Nu när Sverige enligt Konjunkturinstitutet går mot ett antal år av dålig tillväxt och minst sagt ekonomiska utmaningar så utlovades ett inlägg i hur man ska investera för detta. Och här följer lite tankar kring detta.
Sverige går alltså in i en tid med sänkt real tillväxt, nästan obefintlig tillväxt per capita, dvs obeftinliga välståndsökningar, höjda räntor och högre inflation. Samtidigt fortsätter den ekonomiska tillväxten i resten av världen att vara stabil.
Det korta svaret är investera utomlands och bort från svenska kronan.
Den svenska kronan kommer falla i värde och Stockholmsbörsen, möjligen undantaget de stora exportföretagen, kommer gå dåligt. Även svenska ränteplaceringar kommer falla i värde när räntorna förväntas stiga.
Det enda riktiga är alltså att stoppa pengarna utomlands – i en kombination av utländska valutor, utländska obligationer och utländska fonder eller aktier. Generellt är det tillväxtländer som förstås gäller – ekonomierna i dessa länder kommer alltid gå bättre än för gamla feta katter inom OECD. Den vågade kan rent av satsa på Afrikafonder.
Ädelmetaller är i mycket ett bet på försvagad svensk krona och är alltså också ett alternativ.
Nu är inte detta en annons för Lysa, men min annonsör Lysas fondval med mycket global- och några tillväxtlandsfonder är antagligen utmärkt för den som vill minska exponeringen mot svenska kronan. Har själv som bekant Lysakonto.
Så bort med pengarna från Sverige. Om man nu inte vill förlora köpkraft – i princip allt du köper är importerat och kommer bli dyrare när svenska kronan faller. Om du nu kan behålla ditt jobb och alls köpa något.
Det bästa av allt är att det fortfarande inte verkar vara “för sent” (det är aldrig för sent) att ta hem vinsterna från svenska börsen. Eller för sent sälja dyra bostaden och flytta till något billigare – eller tror du att priserna består när bolåneräntorna dubblas på några år, samtidigt som tillväxten saktar in?
Detta förutsätter förstås att Konjunkturinstitutet har rätt – politikerna låtsas inte som det, eftersom deras politik därmed skulle bli helt ohållbar. Man har flera myndigheter att välja mellan, så man alltid kan välja den prognos som stöder den egna politiken och världsbilden bäst.
74 kommentarer
Eftersom läget i Europa är rätt likt det i Sverige, så antar jag att du har samma björnsyn på börserna där?
Så Nordamerika + Asien + [blandade tillväxtländer] kommer gå relativt bättre än Sverige + Europa?
Jo, börsen har ju gått sjukt bra på sistone, och åtminstone bygg/bank/fastighet bör ju straffas om vi får en sur konjunktur. Däremot kan exportföretagen tvärtom gynnas om vi nu får en svagare krona, och de väger tämligen tungt…
Borde inte banksektorn i Sverige kunna klara sig rätt bra igenom de första stadierna i en ev bostadskris. De gör redan nu stora vinster genom att ha en god marginal samt en stor kreditbas att få ut ränta på. Om räntan stiger så kommer banksektorn troligtvis inte sänka sina marginaler innan SBAB ser det som en stabil åtgärd som inte ökar kreditgivandet och då går in och utmanar, vilket troligtvis inte sker på något år.
Jag tycker nog det också, men jag är då inte helt övertygad om att vi går mot en djup lågkonjunktur. Även vid en mild lågkonjunktur kommer bankerna att tjäna bra med pengar i Sverige, men värderingarna kan ju komma ner om konjunkturen blir kass + räntan stiger.
Ser en liten "risk" att bankerna marginalpressas av nya aktörer + politisk påtryckning om vi nu får en sämre bostadssituation. Då kanske man väljer att inte höja bolåneräntan lika mycket som annars.
