Anna Kinberg Batra meddelade just att hon avgår som Moderaternas partiledare. Därmed kan vi alltså glömma att Moderaterna sitter i en regering hösten 2018. Nu är säkert alla som ville detta nöjda.
Moderaterna är nu ett splittrat parti och kommer inte kunna samla sig för att göra en bra och konsekvent valrörelse. Kanske hade det varit värre om AKB suttit kvar, men någon räddning är inte detta för Moderaterna.
Man går in i en valrörelse som ett splittrat parti.
Nu blir mest frågan vilka som Löfven bildar regering med hösten 2018. MP-S-C?
En sak är säker – någon Alliansen existerar inte. Inför valsegern 2006 pratade man ihop sig redan 2004. Löfven har effektivt splittrat alliansen under tre år, och de kommer inte kunna samordna sig på den tid som är kvar – särskilt som Moderaterna nu som splittrat parti ska byta partiledare.
127 kommentarer
Detta slår ju undan benen helt för David Batras kommande standupshow ”Elefanten i rummet – han som är gift med henne”
"Sex år efter succéshowen “Det här var ju tråkigt” är det äntligen dags för David att åka på turné igen. Den nya föreställningen är en renodlad standup-show som lyfter fram det absurda i ett för David Batra nytt och udda vardagsliv. För hur pusslar man egentligen med dagishämtningen samtidigt som det är regeringskris? Hur går sommarsemestern till när SÄPO är med?"
Kan han gott ha.
Det viktigaste är att de inte väljer någon gammal stofil. Hela partiledningen måste bytas ut om de ska kunna vända opinionen.
Hoppas det blir Kristersson så passeras 4-procentsspärren relativt snart.
Hehe
Va, gillar du inte Ulf, Stefan? Det hade jag aldrig gissat…
Nä, men har du någon kandidat inom (m) som över huvud taget skulle passa?
Bali eller Odenberg.
Joakim.
Du kan väl seriöst inte tycka att Kristersson vore ett bra val?
Det enda som händer då är mer av samma och Ulf saknar helt utstrålning precis som AKB.
Stefan: Nej, jag litar inte på Ulf K. Sen är det ju så att blir han inte partiledare så finns risken att han blir finansminister.
Jag har ingen aning om vem som skulle passa som ledare i (m), har för dålig koll på vad dagens politiker gör. Bali skulle i alla fall vara ett roligt val om inte annat så det är ett kul tips.
Annars kunde vi haft Carl Bildt som statsminister och Kjell-Olof Feldt som finansminister om vi bara ska gå på politisk kompetens och bra förvaltarkunskap…
Bali är ialla fall tydlig. Så länge C obstruerar o M inte släpper fri invandring kommer vi ha en rödgrön röra vid rodret.
Men lika gott detta, låt S regera ända in i asylvåg 2.0, lågkonjunktur o bopriskrash.
Får vi se vad V går för när alla löftespengar tar slut.
Carl Bildt och hans track record vid finanskrisen 1992?
Tycker han är ett rejält svagt kort, dock tycker kanske allmänheten annorlunda?
Finanskrisen 1992 var ju knappast Carl Bildt orsak till, och helt korrekt gjorde man upp med sossarna om krispaketen.
Finanskrisen hade ju förstås mycket mer att göra med kreditmarknadsavreglering och den fasta växelkursen, som alla partier in i det sista (inkl Ingvar Carlsson) försvarade. Givetvis borde man släppt den fasta växelkursen vid något "lämpligt" tidigare tillfälle…
Jo jag förstår att Bildt är populär men exakt vad har han gjort som varit så bra förutom att snacka och dupera media?
Hanif vore intressant, skulle säkerligen locka tillbaka en del väljare från SD. Odenberg skulle säkert också locka tillbaka en del väljare. Kristersson blir bra… M hamnar då under 10 % och SD samt C växer ytterligare.. oaktat vilket kommer alltså geniet Lövfen sitta kvar till 2022.. Gud hjälpe oss Svenskar för nordmannens inkompetens..
Stefan: En god egenskap hos CB är att han har en egen ideologisk kompass, och därför inte har samma behov som andra att "få bekräftelse" från media eller allmän opinion. Partiledare som haft denna egenskap (typ Palme, Bohman, Persson, Westerberg) tycker jag fungerar bättre i rollen som möjliga statsministrar än "vindflöjlar" eller om man så vill "ickeideologiska" affischfönster (se katastroferna i NyD, samtliga miljöpartister utom Maria Wetterstrand, AKB, "det här är Lennart" osv).
Det andra som är positivt är förstås arbetslivserfarenheten. Ingen behöver berätta för CB hur det fungerar att vara statsminister. Perioden 1991-1994 präglades förvisso av finanskris, men minoritetsregeringen Bildt lyckades trots allt luckra upp en del regleringar och peta lite grand i skattesystemet, sedan tog Carlsson/Persson över och fortsatte i stort sett samma politik.
Det tredje är internationella kontakter. Här kan man tycka vad man vill om CB rent ideologiskt, men få kan matcha hans utrikespolitiska erfarenhet och upparbetade kontakter.
Det fjärde är att han inte är "tainted" av inrikespolitiken, så man behöver inte "be om ursäkt" för gamla synder från Reinfeldttiden utan kan gruppera om helt.
