Börserna i de asiatiska tidszonerna fortsätter nedgångarna från USA igår, där vi ser årslägsta långa räntor. Volvo Cars ger upp sitt elbilsmål om 100% elbilar till år 2030 och aktien föll hårda -5.88% på börsen. Samtidigt kommer besekdet att Volkswagen överväger att stänga fabriker, vilket facket kallar för konkursbesked, då allt alltid är som mörkast på konjunkturbotten.
Stockholmsbörsen föll förstås vidare med -1.33% för OMXS30 och -1.16% för OMXSPI. Dollarn lugnade ner sig och är kvar på 10:28 SEK och euron hittas på 11:39 SEK. Guldpriset är också stabilt på 824:- SEK per gram.
Volvo Cars meddelade igår att man ger upp målet att nå 100% elbilar till 2030, och istället siktar på 90 – 100% där det sista utrymmet kommer lämnas öppet för en begränsad mängd mildhybrider. Andra kvartalet nu 2024 stod rena elbilar för 26% av Volvos bilar och målet är att nå 50 – 60% elektrifierade produkter inklusive hybrider nästa år, mot kvartalets 48%.
“At the same time, there has been a slower than expected rollout of charging infrastructure, withdrawal of government incentives in some markets and additional uncertainties created by recent tariffs on EVs in various markets. With this in mind, Volvo Cars continues to see the need for stronger and more stable government policies to support the transition to electrification.
The strategic adjustments to its electrification ambitions ensure that Volvo Cars has a flexible plan that meets customer preferences and enables value creation as a business.”
Marknaden straffade Volvo Cars med -5.88% på börsen igår, vilket försvisso bara gör att aktien fortsätter sin långa nedåtgående trend.
Som man ser på veckocharten är därmed Volvo Cars nere vid ett möjligt stöd där aktien vänt två gånger tidigare, och givet att det håller så är det väl snarare köpläge. Gårdagens besked påverkar egentligen inte försäljningen, utan var bara ett besked att man ville vara flexibla för att anpassa sig till efterfrågan.
Volvo släppte också igår att alla framtida elbilar från bolaget kommer baseras på samma teknikpelare, dvs man försöker imitera Tesla som visat hur man ska nå lönsamhet på elbilar:
“Starting with the EX90, our future electric cars will be based on the same fundamental core of systems, modules, software and hardware, called the Volvo Cars Superset tech stack.
It’s a single tech and software base that contains all modules and functionalities that we will use in our future product line-up. Like a set of building blocks, it can be configured in many different ways. Each of our new cars will be a selection, or a subset, of building blocks from the Superset tech stack, and we will continuously improve and grow the tech stack.
This approach makes sure that our cars truly get better with time, as all our engineering work will focus on improving and enhancing the one tech stack. “
Man utökar också sitt samarbete med Nvidia, som kommer stå för processorerna för Volvo Cars förarassistansfunktioner (“självkörning”). Volvo Cars skriver:
“The new Volvo EX90 is the first Volvo car to be truly software-defined – it’s built on a centralised core compute architecture, made possible through our long-standing collaboration with NVIDIA.”
Med insikten att bilar är mjukvara, så kommer Volvo Cars väl likt man gjort med EX30 fortsätta vara inspirerade av Tesla och leverera bilar med ofärdig programvara och utebilvna insålda funktioner, som istället ska levereras någon gång i framtiden.
Volvo Cars aktie handlas just nu på p/e 4.65x enligt Market Screener och utifrån konsensusprognoserna på resultatet 2025 på p/e 3.83x.
Är det då dyrt?
Jämförbara biltillverkaren Volkswagen handlas på p/e 3.38x på årets väntade resultat och 2.89x på nästa års.
Tyska ledande elbilstillverkaren Volkswagen överväger nu att stänga en hel fabrik för första gången i sin historia skriver Wall Street Journal (återpublicerat av Omni Ekonomi för svenska prenumeranter). Detta har fått facket att gå i taket och kalla det hela för ett konkursbesked.
Ett intressant besked där är att Volov Cars kinesiska ofärdiga bil EX30 gått om VW ID.3 och ID.4 i försäljning i Europa.
Problemet för VW är alltså att andra säljer mer elbilar. Att till och med nischtillverkaren Volvo Cars, vars elbilar är enormt överprissatta, kan sälja mer än VW:s betydligt mer prisvärda erbjudanden säger en hel del. Det handlar alltså inte om ointresse för elbilar, bara det att med övergången från fossilbilar till elbilar så räcker det inte att ha ett gammalt fossilt varumärke. Övergången in i den moderna världen är inte garanterad.
Men tyvärr, alla elbilshatare – det handlar inte om att elbilar floppat, det handlar om att alla inte lyckas med övergången och att vi är i lågkonjunktur fortfarande. Ni kommer kunna fortsätta köpa allt rostigare begagnade fossilbilar i många år till, det är bara det att nybilsköparna allt mindre kommer fylla på er begagnatpark med fossilbilar tills ni kommer se ut som på Kuba om ni inte går över till elbilar.
I övrigt är ju alla alltid manodepressiva på botten av konjunkturen. Alltid svårt att köpa fallande knivar som Volvo Car och VW, men vi går mot ljusare tider enligt samtliga prognoser utom från de som alltid säger att undergången är nära förestående.
I USA lugnade nedgångarna på börserna ner sig med -0.16% för S&P-500 och -0.20% för Nasdaq 100. Inom FANANGST ledde Nvidia nedgången med -1.66%, medan Tesla vände upp med +4.18%. Långa amerikanska räntor slog nytt årslägsta och räntekurvan inverterades med tvååringen på 3.76% och tioåringen på 3.77%. Man får gå tillbaka till juni 2023 för att hitta tioåringen så lågt och maj 2023 för tvååringen.
Borta i de asiatiska tidszonerna faller börserna vidare, även om ASX 200 visar på lite återhämtning i Australien med +0.28%. Hang Seng går -0.61%, Nikkei 225 -1.22%, KOSPI -0.23% och Straits Times -0.10%.
180 kommentarer
“Men tyvärr, alla elbilshatare – det handlar inte om att elbilar floppat, det handlar om att alla inte lyckas med övergången och att vi är i lågkonjunktur fortfarande”
Idag när alla subventioner försvunnit och priset elbilar ligger + 500tkr och det samtidigt är lågkonjunktur blir det svårsålda. Knappast hatet mot elbilar som påverkar försäljningen just nu.. Kör fortfarande äldre besninsuv (X3) och nu med rådande bensinpris är det faktiskt en bra affär.
Nya fossilbilar kostar samma som elbilar, om du nu inte vill köpa en småbil du kan parkera på tvären i P-rutan. Du kan rent av köpa en Volvofossil dyrare än en Volvelbil.
> Du kan rent av köpa en Volvofossil dyrare än en Volvelbil.
Av samma storlek och ungefär samma utrustning i övrigt?
Jag måste medge att jag inte har kikat bilpriser på länge, men hittar man alltså nya och vettiga elbilar för under 200k numera? Då måste jag nog överväga att byta bil tidigare än planerat. Min definition av vettig är i princip bara: 5-sitsig och inte kinesisk.
Kanske inte vettig, men under 200:000:-
https://elbilen.se/nyheter/tata-motors-lanserar-billig-elbil-for-indien/
Den där är säkert sponsrad av indiska staten, på samma sätt som kinesiska bilar säljs under marknadsvärdet på grund av subventioner från kinesiska staten. Och det är väl i princip omöjligt att importera en indisk bil som saknar europeiska helbilsgodkännande..
Den ser inte så dum ut faktiskt, men har Tata Motors ö.h.t. återförsäljare i Sverige? Finns det serviceverkstäder här? Förlåt att jag flyttar målstolparna och utökar min definition av “vettig” 😅
Det går ju inte heller att hitta vettiga fossilbilar för under 200.000 kr idag. Sveriges billigaste bil Hyundai i10 får man visserligen för 189.900 kr med automat (köper någon med manuell låda idag?), men utan vinterhjul.
Att kalla den 5-sitsig är att sträcka sig väldigt långt. 4 vuxna går dock an.
Sedan får man även ta service i kalkylen. i10 har med dagens mått mätt extremt korta 1500 mils intervall. Jag citerar från Vi Bilägare:
“Totalt gick servicen på 5 983 kronor (!) vilket är nästan fyra procent av bilens nypris. Sveriges billigaste nya bil har hittills haft den dyraste servicen i 2024 års långtest.”
