Försenade leveranser i Europa sänkte elbilsbolaget Teslas resultat för första kvartalet. En stor del av produktionen kommer därmed att levereras och bokföras som intäkter först under innevarande kvartal, och bolaget visade upp ett negativt resultat om -702 MUSD, ner från plus 139 MUSD sista kvartalet 2018. Aktien faller måttligt på börsen, då det leveransproblemen var kända.
Levererade Tesla Model 3 vid Supercharger-stationen i Falkenberg. |
Dags att skriva några rader om Tesla-aktien för en gångs skull.
Som Tesla varnat för i tidigare produktions- och leveransrapporter har man hamnat i “delivery hell” i Europa, och inte lyckats få ut alla producerade bilar till kunderna i den takt man planerat. Endast hälften av de planerade leveranserna har genomförts, även om produktionen upprätthållit takten, vilket alltså innebär bokförda kostnader, men inte bokförda intäkter. Detta sänkte resultatet från vinst till förlust, men intäkterna väntas istället komma under innevarande kvartal.
Produktionen av massmarknadsmodellen Model 3 steg till 63 000 bilar, och Model S och Model X föll till 12 100 fordon. Bidragande har bland annat varit att man slutade sälja 75 kWh-versionen av de två toppmodellerna. Efter kvartalets slut har man nu presenterat och släppt en ny generation drivlina för toppmodellerna, som höjer räckvidden med cirka 10%, och omställningen till den nya tekniken har också sänkt produktionen av Model S och Model X tillfälligt. Ny räckvidd enligt WLTP är 610 km för Model S Long Range, vilket också bekräftats med körning i praktiken och en räckvidd på 64 mil i motorvägsfart.
Kassan minskade från 3 686 MUSD till 2 198 MUSD, mestadels beroende på att man betalade tillbaka ett lån på 920 MUSD.
Mest intressant är prognosen framåt, där man räknar med 360 000 – 400 000 levererade bilar. Produktionen kommer vara högre på grund av leveranstiderna så länge produktionstakten stiger. Bruttomarginalen på bilarna prognosticeras även fortsättningsvis till 25%.
Man räknar med positivt kassaflöde från verksamheten för samtliga kvartal framöver. Detta kommer gå till investeringar i bland annat den nya kinesiska fabriken.
Vad gäller leveranserna hade man likartade problem förra året, när blankarna gjorde sitt bästa för att förklara att bolaget var konkursmässigt. Precis som då är så inte fallet, utan intäkterna kommer när man får levererat de beställda bilarna. För kvartalskapitalister kan det dock vara svårt att hänga med på. Det är åtminstone ett ärligt sätt att redovisa, istället för att redovisa bokade men ej ännu levererade bilar som lager för att snygga till siffrorna resultatmässigt. Lager bör istället avse ej bokade produkter.
Dagschart Tesla. |
Aktien reagerar måttligt nu när handeln har startat i USA, och faller initialt 1.41%. Problemen med leveranstiderna i Europa var som sagt redan kommunicerat tidigare.
MarketScreener rapporterar konsensus p/e på negativt för 2019, 61 för 2020 och 23 för 2021. Med ett p/e på 23 två år framåt känns Tesla fullvärderad, och det finns få anledningar att köpa aktien, då uppsidan är begränsad. Blanda aldrig ihop ett bolags produkt(er) med att värderingen skulle vara vettig. Däremot är aktien säkert alldeles utmärkt för trading, om man nu inte är nervöst lagd, utan gillar att det ständigt händer saker. Den som vill köpa Tesla-aktier får väl sätta de pengarna på nöjeskontot.
Tesla har haft vinden i ryggen, men framöver kommer vinden vända.
