Med den nye säkerhetspolitiske rådgivarens avgång kastar Dagens Nyheter, regeringen och Prydsverige vårt gemensamma land 40 år tillbaka i tiden, där det ska vara ett problem att inte vara heteronormativ och personers sexualitet helt plötsligt trots allt paraderande i Pridetågen är avgörande. Vad ingen verkar fråga sig är vem som kartlägger svenska makthavare i detalj och inom en halvtimme från ett offentliggörande av tillsatt tjänst levererar sju år gamla foton från dejtingsajten Grindr till flera av Sveriges största tidningar. I en tid där de unga generationerna växt upp med Internet måste man inte bara fråga sig varför personer med HBTQ-bakgrund alls ska söka sig till offentliga tjänster och makten framöver, när alla ifrån ett yngre liv kommer ha lätt spridda foton.

Den nye säkerhetspolitiske rådgivaren blev bara några timmar gammal innan han avgick efter att DN fått sju år gamla foton på honom från gaydatingappen Grindr. Att han är gay är ingen hemlighet – han är gift med en annan man. Minst SvD och DN fick inom en halvtimme från hans offentliggörande till denna tjänst fotona tillsänt sig, och uppgiftslämnaren omfattas därmed dessutom av källskydd då tidningarna är grundlagsskyddade media, så även om det är sk främmande makt bakom och som kartlagt Sverige fd Ukrainaambassadör så är de nu skyddade mot efterforskning och granskning.
Dagens Nyheter borde direkt stått upp för principer om alla rätt till sin sexualitet inom lagens gränser (dvs ömsesidigt i samförstånd mellan juridiskt myndiga människor) och svarat med att “detta är en privatsak” och inte gått vidare.
Men vidare gick man, hungriga att trots alla fina ord kasta personer under bussen.
Även regeringen borde sagt att “säkerhetsrådgivarens sexualitet är känd och detta är en privatsak” och lämnat det bakom sig.
När det handlar om dejtingsajter och dejtingappar så handlar det om folk som vill träffa andra för att bland annat ha fysisk närhet, vilket gör det naturligt att posta bilder på hur man ser ut. Det kan vara mer eller mindre fokus på detta i olika appar, men de som har koll på gaykultur vittnar om att detta med att visa hud och mer på Grindr är fullt normalt, i princip obligatoriskt och om man inte gör det är det snarare misstänksamt. Kontot var inte aktivt utan borttaget, så även bilderna, och då är det naturligt att betrakta det hela som ovidkommande och normalt. Kanske har han rent av träffat sin nuvarande livspartner och make via Grindr. Vad vet jag om det? Inte mer än du. Vad bryr jag mig? Inte ett dugg.
Medan regeringens partier, ministrar, eller journalister och arbetsgivare som Dagens Nyheter, myndigheter som Försvarsmakten, Polismyndigheten mfl tågar i Pride, så visar det sig i verkligheten att det bara är läpparnas bekännelse. När det kommer till kritan är de beredda att på en sekund kasta en HBTQ-person under bussen för något som är helt normalt.
Jag har varit i kontakt med flera personer inom både totalförsvar och myndigheter, som alla har enbart gott att säga om den nu avgångne säkerhetspolitiska rådgivaren som person och yrkesman, inklusive från tidigare tjänstgöring som ambassadör i Afghanistan och sedan Ukraina, i stark kontrast mot den förre mer långlivade rådgivaren som bland annat glömde sekrettessbelagda handlingar på en toalett.
Några av dessa personer är även själva HBTQ och är dubbelt upprörda. Vad hände med att stå upp för alla personers rätt att älska den man vill? Vad hände mer åratal av tågande i Pride för myndigheter, politiska partier, regeringens ministrar och rent av vår statsminister? Till och med vänsteroppositionen ser en möjlighet att nyttja situationen och kalla regeringen inkompetent istället för att stå upp för allas rättighet till sin sexualitet.
Vad hände med “det där är en privatsak och i Sverige har alla rätt att älska vem de vill”? Alla reklamkampanjer, vad var de värda egentligen?
En persons sexualitet (så länge det handlar om ömsesidigt samtycke mellan myndiga personer och är inom lagens gränser) ska år 2025 inte vara ett problem. Har man frågat regeringens säkerhetsklassade ministrar som försvarsministern och statsministern om de djupaste detaljer om deras sexliv och huruvida det finns några foton eller privatdetaljer som någon annan känner till – eller spelar det ingen roll för de antas vara heternormativa? Om dessa foton hade funnits på en heteronormativ dejtingsajt, hade det varit okej?
Den nu avgångne säkerhetspolitiske rådgivaren säger sig ha missat att berätta att det fanns foton på honom från Grinder sju år tidigare som visade hud och annat som är helt normalt i de kretsarna. Ett konto som dessutom inte finns längre.
Man kan fråga sig varför inte den som utförde säkerhetsprövningen – vilket för högsta säkerhetsklass 1 även inkluderar djupintervjuer med livspartner som uppenbarligen också är en man – inte ställde ledande frågor kring detta. Har säkerhetsprövarna exakt noll koll på gaykultur?
Tyvärr landar detta i en förtroendefråga, inte bara för statsministern och regeringen, utan också för hur säkerhetsprövningar genomförs på högsta regeringsnivå. Om det här ska vara ett problem i Sverige 2025, vad är det mer som säkerhetsprövarna på högsta nivå missar att fråga personer om? Är detta med dejtingsajter inte ett problem så är det naturligtvis så att man inte frågar om detta på säkerhetsprövningar, och så bör det rimligen vara. Speciellt när kontot och bilderna inte ens finns kvar online. Det borde vara ett större problem att någon sparar väldigt privata foton på någon utan samtycke, och sedan till och med sprider dem.
Varför frågar sig ingen vem det är som sitter på kompromat på svenska ledande makthavare och ämbetsmän (som en tidigare svensk ambassadör i två av de säkerhetspolitiskt viktigaste svenska beskickningarna i modern tid) och inom 30 minuter från offentliggörande av tillsatt tjänst skickar dessa till media? Varför skedde det nu, och inte vid tillsättandet av tjänst som ambassadör i Afghanistan eller Ukraina? Kanske pga att han var ambassadör i Ukraina när den fullskaliga ryska invasionen drogs igång, och kartläggandet därmed påbörjats av främmande makt först därefter?
Grindr har varit i blåsväder förr och t ex delat data om personers HIV-status med andra företag. Grindr således 2016 till ett kinesiskt bolag, som sedan avyttrade det och börsnoterades sedan som en SPAC. Frågan kvarstår dock hur mycket kinesisk insyn i systemet som finns kvar via anställda, men som amerikanskt bolag har man också skyldigheter att dela sitt data med amerikanska staten. Gäller för övrigt även för er som har den bredare inriktade motsvarigheten Tinder.

Den nye säkerhetspolitiske rådgivarens tillsättning punkterades effektivt precis innan Joint Expeditionary Force-mötet i Norge i helgen, men det var nog själva tillsättandet som aktörer drog nytta av. Dessa aktörer har nu grundlagsskydd som källor till grundlagsskyddade media och får inte efterforskas av myndigheter som Säpo, regeringen eller Myndigheten för psykologiskt försvar. Privatpersoner eller företag får dock göra det.
En annan fråga är också hur nya generationer ska kunna rekryteras till säkerhetsklassade tjänster eller öht lockas till politiken eller offentlig anställning inom svenskt totalförsvar, när de växt upp där de fotograferats och fotograferat sig själva sedan de fick sin första mobiltelefon. Om det här ska sättas i system kommer de inte kunna gå igenom en säkerhetsprövning över lägsta nivå 3.
Det finns nog knappt någon född efter 1995 som inte har så kallat pinsamma, känsliga, eller sexuellt integritetskränkande foton på sig själva, eller att dessa finns hos tidigare partners eller tillfälliga förbindelser.
Vi behöver acceptera att människor har sex. Människor vill ha sex. De vill ha sex på olika vis – inte nödvändigtvis som du har det – och med olika typer av sexualpartners, och ibland avviker det från gammaldags förlegade normer, vilket är helt okej. Så länge det inte handlar om dold otrohet – som därmed kan användas för utpressning – eller olagligheter som övergrepp, sexköp (i Sverige där det är olagligt), beroendeställning (t ex lärare-elev, vårdgivare-patient) eller olaglig ålder så ska det vara en icke-fråga.
Vore jag regeringen Kristersson så skulle jag välja Shame istället för Pride i år och avstå från att gå i Prideparaden. De har visat att när det gäller så står det inte alls upp för rätten att älska vem du vill.

Prydheten fortsätter i Sverige och visade nu sitt intoleranta ansikte igen. Vi utmålar oss som så himla frisinnade och toleranta i Sverige, men det är vi inte. Idag är vi tillbaka 40 år och till 1980-talet när aktiv homofobi och hatbrott var en grej. Nu görs detta istället av media, regering och opposition, och inte skinheads.
Res till Berlin, Amsterdam, London eller Barcelona och öppna ögonen så fattar du hur pryda vi är i Sverige.



Till regering och Dagens Nyheter rekommenderas Youtubefilmen The Witchfinder General Gives Relationship Advice. Något helt i er puritanska stil.
Jag skriver inte ut den avgångne säkerhetspolitiske rådgivarens namn, för att inte göra artikeln sökbar på namnet för all framtid.
235 kommentarer
Väl rutet!! 💙💛 Ett löjets skimmer kastas över de ansvariga som drabbas av (moral?)panik och handlar utan att först ta några djupa andetag för att tänka efter.
Tror inte de ansvariga förstår hur fel detta blev. Misstänker att det kan bli en och annan intern fight inom den politiska sfären i efterdyningarna, men officiellt kommer man nog tyvärr hålla en stiff upper lip och vägra kommentera den här historien ytterligare. Att gå med på att man gjort ett misstag brukar vara svårare än att rätta till det.
Det är inte sexual läggning som är problemet. Problemet är att personen i fråga inte berättat om händelser, bilder och helheten. Det har gjort att han förlorat trovärdighet och i och med att han uppger även själv att han skäms så mycket att han inte kunde berätta. Detta sammantaget gör personen opålitlig (vad mer döljer han) del även utsatt för utpressning och liknande. Det är således ingen som kastat någon under bussen som sägs i media. Det var helt upp till personen i fråga att stå upp för sig själv och då hade saken hamnat i ett annat läge nämligen att de kunde ställa sig bakom honom och säga att det här kände vi till och det är inget problem för rollen. Men att i stället chansa på att inte verkligheten skulle hinna ifatt honom var det stora felet.
Nej, det uppger han inte. Han är helt öppen med sin sexualitet. Han är till och med registrerad som gay hos Skatteverket (gift med en annan man).
