PostNord (“Posten”) tar inget ansvar för stölder av post i deras anläggningar. Tydligen är man helt oförsäkrade och vägrar betala ut någon ersättning till kunder som fått sina försändelser stulan vid inbrott hos PostNord. Detta har drabbat läsaren demoman vid en beställning via postorder online, utan alternativ för leverans.
Postens “ursäkt”. Källa: demoman |
Svårare än så här är det alltså inte. För Posten.
“Det är dessvärre inte möjligt att få ersättning för försändelser som försvunnit.”
Demoman har alltså drabbats av att ett postorderköpt paket, där enda alternativet för leverans var PostNord, försvunnit. Det är inget vederbörande själv valt.
Posten har som bekant landets kanske sämsta och otrevligaste kundtjänst så att ringa dem gör man bara om man är masochist. Eller inte ringt dem förut.
Härom veckan kom ett nytt bankkort inte fram till mig med posten, utan försvann spårlöst. Min egen brevlåda är låst, så bankkortet måste försvunnit hos PostNord. Eftersom jag inte vill bli utskälld och bespottad av “kundtjänst” hos PostNord har jag dock inte anmält det hela. Kortet är förstås spärrat.
Tillägg: På Twitter kommenterar PostNord att de har så mycket stölder att om de skulle försäkra sina depåer så skulle portot behöva höjas kraftigt.
@Cornubot Vi har alternativ med försäkrat innehåll: https://t.co/QNmn0sqRXY
Generell försäkring skulle kräva kraftigt höjt porto.
— PostNord (@PostNordKom) September 1, 2016
39 kommentarer
Fast vill vi betala vad det kostar att få paket utdelade, posten kommer före lunch, inbrottsäkra lådor, brevet framme dagen efter osv?
Allt detta kostar. Att krympa kostymen går inte, då blir det färre som delar ut post. Att ta bort vinatkraven, tja det är väl halvprivat i nyliberalismens avregleringstidevarv..
Som man bäddar får man ligga.
Jo. Tyvärr gick vi på en nitlott denna gång då det enda fraktalternativet för postorder var PostNord. Använder aldrig PostNord för att skicka paket annars.
Men är paketet verkligen "ditt" när du inte ens fått det?
Är det inte avsändaren som får lida förlust när dennes utskick inte kom fram?
Precis. I alla fall om man skickar eller mottar något rekommenderat så är det ju försäkrat samt ofta inte betalt förrän vid uthämtandet. En smidig gardering är ju att beställa mot faktura som ju ofta kommer i paketet. Oavsett så kan du bevisa att du inte fått eller hämtat ut paketet och därför inte skall betala för det. Skickar man paket som brev så kan ju däremot problemet uppstå.
Vad är det man ska få ersättning för om brevet inte kommer fram? Du har inte lidit någon skada av det.
Normalt är lagstiftning avseende tex försvunnen eller stulen post så att det räcker med att få ett intyg likt det ovan för att företag ska ge kunden extra respit eller backa på tidigare påminnelser eller avslut av tjänster som en följd av att post stulits.
Handlar det om rena varor som ska levereras som försvinner får man se till att betala den extra slant det kostar för att skicka försändelsen på annat sätt, men det blir så klart dyrare då det inkluderar kontroller och försäkringar vilket kostnaden för vanliga brev inte inkluderar.
I det fallet då det handlar om brev OCH paket så kan du potentiellt förlora tusentals kronor i värde för att du använder uschliga PostNord.
Varför skickar du produkter av ett högt värde som en vanlig brevförsändelse?
Sen är ju rubriken något bedräglig, är en buntlåda placerad på stan en del av postens anläggningar?
Det är så klart tråkigt när det händer och att det händer men det kan inte direkt vara en nyhet att det är så här det sköt och alltid har skötts. Köp en dyrare försändelsevariant så är du försäkrad och det finns inbyggda mekanismer för kontroll. Att varje brev med ett frimärke på skulle ha någon slags garantileverans skulle leda till att vykort kostade mångdubbelt mer att leverera, vill vi det?
