt utan att ta upp investeringar och avinvesteringar på strategiska möten.
“samtidigt som proffsen bevisligen inte lyckades att göra det”
Vilka bevis pratar du om?
Om vi tittar på professionella aktiefondsförvaltare ska de vara investerade till 100% oavsett vad de tycker och tror om marknaden.
Sedan är det upp till kunden att bestämma om de vill köpa eller sälja i fonden.
Att amerikanska räntorna stiger samtidigt som dollarn sjunker handlar väl mest om att investerarkollektivet flyttar sina investeringar från USA, istf att bara omallokera inom landet. Det är väl inte bara bloggens läsare som inte riktigt litar på USA just nu…
Ingen vet vem det är som säljer långa amerikanska bonds men det är en utländsk aktör som sedan hämtar hem pengarna till sitt land.
Bloggens läsare tror jag ärligt talat mest snackar.
De fortsätter att mata på om hur bra det är med globalfonder så där har ingenting hänt.
Jag tror helt ärligt du överskattar vår förmåga, du är trader och har varit det i 30 år – jag försöker mest förstå vad du skriver.
“Ingen vet vem det är som säljer långa amerikanska bonds men det är en utländsk aktör som sedan hämtar hem pengarna till sitt land.”
Någon stat utanför US säljer amerikanska obligationer och efter det placerar de inte stålarna i en USD-tillgång.
Som jag skrivit ovan hade USD sin svagaste dag på 3 år och mot CHF sin sämsta dag på ett årtionde.
Ingen privatperson i Sverige äger själv direkt amerikanska statsobligationer. Oklart om folk säljer av US Bond-fonder. Inget jag tittat på. Obligationsmarknaden körs helt av institutionerna.
Generellt äger inte svenskar USD-bondsfonder.
De äger USD-aktiefonder.
Har sett globalobligationsfonder i normala utbud. Ser inte riktigt vitsen dock. Man väljer väl en viss valuta om man vill satsa på obligationer.
Håller med Lars 10:03. Jag har själv varit in och ut i korträntefonder USD och EUR specifikt för att få exponering mot valutan ifråga.
Vill man bara placera i ränta tror jag de flesta väljer en svensk räntefond.
Ja; som sagt har jag använt korträntefonder i utländsk valuta specifikt för valutaexponeringen.
Lars.
Det finns en vits med att ha globalobligationsfonder (jag har det själv).
Den är dock valutasäkrad.
Riktigt så enkelt som att det skulle vara endast en aktör som säljer statspapper är det nog inte. Det ryktas att det bl.a är en knippe hedgefonder som fått täcka positioner där de försökt tjäna pengar på arbitragehandel obligationer/futures.
Överlag så lär väl vilken förvaltare som helst som är värd sin lön och har rätt mandat se att dollarn inte kommer att tjäna på den turbulensen och försöka flytta sig ur så gott det går, oavsett tillgångsslag…
Sorry, ser nu att jag skrev en. Så är det så klart inte.
Utländska aktörer.
Ursäkta en korkad fråg, men säljer man amerikanska bonds får man då betalt i USD eller kan det vara i vilken valuta som helst?
Köper eller säljer du värdepapper så erläggs likviden i den valuta som värdepappret är noterat i.
Sen kan så klart marknadsplatsen du agerar på växla likviden på väg mellan värdepappret och ditt likvidkonto, eller så har du likvidkonto i aktuell valuta och växlar själv vid behov.
Finns kanske undantag men som huvudregel borde det stämma.
De amerikanska säljarna (utställaren av bonds) får betalt i USD.
Sen betalar de ut i USD.
Som köpare behöver du därmed valutasäkra för att vara på den säkra sidan
Om köparen inte valutasäkrar är det viktigt att ha koll på USD, precis som med amerikansk aktier.
Vad betalar du för en valutaförsäkring?
Köper bara obligationer via fonder.
Vet inte exakt vad de betalar för valutasäkringen.
Okej, så det ingår liksom i paketet.
Det är väldigt ovanligt att det är valutasäkrat.
Eftersom jag hatar risk så väljer jag valutasäkrat.
Det ryktas ju att de stora statspapperinnehavarna snackat ihop sig och sakta säljer av för att flöda marknaden och på så sätt fördyra kredit för USA. Har inte kollat om det stämmer dock.
