Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
Börserna fortsätter stiga i de asiatiska tidszonerna nu under torsdagsmorgonen, antagligen drivet av fallande amerikanska räntor på grund av rädsla för storkrig i Mellanöstern, som också driver upp guldet. Den Kinaägda biltillverkaren Volvo Cars säger upp 1 200 tjänstemän eftersom man ska helt sluta med brännbilar och därmed inte behöver kompetens inom brännmotorer, avgassystem, bränsletankar mm.
Stockholmsbörsen var trots positiva börser världen över oförändrad igår med +0.03% för OXMS30 och +0.02% för OMXSPI. Kronan höll emot mot dollarn på 10:89 SEK, men tappar mot euron till 11:58 SEK. Guldpriset stiger till 658:- SEK, drivet av oron för ett storkrig i Mellanöstern, vilket också får räntorna i USA att falla.
Har du för övrigt investeringsguld och således behöver bankfack rekommenderas Svensk Värdeförvaring med bankfack i Göteborg och Stockholm. Använd detta formulär, så kontaktar de dig om du vill öppna ett bankfack.
De långa amerikanska räntorna rasade vidare och tvååringen är nu på 4.99% under 5.00%, medan 10-åringen rasat till 4.58%, 20-åringen ner under femman till 4.92% och trettioåringen till 4.73%. Det är tapp på över ca 0.2 procentenheter för de längsta räntorna på bara två dagar. Att det drivs av oron för att kriget Israel – Hamas ska spridas ser man på att både obligationer (=fallande räntor) och guldpriset stiger samtidigt.
Lägre räntor driver också upp börserna, eftersom avkastningskraven på aktier därmed minskar. I USA gick S&P-500 +0.43% och Nasdaq 100 +0.72%. FAANGST-aktierna spretade med +1.86% för Facebook och -1.98% för Netflix.
I de asiatiska tidszonerna stiger börserna nu under morgonen. ASX 200 +0.04%, Hang Seng +2.13%, KOSPI +0.87%, Nikkei 225 +1.70% och Straits Times +1.10%.
Kinaägda Volvo Cars säger upp 700 anställda tjänstemän och 500 konsulter meddelades igår. Det hela handlar om den logiska fortsättningen på omställningen till 100% elbilsproduktion till 2030, och framöver kommer vi alltså även få se uppsägningar inom produktion, inklusive hos underleverantörer – man kommer inte behöva bränslesystem, bränsletankar, avgasrör eller brännmotorer och kringliggande sensorsystem eller mjukvara.
Uppsägningarna ska komma efter förhandlingar och undantaget konsulterna kan anställda fått avgångspaket.
Nu kommer förstås svenskägda Finvolvo, Volvo Group, länge än behöva brännmotorer till sina tunga fordon, så arbetsmarknaden är förstås inte helt utplånad i Sverige för bränningenjörer, men det är nog rätt segt att som nyutbildad komma in när man har 1 200 erfarna att konkurrera med. Maskin på Chalmers kanske inte har den bästa framtiden, om man riktar in sig på saker som bränner grejer för att förvandla värme till rörelse.
De flesta sägs få gå ifrån Göteborg, men det kommer förstås ha exakt noll påverkan på Västsveriges bostadsmarknad.
Volvo Cars aktie backade -0.11% och det var knappast överraskande då man nyligen visat att man någorlunda följer sin planering, och nästa år tillverkar sin sista dieselmotor. Räkna med fler uppsägningar, men då inom produktionen av motorer.
Många håller med näbbar och klor kvar vid brännmotorer, med argument från allt att man kan köra 1000 km utan att stanna och istället köra med vuxenblöja, till att körgläjde kräver att det brummar och luktar (affärsidé – app med GPS-styrning som spelar brumljud i bilens högtalare beroende på hastighet och hastighetsförändring, bilar som Fords Mustang Mach-E har dock detta inbyggt, affärsíde 2: GPS-styrda luftkuddar som släpper ut doft av avgaser inne i kupén beroende på fart och accelleration), men det är nog bara att acceptera att brännbilarna är på väg bort. Den stora omställningen är inte bytet av bränsle, för nya bilar köps varje år och övergången kommer därmed ske organiskt, utan alla kringtjänster från bensinmackar till brännbilsmekaniker, som berör fler personer i Sverige än som jobbar på Volvo Car.
Har man ett jobb eller företag som är beroende av brännbilar så bör man nog lägga upp en strategi på hur man ska hantera omställningen. Det kommer bli överskott på kringservice för brännbilar. Även om det tar tid att fasa ut bilparken (ca 17 år), så är det de yngsta bilarna som körs mest och längst. Det är bara att gå ut och räkna elbilarna på vägarna, så ser man att dessa körs proportionerligt mer än andelen de utgör av bilparken.
Trots allt är det den som kör mycket som ser det största behovet av en ny bil. Och den går på el framöver.
Lysa är min huvudsakliga sparform både privat (reklamlänk) via ISK och för mitt bolag via kapitalförsäkring (reklamlänk), och ger låga avgifter där all kick-back från fondbolagen återförs till kunden, samt ger önskad riskprofil och automatisk ombalansering mellan ränta och aktier för minsta egna tidsinsats.
117 kommentarer
Hmm, om man kompletterar vuxenblöjan med ärtsoppa så kommer det lukta och brumma i en elbil också.
Jag är för smart för mitt eget bästa!
Ärtsoppa är väldigt miljövänlig mat också passar bra till elbil.
Jag upprepar min tråkiga profetia (blev mothugg senast) om att det här är bara en av de områden som snart kommer att fasas ut.
AI och digitalisering kommer i hög grad göra att tidigare yrken slås ut. Journalister, programmerare, läkare och andra “säkra” yrken kommer kunna rationaliseras bort.
