Gårdagens stora nyhet var att en man hade slängts ut från en krog på Stureplan. Idag nås vi av nyheten att SÄPO har anmält det hela. Det hela väcker en del tankar om tolerans, mitt och ditt, inklusion och exklusion.
Själv tycker jag rent principiellt att om jag har en blogg, en krog, en bostad eller för den delen ett land, så får jag som ägare göra vad jag vill, välkomna vem jag vill och kasta ut vem jag vill. Däremot finns det andra som har andra åsikter, t ex att man måste släppa in alla som vill och inte får slänga ut de som missköter sig.
Kroglivet på finare krogar runt Stockholm, t ex Stureplan, är väl ett typexempel där bara fina människor släpps in och de som inte sköter sig utvisas. Ett klassiskt folkhemsfundamentalistiskt eller om man så vill sverigedemokratiskt samhälle.
Inte konstigt att riksdagsmannen Kent Ekeroth (sd) söker sig till Stureplan. Som sverigedemokrat måste han känna sig helt hemma där. Så när han blir utslängd från krogen för sina politiska åsikter, så går han lugnt och fredligt ut, respekterande att krogägaren bestämmer vem som får vistas på krogen. Trots allt följer det helt och fullt sverigedemokratisk politik. Ekeroth har inte ens anmält det hela, utan det var SÄPO som gjorde anmälan. Att Ekeroth försvarat sig med en ljudinspelning är förstås naturligt, då han är anklagad för att ha ofredat någon kvinna på krogen. Ljudinspeliningen visar dock att han slängdes ut för sina politiska åsikter, ungefär som sverigedemokrater gärna vill slänga ut folk för politiska åsikter, religion eller etniskt ursprung. Det betyder inte att han inte ofredade någon, men det var inte det som sades till honom när han slängdes ut.
Kent Ekeroth (sd) har alltså agerat helt i linje med sverigedemokratisk politik – han sökte sig till ett område där bara fina människor släpps in och de som inte sköter sig slängs ut. När han själv slängdes ut respekterade han detta och gick.
Vad som däremot inte går ihop är de som var intoleranta och ville få Ekeroth utslängd från krogen. De är alltså lika goda sverigedemokrater som Ekeroth och tror på ett exkluderande samhälle.
Det är nämligen så att med tolerans följer att man även ska tolerera människor man inte tycker om, så länge de inte gör något olagligt (eller bryter mot godtyckliga publicerade ordningsregler, t ex kommentarsregler på en blogg). Att hänga i baren är inte olagligt och bryter rimligtvis inte mot krogens regler.
Krogen har i princip inte gjort något fel som jag ser det. Oavsett vad lagen säger så tycker jag att man får släppa in och slänga ut vem man vill. Tydligen var Ekeroth fin nog för att få komma in. Sedan följde man andra besökares uppmaningar och slängde ut Ekeroth. Felet ligger hos de okända intoleranta besökarna. Krogen har möjligen visat dåligt omdöme, men får väl ta smällen i det här fallet. Även dåligt omdöme kan vara olagligt.
När det gäller Sverige som helhet finns det en avgörande skillnad. En majoritet, 85-90%, beroende på opinionsundersökningarna, tycker inte att man ska slänga ut folk ur landet och att man ska släppa in nästan vem som helst. Så de som bestämmer över krogen Sverige sparkar inte ut folk de inte gillar.
Jag ser inte någon ironi i att Ekeroth blir utslängd från en krog. Han gick ju utan att tjafsa och följde alltså sitt partis politik. Ironin ligger i att någon som avskyr intolerans är intolerant själv. Tillägg: Kent Ekeroth ska nu anmäla krogen för förtal, vilket kan bryta mot sverigedemokratisk politik, vilket ändrar en hel del. Dock handlar förtalsanmälan antagligen om påståendet att han skulle trakasserat en kvinna, medan han accepterar att bli utslängd för politiska åsikter. Det är alltså enligt sverigedemokrater inte tillåtet att ljuga om andra.
Intolerans kan bara bekämpas med tolerans. Åtminstone somliga anti-folkhemsfundamentalister är tydligen intoleranta och borde ta sig en titt i spegeln.
