Uppgifter till Sveriges Radio gör gällande att även Liberalerna stöder regeringen och vägrar lägga en alliansbudget, som kan fälla regeringen. Därmed har alliansen spruckit och både Centerpartiets och Liberalernas alla politiska uttalanden kan helt ignoreras som tom populism, då de hellre stöder en vänsterregering än får det minsta att säga till om.
Tillägg: Liberalerna bekräftar på en presskonferens att de inte tänker fälla regeringen. De vill dock gärna vara en del av alliansen 2018, och anser att Stefan Löfvens regering är skadlig för landet men tänker låta honom fortsätta regera och tänker inte bilda regering där man får stöd av SD. I praktiken säger man att man stöder nuvarande regering och inte kommer ingå i en regering efter valet 2018.
Stöder en socialistisk vänsterregering och alla utspel om annan politik, t ex inom försvarsfrågor är ren populism. |
Alliansen är alltså inte längre ett regeringsalternativ, då de endast kan komma till makten via stöd från Sverigedemokraterna. Återstår fortsatta vänsterregeringar eller en kombination där Moderaterna samarbetar med SD eller S. Att S plus L och C skulle kunna bilda regering kan ses som osannolikt.
Även om Moderaterna övergivit den sk Reinfeldtdoktrinen (“vi samarbetar inte med rasister”), så lever den kvar hos L och C, som alltså hellre avsäger sig all makt än får stöd från SD.
En röst på L eller C är alltså en röst på Vänsterpartiet.
102 kommentarer
Efter valet 2018 kommer ändå L och C att vara irrelevanta, så vem bryr sig. Men envar som röstar på dom den gången måste vara masochist eller dum i huvudet.
Tyvärr har den moderna svenska historien visat att en majoritet av den svenska valboskapen består av masochister och dumskallar.
Det är ganska enkelt:
1) Moderaterna går till C och L och säkerställer att de inte kommer att vilja fälla regeringen.
2) Batra gör utspel om att vilja fälla regeringen, men vet att hon inte kommer att kunna göra det. Tystar därmed intern kritik.
3) Läget förblir som det är och Alliansen satsar allt krut på valet 2018, och hoppas att decemberöverenskommelsen ska gälla även då.
Sådana här utspel och påföljande konflikt under dagen. Gör väl bara föraktet värre och att SD får ännu fler sympatisörer.
iblandekonomi
Ungefär så, följer man svensk politik vet man att C och L föredrar nuvarande regering framför en Alliansregering med stöd av SD.
AKB spelar ett högt spel med sitt utspel som iofs kanske tystar en del interna kritiker men visar att Alliansen är mycket försvagad.
Det var knappast överraskande. Alla andra partier förutom S har i stort sett aldrig funnits som något annat än ett stödparti till S eller en inbillad opposition som endast finns för att ge S legitimitet. Precis som i de värsta skurkstaterna så finns det ingen riktig opposition i Sverige och har knappt någonsin funnits sen folkungar slogs med Sverkrar eller nåti den stilen.
När oppositionen utmanas och saker ställs på sin spets visar det sig att man föredrar en S-ledd regering med stöd av kommunister framför att själv få vara med och bestämma. Det är en fars i nivå med Stefan och Christers epos och det är tillika ett avslutat kapitel för mig med den sorgliga inställning till den ordning vi valt att ha i Sverige som våra politiker har.
Det finns ju faktiskt inget parti kvar att rösta på av de klassiska sju partierna alla straffar ut sig själva genom sin gedigna inkompetens och populism.
Det hela påminner inte så lite om gamla DDR där olika partier formellt existerade som man kunde rösta på men i praktiken ingick i en koaliation ledd av kommunisterna.
D.L. och Sven-Hassan, decemberöverenskommelsen och dagens besked från L och C visar att ni i princip har rätt.
Jag har börjat snegla på om Medborgerlig Samling kan vara ett alternativ till en blankröst, under förutsättning att de har en chans att komma över 4%-spärren. De verkar visa några sundhetstecken, men de kommer kanske också kommer att ingå i samlingen icke-oppositionella-icke-regeringsdugliga partier efter en tid. Det hade varit intressant att se vad läsarna av denna blogg tror om detta nya parti, för eller emot.
Blir nog så att de kommer gå tillbaka i sängen med varandra om resultatet gynnar detta i nästa val… Hycklare!
Men det märkliga är att Alliansen inte tror på borgerlig politik – utom möjligtvis C. Det är ju bara att montera ner välfärdsstaten (och rusta upp polisen med gummikulor och vattenkanoner), så sköter sig resten av sig självt. Det blir givetvis ett jävla skitsamhälle, men det skulle fungera – och har alltid varit kärnan i borgerlig politik. Fördelen med detta (ingen välfärdsstat) skulle vara att inte ALLA går under.
