För att spinna vidare på nakenblankning skulle vara som att sälja något man inte har, så är det just precis nakenblankning som våra politiker ägnar sig åt inför valet.
Samtliga politiker lovar bort olika förmåner, fringisar, transfereringar, stöd och annat valfläsk, som de inte har. De nakenblankar.
Valfläsket skall nämligen betalas med dina och mina skattepengar, inte med politikernas pengar. Man kan säga att politikerna nakenblankar våra barns framtid när de lovar bort saker de inte själva har, utan måste ta från oss och våra barn.
Är man emot blankning och nakenblankning så borde man också förbjuda alla former av vallöften som inte handlar om att låta folk behålla mer av det som redan är folkets. De enda löften man kan få gå till val på är alltså skattesänkningar, allt annat är nakenblankning.
Punkt.
En nakenblankare på marknaden måste dock köpa tillbaka det den aldrig ägde, men en politiker behöver förstås inte vare sig behöver uppfylla sina vallöften eller i framtiden betala tillbaka de pengar de tar i skatt från medborgarna. Åtminstone inte till den som de tog skatten av.
Nu skall vi se hur många som tappar bort sig i liknelsen.

