Artikeln innehåller annonslänkar för Tibber och Hemsol.
Det noteras börsrekord på tekniktunga amerikanska Nasdaqbörsen igår inför förväntningar på sänkt amerikansk styrränta i morgon. Den svenska kronan stärks rejält och drar ner guldpriset, trots att Riksbanken väntas sänka styrräntan i veckan. Medan Teslas vaporware fortfarande inte levererat några robottaxi börjar Google testa robottaxi utanför USA. Skyhöga elpriser är tillbaka efter de senaste dagarnas vindvarningar, men är inte lika höga som förra veckan än.
Stockholmsbörsen föll vidare igår med -0.46% för storbolagsindex OMXS20 och -0.40% för breda OMXSPI. Den svenska kronan stärks dock rejält till 10:91 SEK för USD och 11:46 SEK för euron, trots att Riksbanken väntas sänka sin styrränta på torsdag. Guldpriset dras med ner till 930:- SEK per gram.
I USA slog Nasdaqbörsen rekord med sina tekniktunga aktier och indexet NAsdaq 100 gick +1.45%. Bredare indexet S&P-500 har dock problem och verkar ligga vid ett motstånd och gick bara +0.38%, men en större rörelse uppåt här så blir det börsrekord även där.
Den amerikanska centralbanken Federal Reserve väntas sänka sin styrränta i morgon onsdag. Långa amerikanska räntor lugnade ner sig och stabiliserades igår, efter att ha stigit ordentligt de senaste två veckorna.
Bland FANANGST steg alla aktier utom Nvidia som cik -1.68%. Aktien är fortfarande den i klassen som gått bäst senaste tolv månaderna samt i år, med +180.07% på ett år. Tvåa är den svenska stoltheten Spotiyf med +152.33% på tolv månader.
Mest steg Tesla bland FANANGST igår med +6.14%, följt av Googles +3.60%.
Lustigt nog går nu Google vidare med sitt robottaxibolag Waymo och testar det utanför USA, närmare bestämt i Tokyo, medan Tesla fortfarande bara sitter med mångårig vaporware och Felon Muskovitjs breda käft som inte kan leverera det egot intecknar. Waymos intåg i Tokyo sker i samarbete med två japanska taxibolag, Nihon Kotsu och GO skriver The Verge. Det handlar dock bra om 25 fordon och man ska börja med att köra runt manuellt för att samla in data om japansk trafik i början av 2025. Det finns idag inte planer på att börja ta passagerare än säger Waymo.
Waymo har aldrig blivit stort i USA utan kör bara 700 fordon i ett begränsat antal städer, och värderingen är hopplöst uppblåst, som att en sämre tjänst skulle göra allmänheten villigare att betala mer för att åka bil än man gör idag.
Taxi är utsatt för stenhård konkurrens och en robottaxi kommer alltid vara sämre än en mänskilg förare. Det kommer inte finnas utrymme för att skapa större vinster, utan robottaxi blir bara ytterligare en aktör och därmed ännu mer press på priser och minskad lönsamhet.
General Motors har exempelvis lagt ner finansieringen av robottaxin Cruise och kommer fokusera på förarassistans för privata fordon istället. Vitsen med bil är trots allt de personliga friheten. Taxi finns redan idag och robottaxi kommer inte göra den marknaden större.
Relaterat lägger Volvo Cars ner sin bilpool Volvo On Demand, vilket visar på den begränsade attraktiviteten i att inte äga sin egen bil. Visst, det finns massa argument som kan föras fram för bilpooler, men i slutändan är människor känslor. Dessutom är det inte resursbesparande med bildelning – bilarna slits ner per mil, inte per tidsenhet. Den enda resursen man sparar är parkeringsplatser, och det är redan idag vanligast att de som bor i villa eller radhus har bil, och de har redan egna parkeringsplatser så det är ett icke-problem. Folk i lägenhet har mer sällan bil till att börja med. Det är inte heller bilföretagens problem att hantera stads- och trafikplaneringen, utan politikens.
Det finns nischtillämpningar av bilpooler för entusiaster och en del företag, men det kommer alltid vara en nischmarknad och volymförsäljning av bilar kommer alltid vara lönsammare för biltillverkarna än bildelning. Oavsett om det är bilpool, robottaxi eller hyrbil. Inget hushåll kommer låna pengar för att åka taxi, vilket därmed minskar hushållens totala köpkraft kontra bilköp. Däremot lånar hushåll gärna pengar för att köpa bil (leasa bil), vilket totalt sett ger ett större välstånd och mer ekonomisk aktivitet. Genom belånat bilköp ökar alltså hushållens konsumtionsutrymme då transporterna hanteras med lånade pengar än om man ur egen ficka istället för banken ska betala för dagliga taxiresor. Och alla vill ha det bättre (utom vissa fanatiker) och kommer därmed uppleva att de får mer om de lånar pengar till en bil än om de tar av sin månadspeng för att åka taxi. Sedan har vi begagnade bilar, där taxi helt enkelt inte kan konkurrera prismässigt jämfört med att köpa en 20 000-milare för 25 000:- SEK. Bilmarknaden är inte bara nytillverkade bilar.
Borta i de asiatiska tidszonerna faller börserna under morgonen, undantaget i Australien där ASX 200 går +0.78%. Hang Seng går -0.22%, KOSPI -1.29%, Nikkei 225 -0.24% och Straits Times -0.55%.
