Denna artikel innehåller reklamlänkar för Lysa, min huvudsakliga tjänst för sparande, både privat (reklamlänk) och för företaget (reklamlänk).
Börserna öppnar veckan positivt i de asiatiska tidszonerna efter hopp om att nedstängningen av den amerikanska federala ekonomin går mot ett sluts. Investors och branschorganisationen Svensk Näringslivs ordförande bekräftar att svensk ekonomi är på väg ut ur lågkonjunkturen, och ny statistik från SCB visar också på detta. Hemnet uppger att det är allt svårare att få lägenheten såld och att antalet dagar en annons ligger ute har stigit sex dagar för lägenheter och 11 dagar för villor på ett år.

Stockholmsbörsen backade med -1.29% för OMXS30 och -1.88% för OMXSPI förra veckan. Kronan har tappat mot euron och dollarn på en vecka och USD kostar nu 9:52 SEK medan euron går på 11:00 SEK. Guldpriset stiger till 1 245:- SEK per gram i skrivande stund.
I USA gick börserna rejält back med -1.63% för S&P-500 och -3.09% för Nasdaq 100. Sämst inom FANANGST var Nvidia med 7.08% följt av Teslas -5.92% och bäst gick Amazon med +0.08%.
Bloggarens portföljer hos Lysa både privat via investeringssparkonto (reklamlänk) och för företaget i kapitalförsärking (reklamlänk) gick -0.23% på en vecka fredag till fredag, vilket inkluderar valutaeffekterna och en övervikt på tillväxtmarknader och Sverige , och inte bara globalfonder (=tech och banker i USA).
I de asiatiska tidszonerna inleds veckan positivt på förhoppningar om att nedständningen av den amerikanska federala ekonoin ska gå mot sitt slut. Undantaget är Straits Times med -0.21%, men ASX 200 går +0.75%, HAng Seng +1.47%, KOSPI +3.02% och Nikkei 225 +1.26% i skrivande stund.

Investors och Svensk Näringslivs ordförande Jacob Wallenberg ser att svensk ekonomi håller på att återhämta sig och uttrycker försiktig optimism skriver Dagens Industri och håller alltså med bloggen på den punkten. Naturligtvis har ordföranden inte nöjd för det och att hjulen snurrar fortfare i USA, Kina och Indien, medan Sverige och Europa riskerar att halka efter.
SCB har nu siffror under morgonen om ökad produktion inom näringslivet i september med en tillväxt på 0.9% på en månad och en ökning med 4.7% jämfört med september 2024. Industrin ökade med 3.8% på en månad och 13.5% på ett år. Även hushållskonsumtionen ökade med 0.3% på en månad och 3.3% jämfört med september 2024.
Ja, det blir högkonjunktur den här gången också. Konjunkturcykeln förblir intakt trots politikers försök att sabotera återhämtningen. Tack och lov kan svenska politiker påverka internationell ekonomisk utveckling minimalt, medan denna påverkar Sverige.

Däremot rapporterar Hemnet till TT att det är allt svårare att få bostaden såld och tiderna för försäljning har ökat. En villa tar i snitt nu 42 dagar att få sålt mot 31 dagar föregående år och för lägenheter har detta ökat från 25 dagar till 31 dagar. Det är stora variationer inom landet med 22 dagar för lägenheten och 30 dagar för villan i Stockholm mot 112 dagar för lägenheter i Kronoberg.
Hushållen är helt enkelt tröga när det gäller bostadsmarknaden, men de flesta väntar sig att det släpper i vår när Tidölaget lättar på bolånetaket och amorteringskraven så folk kan skuldsätta sig hårdare.
Samtidigt är detta siffror från Hemnet – allt fler bostäder säljs innan de läggs ut på Hemnet på grund av monopolsajtens hutlösa priser, så att ligga på Hemnet betyder att objektet är svårsålt. Det vore mer intressant att ta del av Boolis siffror kring detta då i princip alla objekt hamnar där före Hemnet.
Investeringar i värdepapper och fonder innebär alltid en risk. En investering kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet.
72 kommentarer
Blocket är dyra men har man väl betalat en gång så verkar det som man kan ligga där hur länge som helst.
Kollar min lilla kommun och hittar hus från 2022 som ligger kvar där.
39 villor till salu i kommunen på Hemnet.
5 av dessa är från 2022-2024.
Rekordet på hela Hemnet är en villa i Båtskärsnäs strax utanför Kalix. Blir ju väldigt låg kostnad per dag för en sådan Hemnet-annons. 🙂
Undrar om den fortfarande är till salu eller bara bortglömd?