För övrigt har vare sig regeringens pressis eller Kristersson läst eller genomfört sekretessprövningen och de har alltså ingen jävla aning om exakt vad som sades.
Problemet är att även om du personligen inte tycker att det var ett så stort problem var bilderna uppenbarligen tillräckligt explicita för att fungera i utpressningssyfte (de kunde bevisligen användas för att “bli av med honom” på bara några timmar!).
I den oerhört känsliga roll som nationell säkerhetsrådgivare får man inte vara möjligt att påverka på ett sådant sätt.
Det hade lika gärna kunna varit spelskulder också hade blogginlägget kunnat handla om problematik kring spelberoende och att många har en klarnaskuld men då hade man också missat målet.
Tycker kärnfrågan inte handlar så mycket om bilderna. Snarare på vilket sätt han underlåtit att berätta om detta.
Fick han en rak fråga under säkerhetsintervjun ex ”har du lagt upp lättklädda bilder på någon internettjänst vid något tillfälle?” och då svarat nej – då finns det en viss problematik att hantera.
Fick han däremot ingen fråga om detta och att det var mer öppna frågor ex ”något mer du vill berätta?” Då ser jag inte problemet att han underlåtit att berätta. Han såg kanske inte ens detta som ett problem. I ett sådant läge förstår jag inte ens varför han ber om ursäkt. Han borde då få all backning han kan få och han borde stå upp för sig själv!
Frågan är alltså om han anses ha ljugit på en säkerhetsintervju eller inte. Detta kommer vi aldrig få reda på. Det är locket på nu.
“…var bilderna uppenbarligen tillräckligt explicita för att fungera i utpressningssyfte (de kunde bevisligen användas för att “bli av med honom” på bara några timmar!).”
1) Bara för att regeringen lät dem vara tillräckliga för det. Hade de bara sagt “Ja, vadårå? Så där gör alla bögar på Grindr, så publicera dem ni bara” så hade det inte blivit något av det.
2) Notera att vem det nu var som (så oerhört lägligt) läckte dem till media inte utrpessade regeringen. Det var faktiskt i praktiken dagstidningarna som gjorde det. Hmm, är det det de är till för…?
3) Nu när alla vet om det där är han ju inte längre utpressningsbar med det. Så det är bara för regeringen att säga att de inte accepterar hans avgång och återinsätta honom, så är det ordnat! (Om de hade den minsta lilla stake, alltså. Så så blir det förstås inte.)
Från min egna säkerhetsklassning för 100 år sedan så var fokuset på att identifiera attackvektorer som någon kunde använda emot mig, inte vad jag gjort eftersom jag uppenbarligen hade meriter, det var aldrig tal om att mina synder skulle diskvalificera mig. Det jag förstått var problemet att en attackvektor var utelämnad. Hade (hoppas jag) lika gärna kunnat handla om att han blåst för rattfylla (dåligt exempel som upptäckts vid registerkontroll).
“Det jag förstått var problemet att en attackvektor var utelämnad.”
Ja, det är just det som är grejen: Regeringen har därmed deklarerat att normalt bögbeteende är “en attackvektor”; i praktiken gjort det till en.
Hade de däremot sagt att “Vad tusan pratar ni om, det här är ett icke-problem” så hade de därmed gjort det till ett icke-problem.
Summa summarum: Det var tidningarna och regeringen som tillsammans gjorde normalt bögbeteende till en utpressningsbar “attackvektor”.
“Ja, det är just det som är grejen: Regeringen har därmed deklarerat att normalt bögbeteende är “en attackvektor”; i praktiken gjort det till en.”
Menar du att lägga ut explicita nakenbilder på Grindr som normalt för homosexuella?
Det låter som att du har väldigt förutfattade meningar om homosexuella eller har du någon slags statisik på hur stor andel av homosexuella som gjort detta?
Intrycket jag har fått är att det åtminstone inte är ovanligt, men spelar det någon roll hur vanligt det är?
@ wofser 2025-05-12 08:03
“Menar du att lägga ut explicita nakenbilder på Grindr som normalt för homosexuella?”
Ja, rättså standard, tydligen. Det säger ju alla från herr Bloggarn till “Riksbögen” Jonas Gardell, och pretty much alla andra också (utom du, alltså).
Menar du att det inte skulle vara det? Vad baserar du det på?
För mig är det mycket mer intressant att gå efter den som skickade bilderna till regeringskansliet.
Det är uppenbart en person som vill landet illa.
Jag skiter i om nån har ett aktivt sexliv med likatyckande. Men de som försöker “sätta dit” andra skal låsas in.
Det är den personen som skulle förrått grannarna till STASI
Håller med dig Seb S. Det är exakt det vi undrar.
Det kan så klart vara en privat person som haft tillgång till dom, men grindr har väl också haft kinesiska ägare ett tag inte längre tror jag.. I övrigt håller jag med om att problemet var att han mörkade attde fanns, man får väl anta att han tänkte att de var glömda då de bara spridits privat till ett mindre antal och han inte sett eller hört något om det på 7år. Det är så jag tolkar situationen i alla fall..
Ham “mörkade” knappast att bilderna fanns. Bilderna var av privat natur. De har inte med hans arbete att göra, så det fanns ingen anledning att berätta om dem.
Ja, att ifrågasätta moraliteten-det är hans ensak-är som att ifrågasätta demokratin, det enda som i mina ögon är tveksamt är att han inte berättat om det-finns det då annat? Han har å andra sidan har han rätt att ha sin frihet som vuxen att göra vad han vill.
Det mest intressanta är att någon lägger hinder mot honom direkt efter hans utnämning och media mfl springer med, istället för att kritiskt granska med några enkla frågor:
Varför kommer detta så snabbt på hans utnämning? Vem vinner på att han inte tillträder tjänsten?
Moralspringarna kan ju springa-men vad spelar det för roll? Vuxna får väl göra som de vill så länge det är lagligt?
Fast idag är det så att om du dejtar och “dejtdansen” rör sig mot något där både vill (tillfälligt eller livslångt) så kommer man skicka bilder av mer eller mindre naken eller rakt av sexuell karaktär. Liksom man gör det med en fast partner.
Så varför ska man berätta om att man skickat nakenbilder. Alla gör det idag (om man växt upp med en smartmobil)
Precis. Den som varit aktivt dejtande senaste 10 åren kommer att ha ett digitalt spår.
De frigida och pryda kommer alltid att vara bittra på de andra.
Som den tidning som fabulerade ihop historier om bloggaren. Det blir bara patetiskt.
Men om man har någon gång skickat en bild på “De himmelska klockorna Bing och Bong” en gång för 14 år sedan på en privat Facebook chat? Kommer de att dyka upp på nätet snart?
@MekPharm
Varför? Är det mycket viktigt att veta hur en potentiell partner ser ut utan kläder?
Ja, det är väl självklart att för många är det det. Särskilt om det rör sig om en tillfällig sexpartner; i det läget brukar man inte vara ute efter någon djupare själarnas samklang, utan det är ytligare aspekter som gäller.
Så självklart att jag har svårt att fatta hur du ens kan ställa frågan på allvar. Eller skojade du bara?
Jag är nog bara omodern som inte förstår dagens ytlighet.
@ppp 2025-05-12 14:38
Att riktigt förstå något är en sak för sig; det är jag också för gammal för.
Men jag är åtminstone så otroligt hipp[1] och “with it” att jag vet om det, så att jag åtminstone rent intellektuellt först– eh, begriper det.
(Och ärligt talat, när man förr i världen ragg — eh, försökte ragga upp — en brud på någon dansbana för ett “one-night stand”, då tittade man ju också mest på hennes fysiska företräden, inte hennes åsikter om Proust eller makroekonomi.)
___
[1]: Nä, där stöp ju det: Så säger bergis ingen längre.
Tjavars, men att be det potentiella ragget att klä av sig var nog ganska ovanligt.
Min omedelbara misstanke i den här frågan blev att ursprunget är rysk underrättelsetjänst som tillhandahållit bilden.
Det här är ett typiskt exempel på vad Patrik Oksanen skrivit om litet då och då, att ryssarna tidigt identifierar kommande makthavare, och därpå dammsuger media o internet efter sådant som framöver kan användas i utpressningssyfte.
Och det sparas för lång tid framöver – “nån gång kan det vara bra att ha”.
Fast jag har nog svårt att se vinsten för tex Ryssland att han inte tillträder, borde de inte i så fall vilja använda det senare.. kan iofs varit något som gått fel, kanske finns det mer graverande bilder och tanken var att han inte skulle avgå utan att man skulle säga något som att jojo men det är väl inget.. För att sen ha dom för att påverka. Man kan nog tänka sig att det underlättar om man har erkänt att de första fanns.
All media springer inte med. Det finns några som ifrågasätter våra härskares hantering av ärendet.
Vill du tappa tron på svensken än mer så läs tråden på blixtbakåt. Helvete vilka växlar som dras på detta och vilken grav homofobi som uttrycks. Fast det är tydligen regeringens fel så det är dax för SD att göra stadskupp nu…. jisses, hoppas att säpo spanar där – det finns nog en del personer som det bör läggas bevakning på.
För själva huvudärendet så vet vi ju inte exakt vad som var på bilderna – det KAN ju ha varit annat än det sexuella som var problemet – vet man inte så vet man inte, men var det bara lite sex innom lagens råmärken och inte rysslands ambassadör eller liknande så delar jag bloggarens upprördhet.
Man ska inte läsa Flashback. Innehållet där är lika värdefullt som klottret på en skoltoalett 1985. Att någon någon gång begärt ut en offentlig handling motiverar inte övriga miljontals kommentarer rent blaj, hets och lögner. Kan säga med 100% säkerhet att allt där jag har sakkunskaper och insyn och det skrivs på Flashback är fel. Nu har jag dock blockat sajten i alla mina system sedan många år, pga kvalitetskrav.
Det håller jag med om. Det var länge sedan jag besökte den varbölden och jag känner mig vaccinerad från fler besök. Iofs är nog de flesta där inte vaccinerade så kanske kan darwin göra lite nytta?
Problemet är väl egentligen ledarskapet i regeringen (Turbo) som om och om igen har visat sig ha mycket dåligt omdöme när det gäller det mesta.
Han åkte på en ordentlig smäll när han backade upp förra säkerhetsrådgivaren (när han inte borde ha försvarat denne) sen när detta hände så tänkte Turbo att nu ska jag göra tvärtom så det blir rätt.
Men blev såklart fel igen. Precis som när han satte Strängnäs kommun i skiten när han var kommunordförande (körde kommunens ekonomi i sank). Precis som korruptionsanklagelserna mot honom när han var socialborgarråd i Stockholm när han sålde ut vård. Sen som stadsminister så lyckades han nästan sänka vår Nato ansökan och krälade för Erdogan.