De skyhöga elpriserna är tillbaka igen efter att ha sänkts pga vädervarning för kraftig vind under helgen. Nu är istället vädret mer normalt och ser rent av ut att bli bra. Lite trist att enda sättet att få bra elpriser så här års är att det ska vara vädervarning. Det är inte kraftbrist i Sverige, då Sverige i skrivande stund exporterar 5 083 MW netto, men som bekant gör exporten att vi importerar elpriser från Danmark och Tyskland. Energiminister Busch öppnar för övrigt för att bygga ytterligare kabel till Tyskland i form av Hansa PowerBridge rapporterar Financial Times.
Förutsättningen är dock enligt Busch reformer på den tyska elmarknaden, men egentligen handlar det om att vi som EU-land är skyldiga att dela med oss av våra resurser. EU har frihandel och öppna gränser och regeringar får inte hindra att varor och tjänster fritt handlas över gränserna. Det är rent av så att det är krav på en viss exportkapacitet för elen och i längden kan inte regeringen stoppa detta. Om inte annat kommer Hansa PowerBridge byggas av nästa regeringe så vi får mer harmoniserade elpriser i EU, dvs tyska elpriser i mer av Sverige oftare.
Financial Times håller inte tillbaka:
“Sweden’s own energy system often suffers from huge regional price discrepancies as there are poor transmission links from the north where most of Sweden’s hydropower plants are located. Last week consumers in Gothenburg — home to Volvo Cars, Volvo Trucks and SKF — paid 190 times more for electricity than those in the northern city of Luleå.”
Elpriset toppar idag på 155 öre ex moms, ex skatt och ex elnät i SE3 med 70% av landets befolkning och 140 öre i SE4. Snittpriset dagtid blir 109 öre i SE3 och 91 öre i SE4, och Tidölagets nya beräkningsmodell för elpriserna fortsätter alltså sitt segertåg där 70% av befolkningen nu får betala mer än de 20% som bor i SE4. Solidariskt och fint. Trots allt är det inte skåningarna och blekingebornas fel att Barsebäck lades ner, utan det är väl inte mer än rätt att Stockholm betalar priset för det?
Dagtida priser snittar på 22 öre i SE1 och 11 öre i SE2.
Läget är förstås utmärkt för att välja timprisstyrning t ex via Tibber, som just nu utan bindningstid erbjuder solkraftsägare gratis månadsavgift i tre år om de blir kunder (annonslänk). Elpriset i natt var som lägst två öre i SE3 och ett öre i SE4, vilket gav utmärkta möjligheter att styra om förbrukningen automatiskt. Har man hembatteri ges ännu större möjligheter och en god vän skippade på det viset helt förra veckans extrema elpriser, genom att ladda hembatteriet och elbilarna på natten. Vill du ta in offert på solkraft och/eller hembatteri, kontakta Hemsol, så ska du få en eller flera offerter från olika leverantörer inriktade på ditt hushåll, jordbruk, företag eller bostadsrättsförening (annonslänk).
109 kommentarer
Volvo on demand kändes ju som biluthyrning med extra steg och abbonemang.
Dessutom med priser på ca 3 500 kr per vecka, dessutom en kostnad på 20-25 kr per mil. Så känns bättre att leasa en billig bil om man kör 1 vecka per månad eller mer och kör man mindre så är ju frågan varför man vill låsa fast sig i ett abbonemang öht.
Du kan ju abonnera på en Lynk 01 för 6000 i månaden med 1 250 km gratis. Från samma ägare som Volvo on Demand, dvs Geely. 3500:- per vecka plus 20-25:- per mil är … lite dyrare.
En månads uppsägning.
Exakt hur Geely tänkte där lämnas som en övning.
Faktum är ju att om man ska ta betalt vad bilen faktiskt värdeminskar per mil så blir det inget erbjudande som nån kommer finna aptitligt.
En ny bil brukar ligga på 60-125 kr/milen i värdeminskning.
ehrm. Det skulle såklart vara “totalkostnad” och inte bara värdeminskning
Roligt nog ligger kineserna som MG på extrema milkostnader då de inte har något direkt andrahandsvärde för tillfället.
Precis. Jag drog exakt den slutsatsen när jag skaffade min första leasingbil för nåt år sedan. Jämförde med Volvo on demand som fanns i närheten, men konstaterade att hyra bil bara ett par helger i månaden kostade nästan lika mycket som att ha en billig leasingbil. Med leasingen har jag också tillgång till bilen närhelst jag önskar, vilket motiverade den lilla merkostnaden.
Men att äga bil jämfört med att hyra eller åka taxi handlar ju mycket om hur stort behov av bil man har. Jag kör så pass lite nuförtiden att jag flera gånger funderat på om jag verkligen kan motivera kostanden att ha egen bil. Om det fanns självkörande taxi för en rimlig peng och som var tillgänglig när jag behövde den så skulle jag absolut använda det istället för att ha en egen bil med allt strul som det innebär.
Godmorgon
Var det inte förra veckan att medierne skrev “Ebba ryter till mot tyskland” elkollaps och elände ?
https://sverigesradio.se/artikel/noll-forstaelse-i-tyskland-for-buschs-elvrede
Ny vecka – ny agenda
“Den tyske energiminister Robert Habecks talesperson säger att det är för lite elproduktion i södra Sverige och därför får Sverige höga priser och att Sverige borde öka överföringskapaciteten mot Europa.”
Mhm.. Minskar kanske inte riktigt min åsikt att Tyskland är roten till all vår olycka.