När man lägger örat mot rälsen i Muppet Show a.k.a. Skitiga huset a.k.a. Trump-regimen verkar det vara så att endast ett ytterst litet fåtal i det sällsport stora côterie av klantskallar, knasbollar och bokstavstrogna fascistiska vettvillingar som überfjantaführer Trump omger sig med, verkligen är med på tulltåget. Vi har väl redan sett att det är så här på andra områden. De andra soporna uttalar sig vitt och brett, men i slutändan är det ändå jubelåsnan som fattar de helt skogstokiga besluten. Man får anta att det tog rejäl övertalning för att få honom att backa från de rena fantasisatserna (fullt i klass med Smoot-Hawley från 1930), men tullarna ligger fortfarande på tokhög nivå. Inte direkt förvånande att marknaden fortsätter att rasa.
Trump är lika briljant, genialisk och kalkylerande som en fotbollsspelare som råkar få fotbollen på näsan och den studsar retligt in i mål…eget mål.
Som någon annan länkade så måste jag också påminna om Senator Murphy som så gott som dagligen postar om Trumps aktioner och hans egentliga agenda. Mycket värt att lyssna på och sprida vidare.
https://www.instagram.com/reel/DIALTQjMKma/?igsh=MWt6NTQ5NzM4ZDl5Nw==
Nu håller EU på att förhandla om minskade/slopade tullar med Kina.
Att Trump hoppat i en galen tunna är graverande, men att stärka banden med Kina är fel väg att gå.
Kina spionerar på Väst, stjäl teknologi och dessutom stöttar de Ryzzland i kriget mot Ukraina.
Kanske kan denna passa här..
https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/3000947/as-us-retreats-will-it-be-chinas-world-or-europes-
Inte helt självklart hur man bör agera, EU måste agera för sitt eget bästa. Med ett USA som startar handelskrig med sin närmsta allierade och större handelspartner Kanada så ska vi knappast förvänta oss att man är intreserade av rimliga avtal med EU. Kina kommer antagligen känna sig trängda att agera internationellt så det bör finnas utrymme för förhandling, trump kommer gå i taket så det lär bli strafftullar på EU om vi skriver et bra avtal med Kina. Samtidigt kan EU så klart inte acceptera att USA ska diktera att vi inte ska handla med någon annan när de inte är intreserade.
Läge att sätta sig och prata med folk i Mexiko, Kanada och ett gäng andra länder hur de och EU skulle kunna agera för att i ömsesidigt samförstånd öka välståndet i länderna ifråga.
Bör väl kombineras med att man sätter press på Kina att inte handla med Ryzzland!
Hmm… är det möjligt att få till ett avtal som säger att nivån på handelstullen mellan t.ex. Kina och EU är någon angiven multipel av den del av Kinas handel som utgörs av handel med Ryssland?
Antagligen inte i praktiken, men vore helt klart ett sätt att sätta ett tryck på Kina att hålla handeln med Ryssland så minimal som möjligt utan att för den sakens skull förbjuda den (vilket nog vore svårt för en tredje part i ett handelsavtal).
Nu är jag ingen fan av Kina för att komma med årets understatement men avseende:
“Kina spionerar på Väst, stjäl teknologi och dessutom stöttar de Ryzzland i kriget mot Ukraina.”
USA (NSA) avlyssnade en gross Europeiska toppolitiker, anekdotiskt kan Håkan Lanz möjligen ha en avvikande uppfattning i frågan huruvida USA stjäl teknologi och vad gäller att stötta Ryssland i kriget mot Ukraina så ser det för mig ut som att USA än så länge under Trumpeten gör ett kanonjobb för att hjälpa ryssarna…
Att nationer gör sitt bästa för att hålla koll på andra nationers ledarskikt ser jag som betydligt mer förståeligt/acceptabelt än att man använder samma tekniska möjligheter för att spionera på precis allt man kommer åt som helt vanliga medborgare gör.
Sen kan man absolut ha åsikter om att spionera på sina allierade och liknande, inte tu tal om den saken.
Facebook, Instagram, Snapchat, Google search/mail/drive/photo, AWS, Azure, GCP, etc
Säger inte att dom alla har direktlinor till NSA för det vet jag inte ett skit om men kan vi utesluta det…
När hade vi högkonjunktur senast? Det verkar som att vi bara pendlar mellan dåliga tider och sämre tider.
2007 hade vi superkonjunkturen, den glömmer vi aldrig!
2008 hade vi Lehman, det glömmer vi aldrig!
Nu har vi ju haft både pandemin och Rysslands fullskaliga krig i Ukraina, men det var väl annars 2019? Kolla mina grafer över konjunkturen.Tror även det var hösten 2021, då konjunkturmodellen fick mig att sälja aktieinvesteringar då.