Sen tror jag inte det blir CB ändå. Men som interimslösning så _hade_ det varit bra. Det är kanske mer taktiskt än långsiktigt bra i och för sig, men det hade gett moderaterna en chans att andas ut och kunna dominera debatterna mot den gråe förvaltaren Löfven.
Den som talar mot CB är förstås historien. CB är inte intresserad av inrikespolitik. Se bara på hans ointresse under den sista partiledartiden (till -99).
Vem vet Stefan, du kanske får som du vill:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/han-ar-popularast-bland-m-politiker-som-kinberg-batras-eftertradare/
Fast svarsfrekvensen var ganska kass så det kan ju bli nåt helt annat.
"Jo jag förstår att Bildt är populär men exakt vad har han gjort som varit så bra förutom att snacka och dupera media"
– Avskaffa telemonopolet
– Sålt ut massa statliga företag
– Avskaffat förmögenhetsskatten
– Friskolereformen
– Avskaffat postmonopolet
– Avskaffat radio- och TV-monopolet
– Lagt grunden för det finanspolitiska ramverket
– Avskaffat löntagarfonder
– Sänkt reavinstskatten på aktier
– Sänkt bolagsskatten
Allt detta på tre år. Reinfeldt gjorde inte ens hälften på åtta år.
Men nu glömde du väl det viktigaste? Underskott trots utförsäljningar.
Underskotten kan ju förklaras med krisen/lågkonjunkturen, och att man inte stramade åt finanspolitiken tillräckligt under högkonjunkturen i slutet av 80-talet, samt utgifterna till bankstödsnämnden.
Beroende på vilken syn man har på finanspolitiken så kan man hävda att en _ännu_ kraftigare åtstramning än vad som skedde via krispaketen hade förvärrat och förlängt lågkonjunkturen.
Carl Bildt låter alltid övertygande. Likaså i Lundin-affören. Helt oskyldig så klart. Finns alltid omständigheter att skylla på.
"Men nu glömde du väl det viktigaste? Underskott trots utförsäljningar."
Bildt skulle aldrig försvarat kronans felaktiga kurs, det fördjupade lågkonjunkturen och ökade budgetunderskotten. Prisregleringar fungerar uselt, vilket vi nyliberaler även påpekade då.
Så här såg svensk BNP-tillväxt [1] och statsskuld ut (% av BNP) [2]
1989 2,5% 43.7% (Carlsson budget)
1990 0,8% 40.8% (Carlsson budget)
1991. -1% 42.7% (Carlsson budget)
1992 -1% 54.1% (Bildt budget) <= 19 november släpps kronan fri
1993 -2% 69.3% (Bildt budget)
1994 4,1% 73.8% (Bildt budget)
1995 4% 73.6%. (Person)
[1] http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallets-ekonomi/bnp—bruttonationalprodukten/
[2] http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/Statsbudget/Statsskulden/
Å där vann Löfvén valet 2018….
Det återstår att se – men Peter Hultqvist slipper nog misstroendevotum i September i alla fall – så Löfvén slipper regeringskris och nyval i förtid.
Under nästa mandatperiod är sannolikheten för en sprucken bostadsbubbla överhängande. Då är det ju lika bra att Löfven får sitta kvar, när landet hamnar i en allvarlig kris. Förra gången det begav sig slapp ju S ta sitt ansvar i och med att man förlorade valet 1991.
Moderaterna skulle behöva dela sig i två partier. Det är alldeles omöjligt att förena konservatism och liberalism, vilket Medborgerlig Samling inte (heller) fattat. Hållbara gemensamma samhällsordningar är vad politiken måste handla om, inte fritt svävande individer som vill vara gudar i sitt eget fantasiuniversum.
Helt fel. Venstre har ju lyckats ganska bra med just den kombinationen.
Och Tories, CDU, finska moderaterna, Höyre i Norge, etc etc. De flesta "högerpartierna" i Europa har ju startat som konservativa men strösslat in liberala idéer sedan 70-talet ungefär.
Kristdemokraterna skulle kunna ta hälften av moderaterna, men det är nog något med det där "Krist" som avskräcker många.
Så länge konservatismen är bas och liberalismen är påbyggnad kan det kanske fungera, men när man vänder uppochner på detta så är det kört för "konservatismen" och man hamnar i individualiseringsextremism. Som moderaterna gjorde från 2002.
Ja, jag undra också över det påståendet. Tories, PP och Europas alla stora kristdemokratiska partier tycker jag passar in på beskrivningen liberalkonservativ. Socialkonservatism och socialliberalism låter sig däremot inte förenas. Konservatism och marknadsliberalism funkar. En så liten stat som möjligt som upprätthåller de spelregler som marknad/näringsliv behöver för att kunna blomstra, och ingen omfördelning av andras människors pengar för att främja en viss livsstil (libertin eller familjeorienterad), eftersom man vet att konservativ livsstil är mer framgångsrik än motsatsen och inte kräver skattepengar.