Stadskupp, stadsminister …
Varifrån kommer denna sammanblandning av stad och stat?
(Ej riktat enbart mot de i den här kommentarstråden som blandar).
är det inte bara att de ligger nära, särskilt om man har en mer Tysk påverkan på sina språkljud men jag har stor förtåelse för att det inte är uppenbart för alla om man tex inte har svenska som modersmål att enkelt avgöra det bara genom att lyssna på någon som pratar.
Det underliga är, tycker jag, svårigheten att skilja mellan begreppen stad och stat.
Mycket exemplariskt nedskriftat. Vi utvecklas åt flera riktningar. Men det här förbannade med att sälja in skenheligheten överallt. Men när det väl gäller, så är det tillbaka till vad man är fostrad till, inte vad man visar upp sig till.
Håller med dig i ditt resonemang. Personen ifråga verkar mycket välmeriterad till tjänsten, jag tyckte att det var ett bra val. Har inga synpunkter på sexualitet, det är människan som räknas.
Däremot borde han berättat om bilder på kontaktsidan, då borde regeringen vara förberedd och kunna svara precis det du sade.
Kontot fanns inte ens kvar.
Vad exakt är problemet mer att sätta ut en kontaktannons?
Vad är tanken? Att man ska spara alla chatloggar för att kunna lämna över dem vid eventuell säkerhetsprövning?
Svårt att spekulera om situationen nödvändigtvis är relaterad till hans läggning. Tills vidare antar jag att en heterosexuell person som hade lagt ut likartade bilder utan att ha redovisat för dem hade åkt dit på samma sätt, utan att veta exakt vad de föreställer.
Länken hit från Ukraina-artikeln funkar inte för mig.
Fixat.
Najz!
Kan ju vara Cloudflare-caching som spökar, men även efter “shift-reload” för mig så är länken kass (går inte till en site, utan till en paragraf
http://Med den nye säkerhetspolitiske rådgivarens avgång kastar Dagens Nyheter, regeringen och Prydsverige vårt gemensamma land 40 år tillbaka i tiden, där det ska vara ett problem att inte vara heteronormativ och personers sexualitet helt plötsligt trots allt paraderande i Pridetågen är avgörande. Vad ingen verkar fråga sig är vem som kartlägger svenska makthavare i detalj och inom en halvtimme från ett offentliggörande av tillsatt tjänst levererar sju år gamla foton från dejtingsajten Grindr till flera av Sveriges största tidningar. I en tid där de unga generationerna växt upp med Internet måste man inte bara fråga sig varför personer med HBTQ-bakgrund alls ska söka sig till offentliga tjänster och makten framöver, när alla ifrån ett yngre liv kommer ha lätt spridda foton.
Fritt fram att ta bort denna kommentar när det är fixat. Ville bara påminna 😀
Fortfarande jättetrasig.
Nej.
Nä?
Jag har inte all information så jag kan bara killgissa som vi fetlagda män i medelådern gör.
Hans sexualitet är inte ett problem så länge som han själv är öppen med den. Då kan inte främmande makt använda det i utpressningssyfte. Som jag förstår det så är han öppen med det och då är det märkligt att Regeringen reagerar som den gör. Vad är problemet?
Även om bilderna visar sig vara på organ i olika tillstånd så är det rätt ointressant. Nej, det här verkar vara klumpigt hanterat av Regeringen. En Regering ska ha en kyla och eftertanke innan de yttrar sig. Tyvärr är det så här även inom privat och annan offentlig sektors ledning. Kylan och eftertanken finns inte, endast paniken och impulsbesluten.
Få saker säger att “jag är öppet gay” mer än att det registrerats hos Skatteverket som ett äktenskap mellan två män.
Hade inte fattat vad detta handlade om förrän jag läste Gardells spalt i Expressen och nu din. Kristersson bör be om ursäkt och återanställa killen. Så här kan vi inte ha det.
Jag håller med. Det är så märkligt att avskeda en person för några nakenbilders skull.
Det går inte att dra någon annan slutsats än att Ulf Kristersson är bortdribblad av Ryssland (eller möjligen någon annan underrättelsetjänst men vilken skulle det va??). Han hade äntligen lyckats hitta en kompetent nationell säkerhetsrådgivare och så sparkar han honom själv som på kommando från Putin. Utan att Ulf tänkte längre än sin egen näsa. Så obegripligt trög och impulsiv kan man inte vara som statsminister.
Ja, Uffe verkar vara en vek vindflöjel.
Håller med om fullt ut att hans läggning och deltagande på dejtingsidor inte ska vara (och tror inte heller det är) ett problem, men då jag inte har sett bilden (bilderna?) så kan jag inte uttala mig i det här fallet.
Personligen tycker jag det inte det går att dömma utan att ha tillgång till materialet.
Hur skulle det påverka din bedömning om du fick se bilderna?
Detta är framförallt en miss från säkerhetsprövarna. De ska fråga om konton på nätet, även borttagna. Och om det inte varit aktivt sedan 2017(när han åkte till Afghanistan) så kan det vara lätt att glömma.
Problemet är också att han glömde att nämna det, det kan bli en förtroendefråga.
Tyvärr kastades han nu under bussen, tror att han som karriär-diplomat hade varit utmärkt.
Bra att du som har lite räckvidd säger ifrån!
Är det så som det verkar och som du skriver är det helt sjukt. Är det en bra person för tjänsten spelar resten – med dina förbehåll – förstås ingen roll.
Märkligt alltihop.
Det intressanta är också att dessa bilder först sändes till statsrådsberedningen och en halvtimme senare till media.
Och den som sände vill sedan inte svara (vilket hen har rätt till) och går inte att spåra varifrån de sänts.
Om det stämmer är det ju fantastiskt. Då kan ju Säpo spåra.
Förre rådgivaren kanske låg under press från samma aktörer men valde att vika ner sig och istället glömma dokument på olika platser lite lägligt. Denne rådgivare sa kanske F You till de som hotade men blev sen utslängd av Staten efter att fienden gjort som de hotat med.
De politiker och högre tjänstemän som vi kan få med denna inställning är de asexuella eller mindre vanligt pedofiler eller värre som från tidig ålder lyckas hålla tyst och inte söka på nätet runt sin läggning. Det kommer att ge problem.
Kolla bara på katolska kyrkan…
Bra exempel på problemet.
En underbar artikel! Tack Lars! ❤️👍
Säger som flera andra, väl skrivet.
Det är dock något i denna historien som skaver. Bilder som kompromat fungerar bara vid hot om publicering. Väl släppta har dom inget eller ringa värde. Kan det var så att det finns mer som inte släppts, kanske sådant som inte är lika lätt för allmänheten att acceptera?
Vi lär aldrig få veta men jag tror faktiskt statsministern skulle stå med rak ryggrad och försvara även explicita bilder utan att blinka. Argumenten för är så många mer än de emot och alla som pekar finger kan snabbt få ett pekfinger tillbaka med ordet “homofob”. Det finns en stor acceptans homosexuella och andra läggningar hos allmänheten. Många kanske inte står på barrikaderna i Pride, och än fler är nog ganska ambivalenta i hållning. Fast när en person uppenbart får sin sexuella läggning emot sig på detta sättet kommer nog även “den tysta massan” sluta upp om det behövs.
Är de nu släppta bilderna av grov karaktär så kommer ingen tidning med självrespekt att publicera dom, vilket innebär att de flesta i vuxen ålder troligen aldrig heller kommer att se dem.
Baserat på vad som hittills är känt så har jag svårt att se vad problemet är. Det måste finnas fler lager i historien.
Håller med dig här. Något mer har hänt. Har han blivit utsatt för en honungsfälla? Vad hände som gör att han avgår direkt när bilderna kom fram, som bara delats med en person?
✅👍🏻
Killgissning som ett försök att försvara regeringen:
Antag att han har utsatts för hot om att bilderna skall publiceras, av en kaninkokare, en stalker, ett ex eller en konkurrent – inte en underrättelsetjänst.
Han tar det inte på allvar, försöker hantera clownen själv och glömmer att berätta om det vid säkerhetsprövningen.
Då kanske man kan hävda att han undanhållit viktig information (alltså utpressningsförsöket).
Trovärdigt, njaaaaa.
Väl talat, LW!
Till DNs försvar ska sägas att de också gått ut med att uppgifterna kan kommit från främmande makt.
Samt att de ställde frågan om bilderna, men alltså inte krävde någons avgång.
Om det nu handlar om sju år gamla Grindr-skärmdumpar (samt ett DM föreställande en intim kroppsdel) så ville de antagligen bara ha bekräftelse på att det verkligen var denne persons konto.
Vilket säger något om vilken tidshorisont FSB har.
För det lär väl vara de det handlar om—jag har svårt att tänka mig att någon snubbad karriärist på UD skulle hålla sju år på såna bilder, bara för att denne ville ha positionen som säkerhetsrådgivare…
Håller helt med. Och DN ska kalla sig liberal, vilket skämt. Uselt att ingen försvarade honom ordentligt.
“Men vidare gick man, hungriga att trots alla fina ord kasta personer under bussen.”
DN, Expressen m.fl. som fick bilderna skiter i hans sexualitet egentligen.
Det här handlar om så tvivel om regeringen (som förvisso kunde varit mer rakryggade) och SÄPO. Inte minst narrativet “regeringen misslyckas igen med att ta fram en säkerhetsrådgivare – en post som inte ens behövdes under s-regeringar” är för bra för att inte publicera även om det framstår som sexualmoraliskt haveri.
Att man sedan troligen gjorde sig själva till verktyg för en rysk eller kinesisk destabiliseringsoperation är ju trist, men hey – klicken ska in och hade man inte publicerat så hade väl nån i det mediala utkantsträsket fått klicken istället.
Problemet var inte bilderna i sig, utan det faktum att han inte var öppen med dem eller sin sexualitet. Därmed fattar ju vem som helst att bilderna hade kunnat användas i utpressningssyfte om vi antar att han inte ville att de skulle bli offentliga.
Hans make utreds och intervjuas som del i högsta säkerhetsklass. Man kan inte bli mer öppen m sin sexualitet än vara två gifta män.
Han har varit helt öppen med sin sexualitet och registrerad gift med en man.
Öppen på andra sätt behöver han inte vara.
Han har dessutom varit öppen med det i media bl.a. när han intervjuades som ambassadör av Kyiv Post för nästan 5 år sen.
Den på FSB som skulle föreslå “jag vet – vi sprider ut att han är gay” skulle få en skarp uppmaning att åtminstone orka googla (yandexa?) innan morgonmötet.
