Är du en av de som är upprörda och missnöjda över hanteringen av coronakrisen. Kom då ihåg att vården styrs politiskt av regionfullmäktige och kommunen av kommunfullmäktige. Du ska i så fall rösta bort de styrande från respektive församling i valet 2022 om du inte är nöjd med hanteringen av coronakrisen i praktiken.
Region Stockholm styrs av borgerligheten. |
Definitionen av idioti är att upprepa något och förvänta sig ett annat resultat. T ex rösta borgerligt i regionvalet i Stockholm efter katastrofen NKS, och förvänta sig ett bättre resultat denna gång.
Ansvaret för genomförande av sjukvård och smittskydd ligger på regionerna, inte regeringen. Ansvaret för genomförandet av äldreomsorgen ligger på kommunerna, inte regeringen.
Om man alltså anser att sjukvård, smittskydd och äldreomsorg brustit under coronakrisen regionalt och lokalt, så ska man inte rösta på de partier som styr i respektive fullmäktige när det är dags att gå till valurnorna om två år.
Svårare än så är det inte. Om du t ex är stockholmare och röstar blått igen i regionvalet 2022, så ska du inte klaga över sjukvårdens hantering av corona och smittskydd. I praktiken finns det bara en enda region med vänsterstyre sedan valet 2018, och det är Västerbotten. Alla övriga är antingen borgerliga eller blocköverskridande styre, se karta hos SKR.
Så för all del klaga på vården och omsorgen under coronakrisen, men kommer du rösta på ett av partierna som styr i region eller kommun idag, så är du bara en gnällspik som sedan inte är beredd att lägga en annan valsedel i kuvertet och stöder de facto hanteringen av krisen inom vård och omsorg.
Enda anledningen till att ha regionalt och lokalt politiskt styre av saker som vård, skola och omsorg, är just för att du som boende och därmed brukare ska kunna påverka politiskt. Det sker i vallokalen vart fjärde år. Kom ihåg det, eller tig.
Sedan får vi se om politikerna i oppositionen kommer ihåg detta till 2022, eller om man som vanligt låtsas att det är rikspolitik och det lokala valet mer handlar om byggandet av en ishall eller inte. För på riksnivå brukar riksdagsvalet handla om vård, skola och omsorg – frågor som i praktiken inte hanteras av riksdagen… Men en del partier skulle nog ha lite svårt att bli valda om riksdagsvalen handlade om statlig verksamhet som rättsväsende, försvar, statliga skatter och nationell infrastruktur. Bättre då att låtsas att det handlar om vård, skola och omsorg.
43 kommentarer
Ja det är lite problematiskt att lokala frågor ofta blir någon riks fråga vid val. Och tycker också att riksdags majoriteten ofta på ett osunt sätt försöker styra regioner och kommuner ofta då med riktade medel. Ogillar generellt idéer som kömiljarden och vad det nu har varit för satsningar ska det vara lokalt självstyre så får man ju låta det vara självstyre, möjligen med någon lägsta nivå. Många verkar iofs hellre vilja ha statlig vård är generellt mycket mer klagande över att det skiljer än att folk tycker att det är positivt. Och det bör ju finnas båda.. Om det skiljer i olika regioner
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Skilda valdagar? Då är risken mindre att lokala frågor blir riksfrågor och vise versa.
Som om det spelar någon roll? Alla partier består av såna människor man undviker att anlita i jobbet för de bara knuffar omkring ansvar i en ring istället för att ta tag i saker.
Se till att skapa en bra levnadssituation för er själva istället, engagera er ideellt.
https://mobile.twitter.com/boriquagato/status/1277632502069252096
Intressant twittertråd om corona vs Sverige, tyvärr redovisas inte datasource så man får ta det med en nypa salt tills detta framgår
Inga Corona dödsfall i den kungliga huvudstaden på 5 dagar. Endast 30 Stockholmare på intensivenför Corona :):):)
Fast ansvarig är väl ingen? För om kommunen, alltså kommunpolitikerna som vi föreslås rösta annorlunda på nu, gör fel händer inget och något egentligt ansvar föreligger alltså inte. Inte sedan tjänstemannaansvaret togs bort.
För att dra detta med ansvar och ansvarsprincipen till sin spetts, beakta följande exempel:
En vanlig frisk individ ansvarar för att skaffa mat på bordet. Under normala förhållanden och i kris. Misslyckas personen med uppgiften under kris kommer personen inte få mat, och således betala ett högt pris eller till och med det ultimata priset beroende på hur lång tid det pågår.