Googlar ni "hållbara gemensamma samhällsordningar" så får ni en enda träff, som är kommentaren jag nyss skrev härovan. Jag är också enligt Google den enda som använder formuleringen "hållbara gemensamma ordningar". Förra året talade jag istället om "hållbara samhällsordningar". Googlar man den frasen dominerar jag också nästan totalt bland träffarna, med undantag för en liten mening som dyker upp på några olika ställen på nätet.
Det finns förvisso en massa "gröna" som talar om "ett hållbart samhälle". Men det har inte hindrat "miljöpartiet" från att bli individualiseringsextremister som förespråkar öppna gränser, till vårat samhälles förfång. Problemet torde vara att man glömde det där med "ordning" och istället satsade allt på "solidaritet", vilket dessvärre är något helt annat än "soliditet".
Lavazza förefaller tro att tillvaron är uppbyggd på pengar. Tillvarons bas är naturen. Ekonomi är viktigt, men inte viktigare än ekologi. En konservatism som handlar om pengar över allt annat är verkligen inte mycket till konservatism.
Det är väl inte helt orättvist att beskriva basen för moderaterna som: Ett parti för de som är lite mer rika än andra.
Olika ideologiska överbyggnader kan skifta, men det är nog viktigt för partiet att leverera plånbokslösningar som passar de lite mer rika i samhället.
Moderaterna är ett plånboksparti. Många tänker bara med plånboken. Men de som inte bryr sig om plånboken kan nog understundom vara ännu farligare.
Sossarna eller moderaterna, same same but different som man säger. Handlar mer om ett statement för den egna självbilden, politiken är den samma. Tror nästan en svensk macron hade kunnat äntra scenen o kamma hem alltihop.
Moderaterna kommer nog fortsätta vara liberalkonservativa. Svårt att se att dessa delar är särskilt kontroversiella. Däremot den delen som är rent nyliberal, som sätter finansministern som grindvakt framför alla departement, blir knepig framöver. Motstånd mot vinster i välfärdssektorn, fler röster för förstärkningar i offentlig service, stark motreaktion mot försvarsnedläggningen är symptom på detta.
Nyliberalismens intåg i stor skala i svensk politik kommer nog i historieböckerna att tillskrivas Göran Persson, och kanske Feldt. Framför allt under Persson blev de kortsiktiga finansiella målen överordnade alla andra mål, även de strategiskt långsiktigt viktiga.
Borg får sägas ha fortsatt den epoken, menkanske den är på väg mot ett slut, och ett litet paradigmskifte. Där passar nog konservatism och klassisk socialdemokrati ganska bra in.
kingedward: Fast K-O Feldt hade reagerat om du kallat honom nyliberal. Att hålla ordning i statens finanser och se till att man skapar tillväxt är inte i sig nyliberalism.
Finansministern har som jobb att vara grindvakt åt andra ministrar som vill få igenom 100% av sina löften, utan ska istället anpassa utgifterna efter den ekonomiska verkligheten.
Man behövde inte göra det i samma utsträckning före 1970 ungefär, eftersom det fanns "tillväxt som räckte åt alla".
Macron får säkert svårt att få ordning på Frankrike, men man kunde ändå önska att en sådan "politisk revolution" som skett i Frankrike vore möjlig också i Sverige, men det svenska politiska systemet förefaller väldigt cementerat och trögföränderligt.
Jag har svårt att koppla ihop Göran Persson och nyliberalism. Det får du förklara bättre. Ingvar Carlsson var statsminister när Feldt var finansminister och han och Feldt gjorde nog mestadels vad som tedde sig tvunget, inbillar jag mig.
Iof tycker jag moderaterna tvekar mellan socialliberala och liberalkonservativa. Det fanns inget drag av konservatism hos Reinfeldts moderater.
Frågan är om det finns utrymme för konservatism i Sverige över huvud taget så som vår historia och nutid ser ut. Blir fortsatt krig i mitten ifrån samtliga. Känner ingen som har speciellt konservativa värderingar, vet inte ens hur dom skulle se ut med svenska perspektiv. Antar att allmän värnplikt, mer statligt styrd skola och förbjuda vinster i välfärdssektorn är en rätt konservativ strömning, alltså göra upp med de nyliberala tokerierna senaste decennierna. Kul o se hur MP, S o M kommer försöka trumfa varandra i hur man kan vrida tillbaka klockan mest och bäst.
Konservatismen förefaller mig ganska körd om den inte mot all förmodan lyckas närma sig konservationism, dvs frågan om naturbevarande. En grön konservatism går att begripa. Ett plånboksparti anammar dock inte gärna en grön agenda.
Istället för att hoppas på "konservatism" behöver man därför hoppas på demokratin, vilket SD troligen begripit. Det finns ingen global demokrati, utan bara nationella demokratier (förutom EU som är semi-demokratiskt), så demokratin är och förblir ett nationellt projekt, vilket våra "liberaler" alls inte velat begripa. De har valt "individens frihet" framför demokratin.
Det är en aning märkligt att så få talar om liberaldemokrati, med ett fokus på de demokratiska ordningarna som bas, snarare än på "individens frihet" som bas. Själv talar jag om ekosocialliberaldemokrati för att få mer av helhetssyn. Jag har svårt att begripa hur man kan sänka sig till att vara plånbokspolitiker antingen för de starka eller för de svaga.
