Efter att ha kört lite äkta vinterväg förra på förra veckans besök i svenska fjällen kan bloggen konstatera att på riktigt nordiskt vinterväglag fungerar inte autopilotfunktioner. Det är sannolikt så att Teslas autopilot klarar en vinter i Kalifornien (San Francisco specifikt), men knappast norr om Dalälven. Det går varken att hitta vägen eller ens läsa skyltar vid bra snötäcke.
Hej, min vinterväg, nu är jag här! Utan autopilot. |
Autopiloten på Tesla, och sannolikt även på alla andra bilar, förlitar sig på vägmarkeringar för att hitta körfält. När det är kompakt snötäcke på vägen går det helt enkelt inte att använda autopiloten alls. På motorvägar och landsvägar i södra Sverige, där man saltar och skottar ner till asfalten ordentligt går det förstås utmärkt att köra på autopilot vintertid, men inte där det är snöväg.
Autopilotikon saknas till höger om hastighetsmätaren. Oläsbart, men hastighetsskylten anger 30 km/h på 80-vägen på grund av felläsning av skylt. |
Helt översnöade hastighetsskyltar läses inte alls, och delvis översnöade skyltar felläses ofta. Specifikt läses 80 km/h som 30 km/h och 90 km/h läses som 50 km/h. Det gör att om man kör på autopilot så tvärbromsar bilen ner till 30 eller 50, vilket på vinterväg med bilar bakom är fullkomligt livsfarligt.
Vad som fungerar är adaptiv cruisecontrol, dvs som håller avstånd och anpassar farten till framförvarande fordon. Men den kräver fortfarande en mänsklig förare som styr.
Men norr om Dalälven kan man glömma allt snack om självkörande bilar tar över. Fungerar det inte året runt, fungerar det inte, och den kund som blir stående tre mil från närmaste civilisation för att autopiloten på robottaxin gett upp kommer aldrig köpa resa med robottaxi igen. Nä, det finns ingen 5G någonsin utanför tätbebyggt område heller pga den dåliga räckvidden. För att inte tala om robottransporter när lastbilarna köar upp och blockerar trafiken för de inte kan köra vidare.
Men så kommer snacket om självkörande bilar från de som inte har en bil med autopilot, men som har god fantasi.
Likartade problem existerar för övrigt även vid kraftigt regn, men som bekant så regnar det aldrig i södra Kalifornien. Nä, Kina-Volvo är inte bättre på att hitta vägar där det saknas vägmarkering.
35 kommentarer
Nu ligger väl förvisso San Francisco knappast i södra Kalifornien 🙂
Bor man i Redding så är det absolut södra kalifornien https://www.mynspr.org/sites/kcho/files/styles/x_large/public/201709/maps-together-key-small.png
Ungefär som när vissa säger norra Sverige och syftar på typ Medelpad
Den nuvarande autopiloten är väldigt regelstyrd och använder sig specifikt av vägmarkeringar för att placera sig på på vägen, som du säger. Den nya autopiloten som betatestas i USA använder sig dock av "drivable space" och maskininlärning för att placera sig på vägen och verkar fungera rätt bra på vägar utan markeringar och i snö trots att den för n.v. inte anpassar sig alls till vinterväglag. Video där den används i vintermiljö: https://youtu.be/TZ2Cir9OkPY?t=191
Tror du har helt rätt men vill ändå flika in att då Tesla bygger sin teknik på kamerateknik och självlärande algoritmer så borde de ju i teorin i varje fall kunna nå ett läge där ditt öga inte klarar av att göra bättre bedömningar än vad kameran och algoritmen gör vid samma trafiksituation. Så just nu använder algoritmen vägmarkeringar för följa vägen men tekniken i sig hindrar ju inte att den börjar titta efter spår i snömodden precis som du gör.
