Det finns en vanföreställning att man inte hjälps åt vid kris, utan att det blir alla-mot-alla. All erfarenhet visar dock att människor hjälper varandra vid kris, speciellt initialt. Missuppfattningen är antagligen vanligast bland nyblivna sk preppers, vilket är naturligt då de börjat fokusera på den personliga krisberedskapen. Men samhällskontraktet upphör aldrig att existera, även om det kan skrivas om – människan är självorganiserande och det uppstår alltid nya strukturer även vid en längre kris.
All erfarenhet visar att vid kris, liten som stor, så är den första reaktionen att man hjälps åt.
Det kan handla om en liten kris, som en bilolycka. Eller en stor omfattande kris.
Några konkreta exempel.
Det stora strömavbrottet i nordöstra USA och Kanada 2003 är ett exempel. Blev det upplopp på New Yorks gator? Nej. Istället höll kvartersbutikerna öppet extra och gav bort batterier och stearinljus till sina kunder. Man tog inte ens extra betalt eller höjde priserna, utan gav bort detta. Människor samlades på gatorna och drog igång sina grillar, så man gemensamt kunde grilla det man hade i kyl och frys innan det blev dåligt. Varför gav man bort det viktigaste tro? Kanske för att butiksägarna är medvetna om att de existerar i ett socialt sammanhang och knappast kommer överleva som butik om de ägnade sig åt ocker vid kris. Vilken kund tror du kommer tillbaka om du utnyttjar dina kunder vid en kris?
Det cirkulerar filmer från New Orleans och stormarna Rita och Katrina, t ex den där en folksamling till synes ser ut att plundra en butik, och det var inklusive poliser som deltog. Verkligheten var att polisen, i samarbete med butiksägaren, öppnade upp butiken för att strandsatta nödställda fritt skulle få tillgång till vatten, mat, filtar mm. Så ja, människor roffade åt sig framför ögonen på poliser, som också plockade på sig saker, men det var alltså en officiellt sanktionerad aktion. Det handlade om att hjälpa, inte om kriminalitet.
När det blir en katastrofal jordbävning i utsatta områden, så faller inte samhället samman till Mad Max och vapnen åker fram, utan istället börjar lokalbefolkningen omedelbart med att tillsammans försöka rädda personer ur raserade hus.
I Syrien har de vita hjälmarna i åratal självuppoffrande och med risk för sitt eget liv (och många egna dödsfall) räddat människor ur spillrorna av hus raserade av Assads tunnbomber och senare efter ryska bombningar av civilbefolkningen. Ett mycket typiskt exempel på självorganiserande mänskligt samhälle.
När stormen Gudrun slog till var den första reaktionen hos de allra flesta boende på landsbygden att börja röja vägar så de blev farbara – inte bara för egen del, utan även i timmar, rent av dagar, jobba för att röja väg in till isolerade och strandsatta. Helt i egen självorganiserande regi.
Själv har jag nästan behövt säga nej till hjälpsamma grannar, som velat hjälpa till med att kapa upp fallna träd efter stormar, fastän de inte ens har adekvat skyddsutrustning.
Så här fortsätter det.
Dock är det så att sk rövhattar förblir rövhattar även vid kris, och kan utnyttja situationen. De som tjänade mest på inbördeskrigen i ex-Jugoslavien var kriminella. Men vanliga människor förvandlas inte till rövhattar för att det blir kris.
Sedan är det en annan fråga vad som händer på sikt, och när det inte finns en fungerande omvärld som på sikt kommer in med hjälp, och situationen aldrig normaliseras?
Även då kommer samhället självorganiseras, men förändras. Samhällskontraktet kan skrivas om, men kommer finnas kvar.
Mina romaner i Stjärnklart-serien visar på en sådan självorganisering, även om en del uppfattat den som att den skildrar alla-mot-alla. Men det gör den inte. Det uppstår ganska snabbt en självorganisering i Göteborg som exempel, även om den organiseringen sedan faller sönder på grund av en ny externalitet, samtidigt som en ny uppstår. Kom ihåg att självorganisering inte nödvändigtvis betyder att alla går runt och pruttar regnbågar. Och sedan skildras i epilogen av Stjärnklart, liksom i Stjärnfall, det nya självorganiserade samhälle som på sikt uppstår. Dessutom finns en del sedelärande kring vad som händer med den som tror sig kunna klara sig själv – det visar sig att det först är när man hamnar i ett socialt sammanhang och i ett självorganiserande samhälle, som man faktiskt kan finna stabilitet och i slutändan överlevnad. Men man läser en bok som man vill och jag kan inte ta ifrån någon deras egen tolkning.