Svenskarna är ett modernistiskt folk, vilket jag inte vill ändra på, men man måste inte vara en idiot och gräva sin egen grav för att man är modernist.
Som det skrevs i tråden om Odenberg kan ju m läggas ner och folket gå till antingen C eller SD.
Klockren diss till alla tomtiga nyliberaler 😀
Göran Persson avreglerade skolorna, tämligen nyliberalt. Styckningen och söndringen av järnvägen genomfördes också under hans ledning.
In med Finn Bengtsson så har de min röst. Annars blir det SD.
En moderat utan nära koppling till Fredrik Reinfeldt och som tar tydligt avstånd från dennes förgiftade politiska arv är vad som krävs för att jag skulle kunna tänka mig att rösta på (M) igen.
Någon som står helt fri från demokratiföraktsöverenskommelsen DÖ skulle kanske tilläggas.
Dvs ingen som är medlem i moderaterna utan någon som gått ur… En rackarns sits alliansarna att sig i.
Undrar om Centern kommer vinna på det här, många har ju sett Anna Lööf som den inofficiella ledaren över alliansen, ännu mera nu då moderaterna plötsligt saknar ett ansikte utåt.
Håller inte med om att just detta sänker Alliansen 2018. Antagligen är Alliansen körd oavsett vad AKB hade gjort. Men kom ihåg att Juholt byttes ut ungefär i samma läge inför 2014.
Mitt stalltips nu som innan är att Lövén sitter kvar 2018. Detta grundat framför allt på det hängmatteutseende som regeringspartier ofta har under mandatperioden. Dessutom är det ekonomiska läget relativt bra vilket också gynnar sittande regering.
Han byttes ut tidigare, i början av 2012 tror jag det var, alltså 2,5 år innan valet.
Jag är nöjd med att hon avgick, men jag är orolig för vad som ska komma.
Om partiet väljer en Reinfeldtare till ordförande är de förlorade.
Elisabeth Svantesson och Ulf Kristersson anser jag vara bättre än AKB, men är osäker på om de har förmågan att lyfta partiet.
Media talar hela tiden om att det skulle vara AKB's uttalande om att samtala med SD som hennes stora misstag, jag tror inte det. Jag tror att det var hennes otydlighet om vad hon ville med detta och mycket annat som ledde till förtroenderaset. Jag tror att anledningen till att media hela tiden talar om detta är att de vill fösa partiet till vänster och välja en reinfeldtare till partiledare.
Jag tror att media under årtionden har lyckats fösa både AKB och andra partiledare vänsterut, bort från partilinjerna till en sfär där partiledarna ängsligt frågar sig hur de kommer att framstå i media, istället för att framföra politik enligt sin ideologi.
Jag tror att folk längtar efter partiledare som inte låter sig fösas, och jag tror att Mikael Odenberg är en sådan person. Om några år kan även Hanif Bali bli en sådan person när han fått mer erfarenhet.
Gösta Bohman lät sig inte fösas och partiet gick framåt under hans tid.
Jag vill ge Anna Kinberg Batra det erkännandet att hon avgick på ett värdigt sätt.
I grund handlar det om att partier med statsbärande ambitioner inte kan vad som uppfattas som en "räknenisseadministratör" i längden som partiledare. Däri landar kanske Bo Lundgren, AKB men även typ Kristersson.
Statsbärande partier behöver en landsfader/moder-profil en han/hon som bestämmer. En framstår som samlande, som stakar ut vägen för resten av oss, som inte ängnar sig åt att ständigt gå i försvar och bemöta andras frågor, utan som ger riktning, lite buffel till och med, men som ger sken av trygghet.
… någon som på lite sävlig dialekt från "landsorten", gärna något sydsvenskt eller norrländskt mål, pratar så att vanliga människor runt köksborden förstår.. Kallar en spade för en spade och en potatis för potäta eller pannntoffla.. 😉
Per-Albin, Fälldin, Åkesson eller Eskil Erlandsson
Erlandsson: "… isterband och lingon…"
Eskil Erlandssons sommar 2013 – Isterband och lingon
Nä men för fan Göran Person är ju given, bufflig och näst in på landsfader.
Tänk vad Göran skulle locka många sossar över till M, bingo.
Göran är väl konsult numera. Kanske ett uppdrag för honom. Han har ju skaffat sig mera borgerlig livsstil och erfarenhet som godsägare och riskkapitalist. 🙂
Jag läste nyss att Anders Lindberg vill ha Mikael Odenberg som ny partiledare i Moderaterna.
https://nyheteridag.se/mikael-odenberg-bor-ta-over-m-om-anders-lindberg-far-valja/
Jag undrar om det är uttryck för någon sorts omvänd psykologi, Anders Lindberg vet att moderaterna avskyr honom, han tror att Mikael Odenberg är det största hotet mot vänstern för att han inte låter sig fösas av media så lätt som de andra kandidaterna. Därför tror han att moderaterna kommer att undvika att rösta på Mikael Odenberg för att han, Anders Lindberg, har förespråkat Odenberg.
Eller är det en sorts nyhet som Nyheter Idag hittar på för att väcka uppmärksamhet.