Frågan är hur Ayn Rand Lööf får med sig gamla bondeförbundare på en sådan politik. Bönder lever nog lite extra farligt när barbarhoparna drar omkring för att plundra och få något i magen.
Att bara vara borgare till namnet är inte tillräckligt. Det gäller ju att ha en borg också annars är man ju ändå bara lille skutt i en pimpad stubbe. Eller tycker du att det gått bra för Assad kanske?
Med det är kanske det som är grunden till högerns pågående flirt med Putins Ryssland. Se Syrien som en show room för tjänsteleverans till framtidens nationalistiska borgare som inte själva förmår skydda sig själva men gärna allierar sig med någon som är stark.
@Stridspitt: har det inte gått ganska bra för Assad? Med tanke på Västs oförmåga att stödja rebellerna (=ISIS i diverse olika konstellationer och nyanser), så kommer Syrien INTE att splittras (med hjälp av Ryssland).
O när det gäller en borg: inte behövs en borg vare sig i Brasilien, eller ens Sydafrika? Det finns många människor i båda de länderna som lever alldeles utmärkta liv med bra skolor och god sjukvård. Men dessa exempel är bara tangentens riktning. SJälv tror jag inte att det behöver gå fullt så långt. En god början vore t.ex. att, samtidigt, skrota ränteavdraget och reavinstskatt på bostäder. Sen kan man fortsätta med att höja dagisavgift, sänka kommunalskatten. Det finns redan bred politisk enighet att försämra föräldrapenningen för utlandsfödda (individualiserad f-peng). Fördelen med den reformen är att den INTE drabbar röststark medelklass utan (nästan) bara etniskt trasproletariat. Själv är jag emot det, eftersom jag ogillar apartheidpolitik – en princip som jag har.
I dagsläget ter det sig kanske något övermaga att med visshet hävda att Syrien inte kommer att splittras. Vi ska ju komma ihåg att internationella interventioner pågått i tiotalet eller t o m tiotals år utan att kunna pussla ihop ett söndrat land.
Är ju öppet mål det här om man är konspiratoriskt lagd.
AKB går ut och försöker framstå som en stark ledare med egna initiativ. Men samtidigt vet hon att det blir totalt kaos om regeringen faller. Så Moderaternas marionetter (C+L) sätter sig lite fint på tvären för att försöka visa att dom har någon betydelse. Och status quo fortsätter samtidigt som M slipper förlora fler väljare till SD närmaste veckorna.
Alla vinner förutom folket. Älskar politik 🙂
Man tror ju knappt det är sant.
AKB meddelade sig mitt i natten på sms till den tänkta alliansen.
Desperation lång väg, speciellt nu när SD gått om M enligt Inizio.
Hon har nog ställts inför faktum av den interna oppositiondn i M som kräver action.
Moderaterna har bara sig själva att skylla när man utropar ett ointressant stenansikte till partiledare. Efter 8 år med en stark och karismatisk ledare som Reinfeldt så är det självklart att efterträdaren kommer framstå som misslyckad. AKB är nog inte mer än ett offerlamm eftersom dom uppenbarligen valde en väldigt dålig kandidat. Hon är ju så tråkig att klockorna stannar. Löfven kan man åtminstone skratta åt när han vräker ur sig grodor på löpande band. När det är dags för val så kommer hennes förtroende vara så lågt att dom blir tvingade att byta partiledare. Och med en ny partiledare så kommer alltid ett ökat stöd, folket tror av någon anledning att det innebär förändring. Till och med Frankensteins monster, Stefan Löfven, lyckades vända opinionen som ny partiledare för Sossarna när han tillträdde.
Så jag sätter mina pengar på att AKB försvinner innan valet. Alternativt att man väljer Annie Lööf eller Jimmie Åkesson som statsminister framför AKB. Det krävs en stark ledare i en allt hårdare omvärld.
Hon har nog svårt att reparera sitt kanske livs största offentliga misstag. "Stockholmare är smartare än lantisar"
Inte smart och inte smart att tillsätta henne som partiledare och statsministerkandidat.
https://www.youtube.com/watch?v=nM-ByPAD48w
Annie och Jimmie är överlägsna som partiledare betraktat, vilket syns i opinionsundersökningarna.
De andra partiledarna får väl mer sorteras under "alla ska med".
Överlag är M-s laguppställning sensationellt svag.
Ulf Kristersson skulle vara en katastrof som finansminister.
En av de största bluffarna i svenskt näringsliv, alltid värt att påminna om det.
http://www.klovern.se/sv/om-klovern/investor-relations/pressmeddelanden/2000/adcore-satsar-pa-integrerad-kommunikation—ulf-kristersson-ny-vvd-och-kommunikationsdirektor/
Jaha! Var han med i den karusellen. Jag var aktieägare i Adcore/Information Highway tidigt men klev av innan de värsta både upp och nedgångarna.
Ja man ser vad moderaterna har samlat i ladorna.
Han var duktig på att dölja sanningen om man säger så.
