Ryssland tog extrema förluster av manskap och artilleri igår och uppges ha brist på artillerigranater och personal. Ukraina har uppnått ytterligare framgångar runt Bakhmut. Antalet dödade i terrorbombningen av befriade Sumy uppges nu vara tre. Livsmedelskoncernen Unilever har svartlistats av Ukrainas och inkluderar bland annat GB Glace. Gammalsvenskby har terrorbombats igen med ryska flygbomber.
Organisationer och projekt att stödja för att hjälpa Ukraina hittar du här.
Gammalsvenskby bombades återigen rapporterar Föreningen Svenskbyborna till bloggen. Det handlade om två tunga ryska flygbomber mot centrala byn.
Ingen människa skadades tack och lov. Det handlar alltså inte om artilleribeskjutning och föreningen skriver att det sker flygbombningar allt oftare.
Den brittiska underrättelsetjänsten skriver att Ryssland lider av brist på artilleriammunition och personal. ÄVen om taktiken med försvarade mineringar delvis har fungerat med drönare, attackhelikoptrar och artilleri mot ukrainska förband som kör fast, så är de tillgängliga ryska förbanden utsträckta i en tunn försvarslinje.
Men uppgifterna om rysk brist på artilleriammunition är förstås allra mest intressant. Det kan vara så att det ständiga himarsandet av ryssarnas logistik börjar betala sig.
Den brittiska livsmedelskoncernen Unilever har som finansiär av Ryssland krig i Ukraina svartlistats av Ukrainas antikorruptionsmyndighet. Bland varumärkena hittas GB Glace, Magnum och Ben & Jerry’s, vilket väl kan vara det som väcker mest känslor hos svenskar. Även Knorr, Axe, Dove, Cif, Hellmans, Lux, Neutral, Pepsodent, Rexona, Schmidt’s, Tresemmé, Via och Zendium tillhör Unilever, liksom Maizena och Vaseline. Komplett lista med varumärken hittar du hos Wikipedia, och det är … många.
Terrorbombningen av ett femvånings bostadshus i Sumy har nu dödat tre och skadat 21 skriver Kyiv Independent.
I övrigt uppges det nu att det inte var S-300 som användes för att terrorbomba Ria Pizzeria i Kramatorsk, utan två Iskanderrobotar. Dessa har mycket god precision, så pizzerian var måltavlan. Det väcker frågan vem eller vilka som var måltavlan för bombningen, inklusive den dödade krigsbrottsutredaren och författaren Victoria Amelina.
KOMMENTAR
Pizzerian användes också ofta av volontärer, journalister och hjälparbetare samt förstås av soldater på permission.
Som ballistisk robot ges i princip ingen förvarning vid ett Iskanderanfall. Samtidigt ska Ryssland ha ett begränsat antal robotar kvar, särskilt om man vill spara en andel som vapenbärare för taktiska kärnvapen, så att sätta två av dem i en pizzeria innebar att man såg restaurangen som ett prioriterat mål.
Om Ryssland var ute efter en specifik person så ska man vara medveten om att denne kan klarat sig och därför inte uppmärksammats medialt. En kvinna ska gripits för att ha eldlett, så vilka som befann sig på restaurangen vid tillfället har antagligen rapporterats in till ryssarna.
Svenska volontärer bör inte rapportera i realtid i sociala medier var de befinner sig, utan göra detta med fördröjning och först när man lämnat platsen. Målgruppen givarna kommer inte märka någon skillnad på om man väntar några timmar eller dagar innan man postar uppdateringar och resultatet av givandet.
Ukraina uppger att man nått ytterligare framgångar runt Bakhmut enligt en presstalesman rapporterar Ukrinform. Ryssarna ska ge hårt motstånd men ta enorma förluster och hårda strider pågår. Några mer detaljer än så ges inte.