En person med någon form av nedsatt funktion tas om hand på ett (äldre-)boende. Här är kommunen ansvarig. Det uppstår en kris, och kommunen visade sig struntat i pandemiplaner och var inte alls förberedda att bedriva sin verksamhet under kris. Äldre dör som flugor, men inget ansvar utkrävs och de som var "ansvariga" jobbar på som om inget hänt eller åtminstone utan att ta något ansvar.
Att som regering och riksdag, oavsett färg, skylla ifrån sig på allt från olika myndigheter till kommuner och regioner är helt förkastligt. Regeringen och till syvende och sist stadsministern har alltid det totala och övergripande ansvaret. Denne har så klart inte möjlighet att utföra allt själv och kan absolut delegera ansvar till exempelvis myndigheter och kommuner – men att delegera utan någon form av kontroll att de efterlever de direktiv man (eventuellt) tagit fram är helt förkastligt.
Kommuner oavsett politisk tillhörighet har misslyckats med den beredskap som de borde haft enligt ansvarsprincipen. I princip varenda en. Det är snarare ett systemfel där ansvaret är otydligt och alla skyller på alla andra. Och övergripande systemfel på nationsnivå kan ingen annan än regeringen bära ansvaret för. Om den nu inte var precis nytillträdd så klart, men så är ju inte fallet i dagsläget.
Det finns inget seriöst parti som står för att införa ansvar som har chans att vinna ett val, ingen skulle försätta sig i situationen att driva igenom att en själv är ansvarig. Det vore det ultimata politiska självmordet 😉
Med det sagt tror jag att rösta fram en lösning på detta problem blir fruktlöst. Och nej, jag har inget bättre förslag. Lika bra att avsäga sig sitt eget ansvar och ge upp – och hoppas att inget ansvar utkrävs 🙂
Jag delar inte din uppfattning att ansvaret är otydligt. Det är tydligt och det är inte där det brister. Det brister i att våra medier och folket (även politikerna själva) inte känner till ansvarsfördelningen och riktar tagandet av ansvar åt fel håll. Vi har ett kommunalt och regionalt självstyre med tydliga uppdrag. Folk vill gärna ha självstyre tills krisen kommer. Då vill de inte ha ansvar utan lägga det på någon annan som de sedan kan skylla på. Detta är den gängse kulturen i Sverige idag. Det är ALLTID någon annans fel.
Erik: Allaredan i första stycket i Din kommentar visar Du med all önskvärd tydlighet att Du inte förstått skillnaden mellan vald politiker och anställd tjänsteman.
Vald politiker ansvarar inför väljarkåren och det ansvaret prövas andra söndagen i september vart fjärde år i enlighet med Vallagen SFS 2005:837.
Tjänstemannaansvar finns reglerat dels i brottsbalken och dels i Lag om anställningsskydd.
En vald politiker är inte en tjänsteman och omfattas därför inte av någon form av tjänstemannaansvar och gjorde inte heller så innan 1975 trots att så ofta hävdas.
Rent juridiskt har du såklart rätt men vad händer egentligen med politiker som förlorar ett val. Några färre mandat betyder i praktiken att byte av dem som bestämmer sker men samma politiker sitter kvar i opposition. Ofta ingår de då istället oheliga allianser för att behålla sin maktposition utan respekt för folkmajoritetens vilja. Något av de mindre partierna kan förlora sin plats i fullmäktige och därmed blir den politikern utan position i fullmäktige. För de stora partierna kan den lägst stående ledamoten förlora sin position men ingen hade ändå bemödat sig med att lär sig hens namn så det spelar ingen roll.
Jag tror du missade lite av min poäng här. Oavsett om det rör sig om en tjänsteman eller en politiker ska denne ha personligt straffansvar för misskötsel inom sitt ansvarsområde. Om en myndighet, kommun eller region har fått ett tydligt krav eller ansvar på sig, men inte efterlever det, ska högsta personen inom den organisationen ha personligt ansvar så länge denne inte kan visa att den delegerat det vidare neråt. På samma sätt har regering och riksdag asvar för ett fungerande system, och kan inte respektive ansvarig minister eller motsvarande visa att denne tydligt delegerat det neråt har denna personligt ansvar med kännbara straff som påföljd. Och så ska det vara hela vägen upp till stadsministern.