Nya yrken kommer att uppstå. Absolut.
Men jag påstår att vi inte kommer kunna fylla på i samma storleksordning. En stor mängd människor kommer bli menlösa.
Wall-E. Det kommer finnas mat och dryck för dem, men inga meningsfulla yrken.
“Gud så bra, man kan jobba 2 timmar om dagen och lägga resten på uppfriskande skogspromenader!”
Jomenvisst. Överlag kommer det absolut bli bättre. Men vi kommer se en växande massa som är… menlös.
Vilka effekter det får i sin tur? Oklart.
Jag tror tvärtom att det finns en övertro på vad AI kommer kunna göra. Visst arbetsuppgifter kommer förändras och vissa yrken försvinna. Rädslan och motståndet mot förändring har funnits länge, se t ex på Ludditerna, https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ludditer
Nu senast har t ex kryptovalutorna inte fått det revolutionerande genombrott som dess förespråkare spådde.
En bilmekaniker idag är annorlunda än på 50-talet och yrket kommer förändras mer i och med elbilarnas intåg. Men även dessa kommer behöva repareras.
AI är redan nu bättre på att ställa diagnos och på att granska röntgenbilder.
Istället för massor med vårdcentraler som bemannas med folk som säger “ta en alvedon, gå hem och vila” kan en AI på mycket bättre sätt ställa många diagnoser. Dessutom med möjlighet att direkt korsreferera alla tidigare tester och diagnoser på nolltid.
Absolut kommer vi konsumera mer vård, men tveksamt att vi kommer vilja avlöna lika många när de basala behoven redan täcks av AI.
Sedan finns det absolut en övertro på vissa saker. AI är algoritmer och sannolikhetsfrekvenser.
Men inom många områden är dessa överlägsna oss redan idag.
Utvecklingen går dessutom rasande snabbt, så att AI redan utklassar oss så är det rätt naivt att tro att det är en hype.
Se bara på sådana udda områden som sport. AI är redan en sjukt mycket bättre måldomare i fotboll än en människa någonsin varit. Samma med offside. Linjedomare i fotboll kommer inte finnas kvar om 20 år.
Apropå läkare i mindre utvecklade länder så är det väl mycket enklare och billigare att ersätta med en mobiltelefon med bra kamera som kommunicerar med en billig AI än att skicka en läkare på plats?
Däremot finns en poäng i att alla yrken som kräver mänsklig kontakt kommer växa. Omvårdnad (inte diagnos) kommer kräva en mänsklig hand. Äldrevård.
Däremot kommer många här (om tå!) som jobbar som projektledare, programmerare eller mellanchefer i allmänhet att bli utkonkurrerade av en algoritm. Att skola om sig till underhållare eller omvårdare kanske inte är aktuellt alla gånger…
Problemet med just vård, statligt som privat anställda, är lönsamhetskraven.
AI kommer definitivt revolutionera inom detta område, det finns tillochmed robotar som kan utföra enklare uppgifter såsom leverera och hämta matbrickor. Och utvecklingen går framåt…
Lite dystert så tror jag tyvärr att politiker och företagsledare detta mer som ett sätt att spara pengar än att förbättra vården i sig. Så, när något tekniskt underverk så används det som ursäkt för att skära ner på personalkostnaderna.
Ofta blir vinnarna de bolag som tillverkar utrustningen i fråga.
Problemen med vård är att en läkare bara kan hjälpa en patient åt gången.
Det är där man tänker fel många gånger “åh läkare räddar livet på så många”.
Ja. Men på ett väldigt ineffektivt sätt.
Om du jobbar med logistik kanske din transport av läkemedel räddar livet på 10.000.
Om du är ekonom kanske du ser till att det kommer fram pengar så att 1000 personer kan få mat.
Vårdyrket i all ära. Beundransvärt.
Men det är ett jävligt ineffektivt sätt att ta hand om folk. Där kommer vi säkert se stora förändringar i takt med en åldrande befolkning.
Jo, visst hade det varit fint med ett helautomatisrrat och obemannat sjukhus som man bara behöver mata med hjälp av bränsle och fysiska produkter som läkemedel och mat.
… och matas med patienter såklart. Många av dom kan inte promenera in för egen maskin.
Mer jordnära:
LW brukar prata om spjutet. Det krävs en spjutspets men det krävs också ett skaft. Vårdpersonalen är spetsen och skaftet är alla vi som betalar skatt.
Sen naturligtvis de som finns mittemellan spetsen och skaftet som t ex levererar läkemedel.
Alla behövs för att det ska fungera.
Det är väl ett av de där komplexa problemen som kan se lite olika ut beroende på angreppsvinkel. Den kompletta bilden kan man nog aldrig få i förväg.
Skräcken inför automation är inget nytt. Började med Spinning Jenny på 1800-talet. Kortsiktigt var det förstås katastrof för de friställda vävarna, men det ordnade sig. Vi har inte sett någon stigande massarbetslöshet sedan dess. I praktiken har automationen resulterat i att man ökat produktionen snarare än att man minskat antalet anställda.
Å andra sidan kan man fråga sig när såpass avancerade uppgifter kan utföras av maskiner att en betydande del av mänskligheten inte längre har kapacitet att göra något av de jobb som inte kan automatiseras alls?
Det finns en hel del rätt intressanta frågor kring det där. Det enda jag vågar säga säkert är att det kommer bli samhällsomdanande, och att det är tur att det knappast kommer ske inom min livstid givet människans natur och hur hon brukar hantera sådant.
Angående artikelns ämne, är det nog smartast att inte låsa sig till något teknikslag, om man inte råkar sitta på en revolutionerande idé som är bättre än det som finns idag på samtliga fronter. Instämmer helt i att konventionella fossilbilar som åstadkommer i stort sett irreversibel miljöförstöring är ute, men inte nödvändigtvis i att den batteridrivna elbilen har mer än en kortsiktig framtid. Får för mig att den är ett intermediat, om inget radikalt händer med batteriteknik och energidensitet.