Glömde skriva att villan i Båtskärsnäs legat på Hemnet sedan September 2017.
Det finns en villa i det området som funnits på Booli i 13 år, vilket borde bli kring 2012. Kanske är samma?
Kan inte ligga ute för att vilja bli såld i alla fall. Även om det ligger nära vatten så borde nog priset ner med 30-50%. Syns f.ö. på bilderna att det används som tillfälligt entreprenörsboende. Många sängar och matplatser.
Blocket är väl mest till för obskyra objekt på landsbygden?
Och för kverulanter som inte vill ha med mäklare att göra? 😀
“[…] ligga på Hemnet betyder att objektet är svårsålt.”
Att lägga ut sin bostad på Hemnet är ofta det sista steget, då har man som säljare lagt alla sina kort på bordet. Boneo (ett antal mäklares egna sajt) respektive Booli är det första steget, där objekten oftast läggs ut utan pris och som “kommande” eller “aktiv matchning”.
Precis.
Har du en attraktiv lägenhet/villa så kan du spara den där hemnetavgiften genom att bara ligga på mäklarens hemsida/Booli.
Det där mäklararvodet ska såklart gå till en mäklare med intressenter som denna kan ringa så fort förmedlingsavtalet är tecknat.
Mäklare som förespråkar hemnet är helt enkelt de sämre mäklarna.
Anekdotiskt Så har 2/3ar av försäljningarna vänner och bekanta gjort i år skett enbart via “kommande” på Booli.
Att Hemnet börjar med “kommande” är för att de har panik
“Hemnet. För dig med ett lite sämre objekt till salu”
För övrigt är Hemnet mycket sämre för köparen. Då man inte har vettig information som antal dagar till salu eller inkluderar lagfarter.
Deras intresse är alltså att köparen ska göra ett ogenomtänkt beslut för att säljaren ska få så bra betalt som möjligt.
Så att som köpare “Hemnetknarka” är rätt puckat.
Jag noterar att Hemnet börjat med en Bas-variant, som visserligen är 10 gånger dyrare än när jag sålde en lägenhet för 10-15 år sedan. Men, det alternativ kanske har funnits ett tag..? Luktar panik även det, om inte annat.
Precis som du misstänker jag att antalet objekt som säljs via Hemnet minskat. Åtminstone bland de som tidigare sålt en bostad, och därmed lärt sig avsky Hemnet och deras prissättning.
Hemnet börjar nog tappa sin roll som “folklig institution” för bostadsannonser.
Med tanke på prissättningen har de sig själva att skylla, men med 50% i vinstmarginal gråter de nog hela vägen till banken.
Beror nog på litegrand. Folk som inte knarkar Hemnet/Booli osv blir nog väldigt förvirrade när de hamnar på dagens marknad. Och om en potentiell köpare faktiskt tror att “snart till salu” betyder snart till salu så kan ju säljaren gå miste om en köpare/budgivare.
Jag har i alla fall bekanta som sålde via Hemnetanonsen trots att mäklaren försäkrade att det inte behövdes någon. När köparen skilde sig letade hen helt enkelt på samma ställe som när de gifte sig.
Så, även om Booli är helt överlägset så kommer sällanköparna att titta i mäklarfirmans skyltfönster och Hemnet.
Som jag skrivit förut…
Det är Hemnet, META och analog marknadsföring som gäller om du vill sälja ditt objekt.
Sen får man tycka vad man vill om Hemnet, Meta och Booli från ett personligt perspektiv men det bryr sig marknaden inte om.
Är seriöst nyfiken på var alla kommentatorer här hämtar sin data från.
Jag har varit involverad i ett hundratal överlåtelser de senaste 7 åren, tagit del av den data som finns inom området och absolut ingenting visar på att Booli är en säljkanal.
De kanske helt enkelt gått vidare till “sista steget”?
Jag säger inte att Hemnet är dött, men de personer jag kommer i kontakt med undviker Hemnet i största möjliga mån. Själv både sålde och köpte jag – relativt nyligen – via Booli, och vet flera som gjort på samma sätt. (Anekdotiskt, jag vet).
Booli funkar (anekdotiskt) om mäklaren har ett kontaktnät och kan fixa köpare den vägen. Annars är det tyvärr så att slösurfarna hänger på hemnet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/vindkraftsverkens-varande-blaser-upp-heta-kanslor-i-nora
“Så många som 1700 har redan förtidsröstat i frågan om vindkraftverkens varande i Nora och under söndagen gick invånarna till folkomröstning.
Majoriteten av kommunens partier är för en vindkraftsetablering i Älgfallet men nu vill man se vad kommunens omkring 8500 personer som är röstberättigade tycker i frågan.”