Cornu skrev aldrig att detta handlar om att jag har beställt paket på postorder, och de har gått förlorade…
Nej, men förklara då i klartext vad du gjort och vad som hänt?
Jag har heller inte pratat om postorder.
Hittills låter det som att du skulle ha fått något skickat till dig med ett högre värde som skickades som en brevförsändelse som stals ur en buntlåda.
Ok, i klartext:
1. Beställt varor via postorder (som endast går att få levererade med postpaket PostNord).
2. Väntat på att varorna skall levereras.
3. Fick pappret om stöld i buntlådorna.
4. Betalat fakturorna för olevererade paket till postorderföretagen utan att få levererat varorna.
Men några postpaket finns det absolut inte i buntlådorna. Där finns räkningar, reklam och vykort. Typ.
Möjligtvis har en brevavisering för ett postpaket blivit stulen, men då krävs urkundsförfalskning av tjuven för att få tag i ditt paket. Paketet ligger med största sannolikhet och väntar på dig på ditt utlämningsställe, och avsändaren kan säkert förse dig med tillräcklig information för att du ska kunna gå och hämta det.
Har någon en fordran på posten för grejer som försvinner så är det väl avsändaren, alltså beställaren av tjänsten, och då bara om den beställda tjänsten inkluderar en försäkring. Du kan å din sida ha en fordran på avsändaren, beroende på vad du har ingått för avtal med denna.
@Demoman 10:53
"Cornu skrev aldrig att detta handlar om att jag har beställt paket på postorder, och de har gått förlorade…"
Jag förstår inte. Detta motstrider enligt mig följande som står i blogginlägget:
"Demoman har alltså drabbats av att ett postorderköpt paket, där enda alternativet för leverans var PostNord, försvunnit."
Vad är det som gäller? Är inte de bägge citaten motstridiga?
Sedan undrar jag mot bakgrund av din punktlista i kommentar 11:37, om du betalade fakturorna efter den 30 augusti 2016 (dateringen på "stöld"-papperet)? Man får det intrycket. Kunde du inte i så fall ha avvaktat några dagar med betalningen?
Lars tillägg är konsekvent med det jag skrev innan.
Började undra om jag hade läst hela Lars inlägg tidigare när det plötsligt stod en del saker som jag inte såg från början. Det är alltså ett tillägg i inlägget?
Men återigen att du väljer att köpa en produkt från ett ställe som bara levererar oförsäkrat och med postpaket är ett val du gör. Du kan säkert hitta en annan säljare av samma produkt eller någon som säljer motsvarande produkt eller helt enkelt avstå. Det är ett val du gjort att handla där och du kände till riskerna, om än små, och valde handla där ändå.
Trist att det drabbade dig men det är sånt som händer och det bör inte förvåna någon att det ibland händer och vad konsekvensen är.
PS, m,in kusin skickade några guldmynt i ett kuvert till mig förra veckan men det kuvertet verkar ha stulits. Kan jag ringa posten och be om ersättning för det, vilket nummer ska jag ringa? Sätter de in pengar direkt på mitt konto?
@D.L.
Förutsatt att det var Postnord så bröt han i så fall mot deras regler så det kan du glömma
http://www.postnord.se/sv/privat/skicka/forbered-dig-hemma/vad-far-du-skicka/Sidor/vad-far-du-skicka.aspx
"Dyrbart innehåll
Dyrbart innehåll är till exempel guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och värdepapper."
Det ser ut som ett klassiskt klipp o klistra-fel med olika typsnitt (fontstorlek kanske= där i texten.
Skicka rekommenderat, så fås garantier mot denna typ stölder!
Hur ofta skickas paket man beställer på postorder rekommenderat?
Från Kina, ganska ofta. Något är skumt med fraktkostnader därifrån.
@demoman 10:56
Vet ej och och frågan är ointressant!
Bankkort och pin-koder borde skickas rekommenderat, vilket inte görs!
Paket kan hämtas ut hos postombud, om paketen är för stora. Försök att få hämta ut paketen hos postombud, av säkerhetsskäl.
Men om du ska ha hemleverans av paket så får du räkna med att paketen kan bli stulna i buntlådor.