1500 mils serviceintervall är inget problem för mig i alla fall som aldrig någonsin kommit upp i 1500 mil innan det andra serviceintervallet på 12 månader passerat. Men 6kkr för en service var i sanning hutlöst dyrt. Jag betalar drygt hälften.
Och vad för fossilbil för under 200 000:- i nypris tycker du är vettig?
T.ex. Peugeot 208 finns i både fossil och elektrisk variant.
https://dokument.peugeot.se/prislistor/personbilar/208.pdf
Tyvärr har de olika utrustningspaket vilket försvårar jämförelse men fossilvariant kostar 240.000 kr till 280.000 kr medan el kostar 501.000 kr.
Att man i någon bemärkelse i dagsläget får “mer bil för pengarna” om man väljer fossilvariant är inget kontroversiellt påstående.
Själv kör jag en bensinvolvo från precis när klockan slog över till 1990. Går säkert att hitta rost om man letar en stund.
Givetvis skall den skrotas omgående och halvmiljonen i lån läggas på en ny elbil. När elbilen väl blivit 34år och rullar på som en klocka kommer både jag och miljön ha tjänat massor på den ,inte minst eftersom elbilar aldrig kräver nån service.
Elbilar kör in sin miljövinst på under tre år. Så det blir 31 år med ren miljövinst på de där 34 åren.
Hur många mil har din Volvo kört på originalmotorn? Att en bil är från 1990 säger ju ingenting när väldigt många sådana är lågmilare, för annars hade de gått sönder för länge sedan.
I skrivande stund lite drygt 18000mil.
Men det är snarare så att bilar mår bäst av att röra på sig och tidens tand biter även om bilen står still.
Idag räknar väl tillverkaren på max 10år sen ska bilen skrotas. Vem brukar en 10år gammal dator idag?
18000 mil. 500 mil om året. Jag körde 18000 mil med min första Tesla på fyra år.
Egentligen hyfsat OT, men ganska många brukar nog 10 år gamla datorer även idag då eran med riktigt våldsamma pågående förbättringar tog slut för kanske 15 år sidan. Själv sitter jag på ett åtta år gammalt entusiastbygge som var väldigt kralligt när det byggdes men som nu är ungefär som senaste generationens iPad Air i termer av processorkraft. Den håller nog måttet ett par år till. Och då använder jag den för både mjukvaruutveckling och dattaspelande.
För en sån burk är det nästan portarna som sätter gränsen till sist (USB och grafik). Och till sist är de interna gränssnittet för gamla för att uppdatera med kort + går inte att uppdatera OS om man kör den stora leverantören.
Det är skillnad på PC och dator. Trodde det var uppenbart.
Men det skall onekligen bli intressant att se hur många elbilar som rullar på våra vägar klassade som veteranbilar om 30år.
Det jag är ute efter är inte att krama fossiler, vi har själv en plug in hybrid som är helt fantastiskt.
Det är en fröjd att köra på el vilket vi gör till 90%.
Utan problemet är att vi ska konsumera oss ur klimatkrisen.
Hur lång tid tar break even på ny elbil med mina 500mil om året?
Initialt lär ju utsläppen öka kan man tro.
Dessutom har inte jag de pengarna vare sig i byrån eller i värdeboxen.
Så den dagen bilen säger upp sig blir det att köpa en liknande eller sadla apostlahästarna.
Det är baserat på bästa elbil mot sämsta ICE med svensk el.
Du kan köra på HVO100 om du har en diesel och då handlar det om nästan jämnt skägg.
Samtidigt är det ju så att enligt SVMPC resonemang skall vi minska elförbrukningen o Sverige för att exportera mer och sänka CO2 utsläppen på kontinenten så frågan är hur mycket bättre elbilen är när det gäller utsläpp?
Det finns ju inte HVO100 än för alla som behöver det.
Nästa steg är flytande e bränsle som har stora möjligheter och är mest en ekonomisk fråga snarare än teknisk.
Men då måste vi behålla ICE och elbilsfansen kan inte skryta mer.
Om vi bara tittar på “bränslet”, så ja i Sverige och några länder till är det miljömässigt fördelaktigt att köra elbil. I en del länder är det jämt skägg, men i en del länder i Europa är det tvärtom bättre med diesel.
Allt beroende på hur smutsig elen är.
Jag som kör elbil daglidags nu brukar säga att jag bytt bränsle från bensin till kol (men jag borde säga naturgas, det är ju mer sant, men det ligger inte lika bra i munnen och ger samma associationer).
För så är det ju, den elen jag tankar med skulle annars exporterats och stängt ner motsvarande fossileldning i Danmark, Litauen, Polen etc.
Men visst tankar jag fossilfritt ibland, och allt oftare…
De dagar då elpriset går ner mot noll (eller minus) så finns det inget fossilt i systemet, utan då har vind och sol trängt bort all fossileldning.
Jag vet inte var brytpunkten går, man jag gissar att under 30-50 öre någonstans, så har nog inga fossila kraftverk startat.
Du har ju några ton små-partiklar som utsläpp från dieselbilen, även om du kör på HVO100. Jämfört med en signifikant mängd PFAS från elbilen, plus att elbilen säkert släpper ut mer mikro-plast på grund av större däck och tyngre bil. Det är svårt att se den totala miljönyttan, tycker jag.
Men Jorden kommer ju inte gå under bara för att man återintroducerar lite dinosaur-kolmassa till kretsloppet, dock lär vi ju behöva anpassa oss lite kanske.
Nej, det finns förstås inte tillräckligt med HVO.
Kommer det någonsin att finnas? Sverige importerar 90 procent av vår användning. Till allra största delen kommer det från slaktrester vilket förstås är en begränsad källa.
https://www.riksrevisionen.se/download/18.78b25a52188ae73ecab39b5/1686574651309/RiR_2023_13_rapport.pdf (sid 25-26)
Sverige förbrukade tidigare drygt hälften av produktionen i EU.
https://www.regeringen.se/contentassets/5351ab1c7862465ba9b6999e16d5a9cd/delbetankande-av-bioekonomiutredningen-sou-202315.pdf (sid 72)
Ersättning av fossila drivmedel med biodrivmedel är med dagens teknologi omöjlig i någon större utsträckning vilket gör reduktionsplikten till ett bokföringsmässigt skojeri. Utsläppen flyttas någon annanstans om Sverige lägger beslag på det mesta som finns tillgängligt.
https://bulletin.nu/debatt-tveksam-klimatnytta-med-reduktionsplikten
Fast flytande e-bränsle till förbränningsmotorer skulle förstås ändra ekvationen.
Nej.
Även med tysk eller polsk brun elmix är elbilarna bättre.
https://cornucopia.se/2020/09/farsk-studie-upprepar-elbilar-slapper/
Bulletin är nötter och högerextremister. Bara att länka till dem gör dig icke trovärdig.
Lars!
Varför inte läsa artikeln innan du förkastar den. Och tala om vad som är fel med den. Artikeln är en debattartikel och inte redaktionellt material.
För övrigt avsåg min kommentar inte alls att ge någon synpunkt den eventuella nyttan med elbilar. Den handlade om i vilket utsträckning man kan köra förbränningsmotorer utan CO2-utsläpp. Vilket alltså i allt väsentligt inte går idag. (Snarast ett argumemt för elbilar.) Om e-bränsle skulle kunna ändra på det avstår jag från att ha någon synpunkt på. Så vad menar du egentligen med ditt svar. Det där om trovärdighet faller bara tillbaka på dig själv.
Angående reduktionsplikt skriver Riksrevisionen så här: ”Kraftigt ökande reduktionsnivåer inom reduktionsplikten innebär kraftigt ökande efterfrågan på biomassa som skulle kunna användas för att nå klimatmål i andra sektorer och länder. Det innebär att reduktionsplikten kan leda till större användning av fossila alternativ på andra håll.”
Eftersom du inte verkar intresserad av att diskutera så bryr jag mig inte om att länka. (Annars kunde du möjligen ha noterat att jag alltid är mycket noga med källhänvisningar.)
Även om du eldar kol är det miljömässigt lönsamt med elbil per km körd sträcka, ej medräknat tillverkningen.
Det är gamla kinesiska kolkraftverk man kan diskutera ,eller de värsta man hittar i öst.
Det är bara en fråga om tid när elbilen har lägre LCA utsläpp.
Jämför man med en bil på HVO är det nog så lång tid att bilarna rostat bort.
Rikki!
Jag har alldeles för lite kunskaper om saken för att ge mig in i en diskussion om elbilars livscykelutsläpp. Tvivlar dock inte det minsta på att de är helt överlägsna brännbilar i detta avseende. Dessutom är det alltså så att brännbilar på biodrivmedel över huvud taget inte är ett reellt alternativ idag eftersom biodrivmedelstillgången är mycket begränsad.
