Ryssland och Putin gick inte med på någon vapenvila igår och Europa sägs fega ur och skärper inte sanktionerna innan eventuellt toppmöte mellan Zelenskyj och Putin på torsdag. Zelenskyj accepterar bara ett toppmöte och förhandling med Putin själv i Turkiet, som Ryssland själva föreslog, och inte med några hejdukar. Ryssland tog mycket svåra förluster i artilleri och transportfordon.

Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här. Ditt stöd gör verklig skillnad, räddar liv, stöder Ukrainas försvar och hjälper att besegra den fascistiska fundamentalistiska diktaturen Ryssland.
Ryssland accepterade ingen vapenvila igår och ryssarna genomförde 166 markanfall, 78 flygbombningar med 141 glidbomber, avfyrade 5 400 granater inklusive 103 raketer från salvpjäser, samt 3 058 FPV-drönare rapporterar Ukrainas generlstab.
Europa backar dock och fegar ur om de utlovade skärpta sanktionerna mot rysk olja, gas och banker om Ryssland inte accepterade vapenvilan rapporterar Bloomberg. Istället ska man nu invänta torsdagens av Ryssland föreslagna toppmöte med Putin och Zelenskyj i Turkiet på torsdag. Europa har därmed visat sig veka och svaga, vilket spelar Putin helt i händerna. Frågan är om man ens vågar införa sanktionerna om Putin inte dyker upp på torsdag. Det har ännu inte skett någon bekräftelse om att Putin ska komma nu när Zelenskyj synade hans bluff och direkt sade att han kommer. En humoristisk kommentar om det hela på Youtube här.
Zelenskyj själv accepterar endast att diskutera på sin egen nivå, dvs president till president, och därmed bara att Putin själv kommer till Turkiet uppger presidentrådgivaren Podolijak.

Ryssland tog mycket svåra förluster av artilleri och transportfordon igår med enligt Ukrainas generalstab 62 haubitsar och 138 transportfordon. Ryssarna förlorade även svåra 1 070 man, låga två stridsvagnar och normala fjorton pansarskytte- eller motorskyttefordon.
Vad gäller frontförändringar så är den största och mest allvarliga ryska framgången ett utbrott och utbuktning norr om Novoaleksandrivka väster om Toretsk, som skett de senaste veckorna. Ryssland har slagit sönder fronten med konstanta och koncentrerade bombningar med tunga glidbomber och därmed på några veckor ryckt fram ca tolv kilometer. Man har dock uppenbarligen inte förmågan att göra detta på flera platser, men hotet här är mot knutpunkten Kostiantynivka, som också bombas hårt av Ryssland och förmodligen är ryskt huvudmål på frontsegmentet Toretsk – Tjasiv Jar, även om det går trögt för ryssarna. Bachmut föll för över två år sedan och Ryssland har ännu inte kommit genom Tjasiv Jar bara några kilometer från Bachmut.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky och hans bok Krigets Vägar om de första två årens leveranser till Ukrainas frontförband.
Artikeln uppdateras. Vi diskuterar Rysslands krig i Ukraina, försvar och närliggande ämnen här. Andra ämnen kan hanteras i andra artiklar, t ex morgonens ekonomiartikel i tillämpliga fall.
10:30 En ukrainsk FPV-drönarenhet svinar med ryska logistikfordon på denna film, om någon undrar om de där mycket svåra ryska förlusterna av transportfordon.
10:35 En amerikansk Switchblade 600-patrullrobot slår ut ett ryskt Buk-M3 tungt luftvärnsystem på denna film. De dyra patrullrobotararna från Väst har annars mestadels konkurrerats ut av billiga massproducerade FPV-drönare och deras betydelse har aldrig varit särskilt stor även om de var bra moraltillskott tidigt i kriget.
10:36 Här slås en tung salvpjäs på nytt fordonschassi ut i Kursk Oblast.
10:37 Ukrainas militära underrättelsetjänst är nu helt öppna med att det gamla sovjetiska supertunga luftvärnsroobtsystemet S-200 användes när man sköt ner ryska Mainstay-radarstridsledningsflygplan i februari förra året och har här publicerat en film på bruket av systemet. Luftvärnsroboten ska kunna färdas i drygt sju gånger ljudets hastighet och har med sina 7 100 kg vikt en räckvidd på upp till 300 km och kan nå 40 000 meters höjd. Det har dock en semiaktiv målsökare och behöver en markbaserad eldledningsradar som kan belysa måltavlan, så 300 km är högst teoretiskt givet ett mål som flyger väldigt högt och därmed kan belysas på det avståndet.
Mainstayplanet som sköts ner över Azovsjön träffades på över 200 km avstånd från fronten och roboten som användes ska varit modifierad. Sedan dess bedöms det att Mainstay-planen inte används för att spana in i Ukrainas luftrum längre, även om de kanske används för ryskt luftförsvar mot ukrainska drönarrobotar om det ålderdomliga planet alls kan identifiera så små och långsamma mål och inte sortera bort dem som brus. Tekniken är framtagen för att identifiera stridsflyg och kryssningsrobotar, som både är relativt stora och rör sig fort.
Eftersom Sovjet kunde upptäcka (men gjorde inget åt det) Mathias Rusts Cessna 1987 så kan Ryssland garanterat se de större ukrainska drönarrobotarna, som är baserade på sportflygplan, och oförmågan att skjuta ner dem handlar förmodligen om frånvaron av luftvärn och jaktflyg, alternativt att Ukraina är skickliga på att plotta in deras banor där radar saknas.
10:49 Rysk markfilm på en ukrainsk bombning av en rysk bro någonstans i ryska Kursk Oblast. Cykeln verkar klarat sig iaf.
10:54 På grund av kriget saknas det nu 2.6 miljoner arbetare i Ryssland inom olika nyckelsektorer för ekonomin rapporterar Kyiv Insider. En kombination av de som rekryterats eller tvångsmobiliserats till kriget, de som dödats eller lemlästats, samt de som flytt landet för att undvika mobilisering gör att det nu saknas personal i Ryssland, vilket slår hårt mot ekonomin.
12:38 Kreml vägrar fortfarande säga huruvida Putin kommer åka till samtal i Istanbul uppger Kyiv Independent per klockan 12:01 svensk tid.
12:40 Putins mun Peskov säger att man inte kommenterar Putins deltagande och att “Putin bestämmer när han offnetliggör vem som representerar Ryssland i förhandlinar med Ukraina”. Låter som att Putin inte tänker komma och fegade ur från sitt eget förslag.

Foto: Jonas, stöd hans leveranser av pickuper och utrustning direkt till frontförbanden via Disarmament Solutions eller via Paypal. Se även hans Facebook eller Bluesky
13:52 Det återstår nu 98 civila att evakuera från ån Oskils vänstra bank (öster om ån i detta fall) i utsatta staden Kupiansk skriver Interfax-Ukraine. Det finns ca 1 200 civila kvar i staden. Staden hade nästan 27 000 invånare i januari 2022 före den fullskaliga invasionens start enligt Wikipedia.
Brandstationen i Kupiansk, där Lena tjänstgjorde, bombades slutligen härom dagen av ryssarna och totalförstördes, även om räddningstjänsten tack och lov var ute på larm och ingen skadades.
15:48 Zelenskyj är tydlig och säger att det endast är möte med Putin som gäller och att Putin är rädd för direkta förhandlingar med honom. Han säger vidare att om Putin inte kommer så är det slutpunkten som visar att Ryssland är inte redo att avsluta kriget. “Jag förväntar mig, minst, ett starkt paket med sanktioner från USA, sanktioner mot Ryssland. Och detta är inte längre sanktioner för aggression eller ockupation – det har varit nog sådana kompromisser. Detta ska vara sanktioner för oviljan till vapenvila. Det ska vara det kraftigaste paketet av sanktioner.”
16:44 MYCKET STARK VARNING! Film på bestraffning av ryska soldater som flytt i strid. En soldat begravs levande i jord upp till halsen. Tre andra hålls nakna i en metalltunna i dagar. Många dör av tortyren och rapporteras då som saknade i strid.
Detta är hur Ryssland behandlar sina egna soldater. Tänk då hur de behandlar fiender. Jag upprepar att ryska soldater aldrig kan tillåtas sätta sin fot i Sverige, utan måste sänkas till Östersjöns botten innan dess.

17:09 På torsdag är det Repowers välgörenhetsmiddag på Vasamuseet i Stockholm 19:00 – 23:00. Det finns fortfarande några biljetter kvar (FIXAD LÄNK).
Om ni inte kan den 15:e så håller 1 for Ukraine en välgörenhetsmiddag den 4:e juni på Spritmuseum, också på Djurgården i Stockholm.
Utmärkta tillfällen att både få god mat, gott sällskap, trevlig underhållning, intressanta dragningar och samtidigt stödja Ukraina.
17:55 Lite klassisk artilleriduell där en ukrainsk 2S22 Bohdana slår ut två ryska D-30. D-30 även känd som 2A18 introducerades 1960.
18:37 Lite egenreklam för min kommande roman Jägarhjärta och signeringstillfällen hittar ni i en separat artikel. Ja, det finns flera kapitel som utspelar sig i Ukraina.
18:40 Odesa bombas just nu med ballistiska robotar.
18:49 Drönarfilm med en ukrainsk drönare bestyckad med någon form av förmodligen granatspruta eller granattillsats, som alltså kan skjuta mot mål på marken. Avsaknad av rekyl på filmen talar för ett rekylfritt granatgevär och två skott talar isf för att man har två rör monterade.
349 kommentarer
Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är BLUFF!
UkrainaHjälpen…
👍
10:25:53: cornucopia
10:26:23: 🥇 AndersL (30 s)
10:26:57: 🥈 Kingen69 (64 s)
10:29:41: 🥉 Muir (228 s)
topp tre?
Slava Ukraini
Nylander?
Att ge Putin en dag extra kan dock vara strategiskt och syna Rysslands bluff. Dyker han inte upp så har han spelat ut alla sina kort.
Det kan också vara ett sätt att pressa Putin att faktiskt komma till Turkiet.
Om alla sanktioner satts in idag så skulle det ju inte finnas något incitament för Putin att resa till Turkiet, annat än att få fred, men det vill han ju inte ha.
🇻🇦🇺🇦 Pope Leo XIV may come to Ukraine, – La Repubblica.
He is already considering his first international visits. The previous Pope – Francis – never visited Ukraine.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp22cno73s2a
Det vore av stor symbolisk vikt, hoppas det blir av!
🇪🇺 “Work on the 17th package of sanctions is still ongoing, but tougher measures against Russia are also being developed, concerning the energy and financial sectors,” said French Foreign Minister Barrot.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3lozzgbs7z22a
Barrot believes that a ceasefire is necessary for serious peace talks. He also added that European sanctions are being coordinated with a bill that US senators are currently preparing to impose 500% duties on Russian oil imports to third countries.
Topp 10! Det blir Filippus Hjälpen!
Festar till det med en härlig Laughing Spanion meme om Zelenskyy och putin!
https://youtu.be/T0jXqC8Bd18?si=QCiSMfxc1Y9WvvTc
👍
🇺🇦 Ukrainian Air Defence shot down 10/10 Shahed drones!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lozy7ai7522a
Ära åt hjältarna!
🦅🇺🇦 GUR shows long-range strikes in action!
film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lozyjjxc222a
the Lyutiy and repurposed S-200 missiles now hitting ground targets
*småfnissar* S-200 var en underbart sovjetisk missil, en kraftfull och rökbolmande kluns.
God förmiddag Cornucopiakämpar! Vi ger aldrig upp!
Слава Україні! 🇸🇪 🫶 🇺🇦
#RussiaIsATerroristState
🇺🇸 Trump has issued an ultimatum: if there are no immediate direct negotiations between 🇺🇦Ukraine and 🇷🇺Russia, the US will withdraw from the negotiations, – Trump’s special envoy Witkoff
https://bsky.app/profile/theukrainianreview.bsky.social/post/3lp22ivnocc2a
🇺🇸 US envoy Witkoff says there’s no way to end the war without Putin agreeing to it. He pointed to talks possibly including Ukraine giving up territory, using the Zaporizhzhia nuclear plant, and access to the Dnipro River and Black Sea.
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lozslwmun22n
😡 Gillar inte witkoff!
Mycket välmodererad kommentar, vissa är väluppfostrade 😉
Jag skulle kunna tänka mig en något grövre vokabulär, men jag får försöka hålla mig till det goda exemplet
😡 Gillar inte heller witkoff!
Jag tror att inte ens witkoff gillar witkoff.
@Lurker 2025-05-13 11:56
Har någon frågat hans fru…?
En förhandlingsteknik som inte ens en moder skulle kunna älska.
Han är ju ett arsle, som påpekats men framförallt har han fel. Det *finns* ett sätt att få fred utan Puttes samtycke…….
Ultimatumet borde väl snarare vara åt andra hållet: Om nu inte börjar samtala så fortsätter USA att larva runt. Börjar ni samtala så lämnar vi…
Känns lite som när barn säger “om jag inte får X så håller jag andan”
Det är väl vad Putin vill.
