“Your ego is writing checks your body can’t cash.” – Top Gun
Situationen som alla någorlunda tänkande människor visste skulle komma är nu här, och Sverige kan rent praktiskt inte ta emot fler asylsökande. Till och med migrationsminister Morgan Johansson (s) medgav nu på en presskonferens att boendeplatserna helt enkelt är slut.
Morgan Johansson säger nu bland annat:
“Våra boenden håller snabbt på att ta slut. Därför säger jag att Sverige inte längre kan garantera boenden för de som kommer till Sverige. […] Det handlar inte bara om boenden, utan också om att väntetiden kan komma att handla om två eller kanske till och med tre år. […] Men också vi har våra gränser och där är vi nu.”
Enligt Bonnier/DN hoppas han att detta får en dämpande effekt, men denna situation var helt förutsägbar då Sverige bara har oändligt öppna hjärtan, men inte oändligt med infrastruktur. Se det inledande citatet från Top Gun. Över en viss nivå på myndigheter och i regeringskansliet har det dock funnits ett group think, där man kört rakt in i kaklet och inte lyssnat på varningarna om verkligheten.
Det finns nu en enda korrekt sak att göra, som sparar stort lidande och stora summor pengar för både de som betalar flyktingsmugglare för att ta sig till Sverige och för svenska skattebetalare. Och det är att faktiskt informera asylaspiranter om att Sverige inte längre kan erbjuda dem en bostad utan istället peka ut övriga EU-länder som alternativ (vilket kommer göra de länderna förbannade – men Sverige har i enlighet med Dublinförordningen ingen skyldighet att ta emot en enda asylsökande som kommer via Polen, Tyskland eller Danmark).
Istället för att de ska luras till Sverige och i en allt kallare höst och snart vinter tvingas se sig övergivna på gatan, så bör regeringen omgående gå ut med en aktiv informationskampanj längs hela asylrutterna, hela vägen ner till Syrien och Nordafrika och informera.
Ja, Migrationsverket håller på att upphandla 10 000 bäddar till. Det tar ytterligare någon veckor och sedan tar det ett antal månader innan dessa bäddar är redo fullt ut. De fylls upp på en dryg vecka, om man nu kan ordna fram 10 000 dito, men det tar månader att få dem i drift. Smälteryd ovan är ett gott exempel på att allt inte är så enkelt som man tror över en viss chefsnivå. Föreslår att högre chefer hälsar på verklighetens folk.
I övrigt sägs enligt uppgift EU:s gränsbevakning Frontex börja få slut på pengar.
Nej, Morgan Johansson, att vara en ansvarig minister är att leda, inte att “hoppas”. Information är billigt. Se till att sprida den aktivt, så sparas stort och helt onödigt lidande.
Man ska också vara helt tydlig, vilket jag varit hela tiden, med att samtliga “tillfälliga” lösningar som gymnastiksalar och “tillfälliga” kontrakt med Migrationsverket blir permanenta (tills vidare) – det finns helt enkelt ingenstans för kommunerna att ta emot asylströmmen i “riktiga bostäder”. Ett och annat fjällhotell som tänkte tjäna lite enkla pengar innan skidsäsongen drar igång kommer nog bli överraskade senare i vinter. Jämför att Kungsbacka kunde ordna 100 platser när de förväntas påtvingas 1500 asylsökande när kommunplaceringen blir tvingande. Likt Morgan Johansson (s) nu säger kommer det helt enkelt bli likadant på kommunnivå. Det går inte att ta emot till bostäder som inte finns hur mycket man än vill.
Som tidigare konstaterat för drygt två veckor sedan hade redan asylhanteringen kollapsat och gränserna var de facto helt öppna. Detta har fortfarande inte verkat nått regeringen och mina källor inom gränspolisen säger att enda chansen att de ska kunna upprätthålla svensk lag är att man helt enkelt stänger gränsen. Vi får se hur många veckor eller månader det tar innan det passerar de vattentäta skotten upp till beslutsfattarna.
Så nej, aktivt och proaktivt ledarskap från regeringen, tack. Men allt talar för fortsatt handlingsförlamad reaktivt agerande och “hoppas”-uttalanden. Kan regeringen inte leda i kris går det bra att avgå. Även om man är smartaste och bästaste tjejgänget, som vägrar ställa upp i media och istället har en supafest.
Och nej, tills man utretts och fått TUT eller PUT är man en asylsökande, inte en flykting.
Samtidigt handlar inte detta ett dugg om etnicitet, religion eller hudfärg. Ingen asylsökande som tar sig till Sverige gör något fel. De vill bara få ett bättre liv, en illusion såld till dem för stora belopp av flyktingsmugglare. Felet ligger i den svenska ohumana naiviteten att ett land på Alaskas breddgrader ska kunna ta sig an hela världens lidande, när det inte finns några praktiska möjligheter till detta.
Infrastruktur är inte bara boenden – dit räknas skolor, lärare, vårdcentraler, tandläkare, poliser, färskvatten, värme, elproduktion, mobilbasstationer och avlopp. En kommun i Mellansverige fick beskedet från Migrationsverket när en överfull asylanläggning ledde till att avloppsvatten spillde upp i dagen och ut i närmaste sjö att “då får ni väl bygga nytt avlopp – inte Migrationsverkets problem”. Nya större avlopp mitt ut i skogen tar åratal att projektera och sedan bygga. Bara att ordna servitut från alla markägare kan ta åratal.
Det finns bara en som är ansvarig för den uppkomna situationen, och det är Sveriges regering. Ytterst Stefan Löfven, men till en början bör förstås migrationsminister Morgan Johansson (s) avgå eftersom hela hans ansvarsområde totalt kollapsat. Avgå.
![]() |
Winter is coming. Är man humanist börjar man snabbt aktivt informera om att det är slut på tak över huvudet i Sverige och stänger gränsen. Allt annat är att anse som ren och skär ondska. |
160 kommentarer
Den här utvecklingen var fullt förutsägbar för 2-3 år sen. Då slängdes det dock bara med rasistkortet vad jag vill minnas; majoriteten av flyktingarna kommer som bekant ej från Syrien..
Nej. Den här situationen var inte förutsägbar för 2-3 år sedan. Visa någon som för 2-3 år sedan skrev att vi 2015 skulle ta emot 190 000 asylsökande. En lägre nivå, runt 50 000 hade vi även fortsättningsvis klarat av.
Det stod helt klart att vi hade de facto fri invandring, om man läste Tino Sanandajis eller Merit Wagers blogg. En välfärdsstat med fri invandring kommer i en värld med begränsade resurser ofrånkomligen leda till exponentiellt ökande flyktingströmmar ända till skillnaderna mellan länderna upphävts…
Snicksnack. Redan under alliansen växte utanförskapsområdena och polariseringen i samhället så det knakade. Malmö, Södertälje och Botkyrka som tagit emot flest har inte lyckats integrera sina nya människor och deras ekonomi har fallit som en sten och är nu helt beroende av stöd från resten av Sverige. Att hävda att den tillströmning som skedde under alliansen hade kunnat klaras av är okunnigt. Åtminstone klarade inte alliansen det och den nuvarande skulle absolut inte klara av det. Nej, denna situation är skapad av alla partier (utom SD som stängts ute från inflytande) och frågan är om vi har något parti som idag som klarar av att reda ut situationen som Sverige sitter i. Jag tror inte det.
Du pratar om integration. Vad som nu kollapsat är migrationshanteringen. Två olika saker.
Ok, det håller jag med om.
Jimmie Åkesson gissade på 200.000 för åren 2012-2013. Ibland är det svårt med tajmingen och ibland underskattar man.
Då skrev Maria Robsahm på Föreningen Feminitiskt Perspektiv detta:
"Men hur man än vrider och vänder på detta: Siffran 200.000 är en lögn. En propagandalögn fullt i klass med Hitlers råd i Mein Kampf ”Om du ljuger – ljug stort”.
https://feministisktperspektiv.se/2012/11/20/jimmie-akessons-stora-logner/
Så vad du säger är att Jimmie Åkesson hade fel?