1987-1990 var grymma
De där åren var det så haussigt så att hyreskontrakt (bostad) på Brynäs vid Gavleån kunde gå på 50 k svart under bordet!
På tal om Brynäs. Nu är det bara att ladda om. Ny match på lördag!
Ursäkta OT, men det riktiga laget spelar väl idag. Laget i mitt hjärta alltsedan dom vände mot Djurgården, 0- 2 tio minuter kvar till 3-2 inför mig och 27000 andra åskådare.
På tal om riktiga lag så spelar Svart ridå på Debaser Strand imorgon (slutsålt).
Det är ju ändå fredag (OT) och många som gillar KENT.
Spana in den här covern på “Om du var här” som fullständigt sopar mattan med KENTs original:
https://open.spotify.com/track/5WnjVs6d73VCwBi5oY9oN1?si=a12936c2f2e94298
Sopar mattan var kanske att ta i, men den var bra! 👍
Har kontor inte långt från nämnda å.
Där ser man, liten värld.
Det var på Södra Skeppsbron den där affären gjordes.
Muskelbyggaren betalade gladeligen och tyckte han gjorde världens affär.
Det förekommer ju fortfarande att folk betalar för svarta kontrakt men definitivt inte i Gävle.
Däremot vet jag att en av Sveriges största artister relativt nyligen betalade XXXXXX SEK för ett hyreskontrakt som han sedan sålde vidare som om ingenting hade hänt.
För några månader sedan, efter att Trump valts men innan han tillträdde, så läste jag en artikel där det skrevs om Thiel et als inflytande på Trump och vad det kunde tänkas leda till. Att dom har intresse för krypto är uppenbart, huruvida Trump personligen har det är nog mer oklart men han är ju å andra sidan lättpåverkad och om inte annat korrumperad. I varje fall spekulerades det i att nuvarande administration skulle försöka etablera en kryptobaserad ny valuta, antingen för att komplettera dollarn eller möjligen ersätta den. Det senare kanske främst på sikt. Detta system skulle kontrolleras helt av USA. Jag tyckte det hela verkade rätt långsökt, dollarn har ju tjänat USA rätt väl. Sedan började Johan Westerholm på ledarsidorna skriva lite om det också, han brukar inte direkt springa på lösa bollar. Skriver han så tror jag han har anledning att göra det. Sedan drog kaoset igång med tariffer, börsras och en obligationsmarknad som inte direkt verkar må bra. I nämnda artikel var en spekulation att kaos kunde användas för att diskreditera dollar för att skapa acceptans för en ny kryptobaserad valuta. Jag har inte alls kompetens för att avgöra om det ligger något i allt det här men om det gör det finns det ju i varje fall en slags logik bakom om än en rätt otrevlig och svåröverskådlig sådan. Låt oss hoppas allt jag just skrivit visar sig vara rena spekulationer men den som lever får väl se.
Klas Eklund tar upp liknande tankar i en debattartikel i DI. Enligt den är tullar bara steg 1 i en större strategi av eskalerande dumhet.
“Den viktiga insikten är att USA inte bara kommer att bedriva handelskrig mot såväl allierade som rivaler. Man förbereder inget mindre än en bred ekonomisk krigsstrategi, med regleringar, sanktioner, valutainterventioner och räntestyrning mot envar som motsätter sig MAGA-strategin.”
https://www.di.se/debatt/usa-forbereder-ett-ekonomiskt-krig/
@Murir För mycket sammanträffande för att inte ta med i en analys. Han introducerade den i samband med att han blev vald. Bara att ha en egen valuta är bias (men i linje med hans nya auktoritära profil). Hela project 2025 är en noggrann planering. Kuppen att ta över det demokratiska systemet lika så. Han har justerat sådant som gick fel föregående gång. Tror även att valutan är noggrant planerad. Citerar inlägget som jag postade i ekonomi tråden den 9e.
”Jag funderar på om Trump när dollarn är kraschad har planer om införa sin egen kryptovaluta som han introducerade dagen då han tillträdde som president.
Jag saknar dock kunskaper för djupare analys om hur och vad det skulle innebära.”
https://www.foxnews.com/politics/trumps-crypto-chief-golden-age-digital-assets.amp
https://www.nytimes.com/2025/03/25/technology/trump-crypto-stablecoin.html
https://www.aljazeera.com/amp/economy/2025/1/20/trumps-new-meme-coin-and-crypto-token-soar-on-his-first-day-in-office
Jag kan absolut se framför mig att Trump försöker gå över till krypto.
Jag kan absolut inte se framför mig att någon skulle vilja lägga sina slantar i densamma.