Vägen till självorganisering kan vara stökig, men någon form av civilisation kommer alltid uppstå även vid totalt sammanbrott. Och vid normala kriser på dagar eller veckor, så hjälps man faktiskt åt.
Prepping har dock en viktig funktion ändå – det bidrar till resurser, möjligheten att ge hjälp till andra, möjligheten att inte vara en belastning och därmed ha kapacitet att hjälpa om det så är med att kapa fallna träd, samt förstås med kunskaper och kompetens.
Krismedvetenheten och medvetenheten om ansvar för personlig beredskap har ökat de senaste åren. Med många nya medvetna så är det lätt att dessa hamnar i fallgropar som alla-mot-alla, speciellt som prepping för många intialt handlar om att se till den personliga beredskapen. Det är naturligt att börja där, och då kanske man hamnar i en alla-mot-alla och en mans världskrig. Men när man väl har sina egna personliga förberedelser på plats inser man förhoppningsvis att man inte existerar utanför omvärlden, utan i ett socialt sammanhang.
Och jag kan lova att den prepper som vid kris genast rullar ut sitt preppade lager av rakbladstaggtråd (true story, rätt billigt att införskaffa tillräckligt för villan) och skjuter ner varenda person som visar sig i närheten av prepperns bug out location (eller bug in), inte blir långlivad. Den personen kommer ganska omgående självorganiseras bort av de mer fungerande delarna av samhället. Att skjuta ner någon som ber om hjälp kallas inte prepping. Det kallas för mord. Och straffas ungefär lika i alla samhällen, etablerade eller självorganiserade.
67 kommentarer
Inte ens i Mad Max är det alla mot alla. Både folket i raffinaderiet och läderbögarna är ju organiserade i hierarkier med klara ledargestalter. Vad som kanske är troligare vid en kollaps är att det blir grupper mot grupper om inte ett centralt våldsmonopol i form av polis eller militär finns till hands för att upprätthålla ordningen.
Klassiska TV-serien Jericho kan ju rekommenderas i sammanhanget. Där ger sig två olika grupper på varandra till slut, i form av två småstäder med lite olika tillgångar och resurser.
Jag tror dock att vid en längre katastrof blir det just "Dock är det så att sk rövhattar förblir rövhattar även vid kris" som blir det som gör att samhällskontraktet inte längre gäller.
Om 5 % blir "rövhattar" så gäller det för resterande 95% att klara sig från att bli dödade och plundrade på sina förnödenheter och det blir troligen utmaningen som gör att endast de starka skulle överleva.
Eller så organiserar de 95% sig för att just skydda sig mot de 5%
Ja när det blivit "för stora förluster" så blir det nog så.
Upprepar tipset om Jericho som hanterar precis dessa frågor. Mycket bra serie… på samma tema, finns det någon mer _bra_ postapokalyps-TV-serie?
Filmer finns det gott om (Max Max som exempel, men även mer brutala kärnvapenkrigsskildringar som Threads och The Day After).
Under the dome har ett liknande tema som Jericho då en stad på amerikanska landsbygden blir avskild från omvärlden.
"sk rövhattar förblir rövhattar även vid kris" Di där rövhattarna, är det en variant av de här pink pussy-mössorna som är så hett just nu? 😉
Såg en stickbeskrivning någonstans.
Skall se till att hustrun inte får syn på´n…
Hon kanske både stickar den –
Och sticker…
Du får skylla dig själv när du inte stuckit henne nog med gadden
Har jag ju!
Givit upphov till trenne kids.
Således mer än de där 2.2 som säger behövas för att befolkningen skall öka…
Sedan jag började läsa den här bloggen har jag skaffat ett litet förråd av mat, vatten, stormkök och annan utrustning så man kan klara sig ett par veckor. Jag har också plockat fram kartor och gjort bug out-planer.
Man kanske också borde göra någon sorts social prepping. Exempelvis kolla vilka grannar, vänner och bekanta som man skulle kunna samarbeta med vid en kris. Man kan ju nu innan det har hänt något ta med sig blommor och rulltårta till släktingar och vänner med hus på landet som det var länge sedan man hälsade på.
Man kunde ju också tänka på att lägga upp små lager av saker som kan bli begärliga i kris för att göra folk samarbetsvilliga. Möjligtvis kan vattenreningstabletter vara exempel på detta.
