Redan i oktober förväntas a-kassan få slut på pengar eftersom regeringen fantiserat fritt om verkligheten i sin budget inför valåret. Verkligheten är både tillväxt och arbetslöshet har missat regeringens fantasier, vilket Konjunkturinsitutet redan har påpekat. Och nu kommer låg konjunkturen.
“Ulf Kristersson är faktiskt så här lång”. Magdalena Andersson (s) fantiserar. |
Timbroilern Siri Steijer påtalar hos den SKL-ägda tidningen Dagens Samhälle (inte en länk www.dagenssamhalle.se/debatt/regeringen-har-brant-upp-pengarna-till-kassan-24427) det allmänt kända faktumet att den avgående regeringen fantiserade fritt i sina arbetslöshetprognoser och tillväxtprognoser.
Genom att fantisera ihop lägre arbetslöshet och högre tillväxt än verkligheten i sina gissningar (även känt som prognoser) kunde regeringen frigöra ett antal miljarder i så kallat reformutrymme under valåret. Men detta utrymme fanns egentligen inte.
Lite mindre känt är att missbedömningen nu ser ut att göra att pengarna i a-kassan är slut redan nu i oktober. Detta löses genom att Arbetsförmedlingen får en anslagskredit från regeringen, vilket i praktiken betyder att detta ska betalas nästa år, när konjunkturen vikit ännu mer. Och då minskar skatteintäkterna, samtidigt som utgifterna ökar.
Det den avågende regeringen gick till val på är byggt på lögner om ett ekonomiskt reformutrymme som inte finns, och kommer försvinna mycket fort framöver.
Timbros inlaga handlar förstås om att reformera arbetsmarknaden enligt etablerad timbroilerlogik, men i övrigt har man förstås rätt i regeringens skönmålning av svensk ekonomi. Att pengarna i a-kassan är slut och att ersättningen till arbetslösa nu måste köras på kredit är ett bevis på att regeringen tittat lite väl djupt i glaset när de lagt sina ekonomiska prognoser. Dessvärre har man vunnit röster i valet på dessa medvetna lögner om det ekonomiska läget för Sverige.
56 kommentarer
Förskingring, dra dom inför rätten
"Staten finansierar kostnaden med de medlemsavgifter som a-kassorna tar in och med den arbetsmarknadsavgift som ingår in arbetsgivaravgiften"
Kom igen, hela S VMp budgeten är ju ett enda tramseri …
I bland undrar jag om det inte vore bättre om Löfven fick styra i fyra år till. Inte mer än rättvist att sossarna själva får styra under den finansiella-bomb de har skruvat upp, som nu börjar ticka mot sitt slut när konjunkturen vänder.
Det kanske är det som är Norlens plan? Låt honom sitta där och titta när bomben briserar alltmedan de lägger övergångsbudgetar. Skulle han försöka sig på en reformbudget kan ju alltid alliansen lägga en motbudget som troligen går igenom. Det ända Löfven kan göra är att käbbla lite om läget…
Som grädde(?) på moset så riskerar vi få en övergångsbudget vilket innebär att man bara räknar upp anslagen med index. Hur länge anslaget till A-kassan räcker för 2019 lämnas som övning åt läsaren…
Ju hårdare kakel…
Sossarna ljuger som en häst travar inför varje valrörelse och däremellan, och det fungerar. Folk röstar ju på dem!
Herregud. Det är sånt där som man förväntade sig av typ mindre bemedlade stater förut.
Kredit???!!!
Betyder det att de som har arbetslösa familjemedlemmar och släktingar skall börja räkna med att nästa år försörja dem eller?
Nej. Spela inte dum.
Nyliberalerna letar alltid vägar för att få sänka löner och försämra arbetsrätten, stor invandring av personer som inte efterfrågas av arbetsmarknaden är ett sätt att nå dit samtidigt som strävan att det ska vara lättare att erhålla A-kassa har gjort arbetsförmedlingen till en ny socialbyrå.
Paradoxalt kan man tycka när arbetslösheten är rekordlåg så går A-Kassan back, tyvärr så är kraven för att inte räknas som arbetslös så låg att statistiken säger inte särskilt mycket om hur många som har riktigt arbete man kan försörja sig på.
Kan faktiskt inte annat göra än att hålla med dig @Miggs !
Men va F! ??
Har de satt praktikanter att sköta statsbudgeten?
Att beräkna kommande års A-kassa torde vara en enkel sak. Man tar bara förra årets A-kassa, multiplicerar med den förväntade inflationen och ävenså med den förväntade förändringen i antalet som uppbär A-kassa.
