I e-posten som gick till flera tidningar och till regeringskansliet finns det fler subtila försök till påverkan mot Sverige. Samtidigt går det inte att spåra avsändaren som vet vad vederbörande håller på med.

Först en liten tidslinje.
2025-05-08 Regeringen offentliggör ny nationell säkerhetsrådgivare på sin hemsida
2025-05-08 11:38 Sveriges Radio postar vem som blir ny nationell säkerhetsrådgivare
2025-05-08 12:08 E-post skickas till statsekreterare Johan Stuart och nationella säkerhetsrådets stabsche Björn Fagerberg, innehållande skärdmumpar från Grindr
2025-05-08 ca 12:30 E-post skickas även till bland annat Dagens Nyheter
2025-05-09 00:29 SVT postar att säkerhetsrådigvaren avgår utan att tillträda tjänsten. DN publicerade innan, men ingen tidsstämpel

Avsändaren vet här vad vederbörande gör, låt oss kalla personen Förnamn Efternamn (FE) framöver. ProtonMail är en klientsidekrypterad e-posttjänst, som även bloggen använder. Det betyder att mail sparade hos tjänsten inte kan läsas av Proton, men det kan förstås finnas sårbarheter på andra platser hos t ex andra mottagare. Schweiziska Proton lämnar inte heller ut de faktiskt lagrade uppgifterna, som IP-adresser man kopplar upp sig mot deras tjänst från, utan ett schweiziskt domslut om det hela vilket vad som är känt bara skett en enda gång. I detta fall har inget brott begåtts, så IP-adresser kommer inte lämnas ut.
Vem som helst kan gratis registrera ett konto hos Proton Mail, men för ytterligare funktioner betalar man, inklusive egna domäner eller ökat lagringsutrymme mm. Proton har även klientsidekrypterad molnlagring, kalender, VPN och lösenordshantering.
Kort sagt kan inte avsändaren spåras, utan FE vet vad hen sysslar med. Nej, FRA kan inte knäcka dessa krypton heller – enda sättet att komma in är genom att gripa en inblandad person och via tvångsmedel få den att låsa upp dator, mobil, surfplatta eller på annat sätt bistå med inloggning*.
Vad som däremot framkommer är valet av e-postadress och här har ett vid en första anblick vanligt svenskt namn angivits. Men det är i själva verket ett aktivt påverkansförsök då namnet är ett annat namn på en svensk toppdiplomat i absoluta toppskiktet. Detta är också avsiktligt då e-posten blir offentlig handling i och med att den skickades till regeringskansliet, och därmed kan så ytterligare tvivel mot svensk säkerhetspolitik och diplomati på allra högsta nivå.
Är man så kompetent att man använder Proton Mail så gör man förstås inte ett sådant misstag.
Det går enkelt att kolla om en e-postadress redan finns hos Proton och adresserna [email protected] och [email protected] finns redan. Avsändaren har därför valt att registrera [email protected] som e-post för att fortsätta använda namnet i påverkanssyfte. Annars kunde personen lika gärna valt hotboy69ud (hotboy69 är redan taget hos Proton) eller något annat nonsensnamn.
Att välja FE som avsändarnamn är förstås helt avsiktligt och visar på en förslagenhet och vilja att orsaka mer skada och påverkan mot svensk säkerhetspolitik än att bara torpedera en mycket kompetent ny nationell säkerhetsrådgivare och genom regeringens fundamentalistiska moralpanik kasta honom under bussen.
Mailet avslutas efter fotona på den ej tillträdde nationelle säkerhetsrådgivaren från Grinder. inklusive privata meddelanden av en känsligare karaktär, med Protons standardsidfot. Den visar om den inte avsiktligt ändrats för att ge falska ledtrådar att avsändaren använt klienten till iPhone (iOS). Det betyder dock att FE inte bara varit bekväm och använt webgränssnittet, utan även laddat ner iPhoneprogramvaran som sedan användes för att skicka med. Onödigt omständligt för en e-postadress som sedan ska brännas och inte användas mer. Samtidigt har FE inte brytt sig om att byta ut sidfoten mot en egen.

I övrigt kan man se att mottagarnas namn är expanderade i det som delats av regeringskansliet enligt offentlighetsprincipen. Om det är något som sker på mottagarens sida eller om de har varit fullt ifyllda med sina namn hos avsändaren är dock intressant. Om det senare gäller så har denna avsändare kommunicerat med dessa rätt nischade personer tidigare.
Om FE mot all förmodan skulle vara det riktiga namnet på avsändaren är den översta träff man får om man söker på detta mycket ordinära svenska namn på Google, så skulle detta vara en skandal av oanade mått, mycket större än vad som framkommit idag. Personen kan i så fall med tanke på sin tjänst eventuellt försetts med bilderna från en annan underrättelsetjänst i Väst, som i så fall kartlagt svenska diplomater och sparat kompromat på dessa. Att mail gick iväg bara 30 minuter efter nyheten talar dock mot detta, utan FE hade bilderna redan innan.
Med all sannolikhet handlar det istället om att FE är ett falskt namn och djupare och mer subtil påverkan mot regering och Sverige, så kallad reflexiv kontroll där främmande makt ingriper i svenska regeringens beslutandeprocess och styr denna. I detta fall bland annat valet av nationell säkerhetsrådgivare, och även att kasta misstankar mot en annan toppdiplomat.
Andra ledtrådar i mailet är inte perfekt svenska, där det skrivs Nationella säkerhetsrådgivaren på sexsajt. Då han är en man borde det hetat nationelle säkerhetsrådgivaren, men jag slarvar själv med sådant. Bruket av sexsajt är också intressant, med sin svengelska stavning av engelska site. Huruvida det betyder att man är bra eller dålig på svenska är en annan fråga. Genom att titulera mailet med sexsajt utgår man också från att mottagarna inte vet vad Grindr är för något, samt vinklar dejtingsajten till sexsajt för att ge maximal uppmärksamhet.
Säpo har för övrigt nu släppt den diplomat – vars beskrivning om att ha tjänstgjort på ambassader utanför Europa matchar namnet FE:s CV – som greps förra veckan för spioneri med den lägre misstankegraden. Media påstår att det utreds samband. Om den gripne heter FE förstår man med tanke på vem FE är att det råder kompakt tystnad i ärendet.