Den dag vi kan tillverka biodrivmedel från exempelvis avverkningsrester från skogen skulle situationen bli en annan. Fast det finns ju inga processer i industriell skala för det. Slaktrester, se ovan, är av naturliga skäl begränsade.
Jag läser inte extremhögermedia och om jag skulle vara skyldig att läsa felaktigheter – redan på rubriken vet jag att det är felaktigt – så skulle jag inte ha något annat att göra.
Gudars skymning, hur svårt kan det vara?
Det finns ingen brännbil som sväljer mindre än 3,5 kwh/mil under allra bästa förhållanden. En Tesla Model 3 snittar 2 kwh/mil under ett år.
Med andra ord: Enkelt, det är el som gäller. Att sedan kvälls och annan pöbelpress gör allt för att sprida ett annat narrativ är något helt annat.
Lars!
Jasså, du kan redan på rubriken avgöra om en artikel är felaktig. Inte illa. Rubriker sätts som du antagligen vet av redaktioner och behöver inte nödvändigtvis ge en korrekt bild av innehållet. Artikeln säger dock ungefär samma som Riksrevisionen säger i ett pressmeddelande efter deras granskning av reduktionsplikten. .
Att du inte anser dig att ha tid att läsa artikeln jag länkade kan jag ha förståelse för. Fast något mått av ödmjukhet kunde man kanske önska sig.
Jag har i 6-7 år om skrivit och länkat till vetenskapliga rapporter om elbilars miljöbelastning. Så alla som säger att de inte är miljövinster vet jag har fel.
Dessutom räknar de beräkningarna som jag länkat till att man inte återvinner batterierna, vilket man gör (t ex till fasta batterianläggningar) utan bara slänger dem utan minsta återvinning. Du vet att vi lämnar in små litiumbatterier till återvinning redan, så det går utmärkt att återvinna. Beräkningarna går också på tysk och polsk fulelmix, med Sveriges elmix har elbilen nästan räknat hem sig så fort du tagit emot nycklarna.
Och som sagt Bulletin är extremhöger och de hatar som bekant elbilar då de har för låg snittinkomst själva och Miljöpartiet gillar dem.
Att hänvisa till Etc är fan i mig trovärdigare än Bulletin. Vill du förankra dina åsikter hos personer som har det minsta mellan öronen så länkar du inte till vare sig Etc eller Bulletin.
Fast jag har ju över huvud taget inte sagt något negativt om elbilars miljövinster. Det jag har sagt ovan är att jag, som rätt oinsatt i detaljer, ändå tror att de har stora miljövinster. Artikeln jag länkade tar väl inte heller upp eventuella (eller frånvaro av) miljövinster med elbilar.
För övrigt kommer jag även fortsättningsvis bedöma artiklar utifrån innehållet och inte var de är publicerade.
Jag tror Lars läste din post som att du sa emot honom på något vis när du inte gjorde det.
Sen håller jag med honom om bulletin och tänker inte läsa artikeln i fråga, men ni verkar inte argumentera för olika saker öht.
Stefan!
Jag får också det intrycket av senaste inlägget.
Angående den länkade artikeln. Hur lång tid tar det att läsa den och eventuellt finna att den är ointressant. Tror inte mer än 5 minuter. Om den väcker intresse förmodligen mer.
Pröva vet jag!
Nej tack, jag har läst tillräckligt mycket från bulletin för att inte läsa något från dem igen.
Det måste väl bero på hur mycket man kör med bilen vad som är minst dåligt för miljön? Om man nu förenklat tänker sig att miljöbelastningen är tyngre i produktionssteget för elbilen, men mindre när den väl är i bruk.
Ren miljövinst skulle jag dock inte kalla att köra bil i 31 år, vare sig den går på el eller fossila bränslen. Tjejmatte, kallas väl sånt tänkande på senaste tiden.
Tjejmatte var ett vidrigt misogynt begrepp, använd inte det.
Akleja. Verkligen. Forskningen säger något annat.
https://www.forskning.se/2021/12/17/varfor-valjer-flickor-bort-matematik-i-skolan/
Om man kan säga killgissa så kan man väl säga tjejmatte…..
Äpplen och päron. Ämnet är matte. Enig med Akleja. Kan det tolkas som annat än nedsättande. Inte i min värld.
Man kan inte säga killgissa
Med tanke på att tjejer nuförtiden har bättre betyg även i matte så borde L-asse menat något positivt?
Det är bara i Idrott och teckenspråk som den svenske gossen håller skansen.
En tröst i eländet är att skillnaderna mellan könen har börjat minska igen. I alla fall i mellanstadiet.
Du skriver att vi är på konjunkturbotten, Lars.
Samtidigt prognosticerar många att räntorna kommer att sänkas.
Räntor sänks när konjunkturen ruttnar.
Jag får inte ihop det. Räknar du in kollektivet av räntebedömare bland dem som alltid ropar undergång? Eller eller menar du att vi skall ha konkjunkturbotten länge, exempelvis ett år framåt?
Saker sker med eftersläpning. Det är ju sänkta räntor som drar upp konjunkturen igen. Och det är inte IDAG vi är på botten. Någonstans under detta halvåret. Skulle aldrig kunna pricka botten exakt.
Vi är ju redan ur lågkonjunkturen. Kolla på hur industriarbetsgivarna förklarar att lönehöjningarna ska hållas igen inför nästa avtalsrörelse. Nu är det “värna konkurrenskraften” och “det har precis varit lågkonjunktur” som gäller som argument.
Andelen elbilar i USA är 1,6%.
I Europa är det något fler tror jag, 2-3%?
Det slogs iaf rekord i antalet sålda i oktober i Europa med 13% elbilar.
Det måste vara vilken dag som helst nu då det knappt går att hitta en ICE-bil på begagnatmarknaden.
Eller inte.
Titta på vägarna. De som kör mycket köper elbil idag. Många fossilbilar kör väldigt lite. Har övervägt att ställa mig och räkna i pendlingstrafiken någon dag, kan vara 50% elbilar.
Ja, körde jag mycket och hade en bra plats nära att ladda på skulle jag skaffa elbil, nu är det 300 mil om året, lite som många pensionärer.
Det behöver gå några år till innan det blir prisvärt för lågmilagrupperna, vilka såklart behövs för att hålla uppe andrahandsmarknaden.
Exakt min bild. Att köpa eilbil för pendling, no brainer. Att köpa ett elbil för korta resor i stan och 1000mil om året, ingen bra affär. Tillgången på bra mindre elbilar är sen knappt existerande och det är i premium segmentet elbilar hamnar i. Pga sviktande elbilsförsäljning ska nu tyska staten vara med och stötta och hindra att fabriker lägga ner. Elbilar klarar sig inte utan subventioner . En beg diesel idag som drar 0.5 är rena sparbösssan för de allra flesta.
Nja, som subventionerna har sett ut i vissa länder så kan det fungera att köpa el-bil eller hybrid även för folk som inte ska ha bil som t.ex. jag. hybrid hos mig och:
Ingen skatt. låg försäkring, väldigt låg förslitning (ICE motorn används nästan inte) bromsar används inte så service kraven är låga. Däcken är ett problem, 2000 mil på 5år så gummit har blivit gammalt men fortfarande 4.5mm kvar. Traktionsbatteriet efter 10år är nu huvudrisken och eventuellt ett stort problem för mig. cirka 50% kapacitet kvar men med den “gömda kapaciteten” från ny så har jag bara 40% kvar.
När de gäller Volvo så är de helt klart idioter som satte ett mål att sälja endast 100% elbilar till 2030.
samtidigt så är 90% också korkat då du måste ta hela kostnaden för ICE utveckling samt underhåll, kompetens, etc på en model. Mr Miyagis analys om vindruvor är tillämplig här
13% är 13%.
Det var en rekordmånad dessutom och elbilsförsäljningen har sjunkit kraftigt sedan dess. Nu under 10%.
Så 90% av nybilsförsäljningen i Europa är icke elbilar.
Jätteslarvigt sagt kan man nog säga att elbilsförsäljningen har dubblats varannat år i Europa. Kommer givetvis plana ut då vissa typer av kunder ändå kommer köpa fossilbil men att bara utgå från läget just nu för att göra en poäng är lite märkligt.
För att man i teorin ska se 50% rena elbilar på vägarna krävs det att dessa elbilar körs 15,6 gånger mer än resterande personbilsflotta.