Trump har uttryckligen tidigare kallat kryptovaluta för en scam, så han har ju varit motståndare tidigare, men som du säger så är han också gravt korrumperad. Han var nog inte svårövertalad att köra det där mattrycket som han och Melania gjorde med sina respektive kryptovalutor.
Sedan skulle det inte förvåna mig ett dugg om folket bakom Trump, som är de som kommer att ta över inom en rätt överskådlig framtid, är helt inne på resten. Bara för att folk är stenrika eller framgångsrika som företagare finns det ingenting som faktiskt säger att de begriper eller bryr sig särskilt mycket om hur en sund ekonomi fungerar och skapas. USA som ekonomi har haft problem hela 2000-talet med att den väldigt omfattande klientilismen i hela systemet.
Spännande tider. Dollarna var nere på 9.71 kr som lägst i natt.
Nu kanske det är jag som läser snett men S&P 500 backade väl med -3,46, Nasdaq 100 med -4,19 och tesla med -7,27? Jag får inte ihop det med bloggarens siffror ovan även om jag håller för sannolikt att det är jag som missar något.
Det kan vara siffror inkluderat nedgångar i efterhandeln efter börsens stängning.
Exempelvis var Tesla -7,27% vid stängning och ytterligare-1,82% i efterhandeln.
Avanza förklarar så här på sin hemsida.
“För- och efterhandel för aktier på amerikanska marknaden innebär att handel sker på handelsplatser utanför ordinarie öppettider.
Förhandel sker, som namnet antyder, timmarna före börserna öppnar medan efterhandel efter deras stängning. Handeln i sig kännetecknas ofta av lägre omsättning.”
Papegoja DMC vill även påpeka att man bör lägga in USD/SEK i ekvationen.
Ah, utan att ha räknat efter så känns det som att det kan stämma. Lite bökigt att följa index om valutaeffekter ska vägas in dock, då det tex innebär att New York börsen kan stänga upp i USD men ned i Sek och tvärt om, även om det är rimligt att värdera i valutan vi använder.
Sannolikt fick bloggägaren in kurser som inte var slutkurser.
Min poäng (återigen) är att USD är det intressantaste just nu tillsammans med US obligationsmarknad.
Att börsen rör sig är ju som det är men börjar USD och US obligationsmarknaden strula på riktigt har vi seriösa bekymmer.
Jag rapporterar inte efterhandeln. Och valutakurser som ju handlas dygnet runt rapporteras i skrivande stund.
https://omni.se/befalhavare-pa-gronland-sparkas-efter-kritik-mot-vance/a/PpAXQ0
Befälhavare mejlade kritik mot Vance – får sparken
Av Sebastian Hagberg
Publicerad 11 april, 08:18
Förfallet går snabbt i UZA..
Tyvärr kommer vi nog att se mer av M.b.F.
Den amerikanske befälhavaren på Grönland, Susannah Meyers, har fått sparken – efter att hon tagit avstånd från vicepresidenten JD Vance uttalanden.
Pentagon skriver att Meyers har fått sparken på grund av att hennes ”åtgärder som undergräver befälsordningen eller president Trumps agenda inte kommer att tolereras”.
”NO free of speach” längre, eller EGNA synpunkter som inte sammanfaller med den nyvalde amerikanska diktatorn…
Riktigt intressant blir det ju om Trumps agenda blir att inte bry sig om Posse Comitatus Act…
Trump har lagstiftat om att administrationen inte får ha annan avvikande mening än presidentens. Galet. Läs sec 7
https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/02/ensuring-accountability-for-all-agencies/
Som ett brev på posten. Nåja. Som ett brev på posten på 60-talet.
https://omni.se/kina-stoppar-exporten-av-sallsynta-jordartsmetaller/a/wgQkoA
Kina stoppar exporten av sällsynta jordartsmetaller
Av Jesper Karlsson, Omni Ekonomi
Publicerad 11 april, 07:58
https://omni.se/amerikanska-hd-felaktigt-deporterad-man-maste-hem/a/vgKGzp
Amerikanska HD: Felaktigt deporterad man måste hem
Av Sebastian Hagberg
Publicerad 11 april, 05:30
Det där blir intressant att följa. Vi lär inom kort få veta om nuvarande administration kommer att böja sig för domstolarna eller om maktdelningen blir definitivt skjuten i sank av Trump et al.
Har följt det några dagar. De där tre flygplanen med fångar som blev beordrade av domstol att vända men som fortsatte, fängelset i El Salvador som är tänkt att vara ”end station”, hanteringen av fångarna (fysisk hantering och avsaknad av due process).
