Kollektivtrafiken hos Västtrafik får fortfarande sämst betyg av sina brukare, medan SL återtagit tidigare topposition. Skånetrafiken har alltså tappat toppositionen sedan förra enkäten. Tidigare enkäter är från 2015 och 2013. Resultat nedan.
![]() |
Betygsfördelning kollektivtrafik. |
För tredje gången på raken lyckas alltså Västtrafik ha den sämsta kollektivtrafiken i landet. Förvisso har man betygsmässigt ryckt upp sig, men man var så mycket sämre än alla andra vid förra enkäten 2015 att man fortfarande är sämst.
Skånetrafiken tappar toppositionen, som återerövras av SL.
Median och medelbetyg nedan.
Betyg 1-5 (betyg 2015 inom parentes)
Västtrafik: Medel 2.85 (2.51) median 3 (2)
Övriga: Medel 2.90 (2.76) median 3 (3)
SL: Medel 3.51 (3.33) median 4 (4)
Skånetrafiken: Medel 3.02 (3.38) median 3 (4)
Det enskilt vanligaste betyget för SL och Skånetrafiken var en fyra medan en trea med knapp marginal över tvåan var det vanligaste för Västrafik, och tydligt för övrig kollektivtrafik i landet.
7 kommentarer
Nu ska man va medveten om att Skånetrafiken ingår i Sveriges andra största tågtrafiksystem efter Stockholm. De har en fruktansvärd makt och ör man smålänning, Hallänning eller blekingebo kan jag ej förstå det höga betyget. Men Smålänningar, Halleningsr, Västgötar, Blekingebor och Norra Skåningar kansker går under övrigt?
Fantastisk stavning av mig!
Om man åker tåg kan man heller inte förstå att de kan få så högt betyg. Jag undrar lite vad de som röstar upp dem egentligen har för erfarenhet av dem? Eller är det närheten till Christiania som drar upp betyget?
Efter att ha varit bosatt i Skåne i över 30 år, med reservation för att tidigare yrke medförde att jag vissa år var bortavarande cirka 6 månader per år, och efter att tidigare ha varit mångårigt bosatt i Göteborg samt dess omnejd är jag fullständigt tillfreds med Skånetrafiken. Ett flertal av de driftsstörningar, om inte huvuddelen av dessa, kan tillskrivas Banverket och bristande underhåll av infrastrukturen och ej belasta Skånetrafiken.
Chief: med tanke på att desinformationen som brukar gå ut vid störningar så kan man ju inte riktigt veta…
Problemet är ju de proportioner störningar kan ta när fånetrafiken är inblandad och den desinformation som går ut till passagerare.
Vidare så är det Skånetrafiken som är leverantör till slutkund och skall hållas ansvarig för produkten. Att skylla på underleverantörer är lågt.
Har ett fel smugit sig in i kategorin "övriga"? Det ser ut att bli ca 130% totalt där.
Fixat fel i grafen.