Det går inte att ha två system, ett för vanliga människor som blir straffade om de inte följer de lagar och bestämmelser som finns, och ett parallellt system för politiker och tjänstemän i diverse myndigheter som totalt kan missköta sin uppgift och ignorera direktiv och som enda påföljd riskera att en utredning tillsätts. Trots att konsekvenserna av deras handlande får betydligt större påverkan än om en enskild vanlig människa gör något tokigt. Om inte annat så urholkar det förtroendet för myndigheter att de kan få underprestera precis hur mycket de vill utan att något händer 🙁
Niklas: cit:…-"Rent juridiskt har du såklart rätt …".
Det räcker med det konstaterandet och Ditt följande resonemang är rent spekulativ hypotes.
Sverige styrs och förvaltas genom lagstiftning och är därför en fråga om juridik … ingenting annat!
Erik: Jag tror mig inte ha missat någon poäng … snarare tror jag mig kunna konstatera att Du missat ett och annat eftersom enligt svensk rättspraxis kan ansvar ej delegeras såvida det ej finns en delegeringsordning. Delegeringsordningen inom offentlig förvaltning framgår av den lagstiftning som i dessa fall rör Regioners och Kommuners ansvar.
Därifrån till ditt påpekande om "det går inte att ha två system" … Helt riktigt konstaterat oh det var just av den anledningen tidigare separata tjänsteansvarslagstiftning 1975 fördes in i Brottsbalken respektive därefter i Lag om Anställningsskydd … Just av anledningen Du nämner att inte ha två parallella system som reglerar samma företeelse.
Dina utgjutelser om personliga kännbara straff och påföljder ser jag som fullständigt meningslösa att vidare kommentera eftersom de inte har något som helst stöd i rådande lagstiftning.
Chief Karlsson hasplar ur sig samma snömos som Löfven.
Chief: Vi verkar ju göra samma nulägesanalys. Du skriver "personliga kännbara straff och påföljder ser jag som fullständigt meningslösa att vidare kommentera eftersom de inte har något som helst stöd i rådande lagstiftning" och det är ju precis min poäng.
Politiker och tjänstemän har ett ansvar, men när de inte tar detta ansvar händer egentligen inte så mycket. De flummar på, fortsätter med dåliga beslut och skyller ifrån sig så fort något går fel trots att de är ansvariga.
Jag argumenterar just för att det ska vara personliga kännbara straff för de som har ett ansvar, och jag delar din uppfattning att detta inte har något "som helst stöd i rådande lagstiftning".
Tyvärr vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att rösta eller på annat sätt hålla mig till rådande lagstiftning för att påverka samhället i rätt riktning. Ingen av alternativen att rösta på är väl direkt intresserade av att införa ett systen som gör dem själva ansvariga för sina handlingar med straffansvar…
Vi kanske borde införa brottsrubriceringarna "otydligt vallöfte", alternativt "ej mätbart vallöfte", tillsammans med eventuellt "olaga brutet vallöfte". För att föra det lite mer intressant så kanske "vårdslöshet i reformering" och "olaga skylla ifrån sig som ansvarig" och "olaga inte lämna besked i tid" 🙂
Jag kanske skulle bli politiker? Jag skulle lobba för att införa samtliga förslag ovan, och så klart en extra klausul som gör att det inte skulle gälla mig själv – precis som när trängselskatten infördes men att politikerna undantogs för att inte påverkas i sina beslut 🙂
Ett problem med att vi inte får fler dömda avseende tjänstemannaansvaret är att, av egen erfarenhet, myndigheter rekommenderar ofta den utsatte att anmäla till JO. Lite JO-kritik, i värsta fall, kan nog tjänstemannen stå ut med för gruppens skull.
JO är ett oerhört tandlöst organ där de flesta fallen endast leder till ingenting och i värsta fall lite kritik. JO kan polisanmäla men det är nog oerhört sällsynt.
Att polisanmäla, tex tjänstefel tror jag är en bättre väg att gå då konsekvenserna mellan straff och JO-kritik är stor och arbetet med att sätta ihop en anmälan är ingen större skillnad. Så fler som vågar anmäla brott som ligger under brottsbalken tror jag vore bra för demokratin.
Erik: Tack för replik och jag tolkar den positivt som så att vi i princip delar uppfattningen om att styrning och förvaltning sker i enlighet med gällande lagstiftning.
Lagarna stiftas av Riksdagen som är den högsta makten och utgående ifrån folkviljan som den yttrar sig i allmänna val.
Detta är objektiva fakta.
Resten är subjektiva politiska uppfattningar och åsikter och av sådana finns det i stort sett hur många som helst av varierande art och grad. mvh
Det får stå för dig corny att lägga skulden på landstingen.