Han skulle ljugit mer ja.
"Being right too soon is socially unacceptable" – Robert Heinlein
@Cornucopia Jo det var klart förutsägbart för 4 år sedan när borgarna och miljöpartiet införde dagens migrationspolitik. Den innebär bl.a. att illegala invandrare får rätt till etableringsbidrag, gratis boende och gratis sjukvård. Och asylsökande som efter Migrationsverkets utredning har bevisats sakna skyddsbehov och nekats uppehållstillstånd, vistas ändå här utan att avvisas. De registrerade illegala invandrarna är uppåt 20 000 nu redan, lika många som antalet poliser. Och de ska avvisas genom att individuellt eskorteras av två poliser när de flygs till hemlandet. Jag förstår att polisen prioriterar annat i det eskalerande inbördeskrigets Sverige.
1. Inför strikt gränskontroll och hänvisa asylsökare tillbaka till de säkra länder varifrån de kommer, dvs Tyskland och Danmark.
2. Avgå hela regeringen, eller åtminstone MP-falangen.
Glömde en sak, vi har ej resurser för gränskontroller dvs vi har fri invandring av vem som helst och vi är ej längre en suverän stat.
"Nej. Den här situationen var inte förutsägbar för 2-3 år sedan." Jo, den har varit förutsägbar eftersom Sverige sedan EU-inträdet varit beroende av andra länders vilja och förmåga att upprätthålla sina gränser och följa EU:s övriga regelverk kring migration för att reglera invandringen till vårt land. Det var bara en tidsfråga när detta skydd skulle rämna och Sverige skulle stå med byxorna nere.
Själv känner jag mest sorg idag. Jag har sedan sent 80-tal intuitivt känt på mig att invandringspolitiken kommer att vara den fråga som sänker vår urgamla nation, byggd med så mycket försakelser och så mycket hårt arbete av våra förfäder.
Sedan kan man ju inte låta bli att häpna över politikernas vilja att köra "all-in". Vad beror denna sanslösa fanatism på? Förmodligen har det att göra med att vi styrs av en generation svenskar som är programmerade att utgå från att någon annan ska göra det smutsiga jobbet i form av värna gränser, nedkämpa fiender och göra hårda realpolitiska strategiska val. Så var det ju under andra världskriget och under kalla kriget.
De vill ägna sig åt att odla sin grandiosa självbild istället. Nu har denna svenska efterkrigsmentalitet kraschlandat. Det är bara så sorgligt att priset att betala kommer att bli så högt.
Det viktiga är inte hur långt tidigare man hade kunnat förutspå detta tryck utan att denna dag representerar paradigmskiftet när kungariket Sverige abdikerade från rollen som humanitär stormakt för att istället ikläda sig rollen som humoristisk stormakt i EU och på fullaste allvar (?) skickar ut propåer om att EU ska ta hand om/finansiera den flyktingström som vi själva har lockat hit med den humanitära stormaktens generösa migrationspolitik.
Så vad du säger är att det inte är viktigt vem som har rätt eller fel, utan vad man gör nu? Hm. En radikal tanke. Dock verkar få eller inga av SD-svansen ha något att föreslå på den punkten. Något förankrat i verkligheten alltså.
Japp, nu sumpar vi bara tid. Övriga EU har hittills bara tagit emot dryga hundratalet asylsökanden från Grekland, Italien och Ungern. Att ödsla kraft på något EU-räddningspaket till Sverige är bara naivt. SD-svansen skiter jag i men andra mer mogna partier borde kunna tänka längre.
Repatriering med ekonomiska styrmedel kanske? Avstängda bidragskranar parat med en rundhänt avskedsgåva. Då blir det stundande inbördeskriget lite mindre blodigt kan man hoppas.
Kul att läsa Cornus svar. In i kaklet var det, som sagt.
Tält går ganska fort att sy ihop.
Nej, de 75 tälten man kunde skaka fram till Revingehed har inte ens fått bygglov än. Mer tält kan man inte få fram i år. Verkligheten kom ikapp politiska uttalanden. Ego och kropp.
Då kanske vi får frystorka flyktingarna och mala ner dem till soffstoppning istället?
Hehe.. Bygglovet krävde grannars ev yttrande.
Tror vi det fanns några synpunkter? 🙂
Nio grannar sade nej. Gissar på att det är en hög andel. Även om det får godkännande, så blir det sedan överklaganden. Så det lär ta ett antal månader till.
Hur många var tillfrågade är ju frågan?
Några månader låter ju optimistisk mht att det vanligtvis kan ta ett år eller mer när en granne vill överklaga en störande villatillbyggnad eller staket mm (dvs när det går vidare till LS om MÖD.
Men det är klart detta case kanske prioriteras
Och åker räkmacka i systemet….
Men det tog väl bara 3-4 månader att bygga birkenau för 100,000 personer. Och de hade bara handverktyg.
Birkenau överklagades inte av en gråhårig tant som tyckte att skorstenarna skymde utsikten, och de hade väl hyfsat gott om arbetskraft.
Att ge asylsökarna 10 hektar mark per familj och en timmerhusbyggsats i Jämtland och inga övriga rättigheter funkar tyvärr inte idag (apropå populära jämförelsen med svenskar som for till USA).
Vi har fest här!
Kom och ta med dig en kompis.
Alla får champagne.
Blir det ont om plats eller mat går vi över till grannen som banne mig också får bjuda till!
Kan bara hålla med. Inget att tillägga.
Vi fick ju inte tala om volymer. Nu går det tydligen bättre.
Cornu: en annan "rolig" nyhet: http://www.dn.se/ekonomi/32-000-traineejobb-blev-bara-ett/
32.000 traineejobb blev bara ett. 0,003125% framgång, hipp hipp hurra!
Bara 99.996875% kvar för att nå målet Herr Löfven…
Nu blir jag vansinnigt nyfiken! Var finns detta traineejobb och vem fick det? Både företaget och personen borde outta sig själva omedelbart av reklamskäl!
Stefan Löfven, Statsminister. 😉
LOL! 🙂
Fridolin
Om man flyttar tälten varje dag kan man utnyttja allemansrätten.
Säg det till våra EU migranter, dom verkar inte vara sugna på att motionera husvagnarna..
Husvagnarna får bara köras på väg. De är fordon och får ej köras i skogen enligt TTK.
Tält däremot får ju sättas upp max 24 timmar, men de får inte lämna spår efter sig.
Nej då är det ju bara att sparka ut dom ur landet på studs då är ju inte ens ett dygn lagligt, och spår lämnar dom sannerligen efter sig
"Situationen som alla någorlunda tänkande människor visste skulle komma är nu här.."
Förutom en viss bloggare som har försökt mörka den här utvecklingen i många år. Till exempel minns jag ett inlägg där den här personen med sedvanlig oärlighet försökte trolla med statistik för att bevisa att det inte förekommer någon massinvandring.
"Det finns bara en som är ansvarig för den uppkomna situationen, och det är Sveriges regering."
Nej. De ytterst ansvariga är media i sverige. Och i förlängningen de som lydigt har hängt på för att vinna personliga fördelar. Politiker, lobbyister. Och bloggare, som har upprepat det de vet att media och politiker vill höra för att få sälja böcker och föreläsningar.
Rent formellt kan man ju förstås säga att politiker är ansvariga. Men politiker gör bara vad media säger till dem att göra.
Förmodligen har SVTs selektiva, tendensiösa och faktaförvrängande rapportering förlett ett stort antal intelligenta människor i detta land som inte kunnat föreställa sig den omfattning av mörkläggning som faktiskt skett kring de här frågorna. Rasistkorten har delats ut i god tro är min hypotes..
Nja, rasistkortet har oftast delats ut på befogade anledningar. En del måste nämligen ständigt dra upp nationalitet, etnicitet, hudfärg eller religion. De är rasister, som är den vedertagna benämningen på kulturrasister.
Du kan notera att de som är kritiska till den förda politiken på t ex SvD och andra seriösa media aldrig pratar om etnicitet eller religion på migranterna när man kritiserar politiken. Andra, som gör sig förtjänta av tilltalet rasister, känner sig tvugna att ständigt dra upp etnciitet, religion eller hudfärg.
