En rapport från RethinkX menar att transport som tjänst via elbilar och självkörande bilar totalt kommer förändra bilismen och köpmönstren fram till 2030, då 95% kommer ha bil som tjänst istället för via ägande. Bilförsäljningen kommer falla med 70%. Rapporten har dock minst ett direkt identifierbart fel.
Rapporten Rethink Transportation menar att elbilar kommer leda till att transport som tjänst (TAS – transport as service) helt förändrar bilmarknaden dispruptivt. Antalet bilar kommer minska och det amerikanska folket kommer få motsvarande en tioprocentig lönehöjning genom att lägga mindre på bilism och transport.
“By 2030, within 10 years of regulatory approval of fully autonomousvehicles, 95% of all U.S. passenger miles will be served by transport-as-a-service (TaaS) providers who will own and operate feets of autonomous electric vehicles providing passengers with higher levels of service, faster rides and vastly increased safety at a cost up to 10 times cheaper than today’s individually owned (IO) vehicles. These feets will include a wide variety of vehicle types, sizes and confgurations that meet every kind of consumer need, from driving children to hauling equipment.The TaaS disruption will be driven by economics.”
Här finns direkt ett fel, då detta hävdas driva BNP och ekonomisk tillväxt när hushållen får mer att konsumera för:
“Savings on transportation costs will result in a permanent boost in annual disposable income for U.S. households, totaling $1 trillion by 2030. Consumer spending is by far the largest driver of the economy, comprising about 71% of total GDP and driving business and job growth throughout the economy.”
Detta är förstås totalt fel. I hushållens konsumtion ingår förstås kostnader för bilismen. Hushållen får alltså inte mer att konsumera för bara för att de kommer lägga mindre på bilar. Istället handlar det om förändrade konsumtionsmönster, där bilbranschen blir förlorare och något annat blir vinnare. Så här har rapporten fel. Däremot kan den ha rätt i att mindre tid spenderad i bil leder till BNP-drivande produktivitetsvinster.
Rapporten menar att bilförsäljningen kommer falla med 70% och endast 5% kommer äga en bil. Vad rapporten kanske inte säger är hur miljontals personer blir av med jobbet enbart i USA, på grund av detta. Kanske för att rapporten enbart ser positiva utfall?
I övrigt ska förstås efterfrågan på olja helt kollapsa, och med det oljepriset, vilket också får omfattande geopolitiska efterverkningar.
Och allt till år 2030.
Min största invändning är snarare att jag inte tror vi får se riktigt självkörande bilar (level 4/5) förrän tidigast år 2030 och att hela rapporten bara är ett utfall av hypecykelns överdrivna förväntningar. Det betyder inte att den är fel, bara att den är för tidigt ute. Ungefär som allt man hade som visioner under IT-bubblan 1999-2000 nu har infriats och mer därtill som man inte ens kunde tänka sig då. Men det tog 10 – 15 år längre.
Rapporten innehåller massor med fin övertygande grafik lämplig för TED-talks och är säkert roande för många teknologioptimister. Du hittar den här.
94 kommentarer
Skoj med spekulationer om framtiden men slutsatsen är ju rejält fånig. Fråga bara existerande bilägare hur intresserade de är att dela bil med en mängd främlingar, det blir ju i praktiken en mängd väldigt trånga bussar vi pratar om här, och även om vissa säkert är intresserade så kommer det inte bli en stor grej för den breda allmänheten.
Jag tror inte det är många som har problem att dela bil till och från jobbet – 4-6 stycken i sköna rymliga säten som påminner om moderna bilar om busshållplatsen dessutom blir utanför dörren i villaområdet istället för någon eller några kilometer bort samt utanför jobbet.
Fast först en sväng förbi dagis med ungarna, tar bara 25 min att få in och klä av, "vi väntar så gärna!" Sen jobbet, "kan vi ta mitt jobb först? – Nej min tur idag!!"
Med den egna bilen åker jag..
* VART jag vill – INTE någon annan har samma resmönster som jag med hämtning lämning etc.
* NÄR jag vill och på tider som passar mig och mina unika behov bäst
* Med VEM jag vill !!
Jag håller med dig, Bengt, och vi tillhör nog den grupp som tycker egen bil är något självklart. Dock blir det en väldigt stor besparing för många.
Istället för cirka 3 000 kr/mån i avskrivning, skatt, försäkring, bränsle, service, reparationer med mera så kommer man undan med en bråkdel om man utnyttjar bilflottan på detta sätt.
