Det svenska energiteknikbolaget Climeons revolutionerande teknik för elproduktion från låggradig spillvärme har visat sig fungera bättre än väntat. Viking Line har därför beslutat sig för att utöka samarbetet med bolaget och bygga systemet det från början i nya skepp och utreda möjligheterna att installera det på samtliga befintliga fartyg.
Climeons teknik kan producera nästan den teoretiskt maximala mängden el ur låggradig spillvärme med temperaturer om 70 – 120 grader, som annars bara går förlorad. Dit räknas t ex avgaser och kylvatten och produkten Climeon Ocean ™ har installerats på Viking Lines flaggskepp Viking Grace.
Climeon Ocean installerad ombord
på Viking Grace. |
Installationen har visat sig fungera över förväntan och minskar bränsleförbrukningen avsvärt, då mer el kan produceras från samma mängd bränsle när man tar hand om energin i avgaserna och kylvattnet.
“I ett första skede har vi nu bestämt oss för att inkludera Climeon Ocean-systemet när vi utvecklar nya fartyg. Men vi utvärderar också möjligheten att bygga om våra befintliga fartyg så att tekniken kan användas inom hela vår flotta, säger Kari Granberg, projektchef Viking Line.”
Besparingen visar sig bli 750 000 kg bränsle eller 1 900 ton CO2-utsläpp om året för ett enskild fartyg. Enligt pressmeddelandet motsvarar det 6 000 flygresor tur och retur Stockholm – Paris.
Climeon har också installationer hos SSAB, där man får betalt genom att sälja tillbaka från låggradig spillvärme producerad el till SSAB. Det installerade systemet producerar 700 MWh om året och potentiellt bedömer man marknaden för elproduktion från låggradig spillvärme till 5 000 TWh globalt.
Pressmeddelande hittar ni här och bolagets hemsida här.
Jag är aktieägare i det onoterade aktiebolaget Climeon.
5 kommentarer
Cool Grattis!
Kommer det noteras inom kort så att även vi andra kan investera?
Cool teknik men finns några uppgifter om vad anskaffnings- och driftkostnaden för en Climeonanläggning ligger på? Svårt att veta hur upphetsad man ska bli när endast halva dataunderlaget för en ev nuvärdesberäkning redovisas. IFO380 (fartygsbränsle) kostar idag ca 140 usd/ton och lågsvavlig marindiesel ca 300 usd/ton. Med en dollarkurs på 8,5 sek/usd är den potentiella bränslekostnadsbesparingen i häraden av 900k – 1 900k sek/år. Säg 2-4 Msek i framtiden med mer normala bränslekostnader – drift. Får man en Climeon för en 15 Msek?
Hur fick du tag i aktier?
Vore kul att sätta dem på spillvattnet från våra kärnkraftverk.
Apropå börsnotering så har konkurrenten Opcon sålt sin motsvarande verksamhet (Opcon Powerbox)till Kina. http://www.opcon.se/web/Pressreleaser_1_3.aspx?rid=1067555
mvh