Att vi inte sett massarbetslöshet med automationen vill jag nog försöka nyansera lite, vi har minskat arbetsveckan till runt 40 timmar. från kanske 80? 12 timmar 6 dagar i veckan var väl vanligt i industrialiseringens barndom. Så med AI kanske det är dags för 6 timmars dagar? Frågan är väl var gränsen för effektiva dagar går.. Alternativ kan vara att tex behålla pensionsålder, där försvinner ännu mer tid idag jämfört med 1800 talet i allafall om man ser till procent av ens totala livstid.
Jo, att man jobbade mer förr kan vi ju spika, men orsakerna till arbetstidsminskningen är nog inte fullt så givna. Jag inbillar mig att den saken snarare handlade om de anställdas önskemål än att det skulle rått någon brist på jobb.
Maskinerna kanske rent av möjliggjorde det, anställda med mer kvalificerade arbetsuppgifter är svårare att byta ut, och kan lättare ställa krav på arbetsgivaren. Det kan ju inte heller ha skadat att arbetsgivarna tack vare automationen fick bättre avkastning per anställd.
Parallellt med detta har även den allmänna synen på den lilla människan och hennes rättigheter ändrats till det bättre/modernare. Kanske hade en del av de lutheranska idealen så smått börjat rinna av också.
Just i AI-frågan vågar jag dock knappt ens spekulera i detaljerna. Ska man drömma, så vore det dock trevligt om AI kunde ta hand om de repetitiva tråkiga uppgifterna som finns i alla jobb, och lämna de intressanta delarna till människan. Sannolikt kommer väl dock verkligheten bli en helt annan. Vi får helt enkelt se, tror den utvecklingen är i princip omöjlig att stoppa i en fri värld.
Bäst att vi kastar in våra trätofflor i maskineriet så vi får stopp på det.
För 15 år sedan var det No-Code som spåddes skulle göra nästan alla programmerare överflödiga.
Det verkliga utfallet: Programmerare behövs mer än någonsin.
Så är det. Det finns en missuppfattning att programmerare skriver kodrader hela dagarna tills lgonen blöder. I verkligheten används mycket tid till att utröna vad beställaren egentligen vill ha.
AI-verktyg som granskar mammografi och röntgenbilder har använts i säkert 20 år. Kan vi skönja ett minskande behov av läkare till följd av detta? Knappast.
Säg att du är programmerare utan att berätta att du är programmerare.
För att vi ska få ett tekniksprång måtse ju tekniken vara mogen. No-Code är inte samma sak som AI-generering.
Som svar på HEASM66 påstår jag att programmerare lägger avsevärt mycket mer tid på att Googla lösningar än på att försöka förstå vad beställaren vill ha. Den delen löser Chat-GPT väldigt mycket bättre.
Kommer vara en period där man taktar upp och får grymma synergier mellan människa och maskin. Sedan kommer någon gå över till allt mer maskin och konkurrera ut de som fortsätter vara människo-tunga.
Jämför med elbilar. När Tesla kickade igång utvecklingen stod de flesta av oss och skrattade, “för batterierna kommer ju aaaaaldrig hålla!”. Tio år senare så är det snarare så att ICE-dinosaurien är den man skrattar åt.
Läkare och programmerare kommer aldrig att kunna “ersättas”. AI-verktyg kan i nuläget höja produktiviteten för en viss typ av programmering men de har på hela visats vara en besvikelse jämfört med förväntningarna när demos visades upp.
Fler arbetsmoment kommer ersättas och kvalitén på slutresultatet ökar.
Vet inte exakt vad som menas med “journalist” nuförtiden men det finns nog en form av journalistik som aldrig kan ersättas.
Pfft. Vill du slå vad?
Kanske inte till 100 % – på samma sätt som vi fortfarande brukar hästar i trafiken. Men en stor andel av de anställda inom de yrkena kan du skippa. Samma med journalister. Absolut kommer det behöva finnas sådana! Men bulken av det du läser i tidningen är ju redan nu aggregerat från andra källor. Mata in vad artikeln ska handla om, ge några stödord och du får resultatet direkt. Utan stavfel. Kodning? Mata in vad du vill ha för resultat och algoritmen skapar koden åt dig. Testning av kod? Samma.
Någon måste leda AIn och instruera den. Någon måste kreera. Men det behöver du inte massvis med folk till. På samma sätt som automation i tillverkningen har minskat personalintensiteten väldigt mycket.
Folk gick från att bruka jorden till att jobba i fabriker. Sedan blev de “tjänstemän” och skyfflade papper eller skrev kod. Snart är den delen också automatiserad. Det *kommer* dyka upp nya sorters arbete. Denna gången är det dock väldigt svårt att se vad den stora massan ska gå vidare till.
Produktivitetsökningar kommer göra att vi förmodligen har fortsatt välstånd och med största sannolikhet kommer vi ha det väldigt mycket bättre. Risken är bara det jag skrev – att folk blir menlösa.
Kanske blir det en helt ny twist. Med ökad fritid kommer vi istället gå tillbaka till föreningsliv eller religion. Hitta gemenskapen i någon form av aktivitet som inte finns idag (men som inte per definition behöver vara “ett arbete”)?
Alternativ som AI och robotar är förstås inga gratislösningar som magiskt sänker kostnaderna. Möjligen flyttas kostnader till olika leverantörer, ingenjörer och tekniker som utvecklar och ser till att det fungerar. Dessutom lär inte företagsledning själv sitta och be ett AI koda och bygga system. Se AI som ett extremt kraftfullt verktyg istället som hjälper professionen och avlastar.