Så länge man handlar OMX i SEK blir det i bästa fall en värdebevakare. Ingen realavkastning, kronan ratas nu totalt av marknaden.
Ja, EUR/SEK har gått från 9,50 i början av året till 9,79 idag. Stoppa pressarna! Visst har det varit en ordentlig kronförsvagning sista veckorna, vi får se vad effekten blir.
Jag har ju mina utgifter i SEK, och med SIXPRX upp 15% i SEK så känns det som om börsen i år har varit en helt OK värdebevarare (jmf guld, som "endast" är upp 2%).
Vad är det som säger att räntorna stiger?
Tror det kommer bli svårt för RB att inte öka räntan om KPIF skulle gå över 2% under en längre period och med tanke på ev relativprisförändringar, ökade importpriser och annat som ligger utanför den Finanspolitiska kontrollen så är det troligt att så kommer ske. Se bara till att oljepriset nu gått över 60$ fatet vilket är i nivå med mitten på 2015 och fortsätter vi med en års-ökning på ca 20% så kommer KPIF gå upp. Dollarn ökar dessutom återigen mot Kronan och det starkare än Euron så det kommer ge ökade importpriser. Skulle dessa skäl inte räcka för herr Ingves så kommer enbart den anledningen att Repo inte ökar i så fall ge ökade marknadsräntor samt viss misstro mot Sveriges ekonomiska stabilitet framöver.
När du säger "stoppa pengarna i utländska fonder":
Menar du att man ska investera i fonder som förvaltas av utlänningar, fonder som förvaltas i andra valutor än SEK eller att investera i t.ex globala fonder som förvaltas av svenskar i SEK och som därmed stiger med valutaförsvagningen?
Antar du menar med "utlänningar" förvaltas utomlands av förvaltare som inte är svenska organisationer?
@Teheimar: Svar ja.
Inkassobolagen brukar gå bra i dåliga tider.
Har du något exempel? Intrum Justitia halverades ju drygt i värde i samband med krisen 2008…
Företag som exporterar stor andel av sin produktion går knappast dåligt om deras kunder efterfrågar detta. Byggföretag i Sverige och deras leverantörer kan vara sämre investering.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Nu ska vi kanske inte överdriva hur illa konjunkturinstitutets prognos är. Vi kommer exempelvis att ha väsentligt mycket högre BNP tillväxt per capita än förra gången borgarna hade makten (2010 – 2014). Arbetslösheten kommer också att sjunka jämfört med idag (och kraftigt jämfört med ovanstående period). Reporäntan kommer också vara snarlik den vi såg under borgarnas senaste maktinnehav, likaså inflationen Så om du överlevde perioden 2010 – 2014 så lär du överleva perioden 2017-2021. Däremot kan det säkert vara klokt att se över sina investeringar.
Min gissning är att nästa lågkonjunktur kommer bli otroligt brutal det som är mest likt i mina ögon är USA under den stora depressionen alternativt Tyskland i början på trettiotalet. Varför jag tror det blir så brutalt är att efterfrågan kommer krascha beroende av en stor anpassning av bostads priserna kommer halvera värdet på fastigheter i Sverige. Då kollapsar efterfrågan och banker kommuner kommer följa med i kraschen.
Men då lämnar vi hela premissen för inlägget, nämligen Konjunkturinstitutets prognos. Att vissa fantiserar om att svensk ekonomi kommer att krascha är varken någon nyhet i sig eller bygger på någon ny information från Konjunkturinstitutet. Man skulle lika gärna kunna posta vem man tror kommer vinna nästa års melodifestival…
Har du investerat tungt i nästa års melodifestival? Hur motiverade du det i så fall?
Ungefär samma odds som att svenska ekonomin kraschar, men ett roligare utfall ifall jag har rätt.
Tror jag har skrivit det här någon gång, men finns ingen anledning att hålla digitala* SEK mer än vid en tidpunkt per månad, bra eller dåliga tider i vårt nuvarande system. Det är väldigt irrationellt att inte använda kredit, och då är det banken som tvingas äga SEK samt ansvara för allt annat skit systemet medför.