Formellt skulle det vara medlemmar av en kriminell organisation men det har inte kunnat fastställas att alla är kriminella eller medlemmar i organisationen.
Den specifika fången var en känd bloggare, en man som är sminkör och fastställt att han inte är medlem.
Nu vill administrationen även skicka amerikanska medborgare till fängelset. Det finns oro att det är avsett för politiska fångar (demonstranter mot Trump).
https://www.instagram.com/reel/DIUMbDsyG5j/?igsh=YnAxNmp0bTl2N3kz
https://www.instagram.com/reel/DITjvrTNOD4/?igsh=Y2phMHltdHVqYTNn
https://www.instagram.com/reel/DIT8a6tRmso/?igsh=bDFhdnYyY3l3bzhx
Jag får pudla… Det finns två fångar som hanteras i domstol.
Ombudsmannen menar denna.
https://www.instagram.com/reel/DIUCoK_x41r/?igsh=MXc0YWc0c3hjbHRhdg==
På fredag idag åtalades en kinesisk fartygskapten för att avsiktligt ha skadat undervattenskablar utanför Taiwan i februari.
Åklagarna säger att kaptenen på det med kinesisk besättning Hong Tai 58 fartyget, registrerat i Togo, som taiwanesiska myndigheter kvarhöll efter att ha misstänkt att fartyget hade kastat ankar nära en undervattenskabeln utanför sydvästra Taiwan och skadat den.
Fartygskaptenen, Wang, har sagt att han är oskyldig, men vägrade att lämna ut uppgifter om fartygets ägare och ”hade en dålig attityd”, sade åklagarna i ett uttalande.
Artikel i Maritieme News
Om vansinnet fortsätter kommer vi efter sommaren se att konsumentförtroendet är totalt borta, konsumtionen störtdyker och världen går in i en recession. USA, Kina och EU kommer handla internt men världshandeln kollapsar.
För att motverka massarbetslöshet en kommer 10%-20% av den arbetsföra befolkningen anställas i det militära.
Levnadsstandarden kommer sjunka till 70-talets nivå. Och eftersom ingen längre litar på någon hår det inte att återstarta ekonomin. Varför investera när löftena inte längre har ett värde?
Vi får hoppas att detta går att undvika.
Ett nytt ord för när det går åt H-E :
Trumpflation
Sjutton också. Kanske var för optimistisk när jag gjorde om ett kontot för tjänstepensionen. Behöll 10% USA där. Givet diskussionen i dagens ekonomiartikel får jag lust at dra ned det till 0%.
Om det känns tryggare så överväg för all del att göra det. Men var medveten om att om du gör det så kommer det att visa sig ha varit fel beslut. Samma sak om du INTE gör det, då kommer att inte göra det visa sig ha varit fel beslut. Hur man vänder sig har man svansen bak.
Jodå så är det. Lyckligtvis har jag ett ethos som jag agerar utifrån. Jag är en av de som aldrig skulle köpa billig rysk olja för att sen sälja den dyrt till tredje part. Det är kombinationen av mitt ethos, pathos och logos som pekar framåt.
Överste Susannah Meyers, chef för amerikanska basen på Grönland har fått foten! Fått lämna sitt uppdrag på grund av bristande förtroende för hennes ledarförmåga.
Vad har hon då gjort?? Skrivit ett mail.
I mejlet till de anställda framhöll Susannah Meyers att de farhågor som vicepresidenten uttryckte vid sitt besök inte återspeglas i förhållandena på basen.
Såg också att man diskuterar att ge bidrag motsvarande 100 kkr/medborgare på Grönland och år vilket är ungefär Danmarks stöd för ön… och detta skulle lätt kunna bekostas av de mineraler man avser att bryta. Allt går ju att köpa för pengar… eller?
Jag skulle vilja se den Grönlänning som tittar på vad som händer i USA just nu och tänker :”Det där stjärngänget vill jag tillhöra!”
Det var ju tydligen svårt nog under Jaydees besök att få folk att gå med på att stå för att säga något alls till honom. Så något folkligt stöd finns knappast!
Förlåt, Jäjdij stavas det väl.
Som kvinna hade hon fått sparken även om hon inte skickat mejlet.
Pale. Make. Stale.
Två pusselbitar:
1) Grönlänningarnas frustration över Danmark har att göra med att de har i viss mån betraktat Danmark som en kolonialmakt, men de har samtidigt en stor nationell stolthet.
2) Spelar ingen roll vad uza lovar, som närtiden har visat så kan de bryta mot det veckan efter avtalet.
