Teslas lansering av “D” igår handlade som många gissat, eller kvalificerat fotospanat, om en supersportversion av Tesla Model S, med tillägget D. Det hela innebär efterlängtad fyrhjulsdrift och i performancemodellen helt sjuka prestanda samt att bilen kan köras med autopilot. Alla Tesla Model S från nu och framåt kommer också kunna köras med autopilot.
Teslas nya värstingmodell Model S P85D kommer klara 0 – 100 km/h på 3.2 sekunder mot P85:s 4.2 sekunder.
Tesla Model S P85 |
Jag har suttit med i en Model S P85 och känt hur det känns när den accellererar fullt – tunnelseende, dödsskräck, blodet trycks upp i hjärnan osv. 3.2 sekunder 0 – 100 är nog fullkomligt sjukt. Risk för nackskador om man inte sitter med huvudet mot nackstödet förmodar jag.
Tillämpningen av en sådan accelleration är dock begränsad. Man kommer tillsammans med den för detta nödvändiga fyrhjulsdriften och de datoriserade stabiliseringssystemen kunna dra i princip vad som helst vid ett rödljus, men i övrigt är det hela rätt ointressant.
Mer intressant är att D-versionerna nya Tesla Model S (inte bara D-versionen) kommer kunna köras med autopilot.
Det handlar inte om att den ska kunna köra helt själv, även om man nu ska kunna hämta bilen från sin parkeringsplats och låta den köra fram till dig så länge du är på (amerikansk?) privat mark där inte vissa (amerikanska) lagar gäller. Däremot ska den med föraren i bilen kunna parkera själv, själv läsa hastighetsskyltar och anpassa farten därtill, hålla sig kvar i filen, bromsa för att undvika kollisioner, hålla avstånd till bilen framför via adaptiv cruise control etc. Extra sensorer ska göra att bilen även kan se i dimma eller i mörkret själv.
Funktionerna kräver förstås av juridiska skäl att föraren sitter i sätet, men enligt Elon Musk är kapaciteten så pass god att den faktiskt kan köra hem dig om du somnar i förarsätet, givet att du satt in hemmet som mål i färddatorn. Steget fullt ut till helt autonom bil, utan förare, är nu juridiskt.
Av intresse är också att man lyckats förbättra räckvidden på samma batterier. 60D-modellen klarar 36 mil på en laddning mot 33 mil för 60-modellen. P85D klarar 44 mil mot 42 mil för P85.
Designmässigt kommer en Model S-D se likadan ut som en Model S, möjligtvis med några mindre kosmetiska markörer. Och ett D sist på modellbeteckningen.
Tesla Motors-aktien (NASDAQ:TSLA) reagerade inte nämnvärt igår, men presentationen skedde (väl?) efter börsens stängning.
Model S P85 är redan företagets storsäljare, då de flesta vill betala för maximal räckvidd. Siffrorna 60 eller 85 står för antalet kWh i batterierna, och P för performance, ett tillval som bara finns på 85-versionen. Model S P85 kostar 94 750:- USD, medan P85D är listad som 120 170:- USD. Återstår att se om priskänsligheten hos Teslaägarna är den samma som hos medlemmar i Church of St Jobs. På många sätt kan Tesla sägas vara datorvärldens svar på Apple. Man ligger utvecklingsmässigt, likt Apple på 80-talet, långt före konkurrenterna med innovativ teknik som andra knappt tittat på utanför labben, och man har samtidigt samma coolfaktor som Apple haft sedan lanseringen av iPod och det efterföljande segertåget till St Jobs gick bort. Och man har en relativt ung karismatisk ledare i form av Elon Musk…
Med fyrhjulsdrift vet jag flera bekanta här på landsbygden som nog börjar titta på kontosaldon på banken. Tesla Model S har justerbar markfrigång upp till ca 20 cm, vilket gör att den fungerar utmärkt även på svenska privata grusvägar. Billigaste versionen av D blir Model S 60D för 89 570:- USD.
54 kommentarer
När såg man en Tesla senast? Märket känns otroligt hajpat, men visst, det är ju bra att Elon använder sina miljarder på att föra elbilsutvecklingen framåt. Grundproblemet kvarstår ändå, en elbil innebär i nuläget att man bara flyttat bilens avgasrör till det fossileldade kraftverkets skorsten.