💯 Väl vald graffiti som illustration också.
Tack för din artikel. Känner mig trygg i att jag skulle vara en formidabel representant för alla svenskar i rollen som Nationell Säkerhetsrådgivare.
Håller med om att de som genomfört säkerhetskontrollen med stor sannolikhet inte känner till den kultur de missade undersöka. De borde gå till närmaste SLM och djupintervjua herrarna om kulturen i deras krets.
Ditt arbete med att ihärdigt skriva om Ukraina dag ut och dag är imponerande och inger respekt, fortsätt gärna med det.
Tyvärr lyser din höga grad av inlärningsresistens och tekniska analfabetism igenom i den här artikeln mer än vanligt. Du missar poängen totalt, är du full?
På den här nivån i samhället och med den typ av uppdrag som det gäller så är det självklart att man ska uteslutas omedelbart om man överhuvudtaget använder onlinetjänster och konsumentutrustning i minsta lilla aspekt av ens liv.
Det är lika naivt att tro att du kan arbeta som polis med “ACAB” eller “FTW” tatuerat i ansiktet…
Ulf är förmodligen ännu dummare och okunnig än dig i denna fråga men tyvärr har vi valt honom demokratiskt.
Tio år gammalt? Du har aldrig använt onlinetjänster? Tror jag inte på.
Vad jobbar du med?
Jag tycker man ska uteslutas omedelbart från denna blogg om man använder sig av personangrepp.
+1 då det är högt i tak här och ett väldigt enkelt regelverk att förhålla sig till.
Ja, alltså härskartekniker och här dessutom inklusive personangrepp är ju skäl för omedelbar uteslutning.
“Bra om Ukraina, men …” är inte något som fungerar på mig. MB ville inte hålla sig till sakfrågan, utan gjorde det hela till en fråga om mig som person. Hen får väl hålla sig till Flashback framöver.
Ärligt talat Lars så tycker jag klimatet har blivit sämre här på bloggen i nutid.
Man tröttnar på personangrepp. För min del får du gärna blocka hårdare.
Hinner ju inte läsa allt hela tiden. Är väl enklare att upptäcka när någon flyger på mig.
Vi säger hejdå till MB.
Hejdå MB.
Det här var nog det dummaste inlägg jag någonsin läst på Internet över huvud taget. Finns verkligen den här “MB” på riktigt eller är det bara en rysk AI som fick lite feeling?
För förstås inget åsiktsregister, men i bakhuvudet ringer en liten klocka om att MB uttryckt tveksamma åsikter och värderingar förr, liksom försökt gömma sig bakom olika formuleringar.
Kokade kanske slutligen över när någon homosexuell berördes. Beröringsskräck?
Lite som att börja”Med all respekt”, men”. Tänkte även på Paul Grahams “Hierarchy of Disagreemen”
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File%3AGraham%27s_Hierarchy_of_Disagreement.svg?
Går ju enkelt med några klick kolla upp hens alla historiska kommentarer, men det är inget jag kommer lägga de nödvändiga tio sekunderna på och kommer inte ändra mitt beslut ändå.
Släpp och gå vidare är hur jag hanterar sådant här.
Jaa du… Tänkte först svara mer (upprört och) utförligt, men sen skrollade jag vidare och såg att det gick ju helt välförtjant som förväntat.
Bra skrivet, tack
Som jag skrev ovan så tror jag inte att DN egentligen var ute efter att sätta dit nån. De ville förmodligen bara ha bekräftelse på att skärmdumparna var autentiska.
Här är en diskussion om vad en säkerhetsutredning ska innehålla:
https://www.dn.se/sverige/hon-gor-sakerhetsprovningar-maste-inte-vara-flackfri/
Väldigt bra skriven artikel, i mina ögon:
Jämförelsen mellan de två fallen:
“Den ena har i sin yrkesroll förlagt information som är viktig för Sveriges säkerhet. Den andra har som privatperson, i en dejtningskontext skickat en bild till någon som vad jag har förstått ville ha den.”
Och angående moskoviternas eventuella inblandning i att bilderna sprids just nu:
“Vad jag vet är han en Rysslandskännare som arbetat som ambassadör i Ukraina under kriget. Det är klart att Ryssland har bra koll på honom och att de hellre ser någon utan den kunskapen han besitter på posten som nationell säkerhetsrådgivare.”
Läste precis den. Mycket bra artikel!
Öppen nu, men det är DN, så väggen kommer väl snart. Arkivkopia: Experten om nationella säkerhetsrådgivaren … – DN.se (www.dn.se @ archive.org)
(N.B: Titeln redigerad enligt bloggarns önskemål.)
Funkar stillbilder verkligen fortfarande? Det är ju inte direkt svårt att generera realistiska dickpicks på allt från den nya påven till Babben Larsson. (har inte provat, lovar)
LW skriver:”Minst SvD och DN fick inom en halvtimme från hans offentliggörande till denna tjänst fotona tillsänt sig, och uppgiftslämnaren omfattas därmed dessutom av källskydd då tidningarna är grundlagsskyddade media,”
men i DN står det:”Ytterligare en halvtimme efter att bilderna skickades till Regeringskansliet, skickades de även till DN. Senare har flera andra medier rapporterat att de också tagit del av känsliga bilder.” Så förstår inte detta med källskydd, om nu Regeringskansliet fick ett första mail före DN och andra medier.
Är det så att [REDACTED] avgick p g a att media uppmärksammade det hela eller för att man på Regeringskansliet fick akut kalla fötter?? Känns som att man är “hyperkänslig” vid just den här tillsättningen av säkerhetsrådgivare.
@LW: Lite namnsuddning behövs ovan.
Tak.
Enligt DN var det vår statsminister som tog beslutet. Affekt. Förekomma var viktigare än att förekommas. Personligen kan jag förstå att det som kallas ”känsliga bilder” kan ses som komprometterande. Dock. Om gränsen går vid det som omskrivs, då är enbart helgon som kan utses till höga representanter i vårt land. Enligt Wikipedia är det 51 stycken över alla tider. Hittar inget utsett senaste 200 åren. Kravet är således onödigt hårt.
Jag kommer helt att avhålla mig från att kommentera, och i princip även att spekulera, i denna historia.
Jag har definitivt inte vetskap om alla saker i denna soppa, det kan finnas alla möjliga komponenter här som gör att jag inte alls kan få en vettig bild.
T.o.m en såpass oskyldig sak som att denna senaste säkerhetsrådgivare plötslig insåg att tjänsten kan komma att göra att hans privatliv och kretsen kring han kommer få såpass mycket oönskad uppmärksamhet att uppdraget inte är värt det, helt enkelt.
Alltså inget alls problem förutom att det kommer kännas jobbigt att hela tiden vara bevakad och kommenterad på detta vis.
Detta sista skrev jag alltså för att visa att jag inte ens förutsätter att det finns en hund begraven här, utan allt kan ha synnerligen hederliga anledningar också.
Det var väl regeringen som petade honom, inte oppositionen eller media?
40 år tillbaka i tiden? Inte alls. I själva verket har den svenska självinbillade toleransen aldrig varit något annat än en tunn fernissa över samma gamla prydhet och inskränkthet som vanligt. Vi kom aldrig längre än till 60- och 70-talet i det här avseendet för då var senaste (sista?) gången det fanns en frihetlig rörelse p-å r-i-k-t-i-g-t i Sverige. Sedan dess: kräftgång och ängsligt sneglande i backspegeln till gammal trygg moralism. Det är synd om dem som inbillat sig att det någonsin varit på något annat sätt, Deras besvikelse är fullt förståelig.
Jag accepterar din analys.
Vill inte minnas att RK2 innebar standardfrågor av något slag som i sig hade kunnat identifiera att man är gay. Andra frågor ställs däremot, som är relevanta ur ett säkerhetsperspektiv. Både verkligheten bakom svaren på frågorna och hur man som intervjuad bedöms hantera kommunikationen om denna verklighet bedöms.
Men jag kan inte minnas att det gjordes försök att kartlägga ens sexuella läggning.
RK1 däremot sägs vara väldigt grundlig (typ dina föräldrar husdjurs lojalitet granskas) men frågan är om man ens där bryr sig om att kartlägga sexuell läggning. Jag är något skeptisk.
Eftersom livspartner också utreds i klass 1 så lär det ju framgå att man är gay när man är registrerad som gift med en annan man hos Skatteverket, plus att maken i sin intervju framgår är en man.
Om man döljer det, i smyg, då kan det vara en säkerhetsrisk.
Hur döljer man att man är registrerad som gift med en annan man, och att ens make är en man när denne också omfattas av prövningen i klass 1?
Menade om man är i ett hetero/inget förhållande och smusslar med sin sexualitet. Inte är öppen. Då kan det vara utpressningsrisk.
Ja, det är väl klart. Men det gäller ju allt man eventuellt smusslat med. (Och vem har inte det, med något?)
Så det känns ju rätt irrelevant i det här fallet.
@CRConrad
Naturligtvis är det så. Alla har väl gjort något dumt som ung. Det gäller bara att erkänna det. Inte dölja.
T*bias Thübergs nakenbilder platsar inte i det sammanhanget. Han var över 40 när han skickade dem, och det var inget dumt.
Min gissning är att det inte föll honom in att han skulle behöva berätta om dem.
@Masja_13 2025-05-12 08:28
“Alla har väl gjort något dumt som ung. Det gäller bara att erkänna det.”
Lätt att säga, för den som gjort tillräckligt lite dumheter.
Vi andra bara kan inte erkänna allt, eftersom det är för många för att komma ihåg dem alla. 🙂
Att man var på en dejtingsajt för flera år sedan och hade bilder där samt skickat bilder i en privat konversation? Ne.
Bra skrivet, Lars!
Ja verkligen! Det känns som att det fattas någon pusselbit, jag fattar inte varför det skulle bli avgång.
Alla får älska vem de vill och vara vem de vill.
Håller med. Något saknas. Det känns som att det finns någonting mer som inte kommit fram. Bilderna är ju publicerade och kan inte göra mer skada.
Om det nu ändå bara gäller de spridda bilderna så vore det ett styrkeprov om vi kunde visa att något så pass banalt inte räcker för att knäcka demokratin. Det skulle rycka vapnet ur händerna på vår fiende och stärka vårt samhälle.
Vem har publicerat bilderna? Var de inte privata på datingsiten?
Tja det var tex ett Kinesiskt bolag som ägde siten.. På de absolut allra flesta siter är privacy bara ett beslut bort av ägare eller någon med admin behörighet.
Publicerades bilderna alltså? Var?
OT kanske men i en artikel häromdagen (SVD kanske? Eller SR?) tog upp något som kallades “Franska paradoxen”: ryska honungsfällor fungerar inte på franska spioner.