Tesla har visat att de klarar av produktionen och att bolagets tekniska lösningar är i den absoluta och drivande framkanten, i synnerhet i jämförelse med den usla räckvidden hos konkurrenterna Audi E-tron och Jaguar I-Pace (64 mil ovan på motorväg bör jämföras med dryga 30 mil på motorväg för dessa två konkurrenter). Bolagets största framtida utmaning (i ordets korrekta bemärkelse) blir att man bara agerat i en starkt positivt trendande och väldigt lång högkonjunktur, och frågan blir hur man kommer klara sig med sina premiumprissatta produkter när ekonomin saktar in, både globalt och i USA. Det är i konjunkturvändningarna som bolags framtid avgörs, inte i starkt trendande positiva lägen. Kommer Tesla bygga på sig en för stor kostnadsmassa, anpassad till högkonjunktur, lagom tills nedgången i världsekonomin blir allvar?
39 kommentarer
Borde inte producerade, men ej levererade bilar bokföras mot lager av färdigvaror till dess att de levereras. Kostnad uppstår sedan vid försäljning som kostnad såld vara, enligt matchningsprincipen? Så lägre intänkter absolut, påverkan på kassaflöde absolut. Men kostnaderna bör ej bokföras förrän bilen säljs.
Fast nu bokför de inte på det viset. Någon kan säkert förklara varför man valt denna metod, eller om det rent av finns krav på att man ska göra på detta vis.
De amerikanska regelverken GAAP (Generally Accepted Accounting Principles) och FASB (Federal Accounting Standards Board) håller båda med "Unknown" beträffande redovisningen för tillverkade men ej sålda produkter. Det som kan trassla till det litet är hur leveransen till återförsäljare betraktas, liksom till leasingbolag. Sedan är Tesla också ökänt för att tillämpa och växla mellan egna regler. En granskning av noter och revisionsberättelse i deras årsredovisningar skulle nog vara intressant för dem som har sådana böjelser ("redovisningsonanister").
Redovisningsonanist är vä sen som granskar sitt eget bolags redovisning i grunden. Eller menar du om man gör det ensam på kammaren?
Jag tror det anses oartigt att göra det på bolagsstämman.
Jag kunde nog tycka att kostnaderna för att producera bilen borde kunna matchas av det faktum att man sedan har en producerad bil i sin ägo. Sedan senare sälja denna till en kund och vinst uppstår.
Men man, om man kan, kanske inte vill göra så. Kanske inte betala vinstskatt? Borde inte vara ett problem för tesla på länge, om än på sikt för aktieägarna. Så varför?
Jag kan iofs hålla med om att det är filosofiskt snyggt. Det räcker eventuellt för Elon?
Han har nog snurrat till det. De bokför väl inte vinsten innan bilarna levererats, men det säger ju själv att kostnaden tas upp som lager tills bilarna är levererade. D.v.s. det är vinstmarginalen på bilarna som blir försenat.
Morgan Stanley bedömer att bolaget snart har slut på pengar och behöver ta in nytt kapital.
Håller fast vid min gissning att Tesla hamnar i Kinesisk ägo vid en lågkonjunktur och när etablerade biltillverkare fokuserar mer på elbilsmarknaden.
Teslas problem är strategin att bygga för dyra bilar där efterfrågan är beroende av skattesubventioner. Nu när USA minskat sina subventioner slår det på efterfrågan direkt. Det är naturligtvis också svindyrt att försöka vara i teknisk framkant samt bygga egen infrastruktur istället för att samarbeta.
Biltillverkare har länge gjort misstaget att bygga egna it-lösningar istället för att låta de som är bäst göra det. Tesla går i den fällan också. Triviala exempel är Waze överlägsna trafikdata som du inte kan få in-dash hos Tesla samt Googles senaste uppdatering av Maps som visar realtidsdata för laddare oavsett märke. Tesla bygger naturligtvis egna lösningar för detta samt en egen Spotify-app (!) vars funktioner är dömda att ligga ett par generationer efter de klienter som finns i telefonerna.
Tyvärr är jättebebisen Musks ego för stort för att samarbeta. Och det går ut över Teslas aktieägare (ner 25% i år, -12% senaste året).