Sett Tesla Model S i trafiken i Göteborg flera ggr. Gäller bara att veta hur bilen ser ut.
Miljöaspekten är förstås överdriven, men man köper ju inte en Tesla för miljöns skull utan för den sanslösa prestandan.
I Sverige har vi inte så många fossileldade kraftverk och dessa kraftverk har oavsett bättre effekt och mindre utsläpp än små bilmotorer. Fossileldade kraftverk kommer dock finnas så länge olja/kol prismässigt är konkurrenskraftigt, dvs tills det blir för dyrt att bryta kol och pumpa upp olja för att bara elda upp den.
Åk till en större stad så lär du minst se en Tesla under en normal arbetsdag ifall du håller dig utomhus.
Jag själv är otroligt intresserad av en elbil då jag har 30 minuters bilresa till över 90% av mina resmål.
Här i Östersund syns de ganska ofta när grannen i väst kommer på shoppingbesök. Till yttermera visso är E14 mellan Tronheim och Sundsvall utrustade med massor av snabbladdningsstationer så längs det stråket är det ganska riskfritt att åka el.
@norpan. Ok då förstår jag, en fallos med miljötouch alltså.
För typ två veckor sedan såg jag en på vägen till jobbet och en annan på väg hem. Några veckor tidigare såg jag två parkerade i fritidsbåtshamnen.
Har du tittat på driftsekonomin hos en Tesla? Det är sjukt långt från milkostnaden hos en fossilbränslebil.
Försäljningssiffror Sverige, 181st Model S totalt:
http://teslaclubsweden.se/information/antal-salda-bilar/
@Stefan H Singer
Ofta skall det rätt mycket till för att de löpande kostnaderna skall motivera ett såpass mycket högre pris man ofta ser. Det blir ofta frågan om att man måste ha rätt lång årlig körsträcka för att det skall löna sig och däri ligger lite ironin ifall man inte har tillräcklig räckvidd på bilen.
Finns inget som stoppar Teslan att köra långt. T.ex. Bjørn Nyland i Norge har kört +75 000 km i sin Model S allt mellan Nordkap och Italien.
@Axel Svensson
Nej, men den har väl ändå kort räckvidd jämfört med en konventionell bil? De som har lång körsträcka brukar väl vara folk som även är i behov av lång räckvidd?
@Anonym
Dessutom ska värdeminskningen räknas in också. Man kan väl gissa att värdet på en 10 år gammal Tesla är rätt lågt när nya modeller och kanske till och med lågprisvarianter från Toyota finns när det är dags att byta.
Min förra inte så billiga bil kostade t.ex 36kr/mil, allt inräknat på 15000 mil, varav hälften var värdeminskning. Valde sen en mycket billigare bil, med prognos på hälften i milkostnad.
En Tesla som körs motsvarande och som sjunker t.ex. 400000 i värde hamnar på ca 26kr milen bara i värdeminskning. Sen tillkommer väl åtminstone ett batteribyte och normal service, slitagedetaljer, el, etc.. Har svårt att se att man kan motivera en Tesla ur ekonomisk synpunkt. Dessutom har man omaket att man måste planera "tankning" innan man åker någonstans.
@Axel S
Många moderna dieslar tar sig 100 mil på en tankning.
Kollade begagnatmarknaden för ett tag sedan i Norge och det finns en del bilar, problemet är goa importtullar. Ni har inga idéer? Det brukar ni ju ha : )
Finns enligt BilSweden 139 reggade Tesla S i Sverige per Aug. 2014, så särskilt vanlig är den ju inte (ännu).
Visst tar sig många modernare fossilbilar längre sträckor idag men det beror inte på att tillverkaren lagt till en extra tank utan på att de gjort bilen effektivare. Model S tar sig upp till 50 mil på en laddning. Det är inte så stor skillnad mot fossilbilar som har några år på nacken tar sig. Det som kommer Tesla kommer göra är att byta ut batterierna mot effektivare batterier och på det sättet ta sig längre men jag tror inte att vi kommer se några Model S som tar sig 100 mil de närmaste 5-10 åren av den anledningen att det inte är nödvändigt för de allra flesta resorna eller ens för att åka jorden runt. Det blir för de allra flest mindre planerande tankning med en elbil eftersom denna oftast laddas hemma, finns inget behov att åka och tanka så som det finns med en fossilbil då elbilen alltid är laddad när du åker hemifrån på morgonen.