* Om man inte använder cash
Kan du utveckla? Jag skulle gärna förstå vad du menar.
Om vi bortser ifrån att SEK enligt egen mening är en större generell risk än tex USD, så kommer vi inte ifrån det faktum att valutan är skräddarsydd för inflation. Dvs det är per konstruktion monetärt dåligt att äga SEK, medans det är monetärt bra att vara skyldig någon SEK (givet att det inte kostar något). Och kalkylräntan är dessutom högre än inflationen.
Om du kör debit måste du äga SEK. Om du bara kör kredit är du istället skyldig banken SEK.
Sedan har vi kruxet med att det inte är möjligt med dessa kort att betala någon en specifik summa. Det enda du kan göra är att ge dem hela ditt konto, samtidigt som du ger dem tillåtelse att plocka en viss summa. För debit ger du dem ditt konto med dina pengar på, men för kredit får de kontot med bankens pengar på. På papperet är det såklart meningen att din juridiska situation ska vara lika bra i båda fallen, men i praktiken ligger du mycket bättre till när konstiga saker händer med ditt kreditkort.
"Märkvärdigt" nog är det sedan kreditkortet som ger poäng och dylikt. Det är förstås inte konstigt eftersom det är extremt lönsamt för företag att bli slösaktigt folks första utpost för impulsiva, korta och dyra lån. Men om vi överhuvudtaget ska prata om valutor och monetär exponering hit och dit måste vi ju förutsätta att vi är ekonomsiskt rationella.
Jag la till det där med cash för att det såklart finns giltiga anledningar att använda cash istället. Det kan vara så enkelt att man är vad miljöpartister och vänsterpartister påstår sig vara; en bra människa som för en god kamp mot en hemsk samhällsmaskin.
Likt miljöpartiet orkar jag inte vara en så god människa, men jag har respekt för den som är det.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
"Även svenska ränteplaceringar kommer falla i värde när räntorna förväntas stiga."
Syftar du på räntor i t.ex. obligationsfonder (medellånga/långa räntor) eller räntefonder såsom swedbank robur penningmarknad och spiltan räntefond sverige?
Ju längre löptid ett räntepapper har ex en obligation så sjunker det nominella värdet när räntan går upp. Sitta på långränte papper vid en period av ökade räntor är en dålig affär
Jo det har jag koll på. Men jag undrar mest om korträntefonder (max 1 år i duration) kommer ta stryk av ett ev. fall eller om de kanske bara stannar av såsom penningmarknadsfonderna?
spiltan räntefond sverige fortsatte på samma bana efter 2008, ökade något till och med.
Ålandsbanken cash manager gick upp väldigt mycket efter kraschen.
Hur skulle dessa fungera idag vid en ev. krasch?
Det är oftast de långa obligationsfonderna och långa obligationer som tar stryk om räntan går upp, då vill man flytta kapital till de nyemitterade och värdet på befintliga sjunker. Räntefonder och Korta obligationer brukar inte påverkas så mycket.
Ålandsbanken är för mig "rökt"!!
Det var de som lånade ut pengar till "pensionsgamarna" på Stureplan och deras kriminella excesser…!!
Vad skulle man kunna köra med Bengt?
Vad hände med gråskalan? Allt är inte svart eller vitt… Men visst det blir sensationellt ifall man målar allt i svart. Nu har Cornu förstås inget bra trackrecord, iallafall utifrån vad han skriver här på bloggen.
Visst står vi inför en besvärlig situation, men att sälja hem och flytta känns aningen dramatiskt/kvällssörja.
Flera valutor tycker jag känns "dyra" redan idag bl. a. USD, EUR, DKK, CHF, GBP, SGD och CNY, men de kommer naturligtvis bli ännu dyrare när svensk ekonomi brakar samman. Kan NOK och THB vara alternativ, någon som har åsikter?