Logiskt att han gick tillbaks till politiken.
Vi får väl helt enkelt bilda republik med Anders Borg som president och Dominika Peczynski som "first lady". Dom är ju som gjorda för dessa roller. Speciellt nu när Borg har visat att han kan mer än att bara trolla med siffror 😉
Okej för en "anti-rasistisk" allians så länge de täpper till gränserna. Men det vill de väl inte göra? De vill att det skall gå för oss som för romarna. Barbarerna river skiten och sedan blir det tusen år av medeltidsmörker. Eller mer.
Fast Romarna hade ju lite hjälp av San Salvador år 536…
Det var något slags klimatstörningar. Civilisationer rasar ofta samman när det dyker upp nya stressfaktorer av något slag. Vanligen för att de var försvagade redan innan av olika faktorer.
Värt att notera är väl östrom som stod i 1000 år till.
Med varjagernas hjälp, ja…
även 476-972?
Nej, vi visste ju inte om dem.
Men det var visst rätt mysigt där nere.
Gillade själv en resa dit för en del år sedan.
Mycket fredligare på den tiden.
De verkade inte det minsta uttråkade på/av turister.
Märkligt.
Är det inte mer populistiskt att försöka få till en Alliansregering drygt 9 månader innan ett reguljärt val? Den regeringen kommer inte hinna uträtta mycket innan det blir fullt fokus på valrörelse.
Tycker för övrigt att det är tvära kast, Lars. Ena dagen är SD opålitliga och nyttiga idioter åt Ryssland (vilket jag håller med om). Andra dagen är C och L "populister" för att de inte vill fälla – och därmed tvingas regera – ihop med samma parti.
Alliansen är och förblir ett regeringsalternativ. Blir man större än S-V-MP kan man regera i minoritet på samma sätt som 2010-2014. Normaltillståndet i svensk politik är faktiskt minoritetsregeringar.
Har vi val iår???? Så vitt jag vet är det 2017 nu och inte 2018. Snarare 21 månader alltså.
Jag förstår fortfarande inte varför Annie Lööf är populär. Känns som högerns motsvarighet av Maria Wetterstrand som också alla hyllade trots bevis på motsatsen.
Den enda partiledaren som är mer karismatisk och självsäker än Annie Lööf är Jimmie Åkesson. Men han kan man ju inte rösta på.
För övrigt så ser jag inte att Annie Lööf och Maria Wetterstrand har speciellt mycket gemensamt. Förutom att dom är kvinnor och överlag är(var) mer attraktiva än politiker brukar vara.
Känns som att Sverige är redo att bli republik och börja med personval istället. Majoriteten har ingen koll ändå. Vänster = Högre skatt och mera bidrag. Höger = Lägre skatt och mindre bidrag. SD = Nazister eller frälsare beroende på vem man frågar. Dessutom slipper vi betala för en dokusåpa kallad kungahuset som inte gynnar en jävel. Den som hävdar att vi säljer fler kinesiska volvosar för att Kungen ligger runt med halva kändissverige behöver hitta nya argument.
Vi härmar ju USA med allt annat så varför inte..
Jag förstod inte att hon är populär? Jag stänger av så fort hon dyker upp…..
Enda slutsatsen som kan dras av Centerns nuvarande siffor är att de tagit över delar av de mest verklighetsfrånvända (och, politiskt, bevisligen totalt förvirrade!) MP-väljarna …
Nu är det väl ändå dags att sluta upp med svampätandet.
Finns inte mycket gemensamt mellan C och MP.
Svampätande eller ej. Frågan är nog snarare om just denna specifika väljargrupp faktiskt förstår skillnaden mellan de två alternativen (och de är onekligen många)! Jag skulle, trots detta, inte vara alltför säker …
Du har en poäng jLj, C lider av samma hybris som MP på den punkt att båda partier naivt tror att vi(Sverige) kan göra skillnad för miljön och att vi kan rädda alla världens flyktingar på samma gång. Så deras politik är på dessa punkter relativt likartad, det håller jag med om.
Jag menade mer på att Lööf och Wetterstrand är tilltalande på olika sätt som personer.
Wetterstrand gav ett ärligt intryck och hon snackade inte den typiska politiker-lingon. Sen höll jag nog inte med i hennes resonemang en endaste gång vad jag kan minnas men det gör henne inte mindre "attraktiv" (ej att förväxla med sexuell attraktion) som person. Det kändes aldrig som att hon stod o ljög medvetet helt enkelt.
Lööf är väldigt stark som person. Hon har ett driv och passion som politiker oftast saknar. Exempelvis så har Sjöstedt visserligen också passion men han framstår ju snarare som en mes som ska börja gråta snarare än en tiger som ska gå till anfall. Och jag tror vi behöver en tiger som är handlingskraftig och vågar fatta beslut. Med det sagt betyder det inte att jag vill ha Lööf som statsminister. Hennes politik är som sagt verklighetsfrånvänd på allt för många punkter.