*har man något känsligt på sina enheter, t ex skydd av källor som journalist eller om man jobbar inom totalförsvar, måste man stänga av biometrisk inloggning på telefoner, surfplattor och datorer – annars är det bara att ta ditt fortfarande varma liks finger och hålla mot inloggningsknappen i fallet fingeravtryck, eller ge dig en rejäl örfil eller knipsa av ditt finger så du öppnar ögonen och hålla upp mobilen framför i fallet ansiktsigenkänning. Annars kan man förstås använda en stor skiftnyckel och börja knäcka dina ben ett i taget tills du frivilligt loggar in på enheten. Svenska myndigheter brukar dock inte använda den metoden, som anses vara dålig stil. Kryptering fungerar mot dold åtkomst på distans, men mot en stor skiftnyckel fungerar det inte. De flesta klarar tortyr högst 15 minuter, vilket alltså är tiden det tar att knäcka en krypterad tjänst som Signal eller Proton om man har fysisk tillgång till användaren, oavsett hur många bitars krypto det handlar om. Det är en av många anledningar till att jag raderar all mail till bloggen och inte bara pga GDPR. Finns den inte kan den inte ens läsas medelst skiftnyckel.
135 kommentarer
Beklagligt att utländsk makt förmodligen försöker åstadkomma strul i den svenska regeringen. Men man kan väl konstatera att ha som krav att kunna hantera hemliga papper någorlunda rätt samt kunna bete sig någorlunda städat sexuellt inte är särskilt höga krav för den roll det handlar om. Man undrar ju snarare hur påverkad stackars T har varit under sin tid som ambassadör i Moskva pga detta omdömeslösa kompromat och vilka följder det har fått.
Trams. Det är privatliv om man vill skicka sexbilder (så länge det är ömsesidigt).
Ska alla leva i hyddor i skogen utan mobiler innan de får söka viktiga tjänster i staten?
Med tanke på att han aldrig var ambassadör i Moskva, så kanske du inte ska trashtalka om du inte kan hålla dig till fakta …
My bad jag som hade blandat ihop det, dock har han väl varit ambassadör i Ukraina och diplomat i Moskva så i praktiken inte så stor skillnad?
Jag kanske är gammal och mossig men jag prioriterar rikets säkerhet på den här typen av positioner över individens rättighet till frimodigt leverne. Lite som att man gav de iranska bröderna tjänster på KSI och MSB. Det är ingen mänsklig rättighet att inneha alla roller så jag anmäler mig inte till er tävling i att känna sig kränkt å hans vägnar.
Berätta gärna vad “städat sexuellt” är. Missionären vid ägglossning med kläderna på?
Det låter väl rimligt om man är högt uppsatt i 1600 talets spanska inkvisition…
Reflexen hos alla berörda borde ha varit att bedöma risken för utpressning. Vad jag kan se är den närmast noll i det här fallet.
Anklagelser om moraliska brister hade helt klart varit på sin plats om det handlat om bilder som skickats till personer i en arbetsrelation, eller om det lagliga passerats (trakasserier, eller om mottagaren varit minderårig eller liknande). Här handlar det om personer som är ute efter att hitta partner. Finns överhuvud taget inget omoraliskt i det, det enda problemet är det genanta i att bilder börjar cirkulera senare, får väl anta att det var det som fällde avgörandet.
Det är möjligt att en längre analys hade kommit fram till att tillträdet inte skulle fungera, men det var ett misstag av Kristersson (igen!) att inte ta en dag för eftertanke.
Om proton mail’s crypto är kan knackas av FRA eller inte förtjänare lite eftertanke. Det var ju en tid så att USA som ledande teknologination såg till att begränsa styrkan på crypto generellt så att det skulle vara möjligt att knäcka dem med tillräcklig datorkraft. Tanken var väl att bara säkerhetstjänsten, och helst USA’s säkerhetstjänst skulle kunna kosta på sig det. Man kanske drar sig till minnes att HTTPS-cryptot i Netscape i exportversionen var begränsat till 128 bitar. När Internet blev mera spritt blev dethär förståss ohållbart, och man kan nu välja betydligt längre nycklar även i standard produkter. Normala nycklar idag har längder på 512 upp till 2028 bitar, vilket betraktas som oknackbart rent utifrån entropin i sådana nycklar. Med Edvard Snowdons avslöjanden om NSA’s arbete blev det dock kännt hur NSA samarbetade med USA’s teknologiföretag, ja inte bara amerikanska utan också andra allierade, vilket inkluderar Ericsson. Konkret så är ju kommunikationsteknologi mestadels intressant om den byggar på standarder så att olika entiteter kan kommunicera med varandra. Teknologin definieras i standardiseringskommitter som inkluderar delegater från stora teknologiföretag och (yes) delegater från NSA. Snowdon har visat hur NSA flera gånger lagt förslag som innehåller potentiella, dock inte uppenbara, savagheter. Dvs egentligen vet bara NSA som gjort förslagen om dom innehåller svagheter, dvs en ren förtroendefråga. Stora teknologiföretag föredrar dock att samarbeta med NSA eftersom dom i princip har blivit tillsagda att göra så om dom inte skall drabbas av värre saker (se vad som hände med Huawei). Ett konkret exempel på svagställen är att när vi alla skall surfa på en websida, med https, behöver vi en nyckel. Varje nyckel baseras på lite slumpad data. Den skulle användaren mycket väl kunna tillhandahålla själv, exempelvis namnet på hen’s favorithusdjur eller så. Det vore dock mer arbete för användaren, och egentligen mer osäkert (det finns inte så många husdjursnamn..) så vi låter datorn tillverka slumptalen, med (voila) algoritmen från NSA. Om nu NSA’s slumptal inte är så slumpvisa som det ser ut, utan dom skulle råka sitta på hemligheten vilka tal som egentligan kan komma ut, ja då är ju kryptot inte så starkt som det ser ut (det är ju lättare att gissa om man vet vilka tal man måste leta bland). Algoritmerna är dock gjorda så att dom är pluggbara. Man kan, i detta exemplet, använda sin egen slumptalsgenerator. Jag kan tänka mig att Proton Mail, eftersom det görs av rätt kompetenta människor, gör det där dom kan. Jag kan dock inte vara helt säker. I vilken utsträckning FRA samarbetar med NSA och har inblick i deras hemligheter? Ett annat diskussionsthema.
Protons programvara är Open Source vad jag vet, och i webklienten körs allt via JavaScript och kan laddas ner och granskas. Det finns knappast bakdörrar där.
Enklaste sättet att ta sig in är en stor skiftnyckel, med vilken man hotar slå den som äger kontot man är intresserad av. Även om det är enkelt att göra, så kommer det iaf inte ske utan att personen är medveten om det.
Du blandar äpplen och päron.
USAs exportrestriktioner kring kryptografi på 90-talet gällde symmetriska nycklar på om jag minns rätt initialt över 40 bitar, senare ökat till nycklar över 56 bitar, innan de släpptes helt. Symmetriska nycklar på över 256 bitar anses i princip som obehövligt idag. Baserat på fysikaliska grundsatser skulle det krävas mer energi än från en supernova att ens räkna igenom alla möjliga kombinationer för en sådan nyckel, än mindre göra något med den räknaren.