De ryska förlusterna igår var extrema enligt Ukrainas generalstabs morgonrapport. 770 man dödades men förlusterna av pansar var låga två stridsvagnar och nio pansarskytte- och motorskyttefordon. Det verkar således som att Ryssland mest anfaller med avsuttet skytte och har få pansarfordon i försvaret på de punkter Ukraina anfaller. Det kan också betyda att Ryssland kraftsamlar pansar till en reserv eller för att anfalla på annat håll.
Förlusterna av artilleri var också extrema med 32 haubitsar och sex salvpjäser utslagna. Tre tunga luftvärnssystem slogs ut, samt nio transportfordon eller tankbilar.
Artikeln uppdateras.
Slava Ukraini! Heroiam slava! Razom, do peremohi!
11:16 Ukrainas flygvapen har publicerat foton på den amerikanska precisionsglidbomben JDAM-ER, som ska ha upp till 80 km räckvidd. Det bekräftar därmed att de finns i Ukrainas tjänst, och de ska tidigare använts i bland annat Bakhmut för att jämna hela höghus med marken.
14:53 Markbaserad film på en förstörd T-62 och en förstörd T-90. Uppenbarligen på territorium som nu befriats av Ukraina. Södra fronten ser det ut som baserat på att det är platt.
14:55 Det ukrainska presscentret för den västra delen av södra fronten uppger att man ryckt fram upp till 2 km ytterligare i riktning mot Tokmak. Inga detaljer i övrigt.
15:42 Protest utanför Unilevers huvudkontor i London, med en plansch med lemlästade ukrainska soldater.
15:46 Ställföreträdande försvarsminister Maliar säger att man rycker fram i söder, men att man inte berättar någto om det än. Det är av säkerhetskäl för den ukrainska försvarsmakten och det är en prioritet.
Kort sagt: Allmänhetens behov utomlands att vilja veta överträffar inte Ukrainas behov av att segra.
16:09 Staden Pervomaiske i Charkivregionen bombades av ryssarna idag. Staden ligger söder om Charkiv. VARNING! På denna film från United 42 syns skadorna och blodiga skadade. Sexton personer skadades, varav sju barn, den yngsta ett år gammal.
16:26 Antalet skadade i Pervomaiske är nu uppe i 31, inklusive två spädbarn. VARNING! Denna film innehåller blod och skadade. Staden ligger ca 120 km från Luhanskfronten och är som sådan inte evakuerad.
18:47 Ukraina Medtech som många av er har sött har levererat en första mekanisk ventilator till sjukhuset i Charkiv tack vare era donationer. Projektet löper vidare och du kan läsa mer om det här.
19:21 Ett RUMINT-exempel på hur mycket längre Ukraina kan ha kommit än kommunicerat. Stämmer detta så är man två byar längre än officiellt kommunicerat.
20:18 Ukrainas försvar uppger nu officiellt att Ryssland riggat sprängämnen på yttertaken till tredje och fjärde reaktorn på ZNPP-kärnkraftverket. Detta för att skapa en bild av att Ukraina beskjutit kärnkraftverket. Ukraina understryker att man följer krigets lagar och internationell rätt (dvs följer förbudet mot att angripa kärnkraftverk).
KOMMENTARER
Det kommer med all sannolikhet inte bli något större eller något utsläpp alls att tala om från att man skadar taket på reaktorbyggnaderna.
I övrigt kan man fråga sig vad Ryssland håller på med och om de är helt jävla dumma i huvudet. Svaret på det är förstås ja. Ukraina varnade även i vintras för att Ryssland riggat dämmet i Nova Kakhovka för att sprängas och Ryssland sprängde det sedermera.
Brända jordens taktik gäller. Det är som det gamla sovjetiska skämtet med tåget fullt med äpplen – om man inte orkar äta upp dem själv så ska man bita i varje äpple så ingen annan heller får dem.