Frågan är hur Stockholms krogliv skulle fungera om 85% – 90% av svenskarnas politiska önskningar skulle appliceras på krogen – alla får komma in och ingen får slängas ut. Har man inga pengar till sprit så får gäster med pengar betala, även om det bara blir en fulöl istället för champagne och man får stå i ett hörn och dricka tillsammans med övriga utan pengar. Det skulle nog ändå bli rätt fullt ganska snabbt. Fri fulöl blir nog snart ett rykte om gratis champagne.
Att Sverige har blivit ett sorgligt och intolerant land, där en vanlig riksdagsledamot numera måste ha SÄPO-skydd är en annan historia. Verkar rätt intolerant. På Olof Palmes tid i det gamla folkhemsfundamentalistiska DDR-Sverige hade inte ens statsministern SÄPO-skydd på fritiden. Dåligt exempel med tanke på utfallet, men vi har fallit rätt långt…
54 kommentarer
Aah.. Den här artikeln gillar jag. Många människor bestämmer sig för vad som är rätt och fel i livet, och sen väljer man att följa den samling attribut som man uppfattat hör ihop med den trosriktningen, tänker främst på åsikter. Självklart får man hålla ett finger i vinden så man hänger med på vilka åsikter som gäller.
Klart som fan att en Sverigedemokrat är fel, i alla lägen oavsett vad om han står på fel sida om åsiktsstrecket. Eller Olof Palme.
Men, nej. Det är inte poängen. Poängen är att vaska fram det motsägelsefulla i folks handlingar och åsikter. Hyckleriet.
Och det finns mycket hyckleri.
Kan man få en kortfattad beskrivning angående vad som menas med fint folk?
Där tycks dina och mina åsikter divergera.
Jag uppfattar nämligen inga personer som så väsens skilda att de "bör" klassificeras som fina.
Ställ dig i en krogkö i Stockholm, så får du se vad som avses.
På min tid stod jag aldrig i köerna vid Stureplan Jag gick helt enkelt inte till något ställe om jag inte stod på listan. Kön är ett hemskt ställe.
Idag har jag utvidgat gränsdragningen. Men men, det är som jag nämnt tidigare inte helt fel att i olika tider av ens liv befinna sig i lite varierande miljöer (på riktigt, hejlhjärtat) och supa in kulturen..
Fint folk kan alltså antagas vara folk som har hela t-shirts/skjortor utan revor eller hål. Folk som inte har tuppkam eller piercings över hela ansiktet. Helt vanligt folk alltså. Kommer du inte in på Stureplan ska det mycket till.
Fast en del är ju finare än andra och slipper köa.
Mycket riktigt Erik. Det finns lite olika nivåer på ställen dock. Men i princip riktigt.
Nattlivet i området är ingen fin miljö precis. Det blir inte fint för att kläderna är dyra. Det är så svinigt och risigt så man är glad att det var många år sen man var i närheten av det.
Dörrvakterna väljer vilka som ska komma in. Man behöver inte vara "fin" för att gå förbi kön, det räcker med att vara snygg tjej med utmanande klädsel.
Tror inte ni ska hänga upp er på ordet "fin". Det är bara ett uttryck. Tänk "rätt".
Innefolket släpps in, de som är ute får stå ute i kön.
Om du vill får du gärna ge din egen definition av fin eller "rätt".
Tack.
Behövs inte. Det är krogen som definierar det.
Eftersom jag är folkhemsfundamentalist och helst klär mig i glesbygdskavaj (helly hansen) är det näppeligen någon ide att jag lämnar landet och hembrännaren för att bli utslängd från de godhjärtade och tolerantas stamhak.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lite lustigt att liberalextremister förnekar äganderätten till ett land. Äganderätten är plötsligt inte ett dugg värd när landstycket är stort och ägandet delas av många. Det vore intressant med en förklaring hur stort ett land får vara innan äganderätten upphör. Och varför den då upphör.
Det vore också intressant med en förklaring varför inte också ett företag blir global allmänning när det blivit tillräckligt många delägare i företaget. Alla som vill borde väl få aktier i H&M, Nordea och alla andra företag som inte ägs av en enda individ eller en mindre familj.
Om den där krogen hade tusen eller tio tusen delägare så skulle nog äganderätten upphöra, så kunde alla få gratis öl.
Ekeroth kan väl åberopa diskriminering, som är olaglig även för privata näringsidkare. Han skulle då förmodligen bli den första att driva ett rättsfall om politisk diskriminering.
Sverige blir alltmer fantastiskt.
Relativt kul att åse.