Som sagt, det är bara politiskt spel. AKB behövde göra något för att visa handlingskraft, samtidigt som hon i förväg försäkrat sig om att hon inte skulle få bifall från L + C.
Att fälla sosse-regeringen nu, med ett och ett halvt år kvar till nästa val, vore fullkomligt idiotiskt för allianspartierna. Ville man verkligen haft en borgerlig regering kunde man gått med på Stefan Löfvens löfte att utlysa nyval som han påstod sig vilja göra i december 2014.
Nej, nu är det lika bra att löpa linan ut och göra klart för alla att alliansen tänker bilda regering efter valet 2018, med eller utan SD's aktiva stöd. Går man in på dem premisserna har man i praktiken redan säkrat valsegern 2018. För det är väl knappast troligt att S+Mp+V blir större än C+L+M+Kd+Sd.
psevenson, ja det är tydligt att det bara är ett politiskt utspel. Om AKB verkligen ville fälla regeringen så skulle hon naturligtvis förankrat detta hos de andra partiledarna. Nu reagerar de andra partiledarna exakt som AKB har hoppats, vilket leder till att hon inte behöver ta ansvar för något fram till valet.
Statsministern har tydligen kommenterat AKB's utspel med, " Det ger intrycket av ett moderat ledarskap som helt har tappat sin kompass". Som jag ser det är det svårt att tappa något som man inte har haft.
"Om AKB verkligen ville fälla regeringen så skulle hon naturligtvis förankrat detta hos de andra partiledarna."
Klart hon har pratar med Lööf och Björklund innan, men de har vägrat stödja en gemensam budget. M gör det nu tydligt för allmänheten att det är Folkpartiet och Centern som hindrar en Alliansbudget.
Ett ganska bra utspel om du frågar mig. Borgerliga väljare bör nu välja KD+M om de vill maximera chanserna för en borgerlig budget.
Pratat?
Ett sms var det väl?
Hela Sverige garvar åt AKB-s utspel utom de troende blå-bruna som nu kan fortsätta kasta väljare mellan sig.
psevenson
Det kan inte uteslutas att SD i ett sådant läge väljer att stödja en ren S-budget för att förhindra att C får inflytande över migrationspolitiken. S ligger närmare SD än C i denna fråga och S+SD lär bli större än M+C+L(+Kd).
Jag förstår inte varför så många antar att SD skulle stödja en Allians med Ayn Rand Lööf framför folkhems-Steffe?!
Somebody
Det finns fler punkter än invandringen numera för SD. Dom kan inte bara profilera sig som invandringsfientliga inför nästa val. Dom behöver bredd. Och jag _tror_ att den typiska "SD-Sossen" egentligen ligger mer åt höger eftersom S gått armkrok med V och MP under för många år. Palme-sossarna röstar på SD i nästa val om dom inte redan gjorde det 2014. Och då framstår nog M som ett bättre alternativ. Speciellt om man får fler röster, då kommer det bli en parlamentarisk cirkus som jag aldrig fått skåda under min livstid.
Popcorn?
Om M går till val på egen hand så har SD sagt att de kommer att stödja M villkorslöst.
Om M går till val i en Allians där C får stort inflytande på migpolitiken så kommer SD inte sälja sig lika billigt utan kräva stora eftergifter och hota med att rösta på en S-budget.
Det var min poäng.
Då förstår jag och instämmer, jag tror också att dom kommer använda den taktiken om tillfälle ges. Men i slutändan tror jag ändå att SD går till höger.
Eller skapar totalt politiskt kaos med allt vad det innebär. Det kan ju vara en taktik att tvinga M och S att samarbeta istället under nästa period som troligtvis kommer bli problematisk, oavsett vilka som styr landet. Att då till valet 2022 få egen majoritet är inte alls omöjligt om S och M (Rhinna har redan gjort en bra låt som dom kan använda inför valet) fortsätter i samma spår som nu.
Konspirationer gör den tråkiga vardagen mer underhållande. Ett tips till nästa fredagsmys? 😉
Rihanna heter hon såklart 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=KdS6HFQ_LUc
Jävligt bra låt faktiskt..
Inte "bitch better have my money" då?
Konstigt att det tog M två år att inse det självklara.
Moderaterna bär inte ansvar för hur SD röstar. Hoppar SD mellan S och M är det SD som skapar kaos, inte Moderaterna eller Socialdemokraterna. Tycker M (eller vilket annat parti som helst) att X är bra så blir det inte sämre för SD också tycker det,
Tittar man på opinionen nu, så verkar det som KD+M+SD kan få fler röster än MP+S+V, vilket gör det svårt för de senare att få igenom en budget. Centern och Folkpartiet (nej, de är inte liberaler) skulle kunna stödja en S-budget, men det vore politiskt självmord då många borgerliga väljare skulle lämna dessa partier vid nästa val. De troliga är att de lägger ner sin röst eller ansluter sig till M.