Visst är det härligt med syndabockar?
Eget ansvar är passé.
Daste
1 Nordens förenade stater.
2 Köpenhamn som huvudstad.
3 Ut ur EU.
Det finns inget demokratiskt stöd för de tre punkterna.
UBBE, du tänker att vi ska ta oss bort ifrån det enda som hållit samman Europa från oundviklig splittring och därmed öka utsattheten för diktaturernas angrepp? Jag säger inte att EU är särskilt bra, men det är ändå ett samarbete som inneburit att antalet slagfält i Europa har minskat till 0 efter ett antal tusen år av ständig konflikt.
Johank
Ut var lite drastiskt o i affekt. Men Nordens förenade stater skulle vara ett powerblock i EU nu när Storbrittanien lämnat o EU kapats av Tyskland Frankrike.
Nordens förenade stater skulle dessutom platsa i G20.
Kalmarunionen version 2.0 alltså. Med Kristian Tyrann som kung?
Thomas Larsson
Det är bara Finland o Danmark som kan komma ifråga, båda länderna har internationell pragmatism vilket resten saknar. (Island är för litet)
Då talar det geografiska läget för Köpenhamn som huvudstad i det Förenade Norden.
Fy fan, skattefinansierade public service har verkligen anammat kvällspressens rubriksättningar. Ovärdigt och onödigt.
Sthlm förväntas öppna nedåt för sjätte dagen på raken.
Fortsatt tryck på EUR som inte har varit så här kortad sedan mars 2020.
Inte så konstigt med tanke på den politiska turbulensen i Tyskland och Frankrike.
Väldigt intressant hur man ska tänka placeringsmässigt.
Nån form av bubbla är det ju i USA samtidigt som det är den marknad med både produktivitetstillväxt och många ledande bolag (och en exceptionellt expansiv politik)
Man skulle ju kunna tänka sig att man ska vikta om investeringarna.
Men samtidigt så tror jag på sägningen “never bet against the US”.
Om det går dåligt för USA i detta läge så är känslan att det kommer dra med resterande världen med. Och därmed är det som svensk med en liten och svag valuta inte dåligt att fortfarande vara diversifierad internationellt med en viss övervikt USA.
Sen ska man nog ha gjort sin analys så man vet hur mycket globalfonderna man investerar i även lutar mot USA med tanke på hur stor del av USA utgör av totala marknadsvärdet vad gäller aktier globalt.
Just nu har Europa det vansinnigt tufft och det ÄR intressant att våra “sjuka medelhavsländer” har större tillväxt än de gamla industriländerna.
Min magkänsla som jobbar internationellt är att “pigs” jobbar enormt med att komma ikapp vad gäller digitalisering och innovation.
DE/FR/GB med flera pratar mycket om att nått måste göras och att det behövs bidrag och offentliga program och så händer…. inget…. De är verkligen fast i fällan “nån måste göra nått!!!!! Jag är inte nån!!!”
På tal om fransk och tysk inrikespolitik just nu och övriga Europas önskningar om att det snabbt ska lösa sig så allt blir som vanligt igen kommer jag osökt in på det gamla talesättet – “put your all your wishes in one hand, shit in the other and see which one fills up first”…
Värderingsmässigt tyckte jag mig höra på Bloomberg att US handlas till PE22 och Europa till PE14.
Som den dr Doom jag är tycker jag det låter högt oavsett.
Jag antar att i USA så drar techbolagen upp snittet rejält, vet du om det fanns något i rapporteringen om nedbrytning på sektornivå?
Dålig koll. Det jag har hört är att majoriteten av bolagen på Russell 2000 går med förlust så det verkar högt värderat oavsett sektor i US.
Jag har svårt att helt greppa det nya elhandelssystemet. Att det är dyrt har jag helt klart för mig redan, november fakturan var inte att leka med. Vore det inte intressant att göra jämförelse utfall före respektive efter inkluderat utetemperatur?
Ja, elpriset ska justeras för temperaturen naturligtvis, men då blir priserna ännu högre i år pga att det är varmare och så kan vi inte ha det.
Det enda som är säkert är att när vi behöver elen som mest är den som dyrast.
Nåja, nu har solkraften vaknat.
Vi kan vrida och vända på detta i det oändliga.
När priset är som högst under dagen kl 17-18 lyser inte solen.
Nä, och då är alla mina tunga förbrukare inte igång heller, utan automagiskt avstängda.
Nu är varken du eller jag normalkunden.
Normalkunden har sin största förbrukning idag kl 17-18 och därmed blir priset som högst under det klockslaget.
Finns väl få som är normala på den här bloggen.
Utbud och efterfrågan,
El i kablar eller chokladpraliner i ask same-same🤔
Om du med det nya elhandelssystemet menar flödesbaserad kapacitetsbeäkning så är det nära nog omöjligt att flippa mellan gammal/ny modell då förutsättningarna ändras av själva ändringen.
Men du kan vara säker på att den har lett till bättre utnyttjande av länkarna vilket alltså leder till fler timmar med priskoppling mot andra elområden. Så vi följer alltså kontinentens pris oftare än förut. Är det dyrt där blir det dyrt här och billigt här när det är billigt där.
Det blir som om vi redan hade byggt hansa bridge.
Det jag hoppas “robot taxi” algoritmerna fixar är valet parking, så jag kan köra själv till jobbet, men att bilen sen själv kan köra iväg och parkera på en gratis parkering, betalar idag 20-30kr/h för parkering på jobbet.