(Antal elbilar 6%. 94/6=15,6)
Inte orimligt på Essingeleden 🙂
Måste säga att jag är fascinerad över utvecklingen.
Det innebär i praktiken att trafiken på vägarna har ökat med nästan 88% tack vare elbilarnas helt unika förmåga att köras 15,6 ggr mer. Nästan så att jag börjar tro att de är självkörande 24 timmar om dygnet.
Inte konstigt det är strul på Essingeleden!
Hoppsan
Nu skrevs det precis att fossilbilisterna som kör få mil betalar via drivmedelskatt och fordonskatt vägunderhållet åt elbilismen som kör mycket.
Kanske bara inte för vägunderhåll iof utan man betalar ju för den miljöskada man orsakar med sin avgasbil när det gäller fordonskatt. Skatten på el är är högre än på både bensin och diesel så det argumentet är lite ihålig. Om något så borde man har lägre skatt på el.
Elbilarna kommer att ta över efterhand, i samma takt som vi normalt byter ut flottan. Naturligtvis under förutsättning att marknaden tror på tekninken. I vilket fall som helst kommer inte bilar att skrotas bara för att de inte är elbilar. Utsläppen som görs när en bil produceras ska inte i heller vara förgäves, utan bilen behöver brukas sin livstid.
Perfekt sammanfattning
Hmm. Så elbilar rostar inte? Att du är pro elbilar , det har framkommit med önskvärd tydlighet.
Men, dom här vandringssägnerna om elbilars förträfflighet , är störande.
Med tanke på Teslas rostproblem, så föreslår jag en lite ödmjukare inställning.
Precis, även elbilar rostar. De kommer att ha sin beskärda del av fel under sin livstid precis som bilar hittils haft. Dock kan det vara lite andra problem som uppstår, dessutom vet vi inte dessa säkert då de är ganska nya.
Jag vänder mig också mot “dom här vandringssägnerna om elbilars förträfflighet”, eller som jag brukar kalla dem halleluja stämningen, nu har vi hittat den enda och riktiga lösningen på allt föralltid.
Elbilar kommer helt säkert “ta över” men i takt som vi normalt byter bilar i.
Ja, och? Det tar 17 år att förnya bilparken. Inget nytt där.
Nej precis, inget nytt.
Någon som vet om utbytes takten av bilparken förändrats over tid? Tänker på att 70-tals bilar rostade upp på nästan 10 år, men dagens bilar ser ut att klara det dubbla generellt. Naturligvis förbrukas en del bilar av andra anledningar också.
En annan faktor är dock annan teknikutveckling som inom säkerhet eller underhållningssystemen. Bilar som inte ens har ett USB-uttag eller ens AUX och kräver kasettband för att få välja sin egen musik kan vara trista för många.
Tror att rost associerade till ålder i detta fall.
Saker går ju framåt, säger man att alla bilar har sin beskärda del av problem missar man kanske att bilar idag är mycket mindre på verkstad än förr, och att elbilen är ytterligare ett steg i den riktningen.
Han kör dyr-Tesla, den rostar inte den oxiderar (lite). Vill man slippa rost/oxidering får man ligga på politiker för att minska vägsaltningen.
Morsans Toyota från -92 har gått 34 000 mil varav (nästan) noll meter på saltad väg. Det finns inte en rostfläck på bilen.
Den stora gränsen gällande rost går väl någonstans i mitten av 80-talet. Innan dess rostade bilarna sönder extremt fort, trots tjockare plåt. Efter 80-talet har det stadigt blivit bättre och dagens ungdomar har väl aldrig sett asfalt genom golvet 🙂
Kul historia. Tog körkort 1990 och köpte då en Corolla modell 1979. Fick en etta på rosten under passagerarsidan. Detta var i mars. Under sommaren skall jag fixa till det hela och tar då bort mattan som ligger på passagerarsidan. Det var ett hål med 20 cm diameter där. Undrar hur länge som det enbart var matta mellan passagerare och väg.
Det mesta var sämre förr.
Just Toyota gjorde verkligen en kvalitetsresa under några årtionden. Från kvalitetsskämt till absoluta toppen (för någorlunda vettiga pengar). Undrar om Kineserna kommer att göra något liknande?
Om 4 månader måste tillverkarna sälja betydligt fler elbilar i EU annars blir det miljardböter. De kan inte heller komma undan med att räkna att en hybrid har låga utsläpp, de ska testas mot förbränningsmotorn under hela testcykeln.
Så tillverkare som inte är framgångsrika inom elbilsområdet kommer slås ut, om EU vågar fälla inhemsk industri och släppa fram kineserna.
https://carup.se/nya-utslappsregler-i-eu-kan-orsaka-elbilspanik/
Märkligt, då slår man undan den kommande marknaden helt för e.bränsle, dvs syntetiskt alkohol tillverkat via fotosyntes (funkar redan i labb).
För att det processen ska funka behövs koldioxid (häpp!), så då kommer det bli miljönytta!
Använda befintlig infrastruktur (mackar) och modifierade förbränningsmotorer, men då kommer det ju inte säljas så mycket kablar och behöva brytas så mycket jordartsmetaller!
Men folkhällsan kommer nog bli bättre då man inte behöver konsumera snabbmat i väntan på att energin fylls på i bilen.
Tror du e-bränsle kommer att finnas tillgänglig på bred front innan elbilar har tagit över marknaden?
e-bränsle bör dessutom reserveras för flyg och annat som kräver den energitätheten.
Många skiter faktiskt vad som driver bilen utan ekonomin styr. Speciellt idag. De som har elbilar som intresse och tycker om ny teknik kan inte hålla uppe en osubventionerad elbilsmarknad.
Gäller inte mig.
Den första elbilen, en ren arbetsbil, då räknade jag hårt på ekonomin, det var en begagnad, som jag fick till ett gynnsamt pris.
Efter att kuskat runt i den i drygt 2,5 år så var jag fast, det ska mycket till för att få mig att köra fossilt igen. Jag gillar helt enkelt körupplevelsen. Egentligen var jag fast redan efter 400 meter av provkörningen när jag var och kikade på bilen, den hade redan sålt sig självt (och det ekonomiska hade jag redan räknat ut att det skulle inte bli minus).
Så i våras köpte jag nästa arbetsbil och ersatte den gamla, nu för drygt det dubbla priset (denna är också begagnad), och jag lovar att nu kan jag inte göra en positiv ekonomisk kalkyl jämfört med en par-tre år gammal fossil bil.
Jag försökte inte ens att räkna och försöka lura mig till att den minsann skulle bli plus på något vis.
Men utan att ha räknat, kan jag också inse att det åtminstone inte är speciellt mycket minus heller, det är såpass lite att upplevelsen att köra elbil får kosta detta.
Kul där med EX30 kontra ID.3/.4. Min anekdotiska känsla är att man knappt ser nån EX30 men massvis med ID.3or och 4:or så kunde inte tänka mig att nyförsäljningen skulle vara till Volvos fördel. Nu har ju VW-bilarna funnits ute på marknaden längre och att det är svårt att på gatan se om en bil av en viss modell är såld för ett par år sen eller för en vecka sen, så det har ju sin logiska förklaring. Men spontant hade jag nog gissat att el-VW gick mycket bättre än el-Volvo.
Det handlar om äldre ID.3 och ID.4 och aktuell försäljningstakt, inte rullande bilar.
Ja, absolut, tänkte att det framgick av min text att jag förstått det logiskt men att det går emot känslan jag hade.
Hörde av en bilhandlare som säljer volvo att de planerade att sälja nästan en miljon av modelken. Lät högt och kan ev vara en siffra för plattformen som används av fler märken. Bilen har jag uppfattat som billig, och ej överprissatt, jämfört med övriga volvobilar som kan uppfattas som dyra.
Batteripriset för viss typ av kemi går ner kraftigt och ska bli intressant att se hur det påverkar priset på bilar och hembatterier. Fullt rimligt att elbilarna kommer ta större delen av marknaden inom 3-4 år.
Kollade upp lite siffror och i runda slänger finns det nästan 5 miljoner personbilar i trafik i Sverige.
Observera att antalet personbilar i trafik sjunker svagt.
Av dessa är cirka 6% rena elbilar.
Genomsnittsåldern på en personbil var 2023 11.4år. Inte många elbilar på gatorna 2012/23. När jag köpte min första elbil 2018, så var det rätt ovanligt. Typ jag och vissa giga-företag som stod och laddade gratis mitt på torget.