Visserligen vedertagen men jag vidhåller ändå att det inte är intellektuellt hederligt att benämna kulturrasister som rasister. Varför skall man vara tvungen att acceptera att en kultur i vilken det är påbjudet att kasta homosexuella från höga hus är lika "bra" som en kultur präglad av västerländsk meritokrati, individualism, marknadsekonomi, liberalism rättstat osv..?
Fast du som rasist buntar ju ihop en liten extremistisk sekt, IS, med alla andra tillhörande samma religion. Det är som att hävda att alla kristna är som KKK.
Det är helt ok att kritisera extremister, men vad du som rasist gör är att du buntar ihop alla under samma extremistparaply, även de som bara råkar vara födda in i en religion och inte ens är troende än mindre aktiva.
Eller vill du att jag ska bunta ihop dig som född i ett kristet land med katolska kyrkans pedofilpräster? När slutade du vara pedofil?
Ovanstående är retoriskt, naturligtvis är du inte en pedofil. Du råkar bara vara född i samma religion som massa sådana.
De som pratar mest om raser är de som svänger sig med uttrycket "rasifierade". No shit Sherlock.
Jag har aldrig sagt något om att alla är på det ena eller andra sättet, men om 20% är djupt religiösa (och t.ex.) lser en bok/böcker enligt vilken/vilka man bör kasta homosexuella från höga hus och kommer samtidigt så kan det ta tid innan de integreras i en västerländsk kultur, (med kultur menar jag bara respekt för rättsstat, meritokrati, individualism demokrati etc. – kläder sexuella preferenser matvanor flaggor musik hudfärg är naturligtvis exkluderat från en sådan lista. ) Det jag menar är att kultur inte nödvändigtvis är irrelevant om volymerna är stora. Från många av de länder från vilka människor flyr/flyttar finns ett underskott på socialt kapital. Ekonomierna /demokratierna/institutionerna fungerar inte därför att tilliten inte är tillräckligt stor. En utmärkt bok i ämnet är Exodus av Collier som jag rekommenderar å det varmaste. Förövrigt ser jag mig ej som rasist (kulturrasistepitetet är mest retoriskt) och avskyr katolska kyrkan.
Men Duomen i Milano var fin!
Ja, exteriören…
Ingen tvingade Alliansen att göra upp med extremisterna i MP.
Sverige tog emot flest per capita långt innan SD kom in i riksdagen.
Sent ska syndarna vakna.
Jag är inte kultirrelativst. Alltså rasist?
Om vi nu skall bunta ihop folk som bloggaren föreslår utifrån sexuella preferenser hos religionsutövare. Vad är man då om man dyrkar pedofilprofeten Muhammed (må han brinna i helvetet).
@Martin 18:37
Jag håller med att det inte är bara regeringens fel till den uppkomna situationen. Det är många andra parter som har applåderat den destruktiva massinvandringen under lång tid. Vinstdrivande friskolor vill ha ett stort elevrekryteringsunderlag, vilket borgar för maximerade vinster. Vinstdrivande vårdinrättningar utnyttjar, genom att cyniskt nedprioritera patientsäkerheten, ofta taskigt utbildade invandrare som vårdare, där staten står för den största delen av lönekostnaden. Livsmedelskedjor vill ha ett stort kundunderlag, gärna med kunder som har betalkort där kostnaden skickas till de svenska skattebetalarna. De som bedriver flyktingboenden vill ha ett stort inflöde av asylsökande.
Sedan finns det verklighetsfientliga hjärnor, t.ex. Fredrik Reinfeldt, som tror att stora grupper av arbetslösa invandrare kommer rädda våra pensioner och välfärden på lång sikt. Sanningen är att det är tvärtom. Stora grupper av arbetslösa invandrare kommer dränera pensionerna och urholka välfärden.
Skuld till "det demografiska monster" som nu hemsöker konungariket Sverige, har även svensk MSM och allsköns kändisar som vill vara på den ”goda sidan” genom att ställa upp flyktinggeschäftsgynnande kampanjer, såsom ”Hundra kända svenska i unikt upprop för medmänsklighet och humanitet” #jagdelar. Kampanjen publicerades i DN 6 september 2015. Hos de grovt kriminella smugglarsyndikaten med kopplingar till ISIS, mottas dessa kampanjer med jubel.
@Cornu 19:00
Du har delat ut rasistkortet till mig, utan att ge definitionen på rasist. Vilken är din definition på rasist?
Rent allmänt om rasistkort och rasism. Jag är rasist till 100%. Jag tycker mer om individer som tillhör min egen etnicitet, jag önskar dem mer väl än andra människor och vill helst omge mig med främst människor från min egen etnicitet och jag skulle inte skaffa barn med en kvinna från en främmande etnicitet, åtminstone inte i nuläget.
Dessutom är jag övertygad om att detta är den naturliga inställningen som alla människor föds med, det är rimligen inbyggt i människans natur. Det räcker med en ganska enkel förståelse av evolutionen för att förstå det. Eller så räcker det med att titta på de oerhörda resurser som läggs på att motverka den här mänskliga tendensen i etniska svenskar varje år i sverige. Och ändå så finns den kvar. Så jag tycker att folk som spelar "rasistkortet" bara är förljugna opportunistiska hycklare. Alternativt överpolitiserade ytliga människor som fått sin naturliga nationstillhörighet kidnappad av någon ideologi eller religion.
/m2 (skrev första kommentaren också men glömde skriva m2, finns ju fler martins)
Kulturrasism är en oerhört bred definition som godtyckligt inbegriper alla som inte accepterar att ta den i tvåan, de som inte gillar rokoko till de som anser att äganderätten ska respekteras.
Kort sagt, ett vänsterpåhitt för att stigmatisera meningsmotståndare.
Min tes om detta vansinne är att herr landsförädare reinfelt är så otroligt sugen att en gång för alla visa att vänsterideologi inte fungerar. Så pass att han offrar rikets säkerhet på kuppen.
För de som slentrianmässigt spelar ut rasistkortet mot andra, är det i högsta grad en välbehövlig intellektuell övning att definiera rasist.
Ett tillägg. Jag inbillar mig inte att det finns någon universiell värdehierarki mellan etniciteter. Jag har också förmåga att beundra och berömma andra etniciteter och vad de kan som vi inte kan. Personligen skulle jag kalla mig etnocentriker, självklart bryr jag mig mer om de som är mer lika mig och som innehåller mer av samma genetiskt material som jag består av än andra människor. Jag tycker att det är naturligt att även ickeskandinaver är etnocentriker de med, vilket faktiskt de flesta människor är.
Men det är nästan meningslöst att försöka nyansera begreppet, debatten och samtalet i sverige är så ytlig och så rå och så dum och så obildad. Så det är lika bra att låta de gängse vrålaporna kalla mig rasist och svara med rasist javisst. Självklart är det rätt och föredömligt att känna solidaritet med de sina, särskilt när vi befinner oss under detta massiva tryck, både på marken och från vänsterfanatikerna i media som gör allt för att angripa svenskars blotta existens.
/m2
@Greenoius precis så är det. Du sa det lite mer frankt bara. Det är även intressant att studera mängden ad hominem argument som debatten drunknar i; du är rasist så därför är ditt argument inte hållbart. Ett argumentationsfel som redan Aristoteles kände till.
Apropå Reinfeldt tror jag att han snart får ett glidarjobb i den vinstmaximerande, privata, skattefinansierade välfärdsindustrin, som tack för vinsterna han har skapat. Vinsterna är starkt beroende av den destruktiva massinvandringspolitiken som Reinfeldt har omhuldat.
Strålande skrivet Martin/m2!
Själv föredrar jag att definiera mig som rasrealist.
Gruelse, utan att lägga någon värdering i det och med bara logik som grund, de som oftast anklagar andra för att vara rasister är också ofta de som förkunnar att det inte finns några raser.