Själv är jag dock intresserad av elbil för att slippa vara beroende av tillgången på olja till bränsle och för att inte skicka mer pengar än nödvändigt till t.ex. Rysslands krig. Varje svensk betalar ju ett antal tusenlappar varje år till Ryssland. Teslan har bra räckvidd och kan lätt ersätta fossilbilen. Andra elbilar är mer som komplement till bil med längre räckvidd.
@klarsynth: Norrbaggar är desto vanligare i Sverige och där är Teslan en vanlig bil.
@Neo Cortex
"Dessutom ska värdeminskningen räknas in också. Man kan väl gissa att värdet på en 10 år gammal Tesla är rätt lågt när nya modeller och kanske till och med lågprisvarianter från Toyota finns när det är dags att byta.
Min förra inte så billiga bil kostade t.ex 36kr/mil, allt inräknat på 15000 mil, varav hälften var värdeminskning. Valde sen en mycket billigare bil, med prognos på hälften i milkostnad."
Ja det är just värdeminskningen (kapitalkostnaden utgör bara en mindre del ifall man räknar bara tio års livslängd) som talar emot dyra bilar även om de är billiga i drift. Med en rörlig driftkostnad på 18kr/mil så skall det rätt mycket till innan en skrothög utan vare sig kapitalkostnad eller värdeminskning att tala om skall bli olönsam.
Jag tror många gör missbedömningen av hur stor del av bilkostnaderna som faktiskt bilens inköpspris kan utgöra. Hade man inte gjort det tror jag det hade varit mindre fokus på bränsleekonomi än vad jag får känslan av att det är.
Är inte enbart D-varianterna som kommer att få Autopilot utan även en-motorsvarianten kommer att få/har fått Autopilot.
Autopilot är inbakat i teknikpaketet, valbart till alla modeller.
Till och med så att tekniken för autopilot redan har levererats i flera Model S, i alla fall i USA.
Efter provkörning i somras blev jag mäkta imponerad, dock är ju det lite väl dyrt för en fattig stackare, men de kommer snart att sjunka i pris, de har säkert stora utvecklingskostnader att hämta hem.
Laddning är inga problem bara att koppla in den hemma eller på jobbet, men det är synd att inte de styrande i Göteborg är mer framåt och satsar på laddstationer i stan, likaså i nybyggda hyreskaserner, där finns heller inget förberett för att ladda bilar.
Få se nu.
I Göteborg är det väl mest akut att ha ladd stationer till att fylla på små puffrorna?
Eller har jag missat något?
Ligger man före konkurrenterna egentligen?
Skillnaden verka för mig mest som om man integrerar lyx med eldrif, och låter priset dra iväg därefter till skillnad från konkurrenterna som mer gör små fula elbilar som ska vara överkomliga i pris.
Du är nog något på spåret. Tesla använder Panasonic 18650 celler och elmotorn med tillhörande styrelektronik har varit högeffektiv i många decennier. Alltså inte mycket nyheter. Man bygger lyxelbilar som inte prutar på något, därav prisbilden.
"Man ligger utvecklingsmässigt, likt Apple på 80-talet, långt före konkurrenterna med innovativ teknik som andra knappt tittat på utanför labben"
Reagerade också på ovanstående. Det är ju snarare så att Tesla kommer ikapp de andra biltillverkarna när det gäller säkerhets- och autonomfunktioner. Adaptive Cruise Control, Självparkering, Lane Keep Assist, Automatbroms mm finns ju redan på marknaden idag.
Dessutom har alla stora billtillverkare stora autonombilsutvecklingsprogram och väntar också på juridiken.
Men annars håller jag med. Kul med ett innovativt företag som känns starka på mjukvarusidan. Volvo kommer få problem i konkurrensen om upplevd säkraste bil när mycket av funktionstillväxten finns på mjukvarusidan. Tycker de gör helt rätt som börjar med en hög prislapp för att låta entusiasterna sponsra den nya tekniken. Förstår inte varför de övriga tillverkarna vill gå direkt till budgetkonsumenten med ny teknik. Känns som bakläxa i företagsekonomi kurs A.
