Börserna går blandat i de asiatiska tidszonerna under onsdagsmorgonen. Tesla väntas komma med en ny småbil för 25 000 USD nästa år, men priset bör landa runt 342 000:- SEK för svenskar. För första gången sedan 1990-talet sänktes svenskarnas ekonomiska standard 2022 vilket ledde till minskade ekonomiska klyftor.
Stockholmsbörsen steg igen i måttlig takt och OMXS30 gick +0.30% medan OMXSPI gick +0.36%. Den svenska kronan var stabil mot euron på 11:38 SEK, men dollarn stärktes till 10:47 SEK. Guldpriset ligger på 682:- SEK per gram.
Swedbank meddelar för övrigt att de höjer sin utdelning med 55%, så även om du gråter blod över räntorna på dina bolån, så gör inte Swedbank det. Inget att vara grinig över dock, var du kreditvärdig nog att låna de där miljonerna hade du antagligen också möjlighet att köpa aktier i Swedbank om det nu var en så bra affär.
I USA steg börserna också måttligt. S&P-500 gick +0.29% och Nadsaq 100 +0.43%. Räntegapet slöts rejält och tvååringen kostar nu 4.31% i ränta, medan tioåringen ligger på 4.14%. En invertering tillbaka till normalläget med långa räntor högre än medellånga ser allt mer ut att vara i korten, och anses vara en positiv signal för ekonomin, och med det även finansmarknaderna.
Det var ovanligt stabilt inom FAANGST-aktierna och samtliga dessa steg igår. Bäst gick Netflix med +1.33% efter att bolaget ökat antalet prenumeranter.
Sämst gick Tesla med +0.16%. Ryktet om en mindre Tesla prissatt med lägre pris verkar besannas, då Tesla enligt Reuters ska begärt in offerter från underleverantörer om en volym om 10 000 bilar i månaden med start 2025.
Det sägs vara tänkt att bilen ska kosta 25 000 USD, vilket förstås blir en bra bit över 300 000.- SEK i Sverige när inte bara växelkurs och moms gör sitt, utan även den svenska ovanan att alla biltillverkare ska erbjuda maskinskadegarantier, vilket drar upp priserna i Sverige. Billigaste Tesla Model 3 går idag på 519 170:- SEK i Sverige och billigaste Model Y 534 170:- SEK. Billigaste Model 3 kostar 35 990 USD, så givet linjär översättning skulle en 25 000 USD Tesla gå på 360 000 svenska riksdaler. Tillägg: Tydligen drar Tesla bort ett fantasibelopp i bensinbesparingar på sitt pris och Model 3 kostar egentligen 38 990, vilket skulle göra att Tesla 25000 USD skulle kosta 342 000:- SEK i Sverige, inte 360 000:-, allt annat lika.
Den nya 25 000-Teslan väntas för Europa tillverkas vid fabriken i Berlin och produktionen ska påbörjas nästa år.
Dock är det sk Elon time som gäller, så bilen kommer förmodligen framåt 2030 istället för 2025. Muskovitj är som bekant inte direkt världens bästa VD, men därmed finns det hopp – givet att styrelsen dropkickar äntligen honom så är det mycket enkelt att hitta någon kompetentare.
Vill du beställa en Tesla inklusive Sveriges mest sålda bil Model Y använd denna länk för att beställa, så får du en kredit du kan använda för att lösa in mot prylar (t-shirts …) eller mot gratisladdning på Tesla Supercharger. I utbyte får jag själv krediter för samma ändamål.
I skrivande stund går börserna blandat i de asiatiska tidszonerna.
ASX 200 är oförändrad på +0.06%, Hang Seng rusar +1.99%, KOSPI backar -0.36%, Nikkei 225 -0.80% och Straits times stiger måttliga +0.18%.
Överlag känns börserna rätt lugna just nu. Vilket är positivt.
SCB rapporterar att svenska hushålls ekonomiska standard sänktes 2022, för första gången sedan 90-talet. Standarden föll i median 5% och orsaken var förstås inflationen. Gini-koefficienten som mäter inkomstspridning minskade inklusive inkomst av kaptial, och klyftorna i Sverige minskade alltså 2022. Det är ju ett glädjande besked och visar att det finns ett sätt att minska de svenska ekonomiska klyftorna – att alla får det sämre. Vilket förklarar så mycket hos vissa partiers politik.
Geografiskt fick man det sämre i alla landets kommuner. Sämst var det i Gnosjö, Sorsele, Hulstfred, Kramfors och Eksjö, och minst illa var det i Eda, Strömstad, Övertorneå, Årjäng och Haparanda. Som man ser här klarade sig alltså gränskommuners invånare bäst. Samtliga kommunerna i topp låg med gräns mot Norge eller Finland som tydligen kunde exportera sitt välstånd till berörda kommuner.