Kort sagt så kommer jag nog att ägna några timmar åt att tänka på både hur jag kan få hjälp av andra vid en kris och hur jag själv skulle kunna hjälpa till. Detta blogginlägg om de sociala bitarna av en kris tycker jag är mycket bra.
Dock Phil, om du bara gör det för att kunna ta hjälp av dem om det smäller så finns det en viss risk att det kan uppfattas som lite falskt.
gbd crvx, om du hade skrivit beräknande hade jag kunnat hålla med, men falskt nej. Jag är inte ute efter att luras, jag är ute efter att underlätta situationer där man kan samarbeta så att alla tjänar på det.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Jag tror vi tycker samma, egentligen. Jag menade att om det är beräknande så skinner det nog igenom.
Man kanske kan bidraga med ett visst yrkeskunnande även.
Byteshandel.
Har för mig bloggaren tog upp det någon gång.
Viss utrustning i rätt skick borde ju gå att ha redo.
gbd vrx, du menar att släktingarna ute på landet (bra bug out-location) som inte har hört av mig på flera år, undrar varför jag helt plötsligt hälsar på dem. Det är möjligt, men man kan ju faktiskt passa på att umgås och ha det genuint trevligt också. Det kan ju finnas många anledningar till att bli bättre på att underhålla sina kontaktnät.
Men jag tror fortfarande att det är bra om personer som har preppat sig med mat, dryck och utrustning också har en viss beredskap när det gäller den sociala biten.
Jo, sen så funkar nog människan så att även något som börjar beräknande kan bli genuint, såvida man inte är psykopat
Skönt att jag inte är släkt med dig Phlin.
Jag citerar bonden Paavo innan Skepparn gör:
»Kvinna, kvinna, den blott tål att prövas,
som en nödställd nästa ej förskjuter.
Blanda du till hälften bark i brödet,
ty förfrusen står vår grannes åker!»
Märkligt nog hann min tanke ej så långt norrut!
Jag fastnade för att bloggaren inte unnar G att bli kallad orkan!
Svagt.
Tänker annars på ett ilsket blåsande november 1969.
Folk i bygden hjälptes faktiskt åt riktigt rejält efter att det ovädret dragit förbi.
Ingen katastrof, men vid övergången till högertrafik kändes
stämningen mellan trafikanterna mycket hjälpsammare en lång tid efter.
Allt från min fatabur…
jo minns också stormen 1969. Skillnaden mot nu är att då var vi fortfarande en genuin folkstam.
Så kom det också. Finns det någon fråga SD-svansen inte kan få att handla om invandring?
På vilket sätt menar du att det skulle vara en irrelevant kommentar?
Vilken värklighet lever du i? Vakna upp och se dig omkring.
@MartinL
Tyvärr har Göran rätt, om det skulle vara 5 % "rövhattar" så kommer en majoritet av dessa inte vara ursprungssvenskar.
Har du någon gång sista åren varit i ett Svenskt fängelse så förstår jag vad jag menar.
Men jag vill tillägga att samtligt kommer såklart de absolut flesta oavsett var de kommer ifrån vara "de goda".
Det sociala kontraktet mellan människor varierar kraftigt beroende på bl.a. hur tidigare sociala kontrakt fungerat.
Jag tror att folket i USA har en benägenhet att vara naturligt solidariska mm. Detta i mycket större utsträckning än t.ex. de som levt under "solidaritetens" förtryck.
Det är åtminstone vad jag TROR
Kanske, fast rent sociologiskt kan vi ju också konstatera att kommunismen (för det är ju det du tänker på) höll greppet om, säg, Polen eller östtyskland 45-90, dvs under 45 år. Det är inte ens en generation. Uppfattningen om hur, när var man ska vara solidarisk kan nog överleva längre än så. Läser man t ex Fukuyama så byggs samhällen alltid med civilisationsuppfattningar lager-på-lager, dvs den rådande politiska ordningen blir en överbyggnad ovanpå gamla lojaliteter, religioner, uppfattningar, seder och bruk.
Så man ska nog inte överdriva det senaste politiska experimentets betydelse. Ryssland hade t ex livegenskap och slaveri väldigt långt fram i tiden, ev brist på solidaritet kan ju lika gärna bero på det som på kommunismen.