Själv hör jag till dem som anser att de huvudsakliga felen begicks i februari-mars på riksnivå och de flesta landsting tror jag gjort vad de kunnat för att på den spik de haft koka den soppa de tvingats till pga regeringens styrning av landet.
Precis, tar vi äldreomsorgen som exempel så sticker andelen döda på äldreboenden inte ut vid en internationell jämförelse. En något större andel av dödsfallen har exempelvis skett på äldreboendena i Norge än i Sverige.
Inte heller vården av sjuka har haft några större brister, även om vissa regioner inte har sett till att ha tillräckligt lager med skyddsutrustning, läkemedel osv. för en pandemi, men att varje region själv ska klara av detta är egentligen orimligt och i grund och botten en felkonstruktion.
Det stora problemet är istället Folkhälsomyndigheten. Kanske man bör återgå till en separat smittskyddsmyndighet och se till att det skapas starkare kopplingar till universiteten för att undvika bunkermentalitet hos en liten myndighet. Eller så kanske MSB eller regering bör ha huvudansvaret för rekommendationer vid kris. I Danmark så rekommenderade som bekant den danska motsvarighen till Folkhälsomyndigheten ungefär samma sak som den svenska, men den danska regeringen valde att lyssna på bland annat tyska experter istället, och körde därför över sin egen expertmyndighet.
I grund och botten så krävs dock att regeringen tar ett helhetsansvar för hanteringen.
Och samtidigt har vi inte längre någon överdödlighet, trots att folk fortfarande dör infekterade med Covid. Hur tolkar du det?
Angående de höga dödsfallen på äldreboende så skiljer det enormt. 70% av dödsfallen står 40 kommuner för.
Edis: Det Du föreslår är en återgång till en tidigare ordning som var gällande fram till 2014 då Smittskyddsinstitutet och Statens Folkhälsoinstitut slogs samman till nuvarande Folkhälsomyndigheten och där dåvarande Smittskyddsinstitutet förordade denna sammanslagning.
Att karakterisera Folkhälsomyndigheten som en "liten myndighet" med bunkermentalitet får stå för Dig.
Ah, Edis, du anser att ansvaret ska tas över av en regering vars medlemmars enda merit är att de gått rätt partiskolor och slickat rätt folk i baken för att nå högsta positionerna i rätt parti?
Ahrgh! den bilden brände fast ordentligt!
* går och skrubbar hjärnan med tvål nu *
Folkhälsomyndigheten utfärdar direktiv som tex kommuner har att följa. Om dessa kommuner åsidosätter detta så kan det finnas underlag för någon form av ansvarsutkrävande/domstolsförfarande av kommunalt ansvariga, inte FHM.
Om kommuner följt FHM direktiven men misslyckas i olika grad trots ansats så är det inte säkert att det kan ses som något som ett ansvarsbryt, kanske ett kompetensproblem som väljare har att rätta till.
"Angående de höga dödsfallen på äldreboende så skiljer det enormt. 70% av dödsfallen står 40 kommuner för."
Jag hörde också detta igår.
Men hur många personer bor det i de 40 mest folkrika kommunerna? Skulle gissa på att det är upp mot 70% av befolkningen?
Kollar på listan:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/40-kommuner-har-statt-for-70-procent-av-coronadodsfallen-pa-aldreboenden
Blandat med små och stora kommuner (befolkningsmässigt).
Att stora kommuner är med är ju inte så konstigt.
I de mindre kommunerna är det nog slumpen.
Jag tror inte arbetssättet skiljer sig så mycket åt i en kommun som är med jämfört med en kommun som inte är med. Det räcker med EN anställd som inte märker eller bryr sig om hen är sjuk för att smittan ska ta sig in på ett boende och många avlider.
Listan är relativ antalet platser. Så befolkningen i kommunen borde inte påverka, varför vissa stora kommuner saknas t ex Malmö.
Skönt att rätt huvudmannaorganisationer adresseras.
FHM och Tegnell har varit väl så tydliga hur typ äldreboenden skall isoleras. Lokala huvudmän från alla politiska färger har med blandad framgång hanterat detta.
Även Jimmies pojkar och flickor i kommunerna ihop med moderater, sossar osv. har agerat som en del i huvudmannaskaran som misslyckats med vad andra faktiskt lyckas med på sina håll (att hålla smittan borta alltså).
Centralplanerare misslyckas alltid. Spelar ingen roll vilken partifärg de har. Det som behövs är privatisering och avreglering. Beslut som fattas i Riksdagen.