34 kommentarer
Vagnskadeförsäkringen* är en icke ringa del av bilpriset i Sverige. Något som ofta missas.
Upp till 50.000 av en ny bils pris.
Det är väl ingen som tror att det är något som man bara “bjuder” på…
2024 kommer vara året då många svenskar inser vad deras ekonomiska status egentligen är. Innan var pengar gratis vilket gjorde att man varit dopad att kunna bo stort och fint samt ha en ny bil var tredje år.
De tiderna är förbi. Nu gäller det att spara till sina inköp. Och ny bil kanske man har råd med först när man är över 45 (som det var tidigare) och har man köpt en ny bil får man ha den i 10 år…
För nu är tiderna tillbaka att när du startar bilen minskar den 20% i värde direkt.
Model Y kan du få en begagnad som är mindre än ett år gammal och gått mindre än 2000 mil för under 550.000
Finns ju lagerbilar för 534 kkr på teslas hemsida eller missar jag nåt?
Hur kan det vara så mycket? 50000 = 15% typ. Så under 8 år drabbas 15% (minus en viss marginal) av nybilar för vagnskador? Det är ganska mycket.
Eller 50000/8 = 6500kr/år. Det är iofs vad det kostar ungefär att lägga till vagnförsäkringen på en bil > 8 år eller?
Det säger en del om hur känsliga bilar är. Nu är det väl mest drivlina, avgasrening och motorsystem som kostar. Något man till viss del slipper med elbilar. Enklare växellåda och billigare drivlina. Ingen avgasrening.
Eller hur kassa bilförare är. Vanligaste vagnsskadan är krockar etc.
Det kan omöjligt kosta 6500 kr/år för vagnskadeförsäkring på en dylik bil eftersom min egen helförsäkring på en bil i det åldersintervallet går på knappt 4000 kr/år, varav vagnskadedelen är angiven på senaste fakturan till knappt 2000 kr i årspremie.
Begagnatpriserna på Teslor är i paritet med nypriset idag . Begagnatsäljarna behöver precis som bostadssäljarna korrigera sin prisbild något.
Bilmarknaden 2024 blir troligen den sämsta på länge med < 200 000 nyregistreringar. När man pratar om att reduktionsplikten togs bort och det är jätte-jätte-jättedåligt för klimatet (fast biobränslena används bara ngn annan stans istället och minskar CO2 utsläppen där) så beaktar man inte att de högre kostnaderna för allt innebär att allt fler äldre bilar körs allt längre och färre bilister köper elbil.
Då kan man argumentera för elbilssubventionen återinförs men då är frågan hur prisbilden förändras?
Vill man minska förbrukningen av fossila bränslen är det bättre att höja skatten och använda intäkterna till förbättrade allmänna kommunikationer-öronmärkt såklart. Speciellt i storstadregioner.
Begärt pris i är idag lite magstarkt. Restvärde på 40-50% efter tre år är väl det normala. Elbilsbubban sprack för ett drygt år sedan. Det nya nu är solcellsbubblan
Rikki, nu när du både missat kryptobubblan samt elbilsbubblan så har du nu chans att satsa på solceller.
Vad kan gå fel liksom 😉
Är det så mycket pengar?
Vagnskadegarantin är ju som en försäkring för vagnskada så det enda du behöver själv de första 3 åren är en trafikförsäkring.
Men alla som försäkrat sin bil (helförsäkring = vagnskada och trafik osv) vet ju att det sällan blir så dyrt som 50.000 för 3 år (eller runt 16000 kr per år).
Skulle bilföretag betala så mycket som 16000 kr/år för en vagnskadeförsäkring? Det är ju ändå självrisk om något skulle hända och oftast är denna ganska hög – typ 10-15.000 kr).
Nä det kostar inte i närheten av 50 papp. Hur kommer folk fram till dessa fantasisiffror? Självrisken är ofta väldigt hög -> lägre premie, och köpta med andra villkor är vad privatpersoner får.
“Billigaste Model 3 kostar 35 990 USD”
Det där är lurpriset och inkluderar 3000 dollar besparing över 3 år på bensin.
Priset du betalar (sen är det ju USA så det tillkommer alltid lite småavgifter som skatt och leveransavgifter) är 38.990 dollar.
Tack för korrigeringen.
Apple har betalat 140 miljarder till Ryska bomber i form av böter.
Har du någon länk?
https://www.dn.se/ekonomi/apple-har-betalat-140-miljoner-i-boter-till-ryska-staten/
Miljoner SEK var det. Anti trustböter. Nu är iofs inte Ryssland ett rättsamhälle.