Utan att UZA medlar har Putin ingen som kan ställa lika stora krav, undantaget om Trump är köpt av Putin förstås.
Ännu ett ultimat som hålls vid liv i fem minuter, innan det dras tillbaka eller förändras. Personligen är jag tämligen lack på dessa så kallade hårda krav som försvinner så fort P lägger huvudet på sned och kollar på T. Slut på snacket. Mer handling.
🔫🦅 AFU used drones with grenade launchers!
film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp23d7ecis2a
Intressant sekvens, rekylen verkar i princip vara obefintlig så antingen har man bakblås eller extremt bra system för att stabilisera drönaren. Nu ser jag fram emot ammunitionsutveckling med karteller, rsv eller zonrör. Gärna med ett extra batteripack som kan fällas och ge extremt räckvidd.
Kartell=kartesch
Då räckvidden kanske bara behöver vara 50-100 meter så kan man lösa rekylen precis som du säger med bakblås.
Ang extrem räckvidd: Vi lär snart se autonoma AI-drönare som kan landa på en lämplig åker och ladda uss sina batterier med lite solpaneler
🇺🇦🇸🇪 Ukraine and Sweden discussed military aid and defense cooperation, focusing on 2025 support packages and how to maximize deliveries
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lozwyfrfzk2n
”Destruction of dugout and house used by Russian FPV drone operators in Kherson region!”
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lozywqs2g22a
Air strike on Russian river crossing somewhere in the Kursk region filmed by Russians.
film
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3lp23grmw7s2z
Ukrainian ‘Lutyi’ kamikaze drones being prepped for a combat mission.
film
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3lozwdxgyq22i
Läget kanske inte är helt mörkt när det gäller nya sanktioner:
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3lozzgcvc3c2a
Barrot believes that a ceasefire is necessary for serious peace talks. He also added that European sanctions are being coordinated with a bill that US senators are currently preparing to impose 500% duties on Russian oil imports to third countries.
Och Ryssarna lämnade kvar sitt stridsfordon mitt i bombardemanget…
https://bsky.app/profile/specialkhersoncat.bsky.social/post/3lp23grmw7s2z
Ah…glöm den…den har redan varit uppe.
Har dom inte ens elcyklar längre? 😉
Både EU och USA är direkt pinsamt. Befolkningen i Kina och andra länder som lever i diktatur blir definitivt inte imponerade av hur resoluta våra “ledare” är och jag förstår om de inte ifrågasätter sina system, de får i alla fall något gjort. Om Trump är det bästa demokrati kan få fram är det värt att ifrågasätta kommunistpartiet för kinesisk medelklass? Nej jag vill inte leva i diktatur om någon tror det. Varför finns det ingen samhällsdebatt om hur det kunde gå så fel med demokratin i USA och delvis här?
Kriget hade varit över för länge sedan om man inte hade haft tummen i *****.
Har dom aldrig fått lära sig vad “ropa varg” innebär ? Det börjar likna Rysslands kärnvapen hot. För Putin är det som att ta godis från små barn.
Fortsätter detta lever Baltikum och Gotland farligt.
Så länge kriget pågår i Ukraina tror jag att Baltikum och Gotland helt säkra.
Håller inte med dig.
Det är inget problem för trovärdigheten om sanktionerna införs på torsdag om Putin inte kommer eller om Ryssland inte går med på en vapenvila då.
Det är ju det, eftersom man sade att man skulle införa dem om det inte blev vapenvila idag. Ingen vapenvila i sikte. Alltså ska man, för att bibehålla trovärdigheten, genomföra sina hot. Hot som aldrig genomförs när det man försöker uppnå är verkningslösa och kommer göra alla framtida hot än mer verkningslösa.
Jag tror inte att hoten i framtiden blir verkningslösa för att detta hot fördröjs i två tre dagar.
Om det däremot inte genomförs flera kraftiga sanktioner på torsdag/fredag om Putin uteblir, och om man inte kommer fram till en vapenvila då, så skjuter man sin trovärdighet i sank.
Förvisso, men det verkar som om alla röda linjer numera, oavsett vem som utfärdar dem, är till för att överträdas och inte leda till något än nya röda linjer som överträds. Det är ju extra illa när det är våra röda linjer som inte kan hållas. En fördröjning med några dagar är kanske inte hela världen, men problemet är ju att varje överträdelse skadar trovärdigheten.
Riktigt bedrövligt att Europa bara backar.
✈️💥 Shooting down an enemy aircraft.
With a well-aimed shot from the Igla MANPADS, a fighter of the 58th brigade, nicknamed “Talib”, hunted down a Russian SU-25.
film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp25gb6bzk2n
Fin film
Putin är vettskrämd, och skickar hästansiktet i stället
Putin will not fly to Istanbul and does not plan to. At the same time, a plane is being prepared for Lavrov and Putin’s assistant Ushakov for the flight to Istanbul, according to some Russian media.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp24m2vmes2a
Snyggt synat av Zelenskij. Nu bör naturligtvis även Ukraina skicka en underhuggare, inte Z själv.
Fast då faller ju huvudpoängen med Zelenskijs motdrag. Plus att vapenvilan måste fortsätta vara ett krav.
Kommer inte Putin är det ingen idé för Zelenskyy att åka heller, mötet borde ställas in i så fall.
Eller så åker han men vägrar föra någon mer detaljerad diskussion med ryssarna.
Zelenskyj ska åka till Turkiet och sitta och vänta på Putin på plats där. Det visar tydligt vem det är som vill ha fred och vem som inte vill ha fred.
En Zelenskyj som förgäves väntar på Putin i Turkiet kan ha ett visst signalvärde som kan vända uppfattning hos några halvputinkramande regeringar världen över.
Jepp, håller med Truten. Åker Zelenskyj inte, så saboterar han åtmistone till stor del sin egen suveräna trollning av Putler — eller allvarligare uttryckt, sin internationella PR-vinst för Ukraina — på målsnöret.
Kanske bästa taktiken är att Zelenskyj åker tillsammans med en underhuggare. Om Putte kommer, fine. Om Putte skickar Lavrov, så får han träffa Zelenskyjs underhuggare. L får inte träffa Z.
Om Lavrov kommer och de ska in i möte så skickar Zelenskyy in någon med betydligt lägre rang som kontring.
Jo, kan också tycka att det är bättre att han åker men frågan är om inte hela mötet ställs in?
Om inte Putin kommer, kommer nog inte Trump.
@MatsExtrude 2025-05-13 12:47
“frågan är om inte hela mötet ställs in?”
Visst, “hela mötet ställs in”, må så vara. Men den springande punkten är: Inte av Zelenskyj. Trump, Putler, pelar ingen roll — så länge det är någon av dem, så syns det vilka som inte vill ha fred.
Kommer inte Putin men Zelensky åker kan tänkas att apelsinmannen åker och tar ett snack med Zelinsky. Jackpott, och inte alls otroligt eftersom apelsinmannen skulle redan vara i mellan östern.
+1 för surtrutn. Hoppas Ukrainas politiska strateger kan tänka lika bra som han.
😂 Ja, vilken fegis han är!
Instämmer med Surtrutn!
Zelensky måste ställa in mötet. Som saft, ingen fred utan Putin förhandlar.
Nej, Zelenskyj ska absolut inte ställa in något möte, han ska sitta och vänta på Putin i Turkiet så att hela världen ser vem som vill ha fred och vem som inte vill ha fred.
Nej, aldrig i helskotta att Zelenskyj ska ställa in någonting! Trutn har 100% rätt: Åker Zelenskyj inte, så saboterar han åtmistone till stor del sin egen suveräna trollning av Putler — eller allvarligare uttryckt, sin internationella PR-vinst för Ukraina — på målsnöret.
Väldigt besviken på EU just nu. Man kan inte säga att vi inför sanktioner om inte sanktioner sedan införs. Då gick ändå UK i främre ledet
Jonas får en slant idag
Ha de fint allesammans
Ja det var beklämmande.
Så illa. Så väldigt illa.
Det finns en viss finess med att inte införa sanktionerna idag utan vänta två dagar till på torsdag om Putin inte dyker upp i Turkiet. På så vis pressar man Putin att komma, för han vet att om han inte kommer så blir det illa.
Då gäller det att inte fega ur på torsdag om/när Putin inte kommer eller om Ryssland inte accepterar en omedelbar vapenvila under förhandlingar på torsdag.
Du har en bra poäng surtrutn! Vi får hoppas att de införs på torsdag helt enkelt!
Instämmer igen med Surtrutn!
Jag hittade detta i en artikel, citerar slutet:
”Länderna i västkoalitionen som stödjer Ukraina ska enligt uppgifter till Kyiv Independent presentera de nya sanktionerna mot Ryssland på onsdagen. De sätts in på grund av att Putin inte hörsammat ultimatumet om eldupphör efter måndagsdygnet. Sanktionerna riktar sig enligt vad som sagts tidigare bland annat slå mot den ryska energiproduktionen och transporter av olja genom den så kallade skuggflottan.”
https://www.dn.se/varlden/pressen-okar-pa-putin-att-mota-zelenskyj/
Så jag är väl inte helt säker på att de tänkte presentera sanktionerna i samma sekund putte bröt mot eld upphör. Ifall de öht hade tänkt ut några sanktioner.
Det pågår också aktiviteter för att göra Orbán irrelevant:
https://kyivindependent.com/eu-prepares-to-impose-capital-controls-tariffs-on-russia-if-hungary-blocks-extension-of-sanctions-against-moscow-ft-reports/
Här är lite mer info om de tänkta sanktionerna:
https://kyivindependent.com/eu-to-unveil-new-sanctions-against-russia-on-may-14/
DN, blockad som vanligt. Arkivkopia: Trumps utspel sätter press på Putin att möta Zelenskyj – DN.se (www.dn.se @ archive.org)
Ukrainas analys om det eventuella mötet.
https://kyivindependent.com/not-what-putin-was-expecting-what-we-know-and-dont-know-about-ukraine-russia-peace-talks-in-istanbul/
Hot utan konsekvenser är värdelöst! Jag hotade mina tonårsdöttrar att hänga av badrumsdörren om dom inte kunde samsas-Gissa om dom blev kompisar och paffa när dörren var borta😬 -det blev förhandling på stört 🤣
😄
😁 Bra där!
Det står ju i de länkade artiklarna att EU efter påtryckningar från USA går med på att vänta med sanktioner till efter ett eventuellt möte mellan Zelensky och Putin på torsdag. Så det är väl en inte helt orimlig frist egentligen, och inte heller på grund av att EU backar. Det är Trump som backar från ett enat sanktionspaket. Sen lär ju inte Putin komma på torsdag…
Och då står EU där och får skämmas. Vad ska de göra då? Vänta till nästa vecka? Vänta 30 dagar till?
Vänta medan usa Låtsas skälla på Ryssland för att ge dem mer tid?
Nej, om det inte Putin kommer eller det blir vapenvila så måste Europa införa sanktioner även om Trump inte vill det.
Om sanktionerna införs idag eller om två dagar har egentligen bara den betydelsen att Putin blir pressad att komma till Turkiet och/eller att Ryssland blir pressat att under mötet på torsdag gå med på en vapenvila.
Ok så EU låter sig styras av ostbågemannen. Djupt beklagligt
Det att putte inte kommer till mötet med Zelensky gör ju att UA har trumfen på sin hand. Dessutom har su Zelensky sagt att han förhandlar inte med någon annan än just putte. S¨å kommer då inte putte på Torsdag utan skickar lajvröven istället så har ju Zelensky vunnit den ronden med marginal och samktioner från både US&A och EU kan träda i kraft omgående.
putte sitter i en fin rävsax nu. Frågan är då bara vad han tänker göra för att klara sig ur knipan – om han över huvud taget kan det. puttes “rike” är på väg att krackelera i små delar utan ekonomi och utan förespeglingar av hur det ska lösas. De fd armén lär då antagligen ge sig på putte med anhang och ett inbördeskrig i moskovy är ett faktum.
puttes tid rinner fort ut nu.
Det kräver ju att Europa och USA faktiskt inför förödande sanktioner för Ryssland om Putin inte kommer eller om det inte förhandlas fram en vapenvila på torsdag.
Såklart, men det verkar det ju vara upplagt för. EU har ju pratat om ett nytt svidande sanktionspaket och US&A har nog en del på lut också även om de nu vill dra sig ur fredsförhandlingar med putte. putte har ju med all tydlighet visat att han aldrig är någon att lita på och det tror jag att trumpen trodde att han var så put5te hara svikit ävwen trumpens förtroende – till slut.
Trumpen har sagt att han redan befinner sig i mellan östern på torsdag så att han kan dyka upp i Turkiet utan att Putin dyker upp är inte alls otroligt. Då blir det ett möte för Trump med Zelinsky och möjligen Erdogan. Putin får stå med lång näsa.
Det vore i så fall ännu bättre. Då har verkligen putte lämnat “walk over” s a s.
😂 Darth Putin:
I can’t go to Istanbul. After the last trip we forgot to empty that brief case I shit into.
https://bsky.app/profile/darthputinkgb.bsky.social/post/3lozvw3ncms2d
🤣🤣🤣🤣
10:54 På grund av kriget saknas det nu 2.6 miloner arbetare i Ryssland inom olika nyckelsektorer för ekonomin rapporterar Kyiv Insider.