Hur många biltillverkare hävdar att bilen kan köra dig vidare till destinationen om du somnar? Hur många andra bilar kan du hämta med en knapptryckning på nyckeln eller via din iPhone?
Tekniken som Tesla använder sig av är väl inte revolutionerande utan det är ju förpackningen och helheten som är deras styrka. Det är också detta som gjorde Apples framgång. De var inte först med touch-skärm utan knappar men de hade bäst förpackning av tekniken och visste hur de skulle marknadsföra den.
Ingen annan elbil kommer i närhet till Teslas räckvidd, fart, acceleration eller helhetskänsla.
Skillnaden är nog vad tekniken kan göra och vad den får göra.
Som sagt, de system som finns i Teslan har ju funnits i flera år. Men det faktum att bilen kan svänga när den parkerar själv, och att den kan läsa av hastighetsskyltar, gör inte att den kan användas till att köra hem själv.
Ingen annan tillverkare hävdar att de kan ta dig vidare till destinationen om de somnar, eftersom det inte är tillåtet med dessa system idag. Däremot har de system som varnar föraren när denne blir trött/tappar koncentrationen. Det har inte Tesla.
Inga andra bilar kan du hämta med en knapptryckning, också det är otillåten teknik på allmänna vägar, förmodligen också på privat mark i de flesta länder.
Missförstå mig inte, tycker också det är fräck teknik, men konkurrenterna har liknande funktioner under utveckling eller på marknaden, det är bara att de inte presenterat det för allmänheten än. Tror dock Tesla har en fördel av att ligga i Kalifornien, där lagstiftningen förmodligen kommer förändras snabbare än i övriga världen.
Börjar få church of saint Musk vibbar. Kanoniserad redan under sin livstid är få förunnat.
@BP,
+1. Church of St. Musk it is även om jag tycker att det är kul med en biltillverkare som sticker ut och gör sin egen grej mer än de traditionella gör. Sätter mer press på hela branschen att utvecklas.
@Max Erlandsson,
Precis. Mercedes S-klass och nya Audi A8 är ju bra exempel.
Max har en poäng. Tesla imponerar på eldriftsfronten men saknar fortfarande tex adaptiv cruise control som andra tilllverkare haft i flera år. Detta är första steget till autonom körning. Det är enormt stor skillnad att visa upp en testbil som klarar 99% av körfallen jämfört med att ta fram en produktionsfärdig bil som klarar 99.999%
Å andra sidan verkar Tesla vara snabba i utvecklingen så de kommer nog snart ikapp och kanske förbi på området.
Att jämföra med Apple på 80-talet håller inte riktigt, snarare är Apple på 2000-talet en bättre jämförelse. Tesla har likt Apple egentligen inte introducerat någon ny teknik med sina bilar, snarare har man levererat befintlig teknik i ett snyggt paket.
Rent teknikmässigt så har Tesla snarare varit relativt konservativa. Batteritypen man valt är helt vanliga 18650 med koboltbaserad kemi – något som ger vissa nackdelar, framförallt det faktum att batteripaketet kräver sammansättning av tusentals celler. Andra biltillverkare har vanligtvis satsat på betydligt större celler, ofta prismatiska eller pouch-celler vilka helt klart har fördelar men också en nackdel: de produceras inte kommersiellt i stor skala. Jag tror dock att framtiden tillhör de två senare celltyperna snarare än hos Teslas lösning.
Om vi kikar på motorn och drivningen så har man också en konservativ lösning i form av en induktionsmotor som driver hjulen via en enväxlad reduktionsväxel och helt vanliga drivaxlar. Inga högpresterande permanentmagnetmotorer (vilka är vanliga i hybridbilar) eller onödigt tillkrånglade hjulmotorer. Det kan för övrigt nämnas att de elmotorer och styrelektronik som suttit i vissa elbilsprototyper, bland annat de som visats av Saab, haft prislappar i klass med en hel småbil något som förstås gör det omöjligt att få ekonomi i det hela.
