Det är inte bara trängselskatt som slår till mot Göteborg till årsskiftet, utan en process att förvandla Göteborgs centrum och flera viktiga knutpunkter till en lergrop påbörjas också. Det handlar om den s k Västlänken, där man ska gräva en järnvägstunnel under staden. Bygget ska ta åtminstone tio år och den relativt nyss skonade Södra Älvstranden, som led av bygget av Götatunneln under ett antal år, ska återigen förvandlas till en lervälling i kanske tio år. Kommunens planer om att exploatera området sägs nu behöva skjutas upp i 20 år. Och gissa vem som får utsikt över en lergrop i 10+ år? Göteborgs finaste adress – bostadsrättsföreningen Hasselbladska Huset (se tidigare inlägg om turerna i krisföreningen).
Inget av detta är förstås nyheter för göteborgare, som dagligen får följa hela cirkusen kring det västsvenska trafikpaketet och trängselskatten via media. Men för ni som bor på Sverige baksida eller rumpa, så kan det vara av intresse.
Till skillnad mot Stockholm, med världens snyggaste, intelligentaste och högst utbildade människor, så är Göteborg byggd på lera1.2.. Det skjuter upp enstaka berg här och var, men annars är det lera som gäller. Det innebär att tunnlar under staden behöver byggas i form av lergropar i vilka man sänker ner sektioner av betongtunnel. Speciellt gäller detta där tunnlarna ska gå relativt nära ytan, dvs runt stationerna. Ungefär 2 km av Göteborg kommer bli lerkrop, runt viktiga knutpunkter som Korsvägen (tänk Göteborgs motsvarighet till Slussen), korsningen Allén och Övre Husargatan (stockholmare kan tänka Centralbron) samt Södra Älvstranden hela vägen från Packhuskajen till (stockholmare kan tänka på Klarastrandsleden). I princip kommer den enda led man bara komma åt centrala Göteborg med bil eller buss med vara förbi Ullevi. Det kommer förstås fortfarande gå att kryssa sig fram via smågator.
För att spara några få minuter med järnväg kommer man alltså få genomlida upp till tjugo års totalt trafikkaos i Göteborg, inklusive lamslagen kollektivtrafik. Tänkt kostnad är bara 20 miljarder, men mer realistiskt är att notan hamnar på det dubbla.
Lervällingsområden inringade
av undertecknad. Källa: Trafikverket |
Som bekant är normalvädret i Göteborg regn och tunnelbygget sker under havsytan. Så det kommer pumpas vatten. Det kommer bli lerigt och trevliga leriga spår av tusentals vändor med dumprar och lastbilar från lerhålen.
Det är inte heller bara själva grävplatserna som drabbas. Alla miljontals ton av lera och sten, i fallet man faktiskt går genom berg, måste ju också fraktas undan, och byggmaterial måste fraktas in. Så resten av Göteborg kommer trafikeras av tunga lastbilar och dumprar så länge det finns diesel att köra dem med. Man får hoppas att man är klara före 2030.
Bland begivenheterna är att Lisebergs ingång, samt anrika Rondo, får stryka på foten under bygget runt Korsvägen. Svenska Mässan blir blockerad i åratal. Bil- och bussinfarter till Centralstationen och bussterminalen Nils Ericssonsterminalen kommer blockeras under många år.
I slutändan kommer den som pluggar eller jobbar på Handelshögskolan och bor i Kungsbacka eller Mölndal att spara 15 minuters restid framåt 2030 och den som pluggar på Chalmers och bor i Kungsbacka kommer spara fem minuters restid. Ska man ta tågpendla till Sahlgrenska sjukhuset kommer man spara 5 minuter. Till dess kommer övriga att förlora rätt rejält med tid.
Konsekvenser kommer det bli. Man kan fundera på hur centrumhandeln kommer klara sig. Kanske är det inte så underligt att EU betalar ut landsbygdsstöd till Innerstaden Göteborg. Leråker som leråker.
Det lär också påverka Göteborgs bostadsmarknad.