Med tanke på (1) så tror jag faktiskt att grönlänningarna känner sig betydligt tryggar med Danmark än uza. Dessutom har de nu fått uppmärksamhet.
Med tanke på (2) så är EU en ocean av trygghet och stabilitet jämfört med uza.
Summa summarum tror jag det är kört för uza att köpa sig till en deal med Grönland.
Att den genomsnittlige grönlänningen skulle skaffa en amerikansk sjukvårdsförsäkring är uteslutet. Bara transporterna till sjukvård skulle ruinera folk.
Flyger man från Grönland till Kastrup så står det rader av sjukvårdspersonal med rullstolar redo att ta emot grönländska patienter som ska på specialistbehandling i Köpenhamn.
Vård, skola och omsorg. Det gamla mantrat är aktuellt. Allt det bekostas av skatten och Danmark idag. Den där miljonen varje person skulle få på Grönland skulle snabbt försvinna om de ska behöva betala för det som idag är gratis. Tror inte den insikten finns eller går att få tag på i Skithuset.
@Zeefarer USA kommer inte att köpa Grönland. De kommer att angripa det militärt såvida inte det finns tillräckligt stark avskräckning.
Är USA fullständigt laglöst nu när det gäller att manipulera marknaden? Absolut värt att lägga en minut på!
https://www.facebook.com/reel/687227660506166
Hela världen skrattar nu åt uza. Helt givet att världen kommer att navigera från uza på precis alla plan tills dess det har återfått stabilitet och fixat sin struktur mot framtida populistiska clowner.
Det här kommer att bli en enormt dyrköpt läxa.
“Amerikanska Blackrock, en av världens allra största fondförvaltare, fick oväntat lite insättningar i sina investeringsfonder under årets första kvartal.
Bolagets vd Larry Fink liknar den nuvarande marknadsoron med finanskrisen och coronapandemin.”
https://www.di.se/live/ovantat-lite-insattningar-i-fondbjassen-vd-n-drar-paralleller-till-finanskrisen/
Ja, tänk att världens starkaste supermakt skjuter sig själv i hjärtat genom att anställa en narcissistisk charlatan som president. Där ser man resultatet av bristande utbildning. Filmskådespelare funkade men dra gränsen innan såpaskådis.
Den perfekta stormen. Låt Donald Trump ta hand omvärldens största ekonomi.
Idag blir det fredagsmys-pys!
Tesla, det går bra nu.
“Företaget kämpar nu med ett växande lager av osålda Cybertrucks och har i ett överraskande drag slutat acceptera den egna pickupen som inbytesbil, skriver Economic Times.”
Läste att danmari DUBBLADE försäljningen av Teslor i går för sålda bilar under April. Från en bil till två. Kan inte gå i god för källan, men kul även om det inte skulle vara sant 🙂
Wow, 100% upp! 😁
https://www.dagensps.se/motor/tesla-vagrar-ta-tillbaka-cybertruck-agarna-fast-med-osaljbar-pickup/
Steve Witkoff, bakgrund och hur han känner trumpen. Samt vad han tycker om pruttler. ==> Nyttig idiot!
https://www.facebook.com/share/r/1EeQM2xqz6/
Tänkvärt från Timothy Snyder om hur Trump sabbar USAs rykte i världen (lite Ukrainakoppling också)
https://open.substack.com/pub/snyder/p/trumps-psychological-vulnerability
Många kommentarer var också läsvärda.
Run DMC, Paul Krugman håller med dig: https://open.substack.com/pub/paulkrugman/p/the-third-worlding-of-america
“That is, investors have started treating the United States like a third-world economy.”
Trump håller på att göra en MAGA: Make America Go Argentina!
Det lugnade ner sig igår kväll efter att det hintades om samtal mellan Kina och US.
Sen hade ju Trump sin årliga hälsokontroll och enligt Trump själv är han i en strålande form så nu kan vi andas ut.
Synd, att Trump är i form menar jag…
Ärligt talat har han sett sjukt trött ut i veckan vilket är en personlig reflektion.
Kanske bästa jag anger källan vilket så klart är text-tv:
https://www.svt.se/text-tv/135
Självklart är det Text-TV!
https://deanblundell.substack.com/p/canadians-are-done-with-america-a
Canadians Are Done with America: A $4 Billion Boycott Is Bleeding the US Dry
From groceries to vacations, 76% of Canadians are shunning American products—and it’s killing the US economy.