Om det inte finns några raser, vilken ras kan då bli utsatt för rasism?
Cornucopia, religion kan du väl ändå inte blanda in i begreppet rasism?
Kul igen. Kulturmarxisten använder ett för mig nytt kulturmarxistisktbegrepp: "kulturrasism" för att orättfärdigt svartmåla de som försvarar svensk kultur. Ligger i sammavågskål som "rasifierad". Också ett kulturmarxistiskt begrepp påhittat för att kunna vara rasistisk i sin ursprungliga bemärkelse fast mot etniska svenskar.
Definiera kulturmarxism.
@Ben
Jag använder k*****m****** för att beskriva kombinationen av kritisk teori och politisk korrekthet. Alltså att kritisera utan att själv stå för någonting eller ha något intresse av hur det verkligen är utan bara för att riva ner och misstänkliggöra. Samtidigt som man tabubelägger motfrågor med hjälp av politisk korrekthet. Den här metoden används för att splittra människor, vända dem mot varandra, bryta ner kulturen.
Sen ligger det spekulationer om syftet bakom det. Se gärna Stefan Torsells tal från folkets demonstration, han ger en väldigt bra förklaring av begreppet där han hänvisar till de intellektuella som skapade strategin och den gängse förklaringen till vad den syftar till.
/m2
Vilket inte är en definition. Och det är sant att man bör ha en definition om man anklagar någon för någonting.
/m2
Gränsen borde stängts för månader sen.
Men Tältkungen Lövfen verkar inte komma till skott.
Bevisen på en fullständigt inkompetent regering haglar nu dagligen..
Traineejobben bidde det bara 1 av som man predikade om vid valet och arbetskraft ja det lär vi iaf ha framöver men det hjälper nog föga..
Hur länge får det hålla på ?
För månader sedan proklamerade både kunden och statsministern, under Riksdagens öppnande, att Sverige saknar gränser. Och de är inte inkompetenta, de är ondskefulla. De har aktivt och systematiskt arbetat för att uppnå detta och det som härefter följder. Det är deras vilja att totalförstöra samhället.
Det är lite konstigt att Kungen är med på tåget, hans makt och inflytande kommer ju ytterligare att förminskas i ett allt större multikulturellt EU, även på hemmaplan där nysvenskarna inte har varken någon religiös eller historisk kontext som binder dem till att respektera honom. Å andra sidan är han förstås redan en glorifierad socialbidragstagare som måste rapa upp det husse riksdagen säger åt honom.
Hoppas det fortsätter. Sverige är EU:s clown.
Ska bli kul att höra vad andra länder säger när Sverige ber dom att ta hand om de så lönsamma invandrarna, samt när Sverige ber om pengar till något som är en så bra vinst på sikt.
Svar finns redan från Danmark.
"Hvert land har valgt den kurs på flygtningeområdet, som de nu engang har valgt. De har valgt deres, og det må de nu engang håndtere, som de vil, siger udenrigsminister Kristian Jensen (V)."
http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-11-05-danmark-giver-svensk-boen-den-kolde-skulder-deres-eget-valg
Knappast konstigt när div ministrar och statsministerns personliga fascistexpert Arnstad förolämpat danskarna på alla sätt.
Även Finland har ju hånats av regeringsmedlemmar och ger gärna svar tillbaka nu:
"Laura Huhtasaari (Sannf) frågade varför Sverige inte tar gränskontroller i bruk. Juho Eerola undrade hur flyktingmottagningen kan vara en börda och en rikedom på samma gång, eftersom båda argumenten hörs i debatten. Simon Elo (Sannf.) sade att situationen i Sverige är utom kontroll. ”Sverige har stora förmågor men inte ens svenskarna är ett folk med så stor förmåga”, sade Elo och frågade hur Löfven svarar på den verkliga oron och kraven."
http://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/27/livlig-debatt-om-flyktingar-da-norden-mots
EU ska "hjälpa" säger = hoppas Lövfen…tror inte det.
EU kommer säkert lova att hjälpa till men sedan, i praktiken, inte göra ett dyft.
Viljan att hjälpa Sverige som som valt sin egen väg torde vara minimal, särskilt efter all kritik Sverige har riktat mot de som valt en annan väg än Sverige.
Som man bäddar får man ligga.
EU låter kortsiktigt Sverige ta hela bördan av massinvandringen till hela Europa (som så enhälligt av politiker och journalister har påståtts varit så lönsam) och spärrar sen gränserna för någon form av förflyttning av människor från Sverige till andra länder. Så den som vill rädda sitt liv har kort om tid på sig att emigrera nu innan det blir omöjligt.
Jo – att försätta sig i en situation som vore prekär om föräldrarna inte väljer att assistera är väl en sak som rebellisk ungdom.
Är det rimligt att en regering försätter sig i en sådan situation?
@Kapitalist
I Norge och Danmark så har frågan om att Sverige inte längre ska få ingå i den nordiska passunionen redan tagits upp till diskussion.
@vanOrton
Den utvecklingen förutskickade jag i detta kommentarsfält för minst ett år sedan.
Som bekant är man skyldig att uppge för skatteverket om man anlitar hantverkare – på liknande sätt borde det vara krav för uppehållstillstånd att man uppger vem man har betalat för smuggling och hur.
Ger man dessutom förtur till svenskt medborgarskap som på ett styrkt sätt gör detta så kommer snart smugglingen att minska i andra änden, det vill säga win-win.
En medborgarskapsritual baserad på "angiveri" sitter väl dessutom som hand i handske i den socialdemokratiska arbetsmarknadstraditionen…
Lättast att åtgärda detta är om migranterna får rätt att köpa flygbiljetter precis som du och jag. Länderna i norr har vält över ansvaret för migrering söderifrån på länderna i syd genom Transportöransvaret.
Så vad du säger är att SD gjorde helt rätt för en knapp månad sedan när de började annonsera i utländsk media om att det inte är lönt att ta sig till Sverige nu?
SD gör inget rätt, det vet du. Enligt Lars så är själva existensen av SD orsaken till dagens invandring. Det är inte Reinfeldts eller Löfvéns ansvar, det år J-Å:s ansvar.
Nu ska jag inte lägga ord i hans mun iofs…. han har ju helt rätt i att om SD inte hade existerat så hade inte vår invandringspolitik sett ut som den gör idag. Fast hade inte vår vänstervridna media existerat så skulle man kunna säga samma sak.
Tror du på detta själv eller är du någon expert?
Syftar du på min ironi eller på att Lars har rätt?
Alex. Förlåt mig. Ibland är jag trögfattad.
Ja, alla kunde ju räkna ut att det skulle gå så här.
Om regeringen menat allvar med sin generösa asylpolitik skulle de omedelbart sett till att skaffa sig resurserna. Förmodligen genom tvångsmedel som tvångsrekrytering av egendom som bostäder och skattetvång.
Men det vågar man inte. De gör det som ger mest röster. Vilka sopor
+1
Det är ju såklart svårt för regeringen eftersom de tidigare kallat det fascism och rasism att stänga gränser, prata om volymer och att sprida information som minskar trycket på Sverige.
Enligt deras egen definition blir de själva rasister om de försöker lösa den uppkomna situationen…
Hoppas, antar, gissar och tror… inte riktigt det jag vill höra från någon i Sveriges ledning. Ungefär lika kul som om flygkaptenen säger detta när ena motorn lagt av på 10.000 meters höjd.
Nä, vafan, kom igen nu Sverige. Bättre kan vi. Släpp in några fler! Finns det hjärterum så finns det stjärterum!
Det sysslas fortfarande med inomhusidrotter i kommunala idrottshallar. Dags för dem att släppa till sovplatser. Duschar och kafeterior finns ju också redan på plats. Skall vi gissa att det inom en vecka kommer ett utspel från idrottsminister Gabriel Wickström om att det är oetiskt med aktivitetsbidrag till etniska svenska barns inomhusidrottande under rådande nödsituation och att man nödstoppar allt seriespel i alla idrotter den här vintern i samråd med RF. Svenska framgångar i den "globala" sporten innebandy är ju rimligtvis av underordnad vikt jämfört med liv, hälsa och att folk inte fryser ihjäl utanför på torg och gator.