Folk som är födda säg år 2000 eller senare kommer nog att ha betydligt mindre grad eget bilägande.
"Fast först en sväng förbi dagis med ungarna, tar bara 25 min att få in och klä av, "vi väntar så gärna!" Sen jobbet, "kan vi ta mitt jobb först? – Nej min tur idag!!"
Om det blir så mycket billigare så skulle det inte förvåna mig om kommunerna står för dagishämtning hemma hos folk eller att man kan köpa den tjänsten för en billig penning.
Joakim, det blir ev billigare än egen bil, men knappast gratis. Betänk också att vi ganska snabbt går mot 100% eldrift, och, om du frågar mig, fler kinatillverkade märken, så sjunker bränsle, reparetioner, och avskrivning markant.
Skogaholm: Visst är det så. Det enda jag vill konstatera är att totalkostnaden förmodligen blir mindre med ett sådant här system, och du slipper höga kostnader som enskild om du inte har så stort behov av egen bil. Kostnaden för den enskilde kommer vara fortsatt hög, om inte annat på grund av skatter.
Detta kan också ge stora besparingar för hushåll i länder där skatten på inköp är väldigt hög (typiskt Danmark och Norge).
Att bilar blir billigare gör ju förstås också den här tjänsten ännu billigare. Det kommer alltid vara billigare att ha säg 3 hushåll som delar på en bil än att varje hushåll har en egen bil.
Vill/behöver man ha bilen själv så beställer man såklart en där man slipper dela, till en merkostnad såklart. Kan åndå bli billigare än ägande.
En annan nackdel jag ser är att man ofta använder bilen för tillfällig förvaring, vilket inte går med bil-on-demand.
Med det sagt kan bilpool absolut vra något för singlar/hushåll utan barn, som inte pendlar till jobbet. Men någon revolution i bilägandet…nej, nej.
Skogaholm och Bengt Hansves beskriver på ett målande sätt varför autonom kollektivtrafik inte kommer att fungera! Folk vill inte dela fordon med främlingar om de kan slippa. Det finns redan idag alternativ med kollektivtrafik, frivillig samåkning och gemensamt ägande i bilpooler. Ändå väljer massor av människor att köpa eller leasa sin egen bil och sitta i varsin bil i oändliga bilköer.
I en riktig storstadsmiljö (Tokyo, Shanghai, New York) är kollektivresandet på många sätt oslagbart vad gäller kostnad och framkomlighet, så där skulle även autonom taxitrafik fungera. Men i småstäder och i glest befolkade länder som Sverige kommer det att bli väldigt svårt att sy ihop ett trafiksystem som kan tillfredsställa allas individuella behov samtidigt som det skall bli en kollektiv enhet.
Om man kan boka sitt eget fordon och åka själv, eventuellt plocka upp en arbetskamrat som man känner, då kan det fungera, men det lär knappast minska trängseln eller antalet bilar speciellt mycket. Eftersom de flesta åker till jobbet på morgonen, hem på eftermiddagen och till affären eller fotbollsträningen med barnen på kvällen, kommer det att krävas många autonoma fordon för att hantera "peakarna" medan fordonen står stilla på dagen och natten. Ungefär som idag alltså.
Det faktum att man kan arbeta i bilen, typ skriva mail eller delta i en videokonferens, eller kanske äta frukost och sedan sova en stund, gör möjligen att man blir effektivare, dvs man slösar inte bort tid på att köra bil. Men det är ju ingen skillnad mot dagens kollektivtrafik – många sover i bussen på väg till jobbet medan andra spelar spel eller agerar på sociala medier. Några kanske till och med arbetar.
Men allting kokar ner till kostnader för den enskilde personen. Den dagen som autonoma taxibilar är det billigaste och enklaste sättet att transportera sig på, kommer det förstås att användas. Men kommer det verkligen att bli så billigt i glesbygdens Sverige? Dagens kollektivtrafik är varken billig, enkel, bekväm eller pålitlig. Så jag förstår inte riktigt varför autonoma fordon skulle fungera bättre i det stora hela.
Enkelt tankeexempel: Jag kanske har en person i min stad som jobbar natt på en arbetsplats i en annan kommun.
Istället för att vi ska behöva ha varsin bil, så kan vi dela på en bil i "poolen" till ungefär halva kostnaden.
Detta går förstås redan idag men är opraktiskt om man saknar den självkörande mekanismen och koordineringen. Annars hade jag definitivt kunna tänka mig att hyra ut bilen på udda tider om det fanns ett smidigt system för detta, till exempel när jag jobbar eller sover.