Att försöka utpressa agenten med att de komprometterande bilderna skickas till känsliga mottagare bemöts med “men kör på då, de vet redan om det!” Typ frun vet redan om att maken som är fransk spion är notoriskt otrogen…
Det är typ så hela den här affären borde avlöpte. Med en kollektiv axelryckning och ett “…och?” och vi hade haft kvar en nybakad kompetent nationell säkerhetsrådgivare. Ett annorlunda sätt att se det hela är att affären Landerholm-Kristersson fortsätter att skada vårt land genom att den har gjort Ulf Kristersson m.fl helt oförmögna att på ett rimligt sätt hantera komplikationer rörande konceptet nationell säkerhetsrådgivare.
Som redan sagts ovan hade förmodligen [REDACTED] haft kvar jobbet bilder till trots om inte Landerholm-affären hade varit.
Håller med om detta. Har han aktivt utsatts för en honungsfälla? Skedde då något som ses som mycket värre än enbart en sexuell kontakt, något som inte får komma ut? Något som får en person att bli en persona non grata om det kommer ut?
Om det skedde 2017 var det då när han var ambassadör i Afghanistan? Vi får nog aldrig veta.
“…affären Landerholm-Kristersson fortsätter att skada vårt land genom att den har gjort Ulf Kristersson m.fl helt oförmögna att på ett rimligt sätt hantera komplikationer rörande konceptet nationell säkerhetsrådgivare.”
En lösning på det hade ju iofs varit att aldrig införa det till att börja med. Sverige har klarat sig utan en sådan här… Ja, vad är det egentligen? Mittemellan försvars- och utrikes-, men utan ministerpost; “spionminister utan portfölj”? Den uppgiften har väl även hittills klarats av utan någon fancy-pansy NSA.
Känns väldigt mycket som att Uffe ville ha en bara för att jänkarna har en.
Vill inte tro och tror inte att det är den sexuella lãggningen som orsakat avgången. Inte heller bildernas karaktär, även om jag nog inte kommer att få veta exakt var de innehåller. Eregerad penis eller inte spelar inte tillräckligt stor roll. Min spekulation är snarare att SÄPO frågat om han varit aktiv på sociala medier och där skrivit var han är och går, mm, och att han på den frågan kan ha svarat nej. Det kan också vara så att han ombetts som t ex ambassadör att inte vara aktiv som privatperson på sociala medier och struntat i den förmaningen. Detta ger en förtroendekris som inte går an för en “klass 1 person”.
Det är inte Säpo som genomför säkerhetsprövningen, de gör bara registerslagningen. Prövningen genomförs av regeringskansliet själva, eventuellt säkchefen, alternativt en underordnad eller delegerat till ett företag.
Ja, så är det förstås med stor sannolikhet, dvs att Säpo bara tar sig tid till registerslagningen, men för en klass-1 så vill jag ändå tro att Säpo gör en intervju, för det gjorde de ju åtminstone förrut för klass-2. Min spekulation är dock densamma oavsett vem som gjorde säkerhetsprövningen.
Du tror fel. Säpo har också uttalat sig i detta fall att de bara gör registerslagning.
Ok, tack! Bra att veta.
Lysande artikel och klockrent kring hur intoleranta många är som utger sig för att vara just toleranta.
A bit like ”being a lady”…if you gave to say you are, you ain’t!
LW, du har en bra inre kompass. Känns riktigt bra som tiderna är nu.
I en bok av en ganska känd författare blev journalister använda som verktyg att komprottera en man. När de blev varse om detta gjorde de något åt saken.
Kompetenta journalister kan göra bra mycket, har vi sett, flera gånger de senaste åren.
Får se om DN kan göra det jag tror de kan. Om journalisterna i fråga insett att de utsatts för att vara kvalificerat nyttiga idioter och brutit mot tidningens människosyn?
Det tar tid för kompassnålen att stabilisera sig norrut. Även jag har tyckt, sagt, skrivit och gjort mycket dumt i mitt liv jag inte kan stå för idag eller glömt bort. Håller inga illusioner om annat.
Tror det var Fredrik Backman som sa något i stilen “om man inte skäms när man tittar tillbaka på sitt yngre jag har man ju inte förbättrats”
Nej, men du har åas sjäkvinsikt och avser inte kandidera till något högre ämbete. Det är gott så.
Haha, när en del fans tycker att jag borde gå in i politiken. Jag brukar svara att vara politiker är att med statens våldsmonopol som yttersta hot och maktmedel utöva förtryck mot andra, och jag är liberal och vill inte förtrycka andra, samt att jag skrivit så mycket skit genom åren att jag oavsett inte skulle överleva en granskning mer än fem minuter.
Du har en bra roll och gör ett bra och nyttigt jobb ifrån din plattform och kan då också tillåta dig att vara en aning kontroversiell utan att det får några allvarliga konsekvenser. Jag tycker att det är bra och att samhället behöver ett rollspel där fri press granskar och ifrågasätter det som makten gör.
Sant, det var ingen helgonförklaring jag hade i åtanke.
Kompassnålens stabilitet kommer av många händelser i livet. En del har ”tur”, en del har dragit slutsatser av det egna livet och samhället. Majoriteten har säkert en mix; det finns många vägar framåt.
Just idag var min tanke mest ett konstaterande att du skrivit en lite extra tankeväckande text om vårt samhälle idag.
LW, vilken härlig och ärlig bekännelse!
Har inte följt det hela så mkt, men är det inte över-gränsen-nakenbilder som grävts fram och som ev kan användas mot honom av fientliga makter som är roten till den bråda avpolletteringen? Annars är det ju helt sjukt…
Det enda som är över gränsen (om det skickas till en kvinna oombedd) kan knappast kopplas till hans ansikte och ska dessutom skett på förfrågan i ett privat meddelande, som sedan skärmdumpades. Som Gardell skriver utmärkt hos Expressen så är det bara helt normalt i de kretsarna.
https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/halla-det-ar-inte-50-talet-langre/
Då ska jag tillägga att jag inte gillar Gardell, men det går utmärkt att ta honom som publik expert i denna fråga.
Underbart skrivet av Gardell, så effektivt klargörande och avväpnande och med spets och knorr. Instämmer såklart inkl med din analys.
När jag hörde om avgång redan efter några timmar blev jag rejält förbryllad och undrade vad sjutton nu då? Sedan snubblade jag över Gardells text och blev än mer förbryllad. Jaha, några nakenbilder, vad är det att bli upprörd över? En f.d. finansminister gjorde något liknande helt offentligt och överlevde, om än som driftkucku.
Jag tillhör inte heller Gardells fanklubb, men han kan likt bloggaren formulera sig väl och ofta giftigt och det gillar jag med honom. I det här fallet håller jag också helt med.
Det som i mitt tycke stinker i den här sörjan är hur ängsligt våra rätt så ryggradslösa politiker hanterar denna och liknande s.k. affärer och hur rännstenspressen gladeligen tillhandahåller ammunition. Det är inte första, troligen ej heller sista gången det sker. Hur många ministrar försvann p.g.a. tv-licens i första alliansregeringen? Vad är det första man tänker på när man hör ordet Toblerone? Grav misskötsel inom ämbetet (ex-vis Nuon) passerar med på sin höjd höjt ögonbryn, men har du privat gjort någon småsak så tar fan bofinken.
Som någon skrev ovan, självbilden är upplysthet och tolerans, men den nymoralistiska prydheten manifesterar sig ändå titt som tätt i ankdammen.
Givet att bilderna även skickats till regeringskansliet, som inte faller under reglerna för källskydd, får vi anta/hoppas att berörda säkerhets- och underrättelsetjänster gräver djupare i detta!
Avsändaren har uppvisat högt tekniskt kunnande och kommer inte gå att spåra. Inte någon random snubbes eller snubbas nivå. Tar det i en separat artikel eventuellt i morgon.
Hur bra är FRA på att spåra i efterhand?
I detta fall går det inte. Återkommer till det i separat artikel.
Enligt DN så används Proton Mail (och eventuellt även VPN, det gick nämligen inte att få ut något vettigt av IP-adressen heller). Så troligen har nån läst på hur man gör för att sopa igen de flesta spåren (om man inte hackar klient eller server)…
Det går väl fortfarande att skapa konton på många håll via VPN eller Tor. Även som på Google om inte detta ändrats på senare tid och då kan man bekvämt kommunicera fullständigt tryggt och anonymt med hela världen sedan. Någon större teknisk förmåga behövs inte.
Ska bli kul att läsa. Kort svar: om man verkligen vill vara hemlig är det möjligt med gedigen insats och hög disciplin.
Det som skrämmer mej mer, än att han blev avsatt, det är hur mycket vet främmande makt om våra ledare? Hur många ”sovande celler” finns det? Jag är övertygad om att de finns i tusentals i Sverige. Hoppas någon kan spåra bakåt och hitta källan. Kanske någon i regeringskansliet har kontakt med främmande makt och tipsar FSB att NN är på gång att utses. ”Har vi något på honom” När offentliggjordes namnet utanför den ”inre kretsen” ? Jag har så många frågor men får nog inga svar 🙁
Ja, det där i och för sig är skrämmande och intressant.
Men celler i Sverige har nog inte alls med det här att göra: Går nog utmärkt att hacka Grindr från Ryssland lika väl som Sverige.
Vem, vad, varför, hur?
Vem, vad, varför, HUR? 😉
Nu borde väl personen ifråga vara än svårare att utpressa, kör en granskning och återge honom posten. Gärna med en regnbågsflagga som signal till främmande homofobmakt och de trycksugna tidningarna😁
+1
Bra skrivet! Detta är mycket märkligt för en utomstående.
Vad är en påstådd sju år gammal skärmdump värd, egentligen, såvida inte mottagaren i nutid bekräftar konversationen? Hur kan den som skickar den ha någon trovärdighet när de ska hävda äktheten (och att bilden eller delar av den inte är fejk)?
Verkligen, och vad skulle utpressning vara? “Du är gay, vi har nakenbilder på dig.” Och?
Ja, vem som helst med lite kompetens kan fejka en skärmbild idag. Det är väldigt underligt att de öht ka användas som bevis på något. De kanske kan duga som bevis om man har flera av varandra oberoende vittnen som intygar dess äkthet.
När fildelningsrättegångarna florerade för fullt för ett antal år sedan var det tyvärr rätt vanligt att skärmdumpar godtogs som bevis av domstolarna. Jag kunde aldrig begripa att det inte fanns någon enda med teknisk kompetens som kunde förklara för dem att en förment skärmdump har exakt lika lite bevisvärde som en servettskiss på fyllan.