Googla “Apple Anti-Trust Russia”.
Skumt att de betalade. De kunde bara skitit i det.
Det rapporteras idag att kungahuset dumpar Marabou som hovleverantör. Lite sent men ändå glädjande.
Såg det, och blev så glad över att vi har ett kungahus med samvete och moralisk fingertoppskänsla. HMS Konungen har skött hela affären med Ukraina utmärkt och det blev inte sämre av drottningens gåva till Ukrainas barn i samband med 80-årsfirandet. Det är svårt att vara republikan nuförtiden ❤️
Förmodligen kontraktsrelaterad fördröjning av den uppsägningen.
Äntligen!
Grattis till båda LW. Det går bra för svenska författare nu:
https://sverigesradio.se/artikel/svenskt-dominerar-boktoppen-2023-laser-pa-originalsprak
Vet inte om det berör mig. Det går som vanligt.
“Gini-koefficienten som mäter inkomstspridning minskade inklusive inkomst av kaptial,”
Nja, Gini är högre än någonsin för inkomst av tjänst och ränta/utdelning. Det är bara om man räknar in värdeminskningar som Gini hade minskat under 2022 (och bortsett från fastigheter är det fixat 2023).
Så en kris ökar, som vanligt, ojämlikheten. Ordningen återställd.
Däremot minskade andelen som var riktigt fattiga och det är väl glädjande (indexuppräkning?)
Du råkade skriva sämst två gånger istället för sämst och bäst. Man fattar men blir snyggare om det fixas.
Jo 2024 blir nog ett förlorat år. Vinner Trump presidenten i USA så blir nog decenniet ett förlorat decennium.
Decenniet är redan förlorat, vinner The Donald är det dessutom risk för att Gotland är förlorat och man lyssnar på hans planer.
Lägg ett par kronor på drivmedel dom går oavkortat till försvaret. Kanske behöver lönerna förstärkas för de stackars försvarsanställda vetkar inte direkt leva rockstjärneliv.
Då vill han väl göra ett försök att ”köpa” Grönland 🇬🇱 igen.
Den flaggan minns jag inte jag sett tidigare.
Det kan bli ännu värre, Trumps son är en riktigt obehaglig person..
Vad man än tycker om Elons ryss vänlighet och fackförening öshst skall Tesla ha en eloge för Model 2. Bra om den kommer i produktion också. Nu väntar vi med spänning på var konkurrenterna gör.
Sedan behöver vi en rejäl subvention av billiga elbilar men det fixar vi genom en saftig malus på stora, dyra och prestandadtsrka elbilar.
Det löser väl marknaden? Är det så stor prisskillnad? Golf R vs Tesla 3 AWD, typ samma pris.
Min elbil har idag ett lägre pris (vid nytecknande av ny) trots att min har 70k*1,25 i bonus utspritt på 36 månader.
Förra bonusen hjälpte dock många att tjäna runt 100k/år genom att byta bil var 6:e månad
Kör tjänstebil och fick med ett år med KIA charge där jag kan ladda för 3,10 kWh hos IONITY.
Avtalet går ut nu första februari, fick erbjudande förlänga med 89kr i månaden och får då 1,60kr rabatt, har ej dagspris men tror de ligger runt 8,50kr som standard hos IONITY.
Billigare ladda hos Tesla utan avtal och betydligt billigare om jag tecknar månadsavgift hos tesla.
För information så kör jag på Norrland där det är bra med Tesla laddare och sällan upptaget, får även ok fart på laddningen.
IONITY strulade ofta och 50-80% av laddarna kunde vara ur funktion när det var kallt.
8,70 är gällande pris på Ionity så priset blir då 7,10 efter rabatt.
Tesla har dagspris 5,85kr.
Tesla 5,85 utan avtal, vet ej vad en Teslaförare har, är väl olika i landet så killgissar runt 4kr.
Ja det närmar sig fossilpriser. Fast med fördelen att man får 300hk extra mot en VW Golf som kanske drar 9-10kr/milen, inte långt över vad elbilar kostar alltså. Som gammal falukorvskommunist så minns jag de gamla goda tiderna när både centrumparkering och laddning var gratis och där just dessa platser alltid var lediga. När någon fossil hade felparkerat så fanns alltid en parkeringsvakt i närheten för lappning. Det var bättre förr när man fick betalt för att köra bil alltså
Ionity verkar sänka sina priser. Läste detta igår: https://alltomelbil.se/ionity-sanker-antligen-priserna-och-erbjuder-billigare-abonnemang/
Kollade pris på Tesla för den som är närmast mig och det kostar 4,25 förutom kl 16-20 som det kostar 4,70.