All idrott avskaffas i Sverige. Lokalerna blir migrationsboenden och utomhusplanerna blir tältläger. Det är en kris, men den är inte tillfällig, den är permanent och fortsätter att förvärras. 60% fler sökte asyl i oktober än i september. Halv miljon i årstakt asylsökanden, migranter som ej registrerats som asylsökande uppgår till 50%, 80% eller 100% därutöver, enligt olika uppgifter från Migrationsverket, polisen, Malmö kommun. Ingen vet eftersom ingen gränskontroll förekommer.
Det borde ju finnas gott om plats i Riksdagen också för några flyktingar sovandes på madrasser mellan raderna. Det är ju inte ens halvfullt när de har debatt.
Huruvida krisen är tillfällig eller permanent är ännu så länge retoriskt-politiskt irrelevant på riksdagsnivå – alla impopulära beslut och åtgärder kommer att motiveras med "tillfälligt".
Som man gjorde med t.ex införandet av moms någon gång för evigheter sedan.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ja, bara en gnutta statsmannamässighet skulle ju kunnat förhindra det hela.
Märkligt med denna totala brist på förmåga att taga in information.
Litar de ej alls på sin egen förmåga?
Vad är det då de tänker sig bidraga med för landets bästa?
Om Sverige överlever måste det till en rekrytering av människor som har förmåga till överblick, vågar taga till sig information och att inte snegla på medier när beslut sedan måste fattas.
Vissa PK-bloggare som viftat med hån och censur mot alla som konkret faktiskt har påpekat och förutsett situationen har aktivt bidragit till detta H-te som nu totalförstör samhället. Avbön vore på sin plats, i katolsk anda.
Under kommande par år kommer flera miljoner migranter till Sverige. Bland annat den miljon som nu kvickt utvisas från Tyskland, och alla anhöriga till alla ensamkommande unga män som skickats hit i just detta syfte. Det är psykologiskt helt omöjligt för någon politiker, journalist eller myndighetschef att överhuvudtaget reagera på detta, så det slår igenom fullt ut, det ser vi ju nu. Statsministerns lögner om att "andra länder ska ta ansvar för vår handlingsförlamning" har inget innehåll, det lurar bara tant Agda som nu inte har långt kvar att leva på sitt falska hopp.
Det som nu verkligen händer är att miljoner anonyma migranter kommer hit och att staten konfiskerar bubbelruinerade bostadsägares bostäder för att skänka bort dem till migranterna. Patetiska svennar kommer allt för sent att gå ut med brandfacklor för att försöka göra nånting åt saken, och de kommer att mördas av de brutalare som är så många fler. De förlorade allting därför att de "trodde på staten" fastän staten hela tiden varit deras värsta fiende. Säg inte att jag inte varnat de som nu förintas. Lika svårt som för Hayek för judarna i Tyskland på 1930:talet, inga var mer hårdnackade förintelseförnekare än judarna själva strax innan den plötsligt genomfördes.
Välkommen till Saudinavien, det har flyttat till där du bor!
Saudinavien var ju lite roligt ord – kom du på det själv?
Ja, så vitt jag vet. Jag gillar ordlekar.
@Peter Andersson
Jag plogar sedan Halloween genom "Paradise Lost" av John Milton från mitten av 1600:talet. Om du är ordintresserad rekommenderar jag dig den som ljudbok, som är gratis online eftersom den är skriven på jambisk vers som är lite ansträngande att läsa för den ovane. Det är Shakespeare on crack, som det heter på modern engelska. Kristendomens Saga, i hans tappning. Han var pådrivande för Englands liberalisering och för religionsfrihet, utom för katoliker, judar, muslimer och ateister…
Samtidigt kanske det är bra att Sverige och EU får träna på denna flyktingström.
Om några år när vi får klimatflyktingar från riktigt stora länder bör vi vara förberedda.
Återstår nu ett kort att spela ut för regeringen: Förtätat boende
Asylsökande får ordna sitt boende själva.
Jag beskriver hur detta fungerar med en liten saga.
En person har ett förstahandskontrakt på en 2:a. Hyra 4500 kr
Han hyr ut till 8 personer som betalar 2000 kr var för att bo inneboende.
Eftersom han inte har rätt att ha 8 inneboenden så måste dessa skriva sig hos en annan landsman som äger sitt eget hus. Han tar 500 kr för rätten att få skriva sig på hans adress: 22 inneboende ger en inkomst om 11 000 kr/månad.
Mannen med de 8 inneboende kan nu behålla sitt bostadsbidrag om 1500 kr/månad. Hans boende ger honom nu
16 000 – 4500 +1500 = 13000 kr i månaden i vinst.
Han flyttar till Jordanien där han bor hos en släkting. En kusin ser till lägenheten och de boende för 1000 kr/månaden.
ALLA NÖJDA OCH GLADA!
MEN DET KOMMER MERA:
Lägenheten är inte byggd för att 8 vuxna ska duscha där varje dag. Ganska snart uppstår en vattenskada. Lägenheten måste utrymmas. Även lägenheten under drabbas. Fastighetsägaren måste ordna evakueringsboenden men bara för en person.
FRÅGA: Var ska de 8 inneboende nu ta vägen?
FRÅGA: Fastighetsägaren inser att den som har förstahandskontraktet och som hela tiden är på semester, har sysslat med otillåten andrahandsuthyrning. Ska de vräka honom? Eller är de nazister om de gör det?
Fråga ett: Jag har inte en aning.
Fråga två: Givetvis vore det direkt nazistiskt, rasistiskt och folkhemsfundamentalistiskt att vräka honom.
Jag känner nästan ett rus av hela den här cirkusen. Jag tänker på alla myndigheter som skrikit efter pengar och inte fått en spänn. Migrationen som fått allt de pekat på. Protesterna lyser med sin frånvaro. Vad är nästa steg? Undantagstillstånd? Militärkupp? Vakuumet som avsaknaden av regering medför lär ju inte vara någon större skillnad förvisso. Varje dag slutar som en cliff hanger. Sverige borde sälja rättigheterna till att göra en serie om det här Netflix.
Ja lite Fawlty Towers över Sverige helt klart. Handlar det inte lite om conformation bias och sunk cost egentligen?
Det intressanta med conformation bias är ju att när man får mer information (migrationspolitiken är irrationell) så tolkar hjärnan det tvärtom (dvs den tolkar det som att migratipnspolitiken går lysande). Det räcker då med en vansinnig första hypotes för att landa i ett rent vansinne..
*confirmation bias
Jag kan förklara vad nästa steg blir – eftersom det redan har börjat.
Unga svenska sjuksköterskor som av ekonomiska skäl flyttar till Norge.
Vi har som bekant redan länge haft en fenomen med att unga kvinnor flytt från Norrland till storstäderna i Sverige medans de unga männen däruppe blivit kvar.
"Rörelsen" finns redan inom nationen sedan länge. Nu när den offentliga sektorn kommer att börja halta ännu värre ekonomiskt så går strömmarna bara över gränsen istället – och i större skala. Vi karlar blir kvar – kvinnorna drar.
Någon form av rättegång mot dessa politiker som inte sköter sitt jobb borde startas!
Ty om en politiker på kommunal nivå inte klarar sin uppgift så kan man drabbas. Av böter ller än värre…
Riksdagspolitiker och regering bör kunna drabbas av ett rättegångsförfarande för att utröna om det är inkompetens eller landsförräderi!
Det kallas Peters princip, och den beskriver varför många arbetsplatser har gott om klåpare på de högre nivåerna. Principen kan enkelt sammanfattas så här: duktiga personer befordras upp till den nivå där de inte längre klarar att göra ett bra jobb. På den nivån, sin inkompetensnivå, blir de sedan kvar.
De flesta har väl någon gång nått sin inkompetensnivå.
Har man förstånd nog så tar man ett steg tillbaka…
Ett moment 22: Har du förstånd nog att dra dig tillbaka så är du inte inkompetent.
