Det gnälls en del från bittra1. människor som missat tåget i Tesla-aktien om att Tesla Motors skulle vara konkursfähigt. I verkligheten visar rörelsen vinst och positivt rörelseresultat väntas redan i år. Bolagets kraftiga expansion gör dock att det totala resultatet2. förstås är nedpressat, särskilt under 2015 med byggnationer av bland annat GigaFactory – världens största batterifabrik, tillika världens till ytan största byggnad.
Uppgifterna nedan är hämtade från 4-Traders.com:s sida om Tesla Motors financials. För 2016 och framåt handlar det alltså om en sammanställning av analytikers estimat. Verkliga utfallet bör förstås skilja sig mer eller mindre från detta.
![]() |
Tesla Motors. Omsättning och resultat 2013 – 2015 och estimat för 2016 – 2018 |
Siffrorna ovan är före det nu visat sig att Tesla Motors enligt senaste uppgifterna från Elon Musk på Twitter igår 253 000 förbokningar av Tesla Model 3 i sedanversion.
EBITDA (rörelseresultat före räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar) har varit positivt för Tesla Motors ända sedan 2013. Rörelsesultatet (EBIT) var positivt 2013 och 2014, men negativt 2015 på grund av expansionen. Men estimaten är ändå att man redan i år kommer göra ett positivt resultat, dvs vinst efter alla kostnader och efter skatt.
Tesla väntas alltså både visa upp positiv EBITDA, positivt rörelseresultat och positivt resultat för 2016. Siffrorna förväntas sedan förbättras 2017 och 2018.
Man bör fråga sig varför en del tjatar om att Tesla Motors är på väg mot konkurs. Okunniga eller bittra? Eller är det bara jante, som avskyr när något ser ut att lyckas? Eller alla tre?
Nu återstår att se hur estimaten kommer justeras framöver utifrån den orderbok Tesla nu på bara några dagar skaffat sig. Eftersom 500 000 bilar om året inte väntas nås förrän till 2020 kan vi förvänta oss att hela den planerade produktionskapaciteten för 2018 nu är fylld.
Trots positiva förväntningar så är Tesla-aktien dock skyhögt värderad, och med konjunkturen på toppen och börsen på väg nedåt ska man förstås inte investera i Tesla Motors ändå – p/e för 2018 väntas bli 61, vilket förstås är på tok för högt. Men skilj på aktiekurs och verksamhet.
Det har i övrigt framkommit en del mer detaljer. Glastaket i Model 3 är inte obligatoriskt. I övrigt bryts det av vid vindrutan, så ett stenskott i vindruta gör inte att man måste byta hela taket.
Bilen har inte en kombibaklucka, likt Model S, utan en sedanbaklucka, trots det kombiliknande utseendet.
De bilar som passagerare fick åka med i fredags svensk tid var inte grundversionerna, utan hade kraftigare acceleration på grund av att de var fyrhjulsdrivna. De hade även förbättrad fjädring, antagligen den justerbara fjädring som finns som tillval till Model S. Kända tillval idag är alltså a) glastak b) fyrhjulsdrift och snabbare acceleration och c) justerbar fjädring.
1. Till skillnad mot de som inte är bittra och vet att ett aktieköp man inte gjort inte är en förlust.
2. Resultat är vinst efter alla kostnader inklusive skatt.
8 kommentarer
Jag antar att jag är en av de bittra 🙂 … Jag skulle snarare se det som sund skeptisk hållning. Jag är mer än lätt skeptisk till affärsmodeller som bygger på att plocka subventioner från stater, man blir alldeles för beroende av politikers nycker. Dessutom blir jag skeptisk om hallelujakören blir för stor (annat exempel var Framfab). Kolla bara hur det gick med deras hembatteri… Hur hypat som helst, nu verkar det vara nedlagt, från mitt perspektiv en helt vansinnig idé. Efter ha kört elbil i 7 år så har jag (tror jag) en ganska sund och djupt genomtänkt skeptisk förhållande till just elbilar (det var dock det roligaste jag har ägt…).
Gällande subventioner blandar du nog ihop GM med Tesla. Olika bilmärken men båda kommer från USA. Övrigt gällande subventioner är det något de flesta företag jobbar på att kunna åtnjuta. Ta tex nedläggningen av Gislaved som flyttades söderut. Vilket premierades av EU som vill avindustrialisera Sverige, självklart ackompanjerat av våra egna politikers vildsinta hurrarop.
Jag köpte Tesla inför presentationen och räknar med sannolikt en vinst på investeringen. Köpte Framfab efter dåvarande chef på nätavdelningen hos Telia öste galla över Framfabs VD på ett morgonmöte. Åter på rummet ringde jag mäklaren och sedan förundrades jag över att aktien snabbt fördubblades i värde men när den fyrdubblats sålde jag alla aktier – allt för tidigt enligt facit. När det gäller Tesla gissar jag på en betydligt mindre vinst för mig.
Tesla driver på utvecklingen, men om de blir störst på elbilar om några år är tveksamt. De flesta fossiltillverkare vill i det längsta hålla kvar sin fossilproduktion, agerar för det, men säger sig ha elbilar på gång och underskattar förändringens vind.
År 2026 finns ett antal segrande bilmärken. Min gissning är att BMW är en av dem och kanske också Volvo samt Tesla samt givetvis några till medan de flesta upphört som självständiga bilföretag. Och visst finns fortfarande en viss produktion av fossila fordon.
Vänliga hälsningar
Nanotec
När jag kom in i styrelsen för en eldistributör för länge sedan var personalrepresentanten oerhört skeptisk till elbilar. De hade provat under en tid och nu var allt som andades annat än tradition otänkbart. Visst hade det gått bra att köra och ladda men elbilar var helt oanvändbara. Styrelsen var också helt sålda på kärnkraft utom jag.