”Politisk tillhörighet kan inte vara grund för olaga diskriminering i brottsbalkens mening, om det bara är de här omständigheterna som finns”, säger Sandra Friberg, docent i civilrätt vid Uppsala universitet, till TT.
Det är i sådana fall helt okej att neka Fredrik Reinfeldt att komma in i den egna butiken, restaurangen, taxin eller vad det nu är man har. Och man kan när man vill be honom försvinna för att han har politiska åsikter man inte gillar. Även om han suttit och väntat på middag i en halvtimme.
Det är lite märkligt att just diskriminering på politiska grunder skall vara tillåtet. Ibland kan man väl få en känsla av att det här landet skulle behöva en lag mot diskriminering på politiska grunder.
Europakonventionen, som gäller som svensk grundlag, tillåter inte diskriminering pga politiska åsikter. Har jag för mig. Dock brukar våra makthavare bara hänvisa till Europakonventionen när det passar dem och för att få den "grundlagen" att gälla måste man väl driva ärendet hela vägen till HD eller Europadomstolen.
De tolerantas tolerans har inte bara visat sig vara intolerans, de gillar olika också, men bara i fantasin, inte i verkligheten. SD:are kommer fortsättningsvis inte sätta sin fot på berörd restaurang, vilket innebär att likasinnade ostört kan fortsätta hyllandet av olika.
Olof Palme hade visst livvaktskydd på sin fritid. Han hade emellertid undanbett sig skyddet den kväll han mördades.
Jag tror att nästan hela befolkningen föredrar krogar där det råder lugn och ordning, och där den som stör ordningen avvisas. Att tillhöra en kategori som omfattar nästan hela befolkningen kan inte vara "folkhemsfundamentalistiskt" eller "Svergiedemokratikst".
Den som gör sig besvär att läsa SD:s partiprogram och riksdagsmotioner, och lyssna till vad deras ledande företrädare säger i linjetal och riksdagsdebatter, vet att de inte "vill slänga ut folk för politiska åsikter, religion eller etniskt ursprung".
Förlåt en utlandssvensk
Hur vanligt är det med krogvaktare i Sverige?
Har aldrig sett några.
Inte i utlandet heller.
PerAlbin,
Du har rätt och bloggägaren agerar på hörsägen och egna fantasier.
Kan förstå krogväktaren. Dom kanske trodde att han hade ett aluminiumrör i byxan som han kanske skulle börja svinga mot alkoholpåverkade människor i omgivningen. Hittar man snett mot en sverigedemokrat så svingas det hej vilt. Det har ju Ekeroth själv dokumenterat.
Man får inte "…glömma bort det enda som är viktigt – när man går, skall man gå försiktigt" (Kjell Höglund)
Alla kan inte älska alla här i världen. The rest is violence.
Så du tycker det är ok om man slänger ut judar? Funktionsnedsatta? Bögar? Osv.
Usch.
Om en funktionsnedsatt homosexuell jude uppför sig illa hemma hos dig, kastar du ut honom då, eller låter du vederbörande fortsätta förstöra ditt hem?
Ekeroth ÄR ju jude, åtminstone rent formalistiskt (född av judisk mor osv), vad jag förstår. Vilket gör frågan rätt dråplig.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kan man bli straffad om man nekar en person att komma in på en fika i det egna hemmet med det utryckliga argumentet att "Du är jude/bög"? Det kan väl också betraktas som olaga diskriminering och hets mot folkgrupp. Någon som vet?
Enligt SVT så är det Säpo som på eget initiativ gjort en anmälan om olaga diskriminering som kammaråklagare Ronnie Jacobsson anser gäller även Ekeroth som för "den som uppbär ett allmänt uppdrag eller är anställd i allmän tjänst" enligt andra stycket i brottsbalkens 16:e kapitel 9:e paragrafen.
Den som uppbär ett allmänt uppdrag eller är anställd i allmän tjänst kastar man alltså inte ut hur som helst så troligen går det inte neka dem att komma in heller.
Snacka om finare folk än alla andra!
Äh, nu överdriver du – det beror ju på VARFÖR man blir nekad. "Du får ingen mat för du är neger/jude/bög"=straffbart. "Du får ingen mat för den är slut" = inte straffbart.
Vilket är orsaken till att så många nysvenskar blir nekade inträde pga "fel skor" etc – man vill inte ha deras sort på stället men skyller på andra saker.