Fattar inte att ingen tror på M tack vare detta? Finns ju minst 20 % som vill rösta på M men det har omöjliggjorts av AKB. Det enda som behövs är ju att någon förklarar att riksdagen bestämmer, svårare än så är det inte.
Eller så här: "Svenska folket har valt 349 riksdagsledamöter vars jobb är att prata med varandra och lösa landets problem. Det ingår i arbetsbeskrivningen för var och en av dessa 349 att umgås med de andra 348 och prata med dem. Den som vägrar att prata med någon eller några av de andra 348 gör sig skyldig till arbetsvägran."
Ja ok. Alltså borde det gå bra för M efter detta? Vi är överens? Förstår inte varför Cornu menar att det ska gå söderut för M nu…
Beror helt på hur man löser det här, om man snabbt hittar en bra ledare som partiet helt följer så kan det gå bra.
Strunt samma om partiet följer personen, partiet följer väl vem som helst som får upp opinionssiffrorna? Att få upp dessa får vem som helst som kan förmedla att det är riksdagen som bestämmer, ska det vara så svårt?
Väljare över 67 byter nästan aldrig parti, och extremt sällan block.
Väljare 33-67 byter mest inom mitten, mer sällan över blockgränserna.
Väljare under 33 kan gå vart som helst då de statistiskt inte har cementerat sin politiska vuxenidentitet (vissa undantag finnes givetvis, killgissar att det är 80/20).
Vill man säkra väljare man redan har: Odenberg.
Vill man erövra mittenväljare från övriga allianspartier och flörta med sossarna: Ytterligare någon oförarglig kvinna – den metod som just provats.
Vill man vinna ungdomsväljare från över hela landets politiska spektrum och erövra internetosfären snarare än MSM/SVT: Hanif Bali.
Var god välj färdväg…
Jag tror inte Ulf Kristersson vill bli partiledare. Inte just nu i alla fall. Han är rätt smart den mannen. Att ta över partiet nu och iof lyfta upp partiet något innan valet, men inte tillräckligt. Detta skulle kunna vara ett politiskt självmord där man helt förstör sin framtida karriär. Uniefär som nu AKB har gjort. Politiskt är hon framöver död.
Sverige får väl börja titta på sitt södra grannland Tyskland. Med CDU och S i regeringen.
M och och S är ju båda statsbärande krafter. S har ju lämnat Socialistinternationalen i tidigare i år (ett rött skynke för de borgerliga).
S hade naturligtvis en fin story kring varför de valde att gå ur, men i grund är det för att de vet att de egentligen måste forma regeringsunderlag med andra än Vråkarna och Mupparna i nästa mandatperiod. Att lämna Socialistinternationalen och därmed vara fria att omdefiniera sig mot mitten är en invit till och med för M.
Nu är ju inte socialistinternationalen det toppstyrda organ som kommunistinternationalen var och de andra borgerligas vilja att ev bilda regering med (s) beror nog mer på vad (s) gör än om de är med I den internationalen. Men annars har du nog rätt,det finns nog ett antal mentala block(häpp)eringar som börjar släppa hos bade röd-gröna och visa allianspartier om att bilda regering över blockgränsen. Frågan är väl dock vilken blockgräns man ska gå över.
Ett ledande parti måste kunna bestämma sig för vad de står för och inte mesa ner sig till ständig vindflöjel och pucktrea.
Är det inte rätt talande för M:s problem att AKB absolut INTE skulle avgå som partiledare, och sen avgick några timmar senare?
Pucktrea! +1
… och SD kan bara luta sig ännu mera bekvämt tillbakalutade i vilfåtöljerna och se opinionssiffrorna stiga…
Andra partier sköter deras valrörelse…
😉
Men herregud! Varför skulle SD gynnas av detta? AKB har ju varit SDs starkaste dragplåster, ingen annan kan göra det lika bar som hon. Någon som är sugen att betta emot att Ms siffror ökar och SDs minskar efter detta? Jag ger bra odds…
Med tanke på "hönsgården" etc. i de andra partierna så framstår SD och Åkesson som det stabila trygga alternativet som vill tillbaka till en tid där det verkligen var så…
En tid där ATP:n garanterades, konsumkvittona gav återbäring, "Tunnorna" och "Drakarna" höll vakt i skyn, alla pojkar lärde sig bädda sängen och putsa skorna istället för att vara ute och bränna bilar och det bara fanns en sorts mjölk att dricka och en TV-kanal att se…
Glöm heller inte att Åkesson nu är den partiledare som varit partiledare längst tid av alla !
Fast det kommer aldrig bli som förr. ATP var dödsdömt, och man såg under 70-talet att den gamla politiken inte funkade längre. Till och med sossarna insåg detta och var tvungna att lägga om sin politik!
… vår beredskap är god… 😉
Haha, en nyliberal lögn. Det ekonomiska systemet hade problem men var inte alls dödsdömt, det är bara stenhård lobbyism som politikerna svalde och allt sedan dess tagit som sanning.
Dags och göra som många moderater gör när socialdemokraterna gör bort sig. Korka upp en flaska och fira.
Om man skall följa händelsekedjan så har Alliansen med AKB i spetsen uttalat misstroende för försvarsminister Hultqvist, samtidigt som AKB själv är utsatt för misstroendeförklaring av sitt eget parti.