Guld är väl annars ett säkert kort att gardera sig mot en sjunkande SEK.
Du glömde yen, den 3:e mest handlade valutan 🙂
NOK är ett alternativ men NOK/SEK är väldigt volatilt jämfört med EUR/SEK eller USD/SEK.
NOK fluktuerar också mycket beroende på oljepriset.
Har norska i min portfölj men 90 % är i SEK och fysiskt guld.
All in CAD
CAD är förvisso hyfsat "billig" men Kanada har en ung premiärminister och en hel del problem/likheter med Sverige (jämfört med USA). För egen del kommer jag inte nog inte vikta upp Kanada särskilt mycket (har redan en del). All in en valuta låter fö vågat. Som Linus J påpekat är det ganska oattraktivt att gå all in i SEK, aka "gå likvid".
Går SEK ner brukar börsen korrigera och gå upp
Ligger 80% i USD sedan länge, var tråkigt i somras men känns mkt bra nu.
Alla imperier imploderar utifrån in. USD blir den sista valutan att falla.
Beror nog väldigt mycket på hur Kina kommer lyckas med sina ambitioner att skapa en alternativ handelsvaluta som backas upp av reala guldreserver. Kanske skulle inte Europeiska länder gå in i det i första taget, men BRICS skulle definitivt göra det.
Redan nu så blir det svårare för USA genom att många av deras handelspartners inte längre köper statsobligationer för de dollar som handeln ger dem, utan att de i stället köper olja, guld och andra råvaror och lagrar.
Om man nu vill säkra tillgångar för att köpa i botten av bostadsbubblan om säg 3-5år. Finns det någon poäng att placera allt på räntor (hos tex lysa)? Dvs räntor utanför Sverige. Går de bättre än korta svenska räntor när kronan kollapsar?
Själva ränteavkastningen kommer att vara marginell, men om tesen om försvagad SEK slår in (vilket jag tror) så kan man skydda sitt kapital genom placering i tex USD, CHF, guld etc och pss få en "avkastning" som är mycket högre än räntan.
Kollapsa lär nog inte kronan göra, men vem vet. Fallet 1992 var rätt stort. Då hade vi ju fast växelkurs men släppte SEK flytande. Dock, så tror jag att de ekonomiska förutsättningarna blir avgörande för hur stort kronfallet blir vid en ekonomisk krasch och massarbetslöshet, och de allmänna förutsättningarna är sämre nu än 1992. Vi har fler låtsasjobb nu än 1992. Fler överflödiga invånare. Lägre självförsörjningsgrad på livsmedel och i tillverkningsindustrin av förbrukningsartiklar, kläder osv. Fler korkade politiker nu än 1992, och politikerna överlag är mer korkade nu än 1992. Skatterna är så höga redan att ytterligare skattehöjningar kommer att förvärra krisen. Välutbildade kommer de facto att DRA från Sverige, och det kommer också att förvärra förutsättningarna för återhämtning. En nedåtgående spiral. Svart svan…total kollaps. Räkna med kriminalitet. EU-trupp i Sverige för att upprätthålla ordningen?
Beror helt på hur skuldbubblan utvecklas och vi vet att det sällan sker via pyspunka utan via krasch. I det läget kan en USD kosta 12 eller 14 kr. Det är inte ett orimligt scenario.
Lite kul fakta är ju dock att skatterna var högre 1992 (under ett krisår) än vad de är idag, så sådan kris är det inte. Med allt gnäll om höga skatter (ja, jag håller med om att de är för höga), borde inte alla "välutbildade" redan flyttat? Kanske finns det annat som håller kvar folk, tro?