Jag tjatar vidare om att trots skattehöjningar i Ryssland den 1 januari så får de in mindre skatt nu och stålproduktionen minskar när den borde öka när en massa krigsmateriel ska tillverkas.
Även transporterna inom Ryssland minskar vilket är ett bra mått på att tillverkning och konsumtion minskar.
Det gäller bara att hålla ut så bryter Ryssland ner sig själv.
Och glöm inte säsongsarbetare från andra länder som inte vågar jobba i Ryssland.
Surtrutn
Ryssarna har gjort situationen värre för sig själva genom att göra det synnerligen svårt för centralasiatiska säsongsarbetare att få arbetstillstånd i Ryssland.
Dessutom ligger också den tämligen öppna ryska rasismen som botten för just den politiken
Ja herregud hur skall detta kunna ta slut, utan Västs mer riktade hjälp?
12:38 – Eftersom Zelenskyj kräver att prata med en jämlik, så kommer ₽utte att välja en person som ₽utte tycker är på samma nivå, troligen en sopåkare.
Med tanke på hur det ser ut där så är det tveksamt om sopåkare finns, naturen brukas väl som lokal deponi för de flesta ryzzar…
Frågan är om inte de ryska krigsförbrytarna klassas som deponi? Det innebär att vartän de befinner sig så skräpar de ner.
Jag är sopåkare, jag kan köra hela jävla ryska skiten till förbränning.
Man ska inte bråka med sopåkare 😀
Se bara på Birmingham!
Jag röstar på det förslaget-någon emot? Då har vi tagit ett demokratiskt beslut-fick tag i ett par brinnande kreml-strumpor, det kanske är ett fotplagg som borde ingå i standardtilldelningen för sopåkare?
SR-podden Gräns tar i veckans avsnitt upp den snabba utvecklingen av drönare i både Ukraina och Ryssland. Hur ska Sverige kunna förbereda sig för angrepp med sådana vapen?
Intressant om Finland, vars industri dragit igång ett strategiskt drönarprogram, som bland annat gör försök med köldtåliga drönare (som givetvis testas i Ukraina).
Även diskussion om den nödvändiga lättrörligheten i utveckling och produktion.
Som vanligt inte mycket nytt för Cornucopianer, men bra info för andra!
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2599408
12:40 – Moskvastaten kommer att skicka Lavrov och regimen i Washington kommer att greppa varenda halmstrå för att vältra över skulden för det misslyckade mötet på Zelenskyj. Trump verkar se på Zelenskyj som den debila kusinen från landet och att det minsann borde vara gott nog med Lavrov. Det kommer att heta att Zelenskyj motarbetar vapenvilan, ännu en gång.
Precis. Och det kommer inte bli nya sanktioner.
Men jag skulle bli överlycklig om jag har fel. Jag är rädd att nu kommer det förhalas in absurdum och inga nya sanktioner ”för vi vill ge han som skiter i varje chans en ny chans”
Nja, Zelenskyj har varit tydlig hela tiden att han bara förhandlar med gelikar. Det borde väl även Trump fatta?
Jo, men i Trumps ögon så borde Lavrov nog ses som jämlik. Lilla Zelenskyj från lilla Ukraina borde vara förtjusta över att få tala med en så fin och högt uppsatt herre från stora Ryssland, inte kan de väl kräva att få tala med storpotäten själv? Obs, spår av grav ironi kan finnas i den sista meningen.
Jag är rädd att du kan ha rätt. Även utan ironi i meningen som avses.
Det finns ett par delrepubliker i Ryssland som jag har sympatier för just p g a sin fattigdom, och en av dessa är den till stor del buddhistiska republiken Kalmyckien!
Det är förmodligen den delrepublik i Ryssland, i konkurrens med den också till huvuddel buddhistiska republiken Tuva har lidit de största förlusterna I form av dödade och sårade i silovikernas krig, och många från dessa republiker var tvångsmobiliserade, och inte frivilliga kontraktssoldater.
Nu , till råga på allt annat elände , förhärjas denna utfattiga region av skogs och stäppbränder, av sällan eller aldrig skadat slag.
Allt som oftast när det händer något som drabbar den federala budgeten, erkänner jag att jag känner en viss skadeglädje, men just detta fall tror jag på goda grunder att silovikregeringen struntar i att i någon märkbar utsträckning hjälpa de drabbade.
Det finns som vi vet en latent, underliggande rysk rasism, och den drabbar inte bara gästarbetare från centralasien, den drabbar federationens minoritetsfolk också
Förlåt, jag skriver ovan Kalmyckien, men menar Burjatien.
Bägge folken är faktiskt buddhistiska, och har den religionen gemensamt med republiken Tuva
Burjatien ligger dock betydligt längre österut, nära Bajkalsjön.
Den strukturella rasismen (russismen?) drabbar säkert dessa också!
Ja, Burjatien gränsar till Mongoliet
Tack Perra för att du sprider dina kunskaper om länder/regioner jag knappt vet att de finns.
Ryzarna behandlar väl alla som inte är ryzar som sämre folk? Känns också som att de bara vill använda dem som slavar.
Fy vilket hemskt land!
Vill bara tacka dig, än en gång, Perra, för att du leder oss djupare in i kunskaperna om vad som sker i de stora länderna i öster!
Jag erinrar mig nu att du tidigare nämnt Kalmuckien som den enda regionen i Europa som har buddhistisk (lamaistisk) majoritetsbefolkning: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalmuckien
(53% kalmucker, 33% ryssar enligt sidan)
Det gör ont i mig med när jag tänker på rasismen som finns inneboende i det ryska imperiebygget! Må korthuset snart rasa!
Burjatien woman
Så lite så, Anders S , Dina ord värmer dock en gammal man!
Intressant som alltid!
Ang. bränderna.
https://kyivindependent.com/massive-forest-fires-break-out-in-russias-far-east-buryatia-declares-regional-emergency/
Om T-rumpan nu säger att han ev kan vara i Turkiet på torsdag, då kan väl inte Putte avböja…. Ska zelensky och Trump sitta där med L-vrov. Borde väl vara en pungspark på T-rumpen. Tror nog Putte dyker upp om Trumpen kommer också.
Trump kommer väl bara om Putin kommer. Tycker du det verkar som att Trump har byxorna på och bestämmer i deras förhållande?
“Unga personer i ryskockuperade Mariupol i Ukraina tränas i ”bloggskolor” med koppling till ryska staten. Via dem lär de sig att producera proryskt innehåll för ukrainska medborgare, rapporterar CNN.
– Kolla vad Ryssland gör i Mariupol. De bygger, de förstör inte […] Detta är Mariupol, vår ryska stad! säger en av bloggskolans lärare i en Tiktok-video.”
https://omni.se/influencers-i-mariupol-tranas-i-ryska-bloggskolor/a/wgGqjo
Ja, Matsextrude, jag antar att vi alla kommer ihåg viceminister Timur Ivanov, en av Shoigus ställföreträdare, som var en tid ” överste byggmästare ” I Mariupol och möjligen var den huvudsakliga orsaken till varför Shoigu ” befordrates” till säkerhetsrådet från att ha varit försvarsminister.
Ivanov offrade och fängslades som resultat av en film som finns på Youtube, gjord av Team Navalny.
Hundratals miljoner har försnillats när det gäller den ryska ” återuppbyggnaden” av Mariupol
Jo, det är nog så.
Har inte kvar länken, men bland de nya “fina” bostadshuset var det någon som filmat hur källare översvämmades på grund av läckor, och ingen brydde sig om att reparera. Husen var uppenbarligen bara tänkta som Potemkinkulisser.
Putin-kulisser!?
De trampar runt i putleran bakom putlerkulisserna…
Tror vi på det här? Tycker det låter mycket?
”Russia is recruiting 50-60 thousand volunteers into the army every month, Putin said.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lp2joeajak24
Det har funnits rapporter om att folk skriver upp sig på kontrakt i högre omfattning nu när det börjar se ut som att kriget kan komma att stanna av. Man ser möjligheten att tjäna en slant utan att behöva riskera livet helt enkelt.
Om det betyder 30, 40 eller 60 tusen i månaden? Vem vet.
“volunteers”, skulle jag skriva det.
antalet. Jag gissar nog på 40k, men utesluter inte att det är mer, för trots allt så ökar ju antalet i kriget
Witkoff och Kellog till Istanbul istället för Trump?
https://kyivindependent.com/us-envoys-witkoff-kellogg-to-travel-to-istanbul-for-potential-russia-ukraine-peace-talks-reuters-reports/
Putin kan nog känna viss press att själv närvara, måste nog själv inse att undanflykterna låter rätt ansträngda. Trump kan erbjuda sig att komma till mötet, men Putin tackar nej pga av ”teater” eller hur Kreml uttryckte det?
Om man utgår från att Putin vill undvika mötet (eftersom Ryssland tidigare förklarat Zelensky som illegitim), vem kan han då skicka för att få Zelensky att tacka nej och då ge skulden åt Ukraina för det uteblivna mötet? En tjänsteman eller ”förhandlarare” från Kreml kan omöjligt vara tillräckligt hög nivå för att möta Zelensky (och ev Trump), men kanske Lavrov?
Surtrutn hade bra kommentarer ovan angående detta.
Mycket klokt sagt!
+1
Jag måste bara säga att Surtrutn gjort ca 10 kommentarer idag, och alla är klockrena till 100 %
👍👍
Instämmer!
👍🏻
+1
Oj!
Tack!
Varsågod, det var välförtjänt 👍
Bra kommentar förtjänar beröm 👍keep it up Suris
Zelensky:
“I am grateful to the Nordic-Baltic Eight countries for their principled joint statement urging Russia to commit to a full, unconditional, and immediate 30-day ceasefire.
I also value NB8 support for my readiness to meet personally with Putin in Türkiye. We are ready for such direct diplomacy to put an end to killings and advance real peace. And this must certainly be discussed with the person who makes decisions in Russia.
Ukraine remains committed to pursuing every genuine opportunity for peace.
Thank you, 🇩🇰🇪🇪🇫🇮🇮🇸🇱🇻🇱🇹🇳🇴🇸🇪, for standing shoulder to shoulder with Ukraine.”
https://x.com/ZelenskyyUa/status/1922283426817728790?t=5qL_EBtuuWFiULoH13vpnw&s=19
🇨🇳🇺🇦 There were signals from China and other states that on May 8-10, there would be security in the region, where many leaders, including China, will be present. There were no attacks on their parade, — Zelensky.
We also received a signal from China that they support a 30-day ceasefire
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp2lznm7oc2o
Ja….Kina kan , om de så vill, stoppa kriget mer eller mindre omgående, men det är åtminstone tills nu, inte vad de vill
Jag tror Kina vill se Ryssland försvagas tills de utan motstånd kan köpa eller invadera stora delar av Sibirien.
De har redan preppat för det enligt Paul Warburg: https://youtu.be/jOnBf4xxkKw?si=ju_-RWF8VpjcXbRG
Jag har under två år (kanske lite längre) spekulerat i att Kina kommer att köpa sig fram i Ryssland efter putinregimens kollaps. (Stora krig är mycket väntan, kan de packa ihop sig snart? Måste varenda rysk tillgång förintas innan Putin med flera ger upp? )
🇺🇸🇷🇺 How Trump could “tighten the screws” on Russian arms production, — The Telegraph
A case in point is tantalum, a rare metal essential for the production of high-tech weapons, which comes to Russia from the Democratic Republic of Congo, Brazil and China. Sanctions have restricted these supplies.
https://bsky.app/profile/savchenkoua.bsky.social/post/3lp2e3ref4c2n
The shortage of tantalum is one of the factors reducing Russian arms production. The Russians have tried to buy more processed tantalum from China, but the quality has been poor.
To fill the gap, Russian industry could buy more “dual-use” tantalum components.
😔 The death rate in Ukraine almost tripled (!) the birth rate in 2024…
graf
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp2cxbqcps2n
🎮 Former gamers from the 🇺🇸US, 🇬🇧UK, 🇨🇦Canada and 🇫🇷France are now top FPV operators hitting targets in Russia, – NYP
🇺🇦 Ukraine’s military calls them the best pilots and future of drone warfare.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp2cgvgh4k2n
Nu undersöker Säpo den snabbt avpoletterade säkerhetsrådgivarens potentiella kopplingar till den person greps häromdagen anklagad för spioneri. Om det finns någon eld under den här röken kan vi nog räkna med att Grindr-fotona bara var ett smidigt, ehuru föga trovärdigt, svepskäl.
Den internettrafik som använts för att skicka epost från Proton övervakas av Svenska myndigheter. Om mottagaren inte har Protonkonto skickas meddelandet i klartext precis som all annan epost. Det går dock skicka krypterat epost som mottagaren kan öppna via en länk som öppnas i en webbläsare. Lösenordet till länkens innehåll måste dock förmedlas separat. Det är således möjligt att Svenska myndigheter snappat upp avsändaren om den skickat lösenordet separat via lämplig kanal som inte är lika säker.