Karossen till Model S tillverkas av aluminium ungefär som hos de flesta prestandabilar som tillverkas i mindre serier, något som sparar vikt och ger en lägre verktygskostnad – på bekostnad av högre enhetskostnad. Även det beprövat alltså.
När det gäller olika eletriska system som kan se i mörker, läsa hastighetsskyltar osv. så tillverkas sådant i regel av underleverantörer till fordonsindustrin. Att S-klass, A8 och 7-serien i regel är snabba med ny teknik är inget sammanträffande. Kort sagt, tillgänglighet utefter betalningsförmåga snarare än något annat.
75000:- USD kommer 60D kosta: https://db.tt/1vOXsJb4
Gick in på Teslas hemsida och valde "order".
Cornu, du kollade P85D, Kanylbullen kollade 60D?
Snikvarianten Model S 60D kostar 75 070 USD ja men då får man t.ex. inte möjlighet till SuperChargers.
Pris från Telsas sida:
Cash
$75,070
Save $7,500 with EV Incentives
Cash price $75,070
Federal tax credit – $7,500
Other State incentive (I live in a different state) – $0
Net price including incentives $67,570
60 kWh Model S
$69,900
Dual Motor All Wheel Drive
$4,000
Body Color Roof
Included
19" Wheels
Included
Black Textile Seats
Included
Piano Black Décor
Included
Textile Headliner
Included
Active Safety
Included
Destination and Regulatory Doc Fee
$1,170
" Tillämpningen av en sådan accelleration är dock begränsad. Man kommer tillsammans med den för detta nödvändiga fyrhjulsdriften och de datoriserade stabiliseringssystemen kunna dra i princip vad som helst vid ett rödljus, men i övrigt är det hela rätt ointressant."
Med elbil(?) blir det än mindre intressant då din motståndare inte kommer höra att du varvar motorn vid rödljuset och därmed känner han sig inte utmanad att anta racet…
Har en Volkswagen som har adaptiv farthållare, en kamera som gör att bilen själv håller sig i filen, den kan fickparkera själv, och den panikbromsar själv vid behov….
Coolast är nog ändå det adaptiva helljuset, som skärmar bort mötande trafik utan att blända av.
"Coolast är nog ändå det adaptiva helljuset, som skärmar bort mötande trafik utan att blända av. "
Funkar det då? Man ser lite då och då folk som kör med misstänkt ljusa strålkastare så man blir bländad (om det rör sig om adaptivt helljus, vanligt helljus eller taskigt inställt halvljus har jag inte undersökt på ett tag).
Är det någon som vet hur mycket Teslans batteripack väger? Ett enkelt sätt att (nästan) fördubbla räckvidden är ju att fördubbla antalet battericeller. Normalt begränsas ju mängden batterier av vikt och kostnad, men åtminstone det senare torde ju inte var ett problem här.
Batterierna väger strax under 500 kg och att dubbla dom tar också dubbla utrymmet. Varför kör ingen med dubbla bensintankar?
Med 85 kWh batteri och lite snålkörning så kan du redan idag hoppa över en Supercharger på vägen till din destination, varför skulle du behöva längre räckvidd än så?
För den lilla delen kunder där räckvidden ändå är ett problem, t.ex beställningstrafik, så tror jag snarare på Teslas Battery-Swap teknologi. Bilen är förberedd för det så när marknaden är mogen så kommer en bil kunna rulla in på en batterybytesplattform och byta till ett fulladdat batteri på 60 sekunder. För att alla Tesla-ägare ska kunna byta batteri på vilken station som helst när man gör intercityresor så behöver Tesla lansera ett batterileasingprogram också, men det kommer garanterat om/när kunderna vill ha det.
Batterierna måste utvecklas annars tar detta stopp så fort man vid en tankning bortanför hemmet måste vänta mer än 10 minuter, och idag pratar vi kanske 1 timme om det är två-tre stycken i kö till samma stolpe. Inte elementärt att uppgradera strömförsörjingen heller, pratar en hel del Ampere.
Tänk hur otåliga vi blir vid bensinstation idag om det är mer än tvåtre bilar i kön och då tar tankningen 2 minuter.
Intressant dock om elladdning kan ändra trenden från mindre och mindre planering och ökad otålighet till tvärtom.
