Bloggen har identifierat att det är fritt fram att cykla, gå och köra moped på Göteborgs fyrfiliga planskilda trafikleder som Söderleden, Västerleden, Älvsborgsbron, Oscarsleden med Götatunneln och Lundbytunneln, samt Säröleden norr om Brottkärr. Det är bara Säröleden söder om Brottkärr som är motortrafikled och bara E6/E20 och Riksväg 40 som är motorvägar. Bloggaren är minst sagt lite förvånad, men har verifierat detta från både Trafikverket, trafikpolis i Göteborg och via besök på plats för kontroll av skyltning.
Söderleden, Göteborg – tillåten för fotgängare, cyklar och mopeder |
De stora trafiklederna i Göteborg ser vid en naiv anblick ut som motorvägar med ordninarie hastigheter om 70 till 90 km/h. De är dock vare sig skyltade som motorväg eller registrerade som detta i Trafikverkets databas (välj vägtyp för att bekräfta).
De enda restriktionerna som finns är förbud mot att köra traktor i rusningstrafik. Enskilda restriktioner finns också, som t ex förbud mot fotgängare i Gnistängstunneln (men inte förbud mot cykel eller moped, och inte förbud mot fotgängare i t ex Lundbytunneln eller Götatunneln).
Fotgängare är inte tillåtna i … |
… Gnistängstunneln, men väl cyklar och mopeder |
Det faktum att det finns en förbudsskylt för fotgängare i Gnistängstunneln bekräftar i själva verket att det var tillåtet med fotgängare på trafikleden innan tunneln, och att det inte finns något förbud för cyklar eller mopeder.
Oscarsleden – endast förbud mot traktor och då endast i rusningstid |
Det må kanske vara självmordbenäget att ge sig ut på dessa leder till fots, med cykel eller med moped, men det är alltså fullt lagligt. I ett fåtal fall får man inte cykla då det i direkt anslutning, dvs kant i kant, ligger cykelväg. Detta berör främst delar av Oscarsleden, medan t ex hela Söderleden saknar detta och därmed är det fritt fram att cykla där. EU-mopeder får dock aldrig köra på cykelväg, så de måste därmed köra på trafikleden. För övrigt finns det ingen förbudsskylt för EU-mopeder – mopedförbudsskylten avser bara gamla långsamma mopeder – och endast motortrafikled och motorväg kan alltså stoppa EU-moppar från att köra på bilväg.
Söderleden är alltså inte motorväg |
Bloggen har bekräftat dessa förhålalnden med en trafikpolis i Göteborg, samt kontrollerat Trafikverkets databas, och även åkt en vända bil och tagit foton. Anledningen är att bloggaren har kört om mopedbilar på Söderleden, vilket föranledde tanken att någon skulle bli av med körkortet, men så är alltså inte fallet.
Man kan fundera på varför det är så här. Dels har det ju tidigare funnits trafikljus på exempelvis Söderleden, och bara för att man tagit bort dem och planskilt alla korsningar så har det inte blivit motorväg. Utformningen kanske inte uppfyller Trafikverkets krav på motorväg heller och någon kalenderbitare på myndigheten vägrar att därmed att omklassa eller sätta upp förbudsskyltar, eller så har detta fallit mellan stolarna för ingen kan tänka sig att någon är så dum att man cyklar, går eller åker moped på dessa vägar.
Götatunneln – ej motorväg. Tillåten för cykel, moped och fotgängare, men ej traktor i rusningstid |
Men det är alltså okej, och t ex Google Maps skickar ut dig på dessa vägar om du anger “undvik motorväg” vid färdbeskrivning, vilket är enda anpassningen man kan göra för mopedbil eller moped. Vilket kan förklara varför man ibland ser mopedbilar på trafiklederna. Idiotiskt, men alltså inte olagligt.
Sedan lämnar förbudsskyltningen för traktorer en del att önska. Det råder hårt traktorförbud dygnet runt i Lundbytunneln, men skylten står först när man kommit ut på trafikleden från påfarten vid Biskopsgården, hur nu en traktor ska börja backa mot trafiken i det läget?
Väg 155 ut till Torslanda från Älvsborgsbron är inte heller motorväg, även om man kan tro att den nybyggda fyrfiliga mycket breda trafikleden skulle vara det. Bara att puttra på med moppen alltså.