För er som vill förvara mer än 50 gram guld i ett ”bankfack” kan det vara en god idé att verkligen läsa igenom villkoren hos eventuella förvaringsinstitut.
Hemförsäkringen gäller vad jag vet, så länge det inte är guld som klassas som legala betalningsmedel (Krugerrand exempelvis), då det räknas som valuta.
Ja, men värdet på lösöret måste väl höjas och matcha med begränsningen i ansvar hos förvaringsstället?
LF har till exempel i sin hemförsäkring en begränsning på 100000 kr för ”lösöre på annan plats än i den bostad som anges i försäkringsbrevet”.
(Från Villkor Hemförsäkring D.3.2.)
Det som skulle behövas är att vi frångår tänket att alla måste ha sin egna tre ton tunga stållåda att åka omkring i.
Min aluminiumlåda väger bara drygt två ton.
Berätta gärna hur man uppnår krocksäkerhet i en 500 kg bil.
I städer och inter-stad borde det finnas bättre trafikslag än privatbilar, är min mening. Självfallet kommer det behövas bilar för sådana som dig, som bor på ett sådant sätt att det blir väldigt svårt att klara sig i dagens samhälle utan egen bil. För min del väger det enda fordon jag äger ungefär 10 kilo, och har ingen som helst krocksäkerhet. Istället håller jag tanken på att alla motorfordonsförare är ute efter att köra ihjäl mig, och på så sätt klara mig i trafiken.
Sedan är det ju att om man gör särskilt elbilar lite lättare, så kan man göra batteriet mindre och ändå få samma räckvidd, vilket ytterligare sänker vikt och energiåtgång, utan att behöva orsaka mer skador på den bilist som kör på en gångtrafikant.
Genom att radikalt sänka hastigheten! Bonuseffekt, man hinner ta mig fan fika ihjäl sig också innan man är framme…
En frontalkrock mellan två ellådcyklar behöver inte bli så farlig; särskilt inte om man ser till att ha hjälm på sig.
Radikalt sänkta hastighetsgränser, i kombination med obligatorisk GPS-övervakning, så att överträdelser alltid bötfälls, är dock en utmärkt säkerhetsåtgärd, liksom totalförbud mot a-traktorer och bilstereoapparater som har en för hög högstavolym.
Eller inväntar att självkörningstekniken blir tillräckligt mogen. Då kommer alla hålla hastighet, avstånd och till och med blinkers på BMV och Audi kommer plötsligt fungera.
@BRASKLAPP
Framförallt genom att öka separationen mellan fordon radikalt.
Berg, träd pch betongpelare o.s.v. kommer fortfarande att finnas i överflöd.
Det är ingen slump att de säkraste bilarna, de bilar som är minst 40% säkrare än medelbilen, i Folksams sammanställning toppas av större bilar och i botten hittar man småbilar. En Volvo S80 eller V70 från millenieskiftet är fortfarande säkrare än de flesta bilarna. Gillar du dig själv och dina passagerare så är en liten bil utesluten.
En större bil är inte säkrare för att de är tyngre utan just för att de är större. Du har större krockzoner som kan ta upp krafterna vid kollisionen och dra ut på krockkrafterne under längre tid. Du har ofta mer utrymme runt omkring dig i bilen som först måste övervinnas innan de når dig. Det finns mer utrymme för tjockare dörrar, bättre och fler airbags, och mer plåt och material som tar upp energi från kollisionen.
Helt enligt samma princip som att de har samndfällor på racerbanorna innan fordonen kör in i barriärerna – de bromsar in rörelsen och fångar upp energi.
Man kanske kunde införa tekniskt stöd då att bilar inte regelbundet kör in i varandra, bergväggar eller betongpelare.
En Airbus A321 väger ungefär 50 ton tom och tar ungefär 200 passagerare. Det är 250 kg per person. Flygplanen är säkra. Varför behöver då en bil som åker i en femtedel av farten vara tyngre?
En Airbus A321 möter färre hinder av naturliga skäl.
Ja, och just krocksäkerheten måste nog anses vara obefintlig i en Airbus
Hade kraven på säkerhet på vägen varit lika höga som i luften hade nollvisionen varit verklighet för länge sedan.
Det där flygplanet kostar också lite drygt 5 miljoner kr per säte. Om en normal bil kostade 20 miljoner kr, inte var elektriskt driven, och inte heller behöver byggas så att den behöver tåla kollisioner med andra fordon så kunde vi nog sänka vikten på bilarna till ett ton utan problem.
Inga problem så länga alla bilar väger lika och farten begränsas. Problemet är just ojämlikheten, att vissa stjäl från den gemensamma krocksäkerheten genom att åka runt i tre ton Doge Ram Charger, medans ensamma mamman kör barnen till dagis i 1000 kg Hyundai i10.
Lösningen heter att begränsa vikt och fartprestanda. Volvo har tagit ett litet steg genom att fartbegränsa dina bilar till 180 km/h.
Nästa steg bör vara att begränsa tjänstevikt till 1500-2000 kg.
Genom att sänka effekten i bilarna och därmed hastigheten? Max fart 30 borde vara ganska säkert.
Ja, om vi inte reser någonstans och producerar vår mat på gården så blir allt mycket bättre.
Eller?
Mänskligheten har en inbyggd instinkt att vilja utforska och upptäcka. Att släcka den och säga att vi tar bort möjligheten att resa…
Sedan är kommentarer som denna ofta sjukt hemmablinda. Hur tror du din tunnelbana hålls igång? Hur tror du maten kommer till butiken på hörnet?
Transporter är det som håller samhället igång. Både av personer och av gods. Både av tvång och av lust.
Jag är ganska övertygat om att de flesta bilresor i städer inte handlar om att leverera mat till butiken på hörnet.