I grund har M kvar problemet som de inte kan hantera, att jobba med SD eller utesluta det och då tvingas jobba med S.
Stefan Löfven är ju ingen stjärna och det är för mig ett mysterium att han lyckats hjärntvätta hela svenska folket. Han har fått svenska folket att tro att det handlar om de alternativ du ställer upp ovan!!! Det borde vara lättare att sälja snö till en eskimå… Det enda en M-ledare behöver göra är att PRESENTERA EN ALLIANSBUDGET. Det behövs inget samarbete med SD eller S, det är det bara SL som hittat på.
Fast egentligen borde alliansen sitta I guldläge, med lite diciplin borde de kunna välja fritt mellan att samarbeta med (SD) eller (S) och få igenom en rimlig (kanske inte all) del av sin politik.
gbd:
exakt! Att kunna sjabbla bort detta är ett sällan skådat praktfiasko! Hur är man funtad om man vägrar presentera den egna budgeten av rädsla för att andra partier skall rösta på den 😀 😀 😀 Det bara måste ju vara åtalbart?
Sjabblet med misstroendeförklaringarna kommer att gå till historien som en förlust för Alliansen trots att de borde ha vunnit, trots att de vann rond 1. Låt mig förklara med en liknelse:
Vecka 1: Alliansens partiledare meddelar att man är beredd att bilda familj igen. Sveriges läge är så allvarligt att det inte kan vänta.
Vecka 2: Meddelar att nu är man lite, lite gravida också. Ultraljudsbilder visas upp för grannfamiljen.
Vecka 3: Jublar över att grannfamiljen meddelar två missfall.
Vecka 4: Åker på separata semestrar på fyra olika håll. För det är ju vad nykära familjer gör…
Jag tror absolut att allíanspolitikerna satsade på det som uttrycks I det engelska ordstävet "give somebody enough rope (to hang themselves)" för (s) under denna mandatperiod, men de underskattade antagligen Löfvén.
Att få till en gemensam alliansbudget är en sak. Att få igenom den är nästa. Den kunde säkert gå igenom med SD:s stödröster. Då kanske Löfven denna gång kastar in handduken. Alliansen tillfrågas om regeringsbildande, SD låter då veta att de stödjer Alliansregering mot några käcka eftergifter, vips så har C och L hamnat i partikriser pga att man måste hantera de oberörbara.
Det är väl ett scenario som i sig låser upp Allianspartierna till att inte göra något alls på området.
Alltså de som nu är mest hjärntvättade är ju Allianspartierna själva. De kan närsom enas om att fälla regeringen och bilda regering, men då måste de på något vis säkra SD.
Det lär inte på något vis bli markant annorlunda efter valet 2018 om inte något mirakelliknande inträffar. KD och MP kanske lämnar riksdagen och SD kanske får mer mandat.
Aktiv samverkan med S eller SD lär i slutändan vara de val som M och Alliansen får välja emellan. Att bara lansera en Alliansbudget lär inte räcka mer än till just budgetomröstningen.
Eller också var det Lööf som högg AKB i ryggen genom att ge henne repet som skulle hänga Löfvén och sedan kliva åt sidan – så här i efterhand skulle det mest intressanta vara att få veta hur C resonerade när man valde att inte fullfölja direkt.
Svetsarn är och har alltid varit en vilsen tomte.
Alliansen skulle i ett tidigt skede lagt fram sin budget och fällt regeringen som varit katastrofal, hela perioden har präglats av fiaskon och ekonomin har rullat av egna hjul utan svetsarns laguppställning.
SDs vara eller icke vara har ingen betydelse, vi är en demokrati, om de nu lägger en röst eller inte som avgör så skall deinte fipplas o manipuleras likt DÖ.
Det var ett mycket stort misstag!
"men då måste de på något vis säkra SD. "
Man ska dock komma ihåg att SD inte kan vara för mkt bråkstakar utan att tappa röster. Att fälla varje regering är inte en hållbar linje. Det har skett en åtstramning av flyktingpolitiken sedan 2014 och SD har själva sagt att de kan tänka sig stödja M eller KD.
Problemet är att M isf. inte får med sig C och FP. Det mest realistiska är därför att M bildar en egen regering (eventuellt med KD). Har svårt att se C+FP stödja sossarna framför M, speciellt om budgeten har inslag som FP och C gillar,
"Alliansen tillfrågas om regeringsbildande, SD låter då veta att de stödjer Alliansregering mot några käcka eftergifter"
Eller så får de inga eftergifter utan från välja på en Alliansbudget och en rödgrön budget? Vilket tror du då de väljer? Blir inte klok på hur folk kan vara så pundiga…
Det skulle förvåna mig mycket om alliansen spricker pga av detta. Däremot tror jag Annie Lööf ser chansen att bli oppositionsledare och statsminister.
Miljöpartiet och Centern skulle också ha svårt att sitta i samma regering pga ett antal symbolfrågor och ömsesidig rivalitet, även om de annars i flera frågor har liknande idéer.
" Därmed kan vi alltså glömma att Moderaterna sitter i en regering hösten 2018. Nu är säkert alla som ville detta nöjda."
Tror inte Batras avgång har någon större påverkan, Moderaternas opinionssiffror var redan i botten.