Asymmetriska krypton har mycket varierande nyckellängd för en given säkerhetsnivå beroende på algoritm. Gamla arbetshästen RSA t.ex. behöver nycklar (publika modulus) i kilobitklassen för att leverera vettig säkerhet, motsvarande 128 bitars symmetrisk nyckel. (128-bitars RSA har nog aldrig någonsin varit mer än en leksak. Kortaste RSA-nycklarna jag kan dra mig till minnes ha sett var 384 bitar på 90-talet, och det klassades som svagt.) Vissa “post-kvantum-algoritmer” behöver längre nycklar än RSA för motsvarande säkerhet. Andra algoritmer som t.ex. ED25519 ger säkerhet motsvarande runt 128 bitar symmetrisk nyckel med 256 bitar asymmetrisk nyckel.
Nja…
Vi som datanördade under det tidiga 90-talet minns mycket väl att det fanns två versioner av Netscape Navigator.
En amerikansk version som hade stöd för SSL med RSA-nycklar av obegränsad storlek, och en internationell version som tillät RSA med bara upp till ynka 512 bitar, detta p.g.a. amerikanska exportrestriktioner. RSA är som bekant en asymmetrisk krypteringsalgoritm.
Jag minns även en händelse (eller vandringssägen) från samma tidsperiod med någon som hade skrivit ut källkoden till PGP på en t-shirt och testat gå genom en amerikansk gränskontroll för att se vad som skulle hända.
https://cr.yp.to/bib/2000/silverman.pdf (A Cost-Based Security Analysis of Symmetric and Asymmetric Key Lengths, Silverman 2000, RSA Laboratories) tabell 2 (PDF sida 13) anger en ekvivalens mellan 56 bitar symmetrisk nyckel och 430 bitars RSA, så din kommentar motsäger inte min; gränserna var sådana att de gav ungefär motsvarande säkerhetsnivå.
Att skriva ut källkoden för PGP på en t-shirt låter inte realistiskt 🙂 men källkoden för PGP 5.0 publicerades ju i bokform i lätt inscanningsbart och OCR-bart format vilket gjorde det enkelt att lagligt exportera PGP ut ur USA eftersom tryckta böcker inte omfattades av samma exportregler.
Däremot vet jag att det var väldigt populärt ett tag att bära t-shirts med dekrypteringsnyckeln för film-DVD:er tryckt.
DeCSS. Lol. En hårdkodad fast nyckel. Det var säkerhet på den tiden.
Min kommentar motsäger påståendet att restriktionerna primärt gällde symmetriska krypton, när bevisligen även RSA var belagt med restriktioner.
“DeCSS. Lol. En hårdkodad fast nyckel. Det var säkerhet på den tiden.”
Det var inte så mycket val på den tiden – DVD-spelarna måste ju kunna läsa DVD-skivorna så nycklarna måste ligga på varje spelare och då det inte var uppkopplade DVD-spelare så kunde de inte uppdateras.
Men blandar du inte ihop DeCSS med AACS?
https://en.wikipedia.org/wiki/AACS_encryption_key_controversy
Länge sen jag kom att tänka på DeCSS 😀
https://en.wikipedia.org/wiki/DeCSS
Tänk vad mycket ingenjörskonst som sporrades av kopieringsskydd (vem minns inte Apples “Rip, Mix, Burn”-annonser för första iMacen?)
Dit vill jag aldrig mer återvända. AMosaic med AltaVista däremot var grejen. MUI och ARexx var en revolution för dåtidens bästa OS med GUI.
Det finns såklart andra sätt än skiftnyckel också, där man utnyttjar (publikt okända) zero-day-attacker i iOS eller Android. Vissa företag säljer sånt sen länge (men vi looovar att vi har spärrat all avlyssning till nummer som börjar på +1…)
https://en.wikipedia.org/wiki/Pegasus_(spyware)
Poängen är att det finns ingen absolut säkerhet. Men man kan höja ribban (rejält) genom att använda Proton, där har du rätt, LW)
Med Client-side-scanning så hjälper väl inget?
Eller jo – att själv kryptera meddelanden för hand eller med en gammal dator som inte har tillgång till internet och sedan skriva in det krypterade meddelandet för hand.
Jo, det är nog tämligen trivialt att komma förbi med dedikerade plug-ins. Skicka in nonsensinformation till scanningmjukvaran t.ex., eller göra en tangentbordsapp där varje knapptryckning mappas till en annan tangent vilket sedan länkas till ett typsnitt där varje tecken ser ut som rätt bokstav. Lösningarna kan verka löjligt dåliga, men grattis för EU eller liknande att lyckas få in undantag och speciallösningar i sin klientsidesscanning, både rent tekniskt och regulatoriskt.
“Normala nycklar idag har längder på 512 upp till 2028 bitar, vilket betraktas som oknackbart rent utifrån entropin i sådana nycklar.”
Sabine Hossenfelder: Chinese claim “First Successful Factorization of RSA-2028 Integer”. I’ve had a look. – YouTube.
(P.S: Edward Snowden heter han.)
Ah, Sabine! Jag gillar hennes stil skarpt! Och då är jag inte ens akademiker eller högutbildad och kan ingenting om det mesta hon tar upp.
Det är nog lugnt ett bra tag till
Det finns nog mer till den här storyn.
Någon vill inte ha Tobias på denna tjänst, man vill även att FE ska misstänkas, gärna husransakan där det kan hittas intressanta saker som inte har med detta att göra, men man vill ska hittas.
Denne någon visste även i förväg att Tobias var utnämnd.
Det är inget brottsligt att ha bilder på en sex site.
Tobias avgick självmant med hänvisning till att han borde ha informerat om detta vid säkerhetsprövning.
Nu blir det ju riktigt pinsamt, ffa för Säpo och Ulf. Någon hittar på några minuter information som svensk polis tydligen inte har hittat.
Vad mer finns att hitta?
Detta är den avgörande frågan tror jag, och anledningen till att Tobias lämnade och att Uffe får panik.
Att vara LBTQr är väl snarast en merit, även om den trenden sannolikt har peakat. Inget man får kicken för i Sverige.
Jag tror att de bilder som skickats innehöll ledtrådar om att den som skickat dem har mer info, kanske några bilder inte alls kom från sexsiten utan från dator, som alltså säger “vi har mer du inte vill ska komma ut, avgå omgående”.
När Tobias och Uffe får frågor vet Tobias att det finns mer han undanhållit, kanske meddelar han Uffe om detta, kanske inte. Oavsett så vet Tobias att han inte vill att detta ska komma ut och den officiella historien blir att “han undanhållit information från säkerhetsprövningen” utan att nämna vad.
Tror som sagt det finns mer än “nakenbilder” här, och tror även att någon vill att polisen rotar hos FE.
Rätta mig om jag har fel, men det där Grindr-kontot fanns väl (och hade raderats?) redan innan T. hade sina vändor i Afghanistan och Ukraina?