Påfarten västerut från Klippan. Endast förbud för traktor i rusningstid. Inget förbud för moped, cykel eller fotgängare. Inga skyltar om motortrafikled eller motorväg. |
Vi får se när Göteborgs sportcyklister upptäcker att det alltså är helt lagligt för dem att dra fram i sportcykelklungor på trafiklederna.
Själv är jag lite förvånad, och har alltid tänkt på dessa trafikleder som motorvägar och förr motortrafikleder när det fortfarande fanns trafikljus, men jag har levt ett halvt sekel i en lögn av självbedrägeri och sunt förnuft …
För Stockholmare som inte fattar ett dugg kan man ha sätta lite proportioner på det hela. Söderleden motsvaras av Södra Länken. E6/E20 av Essingeleden, Götaleden av Pampaslänken eller Söderleden, väg 155 är väl typ som motorvägen ut mot Täby, vad den nu heter, och väg 158 är som trafikleden ner mot Nynäshamn. I huvudstaden är dessa dock klassade som motorvägar och motortrafikled för Söderleden, men så är alltså inte fallet i Göteborg. Dock ser trafikleden sträckan från Gullmarsplan ner till Sköndal ut att ha delar som inte är vare sig motorväg eller Tele 2 Arena ut att inte vara motorväg eller motortrafikled i Trafikverkets databas och är därmed tillåten för mopeder och cyklar, men jag har inte kontrollerat skyltningen.
27 kommentarer
De två motorvägarna mot Täby heter förstås E18 "Norrtäljevägen" (Via Danderyd) resp Länsväg 265 "Norrortsleden" (via Sollentuna).
Då kanske det snart kommer se klunger av män i Lyrica på dessa väger, att det är fullkomligt livsfarligt har inte stoppat dem förut.
Lyrica innehåller Pregabalin, det verkar ha en hel del biverkningar som är helt olämpliga när man ska ut i trafiken – yrsel och dåsighet bland annat.
Och Lycra har negativ inverkan på fortplantningsorganen, likväl som den stenhårds cykelsadeln som stryper blodflödet.
Men brukar inte riktiga cykelbyxor ha sämskskinn i grenen och bäras utan underbyxor?
I Gbg så framförs fordon i ett lätt irriterat och temperamentsfullt tempo där det går att pumpa på, då köerna ofta är milslånga i rusningstid och varenda gata i stan är enkelriktad eller avgränsad i zoner som ingen begriper.
I Stockholm är trafikklimatet långt mycket behagligare över linjen och det flyter relativt sätt bättre. Man blir alltid lika förvånad över hur smidigt det är att ta sig genom centrala Stockholm där de flesta gator faktiskt går att köra på och trafikregler verkar respekteras.
Göteborg är en mardröm, med diket i mitten. Sist så blev det helt sonika att köra efter en spårvagn i dess något upphöjda körfält och skita i eventuella böter. GPS och Google Maps klarade inte av att leda mig rätt. Efter 45 minuter i cirklar gav jag upp.
Som före detta göteborgare kan jag bara hålla med. Det blir dessutom värre och värre för varje år som går, trots utbyggda vägar, nya broar och tunnlar. Stadens geografi/topografi gör det hela till en mardröm, för alternativen är inte särskilt många. Åtminstone inte om man vill hålla i plånboken. Vi tröttnade till slut, på dels trafiken och dels de höga bostadspriserna och flyttade ett antal mil utanför staden.
Lillistrumpa, "utbyggnaden" av vägar i göteborg innebär ju dock oftast att man gör om en tvåfilig väg till enfilig men med breda refuger eller en ny bussfil. Breda vägar smalnas av genom att GC-banan görs i samma bredd som bilvägen. Som grädde på moset tas parkeringar bort för ökad cirkulation att leta plats.
Det motsvarar att t.ex. Örbyleden i södra Stockholm skulle vara tillåten för cyklar, vilket den inte är, fastän den inte är motortrafikled. Men där står explicita cykelförbudsskyltar vid påfarterna.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Äntligen kommer Darwin lösa eländet med cyklister som inte förstått det där som man får inbankat när man tar körkort. HÄNSYN! Jag älskar när motorblocket är det sista som passerar en cykelgalnings tankar. OBS Inte anti mot cyklister, bara de idioter som råkar vara på en cykel nör de försöker mörda alla på trottoaren eller självmördare som kommer i 40kmh på insidan när bilen som svänger höger blinkat i 5 minuter. Som sagt, Darwin hade rätt.