Äsch, det finns väl många dic-pics som flyter omkring på nätet. Finns det förresten någon abnormalitet i lemmen på bilden? Är en någotsånär välskapt lem någonting att skämmas för? Finns det någon måttskala med på bilden?
Det heter visserligen “banana for scale” men nästan alla bilder jag ser där man velat dölja nåt använder en tecknad aubergine…
Bananer kan variera rätt mycket i storlek; påminn mig om att rota fram den minsta jag hittar på snabbköpet nästa gång[1] jag ska ta en sådan bild.
___
[1]: Det blir den första, tror jag.
Du frågar åt en kompis, eller hur?
“Om du ser att vi har dessa bilder, så förstår du också att vi har tillgång till annat som funnits på, eller skickats till eller från, samma device.”
En av de bästa texter du skrivit Lars. Fullträff. 🎯
Sedan är det som du skriver givetvis horribelt på så många nivåer med hanteringen. Extra illa när det dessutom framstår som en mkt kompetent person.
Bra skrivet! Vilken total soppa. Tycker ansvaret faller tungt på statsministern, det är bara för många utnämningar där det blivit pannkaka.
Ja, där är ansvaret men oppositionen är ju knappast bättre. Om det nu är främmande makt har de lyckats fantastiskt bra att väcka ankdammen mediasverige.
S+MP+V skulle ju vara jätteprogressiva, men vevar nu för fult kring att en säkerhetsrådgivare var gay.
Finns forskning om detta. De känner njutning av skadeglädjen. Pinsamt att personlig njutning trumfar ideologi på statspolitik-nivå.
https://www.smp.se/2023-06-19/skadegladje-motor-bakom-drev/
Den här utnämningen var ju klockren, men moralpanikens efterverkningar faller ju på statsministern (och alla som drevar).
Gubbe i 50-årsåldern och och fattar ingenting och håller med bloggaren och Gardell (vem trodde man skulle skriva det 😉 )
Fattade ingenting i början och trodde han skickat dick-pick till någon som inte bett om det (då hade jag förstått det, då det varit ett uppförande). Så letade efter något att bli upprörd över, men hittar ingenting.
(vi har haft ministrar som erkänt drogbruk och fortkörningar osv utan att det varit något)
Som du nämner så hade de kunnat vända det och säga att det är inget konstigt med det, så länge det är medgivande (vilket är den enda lagen vi har).
Är i samma läge som du. Mkt intressant läge vi hamnat i. Svenska politiker klarar inte av realpolitik, att manövrera fram genom en känslig säkerhetspolitisk era. Den senaste som gjorde det var väl Per Albin. Möjligtvis Fälldin när han fick höra om u-båten.
Den siste med såväl ryggrad som moralisk kompass var nog Per Ahlmark.
Mitt i prick!
(vi har haft ministrar som erkänt drogbruk och fortkörningar osv utan att det varit något)
Jag misstänker att problemet är något som personen i fråga inte har erkänt eller berättat om. I läget att man inte vill berätta något blir nästan vad som helst ett utmärkt kompromat. Vad det är har ingen betydelse utan det som betyder något är just att det är något man vill dölja.
I det aktuella fallet har kompromatet uppenbarligen inte med sexuell läggning att göra, för den redovisas öppet.
Vad det är vet vi inte och det får vi troligen aldrig reda på. Det kan vara att han har sex med en kvinna eller med en äldre man. Det enda vi vet är att det är risk att det finns uppgifter som personen själv tycker är komprometerande även om de flesta andra inte bryr sig.
Varför spekulera? Kompromatet har ju gått via tidningar som har all info. DN valde att publicera. Detta är helt öppet. Finns inga skäl överhuvudtaget i att spekulera om ytterligare hypotetiska saker.
Fick frågan av en bekant om hur man blir riksdagsledamot… Jag svarade att man måste vara intetsägande eftersom man måste ha helt rent i garderoben och dessutom vilja underställa sig partiviljan. D v s det blir få färgstarka karaktärer.Det är det som skiljer rikspolitik från kommunpolitik.
Mycket bra inlägg. Det är därför jag läser den här bloggen.
Ffa kommentaren ‘sexuell läggning, privatsak, gå vidare’. 100% på den.
Hur svårt ska det vara?
Jag orkar inte läsa allt.
Men av det jag läst och uppfattningen jag fått av det måste jag säga. Människor ändrar faktiskt sig. Brister en människa hade när dom var 20 är oftast borta när man är 50. Jag var en vildhjärna utan dess like när jag var 20 ingen kan tro det nu när jag är 50. Och dom flesta gör samma resa.
Om nån är bög kunde jag inte bry mig mindre om. I min familj har vi alla möjliga och omöjliga kombinationer. Till och med någon som börjat livet med ett kön och nu har ett annat. Det är en person där som man känner. Inte en kuk eller fitta.
Handlar det om sånt så släpp bilderna fria så kan han vara säkerhetspolitisk person utan risk att bilderna ska påverka jobbet.
För i helvete utan att vara religös så sa redan jesus att den utan synd kastar första stenen!
Ingen av oss är utan saker vi skäms för. Eller vill hålla lite hemliga.
Vi kanske generellt skulle försöka släppa moralpaniken och instagram perfektionismen och erkänna att här är jag. En människa med fel och brister som alla andra.
👍🏻✅
Bra Lars!
Lite löjets skimmer över hanteringen och slutresultat.
Sakfrågan är väl beskriven av dig och konklusionen ickefråga korrekt.
Även befattning som ambassadör kräver omfattande lämplighet och personutredning.
Min fråga som smakar beskt är om inte regeringen och ansvariga myndigheter bör fråga sig om de inte manipulerats av främmande makts underättelsetjänst till att både tillstå att personutredningar i Sverige är ganska amatörmässiga samt att man bredvilligt låter sig manipuleras till att agera först och tänka sen.
Knappast smickrande för någon inblandad.
Ett starkt och rakryggat svar hade varit att redogöra för manipulationsförsöket och skickat signalen att i Sverige är inte sexuell läggning något som går att använda i utpressningssyfte. Nu förefaller det ju faktiskt som man önskar skicka den motsatta signalen.
@LW , jag är besviken på dig. Du vinklar hela artikeln till att handla om hans sexuella läggning. Detta är inte något annat än en smutskastning av svensk säkerhetskompetens. Jag är också besviken på alla er kommentatorer som ryggdunkar.
Har det inte slagit er att det kan handla om riktigt kompromat som personen har undanhållit i säkerhetsintervjun?
En lågoddsare skulle vara detta:
Från wikipedia kan vi härleda att personen gifte sig 2018, med en långvarig partner.
De läckta bilderna är enligt uppgift 6-7 år gamla. Dvs från en tid då personen var i ett stadigt förhållande. Om bilderna var skickade till någon annan än partnern (ingen kommunicerar väl med sin långvarige partner i en datingapp?) så är detta exempel på prima kompromat, som du måste uppge i en säkerhetsintervju.
Det finns förstås många andra rimliga scenarion också, men i slutändan handlar det om brist på förtroende.
Att tro att nakenbilderna eller sexualiteten i sig skulle vara problemet visar bara hur okunnig man är på ämnet.
Att vara för självsäker när man bygger sitt case på killgissningar brukar kunna stutsa tillbaka så att säga.
Du spekulerar och killgissar helt.
För övrigt finns även öppna förhållanden osv. Vanligare relativt sett i gaykretsar eftersom det inte finns graviditetsrisk.
Det som skickats in är offentlig handling då det gick till RK. Fanns annat kompromat borde det skickats.
Sedan skiter jag i ombud är besviken på mig. Det är en härskarteknik du använder dig av.
Och härskarteknik leder till …
Ano: håller med. När man hör vad statsministern säger tycker jag det är tydligt att problemet är att bilderna undanhölls, inte bilderna i sig
Varför är/var det ett problem?
Självklart ska alla vara inkluderade punkt!
Åter till Ukraina, vilket fantastiskt folk, de kämpar för sina liv och rätten att leva ett liv i frihet. Vi alla, som åtnjuter sådana rättigheter och därmed har den grundläggande möjligheten att må bra, att respektera och älska vem vi vill, att, faktiskt, tycka illa om vem vi vill, inom demokratiskt fastslagna gränser, har en uppenbar och historisk skyldighet att stå upp för Ukraina och det egna landets övertygande försvarsförmåga.
Jag har haft svårt efter VK2 att lita på Frankrike, alla har vi våra brister, därför har jag förfäktat Norden + UK + Polen och möjligen NL men OK, Napoleon gjorde ju ett bra försök!
Tack. Håller med helt.
Den enda jag inte tycker gjort fel är den som avgått.
Jag undrar vad vi har för beredskap för någonting överhuvudtaget om ingen har ens övervägt och planerat för scenariot att något skulle framkomma vid utnämningen av en ny säkerhetsrådgivare, eller en illasinnad främmande makt skulle försöka påverka en sådan utnämning.
Om det inte ens finns en riskanalys på den nivån, vare sig hos organisationer som ska skydda oss eller hos stadsministerns stab – exakt vad har de då tagit höjd för? Jag fattar inte nivån på att vara oförberedd.
Resultatet är uruselt. Självklart skulle man bara motat med ”säkerhetsrådgivarens sexualitet är känd och detta är en privatsak”.
Självklart borde oppositionen om något vara kritisk mot hanteringen och bristen på förberedelser / riskscenarioplanering mm – inte dessa dumheter. Det är obegripligt vad de håller på med nu.
De ska kunna styra ett land. Och det här är nivån.
Instämmer. Glöm inte heller medias nivå som helt verkar missa de relevanta frågorna utan det är istället gamarna som samlas.
Håller med bloggare om allt.
Det vi ofta glömmer är den avgrund som skiljer oss i “väst” från dom i “öst” i synen på sexualmoral.
På länken talar en ryzzk officer om vikten av att gå i döden för att förhindra att soldaternas hamnar i ett pride-tåg.
https://www.facebook.com/share/v/15ppQqe5zd/
Pride har redan nått Kiev så där är det försent…
Soldaternas barn
Skulle det stå
Här tror jag att många har missförstått ordaken till att personen i fråga tvingats avgå.
Problemet ligger inte i hens sexuella läggning och inte heller i att det finns sexuella bilder på hen.
Personen är säkerhetsklassad (sannolikt i den högsta säkerhetsklassade tjänsten). Har man en såfan tjänst så har man ett ansvar för att självmant berätta för sin arbetsgivare om man har, eller om det under tiden man är anställd, om ALLA potentiella utsattheter som skulle kunna användas emot en. Man ska berätta man har ett spelmissbruk, alkoholmissbruk, ekonomiska svårigheter elöer andra typer av händelser som kan användas emot en av främmande makt. Har man tex varit otrogen, eller konverterar och bytt religion ska man berätta detta för sin arbetsgivare…
Om der finns sexuella bilder av en person som spridits/varit publicerade på internet så är detta en sådan omständighet som man ska berätta om vid en säkerhetsklassning. Gör man inte det vid de säkerhetsklassningssamtal som hålls (där man får detaljerade och ingående frågor av mycket personligt slag) så har man undanhållit något och det är allvarligt.