Det man behöver är ett öppet val av partiledare.
Centralt är hur man kan hantera Sverigedemokraterna.Här finns allt att vinna på att höra hur flera kandidater debatterar och resonerar. Den som kan hitta en bra linje kan bli partiledare och också vinna stöd bland svenska folket.
Wow vad i hela helskotta….
Vilken galen jädra missberäkning av moderaterna sedan valet, dom förlorade med flit och väntade på att S+Mp skulle göra ett sånt skitjobb så att dom skulle vinna egen majoritet 2018.
Det där gick precis helt åt helskotta!!
Också, eftersom Annie Lööf var på Bilderberg så kommer hon bli nästa statsminister!
Wallenberg har bjudit in sossar, så jag tror vi kan anta att Batra fick en inbjudan men att hon tackade nej. Det gjorde inte Lööf.
Jag undrar om kung Carl ställa upp?
Snabbare liberaliseringar än under mandatperioden 1991-1994 har vi inte sett sedan 1800-talet. Största problemet är att sossarna skulle börja snacka 90-talskris, även fast Kjell-Olof Feldt har erkänt att det var sossarnas politik som låg bakom krisen. Arbetslösheten rusade våren 1991 och det var därför det blev uppslutning kring "Ny start för Sverige". Bildts största misstag var kronförsvaret.
Notera att även Ingvar Carlsson, vid den tidpunkten, var för ett kronförsvar.
Håller med om det du skriver annars. Man kunde släppt kronan tidigare, men i det klimatet som var så ville alla föra "normpolitik" utan att ta hjälp av en flytande växelkurs.
Läs gärna Kjell-Olof Feldts böcker, det ger en intressant inbild av sossarnas utveckling under 80-talet.
Carl Bildt är lösningen på alla M:s (kortsiktiga) problem. De kommer med Bildt vara det självklara ledande oppositionspartiet och ha den ledande statsministerkandidaten till Löfven. Bildt kan överbrygga nya och gamla moderaterna och är inte befläckad av Reinfelts era eftersom han inte la sig i inrikespolitiken under sin tid som utrikesminister. Han kan också låta nästa generation ta fram ny politik och låta det växa fram medan han under några år träder in som ordningsfarbror. Han är förvånansvärt populär över hela fältet, mycket mer populär idag än när han var statsminister och partiledare. Och han kan utforma en taktik hur man ska hantera situationen i riksdagen och försvara den såväl internt som mot väljarna. Ingen annan har dessa förutsättningar.
Väljer man en svag okänd kandidat nu är risken stor att Annie Lööf kommer att ses som statsministerkandidaten och M kan falla ned på ensiffriga nivåer. Många M-väljare är bara allmänborgerliga väljare som röstar på det största partiet. Det har historiskt varierat vilket parti som varit störst och det är långtifrån självklart att det ska vara M.
Mvh Mattias
Bildt är väl en av få med lång erfarenhet och kompetens
"frågan vilka som Löfven bildar regering med hösten 2018. MP-S-C?" Det naturliga valet är givetvis SD. (De har ju ung samma politik). Dessutom, för alla som hatar SD, det vore det ultimata sättet att få bort dem från riksdagen. Sossarna är politikens kryptonit.
MP finns dom kvar??
MP har väl läskigt dåliga odds och ett C som flörtar med S lär ju ses som ett alternativ för de tidigare MP väljare som inte varje kväll sveper in sig i en röd Che Guevara filt. De som gör det flyr till de reformerade Stalinisterna (V).
Förresten, Lars du som så gärna bokstavstolkar svenska politikers tweets i olika ämnen (tex förfestande vänsternissar som lyssnar på gammal punk) – när får vi se ett cornupopiadrev över att Maria Abrahamsson hotar beväpna sig med motorsåg och ställa till med motostågsmassaker inne i Svea rikes RIKSDAG?! Eller du kanske tycker att dylika hot om grovt våld känns nice om det kommer från högern?
Ref. https://mediebruset.nu/2017/08/25/nu-ar-det-officiellt-dagens-etc-har-ingen-humor/
Jag ser fram emot din lite sentida granskning av detta.
Detta är ju ren häxjakt påhejat av såsarna. AKB blev oförtjänt utträngd..
Alt nu kan vara Calle Bildt eller Odenberg, men det är bråttom!
Löfven har inte splittrat alliansen. Det är de öppna gränsernas vara eller icke vara som har splittrat dem. S, L, C, MP och V vill ha massinvandring och byta ut folket så fort som möjligt. M och KD är splittrade i frågan med falangstrider som böljar fram och tillbaka. SD är solitt emot, varför de förtjänar min röst 2018.
Nja S är väl numera relativt nära M i invandringsfrågan.
C vill ju ha en stor kader av billiga säsongsarbetare i jord- och skogsbruk.
Både S och M vill blåsa på med mer massinvandring. Tro inte att de ändrade sig efter 2015.
Re. Abbe
Konstigt då att säsongsarbetet sköts av tillfälligt hitresta östeuropéer medan mena-invandrarna går sysslolösa. Lycka till med att få dem att syssla med jordbruksarbete …
Det var den första. Nu är det bara sex stycken kvar. Varken regeringspartierna eller oppositionen har visad någon som helst förmåga att styra landet rätt riktning – allt har blivit sämre sedan 2014.