Gällande översnöade skyltar är det ju inte heller mer avanserat än den algorithm du själv använder du vet att vägen du kör på är mer rimligt att den har 50km än 90 km så när det är otydligt vad skylten visar så är det ett rimligt antagande att det borde vara 90km och baserat på trafiken runt ikring dig skall du sedan kunna fatta ett beslut. Då kommer vi dock in på väldigt knepigt legalt område om man skall tillåta algoritmer göra helt autonoma antaganden som potentiellt bryter mot lagen i det specifika landet. (Och ännu mer komplext när vi talar om moraliska beslut som om du kan undvika att krocka med en bil för att istället krocka med en annan baserat på att den ena bilen potentiellt är en barnfamilj osv.)
Så tror nog att tekniken kommer hantera snö bättre än nuvarande läge men skulle personligen ta väldigt lång tid innan jag skulle släppa iväg mina barn i en självkörande taxi i snöoväder. Och är helt övertygad att alla som nu investerar i Tesla baserat på tron att deras övertag i självklörande bilar motiverar börsvärdet har fel. Din liknelse med IT bubblan 2000 tycker jag är en otroligt bra jämförelse, visionerna från då har många slagit in och mer där till. Så att vi har otroligt mycket högre autonomi i bilar 2040 är ju inte ett orimligt antagande. Att Tesla i det läget dominerar den marknaden utan att någon annan också har utvecklat liknande teknik verkar ju orimligt. Det är ju som sagt inte Boo.com som leder klädförsäljningen pånätet idag =)
Ja vad ville jag komma med detta långa inlägg? Vetefan "someoneiswrongontheinternetsyndrom" slog till. Och jag håller med bloggarjäveln men ville ändå säga; men….
Kramar
Hittar inte blogginlägget nu, men den som tror att självkörande bilarmarknaden är värd mer än taximarknaden är svårt begåvningsutmanad. Tvärt om går ju lönsamheten mot noll i en konkurrensutsatt marknad och självkörande bilar kommer således vara ännu mindre lönsamma än taxi.
Bra liknelse är onlinehandel vs butikshandel. Onlinehandeln har tagit över, men konsumenterna har inte mer pengar att handla för. Man får inte mer pengar att lägga på transporter bara för att det finns robottaxi. Kom ihåg att kollektivtrafiken är subventionerad till 50% …
Följer din blogg så minns inlägget och håller med. Även denna argumentation talar emot Teslas värdering.
Dessutom är väl utmaningen att med en pandemi har alla insett hur skönt det är att äga sin egen bil.
Har flera bekanta och vänner som köpt bil under 2020. Personer som innan varit fanatiska "det går jättebra med kollektivtrafik och jhag är en finare människa än dig då jag tänker på miljön". Och nu istället är "friheten med din egen bil som är tillgänglig precis när du behöver den är ovärderlig jkag har aldrig tänkt åka kollektivt igen"
Håller med i att tekniken såklart kommer stt utvecklas och att det är en bit kvar. Så tittar man en gång till på youtubeklippen när de landar spaceX raketen ”Tintin style” och tänker att Tesla nog har tillgång till rätt häftig teknik också. Gällande skyltavläsning noterar jag att nu min Passat i lägen av osäkerhet verkar chansa på att det står 110 😁
Vem åker självkörande taxi då företeelsen implicerar att du kan åka med 2 promille i blodet i din egen självkörande bil? (Är bara intresserad av andra svar än de i stil med "de som inte har tillgång till en egen eller kan låna en självkörande bil")
Om de är självkörande blir det väl bara en ekonomisk fråga. Åker jag tillräckligt mycket för att det ska vara lönt att äga fordonet själv. Är väl egentligen samma för vanlig taxi. Om mina totala rese kostnader blir samma om jag ersätter alla med taxi borde jag inte äga egen bil. Och appropå marknadens storlek så förväntar sig nog många att den ska växa på kollektiv trafiken bekostnad när taxi med autonoma bilar pressat priset. Räcker nog inte för teslas värdering ändå..