Alltså, jag håller med dig om att det ligger en gravad hund här (för att citera Reefat al-Sayed), men att det skulle röra sig om hans foton på Grindr känns som ett hastigt påkommet svepskäl. Det bär helt enkelt inte sannolikhetens prägel att T. – en sedan länge öppet homosexuell man – genomgått två säkerhetsprövningar för att sedan snubbla i den tredje över bilder som redan låg och puttrade där vid de första två. Och vari skulle i så fall utpressningspotentialen ligga? Den finns helt enkelt inte om vi talar om nakenbilder.
Om vi istället gör antagandet att bildmaterialet verkligen är graverande har T. i så fall uppvisat ett makalöst dåligt omdöme, för hur troligt är det att T. skulle ha glömt bort att han skulle ha lagt upp bildmaterial av allvarlig art på Grindr att han ser sig nödgad att avgå innan han ens tillträtt tjänsten som nationell säkerhetsrådgivare? Inte heller detta scenario bär sannolikhetens prägel.
Vad som har hänt har jag ingen aning om, men det skulle förvåna mig oerhört om det rörde sig om något så mossigt som homofobi från regeringen Kristerssons (eller svenska underrättelsetjänstens) sida.
Det finns faktiskt en ganska kul approach till att kryptera säkert, om man är paranoid, och det är att dubbelkryptera med ryska krypton (dvs elliptiska GOST kurvor). Hypotesen är då att både dessa och NIST krypton har bakdörrar, men att ingen part har båda bakdörrarna…
Annars är nog Ed25519 ett ganska säkert kort eftersom de elliptiska kurvparametrarnas härkomst är välkänd.
Finns bara ett helt säkert krypto, förutom skiftnyckel då, och det är att bara använda nyckeln en enda gång. Rätt opraktiskt i ett datorsammanhang dock.
Det du skriver är inte applicerbart på Proton. Den kombination de använder har mig veterligen aldrig knäckts av någon part.
“First, PGP is only as strong as the keys used to encrypt and encrypt the data. If the keys are weak or compromised, the encryption can be cracked. That’s why Proton Mail uses strong encryption: AES-256 for symmetric encryption and ECC (Curve25519), RSA-2048, or RSA-4096 for public-key encryption.”
Källa till ovan citat: https://proton.me/blog/what-is-pgp-encryption#how-does-pgp-work
Det är inte första gången regeringen handlat i affekt, AR15 uttalandet var likaså i affekt. Kanske de borde göra det basala att skrika i affekt 24 tim (i ett vadderat rum) och under den tiden utreda vad som hänt och beakta alla konsekvenser av skeendet, för att därefter komma med ett balanserat uttalande.
Impulskontrollen i regeringen är på en så låg nivå att de borde införa minst ett dygns väntan innan de svarar på händelser och skeenden.
Skänk en sandsäck som statsråden kan avreagera sig på.
Jag kan definitivt förstå inställningen “samma sak blev fel förra gången så det FÅR INTE bli fel igen, och om det här inte kom fram, finns det också annat som inte heller kom fram?”. Men ja. Låter man en utomstående part, oavsett dennes bevekelsegrunder, styra beslutsfattandet, så sätter man sig själv i skiten.
Bättre hade i så fall helt klart varit att säga åtminstone “med anledning av mediauppgifter så framskjuts NN:s tillträde på posten så att regeringen kan sätta sig in i vad dessa uppgifter innebär och om de påverkar förtroendet för NN”.
Förhoppningsvis snabbt följt av ett “regeringen har fortsatt förtroende för NN i rollen och NN har därför tillträtt rollen”.
+1 på den. Det vore ju rimligt, kan jag tycka.
+1 till
Där är vi helt överens, bäste Grävling. Att handla i panik blir aldrig bra.
Om man kommer med påståenden som underminerar sveriges regering i tider av oro så bör man ha rejält på fötterna, kan jag tycka, så jag hoppas det inte bara är era egna drömtydningar som ni presenterar som om det vore fakta när ni påstår att regeringen agerat i affekt och panik.
Bra kommentar! Det pratas mycket om att vara den vuxne i rummet och sitta still i båten. Mkt appliseringsbart på den här händelsen.
En eloge till Lars W som så snabbt levererar en logisk analys i flera led om ett så viktigt ämne, där flera olika omständigheter tas hänsyn till samtidigt. Jag har länge tyckt att det som mest av allt saknas i våra ledande kretsar i landet är fantasi: att tänka utanför boxen på riktigt, på ett sätt som också hänger ihop. Kanske krävs det en fri författare som inte sitter i eviga planerings- och utvärderiingsmöten för att få till det. Stort tack i vart fall Lars att du gör detta.
Tack det var snällt skrivet. Tror nog att det finns analytiker på Säpo som tittar på det hela.
Ibland hade det nog räckt att tänka innanför boxen men lite mer konkret.
Hänger inte med helt men antar att ’toppdiplomaten’ samarbetat med SÄPO och öppnat alla sina mejlboxar och hårddiskar och visat att inga raderade mejl från ’skickat-korgen’ överensstämmer med mejlet i fråga?
Tydligen frisläppt men fortfarande misstänkt.
LW: Annars kan man förstås använda en stor skiftnyckel…
Som sagt, Randall Munro är alltid steget före: xkcd: Security. (#538, bra många år sedan. Lustigt att så många inte har fattat ännu. Eller ja… Sorglustigt.)
Ja, det är en referens till XKCD.
Du vet det, och jag misstänkte det, men alla andra förtjänar också att få stifta bekantskap med serien. 🙂
Länkar in den i texten också. Tack för påpekandet, för mig är det liksom memematerial som alla kan, men så är det förstås inte.
Perfa! 👍🏻😁
Jag tror att den tekniska termen är/var/borde-vara/kanske-kunde-ha-blivit något i stil med gummi-slangs-kryptoanalys som verkar myntat 1990. Tankar om att utstå gummislangskryptoanalys var det som ledde till “decoy operativsystem” där man med lösenord A kommer in i ett oskyldigt operativ och med lösenord B i ett annat operativ. Man delar upp hårddisken lite och gömmer operativ B på olika sätt. En tekniskt kunnig person med gummi-slang kan säkert lista ut det också, men man har “plausible denialability”.
Från Wikipedia:
“In cryptography, rubber-hose cryptanalysis is a euphemism for the extraction of cryptographic secrets (e.g. the password to an encrypted file) from a person by coercion or torture — such as beating that person with a rubber hose, hence the name—in contrast to a mathematical or technical cryptanalytic attack.
An early use of the term was on the sci.crypt newsgroup, in a message posted 16 October 1990 by Marcus J. Ranum, alluding to corporal punishment:
…the rubber-hose technique of cryptanalysis. (in which a rubber hose is applied forcefully and frequently to the soles of the feet until the key to the cryptosystem is discovered, a process that can take a surprisingly short time and is quite computationally inexpensive).”
https://en.wikipedia.org/wiki/Deniable_encryption#rubber
Har för mig att “sajt”, liksom “mejl” och “webb” av vissa språkvetare anses vara korrekt svenska.