Sju kvar menar du. För den där Åkesson har inte visat någon som helst förmåga att styra landet i rätt riktning.
@Jan Andersson
Med din logik verkar landet bli mer svårstyrt ju starkare SD blir. Men det är nog att tillmäta SD lite för stort inflytande.
Cornu:
Hur menar du att Åkesson inte visat förmåga?
Åkesson är tex den enda som föreslagit att man skulle passa på att utvisa alla de efterlysta utvisningsfallen som sitter på Missbrukarplatsen..
Något som precis alla andra vettiga människor också tycker.
Ja, för Åkesson tror att det är lätt att utvisa människor. Det är liksom bara att passa på…
Han är inte riktigt förankrad i verkligheten. Dessutom har han inte lyckats skaffa sig någon formell makt att genomföra något över huvud taget.
Nej det är inte lätt att utvisa någon nuförtiden när vänsterextremisterna skapar kaos och kravall för att hindra verkställandet av Svensk lag.
Så iblandekonomi tycker det är helt ok att avvisade ska kunna ockupera svensk mark och försöka tvinga sig till att få stanna tvärs emot alla regler och lagar? Säger en del om verklighetsförankring och vilka det är, och hur de "tänker", som är det här landets största problem.
Wow, Kalle7! Tack för att du ger exempel på lite svärjevänlig argumentationsteknik. Ett enda kritiskt ord om Åkesson är detsamma som att vilja störta välden i extrem vänsterextremistisk extrem-brand.
Du väljer dina idoler i paritet med din argumentationsteknik. Hopp iväg till Avpixlat nu och inhösta ryggdunkningarna.
Beskriv du läget då med egna ord, snälla Nisse, hur ligger det till på riktigt?
Seriöst Kalle… Afghanistan tar inte emot återvändande flyktingar längre, där är huvudproblemet just nu. Samma sak gäller ett antal andra länder, därför kan inte utvisningar verkställas.
Seriöst Snetmot, hälften uppger att de kommer från Iran. och vi behöver inte ens skicka någon dit heller, räcker med att vi skickar tillbaka dem till det land de kom ifrån, tex Danmark.
Eller gör en deal med Iran att ta emot alla så kan de själv välja var de vill bo efter det.
Men en sak är säker, de har inget här att att göra öht.
Länka gärna till din källa på att Afghanistan inte tar emot återvändande, jag hittar inget om det men jag hittade att Tyskland tänker fortsätta skicka tillbaka folk, från i morse. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6764073
Mycket intressant läsning nedan om bla varför de kommer, vem som bestämmer där och relevant statistik.
http://uvell.se/2017/08/23/drivkrafter-och-statistik-om-ensamkommande/
AKB 2.0 – Anders "Kuken" Borg behöver väl ett nytt jobb?
Kan inte ÖB få styra landet några år? Jag skulle kunna tänka mig en sådan diktator faktiskt.
En fin fallskärm på det då. Sedan är det perfekt tajmat också med avseende på världsekonomin och den kommande kraschen. Vem vill vara ansvarig för totalkollapsen i välfärdssystemet?
Som skåning är detta naturligtvis en skadeglädjens dag då hon under många år motionerat för att förstatliga Öresundsbron för att använda avgifterna till att istället finansiera "andra projekt", läs Förbi(l)fart Stockholm. Blotta idén borde vara straffbar då bron inte kostat en skattekrona utan är helt lånefinasierad genom ett konsortium. Nu får hon och moderaterna så de tiger.
Bron är vår!
Skånska moderater är i praktiken furstar och adelsmän som bevakar sina ägor och maktintressen. De håller sig väl med statsmakten så att de kan fortsätta vara kungar över sina domäner.
Ja en skåning och kvinna vore bra. Varför inte en skribent på Ledarsidorna (hon kanske kan plocka presstöded och TV-avgiften. F ö anser jag att Stefan S borde göra liknande jämförelse med Köpenhamn vs St..
Jag tror inte moderaterna ska bry sig för mycket om "Aliansen" i detta läge utan vara stenhårda mot dom andra tre borgerliga partierna (nåja två av dom) och avkräva dom svar när dom kommer med utopistiska uttalanden eller stödjer DÖ i smyg.
Att man inte vill rösta på sin egen politik om SD tycker samma sak behöver dom verkligen stå i skranket för.
Hanif Bali är ju skitbra på sådant så han borde få en hög position där han får uttala sig mycket tex partisekreterare.
När C och Fp säger att dom inte kommer sitta i en regerng som har stöd av SD så borde M kontra med att då kan dom välja mellan att bli stödpartier till en M+Kd regering eller stödja en vänsterregering där sossarna inte ens är kompetenta administratörer längre.
Den ideologiska striden ser nu alltså slutligen ut att hamna mellan liberalism och konservatism, inte mellan federalism/globalism och nationalism som man kanske hade kunnat tro. På sikt tycks alltså ett flertal politiska idéer bli tämligen överflödiga.
S-C-L blir den rödblåa röran. ("vänstern")
M-SD-KD blir den blågula röran. ("högern")
V-MP blir den rödsvarta röran.