Samtidigt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/c-kritiska-till-folkomrostning-om-vindkraft-i-nora-omdomeslost
“Helena Vilhelmsson (C) kallar den rådgivande folkomröstningen om vindkraftsetablering i kommunen för ”ett omdömeslöst hanterande av kommunens resurser.””
Tänk vilket slöseri med resurser att ha omröstningar för att se hur majoriteten faktiskt vill ha det.
Av allt slöseri som finns i Sverige borde ju folkomröstningar vara bland det sista att kritisera. Inte ett ord om att Örebro län bygger/hyr svindyra nybyggen mitt i centrum för sina anställda eller la över hundra miljoner för ett nytt konserthus som endast en liten del av invånarna besöker. Men en omröstning stopp och belägg.
Det som är intressant/allvarlig är gapet mellan politiken och folkviljan.
Tänk om politiken kunde förstå att de är utförare av folkviljan (åtminstone representanter), snarare än att folket ska fostras.
Får dock inflika att folket ofta är ganska korkade.
Det samma kan nog sägas om många politiker, men jag hade hellre haft ett samhälle som följer viljan till majoriteten än viljan till majoriteten av professionella politiker.
Ganska stor skillnad mellan det, när du har möjlighet till försörjning livet ut efter bara 8 år i riksdagen har du ju noll personligt intresse att se över pensionssytemet. Om du bor i centrala Stockholm med din feta skattefinansierade lön så spelar det ingen roll för dig om du förstör för biltrafikanter, tar du taxi fram och tillbaka på skattebetalarnas bekostnad spelar det ingen roll om du gör det dyrt med bil etc.
Du har missförstått hur riksdagens “pensionssystem” fungerar.
Var det inte Lars Ohly som plockade ut över en halv miljon i året i bidrag fram till pensionen för att han vägrade hitta ett ntt jobb?
Men det verkar stämma att de uppdaterat systemet, men majoriteten av ledamöter kvalificerar sig nog för det gamla systemet där de kan plocka bidrag fram till pension, sedan får de både allmän pension som baserar sig på hög inkomst och sen pensionsålder och i tillägg har de något som kallas “ålderspension”.
Det enda tråkiga för dem när de går i pension är ju att de mister alla andra sina förmåner. Sist jag kollade på menyn i riksdagen för ett par år sedan var det älgbuff till lunch.
Inläggen osar av ilska och är rätt tunna på saklighet.
“Ganska stor skillnad mellan det, när du har möjlighet till försörjning livet ut efter bara 8 år i riksdagen ” så fungerar det inte, och systemet har skärpts i flera omgångar sedan något decennium.
“Om du bor i centrala Stockholm” de allra flesta bor inte i Stockholm.
“…så spelar det ingen roll för dig om du förstör för biltrafikanter, [] spelar det ingen roll om du gör det dyrt med bil etc.” Hur trafiken i en kommun ser ut bestäms av kommunen (och de flesta av dem får inga jättelöner), men visst skatten på bensin beslutar riksdagen om.
“Sist jag kollade på menyn i riksdagen för ett par år sedan var det älgbuff till lunch.” Ledamöterna betalar för sina luncher precis som alla andra. Löjligt nog så vet jag att kaffemaskiner inte tillhandahålls av riksdagen varför det inom åtminstone ett antal partier löses genom att ledamöterna gemensamt betalar för hyra av maskin, underhåll och kaffe, mjölk etc.
@Osterbacke:
Tja, visst har det skärpts – på förekommen anledning – men varför ska det över huvud taget finnas? Det är ju precis en sådan omställning som att mista sin riksdagsplats innebär vi har skapat något som brukar kallas a-kassa.
Nu hann du före mig ELBOW men “Får dock inflika att folket ofta är ganska korkade” som uttalande när vi pratar om politiker. Vi ska vara glada att dom kan klä sig själva…
“Ge mig hellre en glad amatör…”
Folkomröstningar om infrastrukturobjekt som vindkraftsparker, järnvägar och flygplatser är normalt sett ganska idiotiskt, speciellt om det är en politiskt laddad fråga vilket, tyvärr, vindkraft är idag. Det är många som är emot vindkraft bara för att vara emot vindkraft och inte tittar på den bredare bilden.
I en folkomröstning räcker det med att köra en one-liner, dra ner hela debatten i en lerpöl och sedan räcker det inte vilka tekniska argument som än finns, folket vill inte ha miljontals av döda fåglar, nedskräpning av vindkraftsblad och vindparker som förfular utsikten i sin bakgård.