Det är ganska enögd att hävda att varenda transport måste genomföras med bil.
Vem är hemmablind? Var har jag skrivit att INGA resor och transporter får ske med motorfordon?
Kanske att du borde fundera lite på att läsa vad som skrivs, snarare än att bygga halmgubbar att strida mot?
PS. Det går alldeles utmärkt att resa och utforska världen utan bilar. DS.
Det är därför resandet med kollektivtrafik minskat med 20-40% alltså
Har iofs för mig att minskningen i Stockholm är runt 10%. Förklaringen som framförs är att fler jobbar hemma efter pandemin.
Själv skulle jag mer än gärna sluta äga en plåtlåda att frakta runt arslet med om det fanns något alternativ som bara var marginellt dyrare och krångligare.
Det fanns en bilpool här i byn tidigare där man när som helst dygnet runt kunde boka en bil och köra iväg sekunden efter man bokat. Sjukt smidigt om man bodde nära platsen där bilarna stod, och definitivt mycket billigare än att äga en egen bil för den som bara behövde bil för veckohandling och dylikt. Problemet var dock att alla bilarna var parkerade på en stor parkeringsplats i utkanten av centrum, så de som bodde en bit utanför byn och därmed var de som verkligen behövde bil hade ingen större nytta av det.
Skulle det konceptet återlanseras men med bilar som var utspridda över hela kommunen så skulle jag definitivt överväga att inte köpa någon ny plåtlåda när den nuvarande gjort sitt.
Det där är en så tröttsam kommentar. “Åka runt med några ton järn” är ett måste oavsett om du åker med bil eller kommunalt. Jag har aldrig åkt på en full buss (obs bor ej i Stockholm) utan snarare har jag varit en av 5 passagerare på en buss, och då “behöver” jag tre-fyra ton stål ändå. Och min bil väger runt 1,5 ton, så det blir mer järnskrot att åka runt med om jag åker buss.
Om man slutar att politiskt gynna bilismen, så kommer det bli fler som väljer kollektivtrafik, vilket också möjliggör högre turtäthet.
Förutsatt att alla områden är lika tätt befolkade. Det hade blivit världens längsta busslinje om bussarna här skulle fyllts upp lika tätt som i en central storstad.
Glesbygden kan gynnas på andra sätt än genom bilismen. Även om man inte kan få till turtäthet som inne i städerna (såklart!), så är det väl inte omöjligt att tänka sig en fyrdubbling eller så av antalet kollektiva resor.
Jag har generellt stor respekt för Lars kunskap om Ryssland/Ukraina och följer Ukrainarapporteringen slaviskt. Men när det skrivs om fordonsbranschen och inte minst Volvo och dess avknoppade bolag för förbränningsmotorer, Aurobay så undrar jag lite varifrån informationen kommer då det alltid är extremt långt från hur verkligenheten ser ut och snarare verkar vara för att locka läsare. Lite klassisk kvällstidningsjournalistik.
Av de som sagts upp från Volvo Cars så har det i princip noll att göra med att Volvo inte längre behöver de kompetenser som nämns. Eftersom jag själv befinner mig mitt i denna delen av utvecklingen så vet jag ju mycket väl att alla vi (som fortfarande håller på för fullt med att utveckla optimera kommande generationers ICE men som inte är så naiva att tro att man kommer göra detta fram till pensionen) jobbar med på Aurobay och jobbar tillsammans med på Volvo fortfarande är kvar.
Det är snarare så att Volvo har rekryterat enormt senaste åren och det lirar helt enkelt inte med dagens marknadsläge. De som fått gå som jag själv har koll på har haft olika moderna administrativa roller som låtit ytterst hippt senaste åren men som inte bidrar så mycket till slutprodukten och när Volvo nu går tillbaka till en mer projektstyrd organisation så är dessa roller helt enkelt överflödiga.
Ingenjörer stannar och mood managers får gå är kanske en bättre beskrivning.
Så kan man också beskriva det.
Mood Managers – jag har med förskräckning förstått att detta tydligen inte är en urban legend…
Det är ju bara en aforism för receptionist.
Lars har några ideologiska käpphästar. Exempelvis det där om att lokalt producerad mat inte är så viktigt, att det är bättre att köpa mat från Frankrike istället och få fransmännen att köpa svenskt, när det troligtvis skulle bidra till enorma monokulturer på åkermarkerna och göra svensk åkermark lika biologiskt mångfaldigt som skövlade regnskogar i Amazonas, för att inte tala om att honungsproduktion, som vi behöver för att bin ska pollinera åkermark, skulle slås ut. Men Lars har räknat på exportsiffrorna så det där spelar ingen roll.
De enda som inte berörs negativt i någon större omfattning är bensinmackarna. De lever knappast idag ens på diesel/ bensinförsäljningen. Kan de bara få ett antal laddare installerade så kommer de att tjäna mer än de gör idag. Åtminstone så länge det tar längre tid att ladda ett elfordon än att tanka en bränsledriven bil.
För övrigt tror jag Volvo sk-ter sig i näven nu. Det behövs åtminstone dieseldrivna bilar, speciellt i norra Sverige, där avstånden är stora. Men visst, det finns andra märken som gärna tar över den marknaden från Volvo.
Volvo kan inte leva på den svenska marknaden. Särskilt inte Norrland.
Björn Ferry bor för övrigt i Storuman och har kört Tesla längre tid än jag gjort. På tal om avstånd, elbil, vinter och Norrland.
Se avsnittet “varför kommer inga kombi-elbilar”
För att en liten grupp medelålders+ män i norra europa är en rätt liten del av marknaden.
Exakt.
Finns F150 som är gjord just för den gruppen med gevärs-rack i bakrutan. Problem att den kostar som ett hus i lappland.