BD
Så klart att det beror på varför. Det kanske brinner därinne eller att golvet rasat ned i källaren men då om inte förr lär det komma folk "som uppbär ett allmänt uppdrag eller är anställd i allmän tjänst" och kräver att få komma in.
Med en polis, eller som i det här fallet en Säpopolis, i släptåg lär det krävas bättre ursäkter än typ de fejkade premisser som du räknar upp.
Åklagaren hänvisar ju till att Ekeroth antingen var där på ett uppdrag eller i status av sin allmänna tjänst… så vem vet? – de kanske var där tillsammans på ett tjänsteuppdrag för att provocera fram situationen om Nosh and Chow tidigare gjort sig kända för liknande trakasserier?
Klockrent inlägg, mitt i prick!
Cornu i sitt esse.
Jag trodde bättre om dig Cornu!
"Ljudinspeliningen visar dock att han slängdes ut för sina politiska åsikter, ungefär som sverigedemokrater gärna vill slänga ut folk för politiska åsikter, religion eller etniskt ursprung."
Vilka politiska åsikter, religioner eller etniska ursprung är det SD vill slänga ut folk med? Vad jag vet har SD absolut ingen sådan politik. Om du inta kan svara på de så är det ett fult förtal. Det du skriver håller ju inte högre klass än valfri rabiata vänsterjournalist. Du brukar skriva en hel det vettigt på andra områden men detta blir bara löjligt!
1. Man kan inte förtala en organisation, bara namngivna individer
2. Jag skriver "sverigedemokrater" inte "sverigedemokraterna". Det finns garanterat sverigedemokrater som vill slänga ut folk för politiska åsikter, religion eller etniskt ursprung. Det är bara att gå in på Avpixlat och plocka citat. Det finns förstås sverigedemokrater som inte vill det också, men det finns inget motsatsförhållande i det uttalandet
3. Offerkofta much?
Att folkhemsfundamentalister har svårt att läsa och inte kan skilja på den generella obestämda formen "sverigedemokrater" och den bestämda formen "sverigedemokraterna" är förstås illa. Vi skyller på Göran Perssons skola tycker jag.
Dessutom finns det ett ord till där i citat, nämligen "ungefär".
Trodde faktiskt bättre om dig, Roban. Inser att jag måste omvärdera den åsikten och att inget du någonsin igen skriver går att ta på allvar.
Den sista meningen ovan har inslag av ironi, och var mest ett fjantigt försök att skriva det Roban mfl tänker skriva härnäst.
1. Spelar ingen roll för min del då det inte i juridisk mening jag syftade. Poängen är det du skriver inte ger den sanna bilden.
2. Det finns garanterat socialdemokrater, moderater, bönder, kineser och apor som också tycker det. Eller läsare av din blogg. Du kunde alltså likväl skrivit kineser som sverigedemokrater. Det är förstås helt orimligt att resonera så.
"En majoritet, 85-90%, beroende på opinionsundersökningarna, tycker inte att man ska slänga ut folk ur landet…"
Där antyder du att hela Sverigedemokraternas väljarkår vill slänga ut folk och inte bara några du sett kommentera på Avpixlat. Du får naturligtvis skriva vad du vill på din blogg men för mig sjunker din trovärdighet. Det är uppenbart att ditt syfte inte är ärligt.
Du har dock en del andra bra poänger i texten.
2. Nej, och jag har inte påstått något annat heller. Du behöver lära dig läsa det som skrivs och inte vad som inte skrivs. Det som inte skrivs, det skrivs inte. Det säger ingenting om någonting.
Mitt syfte är att såga alla som hänger sig till ett parti eller en ideologi, dvs inte kan tänka själva.
http://cornucopia.cornubot.se/2013/06/ideologier-ar-for-idioter.html
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Försök till hets mot folkgrupp raderat.
Det är klart att man blir orolig vem man än är?! Erfarenheten visar att när Ekeroth blir berusad så tar hans tankar en liten promenad rätt ut genom munnen och han beväpnar sig med järnrör. Riktigt riktigt obehaglig kille som man helst inte vill ha på sin krog. De vore nog bra för SD om de övergick till att bli ett helnyktert parti. För mig som avskyr SD är det kul varje gång de ställer till med något.
Vi har rett ut det där. Det var inget järnrör. Det var ett stål- eller aluminiumrör.
http://cornucopia.cornubot.se/2012/11/skamligt-drev-mot-kent-ekeroth.html
Du har fel-Hade han varit färgad eller av annan ras eller sexuell läggning så gäller diskrimineringslagen kunnat tillämpas.