Jättebebis och svag aktiekurs?
Det Musk har gjort med PayPal, SpaceX, Tesla med mera är helt otroligt men ändå väljer du nedsättande epitet.
Sen notering juli 2010 har Tesla gått från 19 USD till dagens notering 249 USD.
Problemet är att som företag förlita sig på en tjänst som Google sedan lägger ner.
Har en 2018 bil med inbyggd navigation. Kör Waze med Android Auto. Överlägset mycket bättre än den inbyggda navigationen. Ffa med de interaktiva varningarna för polis, fartkameror och olyckor.
Vitsen med integrerad navigation i bilen är att den ska samverka med energi i batteriet, laddningstider och förbrukning. Teslas navigator tar till och med hänsyn till backar när den räknar ut förbrukningen, och föreslår när och var det behöver laddas, hur mycket som är kvar om man kör till destinationen och tillbaka mm, förvärmer numera batterierna innan man når laddstationen, så att man kan ladda på maximal effekt direkt utan att mjuka upp batterierna först. Trodde själv att jag skulle föredra gamla Waze etc, men dessa saknar helt denna information och integrering.
Tesla anlitade Nvidia för att utveckla självkörning och säkert annat. Efter några år blev Nvidia utsparkade för att de inte kunde leverera. Nu har alla Nvidias försök att diversifiera och använda sin teknik på andra marknader misslyckats. Nu försöker de göra en Apple och måla in sig i ett premiumhörn med sina grafikkort innan det är för sent.
Tycker det är rätt kul att Jen-Hsun Huang äntligen får på nöten efter 20 års smutsiga affärer. Och så kallar folk Musk för vuxenbebis. Måste va någon pervers avundsjuka, där normala hyggliga människa inte får va framgångsrika, enbart psykopater.
Teslas problem är att den ackumulerade backloggen sen tidernas begynnelse för elbilar är på väg att ta slut. Dvs alla entusiaster som vill ha elbil har köpt elbil. Då går efterfrågan ner till ett steady state tillstånd som är signifikant lägre än efterfrågan nu.
På teslastats.no syns problemet tydligt
Tror du seriöst att marknaden för elbilar är mättad? Den analysen är du nog hyfsat ensam om.
Finns andra elbilstillverkare än Tesla…
Brist på batteri och minskade subventioner i en del länder kan ge en minskad tillväxt tills tillverkning av batterier hinner ikapp. Med ökad volym minskar kostnaden och elbilarna blir mer tillgängliga.
Kinas elbussar sparar mer diesel än alla världens eldrivna personbilar tillsammans enligt SingularityHub. Nära 400.000 elbussar finns och ca 99% kör runt i Kinas storstäder. Kan tänkas att det är bussarnas behov som orsakar den temporära bristen på batterier.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Beräkningar av BloombergNEF ger att vid årets slut sparas 270.000 fat diesel per dag genom de elbussar som finns då. Det är mer än tre gånger vad personbilarna sparar in. (En marknad där Tesla har 12%).
Musk är ett mycket betydande geni, som satt fart på tillverkningen av elbilar och rymdfart mm. Musk är en människa med också en del brister. Han borde få nobelpris i ekonomi.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Du menar ekonomipriset till Nobels minne.
Kina får väl öka takten i byggandet av kolkraftverk, innan Greta kommer och sätter p.
Thunberg kommer sätta stopp för mer kol också i Kina. Men det betyder inte Minskad Ström, för M står väl för Minskad? Och hon får fredspriset av nobel i Oslo. Musk får nöja sig med riksbankens pris i Stockholm.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Marknaden i Teslas prisintervall är inte oändlig samtidigt som konkurrensen ökar.
I mer normala prisklasser kommer mängder av tillräckligt bra bilar, t.ex. Hyundai Kona (449 km räckvidd, från 409 kkr), Kia e-Niro (455 km räckvidd, från 429kkr, nya Nissan Leaf, räckvidd 378 km NEDC, från 345 kkr, för att nämna några).
