Enligt Bloomberg som citerar tysk media ska Daimler (Mercedes) skära ner sin personal med yttelrigare 10 000 personer långsiktigt utöver tidigare annonserade 10 000. Och Volkswagen ska säga upp 5 000 i Tyskland och flytta jobben till Polen. Detta verkar inte handla om coronakrisen, utan är långsiktiga förändringar av tysk bilindustri där biltillverkarna redan innan krisen var hårt ansatta redan tidigare.
![]() |
Nä, det var nog längesedan någon trodde det. |
Det är lätt att glömma att tysk bilindustri redan innan coronakrisen låg illa till på grund av konjunkturen, avgasfusk och att man ligger hopplöst efter i teknikskiftet mot elbilar. Redan tidigare hade Daimler (Mercedes) gått ut med att man skulle göra sig av med 10 000 i personal till 2022, men nu rapporterar tysk media enligt Bloomberg attt man ökar nedskärningarna med ytterlligare 10 000 personer till 2025.
Därtill ska självaste Volkswagen dra nere personalen i Tyskland med 5 000 och istället flytta jobben till Polen, antagligen för att pressa kostnaderna.
Uppgifterna ska kommit från anonyma källor till den tyska tidningen Automobilwoche.
Förändringarna av bilindustrin läggs inte på is på grund av coronapandemin, utan kanske snabbas de snarare upp. Frågan är hur stora förändringar det kommer bli för svensk del i det västsvenska fordonsklustret och om vi någonsin kommer ha lika många anställda där igen? Och när beskeden om stora strukturförändringar som inte har med coronakrisen att göra kommer?
7 kommentarer
det finns bilfabriker i överflöd så det blir nog tufft för många, vi får hoppas för vår egen skull, att Volvo Car och AB Volvo tillhör överlevarna.
Elbilar är mycket enklare att tillverka än med förbränningsmotor. Så med en snabb övergång blir det uppsägningar även i företag som gått bra.
Tufft att säga upp folk i Tyskland. I Sverige är det enkelt och väldigt billigt. Intressant nu när moderaterna skriker efter statlig hjälp/bidrag för att rädda jobben. Så patetiskt. Det lågintellektuella fårket som röstar på dem, är nu verkligen klassificerade strax över KD, S, SD.
Så sant. Vissa tror t.o.m., hör och häpna, att Sverige är ett socialistiskt land!
Någon som har koll på hur det går för Tysklands sedan tidigare svagaste bilmärke, Opel? De hade ju problem under GM, frågan är om det är så mycket bättre nu under fransoserna i PSA?
Tänkte på dem igår. Vet inte. Hela PSA-koncernen känns överflödig och har så gjort i ett decennium.
Polen kommer ha gått om Sverige år 2030.