En annan sak: det har ju talats om att Apple ska börja med client side scanning (på bla. iPhone) snart. Eller har det redan skett? Då blir ju VPN och annan kryptering inte lika meningsfullt längre.
Har väl varit olika turer kring det där. Gällde väl foton och allt som visar hur ska laddas upp till några gamla gubbar som ska titta på dem och avgöra om det är olaglig porr eller inte.
Även data (inkl text) som skickas i mejl och meddelandeappar såsom Messenger, WhatsApp m.fl. Och avläsningen sker före krypteringen och före avsändandet.
Även data (inkl text) som skickas i mejl och meddelandeappar såsom Messenger, WhatsApp m.fl. Och avläsningen sker före krypteringen och före avsändandet.
Ja, är din enhet infiltrerad via en bakdörr – likt regeringen vill att alla datorer, surfplattor och telefoner ska få i Sverige, så allt kan avlyssnas – så kvittar allt krypto.
Apple har utvecklat funktionalitet som varnar för skadligt innehåll. Det sker på enheten och hålls på enheten. Ingen information skickas från enheten till annan motpart och kickar enbart igång när media läggs upp i iCloud. Meddelanden som skickas via iMessage går via iCloud och därför kan den fånga sådan media. Det sker heller ingen övervakning av allt som sker, utan enbart media som går via iCloud. Du och andra kan lugnt fortsätta använda enheter från Apple utan oro att allt övervakas och skickas till valfri organisation/myndighet.
Källa: https://www.apple.com/child-safety/
Källa: https://www.apple.com/child-safety/pdf/Expanded_Protections_for_Children_Frequently_Asked_Questions.pdf.
De hade tidigare en implementering som gick mycket längre. Den började rullas ut men efter kritik drogs den helt tillbaka och har inte återkommit.
Källa: https://www.apple.com/child-safety/pdf/CSAM_Detection_Technical_Summary.pdf
Nu vet vi väl inte exakt varför karln fick sluta innan han ens börjat. Tycker därför det känns lite förhastat att börja gorma om unken sexualmoral. Det var ju ingen hemlighet att han är bög, så just det kan inte ha varit orsaken.
Men visst. Det är naturligtvis trist att någon verkar ha suttit på snaskiga bilder som förblev okända vid säkerhetsprövningen.
Om vi nu ponerar att det vi sett är allt, dvs, det finns inget mer graverande som städats undan. Tex att en minderårig figurerar på något sätt så kan väl jag tycka att det här nästan skulle stärka kandidaten? Han är bevisligen öppensinnad och inte rädd för att bli generad. Det bör väl i förlängningen leda till att det blir svårare att utpressa honom? Å andra sidan så är vår statsminister om jag förstått rätt gift med en präst så lite gammaldags moralhysteri kanske inte är lika förvånande då?
Minderårig skulle väl ändå inte tolkas som frigjordhet, utan som ett lagbrott? Det skulle onekligen vara en alldeles utmärkt utpressningsgrund, men varför skulle han ha lagt ut sådana bilder på Grindr? Det skulle vara helt rasande korkat.
Enligt vad Muir skrev ovan skulle kandidatens stärkande vara under förutsättning att inget (mer) graverande har städats undan, som t.ex. barnpornografi.
Formuleringen är lite knepig, men läser man den noga så blir det klart.
En sak jag finner mycket märklig med denna historia är varför de som nu röjde nya säkerhetsrådgivaren valde att göra så, innan denne ens tillträtt.
Om det vore en illasinnad främmande makt torde de ju ha mer att vinna på att eventuellt nyttja denna information senare i någon slags utpressningssyfte.
Antar att den toppdiplomat som arresterades är samma som insinueras i protonadressen. Kan inte tänka mig att vår kära polis/säkerhetstjänst gör husrannsakan och arresterar honom bara för att det skickas ett anonymt mail som råkar använda sig av hans för.efternamn. Varför bemöda sig att skapa en protonadress om man nu ändå outar sig med sitt namn lol. Låter ju instinktivt som någon försöker svartmåla honom..
Det kan förstås också vara en slags personlig hämnd av någon som nu fick en chans att trycka tillbaka?
Men jag lutar åt att det handlar om att störa styret av Sverige och att lyckas skjuta ner en säkerhetsrådgivare, och dessutom på olika sätt få det att stänka på statsministern och kanske även andra höjdare (FE), så får man väl säga att det lyckats, tyvärr.
Om det är främmande makt (troligen Ryssland) eller anti-nato-vänstern, som springer Rysslands ärenden, kommer förhoppningsvis visa sig (även om vi här kanske aldrig får reda på det).
Lite svårt att ignorera det helt också. Motiveringen “vi sket i det för det verkade så dumt” skulle inte se så bra ut i en senare haveri-rapport om det visar sig att någon faktiskt var just så dum.
En kommentar om de förmenta språkfelen. Det är nu ett drygt decennium sedan Språkrådet ändrade rekommendationen för genusböjning på adjektiv. Det är således att betrakta som helt normalt att skriva ”nationella” istället för ”nationelle” säkerhetsrådgivaren. Jag har själv alltid föredragit genusböjning, men det är absolut inte fel att köra suffixet -a över hela linjen. Vidare ser man varje dag infödda svenskar som inte klarar av att kongruensböja substanstiv och adjektiv korrekt, utan substantiv i utrum bestäms av adjektiv i neutrum och vice versa. Så man ska nog akta sig för att dra allt för stora växlar på en eventuellt bristfällig språkbehandling i sig.
Nä, jag skrev att jag själv ofta gör så.
Bruket av sajt talar snarare för att det är någon som är svensk som skrivit det hela.
Ja, jag är böjd att hålla med.
“Det är nu ett drygt decennium sedan Språkrådet ändrade rekommendationen för genusböjning på adjektiv. Det är således att betrakta som helt normalt att skriva ”nationella” istället för ”nationelle” säkerhetsrådgivaren.”
Åh fan? You live and learn.
Men ja, nä, jag är nog för gammal: Kommer nog aldrig att vänja mig, eller kunna tycka att de är riktigt rätt.
Visste den som skickade mailet om att Tobias T inte nämnt bilderna i samband med säk granskningen ?
Var det så? Har alltså T.T. vid tre olika säkerhetsprövningar undanhållit förekomsten av fotona på Grindr? Om det stämmer har han väl visat prov på ganska dåligt omdöme, för nog är det relevant att ta upp saker i sådana prövningar som eventuellt skulle kunna användas mot vederbörande? (Oaktat att man kan förmoda att han inte har något att dölja i detta avseende i egenskap av öppet homosexuell.)