När Volkswagen koncernen (VW och Seat) kommer med sina eldrivna fordon 2020 går Tesla omkull. 25 000 euro för en folka eller under 20 000 euro för en Seat. Båda antagligen minst lika bra som en Tesla. Förmodligen bättre åkdon för en normal bilist.
Kommer 2020? Såvitt jag vet har ju vw redan ett batterigolf. Den kostar kring 400 lax.
Du tror inte att det är någon skillnad mellan att försöka stoppa in batterier och en elmotor i en Golf och designa en helt ny bottenplatta tänkt för eldrift?
VW I.D. Neo och Seat el-Born kommer först.
Den manliga prepperkulturen får sig en (feministisk?) käftsmäll på svd, i form av en krönika av Margit Richert:
Manlig prepping – så dumt att till och med atomuren stannar. Tyvärr bakom läsarvägg.
Var väldigt många halmdockor Margit gav sig på.
Skulle aldrig köpa en fuskwagen oavsett hur "billig" den är… Har också svårt att tro att den kommer vara i närheten av Tesla när det gäller känsla, intuitivt gränssnitt eller energieffektivitet. VW kommer bara att bygga exakt så många bilar som krävs för att slippa EU:s böter de närmaste 10 åren. De har investerat för mycket i gammal teknik och plattformar..
Har man så bra ekonomi att man kan välja att lägga 700-1 300 kkr på en tesla är man lyckligt lottad. Alla är inte det.
Personligen tror jag att VW sett ljuset i tunneln och förstått att det är tåget som kommer. De satsar hårt på att komma ifatt, och med deras resurser är det inga problem. Tesla har bränt ett antal miljarder för att nå dagens läge, det är ingenting för de stora bilkoncernerna.
Vet inte om jag är sååå lyckligt lottad.. Min Tesla är en begagnad från 2015, förmånsbil via företaget. Kostade ca 600.000 för ett halvår sedan. Kalkylen visar att det blev samma kostnad för företaget som en ny xc60, men privatekonomiskt tjänar jag ca 3000:- netto varje månad. Valet var enkelt..
Sen väljer jag delvis av tre principer, den ena är miljöaspekten, den andra är att jag inte på något sätt vill gynna företag som beter sig som VW.. sista är privatekonomiskt..
Var är alla försenade leveranser?
https://teslastats.no/
VW låter lite som ormtjusaren i Kivik. Snart, snart kommer VWs elbilar. Kommer att bli fantastiska! Kommer att bli billiga! Köp ingen elbil nu utan vänta på frälsaren från Wolfsburg!
Problemet är att dom inte finns här och nu. Och att det givetvis kommer att ta en evighet innan vi får se en halvdyr elbil med medioker räckvidd. Under tiden vill Dieter och Matthias inte att vi springer och köper bilar från konkurrenter likt Musk som äter dinosauriernas marknadsandelar till frukost. Så alltså måste pöbeln lockas med den ljusa framtiden från VAG.
Snart, snart…
Det är en fri marknad. Om inte VW tar chansen, så kommer förmodligen någon annan före, kanske från Kina?
Jag är övertygad om att nästan alla stora biltillverkares företagsledningar är extremt medvetna om elbilarnas framtid.
Volkswagen har snackat i 10 år nu. Det blir inget, det är bara skit.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Om någon undrar varför jag tog bort kommentaren tyckte jag att den hamnade på fel ställe. Svaret kan läsas ovan.
Inventarie räknas inte in i Automotive COGS. Angående de 14k bilar som var sena, 10,355 x 14,000 = 145M, dvs. de hade fortfarande gått med runt -557M loss. Dvs delivery hell är nonsens.
Angående konvertibellånet som betalades tillbaka, på $920, absolut, men de tog ett nytt på $500M (fast med mycket sämre villkor), så siffran är i realiteten 920-500.. gällande lånesituationen.