När det gäller USA, är du säker på att det inte är gamla latinska eller engelska seder som dröjer kvar? Många av deras seder och bruk överhuvudtaget har ju sitt ursprung i utlandet. De största språken, t ex.
Det skulle ju iofs förklara att den ryska imperialismen fortsatte under Sovjetunionen och sedan under Ryska federationen.
En självklar äganderätt, folkligt hyfsat förankrad trygghet i den. Tror jag ger en mycket större benägenhet att vara öppen och dela, hjärtligt och därmed komma närmare varandra i kris.
Rysk imperialism handlar lika mycket om förödmjukelsen mm. som gjort den möjlig TROR jag. Västs hot mot Putin, bör ses ur ett perspetiv där rysk befolkning också är hotad.
Jag tror inte att det är särskilt svårt att övertyga gemene ryss om att de behöver visa rysk nationell imperialistisk styrka. Nationell prepping…
Men vafan vet jag egentligen, som vare sig varit i USA eller Ryssland.
Magnus, titta längre bak än 1990-talet.
Jag tror det är svårt att uttala sig generellt på det sättet. "En självklar äganderätt" finns absolut inte i Ryssland, ändå är folk snällare emot fyllon på tunnelbanan där än här. Antagligen helt enkelt för att det är mer accepterat att vara dyngrak där – det har nog inte med äganderätten att göra.
Och på vilket sätt är äganderätten "självklar" i något land överhuvudtaget? Enligt vilken ägandeprincip? Det finns så klart olika rättstraditioner, t ex. I vissa länder äger man helt självklart sin fru eller sina slavar…
gbd crvx
Ja.
Vill vi förstå WW2, måste vi titta på WW1 mm.
Kalla kriget är förlängningen av WW2.
Vi kan se massor av upprepningar av agerande samt reagerande mm.
Kyrkans reaktion på tryckpressen, replikeras av dagens media inför det fria internet mm. Det nästan exakt.
Ben Dover
Ja… Det jag menar med min jämförelse på öststater, är synen på solidaritet.
Öststatare köper inte våran postmoderna syn på solidaritet… De har sett vad den har att erbjuda.
Se på den Ryska staten I princip sedan Ivan den förskräcklige, så har det handlat väldigt mycket om just expansion.
Cornu tog upp bra exempel på en hjärtlig solidaritet som jag tror lever och frodas i en kultur som inte präglad av en påtvingad solidaritet.
Skall inte staten ta hand om oss?
De tar ju utan tvekan betalt för den tjänsten, eller?
Vi betalar ju t.o.m. för att våra grannar skall tas väl omhand, även om vi tycker att vi klarar oss.
Hur ser vi och "öststaterna" (vilka som nu räknas dit) olika på solidaritet? Säkert på 100 olika sätt men vad är det DU avser?
Tack för frågan Ben Dover!
Det jag syftar på är synen på rättigheter och skyldigheter gentemot omgivningen.
Polen mm. menar jag, verkar vara vaxinerade mot idéerna som förgiftat den Svenskt påtvingade solidariteten.
Jag tycker att solidaritet skall komma ifrån hjärtat. Respektfullt.
"Öststatare köper inte våran postmoderna syn på solidaritet… De har sett vad den har att erbjuda" Skulle du kunna utveckla det här? Det verkar som att du har en massa tankar I huvet som du inte lyckas trycka ut I kommentarerna och förväntar dis att vi ska veta vad du tanker.
"Synen på rättigheter och skyldigheter gentemot omgivningen"?
Sjukt ospecifikt, kan det vara aborträtten som avses?
Svovjet hade i mina ögon en identitetspolitik som ligger i mina ögon för nära de som talar om att "riva strukturer". Samtidigt bygger de mer drakoniska strukturer.
Jag är oroad…
Kittet mellan oss bryts ned, vi kränker varandra demoniserar mm.
DN´s kulturredaktion skulle tveklöst kalla 50% av Lars´s läsare för nazister. Samtidigt är det DN kulturredaktion som bär solidaritetens fana.
Nu lägger jag ned diskussen för min del.
Men vafan…
Har män aborträtt?
Intressant diskussion:
Jag tror att Magnus Persson tänker att de i öststaterna i allmänhet hellre har låg skatt än tex allomfattande sjukförsäkring. Det tror inte jag, men har inga belägg för det.