Jag gissar på stängda gränser inom 6 månader. Eller kan man tro att politiker hoppas att vintern blir kall och då flyr människor Sverige istället?
Att regeringen skulle ta sitt ansvar kan vi utesluta, man sätter sitt hopp till Merkel och Turkiet och Kung Bore.
Det tror jag med. Somebody har rätt att de hoppas på Merkel, erdogan, Putin, jultomten… ska fixa det.
Därför kommer gränsen inte att stängas förrän till september 2016 – och då kommer vi att ha tagit emot ytterligare 250,000 flyktingar.
Nej, Lotta Trouble. Mottagningstakten just nu är 650 000 per år. Och ingen avmattnings märks av i ökningstakten på +60% i månaden. Dessutom får ju varje ensamkommande som beviljas asyl rätt att lagligt flyga hit samtliga sina anhöriga som automatiskt får uppehållstillstånd. Flera miljoner kommer hit under de tre år som återstår till nästa val, som aldrig kommer att hållas eftersom samhället är totalförstört då.
Vissa får tälta
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekinge/karlskrona-rodlistas-i-bostadsrapport
http://www.mitti.se/flyktingar-far-forstahandskontrakt/
Det ligger i övriga EU länders intresse att situationen kvarstår så slipper de solidariskt dela på flyktingströmmarna. De kanske köper sig fria med några miljarder i extra stöd och det betyder inte så mycket för dem om ett litet på land i norr med 10+ miljoner invånare får problem. Jag hoppas att våra politiker inte går i fällan och tar emot extra stöd för då har man indirekt accepterat situationen.
Det som Sverige ska göra om man fortsätter undviker att ta sitt ansvar är att inte betala någon eu-avgift.
eftersom asylboendena snabbt minskar kan man inte dra annan slutsats än att Mona Sahlins hemland snabbt håller på att bli rasistiskt. Att skicka ut dem ur landet måste väl då jämföras med nazism ?
Tror nog att det tar stopp snart när det visas bilder på tältläger i landet där flyktingarna får bo mitt i vintern.
Du kan vara helt lugn med att några tältläger kommer aldrig slås upp i Sverige, det där är bara tom luft och skitsnack. Det är politiskt självmord att göra något så PK-inkorrekt för vilken kommun som helst. Alla, och nu pratar vi alla, andra möjligheter kommer att ses över först. (twitter svämmar över just nu av reaktionerna från vänstertomtar som vill beslagta privata fritidshus och husera flyktingar i)
Ja du, förnek och hoppas. Du kommer allt för sent att inse att du har fel. Asylsökandetakten ökade med 60% från September till Oktober till 500 000 i årstakt. Och onsdagens rekord i förrgår på 1800 på en dag blir ju 650 000 i årstakt, en ökning av invandringstakten med 30% på en vecka. Uppåt en miljon migranter i Tyskland ska hit nu på kort sikt utöver det vanliga flödet, plus att ensamkommande när de beviljats asyl får ta hit alla sina släktingar.
eftersom asylboendena snabbt minskar kan man inte dra annan slutsats än att Mona Sahlins hemland snabbt håller på att bli rasistiskt. Att skicka ut dem ur landet måste väl då jämföras med nazism ?
Enligt Der Spiegel kom det 7,8 förstahandsasylansökningar per 1000 invånare till Sverige 2014. Motsvarande siffra för Tyskland var 2,1 per 1000 invånare. Sverige låg givetvis i topp i EU. Hur blir siffrorna för 2015?
Jag har en känsla av att nedtryckandet av invandringskritik inte längre kommer att fungera. Jag förutspår kraftigt ökad sådan nu när politikerna själva använder ord som volymer och kostnad.
För övrigt, var det någon som läste Teodor Stig-Matz artikel "Jag hatar ert ullaredssverige" på nyheter24? Artikeln är nu redigerad med det galnaste samt kommentarerna borttagna, men i den uttryckte han sitt hat genom att bland annat påstå att han ville fylla landet med IS-krigare som iallafall har lite känsla för form och stil, att SD:s variant av svensk kultur (vad det nu är) är lika meningslös som en bokhyllan billy, att han äcklas av bearnaisesåsen de dränker sin mat i, samt diverse andra utläggningar.
Du kanske har missat det, men N24 är Sveriges svar på The Onion. De tycker inte sådär, det handlar uteslutande om klick och impressions. Skriv vad som helst, verkligen VAD som helst, bara det genererar en reaktion och spridning på nätet. Allt är tillåtet. För att lättlurade nyttiga idioter ska sprida skiten vidare, och generera ytterligare annonsvisningar för en girig styrelse. (mmm, det finns viss insyn bakom det jag skriver)
Herr Gandalf, var inte en nyttig idiot. Sprid inte dynga från N24 är du snäll.
Du kanske har missat det, men N24 är Sveriges svar på The Onion. De tycker inte sådär, det handlar uteslutande om klick och impressions. Skriv vad som helst, verkligen VAD som helst, bara det genererar en reaktion och spridning på nätet. Allt är tillåtet. För att lättlurade nyttiga idioter ska sprida skiten vidare, och generera ytterligare annonsvisningar för en girig styrelse. (mmm, det finns viss insyn bakom det jag skriver)
Herr Gandalf, var inte en nyttig idiot. Sprid inte dynga från N24 är du snäll.
Det är fullt möjligt att så är fallet. Det som stör mig är principen. Om Sverige och svenskar (och ja, det finns svenskar) får man skriva exakt vad som helst. Det finns verkligen INGA gränser. Hade det istället handlat om judar, samer, araber, whatever, hade anmälningarna om hets mot folkgrupp formligen rasat in och skribenten hade fått bekanta sig med svenska fängelsen istället.
Ytterligare ett alternativ är helt enkelt att gå ut med sanningen. Det finns inga pengar kvar att dela ut i form av fri bostad, tandvård, socialbidrag och andra samällsbidrag i olika former som merparten av flyktingarna känner till (oftast betydligt bättre än svenskfödda känner till). Bara det faktum att man har rätt till retroaktiv barnbidrag även för utomlandsfödda som söker sugen till Svedala var för mig en nyhet.
Slutar vi dela ut pengar kommer intresset svalna, vinter och snö kan knappast locka utan pengar..
Så länge det finns en svensk med ägodelar finns det något att dela ut.
Ännu så länge måste det ju att gå att hitta mer tak över huvudet. Jag tänkte alla kyrkor. I städer eller ute på landet. Just ja, kanske inte tillräckligt centrala?
Sveriges riksdag borde det få plats rätt många. Borde ju inte vara några större problem att nyttja dessa lokaler då politikerna ändå inte gör någon nytta.
"kanske inte tillräckligt centrala"
I Limedsforsens stugby har ett gäng asylsökande sedan den 25:e oktober hållit bussarna de kom med som gisslan. Stugbyn låg för långt bort, det fanns ingen lekpark till barnen, man var rädd för skogen och djuren däri, det var för kallt, för långt till affärer och doktor. Nu har tydligen en av bussarna kommit därifrån men den andra är fortfarande kvar. Bussföretaget har bett polisen om hjälp men polisen anser tydligen att det inte är deras sak att lösa.
Så nej, alla boenden passar sig inte.
I Sundsvall bor barnfamiljer i campingstugor.
Idag stängs vattnet av (annars fryser ledningarna sönder).
De har nu 200 meter till toaletten som finns i ett badhus.
Vad händer om det blir 30 grader kallt?
Stugorna är oisolerade med elvärme.
OBS! Detta är människor som har fått uppehållstillstånd och kommunplacering. Inte flyktingar.
Men, här på bloggen har SD kallats rasister i många år, och nu har plötsligt SD haft rätt hela tiden?
Om tio är när Saudi kreverar kan vi kanske vara bättre förberedda. Om vi börjar bygga hus åt dem nu så ska det gå att husera dem. Eftersom befolkningen har ökat från 4 milj 1960 till dagens 28 milj så kanske de är 35 miljoner om 10 år. Det innebär bostäder med en byggnadstakt på bostäder åt 3,5 miljoner/år.