För att kunna få A-kassa så måste man ju dessutom ha kvalificerat sig till den varför diverse offentligt finansierade hitte-på-jobb etc. icke gör detta.
Men.. när vi var det stora gula varuhuset i de halländska skogarna igår kan man faktiskt undra till VEM som statens pengar går till… Shoppingen pågick som vanligt och människor handlade fulla kundvagnar. Kassorna arbetade hela tiden trots att det var helgen före lön.
Många bidragssystem har ju utbetalning dock redan den 18:e varje månad…
Men lönedag avgör väl inte så mycket längre? Folk har ju kort och sen är Ullared väl något man åker till för att just shoppa, planerat, sen shoppas det för mycket av många men så är ju planen. Inget konstigt. Pensionen kommer den 18-19e.
https://youtu.be/SKF9g_BKmXU
Många kanske redan har handlat upp till plastkortens kreditgräns och när lönen/bidragen sedan kommer in på bankkontot så betalas den innestående skulden och nya friska krediter frigörs…
Eller också kanske de inte har några krediter alls på plastkorten och pengarna dras direkt från kontot när plastkortet – Electron – används..
https://www.radron.se/artiklar/detta-skiljer-bankkorten-at/
Jo, det är ju så man gör, ska nya krediter finnas måste man normalt sköta de gamla. Och man kan ju tro att ansvarsfulla (fattiga) tar en tur för att köpa julklappar också. Det var ju helg, bidragstagarna torde väl åka på en vardag?
Alla använder bara kort/bankpeng numer. Så ock bidragstagare.
Även om man använder kort så är det ganska fördelaktigt ifall det finns pengar på kontot. När kontot är tomt blir det ganska trist shopping.
Varför de inte går på vardagar kan ju vara samma anledning som att pensionärerna dyker upp i butikerna på helger?
Men vänta nu….
(knyter nävarna och hoppar upp och ned)
Vi formligen vräkte ju ut miljarder sedan 2015 och har haft generösa program för allt för alla som inte vill jobba, svenskar som invandrade.
Var väl en kommun som gick back 60 miljoner och nu detta på kredit.
Nån måtta får det väl ändå vara på vilka beslut som kan fattas för våra skattepengar.
Om vi betalar för något idag som väldigt många av skattebetalarna inte vill betala för som dessutom resulterar i högre skatter framöver tycker iallafall jag att det borde få allvarligare konsekvenser än att jag hoppar upp och ned med knutna nävar.
Det kommer väl mera om bara uvell orkar ignorera påhoppen och göra lite gräv igen.
Den om samordningsnumren var episk…
första reaktionen är ju att alltid höja skatterna, vi skulle sannolikt kunna spara 500- 1000 miljarder kr/år bara genom att skära bland alla idiotiska myndigheter och att alla kommunala och statliga budgetar och verksamheter gicks igenom med förstoringsglas och man skar ned på allt som inte är basfunktionerna.
MUCF som ger alla bidrag vi inte vill att dom skall ge är väl 4-5 miljarder, SIDAs budget som till stor del går till korruption, 30-40 miljarder, osv. osv.
en annan klassiker var ju frågan när kamlefarmen i Göteborg gick i konkurs efter att ha bränt no miljon och tillgångarna räknades upp – "var är kamelerna"…
Tänk också vad mycket pengar som skulle bli över till äldre, sjuka, barn, flyktingar och mer även efter att man sänkt skatten.
Grundtanken med vårt välfärdssytem är väl god men inte som det är nu.
Lokalt har nysvenskarna och även de gamla svenskarna upptäckt Dollarstore – det brukade vara öde både på parkeringen och inne i butiken – men i går valde jag att vända hem från planerat inköp av vinterborste till bilen därför att kassakön var en halvtimme lång. Kollega kallar Dollarstore för IKEA minus Möbler – själv tycker jag mest det vore kul om en kedja med namnet Dollar i namnet skulle segla upp i toppskiktet på sossesveriges konsumtionslista.
Trodde Dollar Store var en butik som endast fanns några mil utanför gamla bruksorter utan framtidsutsikter.
Typ Säffle, Sandviken, Borlänge m. m.
Ge den en chans en lördag så får du väl se om det är likadant i dina trakter, kan ju vara lokalt fenomen av någon anledning.
Dollar store finns i Kungens kurva. Och flera andra ställen runt Sthlm.
