Nu ser det ut som det omstridda telekompaketet går igenom, vilket alltså bland annat innebär att man som kund måste bli informerad i förväg innan t ex en bredbandsoperatör stryper din tillgång till delar av Internet eller inför andra regleringar. Och ingen skall kunna bli helt avstängd från det demokratiska samtalet på Internet utan att först prövas i domstol. Fast med nyspråk så kallas det för att stärka konsumenternas makt. Idag kan man ju få sin Internettillgång reglerad utan att bli underrättad först.
Fast det förstås, via IPRED så kan man frysa elaka fildelares tillgångar och beslagta all deras IT-utrustning. Men de får ha kvar ett bredbandsabonnemang, som de varken kan betala med frusna tillgångar eller använda utan dator…
Vad som inte över alls debatterats är frågan om upphovsrätt. Hela debatten har börjat i fel ända. Istället har man i EU-parlamentet beslutat att upphovsrätten skall förlängas till 70 år för inspelningar.
Förespråkarna hävdar att detta gynnar artister och kreativt konstnärligt skapande.
Jag hävdar motsatsen. Skillnaden är att man får tillämpa en annan affärsmodell utan upphovsrätt eller med fri fildelning. CwF+RtB=$$$.
Istället för att som t ex Björn & Benny sitta och vara en fet katt som lever på låtar skrivna för 30-40 år sedan, så skulle en uppluckrad upphovsrätt innebära att man kontinuerligt måste skapa. Det skapar alltså kreativitet och mer musik, mer film och fler böcker när kulturarbetaren inte bara kan luta sig bakåt och håva in pengar på gamla hits. Nu skall jag inte peka finger just på B&B, de har trots allt paketerat om gammal musik som t ex musikalen och filmen Mamma Mia, och även lyckats skriva Kristina från Duvemåla, vilket inbringade dem miljoner i skattefinansierade teaterbesök. Och Chess förstås, men det var mestadels utomlands, även om man även satte upp den i Sverige, finansierad av skattemedel. Varje besök på scenföreställningar utanför populärkulturen innebär skattepengar ner i kreatörernas fickor. Biljettintäkterna räcker inte för att driva runt de idag statligt subventionerade bidragstagarna.
Kan ni tänka er vilka storverk B&B kunnat uträtta om de fortsatt skriva musik istället för att bli feta och trötta? CwF+RtB=$$$$.
Vanliga företagare utanför kultursektorn är vana vid att ständigt behöva utveckla sina företag och sina verksamheter. Volvo och Saab kan inte leva på försäljningssucceer från 80-talet. Hade teknik- och verkstadsindustrin fungerat som de konstnärliga näringarna hade vi fortfarande kört omkring med bilar baserat på teknik från 1940-talet. Internet hade inte funnits, och vi hade inte ens haft elektroniska skrivmaskiner.
Långt ifrån alla bidragstagande kulturarbetare är kreativa nog likt Trent Reznor med CwF+RtB, och skulle inte klara av att ständigt behöva skapa nytt. För dem finns trots allt a-kassa eller socialbidrag, som ju gäller för alla andra misslyckade företagare som inte lyckades utvecklas. En a-kassa som för övrigt Sveriges största band, Kent, har erkänt att de använt för att finansiera låtskrivande och studiotid. Bidragstagare alltså. Mellan Italien-resorna och Rolexköpen… Tydligen helt normalt i kulturarbetar-Sverige.
Sedan Trent Reznor och Nine Inch Nails bröt med sitt skivbolag och började ge ut musik gratis, så har de inte bara tjänat massvis med pengar, de har även gjort fler skivor med tätare intervall. Inte bara suttit och pillat sig i naveln och håvat in pengar på gamla gärningar, eller försökt paketera om gamla hits till en krystad musikalfilm.
Fast det är klart. Varken Volvo PV eller Saab verkar ju överleva i nuvarande form heller. Utvecklas eller dö. Att utveckla bränsleslukande SUV:ar eller sportmodeller kanske inte var helt rätt. Tyvärr kan inte alla göra rätt, men det är bara inom de konstnärliga näringarna som man ändå kan leva vidare på gamla lyckokast.
Lite lustigt när Björn Ulvaeus samtidigt sitter och säger att Money, money, money skall uppfattas ironiskt. Se del två.
Skall det vara så svårt att betala för sig frågar sig Björn Ulvaeus?
Skall det vara så svårt att skapa något nytt och utvecklas frågar jag mig?