Eller så nämnde han det vi de tidigare två säkerhetsprövningarna, men eftersom de inte var några problem så tog han inte upp det denna gång?
Så kan det förstås också, men det känns som om det borde falla under den franska paradoxen.
Hursomhelst tog lede fi hem det här sticket, alldeles uppenbart.
Det sägs väl att nakenbilden har skickats privat och inte funnits på en kontaktsida.
Och på något sätt extremt graverande? Ja, kanske. Kan dock fortfarande inte skaka av mig känslan att det ligger något mer i det här.
Alla som är (eller låtsas vara) chockerade av “avslöjandet” kan väl berätta vilka andra privata bilder som Thyberg borde ha nämnt vid en säkerherhetsprövning?
Någon som har teorier kring varför man ville ha bort just honom?
Om någon annan snabbt läggs fram som alternativ kan motivet varit att få in just denna person från början.
Finns inget tydligt alternativ känns det mer troligt att det var just specifikt denna person man ville ha bort av någon anledning. Eller så vill man bara jävlas, den möjligheten finns ju alltid.
Samtliga jag kommunicerat med ansikte mot ansikte eller via digitala vägar uppger att det var ett bra val och en mycket kompetent person.
Lyssnade just på en pod där en person jobbat med T tidigare i washington och han är enligt denne mycket kompenent, duglig och dessutom gediget kunnig om den rsska sfären som tidigare ambassadör i ukraina och afganistan och även jobbat i georgien tydligen. Kanske kan va så att någon inte ville ha in honom på den posten, kanske det var så att han satt på ”intressant” ”information” om någon/något därborta…
Undrar om inte målet är Tuffe Uffe. AR-15 var ju ett beslut i panik. Detta likaså. Den här historien skadar nog Uffe mer än TT. Uffe framstår inte som stabilaste killen.
Han kunde ju citerat Jonas Gardell som i Expressen sa att kvinnor kommer från Venus, män från Mars, och bögar från Uranus. Dvs lite bilder får man acceptera i världens humanitära stormakt. Och med ett leende lagt armen om TTs axlar och sagt att han står bakom sin gode vän.
Men detta kanske är att gå för långt i politikens värld och skulle gjort Uffe till en enfant terrible för all framtid.
Eller så finns det mer som ännu inte kommit ut.
Han har ju genom större delen av sin politiska karriär tydligt utgjort andrasorteringen inom M. Uppenbart vald över sin kompetensnivå, men skulle kanske kunnat bli en någorlunda adekvat backbencher.
De hade nakenbilden och försökte utpressa honom för att bli spion annars skulle bilden offentliggöras bilden. Han böjde sig inte för utpressning och de mailade bilden. Det är en signal till andra de försöker utpressa att de menar allvar.
Vad är det man brukar säga, du vill inte ha en utpressad spion för den spionen är ovillig. Den bästa spionen är placerad på ett bra ställe och själv villig.
Det tar aldrig slut:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1377821&_sp_pass_consent=true.
’Högt uppsatt anställd på UD misstänks för grov obehörig befattning med hemlig uppgift’
Ska ha pågått under flera år.
14:41, nyheten ramlar ner i flödet.
AB länkar till DN som sin källa; utgår från att morgontidningen är mer utförlig än aftonblaskan. Öppen just nu (kommit upp nyss?), men går väl i lås snart… Så — arkivkopia: Ytterligare högt uppsatt diplomat misstänkt för brott – i annan utredning – DN.se (www.dn.se @ archive.org)
🙏 tackar
En annan sak: om mejlet (sic!) skickats från en iPhone, borde det finnas lite data om apparaten ifråga (tfn, padda, dator eller vad det nu är) och om operatör, ev wifi. Om inte annat samarbetar väl både Google och Apple med våra svenska myndigheter (skrevs det om för några år sedan), så en del mer data borde gå att få fram. Kan ju förstås vara en stulen apparat eller för engångsanvändning.
Gällande språkhanteringen så borde det väl gå att se mönster jämfört med ex.vis. FE eller andra intressanta personer.
En liten bit till borde det att komma i det här….
Sådan information finns i eventuella loggar hos internetoperatörer och nätverkspunkter som mejlet passerat. För att veta vad man letar efter måste det först fastslås vilken enhet det är som skickade mejlet. Då Proton inte lämnar ut sådan information och det inte syns i meddelandehuvudet är det tämligen svårt att ta fram.
Att myndigheterna samarbetar med företag är inget nytt. Det är en skyldighet att företagen lever upp till lagkrav, därav ett samarbete med myndigheterna. Det innebär inte att företag lämnar ut information till myndigheter utan att det finns laglig grund till det. Exempelvis domstolsbeslut på att specifik information ska lämnas ut om den är tillgänglig. Företag som inte loggar nätverkstrafik exempelvis kan således inte lämna ut något, då det inte finns information att lämna ut. Det ligger förslag inom EU att kräva att sådan loggning måste utföras. Det är inget krav idag som jag förstår det, vilket möjliggör att Proton och Mullvad exempelvis säljer VPN-tjänster där ingenting loggas.
Det börjar nästan bli lite foliehattigt här med spekulationer om att det ligger något annat bakom. Det må vara så eller inte. Det spelar egentligen inte så stor roll, den stora skadan är hur panikslaget klantigt regeringen hanterat denna och andra händelser. Den har visat att det räcker med snaskiga mediedrev och insinuationer för att man ska huka sig. Det är deprimerande att tänka på att ryggrad och eftertanke tycks vara karaktärsbrister för politiker.
O tempora, o mores!
“O tempora, o mores!”
Blubb, blubb blubb…
Tycker du det är foliehattigt? Jag tycker det är precis tvärtom. Det vore ju en rent oerhört sipp sexualmoral som annars fäller en öppet homosexuell man och oavsett vad man tycker om Kristersson, är han verkligen är så pryd? Ställer mig starkt tvivlande till det.
Du missförstod uppenbarligen. Det är spekulationerna HÄR jag tycker börja verka konspiratoriska och att vad som ligger bakom har mindre betydelse än det faktum att regeringens hantering av saken är rejält klåparaktig. Den har visat sig vara en vindflöjel, vilket öppnar för annan påverkan. Huruvida Uffe är pryd eller ej tänker jag inte ha någon uppfattning om, jag bryr mig inte. Jag bryr mig om att han återigen visat prov på dåligt omdöme.
Nej, jag missförstod dig inte. Det är ju just för att han sedan många år tillbaka är öppet homosexuell som Grindr-foton borde falla under den franska paradoxen.
Kan det vara så enkelt att F= Förnamn, E=Efternamn… personen bakom vill nog inte avslöja sig.
Kan det vara så enkelt att F= Förnamn, E=Efternamn… personen bakom vill nog inte avslöja sig.
Kan det vara så enkelt att F= Förnamn, E=Efternamn… personen bakom vill nog inte avslöja sig.