Haha sosseträsket formerly known as Sverige överträffar ständigt sig självt…
Jag antar att det inte finns ngn gräns för hur många anslagskrediter övrgångsministären kan bevilja. Precis som antalet sonderingar (men inte omröstningar, och vi noterar att Kristersson gav upp istf att kräva omröstning) ang statsminister är obegränsat…
Som sagt, skutan styr nu sig själv ner i avgrunden. De 261 tjänstemännen på regeringskansliet bevisar att när man har värdegrundsaktivism behövs ingen demokratisk process längre. Särskilt i landet utan tjänstemannaansvar…
Arbetsförmedlingen tvingar de arbetslösa att flytta långt hemifrån till "glesbygds-vikariat", annars blir det inga pengar från a-kassan. Det är inte så många, som får pengar från a-kassa numera, pga att man måste söka jobb från första dagen i hela Sverige och alla kan inte lämna sitt nuvarande liv med familj, villa och husdjur så lätt.
Tänker spontant att rätten till a-kassa gör att det bara är att betala ut dvs de kommer ta pengar någon annanstans ifrån inför nästa budget. Inte så kul beroende på vart de tas. Reglerna blir väl tuffare gör att kompensera nästa år ev eftersom det styrs politiskt. Intressant att detta inte kom fram innan valet.
Jag tycker man borde lyfta ur det ur offentliga sektorn och tyckt så länge. Facket har ju tidigare tryckt på att man får rätt till A-kassa genom facket, då vore det ju rätt rimligt ifall det var så också. Numera har endel fack ju dessutom försäkringar utöver a-kassan.
Helt enkelt att staten står för grundtryggheten via Soc och om man vill ha grädd på moset så får man fixa det själv via privata lösningar.
Problemet är att fackens a-kassor isåfall blir bankrutt vid nästa större nedgång. Fast det kanske är ett feature, inte en bug?
Man får väl höja premien helt enkelt, precis som för alla andra normala försäkringar.
Nu provade man ju delvis detta under alliansregeringens dagar, för att sen gå tillbaka.
Men ja, det är såklart dåligt att man underskattade kostnaden för a-kassa 2018. Det är som vanligt. De svenska socialförsäkringssystemen ser fina ut, så länge de inte utsätts för en större påfrestning.
Med privat lösning kan mer frihet i avgift och villor ges. Sen får folket välja. De som vill ha med i en A-kassa som har slut kan ju gå på något liknande sosseriets lösning. Andra kanske är beredda att betala lite mer för att få ett skydd som funkar?
…och om någon A-kassa inte får pengarna att räcka så lär ju folk välja annan lösning.
Egentligen kan man ju avskaffa allt vad A-kassa, socialbidrag , studiestöd, sjukförsäkring mm heter och införa en allmän och generell medborgarlön. Helikopterpengar helt enkelt som alla kan få samtidigt som en otrolig mängd byråkrati skulle kunna avskaffas.
Dock skulle denna medborgarlön vara så låg att alla fick drivkrafter att skaffa sig ett riktigt arbete med en bättre lön och även så skulle man inte bara kunna flytta till Sverige och få den. Nej, man skulle vara så illa tvungen att kvalificera sig till den genom att fört vara svensk medborgare eller bli det genom tuffa tester som i Finland och Danmark och heller inte vara brottsligt belastad eller leva brottsligt.
Många flugor skulle kunna slås i en smäll!
Nu vet jag inte hur testerna i Finland och Danmark ser ut, men jag tycker det är rimligt med lite högre krav för att få medborgarskap. Som jag ser dey skall medborgarskap vara oåterkalleligt och därmed skall det inte delas ut på så lösa Boliner som idag. När du skriver brottsligt så antar jag du menar innan man får medborgarskap med andra ord (jag tänker att det inte skall vara skäl nog för att återkalla medborgarskap enligt tidigare argument).
Kraven jag tänker mig är på en nivå som jag tänker mig att varje vuxen svensk skall ha. Jag tänker mig att man efter grundskolan skall ha vissa färdigheter som behövs för ett myndigt liv i samhället. Skall man bli medborgare som invandring skall man givetvis besitta dessa kunskaper först. Inte behöva vara expert på något vis utan bara på den nivån man skall kunna förvänta sig av en vuxen svensk…
Upplägget med medborgarlön kanske man kunde göra frivilligt. Man kan tänka sig att man erbjuds att låta beloppet gå till skyddsnätsförsäkringar om man vill istället för att få ut pengarna i reda pengar.