Om man skalar upp det här systemet så får man stora effektivitetsvinster.
Joakim, inget fel på dina exempel, jag tror bara inte att det kommer bli omsatt i praktiken i någon större omfattning alls.
Men herre jesus.
Poängen är ju att det går att "ta bilen" på samma sätt som idag (dvs ensam i bilen dörr till dörr) eftersom den tjänsten givetvis kommer erbjudas för att möta efterfrågan på den typen av resor. Och det kommer, enligt bedömare, bli billigare eftersom du slipper äga din egna bil med alla kostnader det innebär, istället levereras bilen som en "tjänst" som du betalar för på nåt lämpligt sätt (och du kan säkert välja om du vill betala per resa, nåt månadsabonemang eller liknande).
Fördelarna är ju uppenbara, du slipper exempelvis leta efter och betala för parkering. Du får "rätt" bil varje gång, behöver inte köra familjekombin ensam till jobbet etc. Du slipper alla kostnader kopplat till bilägande. OCH det kostar mindre pengar.
Sen kommer det väl givetvis även lanseras tjänster för samåkning etc. Kunden väljer vilken tjänst hen vill betala för, men det lär bli billigare än att ta alla kostnader för att äga en bil oavsett hur man vänder och vrider på det.
I vår familj äger vi ingen egen bil, vi kör bilpoolsbil när vi behöver köra bil och senast jag slog la ihop ett års fakturor och delade med 12 så blev den genomsnittliga månadskostnaden lägre än vad bara gatuparkeringen i sthlm stad hade kostat oss / månad. Och då slipper vi allt krångel med att ha en privat bil stillastående någonstans 95% av dess livstid, besiktning, service, däckbyten, underhåll etc.
Kom igen, ingen kommer ta bilens kostnader åt dig, du kommer alltid få betala för ditt användande. Det fåniga med rapporten är ju att den påstår att bilpoolande kommer bli regel snarare än undantag och det kommer knappast att ske.
Vissa personer som använder bil mycket sällan, som din familj, kommer förstås att få användning för detta mend så är det ju redan idag.
"Alla" bor INTE i Stockholms, Göteborgs eller Malmös "innerstäder"…
"Alla" har INTE tillgång till bilpooler etc. eftersom Sverige är ett glesbefolkat land…
Redan idag så finns ju "bil on demand" faktiskt!
Kallas för TAXI !! 😉
Och det enda som skiljer dagens TAXI från rapportens slutsatser är ju att själva föraren är ersatt av en datoriserad algoritm
Fast den "enda " skillnaden är ganska stor.
Vid jämförelseindex mellan städer räknar man vad en mils taxiresa med en timmes väntetid eller totaltid eller något sådant kostar. Det är kanske en femhundring idag. Med lägre driftskostnader för bilar, de sjunker ju relativt sett även för bensinbilar, och slopad lön till föraren blir kanske kostnaden en hundring istället för fem, och då kan medelsvensson utnyttja den i vardagslag till skillnad från taxi som blir för dyrt.
Med detta sagt kommer givetvis landsbygdsbefolkningen bli de sista som dumpar bilen, om de någonsin gör det, helt enkelt därför att det är rätt bekvämt och tryggt med egen bil på landet.
Bengt: Det är ju förvisso en enorm besparing.
Man kan ju killgissa att personalkostnaden i ett höglöneland som sverige är säg 75% på en taxiresa och att en förarlös bil då sjunker i pris på motsvarande sätt, eller ännu mer då om de dessutom är billigare i drift dessutom.
Det liknar mera färdtjänst än taxi.
Tillsammans med smarta rullstolar skulle det slå ut de flesta färdtjänstschaufförer. En del behövs för att hjälpa handikappade, men med rätt algoritm och skiktning av passagerarna skulle det funka. Löser inga trafikstockningar men friställer en hel del till andra enkla jobb.
Med flexiblare arbetstider, skiftarbete mm, finns det fördelar. I anslutning till stora arbetsplatser också. Det blir plötsligt ekonomi i att hämta 5 anställda i samma stadsdel.
Vi skulle få många fler arbetsplatsolycka initialt med ökat kvällsdrickande. Skål.