Jag tror jag gick lite vilse i det sista stycket, men om den diplomat som häktades för spioneri förra veckan heter FE och anledningen till häktningen är protonmailet, så har ju SÄPO skitit i det blå skåpet.
“Samtidigt har FE inte brytt sig om att byta ut sidfoten mot en egen.”
Jag tog bort bocken i den kryssrutan i inställningarna för någon månad sedan. Har använt Proton i evigheter och aldrig tänkt tanken att anpassa sidfoten. Den som redigerar sådana inställningar i klienten eller anpassar sin webbläsare gör det enbart lättare för andra aktörer att spåra ens aktivitet.
En annan aspekt som möjliggör spårning är metadata i filer. Då det sägs bifogats ett knippe filer kan det finnas tänkbara spår i dessa som är osynliga för ögat. Givet att avsändaren inte vill bli hittad är dock chansen väldigt låg. Framförallt då Proton alltid ställer frågan “Vill du ta bort metadata från bilderna?” när man bifogar bilder till ett mejl. Det är väl en av få säkerhetsluckor som eventuellt kanske med otur och stort schabbel kan finnas.
Den som väljer att använda Proton är nog medveten om den typen av frågor. Men i princip har du helt rätt; jag har själv suttit i mottagande ände och kunnat utläsa en hel del intressanta saker ur metadata i dokument jag fått skickat till mig.
Jag tycker synd om TT, en stillbild på en penis borde inte vara hela världen, även om den kanske var erigerad. Hade det däremot varit en hel videosekvens med flera deltagare, hade det varit mycket värre. Annars vågar man inte ens stå avklädd i något omklädningsrum på ett gym eller i en simhall. Alla borde ha rätt till ett privatliv och kärleksliv.
Den som skickade mailet har rimligen utgått ifrån att innehållet framkommit vid säkerhetskontrollen. Och när T.T. ändå blev utsedd så har man väl tänkt att arbetsgivaren inte brydde sig och så skickas materialet även till nyhetsmedia för att den vägen skapa oreda. Bilderna har om jag fattat rätt funnits tillgängliga för kreti och pleti, även om det var längesedan. Hade det funnits mer material så hade man inte bränt honom. Någon som ville djävlas ?
Djävlas råder det väl ingen tvekan om. Enda diskussionen är vem och varför.
Mina tankar leder mig till att det snarare är personligt än främmande makt, men jag brukar å andra sidan ha fel.
Den som skickade mailen verkar vara kompetent och insatt i vilket beslut som skulle meddelas. Är det då inte rimligt att den personen också varit kompetent nog att inse vilken effekten skulle bli?
Jag tvivlar på att affären rönt något större internationellt intresse, möjligen bland våra nordiska vänner; det finns gott om saftiga skandaler i USA som dränker trivialiteter i Sverige. En enkel analys är att det i första hand är regeringen som tagit skada politiskt i Sverige. Varför inte utgå från att det också varit avsikten? Vem eller vilka har intresse av att skada regeringens anseende inom Sverige?
Mitt hatiskt jobbiga take på detta ärende: Skåda vilka människor som är mest högljudda och avgångskrävande om det hela. Det är ofta människorna som med mysterisk dedikation aldrig kunde släppa att Demirok lagfördes för misshandel trettio år sedan.
Jag hoppas att bokstavskombinationerna redan har ögonen på alla inblandade, om inte dom också tagits över.
Han är dömd för två fall av misshandel. Den senaste 1999. Att skada folk medvetet är en jävla skillnad mot nakenbilder enligt mig.
Hela 26 år. Människor förändras, men de flesta verkar inte tro det till den grad att man lika gärna kan börja fråga någon om dom föredrar suga på vänster eller höger när dom ligger i sin mors famn.
Träffade och pratade en del med Demirok runt 2005 – 6, när han var rätt ny i kommunalpolitiken. Kände inte till domarna förrän han blev aktuell som partiledare, men redan vid första samtalen fick jag intrycket att jag inte litade på honom för fem öre. Han och hans fanklubb var starkt bidragande till mitt beslut då att aldrig engagera mig i något parti. Fram till dess hade jag av och till funderat på det.
Min kommentar från 12/5 i ärendet. Har tagit bort innehållet från den jag argumenterade med.
Jag kollade på Grindrs hemsida. Där står det följande, (googleöversatt):
Följande är inte tillåtet:
Pornografiska bilder och skildringar av sexuella handlingar
Fullständig frontal eller grafisk nakenhet
Explicita bilder av könsorgan är förbjudna i offentliga profilbilder,
men-kan-delas-i-privata-meddelanden-med-samtycke.
Det innebär att bilderna var privata, (inte öppet på internet) och med samtycke av motparten. I det ingår begreppet diskretion.
Vad som hänt är att bilderna har blivit stulna/kopierade och att de har använts i en påverkansoperation mot svenskt säkerhetsarbete. Vem avsändaren är kan vi bara gissa. Fult gjort men helt i linje med beteenden hos terrorstater.
Sedan tror jag samtliga inblandade togs på sängen (haha) och fick panik. Därav den snabba avgången/sparken utan eftertanke. Det var mindre smart.
Att skicka bilder med sexuellt innehåll till varandra är vanligare än man tror.
“Worldwide, 67 percent of adults said they’ve sexted”, dvs skickat sexbilder enligt en undersökning av The Kinsey Institute. Helt normala företeelser ända till någon idiot lägger ut dom offentligt på nätet, använder dom i utpressningssyfte eller som en påverkansoperation.
Enligt uppgift går alla mejl som raderas att återskapas. Någonstans om någon är tillräckligt angelägen.
Vilka mejl tänkte du på då?
Raderade mejl går att återskapas men om de är överskrivna ska det inte gå, har jag lärt mig. Men jag är ingen data nörd, bara en enkel analytiker.
Oj, en särskrivning. Av bara farten.
Raderad, ej överskriven data går att återskapa om du har tillgång till en lagringsenhet där datan lagrats.
“Epost” är inte ett homogent problem i sammanhanget. Svårigheten med epost i det här fallet är att avsändaren normalt sett bara har något mått av kontroll över den egna enheten, inte av mottagares, mellanliggande servrar osv.
Sen är det en annan fråga vad man får fram av det återställda mailet. Av ett mail skickat genom Protons webbmailgränssnitt, speciellt av någon som tänker sig för, får man vanligtvis fram väldigt lite.
Tack för förtydligande, Grävlingen!
Eftersom vi inte sett bilderna så vet vi förstås inte om det var moralpanik hos statsministern eller ett högst befogat beslut. En naken karl på bild är inget konstigt men betänk alla möjligheter från putslustiga foton (lilleman med glasögon som väl alla roat sig med någon gång, i alla fall alla som hade glasögon i ungdomen, även om alla inte tar bild på det) till väldigt explicita bilder. I båda de senare fallen blir det nog svårt – vad man än tycker om det – att bli tagen på allvar i nästa möte de internationella kollegorna.