Angående Göteborgs finaste adress, Hasselbladska Huset, så intygar både klubbens ordförande och säljaren av 8.5 MSEK-lägenheten att föreningen inte kommer drabbas, trots att lertunneln ska gå bara någon meter utanför föreningens fasad. Ett citat från en annan blogg:
“Jag kontaktar Christoffer Lennartsson, mäklare på Lundins som annonserar ut en lägenhet för 8,5 miljoner kronor i exklusiva Hasselbladska huset mitt emot Operan, för att höra vilken information han ger spekulanterna om det kommande tunnelbygget.
– Enligt föreningens ordförande och säljaren ska inte den här fastigheten drabbas, blir svaret.
Må det. Om köparen är både blind och döv eftersom utsikten under flera år kommer att domineras av ett bullrande Västlänkenbygge.
Mångmiljonärer kan rösta med fötterna. Besvärligare blir det för vanliga göteborgare som under den tioåriga byggtiden ska krångla sig förbi byggarbetsplatserna.”
Relaterat så har nu en trea på 82 m2 i Hasselbladska Huset just gått ut för exekutiv auktion hos Kronofogden. Fogdens värderingsman skattar värdet till 2.1 MSEK, vilket är ungefär hälften av värderingen av den 176 m2 stora lägenhet som varit till salu i föreningen för 8.5 MSEK sedan i somras.
Som jag skrev igår har föreningen en fordran på 1.8 MSEK på en medlem och när man tvingades ta in 20 MSEK från medlemmarna i vintras, så skrev Dagens Juridik att flera medlemmar pratade om personlig konkurs på grund av detta. Det är det där med lånta fjädrar. Även till Göteborgs finaste adress kan man, liksom många gjort i bostadsbubblans hysteri, låna sina fina fjädrar. Den som verkar rik i Sverige idag har oftast bara stora skulder. Rikedom definieras av svensken numera som att man lånar mycket pengar. Att vara “rik” är att ha en stor minuspost i det månatliga kassaflödet, inte att ha pengar på banken. Då går det tyvärr ibland som det går.
Jag upprepar de besked jag gett förr.
Var inte avundsjuka eller missundsamma på de som bor på fina adresser, har fina hus eller fina bilar. I många fall, speciellt i nybyggen, handlar det om djupt skuldsatta personer. Dem ska man tycka synd om, inte vara avundsjuk på.
Kanske kan någon framtida grävmaskinist, kranförare eller dumperförare slå till på lägenheterna och få gångavstånd till jobbet de kommande decennierna?
1. Intressant trivia. Stampen/Göteborgs-Postens tryckeri hade vissa lokaliseringssvårigheter när det byggdes. Vibrationer från tryckpressar förvandlar underliggande lera till filmjölk och tryckeriet skulle ganska snart försvunnit ner i leran. Istället lyckades man lokalisera en punkt på Hisingen där en bergklack stack upp till marknivå och byggde tryckeriet just exakt på den osynliga bergtoppen.
2. Intressant trivia 2. Hela köpcentrumet Östra Nordstaden, inklusive lastgatorna under mark i dess undre värld, flyter på lera och är byggt som en enorm betongpråm, där avancerade pumpsystem hela tiden håller området horisontellt och stabilt. Skulle man få ett varaktigt strömavbrott skulle tids nog hela stadsdelen börja tippa över åt något godtyckligt håll och börja sjunka ner i vällingen.
14 kommentarer
Cornu har en poäng. Ofta ser man att en väg förbättras och att det stör trafiken och ger många gånger större förseningar för trafikanterna än vad den nya vägen sparar. Det kan ta många år innan de första nackdelarna har fåtts tillbaka. Om sedan trafiken minskar och vägen inte behövs av bränslebrist så blir det en ekonomisk katastrof. En dyr utbildning innebär bortkastad tid och pengar om sådan verksamhet försvinner. Färre kraftverk behövs om industrier läggs ner. Byggnader blir för stora om det kostar för mycket att hålla dessa uppvärmda. Pengar till dyra kollektivtransportpåhitt i storstäder kastas bort på liknande sätt. Med mera. Eftersom kollapsen kommer så bör den planeras inom allt. Det görs alltså för mycket satsningar. Skatterna går in i ett svart hål.
Politiker tänker då fan inte, den saken är bevisad sedan länge.