Lönerna för de stora flertalet taxichaufförer torde betalas av "samhället" genom olika former av bidragsanställningar etc. …
I Malmö kan man åka Taxi för 59:- inom sta'n .. Den ekonomiska situatione torde inte gå ihop utan en omfattande "sidoverksamhet" inom andra branscher… 😉
https://www.sydsvenskan.se/2011-06-17/hjarnan-bakom-taxififflet
https://www.sydsvenskan.se/2017-04-05/misstankarna-taxiforetagare-kravde-lon-pa-40-000-kronor-i-manaden-efter-mordet-pa-kontoret
Bengt, Taxi kostar oftast mer än så.
Om vi nu leker med tanken att det nu vore subventionerade anställningar, ja, då blir ju kostnaden för dessa lägre och kan tex sänka skatten istället.
De subventionerade anställningarna betalas av … Skatter ! 😉
Hur du nu får ihop det att fler subventionerade anställningar skulle leda till läger skatter torde vara en ekvation som svårligen går ihop..
Bara så att ni vet, priset kommer att vara 18 krediter
https://youtu.be/eWgrvNHjKkY?t=114
Jag tror du missförstår.
Om vi nu låtsas att taxichaufförerna i allmänhet har subventionerade anställningar (vilket jag tvivlar på), och vi med ny teknik får självkörande taxibilar, då försvinner också kostnaden/subventionen för dessa anställningar och det blir mer pengar över till annat, mer produktivt arbete. Billigare för konsumenten ändå samma tjänst som utförs. Det är entydigt positivt.
@Joakim !
Har du kollat efter VEM det är som vanligtvis kör taxi, eller för den delen stadsbuss också i våra tre större städer.. ?
😉
Ja, kostnaden för den subventionerade anställningen försvinner men dyker upp någon annanstans i kommunens budget
OK, du verkar redan ha bestämt dig. Då är det väl så, 100% av taxichaufförerna har subventionerade anställningar och är totalt obildbara vildar som aldrig kan få ett annat jobb. Vi säger så.
Jag förstår inte varför ni allihop tror att lika många kommer åka till en arbetsplats i framtiden. Där har vi nog den stora revolutionen.
@Mongo:
ALLA har inte de där "glassiga" symbolhanterande jobben de med lätthet kan utföra hemifrån !!
I framtiden tänker jag mig något så här:
Kvällen innan jag går och lägger mig bokar jag en bil till jobbet. På morgonen börjar min telefon pipa att bilen beräknas vara hos mig om 30 minuter (inställbart). Sedan får man diskreta statusuppdateringar fram till några minuter innan bilen kommer. När bilen kommer så sitter det redan 2-4 personer i bilen som ska till samma stad/område som jag men ingen vid ratten. Bilen susar in till staden/området och släpper av passagerarna en efter en.
Man kommer alltså åka "kollektivt" men ändå så mycket smidigare och snabbare.
Tekniken för detta finns ju redan i princip – den måste bara finslipas/lagstiftas om osv.
2030 kanske det är igång som Cornu killgissar.
Du missar bilen med 1 min, får vänta 35 min på en annan bokning, ni sitter fast i bilkö (ingen bussfil för elbilar sorry) i 50 min, din medpassagerare är 100 kg oduschad programmerare som äter ett kokt ägg till frukost. Du lackar ur, köper en kinatillverkad elbil för 120', och kör till jobbet som en normal människa istället.
Du missar bussen – föraren ser dig men struntar i att vänta – och du får åka nästa buss tillsammans med kedjerökande Nackabo som gastar i mobiltelefonen hela tiden på ett främmande språk med någon av sina tre-fyra fruar samtidigt som några av de 15 barnen skriker och slåss och springer omkring i bussen under hela bussfärden… ;-9
Du får specificera och betala för en ensitsig moppebil.
Det låter som ni håller på skriver manus till "Femte elementet II" typ.
Spekulationer om framtiden har funnits i ALLA tider!
Nu är det den amerikanske "gurun" Richard Floridas teser omd en kreativa klassen som tycks ligga bakom de flesta.
Spekulationer om en (rik) "kreativ klass" som "leder" samhället – likt socialisternas "proletariat" – och som bor tätt i storstäder för det är bara där som kreativa och nyskapande ideer föds på lattecafeer och allehanda andra scener.
En klass om likt proletariatet inte äger någonting utan kan när som helst bestämma sig för att flytta till ett annat land, en annan kontinent för att det där finns de kreativa platserna och eventen samt arbetena.
Denna "kreativa klass" är lika rotlös som lättflyktig. Och begreppet "Blut und Boden" (Blod och Jord) som betecknar de gamla klasserna "bundna" tillen ehmort är ju något gammalmodigt rasist-fascist-nazistiskt..