Irene Svenonius är större förespråkare av privatisering än de flesta.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7392624
Om man nu är rädd för att göra det över hela landet och fullständigt, så kan man väl börja med Stockholm. Lägg ner landstinget och låt SL självfinansieras via biljettpriser. Kultur får finansieras privat eller via kommuner. Utjämningsskatt för Stockholm tas bort. Sänk skatten med 12 kronor. Alla får sen köpa sjukvårdsförsäkringar. Har man inte råd, så funkar det som med mat och kläder. Socialbidrag täcker upp.
Ja och varför inte återinföra feodalsamhället på en gång när du ändå är i farten?
Riksdagen är ansvarig för ALLT i Sverige. Det är riksdagen som bestämt hur kommuner och regioner skall organiseras och finansieras. Kommuners och regioners beskattningsrätt är extremt reglerad. Lokalpolitiker kan bara dutta lite på ytan, gör varken till eller från.
Och det finns en tröghet i systemet som gör att riksdagens beslut inte implementeras på ett antal år. Således kan inte regeringen göra så mycket vid en oförhappandes pandemi. De är i huvudsak ett lagstiftande organ vars beslut implementeras av underliggande strukturer.
Och det är rätt bra, för då hinner det debatteras ordentligt. Frågor hinner nå folket, politikerna hinner känna av stämningen, och allt blir i slutändan en acceptabel kompromiss för de flesta, svensk konsensus enligt tradition.
Alternativet är att en enväldig Löfven beordrar dig att göra saker. Jag tror inte att det skulle uppskattas av särskilt många.
Vi har i Sverige vant oss så länge med en frihet som är exceptionell att vi inte riktigt fattar vad alternativet är längre.
"All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare." – grundlagen
Så regeringen är underställd riksdagen…
Kommunernas ramar, mandat och förutsättningar. är reglerade i kommunallagen. Riksdagen fattar beslut om vilka lagar som gäller, de jobbar inte med management av kommuner, inte heller regeringen gör det. Det är en rejäl sammanblandning om man tror det.
De kommunala förtroendevalda är valda av väljarna. De är varken utsedda av riksdag eller regering. De har att managera inom det lagrum och förordningar som gäller. De är ansvariga gentemot väljarna. Om de bryter mot lagen så är det staten de svarar emot.
Om lagar är otillräckliga eller fel så är det riksdagens ansvar att stifta nya lagar. Regeringen har en roll att säkra att dessa lagar bereds och införs.
Om tex kommunalt förtroendevalda misslyckas med sitt uppdrag eller på annat mediokert sätt utför sitt uppdrag från väljarna men har inte brutit mot rikets lagar så finns inte någon direkt ansvarskedja till riksdag och regering.
Riksdag via regering styr statsapparaten, länsstyrelser, departement, statliga verk, domstolsväsen, polismakt, försvar etc. Staten managerar dock inte regioner och kommuner. De arbetar efter statens ramverk men svarar gentemot väljarna.
Riksdagen är INTE ansvarig för allt offentligt mankerande i Sverige. Kommunal och regional förmåga att managera och leverera resultat är väljarnas ansvar. Därav detta inlägg av Cornu.
Att forma regelverk är inte samma sak som att managera verksamhet inom ramen för dessa.
+1
Signaturen Abbe har naturligtvis slagit huvudet på spiken i det han konstaterar att det slutgiltiga ansvaret i en demokrati ligger alltid hos den röstande befolkningen!
@Carmania, dutta på ytan förklarar ju inte direkt dessa enorma skillnader mellan regioner samt kommuner.
Bara läsa kommentarerna ovan så förstår man Sveriges förfall. Bolla runt ansvaret och kom med långa haranger om varför det absolut inte är ens eget fel när det skiter sig. Bara se på Finland för en helt annan kultur. Ansvarig minister säger utan gnäll upp sig när det gått fel inom sitt ansvarsområde. Börja dilla om förvaltningsrättsliga principer visar bara att man fattat noll.
https://www.socialdemokraterna.se/var-politik/a-till-o/sjukvard#0
?
Mmm, snart finner du den förklaringsmodell jag inte själv lyckas formulera och som är anledningen till varför jag inte röstar.
Nä, nu ska jag titta klart på Julius Ceasar på Kunskapskanalen – Hej på er.
Jag får vara benägen att hålla med. Ceasar lät bra, om det inte var skåpmat.
Genomled i min ungdom ett landstingsfullmäktigemöte på 3 timmar. Allt handlade om kärnkraftens vara eller ickevara. Inte en enda motion om sjukvård. Kan det vara så att dagens regionmöten har samma dåliga fokus?