Varenda barnfamilj (iaf i Sverige) behöver kombi för att kunna klara ett par dagars semester. Långt ifrån endast män i medelåldern+.
Tror nog att behovet av kombi är större än för sedan-modeller. Men de som har kombi går väl gladeligen över till SUV istället i brist på alternativ. De tänker lastutrymme och bryr sig inte om luftmotstånd. SUVar fick ju sitt genombrott långt innan de blev elbilar.
Helt rätt. En SUV är bara en misslyckad kombi där man minskat lastutrymmet och höjt bilen så den kränger mer. Finns inget berättigande för biltypen.
Minst 2 dm markfrigång är A och O…
En SUV är grym för äldre och den med rörelsehandikapp eftersom den är mycket lättare att gå in/ur i. Dessutom tycker jag själv att man får bättre uppsikt över trafiken, samt att det högre lastutrymmet kan vara praktiskt. Så att säga att det inte finns något berättigande är fel.
Med tanke på det svenska vägnätet och dess katastrofala skickär en SUV med bra markfrigång ypperlig 😀
Tågluffning eller cykelsemester?
Första Criss country-elbilen med vettig eldrivlina som kommer är min, då ryker teslan. Tänk v60 cc, Outback (för tre generationer sedan, innan den blev en nästansuv) osv.
När jag tänker efter så beskriver jag typ Polestar 3. Den är lite dyr bara.
Säljs det verkligen så många dieseldrivna Volvo i Norrland att det lönar sig att ha en egen produktionslina för den marknaden?
Norrland är väl helt optimalt att ha elbil i? Billig och säker tillgång till el. Långa avstånd = låga driftkostnader. Det som är ett seriöst problem idag är att det inte finns några begagnade elbilar som inte kostar jättemycket. Jag kan bara hoppas att det löser sig med tiden. Diesel är dyrt att köra på så det är inte alls optimalt för Norrland. Dessutom är fossilbilar dyra att serva i förhållande till elbilar.
Beklagansvärt för Volvo.
Man ligger 3-5 år efter marknadsledarna i elektrifieringen. Och nu får man tyvärr skörda för den senfärdigheten
I princip enbart modeller som bygger på eldrivlinor. Batterierna skulle man ju bygga själv innan man kom på “Det däringa Northvolt verkar klara av det vi inte gör”
Katastrof för bolaget. Se på Exv Hyundai/Kia som satsar 250 miljarder på 5 år på elektrifieringen.
Volvo kommer stå i en sits där ingen vettig köper en hybrid/fossilare. Och de som vill ha deras elbilar kan inte få leverans eller så är konkurrenterna väsentligt bättre
Utmaningen för de som ligger i framkant är dock att få privatpersoner har råd med en elbil för tillfället.
Få privatpersoner har råd med en nybil i Volvosegmentet. Punkt.
De flesta köparna är tjänstebilar i Sverige, sedan kommer privatpersonerna på andrahandsmarknaden.
Är väl ändå en del som leasar bil?
Men det är inte konstigt att kinesiska elbilar som Nio är billiga i inköp när man läser denna artikel. Är man uppbackad av kinesiska staten och kan ta att man går back 385000kr på varje såld bil, vilken biltillverkare i Europa eller US kan konkurrera med detta?
https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilshotet-en-uppstickare-som-klarar-av-att-forlora-385-000-kr-per-sald-bil/4199591
Märkligt att EU tillåter att främmande stater sabbar konkurrensen på det viset, men när exempelvis Svenska staten tillför pengar till SAS så blir det ett jävla liv i luckan.
Dom säljer alltså 8000 bilar på en månad. Det är en alldeles för liten volym. Det är väl typ mindre än vad SAAB brukade sälja?
“Ny” privatleasing är död. Räntan är 8% på leasingen och du får inte dra av den.
Så tar du ett billån får du visserligen risken med andrahandsvärdet men du får dra av 20-30% av lånekostnaden
Leasingen var enormt bra för de som inte har några pengar.
Ingen insats och en kapitalkostnad på 2-3% gav extremt låga leasingkostnader.
Så är det idag.
Och tar man bort subventioneringen av tjänstebilar med 50% av värdet på en elbil så kommer ingen ha råd med tjänstebil heller
Detta är ingen subvention. Företaget som leasar bilen får givetvis betala vad elbilen kostar även om förmånstagaren bara blir förmånsbeskattad för halva värdet.
Marknaden gör en annan bedömning, aktien är upp nästan 4%.
För övrigt: Helt stopp i finansineringen för många bolag. Konkurserna kommer öka markant inom alla startup.
Vet även om ett par större bolag ägda är PE fonder som det ser riktigt illa ut. Köpta med lånade pengar och med 7% ränta på de lånen så är avkastningen i botten och nedskärningarna kommer.
Bloggarens slutsats att allt mer trafikarbete utförs av elbilar är intressant.
Elbilar är mycket billigare per mil, och de som kör långt byter först.
Detta kommer snart att ge staten och andra länder problem, det kommer in bränsleskatt i allt mer sjunkande grad.
Elbilen betalar 1 kr i energiskatt per mil, diesel 4-5 kr (skatten ink moms ca 9:-).
….
Hur sedan någon kunde lova 10 kr sänkt pris per liter är en gåta.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/elfakta/Styrmedel/Konsumtionsskatter-pa-diesel/
Cashen måste in, så staten kommer bara att flytta sin beskattning. För sisådär 15 år sedan var det ju små dieslar som var supermiljöbilarna och de sålde som smör, hade förmåner som fri parkering i många kommuner osv. Men så kom man på att intäkterna blev för små så istället straffbeskattades samma bilar och blev dyra när de väl hade penetrerat marknaden.