När jag läste de sista meningarna kom jag att tänka på mannen (tidigare finansminister) som kallades “helikoptern” i en del kretsar. Han verkar inte ha några större problem med att bli respekterad idag.
Det är sån jävla moralpanik att alla ska vara helt perfekta hela livet för att kunna vara i maktens korridorer. Vi tappar nog mycket kompetent folk pga det. Och dom värsta, dom som kan dölja sina fula sidor och vet om det, dom blir kvar där.
+1 Svampbob 19:51.
Det som är lätt att glömma är också att Internet var en väldigt annorlunda miljö för säg 25-30 år sedan jämfört med idag. Och alla gör misstag, inte minst men inte enbart i sin ungdom. Någonstans måste vi acceptera att någon gjort något ogenomtänkt kanske på fyllan för 20 år sedan, och släppa det.
Och apropå det som någon var inne på i en annan kommentar… inte f*n kommer jag ihåg vilka konton jag hade på vilka tjänster för 20-30 år sedan, eller vad jag kan tänkas ha postat där. Hade jag ett konto på Passagen? Ingen j*a aning längre. 🙂
Svampbob och Grävlingen – jo, men vi vet ju fortfarande inte vad det är på bilderna. Gamla misstag kan leva länge och är man på en viss nivå så kommer de att användas mot en för att skada. Och i det aktuella fallet var det ju inte direkt från ungdomens dagar.
Clarice – fast det just helikoptern jag tänker på när han någon gång ibland dyker i media. Tänk vad han skulle ha kunnat vara utan att ha helikoptrat.
“betänk alla möjligheter från putslustiga foton (lilleman med glasögon som väl alla roat sig med någon gång, i alla fall alla som hade glasögon i ungdomen, även om alla inte tar bild på det)”
Kanske tur att man är så pass gammal… Glasögon hade jag redan från högstadiet, men mobiltelefoner med kamera blev vanliga först många årtionden senare. Säkert en hel del dumheter man slapp göra bara för det.
En fundering:
Bilderna som skickades ut innehåller virus och/eller någon typ av spionprogramvara…. och de kommer naturligtvis snurra runt lite kors och tvärs på olika departement.
Vilket ger avsändaren en massa intressant data och/eller angreppspunkter.
Bildfiler är data. Varken mer eller mindre.
Datat kan vara medvetet skapat för att exploatera buggar i programvaran som används för att visa bilderna om avsändaren har vetskap om exakt vilken programvara som används; men även från det är det ett stort steg till att de ska “innehålla virus” eller spionprogramvara.
Det går självklart att skapa exekverbara filer som när de körs öppnar en bild, men att inte skydda sig mot det i en högriskmiljö som på tidningar, myndigheter och departement verkar mer än lovligt klantigt. Är det så åtminstone på de senare så är det en hög med nätverkare som ska gå på dagen, inte en tilltänkt nationell säkerhetsrådgivare.
Man kan lägga in ytterligare pusselbitar i analysen. Om inte någonnredan skrivit det.
Att mailen skickades 30 minuter efter utnämningen säger en del.
Avsändaren var förberedd.
Jag vet inte om många visste vem som skulle utnämnas, och när han skulle utnämnas. Men avsändaren måste haft god tid på sig för att ta fram materialet. Göra sina säkerhetsförberedelser för att inte kunna spåras. Och vetat när hen ska spana efter utnämningen. För att sedan bara behöva gå på avskild plats och trycka på sänd i princip. Det är alltså någon som har koll på allt detta. Gissningsvis måste hen ha vetat om namnet i flera dagar för att rota fram bilderna. Även om dom är lagrade digitalt. Förutsatt att det inte är ett exemplariskt register i en molntjänst.
Delar din bedömning, avsändaren var förberedd.
Ja, 30 minuter är extremt kort tid. Även om man sparat komprometterande bilder, så lär det knappast vara på arbetsdatorn man har framme. “I den här mappen på min arbetsdator sparar jag allt jag har på olika stadsråd och diplomater”. Att ens ha dessa bilder är suspekt från början. Det är ganska få personer som har möjlighet att samla på sig sådana saker.
Avsändaren lämnade fler pusselbitar – som vilka skulle mejlas, hur Uffes ryggmärg (inte) fungerar, hur svensk statsförvaltning i allmänhet fungerar osv. Sen kan en välfungerande reflexiv kontroll göra att det går att anta att hon ägnat sig åt aktivering av en konserv (Консервы), dvs att det hela var förberett i någon utsträckning. En detalj: det hela var mycket billigt, 40 min jobb och någon fick nytt jobb.
Nej definitivt inte 40 min jobb. Insamlande av information om flera människor. Och skicka ut det när läget är rätt. Antaglugen många års arbete
Min amatöranalys. Är att det här var en som var så bra så att det är värt att riskera källor för att stoppa det. Han borde alltså tillsättas igen.
Jag är amatör att analysera stats säkerhet. Men jag jobbar som chef dom har antagligen anlitat mig för att jag kan analysera situationer någorlunda. I ett stort företag.
Ja, att han var bra är en aspekt. Men min gissning är att det hela gjordes för att skada styret av Sverige, och inte minst ge ammunition till oppositionen, dvs allmän splittring och så split i säkerhetsfrågor i synnerhet.
Varför talar Polisen som grep den svenske diplomaten engelska?
Och varför tillkännager sig inte polisen som polis? Är inte det ett krav?
Idag med kriminalitet och även kidnappningar kan ju bostadsinnehavaren få fnatt och försvara sig med hagelbrakaren då han tror att han är i fara för kriminella när polis är civilklädd med rånarluvor och inte ropar -POLIS!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anhallande-havt-i-arende-om-spioneri
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anhallande-havt-i-arende-om-spioneri
UD-261 som är sura ?
Det verkar inte som att du känner till det, men sedan ett tag så är det lagligt för polisen att tvinga en person att låsa upp enheter med biometri. Polisen får alltså tvinga ditt finger mot avläsaren för att låsa upp telefonen. Detta gör att biometri är dött i Sverige, vem skulle använda det om staten nu har laglig rätt att läsa din data.
Tja, jag använder det gladeligen varje dag. I Sverige. Men så är eller riskerar jag inte heller att misstänkas för något brott där datan i min telefon skulle påverka på något vis. Ledsen att använda det gamla sunkiga ren-mjöl-i-påsen-argumentet, men är du oroligt för vad polisen kan hitta på din telefon så ska du nog stänga av biometrin ja.
Jag tycker nog att det är rimligt att polisen, vid brottsmisstanke, får tycka ditt finger mot din telefon för att kunna hitta bevis, precis som de får ta bild på dig och ta dina fingeravtryck/dna.