Saudierna gillar ju fossila resurser och befolkningsökning, vilket ju inte är en bra kombination. Det förstår vi här i Sverige. Fördelen är att vi svenskar nu får en till chans att visa hur duktiga och orasistiska vi är om 10 år när oljan inte kan hålla ihop Saudi längre, dessutom blir det såklart lönsamt för Sverige. Med förberedelser kommer det gå bättre än det nuvarande försöket att visa hur duktiga vi är.
Saudierna har nu tydligen gjort slut på sitt "fossila" vatten lagrat i sk akviferer med vatten från senaste istiden. Man har odlat upp öknen med spannmål. Nu blir landet öken igen. Men så länge man har rikligt med olja kan man ju köpa maten.
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-11-04/saudi-wells-running-dry-of-water-spell-end-of-desert-wheat
Tack för länken, Christopher.
Den destruktiva massinvandringen handlar inte så mycket om svårigheter ge asylsökande bostäder samt de direkta kostnaderna för invandringen, utan om något mycket mer allvarligt – den ökade sociala oron i samhället – som framgår av följande fakta:
Utrikesfödda jämfört med inrikesfödda med två inrikesfödda föräldrar har enligt BRÅ 2005:17 följande överrisker för följande polisanmälda brott:
* Våldtäkt 5,0
* Mord 4,2
* Rån 4,1
* Sexuellt våld 3,2
* Misshandel 3,0
* Brott mot narkotikalagstiftningen 2,0
I en jämförelse från UNODC över brottsfrekvenserna (polisanmälda brott per 100000 invånare) för länder i Europa år 2003 – 2013, fås för Sverige följande brottsfrekvenser och plats i en europeisk rangordning:
Brottsfrekvens 2003 respektive 2013:
Assault_____728,9_____839,8_____högst i Europa
Robbery_____95,9_____87,4_____ 7:e högst i Europa
Total Sexual violence__113,5__ 190,0_____högst i Europa
Rape_____25,0_____58,9_____ högst i Europa
Homicide_____1,1_____0,9_____har ej rangordnat
Brottsfrekvens 2005 respektive 2013:
Sexual Offences Against Children__173,2___420,4_____2:a högst i Europa
Brottsfrekvens för narkotikarelaterade brott ökade med 78 % mellan 2003 och 2008 och var högst i EU.
UNODC anger också att andelen utländska medborgare på fängelserna var 2003 21,6 % och 2013 32,4 %:
https://data.unodc.org/?lf=1&lng=en#state:35
Copypastar du de siffrorna i varje tråd? Dom ser så förbannat bekanta ut.
@Alex 23:33
Är det du, Erik Ullenhag?
Jaså det är ditt bekymmer, att siffrorna ser bekanta ut?
Inte vad siffrorna säger?
Brottsfrekvens 2005 respektive 2013:
Sexual Offences Against Children__173,2___420,4_____2:a högst i Europa
Följande är intressant, jag antar att det är anmälningar och inte domar?
2006 justerades vårdnadslagstiftningen, vilket enligt mina uppgifter, gjorde att mammors anmälningar mot pappor rakade i höjden för att tillskansa sig fördelar i alla de vårdnadstvister som numera är vardag efter man ändrade lagstiftningen.
Hur ser åren 2004 till 2005 eller 2010-2015 ut istället? Kan tänka mig att det är en ökning även där men inte lika markant. Det finns nog en anledning till att du valt just 2005.
@D.L 07:17
”Det finns nog en anledning till att du valt just 2005.”
Anledningen är att det bara finns brottsfrekvenssiffror för Sverige fr.o.m. 2005 t.o.m. 2013 i UNODC:s sammanställning.
Av tabellen nedan att döma, händer det inget särskilt med brottsfrekvensen 2006, vilket vederlägger ditt påstående om vårdnadstvister:
År___Brottsfrekvens
2005___173,2
2006___188,7
2007___193,6
2008___319,2
2009___357,4
2010___378,3
2011___399,1
2012___406,4
2013___420,4
Har du riktiga källor för det du säger om vårdnadslagstiftningens konsekvenser på polisanmälningarna?
Till skillnad från f.d. integrationsminister Erik Ullenhag med sina utanförskapsområden, har jag, i egenskap av civilingenjör, ett ärligt uppsåt att vara vetenskapligt korrekt och politiskt inkorrekt när jag presenterar statistik.
Nej det är den statistik du presenterar som i så fall skulle vara där det syns. Det finns mig veterligen ingen studie som tar fasta på ändringen och försöker para ihop lagändringen med frekvensen av anmälda brott. Tex skulle man kunna fördela antalet anmälda brott till anmälningar mot barnens pappor respektive anmälningar mot andra. Då ändringen i lagstiftningen gjorde det mer fördelaktigt att anmäla pappan än det var innan.
Så om den procentuella andelen av anmälningarna ökar till pappornas nackdel medan den andra delen ligger konstant så kan man i så fall gissa eller misstänka att justeringen i vårdnadslagstiftningen ligger bakom en del av den ökade frekvensen men någon sådan statistik har jag inte sett.
Sen ska man nog inte tro att den ändringen av lagtiftningen får genomslag från ett år till ett annat utan att det gör ökningen hög över tid genom att folk blir medvetna om förändringen och vilka konsekvenser den har.
Tex har antalet vårdnadstvister ökat markant sen lagändringen.
Statistik från Domstolsverket
Statistik från Domstolsverket över inkomna mål av vårdnadstvister i landets Tingsrätter.
2000= 2 730
2001= 2 640
2002= 2 696
2003= 2 698
2004= 2 667
2005= 2 845
2006= 3 108
2007= 3 248
2008= 3 662
2009= 4 076
2010= 4 318
2011= 4 791
2012= 5 364
2012 jan – nov = 4 950
2012 3 kv. = 3 956
2013 jan – nov: 5 152
2013 3 kv. = 4 153
Denna statistik ska sedan belysas med hänsyn till antal separationer, de borde öka procentuellt lika mycket för att det ska antas vara neutralt men så är inte fallet.
Statistik från SCB för " antal barn vars föräldrar separerat i åldern 0-17 år"
2001 = 51 593
2002 = 50 540
2003 = 49 565
2004 = 49 371
2005 = 47 362
2006 = 46 025
2007 = 47 147
2008 = 48 552
2009 = 50 916
2010 = 49 587
2011 = 48 353
2012 = 50 739
(2013 = finns ej att få)
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5730001
I fölajdne rapport finns en del matnyttigt. https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18519/2011-11-40.pdf
Men hittills har det varit ganska ointressant att göra en ordentlig uppföljning i frågan men misstankarna gror och i anekdotiska fall som undersöka visar det sig att det jag påstår ovan stämmer utan att man för den sakens skull har skapat en samlad bild av hur det ser ut och fungerar.
Regeringen har nu som väntat försatt Sverige i ett akut och allvarligt krisläge. Helt självförvållat dessutom!
Hotell Sverige är fullbelagt – men har det en dämpande effekt? Ytterst tveksamt.
FN:s flyktingorgan UNHCR räknar ej heller med att flyktingströmmen avtar.
Gränsen måste stängas!
Annars kommer flyktingkaoset att bli regeringens fall.
Näej. Gränserna måste inte alls stängas. Och de kommer inte att stängas. Sluta fantisera, inse realiteterna och deras konsekvenser.Varför påstår såna som du att "ditt å datt måste å borde"? Saknar ni fullständigt förmåga att uppfatta och resonera? Ni bara förnekar och önskedrömmer. Fattar ingenting. Saknar överlevnadsförmåga.
Precis som judarna som stannade kvar i 1930:talets nazi-Tyskland förnekade den begynnande förintelsen med samma ord om att "Hitler måste å borde sluta med ditt å datt" De hade fel.