Den största skillnaden mellan oss och östländerna finns nog i synen på familjen och vår i internationell jämförelse väldigt omfattande barnomsorg och föräldraledighet. Detta system bör förstås som ett sätt att säkerställa att det sätts tillräckligt med barn till världen i Sverige, något som flera andra Europeiska länder har lite problem med. Systemet är alltså inte i första hand till för individen, och därför inte alltid så attraktivt kanske.
Min uppfattning är också att flera östländer har problem med den nationella identiteten, och det kan förstås göra att man har svårare att hantera influenser från andra länder, via tex invandring. Lite som det var i början på 1900-talet i de flesta västeuropeiska länder.
Kul att man måste sitta och gissa vad debattörerna menar, istället för att de talar om det.
När det gäller "öst" så är det likadant i Sydeuropa. En stor del av såväl öst som syd är katolska eller ortodoxa. Det kanske är det som har betydelse?
Östländerna minns kanske också tvångsmigration och den ryska imperialismen, det kan ju vara ett skäl att vara emot större migration.
Östländerna är dock inte alls några libertarianska paradis om man nu tror det.
Ja, religionen spelar roll, men den var ju förtryckt under kommunisttiden, så jag ser religionens framväxt på nytt, mer som svaret på ett behov än att behoven uppstår ur religionen. Men självklart finns en växelverkan där religionen inför punkter enligt den egna agendan.
Var det inte Tensa som hade strömavrott i sex timmar för några år sedan, som resulterade i omfattande plundring och skadegörelse? Nysvenskarna i förorterna skulle bara se det som en ursäkt att skapa kaos.
Det är nog där risken ligger vad det gäller Sverige!
Jo, de 5% rövhålen i Tensta, Biskopsgården eller Rosengård skulle nog ta tillfället i akt och ett tag har de nog våldsmonopol men sedan kommer det självorgansiernade samhället ta hand om dessa.
Så är det nog. Jag har inga belägg men jag tror att många invandrare inte känner sig som svenskar eller ens som en del av samhället och då kan det säkert bli såhär.
Det är just att överleva på det att det kan bli ett "sedan".
Vi äro ju som det heter "fredsskadade".
Bra inlägg! Nyttigt med den här typen av perspektiv.
Suburbia isnt the safe haven many believe it to be. And guess who is covering up the threat? That’s right. The mainstream news.
?
"Media" skönmålar för att lugna,det blir kaos på nolltid i vissa onråden precis som någon påpekat innan i tråden.
Folk vet att grannen har,då får grannen dela med sej såklart,kanske inte i samförstånd så att säga.
Historien visar att plötsliga katastrofer inte ger upphov till mad max samhället, det är långsamt förfall som leder till detta. En ond cirkel som gör att samhället fungerar sämre och sämre tills det inte längre fungerar alls.
Tvärtom så visar historien att plötsliga katastrofer återhämtar samhället snabbt, mycket därför att kompetensen och resurserna att återuppbygga finns.
I scenariot med det långsamma förfallet pratar vi om en mycket lång period med sämre fungerande infrastruktur, utbildning, ja stagnation som till slut gör att kunskap och resurser till återuppbyggnad helt enkelt inte längre finns.
Trots min i grunden pessimistiska inställning till vart väst i allmänhet och sverige i synnerhet är på väg så är vi inte där än.
Håller med. Men vi har ju ett par ordentliga kriser framför oss och med lite tur så kan de skaka om oss tillräckligt för att få oss på rätt bana igen.
Se bara på Odins hjälpsamma gossar-som gärna skyddar mot faror som hotar flickorna i natten.
Lika oorganiserade och objektiva som gossarna med de vita hjälmarna!
Men det visste ni väl?
Ja det som tror att "Vita hjälmarna" i Aleppo var någon form av "godhets riddare" som hjälpte alla mänskor som blev skadade tycker jag skall se denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=rUhe87r5bEE
Jag såg på hela den där presskonferensen tidigare, Eva Bartlett framstår i mina ögon som trovärdig. Men jag kan ha fel, konstigare saker har hänt. Det pågår en form av smutskastningskampanj mot henne där man försöker få henne att framstå som en judehatande foliehatt. Dock talar hennes meriter för motsatsen. Samt att jag har svårt att se syftet till varför hon skulle ljuga om sina observationer.
Vad gäller själva klippet som du länkar till så hade jag glömt just den delen om Vita hjälmarna. Den som är för lat för att kolla klipp så kan jag informera om att klippet säger att dom är dåliga. Mycket dåliga. Sponsrade av "väst" med hundratals miljoner och inte alls den oberoende "hjälporganisation" som dom vill framstå som. Och definitivt inte en produkt av ett "självorganiserande mänskligt samhälle." som Lars refererar till.