Dean Blundell
Apr 11, 2025
En annan intressant post från Blundell: https://open.substack.com/pub/deanblundell/p/carneys-checkmate-how-canadas-quiet
Tydligen var det koordinerad försäljning av US bonds från Kanada, Japan och EU som orsakade rörelserna på marknaden som fick Trump att backa om tullarna.
Så går det när kompetent folk styr ett land…
“Canada wasn’t alone. Japan, holding over $1 trillion in U.S. debt, signed on and started to sell those US Treasury bonds which scared Trump shitless. Key EU countries—collectively sitting on another $1.5 trillion—nodded in agreement.”
Passande Wigforss-citat (inte Göran Persson!): “Den som är satt i skuld, är icke fri!”
Jag tror i och för sig inte att det var Trump som sket i brallorna över statsobligationerna utan de som lyckades övertyga honom om att hia sig.
Till och med de själlösa djuren har självbevarelsedrift, instinkten tar vid när en fara tornar upp.
Men Trump kör på som en maniac.
Philips O’Brien har såklart också en artikel om hur tilliten till USA nu är borta.
Och att de enda som tjänar på detta vill USA illa (dvs. Kina, m.fl.)
https://open.substack.com/pub/phillipspobrien/p/sentiment-can-be-overrated-trust
“And if allies lose their trust in the USA, that will also be a huge benefit to possible competitors such as China. The Chinese can now present themselves as defenders of free trade, as a reliable business partner and as a state that can be counted on for consistency. In other words, the US cannot be trusted on to be a good friend (or really any kind of friend) but at least the Chinese can be counted on not to blow up the world trading system.”
https://www.di.se/nyheter/amerikanska-bolag-tvingas-dra-i-handbromsen/
Härlig avslutning på börsveckan. Mina sex största innehav stod alla på grönt idag. XACT Sverige +0,53%, XACT Nordiska Högutdelare +1,31%, XACT Bear +0,44%, XACT Bear 2 +0,78% och SAAB för dagens +0,90%.
Apropå dollarn och räntorna.
“For anybody that has ever wanted to visit Argentina, we are bringing Argentina to you! ”
Sit down and enjoy! And don’t forget to say thank you.”
https://x.com/SpencerHakimian/status/1910493551818842372
Trump påstår att EU drar stora fördelar av USA. Men USA har en enormt stor fördel av att dollarn är en eftertraktad valuta. USA har ställt ut statsobligationer motsvarande cirka 130% av BNP (skuld cirka 35000 MUSD, BNP 27720 MUSD) Wikipedia: The total amount of U.S. Treasury securities held by foreign entities in December 2021 was $7.7 trillion, (7700 MUSD). Man kan också trycka dollarsedlar i enorma mängder. Om förtroendet för dollarn försvinner, så försvinner också denna finansieringmöjlighet för USA:s ekonomi. USA blir oförmögnare och mindre. Den stora statsskulden riskerar dollarns framtida värde. Katastrofen väntar bakom hörnet.
En lägre kurs på dollarn ökar exportmöjligheterna för USA-produkter och tjänster. Trump vill öka varuproduktionen i USA. Helst kol, bilar, lastbilar och annat lågtekniskt. Men sånt kan inte exporteras. En väg mot försämrat välstånd i USA. MASP (Make America Small and Poor). Vance skrev ju Hillbilly Elegy om bl a koldistrikten i Appalacherna. Misär, arbetslöshet, smuts, miljöförstöring. Själva hillbillystilen motsäger utveckling, så kolgruvearbete är väl det bästa tänkbara för en hillbilly.
Dollarn är en fiat-valuta (efter latinets fidere = lita på, ha förtroende för) vilket betyder att det inte finns någon realvärderesurs (guld, fastigheter…) bakom. Faller förtroendet, så faller dollarn. Men alla valutor är i dag fiat-valutor, så faller dollarn, så blir det en enorm röra på världens finansmarknader. 1929 – 1932 kommer att blekna i jämförelse. (Min personliga profetia, men jag tar inget ansvar för dess eventuella infriande eller konsekvenserna därav.)
Läste nyss igenom dagens artiklar om USA i Dagens Nyheter. Hänger fint ihop med det du skriver FRIM.
Först en analys och lite mer ord kring tillståndet av den amerikanska ekonomin och dess roll i världen:
https://www.dn.se/ledare/trumps-experiment-kan-sluta-i-en-jattesmall/
Sedan ett fint reportage på plats i Västra Virginia där småstadsfolk i nedgångna småstäder som längtar tillbaka till tiden när fabrikerna dominerade och det fanns jobb till alla:
https://www.dn.se/varlden/smastaden-fairmont-i-centrum-for-tullkriget-glad-att-det-ar-trump-nu/
Avståndet mellan dessa två berättelser är slående. Trump försöker återskapa det som tidigare utgjorde basen i småstäderna. Resten av världen reagerar direkt och behandlar USAs räntepapper (statslån) som osäker materia. Det senare kan sänka ekonomin i världens mäktigaste land.