Gissnigsvis kommer man att ge sig på batterierna framöver och miljöbeskatta dem på samma sätt. Nya bränsleceller kommer tas fram, de tidigare batterierna att minska tillsammans med skatteintäkterna och så håller det på.
Japp, det kan man kallt räkna med. Bilister är en väldigt tacksam grupp att pungslå. De är många, och de allra flesta kan inte lättvindigt byta ut bilen mot något annat när man tycker den blir för dyr. Man offrar annat istället, och fortsätter betala skatt.
Det är ju få som nöjesåker numera, och de som gör det har det som hobby och där finns ju inga rationella beslut ändå. Med priserna för att ha bil numera så torde lejonparten vara beroende av den.
Det beror väl på hur man definierar att nöjesåka. Att ta bilen när det är bekvämlighet och inte behov som avgör, kan väl räknas till nöjeskontot.
Biogas?
Jag kommer köra min ICE länge än, milkostnaden minskar för varje elbil som kommer ut på marknaden och frigör en begagnad ICE bil. Så kommer ske tills marknaden för livstilsposerande elbilsförare är mättad.
Kör dessutom på HVO100 så koldioxidutsläppen är lägre än för valfri ny elbil.
Skall det bli någon förändring kommer man behöva skatta bort ICE från vägarna.
Och när det är gjort skattar man elbilarna ordentligt.
Svrnskt näringsliv har för övrigt finansierat en systemstudie som visar att förnybart elsystem med hög tillgänglighet kommer bli betydligt dyrare och bygger på idag outvecklad teknik, vilket bromsar omställningen.
Tyska näringslivet skriker över energipolitiken och det börjar bli pinsamt för Tyskland startar snart fler kolkraftverk än Kina för att ersätta gas och kärnkraft.
Det här om ljud och lukt ska man inte förkasta helt. Det är absolut inte alls lika mäktigt att vara och se på F1 sen man började införa krav på turbo och gick bort från motorerna med 20 000 rpm som bara vrålade. Formel E är ju heldött.
Sen kanske inte det är den viktigaste aspekten inför bilköp när 95% av tiden i bilen ska spenderas ruttnandes i köer på E4an eller nåt.
Speedway FTW! Hela publiken härligt rusig av metanol ångor och avgaser.
En väldigt stor andel av alla bilköp är ju känslomässiga. Annars hade ju den enda bilen som sålts under decennier varit Toyota Corolla. Och så är det ju fortfarande, och det märks ju på att det nu till stor del är andra känslor som dominerar. Det märks ju på hur oerhört känslomässigt investerade elbilsägare är i sina bilval.
Och, som du säger, ingen frisk människa vill ju se på Formel E.
Hehe, ja, människan tycks ha något inneboende behov av att rationalisera sina investeringar/beslut. Ju större de är, desto mer påträngande blir behovet. Det började redan i barndomen med Nintendo vs Sega. Det fanns alltid orsaker till varför det man själv hade var bäst, helt oavsett om en jämförelse av specifikationer sade något annat.
Instämmer i att bullret är en ganska omistlig del av helheten i tävlingssammanhang, ljudet av en MotoGP-start är musik. I den vardagliga trafiken vettetusan dock, ju tystare desto bättre, typ.
Fråga en motorcyckelförare om de är sugna på en elhoj så får du se på f-n
Traktorpulling!
När hälften av bränslet brinner i avgasröret, what can possibly go wrong?
JAg säger bara Yanick Smokey och Hot Vapourengine!
Detta är ju exempel på hobbies och allmänt lek. Det kan man väl hålla på med på sin fritid och det finns säkert alla möjligheter att göra så framåt. Men när man blåser 4000 mil om året på motorvägarna i sitt jobb vill man inte ha en förbränningsbil, så är det. Den stora mängden mil kommer ske via eldrift. Vad man sen gör på sin fritid får man väl bestämma själv. Själv har jag kanske kört upp 10 liter bensin hittills i år på motorcykel och jag är så nöjd med det så.
F1 lät bättre på 80-talet när de hade turbo. Change my mind. Dessutom var bilarna snyggare.
Snittprognosen för morgondagens inflationsiffror är 3.7% för KPIF (-1%) och 6.3% för KPI (-1.2%). Imorgon får vi se vad utfallet blir men oavsett det antar jag att de vanliga kommentatorerna anser att vi drastiskt bör höja räntan pga anledningar.
Den överbetalda keynesianismkramande maffian gör som de alltid gör:
för lite för sent, med framtida spådomar som alltid slår fel.
Lägg ner eländet, lås ränta mot ECB, lägg deras löner i en krisfond för dem med lånta fjädrar, det går nog jämnt upp!!
Tror inte vi sett den sista förbränningsmotorn än, dock lär den ju inte drivas av derivat från fossilolja i framtiden.
Jag är inte så säker på det. Det kommer finnas gott om gamla förbränningsbilar så något intresse att sälja det i framtiden kommer nog inte finnas.
Jag är inte helt övertygad om att bästa sättet att sprida elbilens evangelium är att framstå som dess motsvarighet till Jeremy Clarkson. Personligen är jag helt ointresserad av vad som finns under motorhuven. Bilens främsta argument är friheten att själv välja mellan vilka punkter A och B jag vill förflytta mig, när jag vill göra det, med vilka jag vill göra det (eller kanske snarare med vilka jag inte vill göra det) samt med de prylar jag villhöver ha med mig. Så länge infrastrukturen för bränsle är tillräcklig är det mig egalt om bränslet utgörs av säsongens nedfallna löv, keliga kattungar/mosade myggjävlar eller skärvor av graalen. Relationen mellan inköps- och bränslekostnad är likaså ointressant, det viktiga är totalkostnaden och att (hur) man kan periodisera den. Jämför med kostnaden för en ny telefon: antingen betalar du den själv direkt eller på avbetalning med ett högre pris för abonnemanget.