Då sprängningar på kärnkraftverket kommer användas – och redan används – av Rysslands avlönade påverkansoperatörer i Väst som argument för att sluta stödja Ukrainas försvar av sin frihet och lägga sig platt för Ryssland skulle inte Ukraina göra ett sådant här utspel om det inte är på allvar. Sedan får vi se om Ryssland också trycker på knappen.
De senaste veckorna ska Ryssland evakuerat personal från ZNPP.
USA har också frambaserat sin WC-135 Constant Phoenix sniffningsflygplan, som är till för att upptäcka radioaktiva isotoper och joniserande strålning från kärnvapentester eller kärnkraftsolyckor. Det ska nu finnas på Kreta, sist jag såg till det, och alltså ha rätt kort upp till Svarta Havet eller södra Östeuropa närmast ZNPP.
Var beredda på massiva påverkansoperationer och desinformationskampanjer från de avlönade ryska påverkansoperatörerna i Väst, samt delas svans av gratisarbetande nyttiga idioter och femtekolonnare, efter explosioner på ZNPP. Det blir ett bra tillfälle att se vilka som är femtekolonnare.
Då Ryssland inte fått skarpa fördömanden från Väst för krigsbrottet att spränga dammen vid Nova Kakhovka kommer de antagligen inte fördömas för ZNPP heller, utan tafatta och svaga politiker i Väst kommer säga “men vi kan inte vara säkra …”
802 kommentarer
Slava Ukraini
Skänker en slant till Drones2Ukraina.
+1
🥇
En förstaplats förpliktigar så skänker en slant även till Föreningen Svenskbyborna.
Med tanke på CV90 och de blå armbindlar som Ukraina använder!
“Hur svenska stålet biter,
Kom, låt oss pröva på!
Ur vägen, moskoviter!
Friskt mod, I gossar blå!”
Runeberg Karl XII
Det får bli en slant till Tjörns hjälp till Ukraina
+1
Det blev dricksvatten-rening.
Företag som rabatterar och levererar till Tjörns hjälp. Dom i sin tur fraktar till Ukraina.
Essias Tegnér
Du har så rätt!
Precis. Inte Runeberg.
🥈
Mycket bra! Besökte Tjörn för ett par veckor sedan – och gladdes över den väl synliga, blågula affischeringen här och var för Tjörns hjälp till Ukraina.
Power to Ukrain!
Slava Ukraina!
Blir det en slant till Power up ukraine? 😉 Snyggt!
Samma här !
Jag menar ja förstås. Läste slarvigt 😁
🥉
+1
Pallen?!
Typsikt, blev en nylander
En fantastisk prestation som belönas med en Nylandermedalj.
🏃 – 🥇
Kom tillbaks Johan No.1!! ✌️
Jaa, kom tillbaka!
📕 – 🥇
+100
+1
Hade man inte en aversion mot internationella livsmedelskoncerner tidigare så har jag definitivt fått det nu i och med kriget. Kommer göra allt framöver för att undvika dessa matförstörare/diktaturkramare.
Det är sant, Tigerman! Samma här. Jag kommer att försöka i allafall.
Man kan göra egna konsumentval, men hur borde systemet se ut?
Kol o stålunionens tanke att gränsöverskridande handel befrämjar fred har ju dragits till sin spets iom globaliseringen, jätteföretagen och “Wandel durch Handel” som Tyskland gjorde till vetenskap och finansierade monstret Ryssland. Det fungerar inte och korrumperar bara oss istället för att de blir mindre korrumperade.
Stor fråga, men nödvändig att tänka på.
Det är väl klart att gränsöverskridande handel befrämjar fred, det är dock ingen garanti på samma sätt som ett adekvat försvar minskar risker för angrepp men inte garanterar att det kan ske. Sen kan man såklart tänka sig att man kan ställa lite mer krav på mänskliga rättigheter för att få vara med. Det beror lite på vilka man pratar om, Nordkorea tex skulle antagligen falla sönder om de öppnade för frihandel. Medans Kina inte gör det.. Min analys av skillnaderna blir längre än vad som lämpar sig här..