Osmaklig kommentar, men den får stå för dig.
Du har helt missat att det är lagligt att köra om på höger sida om vägen är skyltad max 70?
Jag har en del erfarenhet av att cykla i världen och kan med fog hävda att svenska bilister är bland de sämsta på att visa hänsyn i västeuropa. Undrar hur tålmodig och hänsynsfull Johan är i trafiken. Min gissning är: Inte alls.
Åtminstone i Stockholm så är spandexgubbarna rätt hänsynslösa där de far fram i mopedfart+ på trottoarerna. Säger man något blir de rabiata. Jag blir lite ledsen av cyklisterna i den stan, som tur är behöver jag inte vara med om det speciellt ofta då jag inte bor där.
Angående skyltning om traktorer. Här måste jag ge Trafikverket en eleoge for att spara skattepengar och inte skylta för mycket. Det är ju ändå bara några år kvar till sista bonden har slutat. Så vi få leva med att traktorförbudskyltningen inte är perfekt för den kommer att vara irrelevant ganska snart.
Antalet A-traktorer har ökat dramatiskt sen de blev lättare att inregistrera för ett år sedan. Hamnar minst nån gång i veckan bakom en mopedbil eller A-traktor på 100-vägen. Här ute finns det kanske inte så många alternativa vägar som inte är jätteomvägar, så jag förstår att ungdomarna använder dem. Ofta har de vett nog att släppa förbi kön bakom vid första bästa tillfälle. Jag stör mig inte supermycket på dem, men det är klart att man svurit till någon gång om man varit stressad.
Jag cyklar ofta i Göteborg, och då inte på cykelbanorna utan på vägbanan. Dock håller jag mig undan vägar med hastigheter över 70km/h.
Anledningen att jag som cyklist väljer bilbanan är att cykelbanorna antingen 1) inte finns, eller 2) så dåligt underhållna med ömsom hål och ömsom lagningar att farten begränsas till gångfart, eller 3) som är överlägset vanligast: på cykelbanan går tanter med feta rumpor långsamt i bredd och tror att de äger hela cykelbanan. Antingen pratar de så högt med varandra eller har brusreduserande lurar och kikar på sin telefon utan att uppmärksamma cyklarna. Alternativt är det unga mammor med barnvagnar (som också dessa går i bredd och använder barnvagnarna som någon form av bumpers när de tränger sig fram på cykelbanan och tycker man ska sakta ner/flytta på sig för de har ju barn! Den absolut sista kategorin är gubbe med hund. Gubben går på ena sidan cykelbanan och hunden, ifört koppel, på andra sidan. I mitten spänner man upp en snubbeltråd på 40 cm höjd och de små knähundarna sick-sackar över banan utan att någon bryr sig.
Phew… Med risk för eget liv behöver man alltså som cyklist i Göteborg cykla på vägen.
Jag cyklar ofta mellan västra göteborg och centrum och upplever på den sträckan inte dessa problem i någon nämnvärd omfattning.
Att cykla mellan centrum och t.ex mölndal är dock HEMSKT. Centrum och österut likaså.
Den där regeln om att man inte får cykla på vägen om det är en cykelväg bredvid vill jag minnas har försvunnit.
Exakt så, därav att jag cyklar på vägarna istället på cykelbanan av ovan nämnda anledningar. Dock tycks 9/10 bilister inte känna till detta. Bilisterna tror (felaktigt) att de äger vägen, och tjocka tanter samt mammor med barnagn tror (felaktigt) att de äger cykelbanan inte inte behöver se sig för där.
Min feta Merca är på verkstad och jag har fått en mindre hyrbil. Norr om Brottkärrsmotet är det 70. Ingen håller 70 snarast autobahnfart. Kommer största modeller av SUVar och viner förbi så det skakar till i hyrbilen. Ingen respekt för en liten bil. Lycka till med att cykla på 158an då det inte är förbjudet.
Varför ska man visa respekt för en liten bil? Är den inte konstruerad för att vistas i trafiken?
Det måste ha varit en bloggläsare jag såg tidigare i veckan. Funderar fortfarande om hon (hen?) tänkt cykla ut på E6 också…
imgur com/a/UPG3WHq
Det finns ett par fastigheter som ligger på nerfarten där fram till vänster. Men jag hade nog valt att ligga till höger för att slippa korsa trafiken igen. (pendlade för länge sedan den sträckan som är höger-vänster precis i början av filmen)