Bostadskostnaden varierar starkt. En del sjukdomar kräver mycket extra kostnader tex vissa cancerformer. Om bostaden brinner behövs nya kläder och möbler förutom ny bostad. Svårt med så låg ersättning för den som inte ens kan få ett jobb. Få anställer en cancersjuk som sitter i rullstol och ofta kaskadspyr samt behöver dyr specialmat.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Man behöver inte ha dyraste bostaden om man inte har råd med det. Det är snarare en brist att Soc pröjsar för vadhelst bostad den sökande har.
Det som diskuterades var inte sjukvården utan just diverse bidrag till den enskilde för att kunna gå slacka och inte göra något (NB att jag inte hävdar förmåga här)
Om man inte har råd med att bostaden brinner så vore brandförsäkring en bra idé.
Om man inte kan få jobb så är man hänvisad till den lägsta av ersättningsmöjligheter. Du kan varken få A-kassa eller sjuklön om du inte rätt nyligen haft jobb.
Notera här att i stort sett alla bidrag är beroende på att du faktiskt själv har kunnat ta ansvaret för din ekonomi. Dessa är alltså bidrag till folk som egentligen skulle kunna klara sig själva. Ser inte så lätt ut att egentligen skapa snyfthistorier för att belysa vikten av dessa.
Ja, det är precis som "Nanotec" säger. Försörjningsstödet baseras på faktiska utgifter. Bara det är en anledning att förkasta den korkade idén om medborgarlön, som förstås vore jättetrevlig för den som jobbar osv, men otroligt dålig för den som är sjuk, pensionerad eller arbetslös.
Idag måste en medborgarlön ligga på ersättningar, det kommer inte att gå att leva på den, på sikt får man se, situationen är väldigt svår med långa trender. Redan idag är det ofta kris att vara arbetslös för att inte tala om sjuk. Hade man gjort saker för 20-30 år sen med mål om låg medborgarlön kunde det funkat, nu blir det omöjligt.
Jamen sluta ersätta folk för kostnader de drar på sig. Det låter inte speciellt bra att man får mer Soc genom att dra på sig mer kostnader. Ett system med bidragstagare som hålls immuna mot sina levnadskostnader är inte bra för statens ekonomi anser jag.
Men det är väl så att ni inte tycker folk skall behöva ta ansvar för sin egna ekonomi?
Ang medborgarskap så av de nordiska grannländerna så är det väl bara Norge som har ett prov och språkkrav(Norska eller samiska). Finland har språkkrav (Finska eller svenska). Sen när det gäller tuffa tester så är det ju ofta de som fötts till medborgare som brukar kräva detta.
Gbd: vad hade du förväntat dig? Att invandrare skulle vilja att det ställs krav för att bli medborgare?
Varför inte? Men det grundläggande i att man klagar på att det är för lätt att bli medborgare när man själv inte genomgått någon annan prövning än att födas av rätt morsa, är lite hycklande.
Försörjningsstöd får du inte för "onödiga" utgifter. Men sitter man med tre barn i en redan liten lägenhet så är det svårt att flytta till mindre, tex.
Gbd: men som du ser ställer jag faktiskt samma krav på infödda. Visserligen kan man inte vilkora medborgarskapet då eller dra in det, men kraven tycker jag skall finnas där.
Joakim Persson: Men det löser sig ju om man räknar bidrag per person korrigerat efter ålder.
Har man sedan dragit på sig större kostnader än vad som är rimligt med hänsyn tagen till antal i hushållet så tyder det ju på att man har resurser utöver det nödvändiga och då har man också kapacitet att försäkra upp dessa. Gör man inte det så tycker jag man kan få stå sitt kast – att bara vältra över ansvaret för egna ekonomin på det allmänna tycker inte jag är ett rimligt förfarande, och jag tycker inte det är speciellt rättvist att ansvarsfulla människor skall behöva täcka upp för att andra slarvar bort sin ekonomi.
Anonym: Men försörjningsstödet räcker fortfarande inte till onödiga utgifter. Jag delar din uppfattning att man inte ska ge bidrag till folk som inte behöver det, men just försörjningsstödet tror jag det är få som vill plocka bort eller skära ner på, faktiskt.
Det beror ju på vad man menar med onödiga utgifter. Försörjningsstödet omfattar ju endel kostnader man har dragit på sig och där tycker jag det är lite onödigt att staten täcker upp för det.
Men annars är det ju så att jag inte är ute efter att plocka bort försörjningsstödet. Det jag tänker mig däremot är att man som sagt inte täcker upp för extra kostnader man dragit på sig helt enkelt.
Bortsett från detta ligger skillnaden mellan det och medborgarlönsmodellen främst att man inte avräknar inkomster fullt ut.