Jämför detta med Sovjet som kunde flytta sina medborgare härs och tvärs likt vilken annan produktionsresurs som helst till platser där det behövdes arbetskraft…
Denna kreativa men så gott som egendomslösa "kreativa klass" har ju därför inte något behov av bil annant än som "on demand"..
#BH
RFs visioner låter riktigt fåniga och motsägelsefulla. Är han kompis med Schlingman och Bard?
Vet inte men RF är "gurun" på modet idag och påverkar så gott som samtliga svenska städer !
Inkl. Vara som just för att locka till sig den kreativa klassen byggt ett alldeles eget operahus !
https://en.wikipedia.org/wiki/Creative_class
http://www.varakonserthus.se/
Däremot finns redan urbana nomader som kan flytta hela bohaget med en lånad släpkärra. De har vanligen socialbidrag.
Det blir aldrig billigare att åka/köra bil med dagens politiska system.
Sänks de verkliga kostnaderna så fyller våra kära politiker bara på med höjd skatt så det kostar som innan.
Nu har jag inte läst rapporten, men varför förutsätter ni att dela? Bara för att det är pool och transport as a service så bör man ju kunna åka själv precis som idag, eller beställa och dela den med tex några kollegor. Grymma besparingar för samhället på minskat behov av antal bilar och p-platser
Pga peak-demand? Om det inte ska samåkas, var ska då denna magiskt billiga, enorma bilflotta uppehålla sig när efterfrågan är 0, dvs mitt på dagen och på nätterna?
Jag tycker man enkelt kan konstatera att det finns mycket fler bilar än vad som behövs, om jag är kvar hemma och tittar ut under fm när de flesta åkt och det är lägst beläggning på p-platser i närområdet så är ändå inte ens hälften tomma. Det finns säkert outliers på båda sidor men jag skulle bli överraskad om man inte enkelt kan minska bilmängden kraftigt. Alla används ju inte under peak, och då är ju den normala turen 20-40min, men visst vinsten blir ju större om peak demand slätas ut över längre tid.
De senaste 25 åren har jag åkt till jobbet i ett eldrivet och i princip självkörande fordon (antalet passagerare dividerat med antalet förare närmar sig noll). För denna transport som tjänst betalar jag 830:- i månaden till SL.
Antal förare / antal passagerare närmar sig noll ska det stå förstås.
"De senaste 25 åren har jag åkt till jobbet"
Nej, du har åkt från en hållplats till en annan (såvida du inte bor och arbetar på en hållplats).
Du bor inte i Stockholm märker jag 🙂
Eller så blir detta dödsstöten för dagens kollektivtrafik i (över)befolkningscentra jorden runt. Det verkar på mig snarare som ett bättre alternativ till bussar och tunnelbana än privatbilar.
Och tåg givetvis. Bye bye SJ.
Anyone for snabbtåg? Du kan åka precis vart du vill, i synnerhet dit vi har lagt räls.
Bussar må vara obekväma och allmänt småvidriga, men de är i alla fall effektiva på att transportera folk från hem till arbete.
Nja, inte jämfört med ett fordon som åker exakt dit kunden vill. Om jag åker kommunalt till jobbet tar det drygt en timme; en gigantisk omväg, två byten och en snittfart på 7km/h. Miljövänligt?
Jag undviker stadsbussar i det längsta, men jag tycker fortfarande att bussen vinner i effektivitet, tänk antalet avgångar per timma * antalet passagerare, osv.
OK, du är väl en av få som gillar bussar i så fall, men hela busskonceptet blir nog det första som ryker p g a effektivare och mer miljövänliga biltransporter.
Eh, fast det lsöer väl inte trafikstockningar? Förutom att bilmängden minskar i samåkningens omfattning, men räcker det i typ Peking?
Självkörande bilar tar förmodligen mindre plats i trafiken också.
Nja, om inte självkörande bilar är ungefär lika stor som en stol så tar de inte mindre plats.
Alltså mindre plats än icke självkörande bilar.
Om du kan åka på en stol så ja. Men det är väldigt litet. En stor buss tar långt mindre plats än motsvarande antal bilar för samma antal personer.
Se här: https://goo.gl/images/SDZyFJ
Gammalt från Gävle.
Självklart kommer självkörande bilar ta 'mindre plats'. De kommer kunna hålla kortare avstånd till andra bilar, men ändå köra säkrare.