Underskatta inte Löfvens kapacitet som gammal trixande fackföreningsräv. Hans enda mål är att sitta i maktcentrum. Även om han samarbetar med djävulen själv, dvs just nu V. AKB:S utspel är mumma för honom. Han får nu (med hjälp av massmedia) lättare på något sätt hålla sig kvar på toppen vilket är katastrof då hans utlovade "change" vid valet visade sig vara luft.
Som Cornucopia säger så har alliansen fallit. Tycker också hillybillypartiets Annie Lööf, världens mest verklighetsfrånvända politiker, bär ett tungt ansvaret i detta.
Tycks inte hjälpa att hon har ambassadör sonen till hjälp.
Sorgligt!
Varför skulle den ha fallit? Det om något är sossepropaganda.
Det enda Batra har sagt är hon likt KD vill lägga fram en Alliansbudget, precis som Folkpartiet och Centern också ville 2014.
Om något är det ett ökat stöd för Alliansen, då det nu är fler partier som vill ha en gemensam budget.
@Bengt Eriksson, jag håller med. Man skall inte underskatta Stefan Löfven. Han är ingen stor statsman eller intellektuell tänkare, men när det gäller politiskt rävspel och maktkamp i svenska ankdammen är han slipad som få.
Jag skulle ärligt talat inte bli ett dugg förvånad om det faktiskt blir Stefan Löfven som gör upp med Jimmie Åkesson efter valet 2018. Det låter som en omöjlig tanke men kom ihåg att för en socialdemokratisk statsminister går makten framför allt. Sossarna har en förmåga att skrapa ihop väljare när det väl gäller, och i ett scenario där Mp åker ur riksdagen och S får runt 30% är det inte alls omöjligt att Löfven bildar en socialdemokratisk minoritetsregering med stöd från Sd.
Åkesson har förvisso sagt att han vill ha bort Löfven, men om Löfven ger honom några godbitar i invandringspolitiken är Åkesson knappast sämre än att han kan ändra sig. LO-kollektivet kommer att jubla över skärpt invandringspolitik, så S har inget att frukta där. Att det sedan finns några multikultur-sossar och extremfeminister som kommer att skrika i högan sky må vara hänt – det kan Löfven hantera.
Nej, det är inte det enda Kinberg har sagt. Hon har sagt att hon är beredd att ta makten med stöd av SD. Samtidigt uttryckte sig Lööf så här i en intervju i DN för bara några månader sedan:
"M har inte gett några tydliga svar om hur partiet ställer sig till att regera med någon form av stöd från Sverigedemokraterna efter 2018. Där har Centern däremot sagt blankt nej.
– Skulle olyckan vara framme och vi förlorar valet återigen så kommer C inte att sitta i en regering med aktivt stöd av SD. Sen kan jag inte ta ansvar för vad andra partier säger i det läget.
Med aktivt stöd menar Annie Lööf alla lösningar som innebär beroende av Sverigedemokraterna."
Det är en enormt stor skillnad på synen på SD inom alliansen.
"Nej, det är inte det enda Kinberg har sagt. Hon har sagt att hon är beredd att ta makten med stöd av SD.
…
Det är en enormt stor skillnad på synen på SD inom alliansen. "
Men Lööf la ju fram en gemensam budget senast 2014 och enda möjligheten för den att gå igenom var om SD skulle stödja den.
"Men Lööf la ju fram en gemensam budget senast 2014 och enda möjligheten för den att gå igenom var om SD skulle stödja den."
Sen när är en politiker konsekvent? Som politiker gäller det att hela tiden surfa på den största vågen och Annie Lööf är inget undantag även om hon ska ha lite cred för att hon fortsätter kämpa för människors lika värde som den idealist hon är.
"Annie Lööf är inget undantag även om hon ska ha lite cred för att hon fortsätter kämpa för människors lika värde som den idealist hon är."
På vilket sätt kämpar hon för det, genom att inte vilja få igenom sin egen politik? Jag har full förståelse att hon inte vill kompromissa med SD, men det är ju inte vad det handlar om här. Hon behöver ju bara lägga fram sina förslag, får de stöd av andra partier är det bara tacka och ta emot.
Det är väl just SD det handlar om?
Annie Lööf säger in i en kamera att "hon gärna hade sett en gemensam Alliansbudget" osv och "men kontentan om man lägger en Alliansgemensam budget det är att vi vet att Sverigedemokraterna kommer att rösta på den och det kommer slunga Sverige in i en politisk cirkus o en politisk kris"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/G9e2B
Ngt stämmer inte… Skulle AKB meddela allianspartierna ett så viktigt besked med sms???, sannolikt spel för galleriet och hon räknade kallt med att Lööf samt Björklund skulle säga nej, förstår att Lööf var sur då hon nu sitter med svarte petter som den som tilllåter Löfven sitta kvar
Anledningen är väl rätt uppenbar, enligt YouGov skulle M och SD tillsammans få 46,1 procent.