Dvs det hade inte varit ett problem om personen tex haft ett offentligt only-fanskonto som hen varit öppen med. Då hade uppdragsgivaren, make och allmänhet känt till det och risken för utpressning mot personen med anledning av bilderna hade inte funnits..
Äntligen någon annan som inte bara ryggdunkar. Tack.
Visst är det nog generellt som du skriver, februari. Det kan säkerligen också föreligga omständigheter som inte kommit fram ännu. Jag förstår inte riktigt hur du applicerar ditt resonemang i det här fallet dock?
Du skriver ju själv dels att allt som kan användas emot en ska den klassade berätta om, dels att om det finns något offentligt som man är öppen med så att uppdragsgivare, make och allmänhet känner till det så är det inte ett problem.
Nu är ju det offentligt att personen är gift med person av samma kön så läggningen måste väl anses vara klar? Du skriver själv att det ska berättas om sådant som kan användas mot den som ska klassas men det kan ju inte användas mot honom i det här fallet när det är offentlig kännedom. Då är det ju enligt ditt resonemang ovan ok att “undanhålla” den informationen. Så hur menar du?
Vidare, om han nu genom offentliga uppgifter och samliv uppfattar sin situation som helt publikt så är det ju ett “normalläge” för honom som knappast kan användas mot honom eftersom det är så känt. Eftersom det är 2025 nu och hyfsat accepterat med olika sexuella läggningar så blir det också ett slags “normalläge” som knappast kan användas som kompromat. Hur ska han komma på tanken att redovisa detta?
I övrigt anser jag att om det vid säkerhetsklassificering uppstår frågor kring något som ändå är ganska nor alt idag så är det givetvis de som utför klassificeringen som har uppgiften att ta upp detta med den som ska klassas. Det som kan betraktas som normalt ska inte per se behövas tas upp av den enskilde själv mot risken att om så inte görs kan bli denne av med klassificeringen. Det är givetvis bra med en dialog, oftast helt nödvändigt och själv tycker jag att han skulle sagt något då men jag vet inte hur han resonerade och eftersom det varit offentliga uppgifter, normala uppgifter i vårt samhälle idag, så varför skulle han säga något om det? Kan man kräva att någon på eget bevåg ska redovisa normala och kända omständigheter? Det blir en balansgång ibland givetvis och det är i miit tycke normalt bättre att ta upp en sak för mycket än en för lite men hur ska den klassade ens få till tanken att det ska göras när det är offentliga uppgifter eller normalt beteende?
Av vad som framkommit hittills är min bedömning att man hanterat det genomuselt. Men jag tror också att det finns mer som inte kommit fram och kanske skulle det innebära bättre förklaringar till vad som nu skett. Fram till dess måste det här dock anses som bedrövligt hanterat. Med eller utan insinuerade ryggkramar kan jag inte göra något annat än att helt och hållet hålla med övriga skribenter här i kommentarstråden.
Jag håller helt med om detta. Att personen inte ville berätta om bilderna pga att han skämdes för dem, skulle kunna antyda (jag vet inget om bilderna, så detta är såklart en gissning) att bilderna kan användas i utpressningssyfte. Då är det allvarligt att bilderna undanhölls. Vad bilderna exakt visade tror jag är ointressant och spelade ingen roll för att han inte tillträdde.
Som svar till Februari
Som svar till Februari
Som svar till Februari
Som svar till Februari
Ledsen, skicka-knappen verkade ha hängt sig…🫤
@Februari
Du utgår från att de aktuella bilderna skulle vara av typen “potentiella utsattheter som skulle kunna användas emot” Thüberg.
Motivera gärna varför du har den utgångspunkten.
Jag tror man skall se denna saken i ljuset av hur stormakt utövar extraterritorial lag, dvs egen lag skall gälla för andra. Kom ihåg brev som säger att man inte vill betala för / bidra till organisationer som främjar lika ställning.
Tänk brevet ‘Vi övar inte med land som har representant för något annat än white mail Caucasian i ledande positioner ‘.
Dvs person kan gott vara säker, men det är inte säkerhetspolitiskt säkert just nu.
Goood morgon!
1170 KWIA
8 Tanks
27 APVs
48 Artillery systems
3 Anti-Aircraft systems
141 UAVs
176 Vehicles and Fuel tanks
6 Special equipment
Jag är fullständigt ointresserad av din sexuella läggning eller religion. Det är privatsaker. Debaclet med den nye säkerhetspolitiske rådgivaren är oerhört nedslående och genant. Vad som är skälet till att han avgick/ombads sluta/fick foten vet jag inte. Insikten att moskoviterna gräver i allt för att kunna skada Sverige är inte raketforskning, vi befinner oss i krig. Moskvastaten tar till alla tillgängliga medel, förutom handgripligheter även om det kommer vad det lider, för att skada maximalt är uppenbart. Den nu aktuelle individen har uppenbarligen haft en sårbarhet som nu utnyttjats av fienden med god effekt. Sårbarheter uppstår rimligen bara om individen själv känner sig utsatt om dessa exponeras. Jag menar att det borde vara straffbart att undanhålla sådan information, så länge det sker uppsåtligen.
“Den nu aktuelle individen har uppenbarligen haft en sårbarhet som nu utnyttjats av fienden med god effekt. Sårbarheter uppstår rimligen bara om individen själv känner sig utsatt om dessa exponeras.”
För mig känns det som att regeringen, med veke vindflöjeln Uffe i spetsen, gjorde det till en sårbarhet, helt enkelt genom att låta sig utpressas. Hade de sagt “Vadå? Det här är en nothingburger, dra åt helvete med era fjantiga utpressningsförsök!”, så hade det varit en nothingburger.
Sårbarheter kan betyda mycket mer än så. Individens spår, beteende och kopplingar kan skapa oförutsägbara sårbarheter för rikets säkerhet, sårbarheter som inte är uppenbara för individen där och då eller kanske aldrig. Att hitta dessa är en väldigt viktig del och ju öppnare man är som subjekt desto bättre är det. Man kan glömma eller inte tänka på att nämna till synes alldagliga saker men detta KAN också betyda att en säkerhetsklassning inte beviljas, givetvis beroende på nivå, uppdrag o s v.
Vad som har skett i det här fallet vill jag inte spekulera i.
“Vad som har skett i det här fallet vill jag inte spekulera i”.
Och ändå gör du det.
<3
Att det skulle vara en del av så kallad ”gaykultur” att sprida pornografiskt material trodde jag aldrig att jag skulle läsa på den här bloggen. Detta är en del av en homofobisk stereotyp som vanligtvis sprids i högerextrema kretsar, idén om den perverterade sexgalna homon. Att man sprider föreställningen om att detta skulle utgöra någon typ av normalitet tycker jag är djupt problematiskt… och helt enkelt inte sant.
Läs vad Gardell skriver om du inte tror på det själv. Dessutom handlar det om anatomiska bilder, inte porr.
https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/halla-det-ar-inte-50-talet-langre/
“Ska vi lugna oss lite, tack. Så farligt är det nu inte.
Det är bilder på en penis. Oerhört vanligt i homovärlden.
Ni kallar det dickpics. Vi kallar det visitkort.
Och jag vet, kvinnor tycker ofta att det är äckligt. Vi bögar tycker i regel att det är toppen. Just här förstår vi inte varandra överhuvudtaget.”
Och ja, flera individer i gayvärlden har sagt detta direkt till mig också.
Du kanske är nymoralist, men alla andra är inte som du.
Nakenbilder med sexuellt syfte är med andra ord pornografiskt material, det är liksom själva definitionen. Det tillhör inte någon typ av normalitet för en vuxen man att ägna sig åt detta inom nån så kallad “gaykultur”, lika lite som det är det inom “straightkultur”. Det tillhör en homofobisk stereotyp att karakterisera denna minoritet på det sättet. Detta med att sprida nakenbilder på sig själv online är något som vissa gör idag, och det får dom göra om dom så vill, det är inget jag lägger mig i. Jag önskar inte kommentera fallet men den här individen, utan endast sättet att karaktärisera en sexuell minoritet på, som jag tycker är problematisk.
Fast Grindr är inte den sexuella minoriteten. Grindr är Grindr, och det står rent av i deras användarregler att det är okej att i DM (likt i detta fallet) sprida denna typ av foton. Samtidigt har de förbud mot pornografiskt innehåll, men alltså inte anatomiskt innehåll.
Det är det jag tycker är så jobbigt med det evinnerliga klankandet på stereotyper: De uppstår vanligen för att det finns (åtminstone ett korn av) sanning bakom dem. Javisst, många av dem är förvrängda och onda och används i ofta förskräckliga syften — men andra är, om ock inexakta, helt enkelt erfarenhet destillerad till praktiska tumregler.
Tricket är att veta vilken kategori varje enskild stereotyp tillhör, och det har jag tyvärr ingen behändig tumregel för.
Men just den här verkar ju rätt väl bekräftad, så din upprördhet känns malplacerad.
Det handlar också om man använder dem för att skada eller sprida missaktning mot en grupp. Dessutom är man förstås medveten om att det är skillnad på grupp och individ.
Grindr är specifikt Grindr. Det finns en viss kultur där. Det tillhör tjänsten. Alla personer som är HBTQ använder inte Grinder, säkerhetsrådgivaren använde den inte längre.
Jag tror inte att problemet är att han är homosexuell eller ens att det finns bilder på honom, utan problemet är nog att han inte meddelat det inför sin nya tjänst. Finns det mer han glömt, eller “glömt”?
Tror jag också. Kommer osökt att tänkan på den gamla visdomen från amerikansk politik att det som brukar fälla en politiker är inte själva grundhandlingen, utan mörkläggningen/försöket till mörkläggning som följer på den.
Det skulle förvåna mig oerhört i det här fallet om det är Grindr-fotona i sig som är problemet, utan som redan påpekats av flera är det förmodligen ett direkt eller indirekt bevis på något annat.
Borde han ha berättat om alla privata bilder som finns på bonom?
bonom -> honom
Orka skriva ett så långt blogginlägg om en ickefråga. Det handlar ju såklart inte om huruvida han är gay eller inte, utan att det finns ev. komprometterande material om honom på nätet. Hade det varit en straight snubbe som lagt ut dickpics så hade han också fått gå på studs, utan att det skulle skrivas en halv bibel om hur moraliskt fel det var.