Med idag elbil lär du behöva totalt sett vänta kortare tid på laddning än med fossilbil. Du har ju alltid en laddad bil varje morgon och kan köra till och från jobbet utan problem om du inte använder bilen i tjänsten som t.ex. utesäljare.
Tesla har teknik för att byta batteripack snabbare än vad det tar att tanka fossilbilen men tror inte det kommer vara aktuellt utan bara dyrt och krångligt.
Kör du längre sträcker bör du ta rast som tyskarna säger "alle zwei Stunden", alltså varannan timme. På två timmar tar du dig ca 200 km och kan ladda upp bilen fult på 20 minuter igen, lagom för bensträckning och pissepause. Kräver dock att det finns supercharger, 3-fas 32A tar kanske dubbla tiden.
Bra poäng, elbilen är alltid fulladdad. För tvåbilsfamiljer borde det alltså vara givet att den ena går på el. För långfärd är jag fortfarande tveksam, vem tillämpar "alle zwei stunden"?
Kan man sedan styra det så att den laddas på dagen istället för natten skulle vi kunna få avsättning för väsentligt mer solel.
Har du barn i bilen lär du behöva stanna oftare än varannan timme… Alla mår bra av att röra sig och strecka på benen. Kör du längre än 2 timmar så börjar du bli en trafikfara. När jag var yngre stannade jag nog inte så ofta utan kunde köra både 3 och 4 timmar i streck (vilket också är möjligt med Teslan) men inte längre och inte med barn i bilen.
Rekommenderar Bjørn Nylands Youtube-filmer om du är tveksam till långfärd med Model S.
@Axel. Ungefär samma som med gengas då. Kaffet kan man koka på aggregatet vid pauserna.
@BP: Som skogsägare har jag inget emot gengasbil. Moderna gengasmotorer kräver inte så mycket av föraren men det är ändå en hel del mer underhåll och skötsel gentemot en fossilbil och ännu mer mot elbil.
Nu tar sig Model S ca 4 gånger längre än en normal gengasbil och behöver inte stanna varannan timme, det är du som förare som bör stanna innan bilen behöver det. Ska man jämföra Model S med något så är det väl då Koenigsegg som har ungefär samma räckvidd som Teslan.
Tyvärr så kommer värdeminskningen bli rätt stor de närmaste två åren, då bilen fortfarande är "outvecklad" och det kommer till nya saker hela tiden, samt att batterierna beräknas halveras i pris. Tror det smarta är att vänta ca två år innan köp, efter det tror jag att värdeminskningen kommer att stagnera då det finns en gräns för hur många bilar som ens går att tillverka, såvida vi inte kommer på något nytt batterisystem.
Model S har svagheter i batterikapacitet och okänt begagnatpris men man kan ju inte jämföra den med sin Koda Felica. Den ska ju jämföras med bilar med liknande komfort och prestanda och då är nog inte värdeminskningen så farlig.
En stor fördel är ju förmånsvärdet en standard 85 med 50 000 kr i extrautrsutning ha rett förmånsvärde på 3741 kr/mån. Betalar du för soppan själv så kan du få bra skattefri ersättning. Kanske svårt att få arbetsgivaren att betala men om man inte är slav under någon annan och har likviditet i bolaget är det ett kul alternativ.
@Pollux
Med okänt begagnatpris så är ju nästa frågetecken den ekonomiska livslängden och frågan om hur känd den är. Poängen är att om man inte vet om man kan sälja den till visst pris så får man ju göra kalkylen utifrån det faktum att den efter X år i princip saknar värde – utifrån det kan man göra en bedömning om värdeminskning (genom att helt enkelt skriva av värdet på X år).
Man bör därvid fråga sig ifall det verkligen är motiverat att ta så stor kostnad för värdeminskning/avskrivning (även bör man inkludera kapitalkostnaden också, men den är ganska måttlig i jämförelse).
Frågan är om du klarar räkna hem affären även om du räknar förmånsvärdet och ersättning för drivmedel (du vet att man räknar olika ersättning om det rör sig om bensin eller diesel va?). Jag är ganska skeptisk – med handviftande så är risken att man gör en helt galen bedömning (och underskattar betydelsen av värdeminskningen).