G-P har förtjänstfullt lodat lite i projektet Västlänken. Man kan väl säga att kostnadskalkylerna för projektet även de vilar på lervälling. Ett projekt där varje ny kalkyl överträffar den senaste med 3-4 miljader, borde ge anledning till vissa betänkligheter.
Att bygga om Mölndals station och låta all trafik som inte har ändhållsplats GBG gå den vägen är väl för enkelt. Inga 10 års halv-AMS platser till byggarna då. Ska bli intressant att se vad underhållskostnaderna blir också, Tingstadstunneln kräver väl en del och hur lång är den?
Hur ser det ut annars när man bygger i/på blålera? Stabilt? Ullevi? Hur ser det ut för alla bostadsrättsföreningar kring Linnégatan som måste påla om för att slippa sprickor, billigt?
Lisbergsstationen kunde man byggt ut till "Nya centralen" och byggt en ny huvudbussterminal runt den. Med direkt tillgång till motorvägen och invid korsvägen så hade man mitt i evenemangsstråket haft en ny kommunikationshub för en minimal bråkdel av pengarna (man ska ändå bygga en ny underjordisk centralstation i leran bredvid nuvarande centralstation, bör vara billigare att göra det i berget vid Liseberg istället) Pendeltåg kunde fortsätta gå vidare till "Gamla Centralstation", eller så hade man rivit gamla centralen och byggt bostäder av hela det området istället.
Möjligt att affärsidkarna runt Brunnsparken skulle blivit griniga.
"Nya Centralen" vid Liseberg kunde bland annat rivit de nedgågna landshövdingehusen i Gårda för att få plats, plus att man kunde byggt något över Örgrytevägen för bussterminalen.
Fjärrtåg måste kunna stå stilla på en station och det kräver flera spår, dyrt under mark och det finns redan i Mölndal med plats för fler.
Passa på och bygg spårväg längs Söderleden förbi Sisjön -> Älvsborgsbron -> Älvstranden också.
Ägartillskott på 11,5 miljon för ett hus:
http://www.lundin.se/data/CFil/3UOB1LP4/5S3LMMQH_q70_mFile_cmNone.pdf
Ovanstående fastighet är inte värst drabbad.
Dom hus som revs på åttiotalet kunde man haft störtloppstävlingar i.
Södra älvstranden, sök på geoteknik..
http://www5.goteborg.se/prod/fastighetskontoret/etjanst/planobygg.nsf/vyFiler/Norra%20Masthugget%20-%20blandning%20av%20stadspuls%20och%20lokalt%20liv-Program%20-%20samr%C3%A5d-Underlag%20och%20f%C3%B6rdjupning/$File/NyUnderlagFordjupning.pdf?OpenElement
Ja, varför i hela friden byggde man inte en ny station vid liseberg? Många andra västkuststäder har ju flyttat sina stationer utan för kärnan. Liseberg är fortfarande förhållandevis centralt.
Du använder dig dock av bra exempel : kungsbacka-handels, kungsbacka-chalmers. Hela Göteborg håller på att tippa söderut då alla som arbetar och betalar skatt flyr staden.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Varför flyr de? Är det av samma orsak som ligger bakom utflyttandet från Malmö, Södertälje osv… ?
Ja, men vanstyre från sossarna bidrar…plus att kommunen skakar fram ca 80 tomter/år för egna hem i en stad på 500,000.
Nåväl, det positiva är väl att många verksamheter kommer att flytta söderut och utanför centrum då folk lär tröttna på 10-20 års kaos. Var det du som skrev om det plötsliga uppsvinget för gamla pedagogen i Mölndal. Gamla papyrus skulle man kunna göra om till kontor också. Sisjön har redan växt rejält det senaste fem åren och man kommer säker få ytterligare ett uppsving i och med detta. Högsbo, Lackarebäck och Åby borde kunna vinna på det här med.
Sen, efter 20 år, så kommer vi också kunna använda gräva ut under våra kommunpolitikers garageuppfarter och bygga skyddsrum där. De många lager med asfalt som man kommer få i mutor från byggbolagen kommer stå emot en direktträff med en atombomb.