Så inte konstigt att andelen bara utgör 6%, speciellt med att rätt stor andel på successionsmarknaden gått på export dessutom.
Vad gäller vilket bränsleslag som rullar längst, är en lite dålig förklaringsmodell, dock på kraftig uppgång för elbilen.
Se https://alltomelbil.se/elbilar-rullar-allt-langre-strackor-i-sverige-bensin-och-dieselbilar-kor-kortare/
Här i staden rullar dock väldigt många fler elbilar än 6%, men ska man representera alla vägar i Sverige så landar man nog nära 6%.
Vad man vet angående livscykeln vad gäller miljöavtryck så är ju elbilen bäst utifrån realistiska alternativ.
Sen ser jag det som en klar fördel att utsläppen begränsas till att ske någon annanstans än just där människor befinner sig.
Hörde av en annan volvohandlare att priserna är så höga och ex30 har så dåligt rykte att de knappt säljer till privatpersoner….
Så det är så anekdotiskt svårt…
Vad alla är överens om är att VAG har enorma problem.
Gammal teknik. Kvalitetsproblem. Fel pris.
Är väl knappt några Volvo som säljs till privatpersoner. Det mesta går till tjänstebilar.
Alla biltillverkare försöker tillämpa “Commonalitet” dvs utveckla _en_ plattform som sedan implementeras i ett så brett register som möjligt.
På den tiden Volvocars ingick i Fords “Premium Automotive Group, PAG” gällde detta Vovo, Ford Europa, Jaguar och om jag inte minns fel Landrover. Andra biltillverkare gör exakt samma sak. Som ensamt märke eller ihop med andra där exvis Mercedes har franska motorer i en del billigare bilar. Biltillverkarna vill inte gärna uppmärksamma kunderna på detta men den som jobbat i OEM-branschen vet att mycket av teknikutvecklingen görs av komponentleverantörernas utvecklingsavdelningar eftersom biltillverkarna inte kan utveckla allt själva.
Således kan man förvänta sig att Volvocars nu utvecklar sin teknik ihop med kinesiska företag och att komponenter kommer att användas kors och tvärs inom Geelys ägarsfär.
Vad gäller den egna fossilbilen är den inte ännu rostangripen och slitagedelar som motor, växellåda eller säkerhetsdetaljer såpass åldrade att jag offrar hundratusentals kronor i kapitalkostnad för att anskaffa en elbil i den tekniknisch där batteriutvecklingen gå så fort att andrahandsvärdet rasar i raketfart.
När fossilbilen börjat knaka i fogarna vilket kommer att ske innan man slutar sälja det formodade allt dyrare bränslet blir det en elbil. Men det är några år kvar. Tveksamheten beror även på det faktum att staten kommer tvingas höja skatter och avgifter för elbilar allteftersom man får in allt mindre skatter från försäljningen av bensin/diesel.
“Tveksamheten beror även på det faktum att staten kommer tvingas höja skatter och avgifter för elbilar allteftersom man får in allt mindre skatter från försäljningen av bensin/diesel”
Precis, det är inte småpengar Svenska staten drar in på bränsleskatter varje år
Min gissning är att det blir en kilometerskatt på elbilar för att täcka upp att man blir av med en massa miljarder till budgeten. Känns som rätt plats att lägga kostnaden på, istf att lägga den på inköpspriset. Gjorde en gång en beräkning på hur det skulle bli för kostnad per mil om man skulle dra in samma pengar via en kilometerskatt och kom fram till att man får ungefär samma kostnad per mil körd för en elbil som för en ICE-bil.
Någon får gärna göra om denna beräkning igen för att bekräfta detta påstående taget ut minnet.
Ja, det är ju bara en tidsfråga, elbilarna sliter ju också på vägarna
Precis.
Alla vill begränsa till en bottenplatta teknikstruktur.
Kolla Hyundai/kia/genesis som redan har det. Över hela koncernens märken
Det är inget för vanliga människor
Pga kostnaderna som det medför av reparationer och priser på delar
Kostnaderna är förstora och hur gör vi när vi ska ladda på vintern och strömmen kostar skjortan och lite mer
Detta är tyvärr fakta
Jag gillar elbilar men efter haft en
Konstaterat det finns ingen plats i min ekonomi har inte råd att lag Volvons bakre drivning för över hundra tusen
Jag är en vanlig människa utan 100000kr/månaden i lön
Finns ingen plats att betala 50-100000 i avbetalningar plus rep om året
Har konstaterat att det är alldeles för dåligt kvalitet och biltillverkare skiter fullständigt i miljön med det skiten dom säljer tyvärr
det är bara pengar dom bryr sig om
Ingen jag känner som har elbil tjänar i närheten av 100.000 kr/mån.
Naturligtvis rör det sig inte om låginkomsttagare men gifta par med etablerade yrken med god inkomst 40.000 till 60.000 kr/mån.
Låginkomsttagare köper inte en ny fossilvolvo heller.
Tänkte på regeringens förslag på att man ska kunna få 10.000 när man skrotar sin bil OCH köper en elbil.
Är detta inte en tankevurpa? känns inte som om det är samma kundkrets
Regeringen är puckon.
Gillar verkligen min elbil, turligt nog bor jag i hus och har laddbox…känns extra bra slippa stå och hålla i en illaluktande handtag vid pumpen och gynna oljeproducerande diktaturer typ Norge och USA 😎… aa do you sharks.
Precis, bättre att gynna Kina och tanka el via kinesiska solceller eller el via kinesisk vindkraft.
Jag gillar också elbilen, speciellt responsen är skön. Tänker ibland på att jag ändrar körmönstret lite, man kan tex smita ut snabbt i korsningar utan att bli en blocker 🙂
+1
Tänker varje gång jag pluggar in den att här snor jag lite inkomster från Ryssland eller några terroriststödjande despoter i något lika avskyvärt land.
Can’t beat the feeling.
En sak som det inte pratas så högt om är försäkringspremie när vagnskadegarantin gått ut. Min Elbil är några år och jag fick en förskräckligt hög premie. För mig är elbil grönprestanda och njutning men osäker på att det skulle vara billigare.
Någon med liknade erfarenheter kring försäkring och något tips?
Det är ju inget snack om att elbilar så småningom kommer att ta över helt. Jag bor ju mitt i sthlm och har förmånen av att ha ett garage där “volvo car sharing” har en flotta av elbilar. Det blir lite olika modeller varje gång jag hyr, ibland en Polestar 2. Stockisar klarar sig utmärkt med den här lösningen och här är det fossila nästan helt borta. Situationen är givetvis annorlunda om man inte bor i tätort. Man kommer inte heller ifrån att elbilar är fantastiskt roliga att köra, jäklar vilken acceleration om man trycker till pedalen.
Jag lyfte igår en undran om förhållandet mellan marknadens priser på tim- respektive dagsbasis. Har nu på fm kollat lite på Nordpool. Tänkte räkna lite. Fungerade inte helt bra.
Det finns en knapp för nedladdning till Excel. Fast den verkar inte vara tillgänglig (för mig). Måste man vara betalande kund för den funktionen? Någon som vet?
(Orkade inte mata in 24 timpriser för att jämföra med dygnspris.)
https://www.nordpoolgroup.com/en/services/power-market-data-services/dataportalregistration/
Tack!
Fast nej tack till – “€800 per annum”
För några år sedan vet jag att jag laddade ner en massa data. Those were the days!
Jag som lyckas döda mitt telefon-batteri på 2 år, för att inte tala om min förmåga att minska livslängden på mitt motorsågs-batteri, kanske inte skall köpa elbil för miljönyttan..
Du laddar din mobil fullt dagligen.
Tessie rapporterar att min Tesla på snart två år har laddats full cykel 132 gånger. Med 1500-2000 fulla cykler kommer den alltså hålla över 20 år innan batterierna går under 80% av ursprunglig förmåga.
Det är för att du har en elbil med överdimensionerat batteri för de allra flesta behoven sett till kollektivet. Det må vara så att du kör mycket, men de allra flesta gör inte det och då behöver man krympa batterierna för att
1) göra bilen billigare
2) inte släpa på onödig vikt/volym
Enda hindret är räckviddsångesten men fördyrade bränslen och ICE bilar kommer bota denna.
Problemet är då att batterierna får djupare cykler och livslängden i år blir kortare.
Vi kommer alltså ha ett budgetsegment av elbilar med batterier som håller 5-10 år för “vanligt folk” och ett premiumsegment med i stort sett odödliga batterier.
Problemet är ju fossilbilisterna som har räckviddsångest. Annars brukar jag säga att 35 mil räcker gott för elbilen.