Och kan någon förklara skillnaden på att en bolags-VD hos någon bank skall få miljontals kronor i pension i 40 år efter han slutat på banken, vilket gör folk upprörda, och att någon kreatör skall få miljontals kronor i upphovsrättsintäkter i 70 år efter han slutat vara kreativ? Slutsatsen är väl att om man är emot bonusprogram, som regeringen numer är, så är man också emot upphovsrätt.
Nu har förstås alla partier börjat försöka profilera sig som positiva till alla frågor som Piratpartiet driver, detta i ett försök att rädda sina frälseplatser i EU-parlamentet. Men i verkligheten talar partiernas agerande om något annat. Man får anta att väljarna inte låter sig luras en gång till. Reinfeldt ville ju inte jaga en hel ungdomsgeneration. Istället blev det jakt på alla mellan åldern 16 och 49, unga som gamla. Och föräldrarna till de som är under 16. Han ville jaga alla. Inte bara ungdomar.
8 kommentarer
Äsch vad jobbigt att skriver om fildelning hela tiden. Tycker det blivit lite väl mycket fokus på ganska irrelevanta saker på senare tid. Skärpning Cornucopia! 🙂
Vet inte om det handlar om fildelning, eller om det handlar om att utveckla företag och dess verksamhet.
Är du för utveckling? Eller är du för stagnation?
Klockrent skrivet.
Varför ska inte en bank-VD kunna jobba ett par år, få “VG” av styrelsen och sedan luta sig tillbaka och leva på sina bonusmiljoner?
När en artist som får “VG” på ett par plattor kan få betalt för dessa i livstid plus 70 år?
Det är också en fråga om rättsäkerhet.
Vem skall kunna driva företag i framtiden?
Och varför skall jag och andra känna oss trygga när staten och byråkratin får utökade möjligheter att bedriva företagsspionage? Det är främst små som har att frukta staten.
FRA, och nu senare IPRED, är den enskilt största frågan som väckt mig, och många andra, det senaste året. Tyvärr så väcks vi upp till att vakna till en mardröm.
If we are to perish in the battles of the future, let us do our best to prepare ourselves to perish with a clear vision of the world we shall be leaving behind. – “Oppression and Liberty” Simone Weil
Vem kunde väl drömma om att den frihetsälskande Högern, stödd av högröstade Liberaler, i regeringsställning, skulle rösta igenom teknobyråkratiska lagar som hämtade från Stalins Sovjetbolsjeviska tid?
We can say, to put it briefly, that up to the present mankind has known two principal forms of oppression, the one (slavery or serfdom) exercised in the name of armed force, the other in the name of wealth thus transformed into capital; what we have to determine is whether these are not now being succeeded by a new species of oppression, oppression exercised in the name of management. – “Oppression and Liberty” Simone Weil
Vad spelar det för roll vilken färg ideologin har, när förtrycket tar sig samma uttryck och form?
Och igen, 1933 känns som igår, och min fars gamla bilder känns inte alls så främmande längre.
http://emergenceofhumantouch.blogspot.com/2009/04/rattsvasendet-framstaller-sig-som-en.html
Stå på dig.
Upphovsrätten är föråldrad.
IPRED är kriminell.
Frågan är hur man får politikerna o fatta det.
Märkligt att ingen (som jag hittills läst) intagit den inte helt omöjliga ståndpunkten: Mot IPRED men samtidigt mot fildelning av upphovsrätsskyddat mtrl.
Jämförelse: Jag är mot cykelstölder men samtidigt mot att man stiftar en lag som gör tillåtet för ägaren att skjuta huvudet av tjuven.
I båda fallet saknas proportion mellan brottet och den enskildes rätt att förhindra det.
//Håkan
Bra skrivet Cornu!
Jag har själv varit aktiv musiker och tycker att reglerna är löjliga.
Jag kan dock förklara kulturarbetarnas resonemang. Den tycker nämligen inte att de ska behöva arbeta lika mycket som alla andra utan måste ha väldigt mycket tid åt att inspireras, gärna ska någon betala även för det. Lite som när reklambyråer fakturerar så kallat kreativt tänkande, fast de egentligen har en färdig mall som de applicerar på alla.
Om du vill se på ännu en “underbar” sak så ska du försöka se på The Daily Show från Sverige:
http://www.thedailyshow.com/full-episodes/index.jhtml?episodeId=225916
Ännu ett fantastiskt sätt att censurera Internet. Det är antagligen någon TV-bolag som köpt “rättigheterna” och vi som då inte ser på TV eller har just den kanalen kan inte titta på programmet.
Det är så djävla förlegat.
Och mitt enda favoritprogram är nu återigen något jag inte kan titta på…
Le Sabre, modernt som sagt. Dela in världen efter nationsgränser…