Dessutom försvinner egoistiskt beteende som skapar köer, som plötsliga byten till en snabbare fil. Bilarna kommer istället kommunicera och samarbeta med varandra för att öka flytet. Gissar att det så småningom blir förbjudet att köra själv när det visar sig hur mycket säkrare och smidigare trafik vi får med självkörande fordon.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
På en tangent till detta: om vi förutsätter att ovan scenario med självkörande flottor av elbilar till allmogen blir verklighet. Var ligger investeringspotentialen som högst? Elproducenter? Eldistributörer? Biltillverkarna? "Trefastillverkarna"? "Trefasinstallatörerna"? Andra?
Bilsaneringsfirmorna…
Råvaruproducenter till batterierna, litium, kobolt, nickel etc.
Skatteverket..
Tror det blir BNP-drivande om inte enorma mängder kapital plöjs ner i bilägande och istället kan investeras på andra håll med avkastning.
Säg att folk spenderar 100 000 kr var 5e år på att köpa en ny bil (siffra 100% påhittad).
Det är 20 000 kr per år som kan investeras i något annat än en plåt/kolfiberhög som står och ruttnar.
Vi får även helt andra incitament att röra oss. Just nu är kostnaden för att åka bil under populära tider endast tid, folk säljer ofta sin fritid väldigt billigt. Om all bilåkning är tjänst så ser jag att det framöver kommer kosta olika mycket att åka olika tider på dygnet då det är bilbrist vissa tider på dygnet och bilöverskott andra tider på dygnet.
Investering, eller konsumtion snarare. Det bygger ju på att alla konsumerar 100% av inkomsten eller en tänkt besparing. Kanske bara en bråkdel av besparingen konsumeras, resten hjälper till att göra det som all standardhöjning har gjort de senaste 20 åren: driva upp fastighetspriserna.
Statens intäkter från bilismen skulle sjunka som en sten så detta med att det skulle bli betydligt färre fordon i trafik är synnerligen bara utopiska utopier långt uppe i det blå!
Statens intäkter från bilismen kommer att störtdyka i vilket fall p g a minskad fossilbränslekonsumtion. Med minskat parkeringsbehov kan det bli en kommunal vinstlott däremot, alla kommuner är ju som bekant rätt kåta på att bebygga allt som går.
Tror du på fullt allvar att staten skulle tillåta att intäkterna minskar?
Glöm det. Elefanten i rummet är fortfarande hungrig.
http://www.aftonbladet.se/bil/a/1mlGM/kilometerskatt-pa-personbilar-utreds
Taxi är väl inte så dyrt jämför med en Audi? Har ingen i den så kallade kreativa klassen ordnat abonnemang/klippkort på taxibilar så man inte behöver ringa till en telefonkö? Varje morgon/till från dagis och skola (snart kan inte barnen gå oeskorterade) till och från affären. City gross kan ordna detta system enkelt via sin app alternativt löpning av beställd mat. För hundra tusen? per år får man mycket.
Och om ni implementerar detta, kom gärna ihåg mig. Jag har fler idéer.
Tveksamt om ansvar- och försäkringsfrågan för självkörande bilar är utredd till 2030. Advokaterna kommer att tjäna stort på det här…
Transportören har försäkring. Bilstölder lär minska.om de inte kör sämre än vi i snitt tror jag bolagen blir gladare. Mindre mängd gamla lyxbilar som kostar pengar i händerna på unga eller garagelösa. Fråga en skadereglerare om gamla BMW 530.
Hur kommer det att fungera för de som bor på landet?
Det har INTE Richard Florida et.al tänkt på! 😉
Alltså är det ett icke existerande probl.. f-låt UTMANING !
För den som bor själv på landet är det såklart inte en intressant tjänst.
Trenden går mot fortsatt mer urbanisering och passar fint där. Vi lever inte på 50-talet längre.
Beror på. Jämfört med stor buss som går tom kan det vara en bra affär för bussbolaget. Fler fordon, färre förare. Om det löser köerna när man kommer till ev tätort är en annan fråga. Många tvåbilshushåll skulle kunna dra ner till en bil dock.
redan idag har många länstrafikbolag löst kollektivtrafiken utöver skolbussarna på landsbygden med att den som vill åka ringer en timme i förväg och gör en "beställning". Oftast är det då det lokala taxibolaget som åker ut och kör "bussturen" in till centralorten eller närmaste större busshållplats där trafiken är mer tät.
Den åkande åker på vanlig kollektivtrafiktaxa , taxin får betalt av länstrafiken och alla tjänar på upplägget !
@BH
…utom skattebetalarna.