Jag tror du är fel ute när du tänker dig att den är trevlig för de som jobbar men otrevlig för de som går på soc. Jag tror att med skattenivån som krävs så kommer den normale förvärsarbetaren få ut ungefär samma summa efter skatt, och den som går på soc kommer också få ut samma efter skatt (eftersom jag inte tror man kan trolla med knäna).
Fast de extra kostnader som man kan få ersättning för utöver normen är ju sådant som boende och hemförsäkring.
Ja, felet med den modellen på medborgarlön är att marginalskatten blir högre, och därmed blir det mindre lönsamt att jobba.
Ja och om dessa kostnader är utöver normen när man arbetar så betyder det att man har marginal att säkra upp sina inkomster. För de som har arbete så finns det inget behov att staten säkrar upp detta.
Och för den som inte har haft arbete och alltså drar på sig sådana kostnader finns det inte heller någon anledning för staten att säkra upp för det.
Och om nu felet är det med medborgarlön så ser jag inte varför den skulle vara så jättetrevlig för den som arbetar. Varför den skulle vara så otrevlig för den som inte arbetar ser jag inte – det kanske är mer trevligt ifall soc kallas för försörjningsstöd än medborgarlön.
Om nu hög marginalskatt är ett problem så kanske man borde ta en funderare på lämpligheten med marginalskatter för höginkomstagare på type 50% (exkl AG) eller i praktiken 100% för socialfall.
Det här var känt redan i juli. Konstig att ingen tagit upp det förrän nu.
Som tilläggsinformation kan ju också nämnas att man 2016 och 2017 spenderade betydligt mindre än väntat, men då skrev såklart inte Timbro nåt om det.
"Utgifterna under 2016 blev 6,4 miljarder kronor
lägre än anvisade medel vilket förklaras av lägre
utbetalningar för arbetslöshetsersättning och
aktivitetsstöd, arbetsmarknadspolitiska program
och insatser, medel för Europeiska socialfonden
m.m. och lönebidrag samt för bidrag till lönegarantiersättning.
För 2017 beräknas kostnaderna
bli ca 3,4 miljarder kronor lägre än budget. "
Som så ofta annars så plockar Joakim Persson även här ner diskussionen på jorden genom redovisning av hårda reala fakta! … Synnerligen tacksamt att någon har förmågan bibehålla sans och balans bland alla hysteriska katastrofscenarios som titt som tätt målas upp! mvh
Man brukar räkna budgetar försiktigt, men som sagt, detta är absolut ingen katastrof.
Budgetavdelningen vet vad de håller på med, till skillnad från många som gissar om verkligheten.
Man behöver heller inte vara orolig för att en övergångsregering inte kan hantera den här typen av frågor. Det räcker att övergångsregeringen diskuterar igenom saken med företrädare för allianspartierna så kan man säkert få plats med nödvändiga förslag.
En annan sak att fundera på är statens utgiftstak. Vi har i dagsläget väldigt stora "budgeteringsmarginaler", som mycket väl kan tas i anspråk för när gissningarna är felaktiga. Faktiskt var budgeteringsmarginalen 2018 hela 48 miljarder kronor, och 77 miljarder 2019.
Detta är alltså ett icke-problem.
Joakim Persson: I vanlig ordning javisst är det så att finns där en vägg så dröjer det inte lönge förrän någon är faramme och målar Faen på den!
Vi är sedan tidigare ganska överens om att det statsfinansiella läget för dagen är bättre än på länge … med detta dock inte sagt att en lågkonjunktur inte avsevärt och på ganska kort tid kan förändra den bilden.
En ingång i diskussionen rörande a-kassa som jag dock saknar, på ungefär samma sätt som jag saknar argument om tjänstepensioner och privat pensionssparande i pensionsdebatten, är det faktum att det finns liknande komplement till a-kassan i form av dels kollektivavtalade AGE och AGB i exempelvis Trygghetsrådet för tjänstemän och liknande lösningar även för LO-anslutna samt även möjlighet att teckna privata arbetslöshets-/inkomstbortfallsförsäkringar. Dessa kompletterande lösningar naturligtvis förenade med vissa specificerade villkor om kvalificering, löptid nivåer etc.
Samt då att dessa komplement ligger helt utanför den statliga/politiska sfären.
Precis chief karlsson, jag hade dessa tilläggsförsäkringar i huvudet och under fundering. Det är en stark anledning för många människor att ansluta sig till facket.
Joakim Persson: Kan inte annat än instämma!