Bra idé att implementera. Då kan bilen stå parkerad långt från jobbet, det kan rent av bli en bizniz att bygga separata (övervakade) P-husområden dit självkörande pendelbilar åker för att parkera under arbetsdagen.
Varför parkera? En självkörande bil kan ju bara krypköra runt kvarteret timme efter timme så finns den snabbt tillgänglig när du vill dra. Det kommer bli jättebra det här.
Om inte annat så sjunker ju marknadspriset för parkeringnsyta snabbt ner till strax under vad det kostar att ha din bil rullande. Jag gissar att det då inte bli många parkeringar kvar då det snabbt blir lönsamt att göra något annat med marken.
Bilar som kör faller i pris per mil snabbare än vad det kostar att parkera.
Då får man ha ett progam i bilen som dubbelparkerar i fem minuter, sen rullar fram några meter och dubbelparkerar igen. Problem solved 🙂
Ja, så är det nog alltid men inte typ inne i centrala Stockholm.
Sen kan väl bilen se till att rulla sakta så blir det inte många mil per timme 🙂 blir många kuliga fenomen, hoppas jag lever för att uppleva den ljusa framtiden.
Jag skulle i så fall kunna ta bilen till jobbet och sen låta den köra de 3 kilometerna hem till min hyrda parkering och ställa sig där tills det är dags att åka hem igen istället för att betala något likande för parkering vid jobbet 😉
Å andra sidan skulle det förmodligen på lite sikt innebära en positiv påverkan på såväl mitt midjemått som min vikt, vilket förstås vore negativt för min hälsa. Så det får nog fortsatt bli cykel alternativt promenad.
Volvo on demand hade sina poänger tills de prisade ut sig.
Jag var med redan när de hette Sunfleet och M, och på den tiden fanms der konkurrenter som gjorde att priserna hölls ned. Man kunde då utan att ha abbonnemang hyra en bil nån timme för under hundralappen, t ex för att köra till möbelhandlaren eller blockerfyndet. Som boende i lägenhet halvcentralt i Sthlm var det toppen. Alternativkostnaden med egen bil, garage för 2000-3000:- per mån e t c för några korta resor i veckan gick inte att motivera.
Men sedan höjde de priserna, och samtidigt kom Bolt, Uber och diverse andra operatörer med bilhyra per resa inklusive chaufför och med VolvoOnDemands högre priser och krav på abbonnemang blev der billigare med taxi för att fixa storhandlingen.
Uber och Bolt är ju fantastiskt.
Nu har jag inte Expressen Premium så har inte läst innehållet men att döma av rubrikerna kring deras gräv “Taxislavarna” där så verkar det finnas saker som inte är fullt så fantastiska med dem också.
Tigerman
Som du riktigt skrivet är det en modern form av slaveri.
Uberförarnas slavliv gör självkörande taxi svårt att få ekonomi i.
Fair finns i Stockholm.
Kanske är lite elak men det är väl ingen som tvingar dessa förare att köra för Bolt/uber.
De kan ju jobba inom andra yrken om de vill. Om nu städarna/vårdpersonalen tjänar mer varför jobbar de inte som det istället då?
Svårt kalla nått för slaveri som man själv väljer att göra.
Samma med alla som klagar på Amazon. I de flesta länder väljer man ju aktivt var man arbetar.
Det finns andra jobb i exv USA. Men man väljer aktivt att jobba på Amazon.
Tycker man att bolaget är skitbra men lönen är för låg. Så får man väl förhandla bättre. Eller byta jobb.
DU är en tjänst som du erbjuder som arbetstagare.
Tänk “company of me, myself and I”
Tröttsamt på alla som pratar om modern slavhandel i västvärlden. De borde gå och se hur det ser ut i Saudi eller de andra av de länder som håller på med fotboll, kampsport med mera för att “tvätta” en riktig slavhandel med låsta logement och beslagtagna pass.
Men det är enklare skriva en artikel om en stackars anställd på ett företag man ogillar än att peka på att fotbollen aktivt stöttar diktaturer för att Reinfeld ska få ett fint jobb om några år.
Om jag ska fortsätta att gubbranta
Har ni märkt att nästan alla kriminella spelat fotboll eller annan lagsport. Men nästan ingen har spelat Fortnite eller annat.
Är det inte dags att inse att vi behöver stöd så att fler barn får gejma och skaffa sig bra vänner via “datan” än hänga på fotboll och fostras in i gäng och att man stöttar diktaturer och huligankulturer.
Och återigen. Vi har inga slavar i Sverige. Och Amazon och Uber är inga onda företag jämfört med företag som arbetar med Saudi
Bloggade härom året om en Uberchaffis i Stockholm som var helt lyrisk. Det var så mycket bättre med Uber än att köra åt Taxi Stockholm. Han kanske iofs var på hugget, valde att jobba på de attraktiva tiderna, gammal i gemet så han visste var och när man får bra körningar etc. Kör man Uber kan man ju jobba väldigt selektivt och även helt styra vilka körningar man tar. Kanske bara jobba rusningstid och festkvällar, ledigt större delen av dagen etc.
Annan fördel han upplevde var att han inte behövde köra på Taxi Stockholms hemtjänstavtal, som var riktigt uselt betalt. Sämre än Uber alltså.
Prisade ut sig = Började försöka täcka sina kostnader
Jag tror inte nån produkt är bra som måste leva på att subventionera kunderna med 50% av kostnaden och kräver miljardstöd varje år för att gå runt.