De välutbildade har flytt(at) inom landet hittills. En sak som talar emot att många av dem kan dra från Sverige är ju ifall de sitter högbelånade. En bostadskrasch kommer att orsaka massarbetslöshet i tjänstesektorn. Resebyråer, kaféer, restauranger, champagnebarer, hotell, spa, gym, bilförsäljning, dyra "event" plus en allmän nedgång i konsumtionen. Folk drar in på julhandeln osv. En del av de som kan, kommer nog säkert att dra.
Eftersom skuldbubblan inte spruckit så har vi ingen kris och det finns gott om skattepengar för att t ex höja barnbidrag. Ca 25% av boprisökningar används till konsumtion.
Att rycka upp sina rötter/familj och flytta till ett annat land är inget de flesta gör i en handvändning.
Även lågbelånade drar sig givetvis från att rycka upp familjen/barnen och flytta till … ja, vart då?
Lyft blicken, det är färre än på länge som flyttar utomlands av infödda svenskar:
2011 22 205
2012 19 819
2013 20 237
2014 19 161
2015 18 452
2016 16 818
Ja, vi ska nog se nya rekord i julhandeln i år igen.
"Att rycka upp sina rötter/familj och flytta till ett annat land är inget de flesta gör i en handvändning."
Det håller jag med dig om. Själv kommer jag inte att flytta. Inte i första taget. Dock, så har jag märkt att bekanta och släktingar de senaste åren börjat tala om att flytta från Sverige, även de med barn. Fast av den anledningen att de ser Sverige falla samman socialt. En av dem har hög chefsbefattning inom Polisen. Då vet man att det är illa.
Hur vet man att de är infödda? Är inte invandrare som utvandrar medräknade i dina siffror?
Joakim
Så är det, och det beror på att segregationen/white flight har räddat den övre medelklassen från många samhällsproblem. Jag tror att läget ser annorlunda om 5-10 år, men visst, julhandeln i år blir säkert awesome.
SIWOTI: Precis, så vad är problemet? Att det finns socialt utsatta områden gör ju inte att resten av 99,99% av landets yta är obeboelig.
Nä, visst finns det problem, men om man tror att vi ska tillbaka till en kris som under den stora depressionen eller att folk ska fly landet som under 1800-talets missväxtår så har man en skev bild av verkligheten. De flesta människor i Sverige är hyggliga, jobbar hårt och har det rätt så bra.
Doktor Syn: Det handlar om "födelseland = Sverige".
Beror på hur en (ev?) skuldbubbla spricker, men även om det blir värre än 90-talskrisen så tror jag inte heller på stor utflyttning av medelklassen, däremot kan det bli ett rejält uppsving för gated communities och vaktbolag. Men alla mina resonemang är på 5-10 års sikt och en djup lågkonjunktur inom ett par år.
Och då bör man också ha i åtanke att 15 300 svenskfödda återvände till Sverige. Så nettomigrationer av personer födda i Sverige var ca 1500 personer.Knappast någon utvandring av bibliska mått…
Ser inte heller någon anledning att flytta från Sverige så länge vi har billigt boende i landet. Förändras det kan jag tänka mig att flytta.
Om jag drev enmansföretag skulle jag definitivt överväga en flytt om nu affärsidén håller utanför ankdammen.
Vad spelar det för roll om det är ursvenskar eller nyanlända svenskar.
I det här sammanhanget så handlar det ju om Sverige har blivit ett så fruktansvärt land att människor flyr (det har det uppenbarligen inte). Nyanlända svenskar lämnar Sverige av helt andra skäl, exempelvis att situationen i det ursprungliga hemlandet har blivit bättre eller att relationen med personen med stark anknytning till Sverige tog slut.
Är det någon mer än jag som funderat kring vad bytet till KPIF kommer innebära den dagen som rörliga räntan ger motivation att binda räntorna? Bytet till KPIF var bla för att inte räntehöjningar skulle ge direkt effekt på KPI och ge tryck på sänkning.