Nu gällde inte den politiker tydligen vilket åklagaren trodde.
Karusellhäs… f’låt stridshingsten godkände Lissabonfördraget 2009, som sedermera blev ratificerat av Sveriges Riksdag tack vare stödröster från M, FP, KD, C och S. Eftersom Sverige är EU-medlem så måste Sverige rätta sig efter Lissabonfördraget.
I det finns stadgan om de grundläggande rättigheterna ”The Charter of Fundamental Rights of the EU”. Kapitel 3, artikel 21 torde vara av intresse.
http://ec.europa.eu/justice/fundamental-rights/charter/
”The Charter of Fundamental Rights of the EU brings together in a single document the fundamental rights protected in the EU. The Charter contains rights and freedoms under six titles: Dignity, Freedoms, Equality, Solidarity, Citizens' Rights, and Justice. Proclaimed in 2000, the Charter has become legally binding on the EU with the entry into force of the Treaty of Lisbon, in December 2009.”
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:083:0389:0403:en:PDF
”Article 21
Non-discrimination
1. Any discrimination based on any ground such as sex, race, colour, ethnic or social origin, genetic features, language, religion or belief, political or any other opinion, membership of a national minority, property, birth, disability, age or sexual orientation shall be prohibited.”
Jag kan inte tolka Lissabonfördraget på annat sätt än att det är förbjudet att diskriminera någon utifrån ens politiska åsikter. Det kan vara något att tänka på om hypotetiskt, en folkpartistisk riksdagsman kommer till en krog där det på ytterdörren står: hundar och folkpartister är ej välkomna. Då skulle den folkpartistiske riksdagsmannen kunna anmäla krogen för diskriminering åberopande Lissabonfördraget.
@gruelse
Men legalitetsprincipen gör att krogägaren går fri från ansvar i sådant fall. Vill han använda den punkten får han stämma staten istället (jag är dock tveksam till att rättigheterna avser skydd gentemot staten och inte medborgare emellan).
@Anonym 15:36
Jag har troligen gjort samma reflektion som du. Om det nu stämmer, som diverse juridiska förståsigpåare säger, att man kan inte i juridisk mening diskriminera någon utifrån politiska åsikter. Då hänvisar de till brottsbalken kap 16, Sveriges rikes lag. Detta innebär i så fall att ”Stadgan om de grundläggande rättigheterna”, som ingår i Lissabonfördraget, inte är fullt ut implementerad i vår nationella lagstiftning, vilket strider mot vad Sverige har åtagit sig i enlighet med premisserna för EU-medlemskapet. Således om denna fråga tas upp i EG-domstolen, riskerar Sverige att fällas och få betala böter. (Jag hoppas någon tipsar EG-domstolen om detta.)
Jag kunde inte se att ”Stadgan om de grundläggande rättigheterna” endast begränsade sig till förhållandet mellan myndigheter och individer. Därför borde stadgan också gälla medborgare emellan. Men jag kan ha fel på den punkten.
Europakonventionens passus om de mänskliga rättigheterna (t.ex. att man inte får diskriminera någon pga. politisk åskådning) gäller uppenbarligen bara mellan myndigheter och individer.
@gruelse
Dylika formuleringar brukar bara avse staten gentemot individer. Skall man förbjuda individer att vara elaka mot varandra så bör man ju belägga handlingen med någon form av straff (såvida man inte tycker det är så lindrigt att man kan nöja sig med skadeståndsansvar) – eftersom deklarationen om rättigheterna inte omfattar något som helst krav på straffnivå så är det inte så självklart att ett land bryter mot fördraget genom att inte sätta någon straffnivå.
Vidare är det ju så att konventionen om mänskliga rättigheter bara är inkorporerad i svensk lag genom förbudet mot att stifta lagar som strider mot dessa – vilket indikerar att man tolkat deklarationen som ett ramverk om vilka lagar som är acceptabla (och inte ett krav på att vissa lagar måste stiftas).
@Anonym 21:13
Inte helt sant!
