988
Bliggarjäceln är ute och far men har fått slut på batterierna i datorjäveln och har ingen lust söka upp allmän plats med eluttag pga Wuhan-pesten.
Laddar så gardinerna fladdrar |
Så just nu blir det inget vettigt blogginlägg då jag inte har lust knappa på telefon och lämnade backuppaddan hemma.
Ibland skarvar man och då blir det så här. Hade annars massor med fina foton m kameran och tillhörande blogginlägg.
Nya Teslan kommer i september och har USB-C med datorladdstyrka, så då blir detta ett icke-problem. Öht kasst att inte alla elbilar har 230 växelströmuttag. Borde vara standard. Men USB-C blir bättre iaf.
Medan jag skrev blev det så här.
Laddstyrkan går ner ju mer laddade batterierna är |
15 kommentarer
Det har jag på min laddhybrid, ett 230 uttag alltså, 1500w, Toyota rav 4 prime…
CT får väl detta stöd d v s 230V/16A. Med ett 150kWh batteri kan det vara bra för preppern att driva huset en stund iallafall. För övrigt, sägs det bli negativt elpris inatt i hela Sverige. Perfekt för miningriggen alltså.
Hoppas du kommer över din rädsla för "wuhan-pesten" och inte drömmer mardrömmar om den.
Har haft en 220V-adapter till cigarettändaruttaget sedan år 2000, det går inte att köra mikron med den men räcker bra till en laptop
Började undra var bloggardjäveln var. Tack för uppdateringen 🙂
Ja det blir riktigt bra när elbilarna kan mata ut 230V
Det gäller dock att konverteringen sker rätt (Nått med sinusvågomvandlare mombojumbo mammbop)) då teknik kan ta stryk annars. Detta är lite dyrare än adaptrarna till 12V uttagen i en bil. De billigare från clas ohlsson kan mycket väl sätta sönder känsligare elektronik som bärbara.
Bra att bloggarn håller avståndet! Heder med tanke på att väl utvalda gruppers tålamod verkar ha havererat i marken.
230V finns redan sen gammalt i vissa bilar. Varför skulle det vara svårt? Väldigt enkel konvertering, saknar dock hos många elbilar tyvärr. Honda E är ett undantag, som har 230V. Fler verkar komma redan i år, Hyundai med sitt 800V system ser klart intressant ut.
Brukar ju inte kommentera det du skriver då jag tycker du trollar… Men ett försök till utbildning:
"Ren sinusvåg är alltid bättre än modifierad sinusvåg (även kallad fyrkantsvåg). En omvandlare med ren sinusvåg klarar av att driva i princip alla laster, vilket en omvandlare med modifierad sinusvåg inte klarar av. Exempelvis låter ljudanläggningar dåligt om de drivs med modifierad våg. Det kan också vara så att produkterna (lasten) som skall drivas med hjälp av växelriktaren kan gå sönder om den matas med modifierad sinus. Detta gäller framförallt nyare och känsligare teknik så som t.ex datorer och TV. Med ren sinusvåg ökar dessutom verkningsgraden jämfört en inverter med modifierad sinusvåg, dvs du får ut mer av dina batterier med ren sinus. Renheten i sinusvågen mäts i distorsion, eller THD (Total Harmonic Distorsion). Detta är en kvot mellan grundfrekvensen, 50Hz och summan av de övriga övertoner i sinusvågen."
Det finns med andra ord skillnade på omvandlare och omvandlare.
Vilket du hade upptäckt om du hade läst på istället för att din vana trogen bara ifrågasätta.
Vem som trollar kan ju ifrågasättas. Även kunskapen i ämnet. Menar du att det är svårt att skapa 50Hz sinus ifrån DC 370 -800V ;). Visst köper du dina komponenter på heminredningsbutiken Claes Ohlsson så förstår jag. Annars rekommenderar att inte sova så mycket på föreläsningarna i kraftelektronik, för jag gissar du har en examen där likt mig?
Här har du ett exempel på DC->AC->AC->DC, energiförlust 24%. Förlust i många/fler steg visst och som bekant inte bara i de två omvandlingarna.
https://electrek.co/2020/07/01/tesla-model-3-charged-honda-e-electric-car/
Haha refererar du denna sidan utan referens, https://www.inverterbutiken.se/inverterkunskap/
Stor komik, trollet.
Cornu, hoppas den nya Teslan laddar snabbare än så där. Siffrorna är faktiskt rätt bedrövliga. Min 3:a laddar ju betydligt snabbare. Är man ensam förare så går det väl kanske an, men annars så blir Europaresor besvärliga med sådan långsam laddning.
På Kjell&Co har de en 45W USB-C laddare för cigarettändaruttag. 45W är i minsta laget, men laddar en Macbook pro medan man kör. "Linocell Premium USB-billaddare med USB-C- och A-port", typ 350 pix. Behövs en USB-C sladd också. För mig funkar den bra med Model S samt Macbook Pro.
Min bärbara dator kräver runt 60W USB-C för att börja ladda. Kanske kan funka i bilen, fungerade tyvärr inte i den nya stationära datorn. MacBook pro är lite väl dyra tyvärr, i förhållande till vad man får för pengarna. Finns bättre datorer halva pengen.
Min gamla netonnet laddare ger runt 100W totalt (4 uttag varav ett är på runt 60W)
Har svagt minne av att Cornu skrivit att han har en MacbookPro. Jag kan dock ha fel. Min poäng är att man av detta borde kunna extrapolera att alla bärbara mackar med USB-C kan ladda från cig-uttaget utan att behöva ha 230V i bilen. Vad gäller windowsmaskiner vet jag tyvärr nada.
Ja det uttaget kan nog fungera bra, borde ge 60W (12V/5A). Avsåg dock de tre usb-c uttagen som redan finns i bilen. Tveksamt de kan ge så hög effekt.