Detta kontrasterar dock vad statsministern sa enligt en Expressen-artikel. Där hävdas det med emfas att undanhållandet av aktiviteten på Grindr är hela skälet till den snabba avpolletteringen. (källa: https://www.expressen.se/nyheter/sverige/uppgifter-spionmisstankt-diplomat-kopplas-till-thybergs-avgang/)
Beskrivning av hur ovan metod går till. https://proton.me/blog/what-is-end-to-end-encryption
“Enligt SVT:s uppgifter finns en koppling mellan omständigheterna kring de intima bilder som skickats in till Regeringskansliet och utredningen om misstänkt spioneri som riktats mot den nu anhållna diplomaten.
Brottsrubriceringen kräver att misstankarna rör ett brott kopplat till främmande makt och som kan innebära men för Sveriges säkerhet.
Thyberg själv är dock inte misstänkt för brott.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sapo-utreder-om-frammande-makt-ligger-bakom-tobias-thybergs-avgang
Övar apelsinführern? Tror han Putin kommer till Istanbulmötet och erbjuder en kopp?
🇺🇸☕️🚫 Trump doesn’t drink the local coffee offered to him during his visit to Saudi Arabia: spiced Arabic coffee is a staple of Saudi hospitality.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp26myceac2n
Arabiskt kaffe (och även I-skt) är ofta kryddat med kardemumma. Man häller kaffet i koppen och därefter hett vatten. Efter en stund har kaffet sedimenterat ner i botten och kan drickas (med försiktighet)
De gånger jag bjudits har jag druckit men avstått påtår…
du glömde sockret.
Mandarin Mugabe dricker väl inte kaffe överhuvudtaget, utan bara Diet Coke eller nåt sånt?
Rysk bodycam på Vatnik som går över en bro som får Ukrainsk frihet demokrati kastad på sig. Effektfulla explosioner uppstår och han tvingas fimpa ciggen han håller i handen när han slungas iväg av tryckvågen.
Oklart källäge dock där vissa påstår att det är nyligt från Kursk, andra att det är en gammal film. Nån kanske kan bekräfta eller dementera något? Fräck film iaf där ryssar får bonk!
https://x.com/kvistp/status/1922041815084974514?s=46
Många större kommentatorer har den, så den kan vara riktig,
För den som hellre vill ha bluesky så finns denna länk
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3loyw2w573k2j
Man hör hur den kommer in någon/några sekunder innan, men ingen verkar reagera nämvärt.
De står ju ändå på en bro som borde vara inmätt för artilleri eller övervakad.
🤡Ukraine must recognize Crimea and even the not fully occupied regions as Russian, – Deputy Foreign Minister of the Russian Federation Ryabkov
“Realities on the ground, including the entry of new regions into Russia, must be recognized.”
https://bsky.app/profile/militarynewsua.bsky.social/post/3lp2lx2aaoc24
Ser det som ett tecken på att ohyran i Kräklm visar allt större desperation, vi har bestämt att vi ska de landområden vi röstat för. *Snyft* *snyft* ingen tycker om oss *snyft* 🇺🇦 vill inte bli utrotade *snyft*. Börjar bli ont om näsdukar i Kräklm efter senaste dagarnas gnällande, tror jag.
Glädjer mig oerhört mycket åt att Zelenskji trollat upp Putler så det sjunger om det gällande mötet i Istanbul.
Det är dock ett högt spel av Zelenskyj. Men korrekt och mästerligt utfört
Kan vi inte nu bara imse fakta och tillämpa folkrätten 100%.
Det får räcka med Ryska mördandet och våldtagandet nu.
Instämmer till fullo! Damma av ryggradarna och står upp för 🇺🇦
Använde han verkligen ordet ”ockuperade”, vilket ju är precis vad de är. Moskoviterna vill väl hävda ”annekterade” eller t.o.m. ”befriade”.
Förutsättningslösa samtal ?
Risken nu, med alla som kommer från usa och rysliga landet (dock ej putin eller trmpf) är att det blir samtal som inte är på ukrainas villkor. Hoppas att frågan om ceasefire diskuteras först och om den inte accepteras att Ukraina kan gå därifrån.
Punishment for “500th” among Russian troops remains brutal. In the 15th MRB, deserters are buried up to their necks in a “tight pit.” In the 9th MRB, they’re locked in metal barrels without food or water for days, often leading to death. If they die, they’re declared missing in action.
film. Översatt. Varning!!!
Jag vill varna för denna! Många kan tycka att detta är mycket obehagligt, fundera innan du tittar.
Men det är så här ryska armén och moskvastaten fungerar, så på så sätt är filmen viktig.
Något att se för alla som vill ha fred före frihet med ryssen
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lp2oyxgcg226
Ajdå, nr 2 🤷♂️
Gazprom CEO Sounds Alarm on Looming Russian Energy Crisis
Gazprom Neft CEO Alexander Dyukov has confirmed what energy analysts have long suspected: Russia is running out of cheap oil. The country is being forced to tap into so-called “hard-to-recover” reserves—deep, complex, and geologically intractable deposits that require expensive extraction methods, advanced technology, and massive government support
Artikel
https://kyivinsider.com/gazprom-ceo-sounds-alarm-russian-energy-crisis/
Detta var ljuv musik!👏
Svårt att få fram. Lägg sedan till ”ont om västerländsk utrustning” så kommer det bli ännu svårare att få fram.
Samt, som Peter Zeihan[1] har påstått i en himla massa YouTube-videor, västerländska experter. Han säger, för att kort sammanfatta, att redan Sovjetunionens oljeutvinning var uppbyggd med expertis huvudsakligen från Väst, och de utbildade visserligen en del sovjetiska geo-ingenjörer etc… Men de allra flesta av dem är panschisar nu, och resten väldigt nära, och det blev aldrig någon vidare återväxt.
___
[1]: https://www.youtube.com/@ZeihanonGeopolitics/videos
Fantastiska nyheter!
Marginalerna krymper rejält:
– Dyrare att utvinna
– Lägre priser
Samtidigt är det intressant att det slutna Ryzzlands stora företag går ut med sådan information, officiellt.
Måhända är det ett sätt för de försvagade oligarkerna att få sin stämma hörd. Något för PerraG att kommentera?
@16:44
Det var det vi hade ‘ÖBs klubba’ till! Första flygeskadern.
Lades ned 1995…
Då var det F6 Karlsborg som var Eskader 1.
F6, F7 och F15 ingick i E1.
Aha, tack. Då har jag lärt mig något nytt idag också.
Precis! Attackflottiljerna!
Och västgötaslätten gick under beteckningen
Attackschlätta
i Flygvapnet.
Jag ser inga som helst problem med att låta rysk trupp beträda svensk mark, under förutsättning att vi dessförinnan lämnat Ottawaavtalet och har minerat landstigningszonen. Alternativt att några tusen svenskproducerade drönare välkomnar ryssarna. Alternativt att BK39 välkomnar dem. Alternativt att Archer ger en välkomssalut. Eller att lokalt HV ligger i förberedda eldställningar med moderna vapen.
Men jag håller med bloggaren om att ryssens handlingsfrihet på svensk mark skall begränsas till att trampa på minan eller träffas av en drönare.
Strategin skall vara som L.W. ofta skriver:
Ryska soldater skall aldrig tillåtas sätta sin fot i Sverige, utan måste sänkas till Östersjöns botten innan dess.
PUNKT SLUT
Javisst är det så att strategin skall vara så,men man måste ALLTID ha en plan B, C och ZZ ifall nu strategin inte fungerar. Varför vill alla soldater ha en stridssele med 15-20 magasin?
Läste fel där först: “Varför vill alla soldater ha en stridssele med F-15 i magasinet?”
Jo tack! 😁
Undra hur en luftlandsättning av större mängd trupp i fallskärm skulle funka idag med drönarvapnet till hands…
När gjordes förresten en sådan senast, har de skett efter WWII?
Denna gick ju inge vidare (för moskoviterna): https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Antonov_Airport
Jag vet en gång på -80-talet jag såg en luftlandsättning a la Arnhem (övning av svenska FJS som agerade VDV). Det var en mäktig syn.
Men jag föreställer mig att numera vill man nog hellre ha mer koncentrerade avlastningar (typ helikoptrar) när det gäller landsättningar av stora styrkor. Det blir för utspritt att hoppa en och en (misstänker jag).
Såklart används fallskärmar för landsättning av mindre trupper (operation Silvertärna, nån 😀
Nån med mer kunskap på aktuell FJS-teknik och taktik får gärna rätta mig om jag har fel i mina killgissningar!
Landsätta med helikopter ala Antonov Airport lär inte heller att göra igen med tanke på drönarvapnet. Då hade Ukraina endas tillgång till någon enstaka manpad. Tänk om de hade haft 10 granaförsedda FPV drönare. De hade i princip varit 10 störtande helikoptrar.
Intressant tanke! Stämmer ju att koncentrerad landning med helikopter utgör ett fett mål. Men man lär knappast landa där man misstänker att fi har drönare eller MANPADS.
Men hotet mot helikoptrar har nog ändrats. Kanske Arnhem style blir en vogue igen?
Senast var väl på Hostomel, och det gick inte så bra.
https://x.com/MartinFussen/status/1922255148396515526/photo/1
https://x.com/MartinFussen/status/1922255148396515526/photo/1
Putte kommer skicka någon annan på torsdag. Zelensky kommer inte träffa denne. Putte kommer försöka vända till att han inte förhandlar med en icke-legitim president.
Såklart är Zelensky 100% legitim, men sånt bryr ju sig inte diktatorer om.
Enda vägen ut jag ser för Putte. Då blir diskussionen: “Z diskuterar bara med P” mot “P diskuterar inte med Z”.
Oklart vad Trumpen gör i detta scenario.
Enda rätta är såklart stenhårda sanktioner mot RU. Men jag är långtifrån säker att det blir så. Snarare är jag tveksam till det.
Så tyvärr tror jag det utdragna spelet om vapenvila kommer fortsätta. Tror bara det är ett spel för Putte. Han vill varken ha vapenvila eller fred. Absolut inte fred. Bara om han får allt han vill ha. Vilket han ju inte kommer få.
Ett krossat RU är enda utvägen jag ser.
Om mötet leder till att samtal ska fortsätta men ingen vapenvila, då måste alla sanktioner effektueras. Frågan är om trmpf vill det ?
Putin pratar om en “soft landing” för ekonomin. Samtidigt beskriver ekonomer vid CSIS det som ett fall av “military Keynesianism” – när staten pumpar in pengar i krigsproduktion och subventioner för att hålla hjulen snurrande… Jag tänker på en mikrovågsugn utan avstängningsknapp.
Rysslands ekonomi växer, ja. Lönerna ökar, investeringarna rusar, arbetslösheten är rekordlåg. Men allt drivs av staten, kriget och rädsla för kapitalflykt. Det är inte en ekonomi i balans, det är ett system som tvingar sig själv att se livskraftigt ut – med krigsindustrin som pacemaker.
Men när hjärtat slår för fort, för länge, säger kroppen till slut ifrån.
Centralbanken håller räntan på 21 % och hoppas på ett mirakel. Putin säger att inflationen ska bromsas “utan att frysa ekonomin”. Men vad händer när verkligheten inte lyder retoriken?
Profetian? En överhettad ekonomi krackelerar inte när man väntar sig det, utan när den fortfarande ser stark ut på ytan. Det blir inte en mjuk landning. Det blir en motor som brinner upp innan den ens börjat landa.
Frågan är inte om det går åt skogen, utan vad som får äran att bli tändstickan.
En annan väg ut för Putler är att deklarera krig. Då slutar vanlig ekonomi gälla och alla får jobba som slavar tills det blir “fred” igen. Han kan då åberopa sitt avtal med Mustaschen i Vitryssland och därmed få en extra armé att jobba med.
Gör han detta snabbt så hinner vi i EU inte bli klara med upprustningen utan blir tagna med brallerna på halv stång…
Historiskt har krigsförklaringar under ekonomiska kriser använts för att stimulera ekonomin, men detta har nästan alltid medfört långsiktiga negativa konsekvenser. Under andra världskriget försökte både Nazityskland och Sovjetunionen använda krigsproduktionen för att hålla ekonomin vid liv, men det ledde till kollaps. Putin skulle kunna utnyttja den nuvarande internationella isoleringen för att deklarera krig, men detta skulle snabbt tömma Rysslands resurser. När det gäller EU är det tveksamt om han verkligen kan överraska oss. Europa har rustat upp länge och har militärt samarbete och resurser på plats. Putin underskattar sannolikt Europas förberedelser och beslutsamhet.
Hoppas du har rätt och att han väljer vägen mot kollaps. Problemet är om han lyckas dra in Vitryssland i kriget.
Jag tror inte så särdeles många belaruser har lust att pröva på att bli foder åt köttkvarnen i Ukraina, så vi ska nog inte överdriva den risken.