Frågan är även vid vilket rörligt tryck som bundna räntor blir intressanta. Tänker mig ett scenario där rörlig snitträntan ligger runt 3% då tror jag rätt många ändå ligger kvar rörligt och det kommer enbart av direkta ränteeffekten trycka upp KPI utan att KPIF kommer påverkas. Ser en risk att man genom bytet till KPIF minskat möjligheten till att genom en snabb ränteförändring kan trycka ner ökad inflation, med KPIF måste man först få folk att binda lånen.
Om så behövs kan planekonomerna byta tillbaka. Tidigare hade Riksbanken ett mål om KPI mellan 1 och 3%. Det avskaffades 2010, nu är det tillbaka.
Skulle inte bli förvånad om man byter till HIKP (om det kan trycka ner räntorna och försvaga kronan lite mer) med förevändningen att man vill harmonisera med andra EU-länder.
Ja för redan nu så börjar man offentligt tillsammans med KPIF visa värdet utan energipriserna nu när det är ganska tydligt att dessa kommer gå upp och då driva upp KPIF. Väljer man det spåret så får vi nog vänja oss vid KPI som ligger ett par procent över vad Riksbanken anser vara inflation på 2% 🙂
Man ska inte hänga upp sig för mycket på vad någon statligt institut tror, att vara planekonom är ett omöjligt jobb. Se Riksbankens ränteprognoser eller Konjunkturinstituts tidigare profetior (Svensk BNP växer med 3,5 procent 2007, 3,8 procent 2008 och 3,1 procent 2009".
Vi närmar oss ett globalt börsfall efter år av uppgång. Själv lyckades jag undvika raset 2008 även om jag lämnade börsen ett halvår före toppen. Konsensusuppfattning nu är att USA-börserna är mycket högt värderade, svenska högt värderade, kontinentaleuropa lite mindre högt värderade, emerging markets växlar. Att kronan faller mer mot dollarn är en gissning och ingen sanning. Hänger bl a på räntehöjningar i USA resp Sverige. Bäst att dansa nära utgången och absolut inte köpa svenska fastigheter. Faller börsen faller i princip allt. Själv skyddar jag huvuddelen av mitt kapital nu i några bra hedgefonder (trots höga förvaltningskostnader). Den stora majoriteten av dessa vinner dock bara ägarna på. Obligationer är naturligtvis uteslutet.
Nästa kris kommer dra med sig dollarns värde, då valet kommer stå mellan att motverka recession eller inflation. Fed kommer inte försvara dollars värde med höjda räntor i en akut recession. Detta i sin tur är bra för Emerging markets då de har sina lån i USD, ett reducerat värde i dollarn är som att få sin skuld delvis förlåten.
Globala fonder är därmed ett dåligt alternativ, då de oftast är mer än 50% amerikanska aktier. Även om dessa aktier inte skulle skjunka mycket i nominella värden, kommer dollarns ras att dra med sig dem ner.
Bäst för att bevara sitt värde är guld (fysiskt eller allokerad metall), bäst för tillväxt är Emerging markets, eller till och med Frontier markets. Hedgefonder tror jag inte på, de är dyra och har förlorat pengar i den miljön de är gjorda för att profitera på pga centralbankernas intervenerande.
Själv kommer jag att satsa på en högbelånad, nyproddad BRF som heter ngt så coolt som BRF VIP-logen, i Arenastaden. Charmigt och safe område. Kommer bara att stiga i värde…
Tror på Medtech och Frontier markets.
Jag är för ointresserad och lat för att analysera enskilda företag och hålla på med aktier. Istället kör jag med fonder inom specifika branscher och/eller geografiska områden som jag tror mig kunna något om. Fungerar förvånansvärt bra för min del. D.v.s. hela världen är min utgångspunkt för att investera. Sverige har förstås också fått vara med ibland, men inte på senaste tiden av förklarliga skäl.
Några ideer om regioner/länder just nu? Burma?
Finland eller Danmark kan vara intressanta länder att flytta till och att investera i.