F.ö., topp 10 för första gången 🙂 Det fick bli en slant till Hospitallers för detta.
👍
👍
Ett sätt att undvika globala matgiganter är REKO ringar. Man kan hitta sin lokala REKO ring på Facebook.
Från producent till konsument, utan mellanhänder.
Lycka till!
Idag var det extra roligt att kora vinnaren av sista inlägget i gårdagens tråd, detta pga innehållet i inlägget.
Vinnare blev KARLXII, en kung kan väl inte ha fel?
”KARLXII
2023-07-04 10:20 – 10:20
Idag är jag riktigt positiv. Jag tror faktiskt hela det ryska skithuset håller på att rasa ihop.
Slava Ukraina!”
Välförtjänt seger för en välförtjänt fotmulering.
Grattis KARLXII för vinsten och ett uppiggande inlägg!
Mycket bra inlägg. Hoppas Carolus Rex får rätt!!
Grattis Calle XII.
En ovanligt rapp och fyndig formulering! 🙂
Underbart sätt att vinna på!
“Detta skall härefter bliva min musik” ~ Karl XII ~
Tack ska ni ha!
Det får bli en extra giva till Jonas v M.
Grattis!!
Lite sent, men på tal om rasade ryska skithus… En frusen ryss bestämde sig för att stjäla den lokala sjukstugan/förlossningens utedass för få brasved!
You can’t make this shit up som man säger🤣
Ett ryzk TV inslag om detta: https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1625202727826427910?s=20
VIKTIGT! .. VIKTIGT! .. VIKTIGT! .. VIKTIGT! .. VIKTIGT! .. VIKTIGT!
Bloggaren och jag skrev om detta igår och jag upprepar det idag.
Samordningsnummer fungerar i praktiken INTE alltid så bra om man blir kvar i Sverige länge.
Läs uppropet!
Skriv under uppropet!
Dela uppropet!
https://www.openpetition.eu/se/petition/online/personnummer-foer-ukrainska-flyktingar#petition-main
Tvärtemot vad jag själv och många andra säkert har trott så finns det mycket som inte går att utföra, eller som inte riktigt fungerar så bra som det är tänkt, för ukrainska flyktingar i Sverige. I uppropet beskrivs varför.
– Det inte går att få bostad i första hand.
– Det är svårt att få ett jobb.
– Det inte går att få sjukvård på den nivå som svenskar får den på.
– Det inte går att använda Bank-ID.
– Det är svårt att öppna ett bankkonto.
– Det inte går att ta körkort.
Vissa saker ska fungera, men okunskap i samhället om samordningsnummer krånglar till det ändå.
Igår bidrog vi på Cornucopia med många hundra namnunderskrifter och vi kan väl försöka göra detsamma idag!?
Läs, skriv undet och dela upropet.
Har signerat, det tog 2 minuter medans jag drack kaffe. Eftersom jag var så långsam skickade jag det vidare till några bekanta också; tog ytterligare 1 minut. Sammanfattningsvis överlevde jag.
Jag skrev på igår efter din anmodan @vargenkommer
Skrivit på. Bra initiativ och viktigt!
Att samordningsnummer inte funkar är uppenbart, skrivit på.
Skrev på igår.
Det är mycket som kan förbättras med sammordningsnummer. Men är inte ett sammordningsnummer bättre än att inte ha ett personnummer över huvud taget?
Är inte ett sammordningsnummer bättre än reservnummer som är fruktansvärt mycket sämre?
Och när det kommer till sjukvård så vad är den sämre vården de får jämfört med svenskar? Enda skillnaden som jag känner till är att man får pappers recept istället för e-recept, annars får man exakt samma vård som vem som helst.
Signerat och spritt till släkt. Har erfarenheter av samordningsnummer bland personer i min närhet, det är ett elände. Men när någon är en skattebetalare också, är det rent utnyttjande av folk. Är man bosatt i Sverige och bidrar till den svenska kakan, ska man också få sin del av sagda kaka.