Ja för föraren räcker 35 mil. Men bilen behöver inte ha samma begränsning.
Men YMMV som det heter på nätet. Allas liv och körmönster är olika.
20år? Det där tror du inte på själv.
Elektronik och äldre än 10 år? Dröm vidare
Den första årgången Tesla Model S rullar fortfarande.
Lustigt nog innehåller moderna fossilbilar lika mycket elektronik och de håller också långt över 10 år.
Nä, faktiskt inte. Har satt in laddgräns på max 90% fulladdad. Men lik förbannat har batterihelvetet bestämt sig för att lämna i förväg. Börjar gissa på att batteriet småspricker av snabbladdningen.
https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/research-centres-and-groups/mechanics-of-infrastructure-materials/JPS2022.pdf
En uppsida med småsprickandet är att man kan använda det för att minska laddtider, dock..
https://news.umich.edu/cracking-in-lithium-ion-batteries-speeds-up-electric-vehicle-charging/
En sak som jag inte tänkte på innan batteriet började degradera är hur det påverkar mycket annat också än just räckvidden som ofta pratas om.
Med 50% batteri kvar så bromsar den bara med 50% regen kapacitet dvs mekaniska bromsarna får jag använda mer. Accelerationen är också borta. Så snart kommer jag istället för 200hk ha cirka 120hk då strömuttaget är begränsat för att skydda vad som är kvar av batteriet.
Dvs med ett mindre C så sjunker effekten som kan extraheras samt laddas till batteriet
När det gäller mobilbatteriet så tycker jag att de usla batteriförbrukningsapparna är ett stort problem (android).
Min gamla kompakttelefon började kräva för täta laddningar trots att jag avinstallerade högförbrukande appar. Jag köpte en ny telefon och avinstallerade apparna till träningsklockor osv (garmin+någon annan). Helt plötsligt gick batteriförbrukningen ner extremt mycket trots att apparna aldrig syntes som högförbrukare. Det slutade med att den nya tegelstenen fick blir något slags hemma-padda utan SIM-kort och den gamla bärbara telefonen levde kvar i 3-4 år till. När jag skrotade den pga bank-ID tyckte att systemet var för gammalt så hade jag 70-85% laddning kvar varje kväll (laddade max 90%).
Så om du kommer på något smartare sätt att identifiera högförbrukare så kan du säkert få ut 4:a år ur din telefon.
20%-80% laddning är väl ganska vanligt. Egentligen inte under typ 50% och inte över 80%. 60%-80% har jag också hört. Men det är ju knivigt att hålla. Det absolut viktigaste är väl att man inte laddar max (100%) eller ner mot 0%. Välj själv vad ni vill, förstås. Någon expert får utveckla vad vetenskapen säger.
(Min förra telefon som fortfarande fungerar bra med bra batteritid använde jag i 4-5 år innan jag bytte till den nuvarande. Jag har den nu som reserv.)
Men FÖRSTA gången man laddar en helt ny mobil så ska man ladda 100%. Vilken betydelse det skulle ha låter jag vara osagt. Kan stämma, eller inte.
Knivigt att hålla? Man anger ju hur mycket man ska ladda batteriet. Inte ett dugg enkelt. Sedan har jag moddat det hela via Home Assistant med att högst ladda till olika nivåer beroende på elpriset, om jag inte manuellt ställer in att jag ska långfärdsladda (över 80%).
Gällde mobiltelefonen. Jo, jag ställer in max och min på mobilen. Syftade på om man ska ligga på laddning 60-80. Det blir ju laddning mest hela tiden. Tror rätt många laddar sin mobiltelefon typ 20-90 istället.
Gällde mobiltelefonen. Jo, jag ställer in max och min på mobilen. Syftade på om man ska ligga på laddning 60-80. Det blir ju laddning mest hela tiden. Tror rätt många laddar sin mobiltelefon typ 20-90 istället.
Jag laddar telefonen med powerbank, så det funkar rätt smidigt. Har två som jag växlar mellan. (Plus ytterligare två som jag inte använder.)
Vettig fråga om Volvoaktien är billig eller inte. Eftersom Volvo är ett märke och inte ett självständigt bolag, och Geely kan välja att visa rekordvinst eller rekordförlust för Volvo i ett och samma kvartal, kan man inte längre räkna ut ett motiverat pris.
Köpte jag den skulle det nog vara för någon kortsiktig trade, inte att behålla.
Volvo aktien är inte billig.
Möjligtvis är Volvocars billig
Blanda inte ihop kinesbilar med svenska lastbilar
Som låginkomsttagare är min enda chans till egen bil via begagnat marknaden. Hur kommer det vara att skaffa begagnade elbilar jämfört bensinbilar.
Är det en fråga. Finns massvis med begagnade elbilar till salu.
Och de börjar bli billiga i förhållande till vad man får.
Japp. Var nära köpa en Model 3 med dragkrok att ersätta Subarun med, men 10 minuter senare var den såld.
Finns beg elbilar idag för nedåt 50-70 000 kr. Visserligen mest Nissan Leaf med notoriskt usla batterier och kort räckvidd, eller Renault Zoe med batterihyra. Men med tanke på att man får betala minst 20 000 kr för en körbar fossilbil, allt under det är skrothögar, så är de inte särskilt mycket dyrare idag.
Servicekostnaden är generellt sett också betydligt lägre för en elbil, likaså bränslet om man kan ladda hemma (vilket är närmast en förutsättning för att köpa en beg Leaf) samt skatten. För mig personligen skulle exemplet Leaf kosta ca 100 kr/mån i halvförsäkring, exakt samma som en motsvarande fossilsmåbil. Så totalekonomin blir på det hela taget betydligt bättre för en gammal elbil.
Enda nackdelen är som sagt att de flesta elbilar i den prisklassen har kass räckvidd och långsam laddning så det är inget för långresor, men de funkar för att ta sig till jobbet, affären samt skjutsa ungar om man kan ladda hemma.
Kort räckvidd, ja, men Nissan Leaf har i själva verket haft utmärkta batterier. Vet 13 år gamla leafar som fortfarande inte anger att batterikapaciteten minskat.
ICE bilar under 30-50000 kr är hit n miss idag.
Moderna bilar med många mil har så många terminala felkällor att det är löjligt. Vi hade en otrolig tur med vår MPV som vi körde 18000 mil (10 = 28000) som fick avsluta livet på skroten.
Andra bekanta har svurit över dyra reparationer.
Den kostade 75000 men listpriserna var runt 100 för de modellerna, jag var en hård förhandlare.
Min gamla Honda CRV kostade totalt 912 000:- SEK under sin livstid. https://cornucopia.se/2021/07/totalkostnad-honda-cr-v-diesel-2005-och/
Vad kostar din Tesla att försäkra?
En Tesla kostar ca 1,5 MSEK att leasa i 16 år. Tillkommer gör ganska mycket.
Men det gör det oavsett fordon.
Försäkringen är väl typ 12000 om året nu på vagnskadegarantin. Det dubbla utan som det var på den förra. Men jag bor inte i stan, så lägre premier här ute på landet.
Kolla med Riddermark, dom har en hel del till salu in din prisklass hörde jag från en vän.
Ja, och de är vänliga nog att släcka felkoder utan att åtgärda felen.
Det är service för mig!
16:79 vid bensinpumpen, samma för diesel. Varför köper ingen elbil? Hmmm
För att det inte finns några intressanta elbilar, än, men det kommer.
Om bränslepriset är det som knäcker ens bilbudget så kan man omöjligen vara spekulantpå en elbil i 6-900kkr klassen ändå.
Bränslekostnaden oavsett el, bensin, diesel är en mindre kostnad i sammanhanget. De flesta verkar ignorera värdeminskningen i sina kalkyler oavsett om dom jämför bränslepris eller alternativkostnad via kollektivtrafik.
Min gamla Honda CR-V diesel kostade 912 000:- SEK under sin livstid. https://cornucopia.se/2021/07/totalkostnad-honda-cr-v-diesel-2005-och/ Inköpspriset var 252 000:-.
Kalkylen blir allt spännande när man slår ut det på så många år.
Jämför med 3-årsköparen, ny bil vart tredje år, i den mån sådana fortfarande existerar och 20% värdeminskning per år. Bränslekost vs. Värdeminskning blir också spännande då.
Bilägande är något för den rike.
Och ändå är bil så bra att de som har dem tycker det är värt kostnaden. Det är något som bilhatarna aldrig greppar. Bil är enormt praktiskt.