Vet definitivt idag vad jag ska rösta på nästa val, och det är inget av sjuklövern kan jag lugnt lova…inte Fi heller…
Ja det är bara att gratulera SD till AKB-s utspel.
Bara att gratulera till Lööfs och folkpartiets utspel.
Annie Lööf har haft framgångar med att bedriva miljöpartistisk invandringspolitik och lyckats bra med att locka över missnöjda miljöpartister, hon har även blivit medias kelgris på kuppen som tar varje tillfälle att påpeka att hon framstår som påläst och trovärdig och slipper obehagliga frågor om sin populistiska politik.
Hon är skicklig.
Sen att du inte ser det är en annan femma.
Ja att lura svenska folket att mer invandring, sänkta skatter, avskaffade gränskontroller och lag och ordning går ihop är faktiskt skickligt.
Ja ungefär lika skickligt som Jimmie lyckats lura svenska folket att invandringen är roten till Sveriges problem.
Att du Stefan är så verklighetsfrånvarande att du inte ser invandringens problem är bara tragiskt.
Lägg ner plakatpolitiken Thomas, har aldrig påstått det du påstår om mig.
Hej
Säger vad man vill, och kann, eller "vad det nu kan vara"…visst har hon rört (eller blivit anmodat att göra) i grytan.
Nu bubblar det upp en hel från bottensatsen!
"del" fattades!
Precis ! Jag tycker nästan som A, och om inte D tyckte nästan lite mer än A så kan jag inte tycka som A längre utan kanske måste jag tycka som B. Eftersom jag inte tycker om D. Men dom som tycker om D tycker jag inte om, och jag undrar egentligen om jag kan tycka som B eftersom det finns en massa E som nästan tycker som B. Och dom flesta tycker inte som E så då kommer väl alla att inte tycka om mig om jag inte tycker som jag egentligen tycker ? Eller ??
Dessvärre konstaterar jag (som tidigare lojal borgerlig väljare) att jag känner en extrem förvirring, oro och genuin skepsis till att rösta på något av de borgerliga partierna i fyrklövern 2018! Se på hur de agerat under de senaste åren! Hur skall jag som väljare kunna lita på dem igen? Sist jag röstade på M i riksdagsvalet omvandlades min röst till en S+MP-regering. Och nu dessa dumheter med fruktlösa (i bästa fall symboliska!) utspel! Politik handlar om förtroende och alliansen har slut på förtroendekapital – åtminstone mitt …
Just så, och därför förmår ej Alliansen att passera en urusel och impopulär regering i opinionen. Oppositionen brukar ligga som bäst till 2 år innan valet, men gör ett uselt jobb som ej belönas av väljarna.
Instämmer också, efter att hela livet röstat borgerligt har DÖ tillsammans med invandringspolitiken gjort att jag inte kan se något annat alternativ än SD i nästa riksdagsval.
Nu ryker förhoppningsvis L:s stödröster, med följden att de åker ur 2018. Samtidigt kommer SD traditionsenligt att fördubblas och hamna på minst 26 %. Om vi då ponerar att M ligger på 20 % och KD ligger på 4 % så finns det plötsligt en hyfsat Sverigevänlig riksdagsmajoritet.
Moderaterna sänkte Sverige, all deras kritik av sossarna är mao hyckleri. Att kohandla med SD är samma sak som att alliera sig med putin, dvs jävligt dumt och landsföräderi.
Så det är inte landsförräderi att öppna landets gränser så att alla som ville kunde komma in helt utan kontroll i åratal? Och vi alla får skörda konsekvenserna för det sveket i åtminstone årtionden framöver om ens det räcker.
Länka gärna till dina bevis för att SD styrs av Putin, att de röstade mot sanktioner i EU valet har inte med den saken att göra (http://www.svd.se/sd-medger-problematisk-hallning-till-ryssland)
Till att börja med så är jag faktiskt nyfiken på vad människor tänker kring just den eventuella kopplingen mellan SD och Ryssland. Om nu SD får partistöd/pengar från Ryssland, vad tror ni resultatet av detta kommer bli? Kommer vi bli annekterade av Ryssland om SD har regeringsmakten om 10 år? Kommer vi alla bli förslavade och läsa ryska i skolan?
Tänk om det kanske snarare är en garant för att Ryssland, i ett läge där SD har makten, inte blandar in Sverige i ett eventuellt storkrig. Enligt samma resonemang borde även UKIP och Femstjärnerörelsen ha makten i UK resp. Italien i denna dystopi. Och då känns inte NATO lika relevant längre.
Man kan ju bara spekulera..
Vidare så undrar jag hur du tänker Kallle7. SD skulle aldrig någonsin erkänna samröre med Ryssland eller Putin. Det vore en katastrof för partiet om det kunde bevisas. Putin är fortfarande en skurk för den stora massan och många av SD's väljare. Så att finna dessa bevis känns som snudd på omöjligt.