Detta blir mitt första inlägg.
Det här fick mig att registrera mig på bloggen och att skriva på uppropet som jag tycker är mycket viktigt.
Mycket bra initiativ av “uppropsmakaren”!
Men förklara för mig, jag fattar inte argumenten här
Jag har två anställda ukrainare
– Det inte går att få bostad i första hand.
Nej det gick inte hos kommunala bostadsbolaget så firman får stå på lägenheterna
– Det är svårt att få ett jobb.
Inte min åsikt och upplevelse
– Det inte går att få sjukvård på den nivå som svenskar får den på.
Inte den upplevelse jag har då jag känner flera ukrainare som fått kvalificerad vård som dom inte hade fått i ukraina
– Det inte går att använda Bank-ID.
Korrekt, bank-id och swish går inte
– Det är svårt att öppna ett bankkonto.
Håller inte med, körde in dom till den lokala bankkontoret och nog löste det sig
– Det inte går att ta körkort.
De delar jag är bekant med är bankkonto och vård, och det har inte fungerat. Jo, viss vård, genom att vårdpersonal tog en risk och gav vård som de inte fick ge. Vården skulle i det här fallet betalats (inte fri sjukvård, person här på D-visum) men den offentliga vården hade inga rutiner för att ta betalt….
Att en arbetsgivare måste fixa bostad, tycker du det är OK? Det betyder att den som hamnar i klorna på en mindre godhjärtad arbetsgivare blir desto mera utsatt… och tyvärr finns det sådana.
Skrivit på!
Det är någon som inte tänkt klart. Systers barn, födda i USA och i och med syster född i Sverige har dubbelt medborgarskap och svenska pass, men uppenbarligen bara har samordningsnummer. (varför fungerade det att förnya tidigare??) Förnya pass går nu inte att boka tid för utan bankid.. Löste det genom att boka in mig +systers ättlingar vid besök här och stryka mig väl på plats. Samordningsnummer, dvs. de fyra sista gick dock bra att boka med.. Väl på plats gick hela proceduren med passtillverkning bra ända till uppkoppling/verifiering mot skatteverket. Tvärnit. De två första siffrorna i de fyra sista, (samordningsnummret) sa ju inte var de var födda! Ok. Skatteverkets kontor var ju ett bara ett kvarter bort. Men tvärnit även där! Trots alla dokument som krävdes vi hade med oss, gick det inte att lägga till/ändra i registren! Syster och ättlingar tillbaka i USA utan förnyade svenska pass, men med en engagerad passadmintratör här i Piteå. Fortsättning följer..
Problemet är inte samordningsnummer, problemet heter Migrationsverket som har årslånga utredningar vilket gör att asylsökandes tillfälliga personnummer hinner gå ut. Där av ett samordningsnummer tills dess utredning om uppehållstillstånd är klart och man får ett personnummer.
Man kan inte göra ett skit med reservnummer, men med samordningsnummer funkar det mesta även om det är lite bökigare.
Det är ju så vi valt våra politiker! Migrationsmyndigheten är så torra byråkrater det blir i myndighetssverige (bra sak om man gillar att demokratiska beslut ska gälla). Men budget och framförhållning står politiken för.
Pinata åt slemgnomen!
+1
+2
Varför skall han ha både roligt och godis ?
Jag är nummer 10, så det så. http://www.ukrainamedtech.se
Meh. Du snodde min plats. Jag var tvungen att ta hand om nygräddade kanelbullar 🤣
Grattis Vargen!
Firas med kanelbullar som jag precis snodde och en slant ut från kontot.
Jajävlar, du åkte förbi och snodde kanelbullarna i skåpet.
Må Putins alla underkläder spetsas med capsaicin.
Topp 10?
UkrainaMedtech- https://ukrainamedtech.se/blogg/
Tack för allt ert stöd!