Även om man idag har kommit på att fönsterrutor och katter dödar betydligt fler fåglar, att det går att måla vingarna på ett kraftverk så fåglarna undviker att åka in i dem, att vindkraftsblad tas om hand och återbrukas till bl.a. cement och att de flesta inte kan se vindkraftverken pga skogen som står i vägen och skymmer sikten. Dvs, samtliga ovanstående argument är helt grundlösa idag.
Och svaret skulle då vara att politiker skulle bestämma eller förespråkar du kanske en modell liksom Singapore där en teknokrati ska fatta alla goda beslut åt de stackars korkade invånarna…
Problemet blir att man måste lägga en jävla massa tid och kraft på något som essentiellt är en icke-fråga, och alla former av argument blir normalt sett bemötta osakligt, av typen “Jamen du säger bara så, jag fattar att du egentligen bara vill uppfylla högerns/vänsterns våta dröm om att suga ut lokalbefolkningen/beskatta allt till 100%.”
Det går inte att ha en dialog när ställningarna är så pass låsta och baserad helt och hållet på misinformation om ett djupt tekniskt område. Och då är ju valet svårt…
Ska vi ha lokalt genererad kraft i kommunen som skapar massa jobb, minskar utgifterna och ökar de ekonomiska förutsättningarna, eller ska vi inte det?
Ska vi inte installera en liten mysig kärnreaktor (SMR) i stadshuset när vi ändå är på gång? Kärnkraft är ju framtiden sägs det…
Vad gäller en SMR i stadshuset så ser jag att det vore ett fantastiskt första steg för ett gäng svagbegåvade politiker att för första gången i sitt liv påvisa lite “leadership by example”. Jag stöttar dig till 100% i byggandet av den…
Det finns en enkel lösning på det problemet. Politikerna får helt enkelt se till att välja sig en annan befolkning.
Hur kan en folkomröstning vara resurskrävande år 2025? Min kommun genomför aldrig något dylikt så jag vet inte hur det går till, men jag utgår från att det sker digitalt med BankID och därmed kostar en spottstyver jämfört med t.ex. val till kommunfullmäktige.
Det kostar i runda slänger 2-5 miljoner att hålla ett lokalval idag.
En summa som flertalet politiker gärna lägger på någon favoritsnuttefilt utan att ens blinka.
Digital röstning är ju inte godkänt i sverige, utan folkomröstning går till på samma sätt som vid valet till kmmunfullmäktige, dvs man går till en vallokal och lämnar in en röstsedel i ett papperskuvert.
Jag kan tycka att kraven borde vara betydligt mindre rigorösa vid en lokal folkomröstning än vid ett allmänt val. Speciellt eftersom att utfallet ändå bara är rådgivande.
Det kostar mer att ta fram en ny modell, än att bara använda den som redan finns.
Fast ska det då tas fram en ny modell för lokala folkomröstningar, eller en modell som gäller även regionala och nationella? Även för riksdagsval?
Eller ska vi låta varje kommun komma på en egen modell?
Men visst håller jag med om att det borde gå att lösa med någon form av bankid/freja-lösning för kommunala frågor. Men den lösningen borde isåfall vara nationell, dvs likadan över hela landet. Dock finns väl dåligt med intresse på riksdagsnivå för att driva den frågan, kan jag tänka mig.
Varför kan vi inte bara poströsta bort lokal ful dånande vindkraft likt de gör i Schweiz?
I ett allmänt val, rådgivande eller till en beslutande församling, går det inte för sig att ställa tekniska krav på valmanskåren som en eller annan inte kan uppfylla. Alla som är röstberättigade måste få chansen att rösta på ett för dem enkelt genomförbart sätt.
Om man inte kan posta ett brev borde man inte vara röstberättigad.
Vad baserar du den åsikten på?
Nu har vi en representativ demokrati (där det går att driva igenom vissa folkomröstningar) och jag kan tycka att det är den minst dåliga varianten, kan inte se att någon annan forma är bättre.
Folkomröstningar kan vara ett sätt för politiker som fått beslutsångest komma undan. Först var vi för det, men sen blev det lite jobbigt, och nu kan vi säga att det var folkviljan.
Skulle vara ett svar till Elbow
Men eftersom folkomröstningar inte är beslutande (vilket de t.ex. är i schweiz) utan bara vägledande, så kan ju politikerna ändå helt ignorera resultatet.
I teorin så borde de ju dock efteråt ta ansvaret för att de inte brydde sig om resultatet och körde på, men det finns ju gott om exempel på att så inte skett.
En politikers definition av att ta ansvar är vanligtvis att utse någon annan till syndabock.