Om inte CIA/NSA kan gräva fram något passande till valet, det känns som att dom är skyldiga "Sverige" några tjänster. Och Ryssland har ju tydligen (jag har personligen inte sett några bevis ännu) redan satt igång fulspelet iom presidentvalet i USA.
@Daniel
SD drar ju tyvärr till sig diverse idioter som ser sin chans, vissa av dessa är ju värsta rasister, antisemiter eller tycker Putin är bra.
Eller så är de bara direkt olämpliga, som Ekeroth och Egor Putilov.
Om man lyckas få fram att Jimmy Åkesson spelar för mycket så kan man säkert få fram om det kommer in pengar från Putin.
Och precis som du säger, vad skulle det ge för konsekvenser? Skulle SD avhålla sig från NATO som tack för hjälpen? Tror inte det faktiskt.
Skapa konflikter och Kaos går ju lättare om man ger de våldsamma extremisterna tex AFA och SMR pengar istället. Eller Aftonbladet och övrig media som effektivt döljer konsekvenserna av överdriven invandring i årtionden vilket leder samhället fram till katastrofens rand.
Polis, försvar, sjukvård och alla de andra viktiga samhällsfunktionerna börjar svikta ordentligt samtidigt som det brinner överallt.
Vad mer behövs?
De kan ju redan ha alla soldater och vapen de behöver förlagda med Soc-bidrag runtom i landet.
Om någon nu skulle vilja det dvs, jag tror vi blir Islamiserade istället och ingen kommer lägga sig i det.
Är det verkligen en bra tidpunkt att kasta in Sverige i ett politiskt kaos? Jag gissar att det skulle göra både Putinister och Trumpister glada.
Mats Knutsson gjorde en usel analys i Rapport. Centern eller Folkpartiet har inte närmat sig S, de står kvar på exakt samma ställe som för ett år sedan.
Det här är heller inget bra besked för Löfven. Ju fler partier som anammar KDs ståndpunkt desto jobbigare blir det för S. Skulle Folkpartiet och Centern hänga på M, inte nu, men säg om ett par år, så är det kört för Löfven. S kommer få vänta minst 10 år innan de kan få fler röster än Alliansen + SD.
Lite ironiskt att Svetsarn tycker M och AKB tappat sin kompass när han själv aldrig haft nån alls..
Han känner väl igen det av egen erfarenhet.
Vapenexportkompassen 🙂
Har någon koll på norr och söder månne!
Missvisningen är förstås olika beroende på perspektiv och intresse-grupp.
Bara att deviera och hålla sig långt ifrån grundflaken.
Segla därför gäran i mörker.
Ett offentligt testskott av AKB nu när procentenheterna faller och paniksvetten ökar, alliansen ser ut att splittras tillfälligt, V+S+MP stärks nog tror Löfven tack vare detta och känner sig stark. Tanken från AKB var aldrig att fälla regeringen då en ny regering endast hade suttit inte ens ett år innan valet 2018, vad hade den åstadkommit på den korta tiden?
Min egen förhoppning är en stark borgerlig allians som kan sopa bort svamparna och låta skattehöjarbudgeten gå på plankan. Osannolikt det händer dock, och inget parti i riksdagen förtjänar min röst, Medborgerlig Samling ligger bäst till helt klart.
Men det enklaste av allt kanske vore att partierna slutar yla om att någon annan förhåller/anpassar sig till /stöds av SD när de gör det hela bunten i riksdagens utskott, en offentlig hemlighet som varken journalister eller media vill exponera för valboskapen.
Kan våra riksdagspolitiker inte bara fokusera på frågor som de kan komma överens om tillsammans, utan SD om det är så viktigt att lämna de utanför och sedan helt enkelt ignorera vad/vilka SD röstar på, med eller emot, och inte heller kasta paj och skälla på varandra om vem som minsann får störst stöd av SD. Patetiskt.
Men.. våra riksdagspolitiker är ju Sveriges i särklass mäktigaste särintresse så varför skulle de höja blicken, släppa prestigen och arbeta tillsammans för att utveckla Sverige liksom? Totalt osannolikt.
Decemberöverenskommelsen 2.0 alltså? Personligen tycker jag den var ett alldeles utmärkt förslag på hur man ignorerar enfrågepartiet SD på bästa sätt. Problemet var antagligen att med den så blev 90% av rikspolitikerna totalt överflödiga och vi skulle då ha insett exakt hur lite de egentligen behövs. Så därför kom först det ena avhoppet från en uppmärksamhetstörstande partiledare, sedan det andra och sen var cirkusen igång igen.
Helst ett annat namn 🙂
Ja, med mer pragmatik, överenskommelser baserade på vetenskap och praktisk erfarenhet och mindre ideologiska irrglasögon, mindre prestige och om politikerna höjer blicken så skulle de flesta av dessa mäktiga särintressen bli överflödiga, trevlig tanke.