För en student var Sunfleet fantastiskt.
Vår generation vill ha egen bil, till största del känslomässigt, men oftast lurar vi säkert oss själva – och räknar inte alla kostnader som bilen kostar oss egentligen. Det finns inget som dränerar ens förmögenhet mer än att äga en bil.
Ungefär som de som absolut måste ha en bil som klarar 40 mil, för att de EN vecka om året kör till fjällen. Det hade varit betydligt billigare att köpa en modestare bil och istället HYRA en större bil just den veckan.
Så tror trots allt att det är en generationsfråga och känslofråga (och var man bor så klart, utanför staden är det omöjligt). Men det som talar för är att den största kostnaden för taxi borde vara personalkostnaden. Tanken med självkörande taxi är väl att det delvis ska ersätta taxi och delvis ersätta ha egen bil. Kanske yngre generationen är mer öppen för detta.
Programvaran för självkörande taxi är inte gratis om vi säger så. Och ska man inte tjäna pengar på programvaran så blir det ännu sämre lönsamhet med robottaxi. Vitsen är att ersätta kostnaden för taxichaffisens provisionsbaserade lön med avgifter för programvaran. Annars finns det ingen affär.
Skulle gärna vilja se hur mycket all utrustning för självkörning sänker räckvidden med.
Speciellt om det ska fungera i regn/snö/slitna svenska vägar.
Men om man inte för konsumenten gör resan billigare finns inte marknaden för tjänsten – ur massornas synpunkt finns ingen annan förbättringspotential. Den ökade komplexiteten för själva körningen i en flexibel resa gör att det nog blir inom kollektivtrafikens fasta rutter det först kan finnas en marknad. Det blir inte taxichaffisen som blir den förste att förlora jobbet, det blir spårvagns-/tunnelbaneföraren. Kastrup – Köpenhamn har visat vägen. Men huruvida (eventuell) besparing ska komma konsumenten eller ägaren till del blir nog en tvistefråga.
Exakt. Blir det inte billigare kommer det inte väljas av annat än tekniknördar. Och blir det billigare minskar lönsamheten och det är helt enkelt inte en bra affär.
Är inte vitsen att Tesla och Waymo ska ta över hela världens taxi-marknad? Liksom Amazon ska ta över alla affärer i hela världen?
I Norge är det ju två gamla mindre kablar till Danmark som står för cirka 10% av Norges exportkapacitet som utgår 2026 som norska politiker säger att de inte vill förnya vilket gör danskarna rasande.
Om man ska vara energiparasit och bara satsa på väderenergi som Danmark och Tyskland så får man väl skylla sig själva när vädret inte passar.
Förstår att tyskarna fattar noll av Busch utspel.
Avtal är avtal och att tyskarna har valt att köra på ett elhandelsområde är deras beslut.
Är ändå ett EU-direktiv på att Tyskland ska delas upp i fler elområden?
Om så är fallet innebär det att Tyskland bestämmer.
Touché.
I vart fall har bestämt, ska bli intressant att se hur maktbalansen i EU skruvas om i takt med att Tysklands förfall fortlöper…
Nej, det är en missuppfattning. Direktivet är att tillgängligöra minst 70% av export/import kablarnas kapacitet till marknaden.
För att inte riskera elnätets stabilitet med det kravet så valde Sverige på egen hand att införa de elområden vi har.
Tyskland har valt att jobba med motköp istället för att klara balansen.
Ja. Svenskarna genom Busch har ju aktivt valt att ge sig in i ett dåligt avtal
Trots att ALLA varnade för det så valde regeringen aktivt att ge sig in i det.
Svårt se att man kan klaga på MP/S från högerhåll nu när regeringen är lika aktiva i att försämra.
Det visar främst att våra politiker, oavsett parti, överlag är naiva och inkompetenta. Kanske inte förvånande med tanke på deras skolbetyg, men vad göra åt saken? Krav på examen i statskunskap lär knappast gå att få igenom, men en början vore månne att visa att man kan få och behålla ett jobb inom privat sektor under visst antal år.
Inget av det som händer nu har väl initiaerats av Busch? Utredningen om det nya sysetmet påbörjades av tidigare regering baserat på EU-beslut, och inte har väl Ebba byggt några nya kablar eller lagt ned någon elproduktion i söder? Visst skulle Sverige kunna gå emot EU, men det skulle nog ganska snabbt eskalera med tanke på hur mycket Tyskland mfl sitter i skiten.
Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på, men om det är flödesbaserad kapacitetsmätning du syftar på så är det ett EU direktiv som och klubbades under den förra regeringen. Infördes i hela norden samtidigt så att hoppa av var knappast något alternativ.
Den svenska elmarknaden, liksom elmarknader i många andra länder i vårt närområde, står inför betydande utmaningar. Dessa inkluderar att balansera elproduktion och efterfrågan, övergången till förnybar energi, och hanteringen av prissvängningar. Att skapa ett stabilt och hållbart elsystem kräver nog en kombination av att Ebba gör hemläxan och samarbeten, både nationellt och internationellt. “Sverige ensam är inte stark” Sverige och andra EU-länder bör sträva mot ett mer balanserat och hållbart elsystem där varje land får bygga nytt för att möta egna marknadens efterfrågan oavsett väderlek…
Kikar jag på svk kontrollrummet just nu står vindkraften för 36% d.v.s mer än både kärnkraft och vattenkraft. Det är ju väldigt bra tills vi får nästa “dunkelflaute”. Skall vi bygga ännu mera vindkraft utan att ha några lagringslösningar på plats?