Idag sitter jag inte i styrelsen men företaget går bra och levererar bara förnybar el och vd kör elbil. Ja det beror givetvis högst obetydligt om ens alls på mig. Fast det misslyckade försöket med elbil kan ha spelat en viss roll. Elbilen som det svors ve och fasa över på 90-talet hade blybatterier och därför nästan ingen som helst värme vilket är helt ohållbart för linjemontörer ute i snöstorm.
Vänliga hälsningar
Nanotec
Vad gäller stenskott så kommer både Ford och BMW att börja med "Gorilla glass" i vindrutan på high-end modeller, för minskad vikt och ökad tålighet. Kanske något för Tesla att ta efter om de vill ligga i framkant av utvecklingen.
Inte bitter men trött på hypen. Faktum är att Tesla gjorde en förlust på $889M under 2015 – trots en kassapåfyllning på $738M under året. Dessa pengar har slukats av utvecklingsproblem med model X. Nu skall ytterligare en modell göras produktionsfärdig. Eftersom kassan är tom (237 000 *1000 $ ger endast en respit) kommer ytterligare kapital behöva tas in genom aktieförsäljning. Läget för detta är kanon, men det är som visas i diagrammet många år tills Tesla kommer göra en betydande vinst vilket öppnar för att ytterligare kapital kan behöva tas in innan Model 3 är i full produktion. Längre fram när hypen lagt sig kanske inte läget för detta är lika gynnsamt.
Sen ställer jag mig frågande till hur mycket Teslas omsättning kommer öka i år. I kvartal 1 levererades 16000 bilar, mindre än de 17400 som levererades kvartal 4 2015.
Jag får nog sälla mig till kategorin "inte bitter men…".
Alla tidigare kommersiella försök till elbilar har gått ut på att göra bilarna så små och energisnåla som möjligt, vilket har lett till en torftig körupplevelse och mycket pengar för väldigt lite bil.
Tesla gjorde tvärtom och monterade starka elmotorer med stora batterier i en stor lyxig och välutrustad bil. Därmed skapade man något helt nytt och unikt, med en körupplevelse som skiljer sig från allt annat som finns på marknaden. I prisklassen runt en miljon kronor finns det massor av bilköpare som letar efter just en sådan annorlunda upplevelse.
Problemet är att nu skall Tesla in på marknaden runt 300-400 tkr med en vanlig familjebil. Man tänker sig att tillverka 500000 bilar om året eller mer. Då kommer man att upptäcka att bilkonsumenter i allmänhet vill ha betydligt mer än bara en unik körupplevelse. Man vill ha utrymmen, infotainment, krocksäkerhet, design, kombi, SUV, liten bil, stor bil, sportbil, annan kaross, annan färg, kort sagt man vill ha det som alla andra biltillverkare erbjuder, fast med eldrift. Och där kommer Tesla inte ha en chans att hänga med i utvecklingen. Det är bara att titta på hur mycket pengar Toyota, VW, Mercedes, BMW, Kia och Hyundai lägger ner på forskning och utveckling av nya bilar, för att konstatera att Teslas investeringar är peanuts i jämförelse.
Vad jag menar är att bilar och trafik är så mycket mer än bara eldrift och batterier, och att världens alla biltillverkare har ett försprång gentemot Tesla på i stort sett alla områden. I takt med att andra biltillverkare lanserar fler elbilsalternativ försvinner Teslas unika upplevelse i mängden, och med den även styrkan i varumärket.
Om tio år tror jag att det kommer att finnas massor av elbilar på våra vägar, men jag tror inte att Tesla finns kvar som biltillverkare. Möjligen finns Tesla kvar som batteritillverkare och leverantör till övriga bilindustrin, men vad gäller själva bilarna (Model S, Model X och Model 3) kommer de att vara förbikörda.
Tesla-aktien kan säkert fortfarande vara bra, men alla som har tecknat sig för nya Model 3 kan nog hålla sig för skratt när bilen skall hämtas ut om sisådär tre år…
Alltså, detta inlägg verkar tyvärr ha synnerligen lite med verkligheten att göra. Varken som det såg ut i våras eller hur det ser ut under hösten. Engångsposter för att göra "vinst" är inte mycket att hänga i julgranen för vinst. Kassaflödet är också starkt negativt. Detta innan köpet av Solar City (ett riktigt akut konkursmässigt bolag).
Detta bolag säljer en framtidsvision. Försöker kopiera Apple kring hypen av sina produkter. Apple börjar sälja sina produkter 3-13 dagar efter deras presskonferenser och efter 13 MÅNADER så lägger Tesla ner delar av sina "hypade" framtidsprojekt.
Bolag har p/s värderingar på 6-8 gånger beroende på aktuellt börskurs. Bolaget har haft ständiga problem att nå sina produktionsmål och många år fått skära ner sina ursprungliga mål. Nu talar de om att dubbla sin kapacitet 2 år i rad, kanske 3. Det är ett gigantiskt korthus. Frågan är vem som har de 5-10 miljarder USD som ytterligare behövs innan bolaget börjar mogna. Tja, är det värt 27 miljarder USD så finns de kanske. Men de kommer knappast att acceptera 25% i bolaget utan kanske närmare 50% i slutändan.
Det är en sjukt bra produkt och bil, svindyr att bygga. Genomuselt skött bolag där mjukvaruingenjörer försöker leka hårdvaruutvecklare. Fantastiska idéer, men efter köpet av Solar City så är deras problem. Det behövs så mycket mer pengar än bara till bilarna. Den delen av bolaget kommer strategiskt bli ett sänke. Synd, för bilarna hade investerare kunnat pynta för. Men inte yet another solar huge loss company.