Antar att borttagandet av skatten på ISK upp till 150’ 2025 kommer att följas upp med ett borttagande av skatten på upp till 300’ 2026. Det är valår 2026 och redan i år 2024 är sparandet rekordhögt trots att skatten inte är borttagen på ISK… 🙄
Finns det någon förklaring till varför inte elbilar säljer bättre? Om man tittar på det så finns det gott om artiklar och annat som pekar på att över en livscykel ska då en elbil vara totalt sett mycket billigare än vad en bensin/dieselbil är. Så varför???
Hatar alla miljön, är det vår vanliga kortsiktiga hjärna som i vanlig ordning inte klarar av att se något långsiktigt, är det vanans makt..? Likaså, Volvo (liksom säkert flera) verkar ju peka på att utan statlig intervention (gissar subventioner) så kommer inte elektrifieringen ta fart, litar vi inte på att det ska finnas el?
Man kan ju ta alla möjliga märkliga, och försök till, coola positioner på detta, påpeka hur blåsta alla är etc. men rimligen är inte alla som kör bensin/diesel dumma i huvudet så vad beror det i grunden på?
Folk räknar inte med LCA, och de ser priset.
De allra flesta jämför ny elbil med begagnad ICE för man har ett transportbehov, inte ett skrytbehov.
Då är kalkylen omöjlig för de allra flesta med ränta > 1% .
Detta gör att kundkretsen är liten.
Skall elbilar få fart måste bränsle och ICE bilar straffskattas rejält.
Brasklapp, vi behöver inte krångla till det.
De 6% som kör ren elbil är de som käkar kalvfilé. Resten kan du räkna ut själv.
Samma som köper en ny brännbil. De är inte billiga om du ska ha allt annat än en mikrobil.
För diskussionens skull, om vi antar att ovan är korrekt (jag får erkänna att jag inte orkat gå igenom prislistor) och att vi har ett 1:1 förhållande dvs. att en fiktiv Y97 fossil är identisk med en Y97 el, naturligtvis finns det en väsentlig skillnad, så kan jag inte förstå varför fossilbilar inte säljer 0 nya bilar just nu (möjligen då lite spetsat och vi får säkert justerat för fundamentalister och specialfall).
Alltså det är försäljning vi pratar om här, Apple säljer ju en (korrektion flera) svindyra produkter som säljer som smör trots obefintliga statliga subventioner. Det är något ruttet i den Danska nationen…
För egen del (anekdotisk exempel) handlar det om att elbilarna inte riktigt är framme än – räckvidden och laddningshastigheten behöver komma närmare fossilbilens (men vi är väl där ganska snart kanske), så det blir en ny laddhybrid. Exempelsträcka #1: för turer i närområdet räcker 100 km på batteri. Exempelsträcka #2: till de åldrande svärföräldrarna som bor lantligt och behöver hjälp – 35-40 mil dit (och lika långt tillbaka, under samma helg), två förare som kan byta av, ingen destinationsladdning möjlig; stopp för mat kan ske, men kombinationen bra mat och bra laddare finns inte på sträckan (bensin kan man tanka överallt och snabbt, så styr inte rastplats). Exempelsträcka #3: semestertur vinter eller sommar – vi åker ofta med en eller två andra familjer, och då styrs valet av destination eller stuga inte alls av möjligheten att ladda. Gemensamt för de två senare exemplen är en ovilja att låta bilens behov av laddning styra val av destination, boende eller rastplats – jag gillar att bestämma det själv. Med det sagt ser jag fram emot en bekväm direktörskombi utan rymdskeppsestetik som går runt 100 mil på el, och laddar till 80% på under 10 minuter, till ungefär samma pris som dagens motsvarande fossilbil har eftersom eldrivlinan kommer att vara billigare än fossilditot. Kanske redan vid nästa bilbyte?
Är exempelresa #3 till Naimakka?
Jag tror annars det blir svårt hitta den resan i verkligheten. Eller egentligen inte ens dit för det finns en 250 kW laddstation i Karesuando.
Så gott som alla fastboende i Sverige har dessutom tillgång till el, så på ca ett dygn har man laddat ca 55 kW via ett vanligt eluttag. Inte att rekommendera köra 10A kontinuerligt ur ett uttag men det går bra bara elsystemet i huset inte är kasst.
Resa #2 skulle det vara
Du är lite inne på mitt svar redan – “inte att rekommendera”; jag förstår att en elbil skulle fungera om jag bara anpassade mig efter bilens förutsättningar (ladda när det passar den och inte när jag vill, på ställen där det finns en laddare och inte där jag vill ta rast, boka fjällstugan baserat på om det går att ladda där, rulla ut en 220-kabel genom ett fönster hos svärföräldrarna). Men jag kan ju istället välja en laddhybrid som passar mina önskemål bättre – visserligen är förmånsvärdet lite högre och bränslekostnaden för turer utanför batteriräckvidden också, men allt är inte ekonomi. Och som sagt – elbilen som passar mig är kanske inte så många år bort.
Kina är en viktig marknad för VW och de övvriga tyskarna. Jag skrev nedan kommentar i ett annat forum,
I’m not surprised by German automakers problems. This 2.5hr long video shows 54 Chinese only brands drawing all the crowds and the VW stands are empty. A quick look inside the German cars shows the reason, they have almost not modernized the interiors at all. The Chinese customers wants big screens, entertainment, hot/cold storage, lots of controls for lighting, climate controls, even roll-down projector screens. Hope Model Y update is not too late.
https://youtu.be/sCKg8EhHlJ4
Jisses, jag har mer blygsamma krav – AC, Apple Car Play, dragkrok, minimum 2 dm markfrigång och ständig 4 hjulsdrift så är jag nöjd.
Jag har en 20 år gammal bil och kör max 300 mil/år. (använder mest cykel för hälsans skull) Börjar bli aktuellt att köpa bil. Men behöver inget märkvärdigt. Problemet är att bilarna nu är så fulla med elektronik. Det gör att det framöver blir problem med reservdelar. Jag önskar det funnes en bil med bara det elementära. Jag behöver ingen pekskärm i bilen. Bästa bilen jag haft var en Fiat 127. Stötstångsmotor så man slapp ny kamrem varje år. Elektroniken var några strömbrytare och signallampor. Allt var lätt att byta. Ska det vara dator i bilen önskar jag att det var standard PC-dator. Tre storlekar på moderkort att välja på. Skruvhål passar till lådorna som finns att köpa och kontakterna passar till tillbehören. Nätaggregat för 12V borde gå att åstadkomma. Med PC dator elektronik är det lätt byta trasiga komponenter och uppgradera programvaran. Men helst slipper jag elektronik. Radio vill jag ju ha men det har dom byggt in så man vet inte hur man ska byta när det krånglar. Förr var det ju ett rektangulärt hål man stoppade radion i och kontakterna passade. Bara att köpa ny radio och stoppa in i hålet. Problemet är att bilarna är konstruerade för förstagångsköparna. Inte för oss som tittar på begagnade bilar.
Lämna in bilen på verkstad.
Få tillbaka en lagad bil.
Problem löst.
Kör du bara 300 mil per år så kanske det är bättre att cykla?
Det är ju cykla jag gör. Därav max 300 mil/år. Har just kommit hem från livsmedelsaffären. Rejäla cykelväskor så får man med mycket. “Lämna in bilen på verkstad” Vad hjälper det om det inte finns reservdelar? På min gata några hus bort står det en skaplig VW med det problemet. Ägaren hoppas på begagnade delar från bildemontering.
Vid affären jag besökte stod en cykel och ca. 50 bilar. Verkar som att folk inte vet av nått annat än att ta bilen om dom ska någonstans. Och får dom gå en bit från parkeringen så klagar dom.
Evolutionen har inte skapat oss till bilåkare. Rör vi på oss slipper vi krämpor och lever längre.
Bil är enormt praktiskt, vilket inte icke-bilister greppar. Det är så praktiskt att man idag är beredd att betala en halv miljon eller mer för en ny bil.
Så EU och komissionen är totalitär i sitt beteende som vanligt?
https://www.forbes.com/sites/neilwinton/2024/05/19/europes-wobbling-ev-mandate-will-force-hard-choices/
det finns 257 miljoner bilar i EU
runt 7milj är EV eller PHEV.