Min uppfattning är att Ebba antingen har gjort sin läxa eller så råkar hon bara säga rätt saker.
Men just att bygga bättre överföring till Tyskland borde i.o.f.s inte stå högt på dagordningen just nu kan man tycka.
Det är ju till stor del helt självpåtagna utmaningar eftersom problemen helt beror på politiska beslut. Både Sverige och Tyskland har ju till exempel lagt ned fossilfri kärnkraft som hade behövs nu. Lösningen behöver heller inte vara så komplex – bara att bygga ny kärnkraft igen. Det tar försås tid och kostar pengar men kräver inte massa batterier, vätgas eller andra tekniker som inte finns i stor skala.
Det är ju till stor del helt självpåtagna utmaningar eftersom problemen helt beror på politiska beslut. Både Sverige och Tyskland har ju till exempel lagt ned fossilfri kärnkraft som hade behövs nu. Lösningen behöver heller inte vara så komplex – bara att bygga ny kärnkraft igen. Det tar försås tid och kostar pengar men kräver inte massa batterier, vätgas eller andra tekniker som inte finns i stor skala.
Vill man ha låga elpriser får man se till att ha överproduktion som istället måste exporteras, helst genom kraftverk som inte kostar skjortan att driva. Och det gäller inom varje elområde. Svårare än så är det egentligen inte.
Även SE1-SE2 brukar f.ö. kunna råka ut för pristoppar trots att det normalt finns ett gigantiskt överskott. T.ex. brukar det vara en period om någon vecka ungefär så här års då isarna lägger sig i älvarna och vattenkraften måste dra ner. Om det då samtidigt är vindstilla så inte heller stålskogarna ger något sticker priserna iväg till kontinentala nivåer.
Gör ett till elområde längst söder ut och stryp transporten dit. De som bor där ger man sedan elstöd baserat på vad resten av landet betalar i genomsnitt.
Problemet man vill lösa i storstäder är väl eg att minska antalet bilat. Det finns ju inte plats för dem… Tyvärr kommer nog självkörande bilar inte lösa det. Kanske tillochmed tvärtom ifall:
Det är billigare att låta bilen cirkulera än att parkera. (Har ni betalt för parkering i nån amerikansk storstad nyligen?)
Folk vänjer sig vid att åka ensamt istället för att samåka eller åka kollektivt. Man kan se en möjlig konspiration där subventionerade taxi-tjänster konkurrerar ut kollektivtrafik inledningsvis för att sen åka priserna markant. Google, Tesla m fl kan säkert gå back många år om de vill?
Tänk er en familj där man idag har en bil som kör föräldrarna till jobbet och barnen till deras skolor. Denna bil skulle kunna ersättas av 2-3 självkörande taxis… Bättre? Njae.
Personligen gillar jag bildelningstjänster som finns i europeiska storstäder. Suveränt att kunna plocka en bil från gatan, köra A->B, parkera och sen glömma bilen. Ca 1€/km.
Personligen utför jag också sk “Tasks” när det går, t ex köra o tanka och likn för att tjäna lite extra i form av kredit för tjänsten.
Det är så klart lite meckigt men går ofta att kombinera med t ex åka till matbutik, lämna/hämta på skola mm. Tack vare det har jag inte betalt något alls för de +20 “resor” som jag gjort senaste 2 månaderna.
En ny kabel till kontinenten behövs för att få avsättning för överproduktionen av el om ny kärnkraft byggs så att det går att säkerställa att priserna på kontinenten även i framtiden kan debiteras svenska folket.
Elpriserna orsaka pga elbrist och ett fiktivt behov av svindyra nya kärnkraftverk får allt Trump säger verka logiskt och fyllt av den djupaste vishet i jämförelse.
Det tar riksdagen och regeringen nån månad att få bort dessa ockerpriser på elen om bara viljan fanns.
Men det är viktigare att göda lögnen och elbolagens kassakistor medan hushållen drar årsvångremmen, företagen bromsar, arbetslöshet ökar och BNP sjunker.
Tack regering och riksdag för att ni kör Sverige i botten.
“Det tar riksdagen och regeringen nån månad att få bort dessa ockerpriser på elen om bara viljan fanns”.
Du får gärna dela med dig av dina förslag på detta.
Elmarknad avreglerades, reglera den igen.
En fråga om vilja.
Elmarknaden torde vara en av de mest reglerade marknader som existerar i detta land, i gott sällskap med spelmarknaden och alkoholmarknaden.
Kan inte regeringen passa på att bestämma att priset på mat ska ner 50% också? Priset på bostäder borde också sänkas radikalt! Borde ta max en månad om bara viljan finns 🙄
El marknaden var reglerad, kanske ska det finnas ett set spelregler för den balanserade svenska elmarknaden och ett annat för exporten till den icke fungerande på kontinenten så att elpriserna i från Europa inte slår igenom till Sverige.
Att bygga mer kärnkraft och fler kablar kontinenten cementerar bara att priserna från kontinenten slår igenom till Sverige även i framtiden.
Den är fortfarande extremt reglerad och subventionerad, faktiskt helt trasig på grund av alla politiska beslut.
Om den verkligen vore oreglerad hade kärnkraften inte lagts ned och vi hade aldrig haft så många vindkraftverk som vi har nu. Bara för att ta två exempel.
Precis, det är en ganska konstig marknad. Liksom elnätet. Man kallar det fri marknad, men det finns inte flera kablar till min fastighet som jag kan välja mellan.