Man saknar preneoliberala tidens postkontor!
Kan bero på att vi har bland världens dyraste rekommendationskostnader. Högre än sgs alla länder jag känner till, varav många med avsevärt högre löneläge.
En märklig sak är ju även att postverket måste ge vissa utländska företag ordentligt höga rabatter för jag kan handla prylar på ebay för under $1 inklusive frakt och för samma pengar kan jag själv inte ens skicka ett brev till grannen.
Sådan är överenskommelsen- v äi distribuerar era brev fritt och ni våra, oavsett portokostnad. Har funnits fall där der.lönat sig att posta från över gränsen nere i Joropa….
Är det från Kina så tror jag att det är Kinesiska staten som betalar frakten.
Äsch, alla vet ju att det är Karl-Bertil Johnsson som är tjyven.
Haha.
Det är postorderföretaget som valt PostNord och att sända oförsäkrat. Kommer paketet inte fram så får de skicka ett nytt, det behöver inte demoman stå för.
Vad är problemet? Det är väl bra att det finns oförsäkrade alternativ när man skickar saker med ringa värde.
Så är det ju inte. Demoman har valt att handla från ett företag som endast har detta leveranssätt. Alltså är det Demoman som har valt leveransen. Genom att köpa en vara som ska levereras på ett specifikt sätt.
Resten håller jag med dig om.
Frågan är ju vilka leveransvillkoren är. Jag har för mig att det normala är att det levereras till kund på säljarens risk, isht när det gäller försäljning till konsument.
Eller?
Ja, det är säljarens risk, inte köparens.
http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Forsenad-vara/
Nu är det väl så att så att handlar man mot kredit, typ klarna, så "äger" dom varan tills dess att fakturan är betald.
Det är en av fördelarna med att betala med rena kreditkort och faktura.
Fakturan från klarna ska kunna bestridas med motivationen utebliven vara/leverans.
Har man betalat fakturan i förväg innan man mottagit varan så kan man nog få problem.
Men vänd dig till kreditbolaget och försök reklamera genom dom.
Tror inte det och kreditkort har inte med saken att göra då säljaren väl får betalt direkt(?).
När du köper ingår du ett bindande avtal, därmed blir säljaren skyldig att överlåta varan till köparen och köparen skyldig att överlåta pengarna till säljaren. När överlåtelsen sedan har skett så övergår ägandet också.
Vad jag vet så är det aldrig försäkring på brev. Du skriver "paket" men frågan är om det verkligen var det? Låter snarare som de skickade kuvert. Vilka företag försäkrar deras vanliga kuvert-försändeler utan någon extra försäkringsavgift?
Nu är det väl så att så att handlar man mot kredit, typ klarna, så "äger" dom varan tills dess att fakturan är betald.
Det är en av fördelarna med att betala med rena kreditkort och faktura.
Fakturan från klarna ska kunna bestridas med motivationen utebliven vara/leverans.
Har man betalat fakturan i förväg innan man mottagit varan så kan man nog få problem.
Men vänd dig till kreditbolaget och försök reklamera genom dom.
Det rör egentligen inte sakfrågan men detta är väl en del av vad som händer när statliga institutioner drivs som om de vore privatägda, vinstdrivande företag. Man börjar i modern, företagsekonomisk anda att jaga kostnader för att öka lönsamheten. Man stänger kontor, avskedar personal, sänker kvaliteten på sina "produkter", slutar med utdelning 5 dagar i veckan och höjer sina priser. Sjukvården gör likadant, ser patienter och sjukvård som en kostnad som skall undvikas.
Rätt många som missar denomans poäng och lite brorduktig attityd.
Man beställer väl en bara, klickar i leveranssätt och betalar online?
Om det finns en så pass svag länk som att laptopen kan bli stulen i posten och det tar Tid att kräva företaget på pengar.
– uselt jävla system och den svaga länken är posten som inte anpassat sin service.
Som konsument anses en vara levererad först när den tagits emot. Inte när den läggs på lådan (företagare till företagare eller privatperson till privatperson). Därför är det bara att vända sig till avsändaren och begära en ny leverans eller pengarna tillbaka.