Denna har några år på nacken, men ECFR håller med mig: https://ecfr.eu/article/putins-last-ally-why-the-belarusian-army-cannot-help-russia-in-ukraine/
Det är en sak att locka/tvinga stackars burjatier att bli kvarnmat, och något helt annat att locka/tvinga belaruser. Jag föreställer mig att inte speciellt många medelklassmän från Piter eller Moskva heller är soldater (förutsatt att de har försett rätt person med nödvändig tillståndspapper, dvs. rubel…)
Vad kan gå åt skogen: Matbrist p g a dålig skörd p g a brist på reservdelar till maskinerna och brist på arbetskraft i jordbruket. Skyhöga matpriser. Hyperinflation. Hungerkravaller. Inrikestrupper i aktion mot kravallerna.
Utmärkt kommentar. Den enda chansen Putin har till en s k “soft landing” är rent krasst att vinna kriget. Det är det enda sättet för honom, och den ryska ekonomin, att ta sig ur det här nu. Alla andra sätt innebär en katastrofal krasch för landet och ledaren.
“Varför avslutar de inte bara kriget?” undrar vissa – för att det är det enda som kan hålla liv i landet just nu.
Putins egna elitsoldater skickas nu till köttkvarnen i Ukraina i hopp om ett genombrott. Undrar hur många av dessa det finns?
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/putins-krisdrag-presidentgardet-skickas-till-fronten/
Wikipedia säger att set var ca 2500 2007, men med tanke på hur rädd ₽utte är om sitt liv så har det nog varit bra många fler de senaste åren.
Bra om dom tar slut också.
Att patrullera i ₽uttes bunkrar och mota bort vilsekomna bärplockare utanför ₽uttes datjor ger nog en väldigt svag förmåga att klara av det första drönarkriget.
Ja all denna propaganda! Inte första gången ryssarna tutar i folk att nu minsann skickar de riktiga eliten, stora och muskulösa är de säkert oxå 🤣 Har hänt många ggr tidigare, ta tex Getälskarna. Gick rätt bra för dom i Ukraina ellerhur?
Enklaste ursäkten för Putin att inte dyka upp i Turkiet på torsdag är att hävda att han blivit sjuk och att samtalen behöver flyttas till okänt datum. Vilket veka Europa och USA kommer att köpa och sanktionerna därmed utebli.
Som när han lämnade G20-mötet i Brisbane 2014 tidigt och hävdade att han behövde vila efter lång resa – en smart manöver för att slippa kritik om Ukraina. Eller som när han under sina resor till Kina framställt sig som ‘utmattad’ för att undvika svåra diskussioner. En klassisk strategi för att styra agendan och undvika press från västvärlden.
Räknas sjuk i huvudet ?
När beslut inte baseras på något som ens liknar logik eller empati, utan bara på egen jävla illvilja, handlar det inte om strategi – det handlar om att vara en galen.. så ja. Ditt resonemang verkar stämma.
Vid sjukdom bör alla fria tidningar sätta krigsrubriker i svart med frågan om ₽utte är döende.
Tyvärr — som Betteridge’s law of headlines – Wikipedia säger: “Any headline that ends in a question mark can be answered by the word no.”
Så kanske bättre om de frågar “Kommer han att överleva?” 😁
Nu när det har varit en massa firande av kapitulationen av de tyska Nazisterna som innebar slutet på andra världskriget i Europa vill jag dela en reflektion kring samtal med Ryssland för att avsluta det nuvarande kriget i Europa. Jag är säker på att Ukraina inte har resurserna som krävs för att genomföra en motsvarighet till D-dagen. Jag uppfattar det negativa narrativ som finns om att Ukraina inte kan återta sitt territorium kopplat till just denna bild. USA säger att man måste förhandla och ge eftergifter till Ryssland kopplat till att Ukrainas D-dag aldrig kommer och då är allting som är billigare än det enorma pris som d-dagen och den efterföljande kampanjen kostade att betrakta som en förhandlingsvinst. Det här är ett tankesätt som jag vill motsätta mig här.
Medan väst var ockuperat eller stirrade på Atlantvallen så var fronten i öst väldigt annorlunda. Där var det en mer långdragen dränering av resurser som på bara något enstaka år (den fronten öppnades ju inte upp förrän halvvägs in i 1941) slog ut den Tyska krigförande förmåga i en omfattning som inte fanns någon annanstans. Det är den fronten som vi behöver hålla i huvudet när vi ska dra paralleller till andra världskriget. Men ännu bättre är det om vi lär oss att titta på motståndarna i krig som väst (framförallt USA) har utkämpat. Timothy Snyder är en av de riktiga experterna på Ukraina. Han förstår att Ukraina inte kommer att falla, oavsett hur länge de tvingas backa meter för meter. Alla experter och så kallade experter på Ryssland å andra sidan pratar om hur Ryssland hanterar konflikten just nu och kanske hur det ser ut något enstaka år framåt. Det är därför väldigt intressant att titta på hur en angripare på främmande territorium med uppfattat övertag inte har uthålligheten som krävs för att kunna stanna kvar. Exempel är i princip alla fall där USA varit involverad mer eller mindre själva de senaste 100 åren. Om vi istället tittar på Vietnamn som exempel där USA är Ryssland så blir det förmodligen en rimligare jämförelse. Självklart finns det massor av skillnader, men jag hävdar att skillnaderna huvudsakligen är till en nackdel för Ryssland.
Jag menar alltså att Ukraina inte behöver överväldiga Ryssland för att vinna. Det krävs inte att det tar slut på Ryssar som kan strida för att Ukraina ska kunna återta sitt territorium. Det som krävs är att Rysslands förmåga att fortsätta driva konflikten bryts ner, inte övermanna hela det Ryska krigsmaskineriet som det ser ut idag. Med den bilden så blir det möjligt att uppnå en vinst på riktigt om man är villig att hålla ut till vinst istället för hålla ut tills Ryssarna är villiga att stanna. Därför blir jag bekymrad när jag ser rapporter om nuläget på allt möjligt Ryssland, istället för trender. Här följer några områden med trenddata som jag ser som viktigt för oss att lyfta.
Ekonomi
Ukraina är väldigt beroende av ekonomiskt stöd från utomstående. Även om vilja över lag att skicka pengar till Ukraina tycks ha gått ner ganska ordentligt så finns det en hel del utrymme kvar som inte är villkorslösa gåvor.
Ryssland å andra sidan har slut på pengar och en ekonomi som nu tycks vara i det närmsta omöjlig att fejka. Höjda skattesatser och lägre skatteintäkter, inlåningen täcker inte ens kostnaderna för befintliga lån och bankerna tycks närma sig vägs ände i vad de kan nyttjas för. Många andra faktorer här men de nämnda täcker nog in mycket av det som kan påverka kassaflödet för staten i närtid. Det betyder inte att allt är kört för Ryssland, det finns alltid högre nivåer att skruva upp tryckpressarna till. Det som har varit det stora problemet för regimen i Kreml är att försöka upprätthålla en känsla av normalitet. Det kommer nog inte att gälla så länge till och då tror jag att det finns en hel del mer som Ryssland kan göra för att hålla valda delar av maskineriet igång. Viktigt att notera här är att en stor kostnad är manskapet till krigsapparaten och det blir allt lättare att täcka ju sämre allting annat är. Finns ganska mycket civila aktiviteter som man kan spara på som skapar arbetslösa som gärna tar ett jobb som drönarmontör. Inflation är bara ett problem för de som inte får motsvarande löneökningar. Om inflation drivs av löner i krigsapparaten så kommer krigsapparaten inte att ha samma problem som övriga samhället och allting som är lyx (det är väl ingen som behöver en ny cykel, bok, lägenhet eller bulle?). Allting sånt här driver dock slutet allt närmare och just nu är min känsla att den rörelse går ganska fort.
För att koppla ihop dessa båda länders situationer så är min bild i mycket att Ukraina har det mesta av de åtgärder som Ryssland redan infört kvar som outnyttjade verktyg i sin verktygslåda. Ryssland ligger alltså (mycket) längre fram i racet mot slutet. 2025 är redan löst för Ukraina och Ryssland kan hantera innevarande år. 2026 kommer att ställa väldigt höga krav på riktigt aggressiva åtgärder inom Ryssland medan Ukraina förmodligen kommer att kunna klara sig på liknande sätt som nu. Det kan dock vara så att 2026 blir sista året när stöd utifrån räcker för att hantera budgeten. Om Ukraina behöver börja bli kreativa 2027 så är det ändå 5 år efter Ryssland.
Manskap
Det här är nog det största mörkret för mig. Ryssland genomför massa aktiviteter som vi skrattar åt för att få tag på folk. Men det tycks lösa deras behov. Ryssland har kontinuerligt fått ökade förluster och det finns inget som tyder på att det tar slut på folk. Samtidigt har jag än mindre koll på läget i Ukraina men av det jag ser så finns det gott om folk att plocka ifrån om behovet uppstår och det stora jobbet som Ukraina behöver göra är effektiviseringsarbete (som sker men kanske inte i den takt och omfattning som de lyckas med inom teknikutvecklingen).
Trots det mörker som jag nämnt så är jag dock av den bestämda uppfattningen att den övergripande trenden inom manskap gynnar Ukraina. Teknikutvecklingen gynnar inte köttvågorna. Ukrainas sommaroffensiv fungerade inte alls av flera anledningar, men dåvarande ÖB publicerade sina tankar kring varför och identifierade då att teknikläget gjorde det svårt att trycka fram trupp i det övervakade läget som råder vid fronten. Sätt in i det sammanhanget att Ryssland går ifrån bepansrade anfall till motorcykelanfall. Dessutom har nu Ukraina en drönarproduktion som är magnituder större. En momentanbild av trenden inom manskap just nu får mig att tro att Ryssland kommer att behöva allt mer manskap som ska försöka möta ett alltjämt växande hot från drönare. Det här kan inte extrapoleras i oändlighet på grund av medel och motmedelscykeln. Förr eller senare lönar det sig att montera upp heltäckande lasernät eller liknande. Jag tror dock att manskapsfrågan kommer att bli ordentligt problematisk för Ryssland innan Ukraina kommer att behöva inkludera 18-åringar i mobiliseringen. Mörkret gör att det blir i det närmsta omöjligt för mig att sätta en tidsram på när det här kommer att bli avgörande. Om Ryssland skalar tillbaka sina anfall och fokuserar på att hålla linjen så tror jag inte att manskap kommer att bli ett problem. Om förlusttrenden fortsätter som den sett ut hittills i kriget så kommer man senast 2026 att se mer förluster per månad än vad man kan ersätta utan att nyttja mobilisering.
Teknikutveckling
Här är det enormt viktigt att konstatera att det finns en tendens på denna sida till glädjeanalys eftersom vi vill gärna fokusera på Ryska misslyckanden och Ukrainska framgångar. Ryssland producerar massor av grejer som säger bom och har enorma mängder drönare som används till allt möjligt. Jag har själv ovan skrivit lite nedsättande om motorcykelanfall, men det är ändå väldigt mycket hårdvara som Ryssland lyckas plocka fram till sina trupper. Det var väl också en kompetent Rysk drönarenhet som till slut slängde ut Ukraina ur det mesta av Kursk.
Med det sagt så har Ukraina gått från att producera i praktiken noll drönare till miljontals. Det finns nu många helt nya vapensystem som Ukraina först nu på senare tid har börjat använda. Ryssland tycks inte på samma sätt kunna innovera utan nyttjar det som finns och skalar upp det. Ja, förbättringar sker, men inget tyder på att det är nära vad Ukraina åstadkommer.
Jag vill dock lyfta något annat som det enskilt viktigaste inom temat teknik. Det handlar om hur tekniken faktiskt nyttjas. Ukraina slår mot strategiska mål och kan skapa taktiska framgångar genom väl nyttjade nya tekniker. Samtidigt använder Ryssland sina ökade antal flygande objekt som säger bom till bostadsområden. Ja, det är inte bara bostadsområden som utsätts, men jag hävdar att teknikutnyttjandet är bättre hos Ukraina. Jag ser fram emot när autonoma båtar som kan skjuta ner spetsflyg används som eskort i konvojer som slår mot Kertjbron. Jag vill också se ett slut på oljeraffinering på Ryskt territorium. Ukraina har först nu de verktyg som möjliggör denna typ av strategiska effekter.
Framtid
Jag har kanske slagit rekord i lång tråd men jag vill så gärna se ett slut på påtryckningar om vapenvila. Om Ukraina vill ha vapenvila så ska vi givetvis stötta det, men fram tills det kommer ifrån dom så ska allt vårt fokus handla om att stötta till en vinst. Den vinsten kommer inte 2025. Men om raffinaderier och Kertjbron kan slås ut under 2025 så kommer 2026 vara året då Rysk förmåga att bedriva krig försvagas tillräckligt för att Ukraina ska kunna klippa landbryggan till Krym. Ukraina kommer också (så länge finansiering tillhandahålls) att kunna producera tillräckligt mycket drönare i landet att de Ryska förlusterna överstiger rekryteringsförmågan. Jag vill härmed inte garantera vinst 2026. Jag tror att det mycket väl kan komma. Når man Azovsjön och kan hålla så kommer Ryssland att känna av en ordentlig moralförlust, och rejält mycket bättre strategiskt läge för Ukraina när Krym kort därefter återtas. Om två år kommer Ryssland att genuint lyssna på Ukrainas krav för fred. Istället vill folk att det ska komma en paus så fort som möjligt i förhoppningen att Ryssland kommer att vända 180 grader och plötsligt sluta att militarisera sina skolor i en ekonomi som inte håller för att återgå till en civil variant.