Håller med bloggarn att det är hypat idag och ligger ännu långt bort i tiden. Förutom tekniken är juridiken en utmaning. Därtill tillgängligheten på landsbygd, som även här kan förväntas få en lägre servicegrad.
Å ena sidan är det verkligen party i kommentarsfälten hör, men ni tangerar ju alla olika delar av detta.
Oavsett vilket så finns det väl idag en klar skiljelinje på detta:
Land vs stad. Men beroende på hur geografin ser ut för staden.
Väldigt stora städer av den typen vi har idag och framtida större sådana, de kommer nog ha en nytta av allt detta (oavsett om vi pratar stora eller små fordon). Detta för att det bor stora mängder människor på förhållandevis små ytor. Men dessa kommer ändå begränsas av
Sin stads geografi och geometri
Hur mycket folk skall från en ände till en annan.
Vardagsmönster.
Osv.
Sen vilka ha tillgång till allt detta beror väl på. Som det är idag med bilar så marknadsförs mycket av innovationerna till en urban, högavlönad (plus tekniknördarna) målgrupp som då vi har en koppling mellan social status och att inte köra själv eller köra själv i en stor dyr, ny och innovativ bil. Svårigheten är att skala upp det till massorna och även göra det billigare eller motivera högre kostnaden som bättre och inom räckhåll för de flesta.
Där är det väldigt beroende av hur vardagsekonomin ser ut i framtiden.
Sen när det gäller de tekniska bitar som bl a Ben Dover och andra är inne på löser inte självkörandd bilar per automatik trafikstockningar, vad bilarn a skall göra mitt i natten eller på dagen (det finns anledningar till varför det är mycket stora skillnader mellan en bil och en lastbil) osv.
Dessutom – vad det snarare gör är att marknaden för bilägare/bilanvändare explorerar – alla kan ta del av en bil så länge den är inom ett område där den kan navigera och köra själv.
Nä du löser ju inte alla problem, minskar antalet bilar och därmed p-platser, men trafiken minskar ju inte snarare skulle den öka. Och vart bilen ska ta vägen när den inte behövs, någon p-plats man kan ju inte ta bort alla, om man inte behöver kunna gå ur och i bilen så kan man ju fylla dom mer effektivt också.
Egen bil är frihet, liksom eget hus med trädgård tror inte många vill dela sin bostad med andra ej heller bilen.Visst har det funnits kollektiv, men de har nog inte funkat så bra.
Så klart det kommer bli så här på ett eller annat sätt, exakt hur det blir är svårt att förutspå förstås.
Möjligheten att ha en egen manuellt styrd bil kommer säkert finnas kvar fast med en rad nya säkerhetssystem som begränsar mänskliga misstag såsom att köra för fort, hinna före en bil bara för man kan osv.
Trafikströmmar kan också regleras på ett helt annat sätt där det optimeras och styrs på en central nivå istället för att varje individ fattar beslut om exakt väg.
En viktig poäng att ha i åtanke när man reflekterar krings tidsaspekten är att vi anpassar oss till ny teknologi betydligt snabbare idag. Jämför med hur lång tid det tog att anpassas till fast telefoni, sedan till mobil telefoni, internet etc etc. Finns många populära grafer på ämnet. ex. https://hbr.org/resources/images/article_assets/2013/11/consumptionspreads.gif
Sedan ska skatten in ändå
"– Vi vet att de samhällsekonomiska kostnaderna för trängsel, buller och utsläpp skiljer sig stort om du kör i stadsmiljö kontra glesbygd. Det bör vara dyrare att köra bil i storstaden, säger han.
För störst effekt skulle en kilometerskatt kunna utformas med rörliga kostnader beroende på när på dagen du kör.
– Så att du hela tiden får en signal om att ”när du kör vid den här tidpunkten är det sämre ur trängsel- och luftkvalitetsynpunkt och dyrare än vid en annan tidpunkt”. På så sätt skulle man kunna uppmuntra till ”legal skattesmitning”, säger Anders Roth."
http://www.aftonbladet.se/bil/a/1mlGM/kilometerskatt-pa-personbilar-utreds
Det enda sätt som antalet körda mil och därmed antal producerade bilar kan minska är om vi börjar åka fler i varje bil. Annars blir det bara så att varje bil kör fler mil per år och därmed skrotas tidigare än idag.
Sedan är ju det hela dynamiskt, blir det lättare och billigare så åker folk mer bil och gör mindre av något annat.