Reglera marknaden lär inte innebära lägre kostnader, men förmodligen mindre svängningar. Exporten är egentligen den fria marknaden i EU, så det är lite mer komplicerat att ändra.
Om vi bygger nya kraftverk (tex kärnkraft) och fler kablar blir lite som du säger kontinentala priser. En slags katt och råtta lek. Krasst är det överföringskapacitet söderut i Sverige kontra överföringskapacitet ut från södra Sverige som bestämmer priserna.
Förstår inte din argumentation, menar du att elprismodellen är huggen i sten för att priset på mat sätts på en fri marknad?
Du kanske missade emojin som himlade med ögonen.
Men för att förtydliga: Jag vänder mig emot populistiska utspel om prisregleringar. Fråga exempelvis Ungern hur det gick när de införde pristak på mat. Föga förvånande slutade det med att handlarna kompenserade för sina förluster genom att höja priset på allt annat i stället, och inflationen ökade ytterligare några pinnar som direkt följd av pristaket.
Detta prat om elområden – vad skulle egentligen hända om ändring klubbades igenom imorgon – 4 elområden blir 1 elområde i Sverige.
Vad skulle hända?
Skulle elen bli mycket billigare i SE3 och 4 men dyrare i SE 1 och 2?
T ex förra veckan när priset i SE 1 och SE 2 var 6-7 öre och priset i SE 3 och SE 4 var 500 öre.
Hur skulle det utspelats med ett elområde? Skulle det bli 500 öre i elområdet eller skulle det bli 400 öre? 150 öre? 100 öre? Inte 6-7 öre antar jag? 😉
Att det blir ett elområde i Sverige är ungefär lika troligt som att en BRF i norrlands inland kommer att kosta lika mycket som en BRF i Vasastan Sthlm.
Det skulle troligen leda till instabilitet i elnätet då vi inte har överföringsförmåga att klara samma prissättning i hela området.
Elområdena är inte skilda från den fysiska verkligheten utan är tänkta att se till att vi får balans över transmissionssnitten.
De är inte längre helt matchande då transmission och produktion har ändrats sen de infördes så det filas på en ny indelning som bättre modelerar den nya verkligheten.
Precis.
Priset skulle inte sänkas i SE 3&4 utan enbart höjas i norr.
Ja, och konsekvensen blir att producenterna i norr skulle fläska på järnet så att elnätet kollapsade. Det finns då inte längre någon prissignal som får vattenkraften att reglera ner.
Lösningen på det är att vår myndighet med balansansvar då måste tillämpa motköp. Dvs dom betalar vattenkraften 4 kr/kWh för varje kWh som de inte producerar. Dvs vi betalar via skatten för ingenting. Så kan man göra om själva syftet endast är samma höga pris i hela landet och inte en optimal allokering av produktion/konsumtion som på sikt är kostnadseffektiv.
Det är så drömlandet Tyskland gör för att de bedömer att 1 elområde på totalen gynnar dem mer än att de måste punga ut med stora summor i motköp till exempelvis dansk vindkraft för att de ska stänga ner snurrorna när det blåser.
Innan elområden infördes så fungerade prissättningen Dessutom håller elområden omarbetas med nya gränser så hur fysiken spelar in är mer en bedömning eftersom elområden ändras över en natt.
Områdena ändras absolut inte över en natt, löjligt skrivet.
De ändras som sagt då det hänt mycket med verkligheten sen sist. Bland annat kraftigt minskad produktion i SE4.
Det skulle kollapsa likt elsystemet innan elområden skapades
(ironi, allt fungerade då och elpriser var lågt)
Här har du bevis för att elpriset i själva verket sjönk efter indelningen i olika zoner:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/energi/prisutvecklingen-inom-energiomradet/elpriser-och-elavtal/pong/tabell-och-diagram/aldre-statistik/elpriser-for-olika-typkunder-och-avtal-20002013/
Observera att priserna inte är inflationsjusterade så om du vill vara helt korrekt får du räkna även på det.
Resonemanget är i mer linje att ett elområde automatiskt inte skulle innebära skyhöga priser eftersom vi en gång i tiden inte smittades av utländska priser. Det intressanta är att fundera ut konstruktiva lösningar som ger Sveriges invånare och industri stabila elpriser. Sen får andra länder lösa sina problem.
Innan elområden så begränsade vi exporten för att uppnå balans.
Det får vi inte. Men visst om vi går tillbaka till det så funkar det utan mothandel.
Regeringen har tidigare i år nekat Hansa PowerBridge tillstånd och Svenska Kraftnät uppger att de har lagt ned arbetet med den förbindelsen. Det finns EU krav på att en utlandsförbindelse ska ha 70% av kapaciteten tillgänglig för marknaden, men det finns inga krav på att man ska ha utlandsförbindelser.
Elbolagen övervinster används inte i Sverige utan investeras i Tyskland. Tyskarna har spelat väl och vi luras på våra naturresurser.
https://foretagande.se/opinion-debatt/vattenfall-satsar-pa-tyskland-tysk-makt-over-svensk-karnkraft
Att Tyskland har spelat sina kort väl inom energiområdet är du nog ganska ensam om att tycka. Deras nedläggning av kärnkraft och satsning på rysk gas är ju en total katastrof.
Och att svenska statens Vattenfall satsar i Tyskland är väl knappast pga att tyskarna lurar oss? Det beror väl på att staten kräver vinst av Vattenfall och då satsar de där elpriserna är höga pga att tyskarna har fuckat upp sin elmarknad helt.