Eventuellt finns komprometterande material? Varför spekulera om det?
Jag tycker att man ska hålla sig till verifierade fakta i såna här sammanhang.
Säkerhetsexperten och författaren Carolina Angelis (FRA, Must och Truesec) intevjuas i ämnet av DN:
“Med de här bilderna lyckades någon undergräva förtroendet, inte bara för Thyberg utan för säkerhetsprövningsprocessen och politikerna. Vem tjänar på det? frågar hon sig och fortsätter:
Vad jag vet är han en Rysslandskännare som arbetat som ambassadör i Ukraina under kriget. Det är klart att Ryssland har bra koll på honom och att de hellre ser någon utan den kunskapen han besitter på posten som nationell säkerhetsrådgivare.”
https://www.dn.se/sverige/hon-gor-sakerhetsprovningar-maste-inte-vara-flackfri/
En hypotes som på Kinamedias blogg: Nya kalla kriget, avsnitt 27, även stöds av säkerhetsexperten och kinakännaren Kristina Sandklef:
https://nyhetsbrev.kinamedia.se/p/xi-jinping-och-kinas-militar-narvarar
Oberon, jag tycker du lyfter fram just det allvarligaste i frågeställningen.
Carolina Angelis har naturligtvis helt rätt, Tybergs vara eller inte vara, bakgrund etc är en fråga för sig och sannolikt valhänt hanterad.
Den springande punkten är att Sverige ännu inte riktigt fattat hur lätt det förefaller att manipulera befattningshavare för att undanröja en person som naturligtvis i det här fallet Putin definitivt inte önskar som Svensk säkerhetsrådgivare.
Detta är beklämmande och personligen tycker jag nog att alla inblandade inklusive journalister behöver ” komma upp på banan” och lite djupare förstå att de i sina verksamheter är utsatta för ganska avancerade metoder i syfte att manipulera en öppen och aningen naiv demokrati som faktiskt ännu inte riktigt fattar hur naivt man agerat under några decennier.
Ja, att i antagonistiskt uppsåt inhämta och nyttja kompromat och andra sårbarheter utgör traditionellt en av ryska säkerhets- och underrättelsetjänsters paradgrenar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mitrochinarkivet
Just inom den svenska utrikesförvaltningen förefaller det över tid ha funnits åtskilligt av denna vara…
Peter Wennblad har en alldeles utmärkt ledare i ämnet i dagens upplaga av SvD. Han menar bl.a. att den tilltänkte säkerhetsrådgivarens Tobias avgång har framkallat samma aningslösa diskussion som kring den så kallade Rebellmamman på Energimyndigheten:
“Det handlar inte om att han publicerat eller skickat avklädda bilder på sig själv på en dejtingsajt, utan om att han brustit i sin personliga sårbarhetsanalys. Anledningen till det – glömska, aningslöshet eller medvetet utelämnande – är ur säkerhetssynpunkt av underordnad betydelse. För en post med den högsta säkerhetsklassningen måste allt upp på bordet i sårbarhetsanalysen. Även det som ligger långt bak i tiden eller som gemene man uppfattar som harmlöst. […] Med tanke på det säkerhetsläge vi lever i sedan ett antal år borde samhällsdebatten ha nått en något högre nivå vid det här laget. Att den fortfarande inte gjort det får i Sveriges kollektiva sårbarhetsanalys kategoriseras som en svaghet.”
https://www.svd.se/a/1M9ArJ/tobias-thybergs-avgang-far-ignoransen-att-ga-i-repris
SR Ekot rapporterar nu om en händelse som ser ut som en tanke:
“Säkerhetspolisen meddelade idag att en person anhållits misstänkt för spioneri. Enligt uppgift till Ekot har Säpo i utredningen gjort ett tillslag mot en lägenhet i centrala Stockholm, där det bor en diplomat som under flera år haft toppjobb på svenska utrikesdepartementet.”
https://www.sverigesradio.se/artikel/uppgifter-spiontillslaget-gjordes-hemma-hos-svenska-toppdiplomaten
Favorit i repris: “Öppen nu, men det är DN, så väggen kommer väl snart”. Nähädu, nu är den låst. (Låser de kring klockan tolv, svensk tid?) Arkivkopia: Hon gör säkerhetsprövningar: ”Måste inte vara fläckfri” – DN.se (www.dn.se @ archive.org)
(Hm, nu har de tydligen själva redigerat titeln enligt bloggarns önskemål. Kan ge mig fan på att namnet var i rubriken tidigare…?)
Jag måste säga att jag är lite svängig i frågan, initialt ryckte mitt knä åt att tycka “vi” är inkompetenta, men både Gardell och bloggaren får mig att tänka två gånger. Ur perspektivet av en rysk propagandaseger “se på Väst som är så perversa och inkompetenta” så hade en svensk “det är okej att vara gay” suttit väldigt fint.
Eftersom att jag är väldigt omogen så hade jag även förordat att den tilltänkta personen uttalat sig i frågan på samma sätt en straight vän sade i homosexuellas sällskap när vi nakenbadade “jag har inget att skämmas för” följt av ett grabbigt “hö hö hö”.
Jag instämmer i att debaclet har med hans sexuella läggning att göra, men inte på samma sätt bloggaren med flera menar.
Om vi leker med tanken att han varit hetero, hade han behandlats annorlunda då? Det tror inte jag. Hans läggning var också välkänd, öppen och uppenbarligen inget hinder för utnämningen. Det var inte heller något mediadrev som avsatte honom. Alltså kan vi avskriva det faktum att han är homosexuell som orsak i sig till det som inträffade.
Det som blev avgörande var istället hans beteende, dvs att han publicerade vad som sägs vara dickpics eller liknande samt inte nämnde detta under utnämningsprocessens gång.
Om vi ska tro Gardell så är publicering av bilder av det slaget helt normalt i bögvärlden, något jag inte betvivlar. Problemet är dock att det som är normalt i en subkultur inte behöver vara det i mainstreamkulturen, där hans aktuella tjänst hör hemma. Där finns andra måttstockar på vad som är ett förväntat och seriöst beteende. Att lägga ut bilder på sitt kön öppet på internet anses inte vara normalt eller rimligt vågar jag påstå. De allra flesta sköter sitt sexliv privat och med diskretion och förväntar sig att andra gör detsamma, inte misnt de som uppbär de högsta ämbetena.
Jag vill alltså göra gällande att det som hänt var en kulturkrock mellan normerna i en subkultur och normerna i den offentliga mainstreamkulturen. Hans beteende i bögarnas värld ansågs inte acceptabelt utanför densamma. På det sättet har saken med hans homosexualitet att göra.
@STEDDY, du skrev:
“Att lägga ut bilder på sitt kön öppet på internet anses inte vara normalt eller rimligt vågar jag påstå. De allra flesta sköter sitt sexliv privat och med diskretion och förväntar sig att andra gör detsamma, inte misnt de som uppbär de högsta ämbetena.”
Jag kollade på Grindrs hemsida. Där står det följande, (googleöversatt):
Följande är inte tillåtet:
Pornografiska bilder och skildringar av sexuella handlingar
Fullständig frontal eller grafisk nakenhet
Explicita bilder av könsorgan är förbjudna i offentliga profilbilder,
men-kan-delas-i-privata-meddelanden-med-samtycke.
Det innebär att bilderna var privata, (inte öppet på internet) och med samtycke av motparten. I det ingår begreppet diskretion.
Vad som hänt är att bilderna har blivit stulna/kopierade och att de har använts i en påverkansoperation mot svenskt säkerhetsarbete. Vem avsändaren är kan vi bara gissa. Fult gjort men helt i linje med beteenden hos terrorstater.
Sedan tror jag samtliga inblandade togs på sängen (haha) och fick panik. Därav den snabba avgången/sparken utan eftertanke. Det var mindre smart.
Att skicka bilder med sexuellt innehåll till varandra är vanligare än man tror.
“Worldwide, 67 percent of adults said they’ve sexted”, dvs skickat sexbilder enligt en undersökning av The Kinsey Institute. Helt normala företeelser ända till någon idiot lägger ut dom offentligt på nätet, använder dom i utpressningssyfte eller som en påverkansoperation. Är det som du skriver i övrigt, att det är en kulturkrock, kan man bara beklaga att samhället inte kommit längre i sin syn på sexualitet.
Den där sortens bilder bör väl rimligen bara vara ett problem ur säkerhetsperspektivet om de kan användas för att utpressa den som figurerar på dem. Så verkar det ju inte vara i det här fallet, säkerhetsrådgivaren själv tycks vara rätt obrydd när det kommer till eventuell spridning.
Wilhelm Agrell i DN, vet inte om artikeln ligger bakom betalvägg.
“– När det gäller Tobias Thyberg så är det en annan sak. Han har inte gjort någonting, varken något brottsligt eller säkerhetshotande. Här har man begått någonting som liknar ett justitiemord, eller ett politiskt mediemord, säger Wilhelm Agrell.”
https://www.dn.se/sverige/professor-om-thybergs-avgang-liknar-ett-justitiemord/
Eftersom främmande makt var så snabba med sitt mailutskick så får man förmoda att den där nya säkerhetspolitiska rådgivaren vore rätt man på posten.
Fö: En vuxen man tar bilder på sig där snorren syns-lägger ut dessa på en dejtingsida-träffar någon-tar bort sig från dejtingsidan-gifter sig med mannen han träffat, skulle han bry sig ifall bilderna kom ut? Är det statsministern som har något personligt emot det hela?
Homosexualitet är väl mest ett mekaniskt problem och en försvårande omständighet om man vill ha barn, dvs inget som någon utanför relationen kan, eller skall, ha några synpunkter på.
“Enligt SVT:s uppgifter finns en koppling mellan omständigheterna kring de intima bilder som skickats in till Regeringskansliet och utredningen om misstänkt spioneri som riktats mot den nu anhållna diplomaten.
Brottsrubriceringen kräver att misstankarna rör ett brott kopplat till främmande makt och som kan innebära men för Sveriges säkerhet.
Thyberg själv är dock inte misstänkt för brott.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sapo-utreder-om-frammande-makt-ligger-bakom-tobias-thybergs-avgang
…visst är det spännande?
…visst är det spännande?
Utvecklingen är onekligen intressant. Han är alltså inte själv misstänkt för brott, men om jag förstått saken rätt har han haft de här fotona i cirkulation på Grindr sedan innan han var ambassadör i Afghanistan och Ukraina och således genomgått minst två säkerhetsprövningar. Känns inte direkt rimligt att det skulle vara snaskiga foton som är anledningen till att han hoppar så raskt. Känns som ett snabbt påkommet svepskäl och bär inte direkt sannolikhetens prägel.