Om vi har "Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna
och de grundläggande friheterna" som grund för denna diskussion:
http://www.manskligarattigheter.se/dm3/file_archive/020521/bb9e3648d3ba4bc99876ca6c6485a221/europa_501104.pdf
Där återfinns diskrimineringspassusen (artikel 14) och även skyddet av det privata (artikel 8). Sverige fälldes för att inte ha en lag som var i samklang med artikel 8 i Europakonventionen, se följande underlag som ursprungligen rörde ett förhållande mellan två individer, utan att staten var inblandad:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/europadomstolen-sverige-brot-mot-manskliga-rattigheter/
Om Sverige kan fällas för att inte ha implementerat artikel 8 i Europakonventionen, så borde också Sverige kunna dras inför Europadomstolen och fällas för att inte ha implementerat artikel 14 fullt ut, tycker jag.
@gruelse
Jo – när man implementerade skyddet i lag så tänkte man inte så dock. En annan sak är frågan om det krävs ett aktuellt fall för att ta det till europadomstolen, domen här tyder på det då inget straff för felaktig lagstiftnig utdömdes utan det var helt enkelt ett skadestånd till offret (som jag tolkar det). Troligen krävs det att ersättning inte kunnat utgå pga lagstiftningen – dvs att fallet faktiskt är prövat enligt nationell lag först. För övrigt hade sverige blivit stämt ifall man tilldömt henne skadestånd i svensk domstol? Det krävs ju trots allt inte att en handling är brottslig för att kunna döma ut skadestånd.
Frågan kvarstår vad som krävs för att staten skall anses skydda rättigheterna? Krävs det att man har en lag som säger "aja-baja" till alla som kränker rättigheterna eller krävs det en viss nivå på straffen (rimligen bör ju straffen stå i proportion till offrets skada, men hur man bedömer denna är en öppen fråga)?
@Anonym 10:18
Utgående från fallet med flickan som blev smygfilmad av sin styvpappa, där Sverige blev anmäld och fälld i Europadomstolen, se nedan, så tycker jag det är klart att folkpartisten, som inte är välkommen på en krog i mitt hypotetiska fall, kan anmäla Sverige för att inte ha implementerat Europakonventionens diskrimineringspassus om politiska åsikter artikel 14, i den nationella lagstiftningen.
” (f) Conclusion
117. Having regard to the all the above-mentioned considerations, the Court is not satisfied that the relevant Swedish law, as it stood in September 2002, when the specific act of the applicant’s stepfather in attempting to covertly film the applicant naked in their bathroom for a sexual purpose occurred, ensured protection of her right to respect for private life in a manner that, notwithstanding the respondent State’s margin of appreciation, complied with its positive obligations under Article 8 of the Convention. The act in question violated the applicant’s integrity; and was aggravated by the fact that she was a minor, that the incident took place in her home, where she was supposed to feel safe, and that the offender was her stepfather, a person whom she was entitled and expected to trust. However, as the Court has found above, neither a criminal remedy nor a civil remedy existed under Swedish law that could enable the applicant to obtain effective protection against the said violation of her personal integrity in the concrete circumstances of her case.
Accordingly, there has been a violation of Article 8 of the Convention.”
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-128043#{"itemid":["001-128043"]}
Således handlar smygfilmningsfallet inte primärt om skadestånd eller eventuell straffnivå, utan att Sverige hade bristfällig lagstiftning.
Jag tycker nog att Kent Ekeroth och Säpo ska fullfölja sin anmälan mot Stockholmskrogen för diskriminering av politiska skäl, med hänvisning till artikel 14 i "Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna
och de grundläggande friheterna". Med tanke på hur smutsigt Sverige har blivit, och smutsigare blir det, när det gäller utövandet av de demokratiska rättigheterna, speciellt i valtider, så borde Sverige få en lag mot politisk diskriminering. Då kanske det förnedrade kvinnliga krogvittnets sanningshalt och/eller existens kan nagelfaras.
@gruelse
Av att döma av Kent Ekeroth så verkar det inte troligt att han kommer driva detta och jag misstänker nästan att ett sådant krav kan föreligga. Misslyckandet att driva ett fall i svensk domstol är ett bra belägg för hur det står till med lagskyddet på området (fallet ovan trillade ju igenom svenska rättsväsendet först) – ifall det rör sig om skadeståndsfall så bör ju offret vara inblandad i rättsprocessen.
Man nämner skadeståndsmöjligheten i domen(?) vilket bör innebära att ifall möjlighet att få skadestånd föreligger (det behöver alltså inte föreligga straffanvar) så blir ju frågan om inte svenska skadestånd ibland är löjligt låga för skador som inte är av ekonomisk natur.