Vän av ordning undrar då varför ett svenskt statligt bolag agerar på en annan stats marknad, samt varför vi tillåter en annan stat att äga del av svenskt statligt bolag?
Tyskarnas egna elbolag EON äger ju kärnkraftverk i sverige, samtidigt som de satt sig på tvären om att bygga ut dessa eller bygga nya. Elen vill de dock ha.
Korten har spelats väl genom att Tysklands motsvarighet till MP dolde rapporter om konsekvenser av deras stängning av kärnkraft i visshet att Sverige skulle täcka upp. Med stor sannolikhet kommer svenska väljare rösta på en kärnkraftsfientlig regering i nästa val så då skickar vi vidare stafettpinnen till Finland och Norge.
Waymo är imponerande tycker jag, helt enkelt därför att det fungerar. Såg några st i LA i höstas, och många i San Francisco; de fungerar och orsakar inte trafikkaos eller olyckor. Ser ut som fan gör de också, de använder ju vilken ful Chrysler eller Ford som helst och monterar sina lidars och kameror i megaformat runtom, prioriteringen är lite annan än hos Tesla kan man säga. Fattar fortfarande inte hur Teslas kameror ska kunna göra samma sak; för mig blir det bilar som orsakar olyckor eller väntar på att grannen klippt klart gräsmattan innan den vågar rulla iväg. Kanske går att dölja om man förbjuder rapporteringen om det.
Däremot för Waymo: Mjukvara och hårdvara att betala och enorma begränsningar i användning! Även om bilarna nu kör helt utan förare är det med enorm insats av omgivningen: alla vägar de får köra på är noggrant mappade, krångliga trafikmiljöer är uteslutna. I trånga Central- och Sydeuropa kommer det vara svårt att hitta möjliga rutter.
En liten nischprodukt som riskerar förbli det under många år till.
Jag har flitigt använt Volvo on demand. Närmaste garage ligger blott 200 meter från bostaden, Fina bilar, XC40, XC60 och den där kinaelbilen som bloggaren har skrivit om. Prismässigt mycket rimligt, kanske lite för låg debitering. 500-600 kr för tre timmar verkar inte riktigt hållbart.
Men, grundproblemet är inte att stockisar inte är intresserade av att tillfälligt hyra en bil. Jo de vill de, men endast på lördag/söndag mellan kl 09-18. På vardagarna står den tio bilar flottan på s:t Eriksplan helt oanvänd förutom att jag eller någon enstaka annan stackare hyr en bil. Den affärsmodellen går inte ihop och det är tyvärr det vi ser konsekvensen av. Trist då jag verkligen uppskattar produkten.
Kan jag då skaffa en egen bil? Ja ekonomiskt kan jag det men då ska man ha en hyrd p-plats. Bara den går loss på 4-5 tusen/månad. Att ställa sig på gatan är inget som kan rekommenderas. Det finns knappt några platser och även om man hittar en så kostar saftigt att stå där. Sedan orkar jag inte med däckbyte, service och tvätt. Nä då blir det Taxi Stockholm som får mer av businessen. De har ett rätt schysst företagskort med månatlig fakturering.
Dom vill nog flytta över från Volvo on demand till Lynk & Co för bildelning/pool. Svårt att ha båda två som konkurrerar med varandra.
På så sätt kan dom fortsätta sälja bilarna, men privatpersoner tar över jobbet med att sköta bilarna.
På sikt kanske Stockholm inför dedikerade platser för bilar som är utdelade?
Hej Lars, första inlägget här! Jag håller nästan alltid med dig i det du skriver, så idag blev jag lite förvånad att du inte tror på självkörande taxibilar. Jag bedömer att inom 10 år så existerar inte yrket taxichaufför knappt in Sverige längre. För några veckor sedan var jag i San Francisco och det formligen kryllade av självkörande taxibilar (Waymo). Upplevelsen var 100% perfekt – från app, bokning, säkerhet, upplåsning, färden. Allt. Priset var marginellt över Uber för samma resa. Jag åkte med Waymo ca 10 gånger. Oftast kostade det 100-200 kronor inne i stan. Jag tog också Uber några gånger: man får ofta chatta, leta efter bilen, vänta länge, körningen avbokad, körningen bokas om, förarna osade i flera fall marijuana och körde därefter, osäkert, otryggt.
Du säger att kostnaden för programvaran som krävs för själv körning måste understiga kostnaden för förarens lön. Ja, och så blir det ju rätt snabbt – varje taxi behöver en egen förare men alla taxibilar kan DELA på hela kostnaden för programvaran (inklusive datainsamlingen). Betänk även att färre bilmodeller krävs, att bilar blir enklare och billigare att bygga när du kan glömma gränssnittet till föraren (som ratt och instrument). Etc.etc.
Men det som kommer driva detta i förlängningen är 1) hållbarhet, 2) trafiksäkerhet och 3) privatekonomiska överväganden.
Jag kan redan idag ofta ta en Uber från en plats till en annan billigare än parkeringen kostar för min egna bil för ett givet möte.
Med självkörande taxi kan du dessutom jobba hela resan! Slipper höra på någon annans radio och telefonsamtal.
Kort sagt: Jag tror det blir av!
Det skrevs på bloggens kommentarsfält för 8-9 år sedan också – ingen kommer äga en bil och ingen kommer vara taxichaufför.