Jag undviker helst att köra eller blir körd av vare sig människa eller robot i snöoväder, men ibland har man väl inget val.
Såg nån teknik för att förbättra bilens syn på vintervägar där dom pekade nån form av radar ner mot vägen och kunde därmed avgöra var vägen går genom att se de spår som alla däck skapat. Men det är bara på lab/poc-stadiet så antagligen långt kvar innan det finns produktifierat att köpa, om ens någonsin.
Samma erfarenhet med Passat GTE, förutom det du skriver mår inte radarn bra av att få snöslask på sig utan slutar fungera även den och med den adaptiv farthållare.
Bloggaren talar om "riktigt nordiskt vinterväglag" medan det i kommentarerna talas om "snöoväder", det förstnämnda har vi norr om Dalälven nästan halva året, det sistnämnda lyckligtvis sällan även om det kan vara en definitionsfråga.
Riktig vinterväg är behaglig att köra, ljus och när det är mörkt (som det ju är stor del av dygnet) ser man mötande trafik långt i förväg.
Annars, tack för dessa realistiska "tester", mer värt än en hel bunt biltidningstester.
Är väl således diskutabelt att betala extra för autopilot om man bor norröver.
Man får köpa sin Tesla med "Norrlandspaketet" som innebär extra värmare, extraljus och avsaknad av autopilot.
Testa köra Kinavolvo på en vintermörk väg ute på landsbygden med regnvåt körbana. Den har enorma problem hitta linjer i motljus av mötande trafik, blänk, med mera.
@Sebastian
Det är likadant med Toyotas bilar.
Inte det minsta förvånad. Som jag sagt tidigare så tror jag att det kommer att dröja till minst AGI (artificial general intelligence) innan vi får självkörande bilar på riktigt. Sen kommer det att bli en riktig härva med skuldfrågor innan någon vågar sätta sig i självkörande bilar. Ska bli intressant att se om biltillverkarna tar på sig skyldigheten att betala ut ersättning till de som t.ex. råkar illa ut i en krock där en av bilarna varit självkörande.
Den nuvarande autopiloten har mer att önska när förutsättningarna blir sämre. Men enligt några Youtubers verkar Teslas nya Beta FSD hitta bättre i snötäcke. Men bilen hade svårt att hålla nere farten för att hålla greppet.
Renheten på kameror och radar är också ett problem som inte är löst.
Så det är nog en bit kvar innan Tesla har nått fram.
Det skulle var trevligt om Tesla lyckas bygga "självkörande" vindrutetorkare och adaptivt helljus först.
Jag håller med att FSD för privatbilister inte kan ha så högt marknadsvärde. Volvo har nämnt 100kSEK och det verkar som Tesla på väg åt det hållet.
Kinavolvo har stora problem med kantlinjer mer. Det är ofta den varnar vid tvära kurvor med mera. Tomtobodakurvan på essingeleden är väl ökänd där kinavolvo panikbromsar för att den inte klarar av en tvär sväng i 70 med avståndshållningen.
Som sagt flera gånger. Om man åkt amerikanska vägar så vet mn att där finns HELT andra förutsättningar för bilar med mer omfattande förarstöd (kommer inte kalla dem autonoma då nästan alla kräver en förare, vilket Uber visat genom att sälja den delen som de så fint skulle bygga med kinavolvo)
Vad gäller förarstöd av mer avancerad modell så vet ju alla att GMs Supercruise är totalt marknadsledande. Där den bygger på att alla vägar som stöds är scannade i lidar.
Men även den finns enbart i USA där den sämsta motorvägen ändå håller bättre standard än E6:an och essingeleden.
En fokus på optiska kameror eller laser kommer mycket riktigt leda till att det inte funkar vid dålig sikt.
Måste gå mot radar för att det ska fungera.
Kan människan göra det med två kameror (ögon) kan en dator.