Vad som är smått förvånande är att inte utseendet på elbilar ändrats i någon större grad. Elbilar har generellt fortfarande samma stora motorhuv, trots mindre utrymmesbehov för drivlina. Varför har inga elbilar designats helt från scratch? Det kan knappast vara så att gårdagens form är optimal oberoende av hur drivlinan ser ut.
Designen är nog en balans där man dels försöker tilltala dem som vill visa upp att de kör elbil, men samtidigt inte avvika så mycket att man skrämmer bort dem som gillar det traditionella formspråket och inte har samma behov av att visa upp sig.
Man behöver väl huven för krocksäkerhet?
Det borde gå att få till ännu bättre deformationszoner om dessa designades explicit, istället för att bara använda platsen där man bökat in en stor järnklump. En elbil designad utan karossens ottomotorarv borde kunna få bättre viktfördelning och utnyttjande av utrymme.
Antagligen för att biltillverkarna byggt sin brand på kylaren och framvagnsdesignen? Och folk verkar allmänt vilja ha så höga motorhuvar som möjligt.
Jo, tyvärr ligger det nog alldeles för mycket “men så har vi alltid gjort” i det hela.
Jag skulle gärna köpa elbil om det fanns en utan skärmar. Två analoga mätare för hastighet och laddning, done. Låt tiktokarna i baksätet hålla på med sin skärmtid. Men folk tror ju att det är dyrt och exklusivt med digital instrumentpanel, fast det är tvärtom – en besparing för biltillverkarna.
Skoda Citigo är ju typ bara plåt(?), hjul, batteri och motor. Kanske kan passa?
Kia Niro är väl rätt avskalad också tror jag. Kanske Renault Zoe men då är man i klorna på en fransman med alla dessa egenheter.
Jag håller med… Föredrar klassisk bil snarare än rymdskepp a la Tesla, Nissan Leaf mm.
Hoppas konverering blir billigare framöver så man kan välja en riktig trevlig äldre bil innan alla designers kastade allt dom lärt sig på sopen för att börja bygga “rymdskepp”. Lyckad teknik märks inte. Och om det ändå krävs nån liten modern interaktion kanske man kan gömma undan det i en vanlig mobilapp. Samtidigt vore det väl helgerån att ta ur motorn ur en gammal Volvo P1800 eller, för att ha lämpligt modellnamn, Jaguar E-Type. Men kanske en gammal trasig Saab 900?
Jag kör 100 mil utan blöja, en kombinerad piss- och rökpaus lägger på 2-3 minuter på GPS:en i normalfall. Det blir inte många mil laddade på ett så kort stopp. Och än är jag inte så gammal att blåsan gör sig påmind mer än några gånger på en 10h arbetsdag.
Rekordet för full tank är 3 minuters tillägg på ETA, men oftast ligger jag runt 5 minuter då det ska kombineras med piss och rökning. Tankar då diesel på lastbilspumpen, 70 liter går FORT och slår man inte ifrån i tid blir det några liter diesel på backen.
Teslan är förvisso underbar på de riktigt långa europaresorna, på sträckan Stockholm – Murcia är det perfekt att utnyttja laddstoppen för tupplurar men lite längre tid än att åka fossilt tar det allt. Framför allt är det svårt att utnyttja frifartsvägarna fullt ut (Teslan drar rätt mycket i 170 och det sabbar systemets planering totalt).
Ska jag däremot “bara” till exempelvis paris så tar det betydligt längre tid med en Tesla. Den resan brukar jag göra med sammanlagt under två timmars stillastående.
Ska man runt och härja i östra delarna av Europa blir Teslan snabbt omöjlig, hotellnätter för långsamladdning är inte min grej.
Nu kör jag förvisso i tjänsten och inte privat, och får nog in betydligt fler mil per dag än vad de flesta anser rimligt. Anekdotiskt, med andra ord. Precis som bloggarjävelns åsikter om elbilars förträfflighet 🙂
Undrar om LW’s tendens att hela tiden förknippa fossilbränslebilar med inkontinensprodukter handlar om att se vilka som “hugger” på inläggen med ilskna kommentarer, protester och annat. De enda gångerna jag sett någon skriva om att det skulle förekomma har det handlat om yrkeschaufförer som tydligen tvingats till sådant då man inte tillåtits ta rast. Möjligtvis kan PET-flaskor med gult flytande innehåll som ibland noteras på de större vägarna indikera att problemet löses på annat sätt. Som ägare och förare av en fossilbränsledriven bil har mina fikapasuser alltid varit mer frekventa än bränslepåfyllning. Något hävdelsebehov att kunna köra långa sträckor utan pauser för “nr 1” känner jag ingen som haft oavsett om de kört bensin, diesel eller elbil.
Förklara gärna för mig hur det ska fungera med AI och det alla säger styr ekonomin.. tillgång och efterfrågan.
Om gemene man inte jobbar och har några ekonomiska medel att använda för att köpa det AI producerar.
Vad ska vi då med AI till?
AI kommer inte funka i längden. Det är ju trots allt bara användning av stor mängd data. Data som nu är ”original”. Efter ett tag är all data genererad av AI och då blir det rundgång (inte i alla system men i många).
Som @Spezialisten påpekar, om både tillgång och efterfrågan bestäms av AI, ja då blir det självsvängningar i systemet, varje tryck- o pysares mardröm. Aktiemarknaderna idag är ju på gränsen vad de klarar med bottar.
Det försvinner årligen en hel del begagnade elbilar ut ur landet i form av export. Elbilar som är kraftigt subventionerade av svenska skattebetalare. Om staten nu är mån om att så många som möjligt ska övergå till elbil, så vore det kanske klädsamt att införa exportförbud på subventionerade elbilar nyare än säg 6 år (antagande).