Östeuropa och Sydeuropa tänkbara alternativ.
jag tror att de som har råd kommer att lämna Sverige de närmaste åren pga statens sönderfall. Det funkar helt enkelt inte längre när de kriminella och maffiaorg tagit överhanden. Och när sjukvården hamnar på grekisk nivå.
Sverige kommer att bli det nya Grekland men utan det charmiga klimatet och kulturen.
Mardrömsscenario
Kejsaren är dock naken. Frågan är hur länge investerade ministrar och tjänstehens tänker köra på i bästa Bagdad Bob anda?
Redan idag ser vi privata researchers som kan göra bättre arbeten än sk. "proffs". och mainstream journalister som har fullt upp med sina ingruppsskåderier.
Kan bli bra och stärkande med en storstädning i gamla mörka skrubbar och källare från "68".
När det gäller jobb och bostäder så "måste" ju först alla våra nyanlända "högutbildade" få dessa först. Speciellt om de är polygamister ifrån Nacka… 😉
Först och främst skall man se till att bo både BRA och fr.f.a BILLIGT !! Låga löpande kostnader helt enkelt för uppvärmning, drift mm
Sedan så skulle jag passa på att köpa skog!
Samt det som människor behöver för sin dagliga levnad. Dvs INTE tepanyakihällar eller überdesignade möbler, kläder eller skor. Tänk Ge-Kås i Ullared… Har ALLTID gått med vinst även i dåliga tider genom att INTE ängsligt följa modetrender etc.
Bengt;
”Först och främst skall man se till att bo både BRA och fr.f.a BILLIGT !! Låga löpande kostnader helt enkelt för uppvärmning, drift mm
Sedan så skulle jag passa på att köpa skog!
Samt det som människor behöver för sin dagliga levnad. Dvs INTE tepanyakihällar eller überdesignade möbler, kläder eller skor. Tänk Ge-Kås i Ullared… Har ALLTID gått med vinst även i dåliga tider genom att INTE ängsligt följa modetrender etc”
Det kan jag hålla med om. Bästa investeringen är att investera så att du får billiga levnadskostnader. Det som ryker först vid kris är inkomsten. Utgifterna brukar stiga och då brukar det skita sig. Öka på marginalerna medan det fortfarande går bra.
Ja, bo bra, där man trivs och på det sätt man vill bo!
Inte så som man "ska bo" enligt trendiga magasin…
Och fr.f.a att man inte sitter med stora räntekänsliga lån..
Även om jag inte gillar "Nivea" så uttryckte han det bra med
".. den som är satt i skuld är inte fri.."
Det är bara "ängsliga (mode)torskar" som köper dyra vindsvåningar med tepanyakihällar för lånade pengar med förväntningar om kommande värdestegeringar… 😉
Securitas känns som en win-win att investera i. Stabilt, internationellt företag som även har goda möjligheter att frodas i det nya mångkriminella Sverige. Ekonomisk kris i Sverige skulle snarast öka efterfrågan på deras tjänster. Om inte annat så kommer massinvandringen och Dan Eliasson att göra det.
Var inte så säker på det. Det mesta är nog rätt så övervärderat idag, inte minst säkerhetsföretagen.
Men visst, det kan fortfarande finnas någon ”Bigger fool” där ute.
Vi som handlar valuta kan säga att senaste veckorna varit katastrof för kronan. EUR och USD stärks hela tiden, massor av säljare. Någon/ några har omvärderat svensk ekonomi och det syns i kurserna.
Om svenska kronan tappar i värde och det blir allmän turbulens på världens börser borde investerare söka sig till säkra hamnar.
USD är en sådan men om man inte tror på den amerikanska ekonomin, kanske en placering i schweizerfranc kan vara något.
Jag hittade en kort räntefond som placeras i schweizerfranc på Nordnet: UBS (LUX) MONEY MARKET CHF P-ACC.
Vad tror ni om den?