Ett annat bilföretag än det stora lokala ute på Hising-Island har en helt annan ansats till detta med "självkörande"…
Hos detta företag är det helt enkelt FÖRAREN som KÖR !!
Bilens kraft, motor, bromsar, styrrespons och VÄGKÄNSLA går direkt och utan "digitala filter" rakt ini FÖRARENS hjärna !!
Man har bara "mugghållare" etc. för att en stor marknad på andra sidan Atlanten vill ha det för annars så hade man inte haft något för föraren distraherande flipperspel eller anabola digitala skärmar som i TESLA i förarens blickfång…
😉
Waymo verkar sikta på start för transport-som-tjänst i år eller nästa.
https://www.nextbigfuture.com/2017/10/waymo-to-launch-commercial-driverless-car-ride-sharing-service-this-fall.html#more-137471
I övrigt är affärscaset klockrent. En fossilbil används 4-5% av tiden och står och kostar pengar hela tiden och alla tusentals rörliga delar slits när bilen körs så efter 50000 mil är bilen oftast slutkörd. En elbil, med ett fåtal rörliga delar, kan köras flera gånger längre och med mycket lägre kostnader för energi och service. Företaget Tesloop har kört Model S-bilar som långkörsnings-poolbilar för 15 kr/milen. En elbil som kostar hälften kan nog kosta 10kr/mil med motsvarande nyttjandegrad. För väldigt många personer blir en sådan tjänst billigare och bättre än attt äga en egen bil.
Hyundai drar snart igång elbilspooler med uppkopplade fordon. 2,50 kr/min, 120 kr/h eller 600kr/dag kostar det. För många stadsbor blir det ett väldigt intressant alternativ till egen bil eller taxi.
"Vad rapporten kanske inte säger är hur miljontals personer blir av med jobbet enbart i USA, på grund av detta."
Nånstans tar väl de insparade pengarna vägen förmodar jag? Och då kan de avskedade biljobbarna försörja sig i denna bransch.
Jag bor på Hammarö utanför Karlstad. Igår var jag till Kristinehamn för att titta på ett jobb i 1,5 timme. Sedan till hemmakontoret för att göra en ritning och distribuera, samt käka lunch. Sedan till Karlstad för ett projektmöte i 2,5 timme. Sedan till hemmakontoret för att göra en ritning och distribuera. Sedan till Lesjöfors för ett studiebesök, hemma kl. 21.30. Helt normal dag. Elbil? Kollektivtrafik? Poolbil? Självkörande bilar? Det är så fånigt så det är inte klokt. PÅ femtiotalet trodde man att vi skulle flyga i atomdrivna vinglösa flygplan mellan kontinenterna. Idag verkar inte fantasin ha minskat. Allt är science-fiction, inse det. År 2099 kommer vi att köra bil som idag, med dieselmotor, fast biobränslet är 100 % fossilfritt. Preem bygger en stor anläggning på västkusten. Redan idag har en del bolag 40 % inblandning av fossilfritt i sitt dieselbränsle. Så den realistiska utvecklingen går med rasande fart.
Jan du är en perfekt kund för en autonom taxiservice. Fast du kommer inte att åka i samma bil hela vägen. Ny från Kristinehamn, hemmakontoret, Karlstad, hemmakontoret, Lesjöfors och allt beställs via app strax innan du behöver den. Är du orolig att det ska bli försening så beställer du lite tidigare.
Det tråkiga är att tjänsterna först begränsas till storstäder tills många nog bilar hunnit byggas.
Diesel för personbilar är dödsdömt, men i em kör jag en sådan till Jönköping och träffar barnbarn.
Vänliga hälsningar
Nanotec
"95% kommer ha bil som tjänst istället för via ägande. "
Knappast.
1) Slitaget på en bil är proportionellt mot den sträcka som den är körd. Det betyder att det inte finns så stora besparingar på att dela bil som man initialt kan tro.
2) Redan idag finns tjänster som DriveNow och Car2Go som tillhandahåller bilar utan chaufförer och det är relativt få som nyttjar sådana tjänster. Självkörande bilar kommer kosta ungefär lika mycket
3) Alla bor inte i städer. Bor man på landet så tar det tid för en självkörande bil att köra fram. Har man en egen kan man hoppa in direkt.
4) När bilen blir självkörande så kommer den blir mer som ett hem och det är inget man delar med andra. Barnen kommer ha leksaker, det kommer finnas sovplats, mat, dryck, spel mm. Jämför med segelbåtar som oftast bara utnyttjas några veckor per år, men ändå inget som tillhandahålls som en tjänst.