Noterar att det dykt upp en kommentarsfältsdiskussion om valutasystem, som verkar fokuserad på för och emot guldmyntfot. Värt att påminna om att inget valutasystem har funnits för evigt och valutasystem, inklusive guldmyntfot, avskaffas och byts ut så fort makthavarna finner det lönsamt att göra detta. Guldmyntfot är alltså inte tryggare än rena fiatpengar.
![]() |
| Svenska valutasystem från 1871 – 2011. Från tidigare inlägg i ämnet 2012. |
Alla valutasystem är bara tillfälliga, som vi ser ovan. Nuvarande flytande svenska krona är inte ens det system vi haft längst och man kan konstatera att penningmängden växte även under guldmyntfoten vi hade från 1873-ish till 1914.
Penningmängden visar snarare på skuldsupercykeln än vad för valutasystem man har.
Slutsatsen är att oavsett vilket valutasystem man har så är inte valutan trygg. Allt som krävs är ett politiskt beslut så avskaffas en guldmyntfot. Det sker när politiker och makthavare finner det som mest lönsamt eller nödvändigt att avskaffa den.
Alla valutasystem baserat på guldmyntfot genom tiderna har förr eller senare avskaffats. Klipp er och skaffa ett jobb istället för att drömma om att guldmyntfot är ett tryggt valutasystem.
Istället ska eventuella förmögenheter placeras i värdebeständiga tillgångar. Exakt vad det är lämnas som en övning åt läsaren, men det guldbaggen kan köpa guld även när man har pappersmyntfot. Valutasystemet behöver inte vara guldbaserat – det är rent av en fördel om det inte är det – guldbaggen kan köpa, krama och suga näringen ur sina guldmynt ändå. I själva verket är det bättre att själv äga fysiskt guld än att ha en guldmyntfot – det senare lurar innehavaren av pengar att de på något sätt kan lösas in mot guld, när i själva verket politikerna när som helst kan avskaffa den möjligheten genom ett enkelt beslut.
Euron kommer inte finnas för evigt i nuvarande form. Inte heller den svenska kronan. Frågan är möjligen vilken som försvinner först.