Dvs för att nå 100% elbilar till 2030 så måste det tillverkas 250milj batterier
om man räknar lite lågt på 50kwh per bil så blir det 12.5e10 Kwh som behövs
eller 12 500 Gwh
kapaciteten i EU 2023 var 135gwh/år
“Houston we have many problems”
Det kanske förklara Northvolt…
https://source.benchmarkminerals.com/article/five-key-takeaways-from-giga-europe-2024
https://source.benchmarkminerals.com/article/where-are-the-worlds-gigafactories
(2030 siffran ovan handlar om försäljning inte totalt antal bilar så ovanstående är inte helt korrekt men orkade inte leta fram siffror för att undersöka den verkliga situation 2030)
man kan också notera att batteritillgången konkurerar med hembatterier för solpaneler så på det hela så är problemet för att byta till elbilar representativt av ovanstående “fagpacket calculation”
I var det väl inte hela fordonsflottan som skulle vara el 2030 utan 80% av nybilsförsäljningen, d v s åtminstone en faktor 20 mindre siffror än du räknar på ovan. Ekvationen går dock ändå inte ihop såvida inte produktionen av batterier ökar rejält
Mycket fel med min kalkyl men magnituden på siffrorna är inte helt fel.
Bilförsäljningen I EU är tydligen bara 13mil bilar varje år. Så jag är mer än 50% off.
Kommissionen just nu vill inte tillåta hybrider så den årliga försäljning som vi behöver titta på är 13% elbilar utav 22% som också inkluderar hybrider i EU.
Ingen har påstått att elbilsflottan ska vara 100% 2030 så lägg ner domedagssnacket. Dessutom har det omvärderats till 2035 om jag inte minns fel.
Bra, då kan du räkna på också visa att 2035 är mycket bättre som årtal att ha 100% elbil försäljning.
För att sälja 13mil elbilar varje år så behövs denna 1Twh batteri produktionen per år. EU just nu ligger på 135. På 6 år räknar kommissionen med att marknaden har 8 faldigt sin produktion. Inklusive alla underleverantörer till dessa fabriker. T.ex. gruvor som ska leverera litium.
EU räknar nog med att dessa gruvor inte kommer att öppna i EU eller tror du att miljöprövningen för att öppna gruvor i den storleksklassen som behövs går att göra på 6år?
Du gör fortfarande flera tankefel. För det första verkar du anta att alla avgasbilar som tillverkas i EU inte kräver någon energi. Det gör de självklart. Vi talar ju därför inte om den totala energin för att tillverka elbilar utan den ökning av energi som krävs för att producera de jämfört med vad som redan görs.
Det är mycket möjligt att det blir en del nya gruvor i EU men ingen har påstått att all råvara för allt som tillverkas i EU ska komma från EU. Det gör det inte idag och lär knappast göra imorgon. Största leverantörerna av litium i världen är fortfarande Australien följt av Sydamerika (Chile om jag minns rätt). Så ärligt talat snacket om miljöprövningar och 6 år är helt irrelevanta i sammanhanget.
Ok, jag skriver i klartext så du fattar. Skiftet till elbilar som EU komissionen vill, kommer aldrig att hända enligt den tidsplan som de påstår samt försöker tvinga den europeiska bilindustrin att jobba mot.
Om det sker innan 2045 så har skiftet (100% försäljning) skett ovanligt fort.
Klämkäcka påhopp om att släppa domedagssnacket kommer inte att ändra på verkligheten.
2030 har utsläppssänkningar som gör att ICE generellt inte kommer att kunna säljas längre.
Så 2035 målet är bara en del av problemet.
https://www.forbes.com/sites/neilwinton/2024/03/27/eu-may-water-down-harsh-2035-ev-mandate-and-reprieve-hybrids/
Hur ser andrahandsvärdet ut för en elbil? Pratade igår med en bilförsäljare som gick och gömde sig när det kom en kund som ville byta in sin begagnade elbil. En kund till honom som körde Porsche Taycan där den föll 400 000 kr i pris från nypris till inbyte 10 månader gammal.
Elbilen kommer slå igenom först när laddinfrastrukturen är helt utbyggd.(Slå igenom menas att över 50% av nybilsförsäljningen utgörs av elbilar. Är nu endast 10% i Europa)
Det ligger minst 10 år fram i tiden.
Före det är det olika hybridmodeller som kommer dominera.
Anledningen är andrahandsmarknaden.
Ponera att alla som har bra laddningsmöjligheter hemma och på jobbet köper en elbil imorgon. När de sedan ska byta bil om 3 år, vem ska då köpa inbytesbilen?
De som ej har laddningsmöjligheter kommer välja en annan typ av bil vilket ger ett dåligt andrahandsvärde på elbilar vilket hämmar nybilsförsäljningen.
Intressant tanke. Så du menar att en ny avgasbil för 500000kr kommer att minska mindre än en ny elbil för samma summa? Jag tror mer att det handlar om att dyra konsumtionsvaror just nu är svårsålda pga höga räntor. Men det kan ändras snabbt. Jag är helt övertygad om att de flesta vill ha en elbil, åtminstone alla som testat en elbil.
Norge har ju redan en bra bit över 50%. Har Norge då uppnått den kompletta laddinfrastrukturen? Då har vi inte så långt kvar här heller.
Norge är inget bra exempel då de betalar sin befolkning för att de ska köra elbilar.
Tydligen med 43 miljarder förra året trots att de minskat subventionerna.
Men de har bra utbyggd infrastruktur. Många laddplatser längs trottoaren i städerna.
Ja, ICE bilen har mycket bättre andrahandsvärde.
Försök hitta en elbil under 100 000 på begagnatmarknaden …
Du menar som vi betalar vår befolkning för att köra avgasbil? Hur mycket var det nu man skulle sänka skatten med för att kompensera höjning av reduktionsplikt? 17 miljarder per år? Nästan lika mycket som elbilspremien kostade.
Varken du eller jag kan veta vilken bil som är värd mest i framtiden men en avgasbil för 500tkr idag vs en elbil för samma summa och vad den är värd om tre år? Jag är inte säker på att avgasbilen vinner den duellen. Men du kanske syftar på gamla avgasbilar som är värda mycket pga temporärt låga drivmedelskostnader?
Du menar att allt under 100% skatt är en kostnad för staten…
Jag menar det jag skrev, att Norge betalar sin befolkning med riktade stöd för att köpa just elbilar.
Tror du på gott andrahandsvärde för elbilen så tycker jag att du ska köpa en.
Läste om någon ny lag som ska göra det enklare att betala laddningen. Det behövs tror jag. Har ingen elbil men drabbas av det kaos som är när man ska betala för parkering.
All laddning inom EU ska gå att genomföra direkt med kort numera. Typ blippa ditt kort, ladd, blippa ditt kort, sluta ladda.
Min elbil stoppar jag in laddkontakten i, det är allt jag behöver göra. Tar en kaffe på macken och sedan är det bara att köra iväg igen en kvart senare.
Inte är det en Tesla heller, så det funkar numera även med andra märken.
Det är alltså krångligare att köpa en kopp kaffe (eller tanka en fossilbilar) än att betala för laddningen 🙂
Jag laddar till 98% hemma så det är samma för mig. Någon gång i veckan när laddningen börjar gå under 50% så sätter man in kontakten. De gånger jag laddar på väg är lätträknade och då är det oftast på Ionity med kort. Teslas laddare är tyvärr usla med bilar med 800v system så där laddar jag sällan men det är riktigt nice att få plug and pray där ändå 🙂
Jag är inte så förtjust i laddhybrider, för mycket förbränningsmotor och för lite el. Man tar en komplett förbränningsbil och lägger till ett eldrift. Tungt fordon med kort räckvidd och högre förbrukning.
Jag skulle vilja se en elbil med moderat storlek på batteriet men med ett range extender system. Ett kompakt och lätt generator och bensinmotor system ungefär som ett elverk. Då skulle du kunna lösa de flesta resor kanske max 30 mil på el, sedan har du möjlighet några tillfällen att ta dig längre med hjälp av tex bensin. Naturligtvis med begränsad prestanda och lite sämre förbrukning vid de tillfällena.
Laddhybrider är ju bara ett sätt att skattemässigt gejma systemet, genom att utifrån de korta körsträckorna som anges för förbrukning få lågutsläppande bilar som gynnas via lagar och skatter. I övrigt är de ju bara dubbla problem och som du säger tyngre och dyrare.
Volvo EX90 är en flopp. “Single tech and software base” är inte något som Volvo klarar av att genomföra. Teslaimitationen gick inte så bra.
https://carup.se/volvo-ville-sla-tesla-med-ex90-vi-varnade-dem/
De som har en beställt en EX90 kommer att få en bil som saknar en hel del utlovade funktioner och inget löfte om när de ska införas.
Man ska inte leka mjukvaruingenjör om man inte har grundläggande kunskaper.