Sandviken tjänar mer än 500 miljoner årligen på utomlandsfödda personer. Det blir drygt 41 miljoner i månaden. Om våra resterande 289 kommuner snabbt som attan lyckas kopiera och tillämpa detta recept är den här "lilla utmaningen" snart åtgärdad. Att stänga gränsen är inget alternativ av följande anledningar:
1. Stänga gränsen = rasism/nazism
2. Vi har en åldrande befolkning
3. Alla som kommer är högutbildade och vi behöver det kompetensregnet
4. Fyrtiotalisterna går i pension
5. Utomeuropeiska invandrare byggde Sverige
6. Vi kommer alla från Afrika
7. Alla är lika mycket värda
8. Vi gillar olika
9. Mångfald är bra
10. Utan omfattande invandring hade vi bara haft potatis och fläsk att äta
11. Siffrorna kommer från araberna (enligt Guden Arnstad)
12. Ordet "kiosk" kommer från Turkiet.
Avslutningsvis borde Morgan Johansson sluta fiska i grumliga vatten, och sluta normalisera rasism samt sluta flörta med SD och "Mörka Krafter".
Det är skrämmande hur många som har förvandlats till fascister på kort tid. Jag trodde alla förstod att Sverige kan låta hela världen komma hit och leva på bidrag. De som nu påstår att vi inte har plats längre tror uppenbarligen inte på alla människors lika värde
Ja, detta är inget annat är ren nazism. Vem hade kunnat tror att till och med Morgan Johansson skulle bli nazist. För att inte tala om svt som pumpar ut denna falska propaganda om att Sverige är fullt. Göbbels och farbror Adolf hade varit stolta över dem.
Jag har på senare tid blivit rätt att ventilera min uppfattning just till följd av den så frikostigt utdelade nazistämpeln. Att min egen faster dog i lägret Birkenau har förstås ingen betydelse.
Vilken snål inställning till alla stackare som inte har det så bra som oss.
Öppna upp och bjud in alla som vill till våra hem.
Blir det full kan vi ringa på hos grannen-de kan banne mig också öppna upp sina hem!
Det är vår plikt mot alla som vill skaffa sig ett bättre liv.
Och det vill väl alla 7 miljarder typ!
Var det du som skrev dagens debattartikel?
http://www.svd.se/flyktingarna-ar-inte-en-belastning/i/senaste/om/debatt
"Oavsett vad det kostar så ska Sverige hjälpa människor på flykt, det är vår plikt."
"Vinsterna med migration är stora och många. Det är ett välkänt faktum. Att skissa ett motsatsförhållande mellan invandring och välfärd är feltänkt. Invandring är och har historiskt varit lönsam för Sverige."
Ja, det har blivit svårt att skilja på vad som är satir och allvarligt menade inlägg i Sverige i dag
Man kan tycka precis vad man vill om vår migrationspolitik, det man däremot inte kan blunda för är konsekvenserna den får! Sverige trots ett "relativt högt BNP" och historiskt sett en "fantastisk" skattemoral håller på att förvandla den tidigare välfärdsstaten till något helt annat! Polis och försvar är något även bananrepubliker lyckas upprätthålla trots betydligt lägre skatteintäkter, detta har naturligtvis med prioriteringar att göra.
Sverige, har knappt ett yttre försvar att tala om längre, vi har per capita en sanslöst låg andel poliser!!!
Det enda…och då menar jag verkligen det ENDA som överhuvudtaget kan rättfärdiga det skattetryck vi har i Sverige är att vi som medborgare förväntar oss få tillbaka….God sjukvård, en bra skola för våra barn, relativt gott ställt på ålderns höst, bra infrastruktur etc etc…Det är ENDAST därför jag anförtror en STOR del av MINA pengar i form av skatt till staten.
Svensk skola har förvandlats till ett skämt (i I-världen), vårt försvar hånas utifrån, vården är extremt ansträngd …etc etc etc! Det finns många indikationer på att den välfärdsstat vi betalar för med VÅRA pengar håller på att monteras ner…I snabb takt dessutom.
Fortsätter detta (vilket allt tyder på) så kommer det garanterat få effekter på vår skattemoral! Varför ska jag betala en av världens högsta skatter när jag inte får tillbaka det jag förväntar mig?
Politikerna har som jag ser det två vägar att gå
1. Sänk skatten till ett minimum och deklarera att var och en får finansiera skola, vård, pension etc etc etc… själva.
2 Fortsätt med det vansinnet vi ser idag (kommunistiskt "Allt till alla") och ramla in på punkt ett ofrivilligt när ändå inget fungerar längre…
Alltså, finns det endast ett alternativ…Såvida man inte VÄLDIGT snabbt inser att våra skattemedel är till för oss medborgare i första hand.
Sverige åderlåts snabbt på resurser av alla godhetsknarkare. 40 miljarder i bistånd, 30 miljarder i EU-avgift, 100 miljarder utan ränta till IMF, 100-tals miljarder i diverse helt meningslösa "klimat"-satsningar och 200-400 miljarder årligen i immigrantkostnader. Dessutom förlorar Sverige massor av miljarder på korkad energipolitik och diverse självpåtagna lagar och regleringar som gör att jobb och produktion flyttar utomlands. När man pratar miljarder så tappar 95% av folket helt relationerna och förstår inte en skillnaden mellan miljard och miljon. Men 100 miljarder är över 10.000 per invånare eller 20.000 per förvärvsarbetade eller 40.000 per tvåbarnsfamilj. Här har du de pengar som Cornu med flera tjatar om borde läggas på amorteringar. Svenskarna jobbar hårdare och hårdare och för mindre och mindre tillbaka. Med en vettig politik hade Sverige och svenskarna varit rikare än Schweiz. Förutom vår extrema naivitet så är den svenska kulturen världsledande på att skapa välstånd.
För det första finns ju inte en svensk kultur.
Har du missat det?
Välstånd?
Ja, när det fanns ett så kallat " samhällskontrakt!"
Den där gigantiska flygplatsen som står oanvänd i Tyskland p.g.a att den är totalt felbyggd – vad den nu heter – borde kanske kunna användas som europeiskt superläger?
Jag fattar inte varför regeringen inte använder lagen.
5:25 UtlL
Regeringen får meddela föreskrifter om att
uppehållstillstånd inte får beviljas för övriga
skyddsbehövande enligt 4 kap. 2 a § om det behövs därför att
Sveriges möjligheter att ta emot utlänningar har blivit
begränsade.
Regeringen ska anmäla sådana föreskrifter till riksdagen genom
en särskild skrivelse inom tre månader.
För att regeringen har som självändamål att totalförstöra samhället. Fattar du nu?
Det här problemet kan lösas om man vill. Jag har två oanvända sovrum. Om jag sätter upp en webbsida där alla kan anmäla ytor de har över kan jag svara på migrationsverkets upphandling med de bindande anmälningar jag fått in.
Hur mycket vill ni ha betalt per kvadratmeter eller person, och månad? Ni som inte är intresserade kan låta bli att svara.
Någon som vet vilka prisnivåer man kan räkna med att vinna en upphandling på, eller vilka tidsperioder man bör binda upp sig på?
http://www.di.se/artiklar/2015/11/6/50000-taltplatser-i-ar-blir-bara-4000/
Undra vad som händer nu….
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
2 lök i månaden om man inhuserar kulturberikare är MPs senast giv. Dom hävdar i motsats till fjoll Morgan att det visst finns plats kvar.
Nästa steg blir väl att konfiskera sommarstugor som ligger hyggligt centralt och tvångsöverlåta dom till bättre behövande lyckosökare..
Sveriges regering måste ha en grav störning som står handfallna och låter detta fortgå med en systemkollaps som följd (har redan börjat)
Tältkungen beklagar sig om att EU måste ta sitt ansvar men ingen bryr sig om vad en svetsare från Avesta tycker…
@cornucopia skriver:
"Winter is coming. Är man humanist börjar man snabbt aktivt informera om att det är slut på tak över huvudet i Sverige och stänger gränsen. Allt annat är att anse som ren och skär ondska."
SD har ju aktivt börjat informera via annonser om just detta – de är alltså då humanister enligt din uppfattning? Och de rödgröna samt Alliansen, som väl får sägas är ganska passiva, är alltså då ondskefulla?
Tacksam för klargörande!