Jag är minst tio år ifrån att kunna åka ner och stå i grop i Ukraina utifrån min livssituation. Det gör givetvis att det bär emot att prata om en fortsatt konflikt när det är Ukraina som tar kostnaden. Jag har dock pratat med tillräckligt många Ukrainare för att känna mig trygg i att jag sitter på en Ukrainsk bild och vad jag skriver här handlar om att stötta Ukraina i deras situation för att skapa ett Ukraina med en framtid. En framtid som jag är väldigt sugen på att dela genom att en dag flytta dit, åtminstone tillfälligt. Så hur gör vi nu för att säkerställa att det inte tar stopp så fort Putin får en bild av att det mesta möjliga är uppnått, utan istället att stoppet kommer när det gynnar Ukraina?
Tack för en gul vägg. Väl skrivet och intressant att läsa!
Tack Moralisten!
Mycket välskrivet!
Mycket intressant!
En viktig sak för Ukraina är väl att ta väl hand om sin personal och inte förbruka den som ryzzarna gör. Då hålls behovet av nyrekrytering ner.
Att inte förbruka sina soldater fungerar tyvärr inte så bra när ryz bombar samhälle efter samhälle till krater och grus med bla kraftfulla glidbomber.
Håller med. Väl skrivet. Dock ser jag som ett oerhört problem att Ukraina inte bara strider mot orcher utan får så mycket militär material från nk och Iran. Och hjälp från china. Så pinsamt att inte världssamfundet kan reagera kraftfullt mot detta. Att Ukraina även har dessa satans länder som fiender är tragiskt och får det i viss aspekter att likna ett världskrig då flera världsdelar berörs fast utan faktiska krigshandlingar.
Bra genomtänkt och skrivet. Jag vill slänga in en brasklapp.
Du lägger stor vikt vid drönarkriget. Och det har ju ändrat förutsättningarna totalt.
Jag tycker att vi börjar se fler seriösa motmedel mot drönare. T.ex nästan hagelammo till 5,56 kaliber. Det ger ett heltäckande visst skydd. Jag såg något miniluftvärn. Minns inte exakt men tror det var svenskt. Det såg ut som att missilerna inte var mycket större än en penna. Är det billigt kan det vara heltäckande drönarskydd ihop med en detektor som informerar systemen var det finns en drönare. Det var 2 exempel. Tänk all utveckling som sker som vi inte vet om.
Jag tror drönarna blir nästan obetydliga för annat än spaning ganska snart (innom ett år).
Möjligtvis att autonoma drönarsvärmar som överbelastar alla skyddssystem kan tala emot mig om det börjar användas snart.
Markdrönare är jag förvånad att det inte används mer. Med det borde man kunna inta och hålla possitioner.
“hagel” ammo i 7,62 till KSP borde vara bra mot drönare.
Kreuger100 kanske du tänkte på, SvampBob?
https://www.nordicairdefence.com/
Intressant tanke med ksp, men blir jobbigt att byta band. Sen får man hoppas gasen räcker för omladdning… Man antar ju att utprovning pågår…
Inte ens det mycket mäktigare sovjetunionen lyckades besegra Afghanistan. Då snackar vi getherdar även om de fick mycket vapen från USA/CIA. Ukraina är en helt annan liga, och ryZ är inte lika mäktiga som sovjetunionen.
Inrikesvalutan, rubbeln i ryslands fall, är smörjmedlet som får en ekonomi att fungera. Om krigsindustrins löner höjs genom tryckning av nya pengar och arbetskraften flyttar dit, kommer alla andra att få sänkt levnadsstandard på grund av att övriga varor (mat t ex) produceras i för liten omfattning och blir för dyra. Inflation, alltså, och får den fäste ordentligt blir det hyperinflation (mer än 50 % per månad) och allt blir ostyrbart. Folk kommer att svälta och det blir oroligheter. En hungrig folkhop går inte att stoppa på annat sätt än att skjuta den. Inbördeskrig, alltså. Och inrikestrupperna har väl skickats som kanonmat (drönarmat) i Ukraina. Rysk förlust av interna skäl.
Man häller rubble (grus) i maskineriet, alltså.
Min prognos för tillfället. Jag tar dock inte ansvar för dess riktighet eller för konsekvenserna för de ryssar som drabbas om den är riktig.
Extremt läsvärd text. Långa texter som inte är av ordbajsarsorten gillas här.
Det jag ser som största faran är att omvärlden glömmer bort kriget.
Genomtänkt och läsvärt, tack för texten!
Jag håller inte med helt om återtagandet av Kursk då det finns sådant som tyder på att bristande stöd från USA spelat stor roll men då det inte är din poäng över huvud taget motiverar jag det inte mer.
Så sammanfattningsvis mycket bra reflekterande text och väl uttryckt!
Mycket bra text, Moralist! Lång text MEN koncist och motiverade synpunkter. Det gillar vi! Jag hoppas verkligen dina analyser kommer ”slå in”. 🙏🏼
Tack! Så sant, mycket bra!
Håller med om det mesta. Äntligen börjar sifforna lysa röda inom i stort sett alla områden i rysk ekonomi. Tyvärr verkar riksbanken ha gett klartecken till Putin att det går att fortsätta även 2025 trots det svaga oljepriset. Även om det blir ett enormt underskott i budgeten tror de sig kunna klara av detta genom internupplåning och de sista likvida medlen i oljefonden. 2026 ser mycket besvärligare ut och då tror jag Putin kommer att nöja sig med hur frontlinjen ser ut och försöka reda ut ekonomin innan det blir nya militära eskapader. I år kommer således kriget fortsätta på samma sätt med massiva bombningar av Ukraina och små framryckningar. För Europa hade det varit mycket bättre om Ukraina fått större stöd och mer frihet kring hur de bedriver kriget. Tyvärr har USA och vissa länder bromsat i rädsla för eskalering, ryskt sönderfall och hur den egna ekonomin ska påverkas. Hade Ukraina fått långdistansmissiler och tillåtelse att bomba infrastruktur hade detta krig varit över på några månader. Ryssland är helt beroende av oljeinkomster och transporter för att fungera. Brakar det ihop kapsejsar hela skutan.
Ett litet instick om USA och Vietnam: USA bakband sin armé genom politiska beslut. Fienden fick även veta kommande operationer innan USAS trupper fick infon genom läckor.
De böcker jag läst beskriver det som otroligt frustrerande för flygaren eller soldaten på marken och den största orsaken till att de förlorade. Ryzzland bakbinder sig inte i detta krig utan går nästan All In (utom kärnvapen). Hade USA låtit sin militär köra fritt i Vietnam hade de säkert krossat VC.
Det finns nog en hel del makthavare som är rädda för att ₽utte kommer att ta fram kärnvapen om ₽utte ser ut att förlora.
Men vilket bombmål för kärvapen ger en rysk seger? Eller undviker en förlust?
Hur säkrar användning av kärnvapen den ryska makttoppens fortlevnad?
Om någon hittar ett jakande svar på den sista frågan kan vi börja oroa oss.
Den som inte har något kvar att förlora, tar till alla tillgängliga medel.
Ja, men mot vad?
Använder han kärnvapen så tror jag att han kommer bli mördad i Kräklm. Finns många som inser att få kommer RyZZland bombas tillbaka till medeltiden. Dom har inte genomfört någon prov sprängning ännu, vilket bloggaren flera gånger påpekat är steg 1. Vore väldigt pinsamt om nuken som ska provsprängas är en blindgångare.
Minns när en 12 cm grk hade en granat som inte avfyrades. Minns jag rätt så var det 39 min väntan på rejält säkerhetsavstånd innan dom kunde åtgärda. Hur länge ska man vänta på ett kärnvapen som är en blindgångare? 🤔
*30 min väntan…
Ännu värre. Om inte alla tändare för spränglinsen tänder exakt samtidigt, eller det är fel egenskaper på hela sprängämnet eller en del av det, eller det är fel på neutronkällan eller dess timing eller tritium inte tillförs kan den moderna sovjetiska konstruktionen sprängas med en splätt med bomben som skrot i provhået eller en poff på tiotals eller hundratas ton i stället för en riktig bang. (I verkligheten borde det finnas fler fel som kan ge en poff, jag har bara teknisk allmänbildning. )
Och efteråt vet man bara varför det gick på tok om man hade tillräckligt med sensorer i och runt vapnet och riktigt skarpt folk som jobbar med det. Och sedan behöver det provas igen, osv.
Samma väntan när någon glömmer bygeln på Spränghandgranat 56 om jag minns rätt. Det blev ett ganska tråkigt kast för den personen.
Jag mins en kapten som inte orkade vänta mer än några minuter innan han gick fram med konladdningen.
Märkligt hur den ryska propagandan påverkat Väst så mycket. Risken för eskalering och storkrig är oändligt mycket större om Ryssland vinner på konflikten, speciellt om de skulle knäcka Ukraina.
Dorohusk kommun(?) förbjöd blockerandet av gränsen mellan Polen och Ukraina, men fick det upphävt i domstol. Nu har nästa instans, appellationsdomstolen i Lublin, upphävt domen och förbudet mot blockad kan upprätthållas.
https://radio.lublin.pl/2025/05/protest-przewoznikow-jednak-zakazany-jest-decyzja-sadu/
Så fint. Besvärliga polska bönder…
En sak är säker, sanktioner kommer inte för då exploderar världsekonomin igen och Väst politiker är ju rädd för sina väljare. Än mindre vill de göra nåt på riktigt, dvs gå in med trupp och slänga ut ryssen.
Tyvärr har Puttler rätt, Väst är svaga och det är bara att vänta ut dom. Hoppas jag har fel dock men så här har Väst betett sig i 3,5 år nu och Puttler vet om det.
Chamberlaindoktrinen ser onekligen ut att vara kronisk.
Jag ser det lite från en annan vinkel. Vi i väst vill inte (som förr) genast blanda sig i ett krig. Vi vill se konflikten begränsad till ett mindre område (sett ur ett europaperspektiv). Det är därför vi stöder UA med både materiell och humanitär hjälp och det gör vi rejält.
Vi i väst lär inte blanda oss in i ett krig om vi inte först har blivit utsatta för ett anfall (stort eller litet) eller om vår säkerhetstjänst har tillräckliga uppgifter på ett förestående anfall så att vi kan formera försvaret. NATO är inte heller en aggressiv konstruktion, den är byggd för försvar mot en angripare. Etc, etc.
Vi kan dock vara klara över att det har gjorts, och görs, mycket och sådant vi inte vet något om (vilket är viktigt) så vi inte kan avslöja något i förtid.
Så, vist vi har lagt ner för mycket militära resurser, men det är på väg att ändras med stora steg. Som exempel har ju SAAB börjat bygga en ny anläggning för sensorsystem utanför Göteborg i tillägg till den verksamhet man redan ahr där.
Skulle tro att det var liknande tankar som dina när Frankrike och UK gjorde eftergifter gentemot Hitler under förkrigstiden till WW2. Gick ju sådär eller……
Det enda vi vet om historia är att den upprepar sig!
Jag baserar mitt svar på att Sverige har lyckats hålla sig utanför direkta krig sedan 1809 vilket har gett oss här i SE en sorts “fredsförlamning”. Det i sig medför , antar jag, att ingen regering vill direkt utropa krig mot t ex moskoviten då det skulle ses mycket negativt från en stor del av vår befolkning. Alltså ett politiskt svårt beslut som i princip alla våra partier vill undvika att ta.
Skulle vi däremot på ett för alla i SE klarlagt sätt bli angripna av t ex moskoviten, ja då är det mycket stor skillnad och en helt annorlunda situation. Då kommer vi SE att stå upp för vårt land på det sätt som du förespråkar, det tvekar jag inte på.
Däremot ser jag det inte som troligt att man t ex tillsammans med Danmark stänger Bälten och Öresund för moskovittrafiken eftersom det med säkerhet kommer att uppfattas som en krigshandling av moskoviten. Det trots att moskoviten redan på flera sätt i praktiken brutit Öresundstraktaten genom fientliga handlingar av typen kapa kablar.
Problemet ligger mes största säkerhet i att ingen i väst vill vara den som “kastar handsken” utan man vill att den ska kastas av aggressorn och då är man fri att agera som passar oss bäst.
Med andra ord är det både politik, taktik, och strategi som ligger bakom det här och den synbarliga tveksamheten att agera. Det gäller både utåt och inåt d v s mot vår befolkning i stort också. Tar man ett beslut på den nivån måste man veta att man har med sig folket också. Särskilt idag när inte kungen har den yttersta makten utan ett parlament som det krävs av att vara överens.
Men titta lite på hur och vad som som avhandlas i media genom statlig radio, tv, och poddar. Där har man under en rätt lång tid arbetat på att förbereda svenska folket på att ett krig kan inträffa och att vi behöver förbereda oss på det. Nu senast den pågående serien om hur det var under VK2. Även militärens upphandling av nya och utökade förmågor och anläggningar har ju ökat kraftig och fortfarande är på ökande.