Hur tror Lööf och Björklund man ska lyckas få en Allians regering om man tänker utesluta ca 15-20% av borgerliga väljare, Löfven måste skratta hela vägen till till talmannen 2018 när han tar tjänst som statsminister igen.
Jaha, väntat.. Underskatta inte Batra, idag inleddes 2018 års valrörelse. I och med att alliansen inte lyfter trots nuvarande regerings tillkortakommanden, är enda möjligheten för ett regeringsbyte att på något sätt luta sig mot SD. Då gäller det att få upp frågan på bordet i god tid med tillhörande livlig debatt i media. Vid denna tid nästa år har alla vant sig vid tanken och SD räknas in som ett självklart (passivt) borgerligt regeringsunderlag. Detsamma gäller inte för C. Batra kan ha förutsett det omöjliga att ha med ett blockerande C i en regering om hon ska ha möjlighet att genomföra den hårdhänta politik som M flaggat för. Jag tror sålunda att ett av syftena var att hänga av C redan nu, som opinionsläget ser ut är de inte nödvändiga för att få en majoritetsregering så varför inte ta tillfället i akt att släppa (slippa) Lööf. C har alltid varit ett opålitligt borgerligt alternativ, som nu i praktiken också kan hamna i det ingen mans land där de egentligen hör hemma – att slutas i S famn är ett dödligt famntag. L kommer förstås att ställa upp under vissa åthävor.
Batra har förstås inga ambitioner att fälla regeringen i förtid, vilket C och L förutsägbart undanröjt risken för.
Batra kommer att fortsätta betala priset för förre statsministerns sista stora utspel. Då drog många gamla moderater vidare i livet.
Moderata kommunpolitiker måste ha en stridshingst som ledare, annars gör de oro i leden. Det är därför som AKB har farit som en flöjel den sista tiden. AKB är bra och borde få stöttning och det är otroligt viktigt för hela landet, tycker jag. Vi vill inte ha AKB och EBT hysteriska, som de verkar ha blivit understundom. AL verkar stabil. Liberalerna borde släppa fram Birgitta Olsson.
Stridsåsna,inte hingst.
Eller landsförrädare för att vara helt korrekt.
KD, L och MP finns inte kvar som riksdagspartier efter 2018.
Det är ytterst beklämmande att se hur våra "ledande" politiker (om man nu kan säga det om ett 4%-parti) förnekar och misstolkar hur opinionen svänger i landet. Valet 2015 handlade om att väljare gick ännu mer åt höger, så mycket att alliansen tappade makten till vänsterns fördel. Snurrigt, men ändock realpolitik. Det som händer nu i Sverige är nästan samma sak som hände i Tyskland på 30-talet. Höger och vänster vill hålla bort ultrahögern från makten och grytorna och gör allt inklusive dansar nakna med varann på torget och fäljdaktligen skämmer ut sig. Man glömmer hela tiden – Varför får SD mer väljare ? Kan det vara så att S + MP bedriver nu egentligen en form av SD-politik? Det tragiska är att SD kommer bedriva sosse-politik när de väl kommer in en styrande position. Allt åt alla ger ännu mer popularitet. Tänk Er ett SD som dessutom har kontroll över FRAs alla verktyg….och är kompisar med Putin….tjena. Det kommer bli en guppig väg framöver, men det hade inte behövt bli det om politikerna hade förstånd och ryggrad.
Iofs så fanns ju I Tyskland ett relativt starkt kommunistparti som komplicerade sakerna ytterligare.
Vi har ju miljöpartiet och vänsterpartiet – båda lite galna och inte mogna att leda ett land.
Ytterligare en idiotanalys, den här gången av Hannes Delling i Svenska Dagbladet:
"Men 2018 kan hon (Lööf) och Björklund tvingas välja att ge just någon av dessa motpoler inflytande genom att:
1. Stödja Anna Kinberg Batra, som i sin tur stöds av SD.
2. Stödja en S-regering.
Sett till Lööfs debattartikel är detta ett val mellan pest eller kolera."
Nej, hur svårt ska det vara att förstå att bara för Hitler var vegetarian, så betyder det inte att alla som äter kött är rasister. Att stödja M är inte att stödja SD. Det är inte ett val mellan pest eller kolera.
Intressant debattartikel som gör gällande att det var FP och KD som inte gick med på extraval 2014.
https://www.svd.se/svart-for-valjarna-att-komma-over-sveket-med-do/om/debatten-om-moderaterna
Det här är pusselbiten som har fattats. Skulle vara intressant att höra Björklund kommentera det. Om jag vore alliansväljare och det var FP/Björklund som var ansvariga för DÖ så skulle jag aldrig rösta på det partiet igen.
En röst på dem 2018 är att ge Löfven makten.
Som jag ser det är Batra den enda som agerar korrekt nu. Hon borde inte straffas av opinionen.