Jag tror att vi aldrig har fått så många påstötningar från mäklare om att “göra en värdering”.
En har tom ringt en bekant innehavare av hyreslägenhet och frågat om intresse av värdering.
Det verkar vara lite panik hos dem.
Erbjudanden att värdera hyresrätter är väl bara dålig IT? Man hamnar i ett mäklarregister när man bor i BRF av någon anledning, sedan flyttar man till HR och uppdaterar folkbokföringsadress. Den adressen lapar mäklarnas system glatt i sig utan att tänka på om det är HR eller ej.
Jag har tom blivit erbjuden ett presentkort på 500kr av en mäklare för att få en värdering. Södermalm, stor etta 50 kvm.
Nappade inte på erbjudandet och har inte fått ngt liknande. Hade fler mäklare kommit med såna erbjudanden kunde man ju ha det som affärside att låta mäklare värdera lägenheten med jämna mellanrum 🙂
Vad är felet med HR-värdering?
I avsaknad av annan omsättning kan svartförmedling av hyresrätter bli en lönsam födkrok. Underskatta inte mäklares girighet.
Trodde HR var nått som numer offantlig sektor håller på med (50 år efter trenden började)
Numer säger väl de coola PnO
Vad kommer att hända med bostadspriserna ifall tidölagets våta dröm går i uppfyllelse, att tiotusentals lämnar Sverige?
Ifall 100.000 lämnar är det ungefär som att vi mister en hel årskull.
Min spontana gissning är att priserna kanske sjunker något, dvs fler kommer ha råd att köpa en bostad.
Vad tror du själv kommer att hända?
Om hyggligt många lämnar landet, sen i kombination med de rätt låga födelsetal vi har, så kommer det plötsligt finnas mycket mer bostäder än behovet.
Det borde potentiellt kunna skicka ner bostadspriserna rejält.
Tråkigt för dem som inte varit med i bostadsprisracet de senaste 25 åren, utan har skuldsatt sig med priserna som gällt de senaste åren.
Det hyresbeståndet som det är frågan om är så nedgånget att det man lika gärna kan riva som renovera.
Så jag har extremt svårt att se att det skulle ha någon väsentlig påverkan på fastighetspriserna.
Enig
Anekdotiskt är ju beståndet Einar Maatson nu med kommunisternas hjälp försöker hiva över på Stockholm kommun så nedgånget att det har börjat värdeförstörats då man inte kan stambyta eller rädda kvar värdena i fastigheterna genom mdoernisering.
När man försökt renovera och höja hyror har personal och des familj mordhotats.
Samtalade med en bovärd som nu jobbade i allmännyttan i en helt annan kommun pga detta.
Så bra att folk har köpt för att bo och inte som en investering då.
Jo det vet ju alla att hemvändarna bor i BRF på Östermalm så räkna med ras där
Enbart i norge köper asylsökande BRF det första de gör? Ni behöver verkligen tappa bort alla pengar i en kryptokupp så ni lär er…. 😉
Tappet i bostadsbudgeten kan vi lägga på försvaret.
Från finansmarknaden är dagens snackis att Trump lovat 2000 USD till alla förutom höginkomsttagarna.
Obligationsmarknaden tyckte inte det var så kul så nu försöker Bessent styra om skutan till att det ska vara en skattereduktion istället för en engångsutbetalning.
S&P förväntas öppna upp 1% och Nasdaq upp 1.5%
Såg det, kan tänka mig att det var en del crisis management på finansen over there när Don Trumpski var ute och glappade…
Var ju ändå ganska nice att han fick stoltsera med att alla som inte gillar tariffer är fools.
Bara Donald är glad så är jag glad…
Det är väl annars ett stående inslag hos honom att alla som inte håller med honom är fools och fake?
Jajajaja, absolut, man tarifferna är ju verkligen hans baby så att få lyfta dem som något enastående som gynnar alla utom de redan rika måste känts oerhört skönt för honom.
Han vevar på bra nu och pratar om 50-åriga bostadslån.
Det utspelet hade tagits emot rejält negativt i Sverige där vi snart (enligt ryktet) kommer gå över till kvartsmätning av bostadslånen likt elmarknaden.
Det kommer att skapa en massa härliga arbitrage och jag snickrar redan på en AI som kommer sänka och höja mina bostadslån intradag likt elpriserna…
Men…..hur stänger jag av bostadslånet om man går över till kvartsmätning??? Jag vill ju bara betala ränta när den är svinlåg och ha den avstängd när den stiger…
Du får automatisera dina bolån.
Trussan kunde inte men Trumpen kanske kan han