Det är så klart fullkomligt struntprat att EU eller världen i övrigt skulle ha grundlurat USA på något som helst sätt. USA:s problem är helt självförvållade och ingenting av det han gör kommer att få bukt med dem. Man har inte vidtagit åtgärder för att se till folk i The Big Flyover faktiskt får en utbildning som gör att de kan fungera i den moderna, betydligt mer tjänstetunga ekonomin. Underhåll och utbyggnad av infrastrukturen har negligerats under mycket lång tid. Samtidigt har man fler miljardärer än resten av världen tillsammans och man har länge haft problem med klientilism.
Första gången jag läste fiat-valuta så trodde jag att det var värdelös valuta eftersom FIAT är en värdelös bil, enligt min mening.
Trump är oduglig. En katastrof. Han skjuter sig själv och hela amerikanska folket i foten. Ett välmående land på grund av relationer till omvärlden som han nu monterar ner. Har aldrig förstått varför så många hyllar honom. Finns tokar i Sverige också som dyrkar honom.
Jag har några såna i bekantskapskretsen. Dom snackar inte å mycket DJT numera.
Intressant analys av ekonomiprofessorn och “nobel pris vinnande ekonomen Joseph Stiglitz. Han säger att Trumps tullar
är ett fåfängt försök att föra tillbaka jobb till USA. Det kommer inte att fungera då de flesta moment i tillverkningsindustrin numera utförs av robotar. Det som behövs idag är att erbjuda expertis inom “service”, kunskap och tjänster inom områden som utbildning, hälsa, medicin och turism. Trumps nedskärningar inom utbildning, hot mot universitet samt försvårande för utlänningar att ens besöka USA kommer på sikt sänka USA:s konkurrens förmåga.
https://www.facebook.com/reel/1024377192990750
Ja, men så är det natirligtvis och det här har varit ett problem sedan 1990-talet. Man har ju försummat utbildning, vård, omsorg, fysisk och virtuell infrastruktur (ta bara det där med internet – att det kan vara hur rackigt som helst trots att folk betalar dyra pengar för abonnemang) med mera länge. Det Trump gör nu kommer att sänka USA till utvecklingslandsnivå.
När Northvolt kollapsade väcktes debatt om grundaren Peter Carlssons aktieförsäljningar, där en granskning har visat att han mellan 2019 och 2022 sålde aktier för omkring 200 miljoner kronor.
Finwire/Dagens Industri.
Som om vi behövde fler bevis på Trump-regimens oförblommerade fascism: Man har börjat dödförklara migranter i socialförsäkringssystemet (d.v.s. personer som är i sin fulla rätt att leva och arbeta i USA) för att på så sätt få dem att självdeportera. Det är verkligen jordens avskum som tagit makten.
Jag ställer inga stora krav på politiker och andra med makt och inflytande, men att respektera och värna om demokratiska fri- och rättigheter, vara för marknadsekonomi (för hur man vänder och vrider på saken så är det drt system som ändå fungerar bäst) – men givetvis inom rimliga gränser (vård, skola och omsorg är inte marknader i egentlig och frågan är om det ens är önskvärt med tanke på att man betalar skatt) – samt att man inte är gravt kriminell. Frågan är om medlemmarna i Trump-regimen uppfyller ens något av dessa kriterier.
https://open.substack.com/pub/deanblundell/p/trumps-authoritarian-iron-fist-doj?r=5hdp4k&utm_campaign=post&utm_medium=email
Trump’s Authoritarian Iron Fist: DOJ Witch Hunts and the Death of Dissent In America
The Trump Regime Is No Targeting ANYONE Who Disagrees With Him.
Dean Blundell
Apr 12, 2025
Det är ett typo i rubriken
https://threadreaderapp.com/thread/1910830322704421202.html
Mick Ryan, AM @WarintheFuture
22h • 7 tweets • 2 min read • Read on X
In short, the ‘leader of the free world’ is considering siding fully with a brutal authoritarian, endorsing its invasion of a democracy, and agreeing with forced territorial expansion. 1/7 🧵 🇺🇦
Det är intressant att det här först drunknade i tullkaoset. Inte för att jag tror att republikanerna bryr sig, så det här kommer vi att få se hända nu. Det är fsn helt sinnessjukt att vi kommit dithän nu.