1:27 in i länken från Milda Webben ovanför.
Vad gäller preppers som vill skjuta först och fråga sen så är det omöjligt för någon att veta hur människor kommer reagera i en långdragen kris. Och då menar jag en händelse som gör att kapital och yta blir sekundärt till grundläggande behov som föda och värme. Sverige är på många sätt annorlunda med den kulturella uppbyggnad vi har. Och då menar jag inte bara invandring utan även kyrkans betydelse(brist av), familjens/släktens betydelse och hur vi svenskar ser på oss själva. Och tar man dessa aspekter i beaktande så kan jag inte komma på ett enda bra exempel på en kris som varat längre än 1 vecka eller där det varit regionalt på så sätt att nationen i sig fortfarande fungerar även om det råder totalt kaos i vissa delar av landet.
Därför tycker jag även att exempel som lokala naturkatastrofer eller strömavbrott är dåliga exempel. Dom flesta människor har ett konsekvenstänkande (om inte bör du äta Ritalin) och då vet man också att konsekvensen av att bryta mot lagen och samhällets koder för kortsiktig framgång blir kännbart senare. Är det anarki på riktigt så lever man för dagen, allt annat är en illusion.
Folk som hjälps åt i Baltimore,verkligen hjälps åt.
😁
https://youtu.be/st4IHokD4Jc
"Jordens invånare kommer att komma överens först när vi får en gemensam fiende från yttre rymden". Aldous Huxley (fritt citat) samt
“Maybe this world is another planet’s hell.”
Hjälpsamhet, gäller det alla generationer? Beter sig "skärmgenerationen" annorlunda? Hur beter sig de som har föräldrar som upplevt världskriget? Jag tror att det är olika hur hjälpsamma man är, beroende på sådant. Har svårt att se hur mina grannar, som inte hälsar i trapphuset och vänder bort blicken på ICA, skulle dela med sig åt mig. De är födda på sent 90-tal. Lever sina liv på internet, mycket begränsat umgänge fysiskt. Aldrig tagit i en spade, spett eller hammare i sina liv, aldrig behövt vänta på något någon gång. Aldrig tagit ansvar.
I dylika sammanhang måste man komma ihåg att Sverige är ett av världens mest extrema länder. Den senaste formen denna extremism tagit sig är att Sverige varit helt överlägset mest solidariska inom EU vad gäller mottagning av asylsökande per capita. Men detta är bara den senaste yttringen.
När det gällde att hjälpa sina medmänniskor i nöd slog Sverige förmodligen rekord i icke-solidaritet under den senaste riktiga missväxten i slutet av 1860-talet, då landet förövrigt var helt etniskt homogent. Lantbrukare i den norra landsänden som inte kunde försörja sig, vilket var väldigt svårt pga väderförhållanden med snö som låg till midsommar, fick helt enkelt svälta och vissa fall svälta ihjäl samtidigt som den svenska spannmålsexporten från den södra landsänden slog rekord. Det ansågs på den tiden som rimligare än att ge bort spannmålet som allmosor till svältande eftersom en farlig lättja kunde sprida sig om försörjning ordnades för personer som inte arbetat. Sen må man ha hjälpt varandra på lokal nivå men där satt alla i samma båt.
Det blir intressant att se vart pendeln slår nästa gång…
Har även jag läst om det där!
England ville visst hjälpa Sverige.
Men att stötta Irländarna – i h-e heller.
Inte lätt att förstå människor.
De flesta kommer nog hjälpa varandra, vanliga människor, de allra flesta alltså. Finns dock risk att dräggen kommer fram fort tyvärr. Kommer att tänka på en dokumentär om Estonia där det vittnades, tragiskt nog, om folk som försökte dra nytta av situationen genom att helt enkelt råna folk på guldsmycken, klockor etc under förlisningen. Helt sjukt, hade svårt att tro på det, så sjukt var det, det, ett flertal som överlevde vittnade om detta. Högst troligt några som hade gjort det ett antal gånger tidigare. Förhoppningsvis fick de sitt straff strax därefter.
Lärdom av detta: hjälp andra och var samtidigt beredd på att situationen kan förändras obehagligt snabbt?
Rädslan syns än mer.
http://www.sydsvenskan.se/2017-01-20/raddningstjanstens-nya-chef-vill-oka-var-hushallsberedskap