Alla sensorer har svagheter. Även radar blir okänslig med ett litet snötäcke eller is. Den måste sitta mer skyddat än vad den gör idag eller ha någon form torkanordning framför. Jag jobbar tyvärr inom branschen.
Den enda åtgärden idag är att systemet säger till om någon sensor inte fungerar.
Ja, det där är riktigt irriterande. Jag kör en bil med skyltavläsning och på vintern händer det lätt att framrutan immar igen på insidan så att denna teknik sätts ur spel. Kan ta en stund innan defrostern lyckats komma åt imman bakom det där stora backspegelfästet (med kamera) som ligger an mot framrutan. Ständigt återkommande meddelanden om att skyltavläsningen inte fungerar är ganska irriterande när man redan klickat bort varningen en gång. :/
Tesla har defroster på rutan framför huvudkameran, den är helt ren.
Angående sensorer och vad människan klarar. Det räcker inte med att göra en självklar de bil som är lika bra som människan den ska vara bättre. För att uppnå detta krävs antagligen bättre sensorer.
Ja man skulle ju kunna tycka att det skulle räcka att göra det bättre än genomsnittliga förare.. Men det är nog otänkbart att tillåta samma olycksfrekvens med autonoma bilar som man har idag.
I princip alla sensorer går att göra eller kommer gå att göra bättre än människans.
Exempelvis snöovädrets skyltar, rent krass kör 90% av alla för fort på dåligt väglag. Rätt hastighet är oftast lägre än skyltens angivna. Det skulle vara viktigare att mäta vägens temperatur vid däcken och beräkna en maximal säker hastighet baserat på däckens slitage, typ och friktion mot vägen. Inte trivialt men fullt möjligt med rätt sensorer och datorkapacitet. En människa kan aldrig göra det utan måste förlita sig på "erfarenhet" (vilket inte fungerar speciellt bra med tanke på mängden olyckor på vinterväglag)
Dagens radar på bilar är förhållandevis enkel och oftast placerad på sämsta möjliga plats i förhållande till nedskitning (längst fram långt ner) men det är ändå inte ofta den slutar funka för mig. Ultraljudet å andra sidan brukar snabbt bli obrukbart, parkeringssensorer börjar skrika för att det är något nära.
Det största problemet tror jag inte är sensorer eller algoritmer utan motstånd från människor som tror de är avsevärt bättre bilförare än vad de faktiskt är. (nästan alla tror detta). Tydligaste exemplet är usel hastighetsanpassning till faktiskt väglag, det är inte många som sänker hastigheten när det blir dålig sikt eller dåligt väglag. De dundrar på i oftast bra bit över laglig. En självkörande bil kommer säga "nej nu är det dåligt så nu får det max gå i 50 istället för 150"
Vore trevligt om Teslas ingenjörer tillbringade en vinter i riktigt vinterklimat. En Tesla med Volvos vinteregenskaper, kvalitet och strålkastare tillsammans med Teslas drivlina och laddinfrastruktur vore något.
autopilot är outdated, det är deras FSD beta du vill testa för att granska deras senaste självkörningsmjukvara
Vad är det för vits med självkörande bilar? Det enda roliga med att åka bil är ju att köra den.
Nu vill jag inte säga att tesla är rätt värderad eller ens i närheten. Helt klart bubbelvarning och jag vågar inte ens ta i aktien med tång. Däremot är tesla trots allt ett energiföretag, batteriföretag utöver ett bilföretag och därför lite fel att enbart jämföra med andra bilföretag.
Jag är helt övertygad till att självkörande bilar blir säkrare än människan. Även i extrem vinterklimat då de enklare eller med högre precision kan läsa av data från fler källor som tex gps. Sedan hur lång tid det tar innan det blir ekonomisk är en annan fråga.
https://www.reuters.com/article/us-tesla-safety/u-s-asks-tesla-to-recall-158000-vehicles-for-touchscreen-failures-idUSKBN29I35K