Allt detta är ju upplagt så att man inte ska skrämma utan bara förbereda så även det tar tid. Jag är däremot övertygad om att skulle skiten träffa fläkten så vaknar det nordiska lejonet åter men lejonet är ett lättjans djur som inte förtar sig om man är mätt och nöjd. Men rör inte min middag för då ………
Väst har faktiskt stöttat Ukraina så att de åtminstone står lika starka som Ryssland idag. Trenden är också till Ukrainas fördel så länge som Väst inte ger upp. Inget läge för defaitism alltså, det kan bara skada.
Jag ser ingen annan lösning på kriget (utöver att Ukraina kapitulerar) än att Rysslands förmåga att föra krig körs i botten. Hade något annan metod än ett utnötningskrig med långsam Ukrainsk reträtt och motanfall där fienden är svag varit mer effektiv? Fördröjningsstrid är den taktik vi själva hade tänkt använda oss av från Torne Älv och långsamt retirera söderut. Hur hållbar hade en fred blivit om Ryssland i ett tidigt skede tvingats ut ur Ukraina med sin krigsmakt i det närmaste intakt?
Visst hade sanktionerna kunnat utformas för att skada Ryssland mer, men då hade de också skadat Väst mer och i längden minskat vår förmåga att stödja Ukraina samtidigt som vi upprustar. Jag har förvisso en känsla av att kraftigare sanktioner och därmed mer negativa konsekvenser för Väst hade varit bättre, men jag har inte hela bilden och vill inte döma.
Den nuvarande ryssvänliga regeringen i USA är en annan historia. Den är inte ute efter vad som är bra för Europa och Ukraina, så efter Trumps tillträde räknar jag inte längre USA till Väst.
Ingen annan lösning? Det fanns en helt annan lösning på balkankriget och det enda som skiljer sig här är att vi tillåtit en psykopat skrämma oss med kärnvapenkortet. Ett hot som är så tomt det kan bli eftersom Puttler vet att det även innebär hans egen död……vilket han är livrädd för, såpass att han inte ens vågar möta andra världsledare i Turkiet!
Men jag ser ändå en riktning.
Man kammar till sig, en del.
Sanktioner skärps, man upprustar och tar det mer allvarligt än förr.
Finns väldigt mycket mer att önska, men vi är heller inte kvar där vi var förr.
På det hela taget instämmer jag med Dig , Erik 14.
MEN ……jag , och en del andra ” rysslandsveteraner” som arbetade i Ryssland från andra västländer som hade politiska kontakter i våra respektive hemländer försökte varna för att Putin menade allvar redan för 20 år sedan, och inte ens vad som skedde 2008 var väckarklocka nog!
Det borde åtminstone varit tillräckligt för att avbryta Europas fortfarande pågående avrustning.
Att redan då börja hjälpa Ukraina hade inte varit möjligt, men att åtminstone börja stärka upp eget och baltstaternas försvar hade däremot varit helt möjligt
Kom att förstå en sak: Putte vill ha 3-dagarsvapenvilor över vissa dagar. Zelensky vill ha 30-dagarsvapenvilor… Det låter ju vid en första anblick tossigt att låta ryssen få återhämtnig – men det är skitsmart!
För vad ska ryska soldater göra under 30 dagars vapenvila? Stor chans att de börjar skjuta av sina officerare, eller ge upp och fly till Ukraina. Hem från fronten kan de ju inte åka, då kommer de aldrig tillbaks. Och Putte vill inte ha 100k arga beväpnade soldater på Moskvas gator…
Ryzen har ju inte ens hållit sina egna vapenvilor! Undrar om de ute på fältet struntar i order uppifrån då man inte vet hur man ska hantera sysslolösa soldater?
Och dom ska ha mat, hållas nyktra osv 😉
En nykter ryss är ingen ryss; det är en motsägelse i sig. Skulle de nyktra till skulle de sluta vara ryssar och kriget skulle väl ta slut direkt p.g.a. brist på manskap? 😉
Exakt! Det kommer dom aldrig fixa, inte ens på folknykterhetens dag 🤷♂️
Lars: länken 17:09 om Repowers middag på torsdag är fel. Jag kan lova att det blir en mycket trevligare tillställning på Vasamuseet än det som visas i filmen som det länkas till.
Det finns fortfarande ett antal biljetter kvar. Rätt länk är https://billetto.se/en/e/repower-charity-dinner-biljetter-1200971
Ta med frun, grannen, mamma och chefen så ses vi där!
Dagens oväntade händelse: JD Vance uppträder för Belgien i Eurovision
Länk https://bsky.app/profile/eurovoix.bsky.social/post/3llrhv5te3225
Accentmannen eld 🔥 på ryzka tanks
https://www.patreon.com/posts/new-ukrainian-128812239?utm_medium=clipboard_copy&utm_source=copyLink&utm_campaign=postshare_fan&utm_content=web_share
Stiltje på nattpasset än så länge.
Det är väl bara att krypa i säng.
Jag känner mig uppgiven och lite förtvivlad på att Europa låter andra föra i dansen.
Nu var det sanktioner som sköts på framtiden för att kreml mumlade något om torsdag.
Tidigare var det EU som bestämt mottullar, och så kom DT och ändrade sig samma kväll och då går EU honom direkt till mötes.
Nä, sån här dans ska man inte låta motparten bestämma takten i.
Mot DT borde budskapet varit “Ja, nu kan vi inom EU kolla på det nya läget, men vi är många länder och har långsamma beslutsprocesser, så det kan ta några dagar eller veckor innan vi häver de tullar vi mödosamt beslutat om tidigare idag”, och sen låtit de tullar man nyss beslutat om kicka in.
Mot DT måste EU bromsa takten, DT får INTE bestämma att hans ryckiga “nytt beslut varje dag”-politik ska följas av andra, utan vi ska ha is i magen, och vara som de européer vi är, inte så snabba på beslut, men följer det vi bestämt tills något nytt har bestämts. Och DT får anpassa sig till det, eller dansa för sig själv.
Vad gäller kreml så är det lite annorlunda, kreml vill ofta förhala och dra ut på saker i lång tid (men inte alltid), men ändå måste vi sluta att skutta iväg efter varenda boll, och ett bra exempel är detta som hände igår/idag.
Nu hade vi bestämt att låta fler sanktioner slå in ifall inte ryzzland var med på vapenvilan, och det var de ju inte, så självklart skulle sanktionerna trätt i kraft.
Nu trillade vi dit igen, något vagt sades från kreml, och vi bara stoppar allt och väntar och lyssnar … vi gick i fällan IGEN !!! 🙁
Exakt, det är sådant här som kallas svaghet och därför som Puttler har EU lindat rundat kring lillfingret.
Ja, och jag tänker lite att man måste ta mer kommandot över dessa “förhandlingar” och bli mer proaktiv, framförallt mindre reaktiv. Som vi gör nu, reagerar blixtsnabbt på minsta lilla grej, så har man underläge från första början.
Om man väl kommit till en punkt där meningsfulla förhandlingar ens kan ske, och där är moskvastaten inte alls idag, långt ifrån, då är det dags att vara lyhörd och konstruktiv.
Men som nuläget är gör vi bara bort oss genom att springa på varenda boll.
Ha lite is i magen, genomför de saker vi till sist bestämt oss för även om trump eller kreml kräks ut ytterligare ett utspel. De får helt enkelt acceptera att EU/EU-länder dels är lite sega i sina beslutsprocesser, samt att vi faktiskt också kör vårt race, det är dags för trump och kreml att lyssna noga och springa på bollar de med.
Nu vet vi vad Zelensky pratade med Trump om under påvens begravning, dvs planen om hur de skulle avslöja Puttlers feghet och egentliga ovilja att avsluta kriget.
Ukraina kommer vinna kriget eftersom de känner sin fiende. Väst har en hel del att lära sig av detta!
🦅 Drones attack on occupied Crimea and Russia
Drönarkartan. Titta på Krym!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp3eapn23k24
Ser lovande ut 👍
Occupied Tokmak, UAV strike 🔥
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp3dixlf4k24
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp3dixm3lc24
💯 If Putin does not come to the meeting, and there will be a game again, this will be the final point that will show: they are not ready to end the war, — Zelensky.
🇺🇸 New US sanctions on Russia could be the toughest ever imposed if there is no progress on a peaceful settlement, — Kellogg
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp37beh3ok2v
🇻🇦 Zelensky plans to attend the inauguration of the new Pope, — Yermak.
🇺🇦🇩🇪🇪🇸 Ukroboronprom signed a memorandum of cooperation with Rheinmetall on the possibility of creating another joint venture.
🔥💥 Destruction of a column of Russian airborne troops that stormed the positions of the 24th brigade in the area of Chasiv Yar
Film, lägger en varning, om än ej av värsta sort
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp35tq7rbc2g
🛥️ The Russians are actively copying Ukrainian military experience.
Russian Navy has begun the formation of specialized naval regiments of UAVs, which will be part of all fleets.
These units will be equipped with a variety of robotic equipment: air, ground, underwater and surface drones
Bild
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp35j6oois2g
🤔 Abramovich was spotted in the Kremlin for the first time in a long time.
It happened the day before the talks between the Russian and Ukrainian delegations in Istanbul.
In 2022, he was also at the talks
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp32drdk6c2g
Förra gången så gick det lite mindre bra. Antar att han är försiktigare med tekoppen denna gång
Puttler tänker skicka ett bakbundet gäng utan någon som helst beslutsmakt.
Den enda som får fatta beslut är ju bunkerpeddon. Så nej, det blir buktalande papegojor som får resa
🦅🇺🇦 Mass launch of Ukrainian long-range UAVs “Chaklun-V”
Film
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp2xr7slg22z
🇩🇪🇺🇦 Zelensky did the wrong thing by agreeing to talks in Istanbul, — Merz
P.S. And I agree with him… Certain Russian channels write that Putin is setting a condition: either a meeting of only delegations, or there will be no more negotiations. In my opinion, this is a trap for Zelensky!
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp2wzatem22z
Russia is preparing for a much larger offensive against Ukraine, moving forcecs to key hot spots on the front, – FT
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp2ws4qpxk2z
Undrar om Orbán börjar bli nervös? Irriterad, kinkig och dan
🇭🇺🇺🇦 Orban accuses Ukraine of interfering in Hungary’s EU referendum: Viktor Orban claims Ukrainian intelligence launched an operation to disrupt Hungary’s poll on Ukraine’s EU membership.
He also accuses Hungary’s opposition party of attempting to discredit the country’s military
https://bsky.app/profile/noelreports.com/post/3lp3gg24zas2e
Han kör öppet samma taktik som husse i Kräklm. Tror och hoppas att han sänker sig själv 🫧
Plats 293!!!
Yes. Det måste bli PUp Ukraine som vanligt
😍
😉
🏅
Kvällsrapporten, Noel
Kommer i morgon
Syrskyi stated that Russia has lost over 177,000 troops on the front lines since the beginning of the year.
https://bsky.app/profile/wartranslated.bsky.social/post/3lp2xqksgms23
🇬🇪
Let’s not forget Georgia’s own struggle to retain its independence from Russian control.
Today is the 167th day of protests.
Once again peaceful protesters take to Rustaveli in the capital Tbilisi.
The numbers will be much larger in 2 weeks on Georgian Independence Day
Film
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lp32pns7zc2d
👍
At the height of tonight’s drone attack on Ukraine, there were just short of 50 UAVs in the air at once.
The number in Kyiv region is increasing but the city of Kyiv is not yet under an air warning.
https://bsky.app/profile/twmcltd.bsky.social/post/3lp3mztytdk2h
Jag såg för en stund sedan ca 45 drönare över Ukraina, så jag köper det Tim skriver
UK’s FrankenSAM made from retired RAF fighter tech reborn as Ukraine’s Russian drone killer
The Raven, a British-made system combining Supacat trucks and ASRAAM missiles, is now active in Ukraine.
https://bsky.app/profile/euromaidanpress.bsky.social/post/3lp3r3uhua22b
Dom länkar till den här:
https://euromaidanpress.com/2025/05/13/uks-frankensam-made-from-retired-raf-fighter-tech-reborn-as-ukraines-russian-drone-killer/
UK’s FrankenSAM made from retired RAF fighter tech reborn as Ukraine’s Russian drone killer
The Raven, a British-made system combining Supacat trucks and ASRAAM missiles, is now active in Ukraine.
by Yuri Zoria
13/05/2025
4 minute read
Ukrainian soldier Serhii endured 24 harrowing hours in Urozhaine after being trapped during assault
Despite injuries, he seized opportunity when 2 Russian soldiers carelessly turned their backs, allowing him to eliminate them and survive until rescue
Artikel https://euromaidanpress.com/2025/05/14/trapped-ukrainian-soldier-survives-24-hours-of-hell-in-urozhaine/?swcfpc=1
Swedish 🇸🇪 economist Anders Åslund criticized US President Trump, saying that he obeys Russian ruler Putin
Putin prefers to negotiate with those he can manipulate, rather than President Zelenskyy, whom he believes outsmarted him in 2019, he said
Artikel
https://euromaidanpress.com/2025/05/13/trump-obeys-putin-all-the-time-says-top-swedish-economist/?swcfpc=1
Bra där Åslund!
Mycket bra huvudet på spiken Putin trodde Zelenskyy var en clown typ efter 2019 mötet.
Men istället är han en man av stål Putin kan nog inte släppa hur lurad han blev om Zelenskyy person
En mycket intressant artikel om den oerhört snabba utvecklingen av sjödrönare (patrullbrännare enligt chefsbloggaren). Otroligt imponerande. Jag hoppas Taiwan ser på och lär sig så de kan skicka 1000 sjödrönare på kineserna den dag de går till attack med sin flotta!
Och länken https://euromaidanpress.com/2025/05/13/kill-a-warship-for-the-price-of-a-car-ukraines-navy-drones-expelled-putins-2-3b-fleet-from-the-black-sea-then-turned-on-his-air-force/
Samtidigt, har de massor med torpeder som kan avfyras från land så har de nog svårt att landstiga också. De är mycket effektivare på att sänka skeppen.
Stämmer.
Men dom behöver bryta blockaden också som Kina kommer att införa.
Då kanske sjödrönare kan hjälpa till.
Ryssarna gjorde faktisk bara ett par halvhjärtade smärre landstigningsförsök i krigets inledningsskede
Ja, hur var det.
Var det något försök till landstigning i närheten av Odessa?
God Morgon Cornucopiakämpar!
Vi håller ut!
Vi ger ALDRIG upp!
God morgon!
Nej, nu gäller det att hålla ut till den ryska ekonomin brakar ihop.
Det värsta är att Elvira Nabiullina är så jäkla duktig och att ryska folket är så tåligt.
God Morgon, Surtrutn!
Jo….jag håller helt med!
Att nu den ryska ekonomin kyls av är faktiskt i sig inte dåligt för den ryska ekonomin,och det är faktiskt vad Nabiulina strävat efter för att tämja inflationen !
MEN….hon har inget direkt inflytande alls vad gäller krigets skenande kostnader som nu kommer att ändå att bli katastrofal i slutändan
God morgon!
Vi ger aldrig upp!
God morgon! Vi ger aldrig upp!
God morgon!
Vi kämpar på!
Razom do peremohi!
Godmorgon. Här står vi och håller hårt i skaftet. Så länge det behövs!!!
Dagens ryss 🪆
This account doesn’t exist
Massavstängning på X, verkar det som. Ett antal konton med samma besked.😟
Elon som säger sig vara en fria språkets man, censurerar frisk…
Är ni kvar på X trots det? Tog bort mitt konto för ett par månader sen. Saknar högerlutningen men saknar absolut inte maskens idiotiska takes som dök upp trots att man blockat honom.
Är bara kvar pga Beruzzia. Har tjatat som en tokig på honom (henne?) att gå över till Bluesky, men nä… 🥺
“Chinese Democracy”?
God morgon!
1240 KWIA
2 Tanks
14 APVs
47 Artillery systems
1 MLRS
3 Anti-aircraft systems
82 UAVs
126 Vehicles & Fuel tanks
Slava Ukraini!
https://bsky.app/profile/matsextrude.bsky.social/post/3lp46ay4uvc2k
Se där! 3 LV!
Слава Україні!
Megabonk 💥
Har Ukraina fått någon ny förmåga nyligen? Jag tycker LV har gått upp väsentligt på sistone, lite som när de fick HARM.
3 LV igår, det är mycket.
Ja, det är en befogad fundering, för det har gått åt mycket ryzkt LV ett tag nu.
Hoppas dom sprängt radar enheter, betydligt svårare att ersätta än eldenheter.
Tack Matsextrude.
Du har nog post !
Det är under flera månader som luftvärnet fått smisk. Snittet är gissningsvis över 1 om dagen i flera månader.
Jag tror det steg när ukraina började våga flyga lite närmare fronten med F16. Så jag gissar att nya förmågan heter F16 och Mirage. (Lite hjärnblödning nu, kommer inte på vilket franskt flyg dom fick, var det Mirage?)
Får dom fler flyg tror jag dom kan börja knuffa ut ryssen. Man får inte ha så få att man är FÖR rädd att mista ett plan.
Första 1000 dagarna vill jag minnas det gick åt ganska exakt 1000 LV. Nu (ca 1090 dagar) har det gått åt 1165 LV, dvs 165 LV på 90 dagar. (Dvs en ökning med över 80% jämfört med genomsnittet de senaste 3 månaderna) Detsklulle absolut vara kul att veta varför det har ökat, är det medvetet eller är det en bieffekt av mer räder bakom linjerna? Artilleri och mjuka har ju ökat med liknande siffror.
Rafale, tror jag. (Eller åtminstone Mirage 2000, fanns det visst en modell som hette. Original-Mirage är väl väldigt gammal nu.)
Undrar om inte ökningen kom i samband med FPVuppgraderingarna runt februari(?) Dels trådlöst som ökade till 25km (från 10km) och dels att trådbundna FPVer började massproduceras.
Sen håller jag med om att ukrainska flygvapnet sista 2(?) månaderna varit mer aktiva längs fronten och har inte bara jagat missiler. Det kan göra att de ändrat strategin lite och fokuserar mer på LV för att skydda planen(?)
AFU, automatöversatt: “Totalt ägde 163 stridsdrabbningar rum under de senaste 24 timmarna. Fienden avfyrade en missil och 78 flyganfall mot positioner för ukrainska enheter och bosättningar, med hjälp av en missil och 138 styrda bomber. Dessutom genomförde de mer än fem tusen attacker, varav 93 från flera raketgevär, och använde 2 983 kamikazedrönare för att förstöra dem.”
Hmmm, känns absolut som att antalet granater(salvor) minskat med 10-15% senaste veckan. Är det början på ransoneringen vi ser?
138 KAB, inte dom där 200 vi ibland hade innan paraden. Dom måste bort, så bra att vi inte kommit tillbaka till 200 i alla fall
Bra av ALL!
https://www.dn.se/varlden/anna-lena-lauren-om-eu-inte-vill-betala-vad-det-verkligen-kostar-att-slanga-ut-ryssland-ur-ukraina/
Anna-Lena Laurén har en klockren artikel i dagens DN: https://www.dn.se/varlden/anna-lena-lauren-om-eu-inte-vill-betala-vad-det-verkligen-kostar-att-slanga-ut-ryssland-ur-ukraina/
“Om EU alltså inte är villig att bistå Ukraina med detta, så borde man vara ärlig gentemot Kiev. Att fortsätta som hittills kommer inte att förvandla Ukraina till ett piggsvin av stål. Det leder bara till att dagens situation fortsätter.”
Det är dax och sätta ner foten och ge Ukraina lite riktiga vapen så dom kan skjuta ut ryssarna ur Ukraina Våld är det enda språk Putler förstår Den civiliserade världen satte ett ultimatum i måndags med omedelbart eldupphör annars så skulle det bli hårdare tag men Putler lyckades förhala det till torsdag men han kommer inte till Turkiet han vågar inte ens skicka sin kopia så nu får vi se om vi i väst vågar visa handling denna gång istället för låta Putler driva med oss
Krigsförbrytardiktaturen i kreml behärskar närmast till fullo elakt spel. Vi kan rätt sannolikt inom närtid förvänta ett nytt utspel som sår split och tvivel inom den fria världen…
Putler drar nog kortet att Zelenskij inte är en legitim president och därmed meningslöst att träffa.
“Vi sade ”stand by Ukraine”, men det blev för dyrt och politiskt farligt.
Ni kommer inte att få tillbaka alla era territorier.
Vi måste diskutera vilket som är det minst dåliga sättet att avsluta det här kriget.”
Men kostnaden att inte hjälpa Ukraina att ta tillbaka hela sitt territorier är nästintill oöverskådlig. Kostande och konsekvenserna i framtiden att svika den regelbaserade världsordningen går inte överblicka.
DN-block, arkivkopia: Anna-Lena Laurén: Om EU inte vill betala vad det verkligen kostar att slänga ut Ryssland ur Ukraina – säg det – DN.se (www.dn.se @ archive.org)
Anders Fogh Rasmussen talar klarspråk på Copenhagen Domocracy Summit. Politico rapporterar:
“U.S. President Donald Trump has “significantly weakened” the Western alliance and undermined Ukraine’s ability to hold off Russia, former NATO Secretary-General Anders Fogh Rasmussen told POLITICO. “He has played his cards very badly,” Rasmussen said, speaking ahead of this week’s Copenhagen Democracy Summit. He criticized Trump for agreeing to hand over Ukrainian territories to Russia and to lift sanctions without Moscow being pressed to make any meaningful sacrifices. Despite all those concessions, Russian President Vladimir Putin still appears unwilling to make a deal to end the war.”
https://www.politico.eu/article/trump-weakened-the-west-as-russian-threat-rises-warns-former-nato-boss/
Band alla internationellt namnkunniga talare vid konferensen kan inte återfinnas en enda av svensk nationalitet – ytterst anmärkningsvärt:
https://copenhagendemocracysummit.com/2025/speakers
För er som gillar poddlyssnande kan jag rekommendera SR:s senaste Europapodd (släpptes i morse).
Man tar upp presidentvalen i såväl Polen som Rumänien (senare halvan av avsnittet), och hur dessa kan komma att påverka stödet för Ukraina.
Lite nyanserade bilder av Simeon i Rumänien—han är inte lika illa som den förre moskovitstödde, men kan bli illa nog ändå (sen finns tydligen en tredje kandidat, från ytterhögern, men han har dalat lite i opinionen på sistone)
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/bryssel-haller-andan-nar-polen-och-rumanien-valjer-nya-presidenter
“In a rerun on May 4, hard-right nationalist George Simion, from the Alliance for the Union of Romanians (AUR), secured a comfortable win. Nicușor Dan, the independent centrist mayor of Bucharest, came second. They’ll face each other in a runoff election on May 18.”
Källa: https://www.politico.eu/europe-poll-of-polls/romania/
Det märkliga (tycker jag) i denna röstundersökning är att den rumänska (ryssmänska?) diasporan i så stor utsträckning stödjer den pro-ryska kandidaten…
I den senaste opinionsundersökningen jag läste om i går är det nu dött lopp mellan Simion och Dan, båda ligger på 48,2%, så valet lär avgöras med en marginal på kanske bara ett par tusen röster (i ett land med 19 miljoner invånare)…
“Egypt has increased potato supplies to Russia by 4.6 times this year” If Russia adjusts the exchange rate to bring in more rubles per barrel of oil, the food prices might skyrocket (even more than they already have)”
https://bsky.app/profile/prune602.bsky.social/post/3lp3zhrocn22e
Precis i överensstämmelse med min prognos i svaret kl 21:42 till MORALISTs inlägg 19:58. Potatisbrist i rysland. Ingen sättpotatis?
All potatis som skulle vara sättpotatis har blivit C₂H₅OH
Nu har dom satt sin sista potatis 🙂
😂
SRs Johanna Melén har ett kort inslag om hur ukrainare trängts ut från Mariupol till förmån för ryssar i morgonnyheterna.
https://sverigesradio.se/play/artikel/8950759
Historisk moskovitisk modus operandi.
EUs 17e sanktionspaket väntas beslutas på torsdag, enligt Expressen/TT:
” I paket 17 ingår sanktioner mot närmare 200 fartyg i skuggflottan och ytterligare 75 personer, företag eller organisationer som kopplas till Rysslands militärindustri
EU-länderna fyller samtidigt på flera av sina andra sanktionspaket med koppling till Ryssland, bland annat kring internationella människorättsbrott, kemiska vapen och hybridattacker.”
Sanktionerna har inget samband med de man hotat med i samband med utebliven vapenvila.
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=81267679-e98d-4277-8f14-ef87ee703d2d
Tullsjukan sprider sig, detta är inte bra för Ukraina 🙁
🇪🇺 🇺🇦 The EU is preparing to apply much higher tariffs on Ukrainian imports within weeks, – FT
The decision to abruptly end special trade arrangements came after Poland led a push to protect the bloc’s farmers.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp4jq3p2ns2m
The arrangements lapse on June 6 and the EU is planning to replace it with “transitional measures”
But diplomats said this transitional proposal, recently sent to EU member states, would drastically cut the tariff-free quotas of agricultural products — a lifeline for Ukraine’s farmers and budget.
Är väl därför de polska bönderna var och härjade igen…
Sverige borde göra en orban eller fico, bara på kul 😉
Det tror jag inte är en särskilt god idé, Erik, även om jag medger att den vore kul!
Bättre idé vore att EU betalar en större del av Ukrainsk spannmål för att vidarebefordras, betalt och klart till svältande delar av Östafrika
🇺🇦Ukrainian Air Defence shot down:
▪️80/145 Shahed UAVs;
▪️42 drones suppressed by EW;
▪️0/1 Iskander-M/KN-23 missile.
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3lp4iunagmk2m
Hur blir det med Putler och hans bajsportfölj. Kommer de att åka till Istanbul eller inte?