Skrev någon kommenatr om kavli och majonäs igår, letade lite och hittade ingen tydlig info så frågade deras kundtjänst, blev också varse att jag är en större kavli kund än jag trodde de har som så många flera varumärken bla druvan och grevelejs.
“Vi köper inga råvaror från Ryssland eller som stödjer övergreppet mot Ukraina.
Vi har i omgångar skickat varor till de utsatta och är på så vis med och stödjer dem.
Med vänlig hälsning
Konsumentkontakt
O. Kavli AB”
Borde kanske tagit med frågan..
“Jag letar lite produkter för att göra lite mer medvetna val och undvika att stödja Rysslands övergrepp i Ukraina. Hittar ingen tydlig information om ni finns representerade i Ryssland? Har ni varit men slutat? Har ni några planer att inkludera någon Ukriansk organisation bland vilka som får bidrag från kavli fonden”
+ 1
Enligt Simpan är Ryssland redan i krig med NATO.
Bra, då kan ju NATO gå in på riktigt, för då är den röda linjen redan passerad…
“Russian propagandist Simonyan threatens a war with NATO.”
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1676146931301588992
Vanligtvis anser jag att alla former av våld mot kvinnor är fullständigt förkastligt men i detta fall är jag villig att göra ett undantag och låta bränna den häxan på ett offentligt bål.
Bättre att gå den formella vägen via Haag.
Hennes uttalanden är ju rena självskadebeteendet. Genomför Ryssland något sådant stärker man stödet för NATO inom NATO än mer och får slut på kriget inom någon vecka. Troligtvis får det också Turkiet och Ungern att bekänna färg och lämna eller tvingas ut, vilket väl också får ses som synnerligen positivt. Nej, för allt i världen: ge henne en medalj!
Förutom ammunitionsbrist så rapporteras det nu från trovärdiga ryska källor att rödfärgen börjar ta slut i Ryssland p g a alla röda linjer som dragits upp i snart 1,5 år….
🤣
😂🤣
Vill dom ha krig med Nato, hur ska dom klara av det när dom inte ens klarar av att mota en privatledd milisarme på några 1000 man i dörren?
Helt ärligt, Moldavien med en arme på 3500 man hade kunna invadera Moskva i nuläget om de velat.
Borde inte Moldavien passa på att driva bort Ruzzski från Transnistrien. Lite hjälp från Ukraina kan man säkert få också när RU passerar Ukrainskt territorium. Skulle ju vara bra med lite fler fronter för RU att misslyckas på.
Har jag också tyckt länge. Moldavien har dock en mycket liten arme så det är väl inte säkert de vågar. När UA vinner sitt eget krig så tror jag däremot att de kommer ta en sväng inom Transnistrien på Moldaviens begäran vilket väl kommer att kallas för det nya 3 dagars kriget =)
Därefter ett nytt 5 dagars krig i Georgien, stött av UA =)
Finns ingen som helst anledning att börja krig. Transnistrien har varken landgräns eller luftrum som gränsar till någon vänligt sinnad stat. Skär av alla transporter och handel så tar det slut på någon vecka. Finns ingen som helst möjlighet för Ryssland att ingripa.
Herregud, sicken galenpanna.
Självskadebeteende.
Dagens siffror:
https://twitter.com/feher_junior/status/1676142067985072129
770 demilitäriserade
Höga siffror på utslaget artilleri: 32 + 6 mlrs
29 drönare
Inget special equipment, vilket är ovanligt för den senaste tiden.
Jonas Jerebko säger förlåt.
Nämen, fick ditt egoistiska karriärval konsekvenser? Var det ingen som varnade dig? Lilla gubben då, stackars!
https://www.dn.se/sport/jerebko-om-valet-av-ryska-klubben-jag-vill-saga-forlat/
+1
Jag kan inte läsa en rad om kritik mot ryssarnas krigföring utan bara en massa självömkan om att han tycker att han har blivit orättvist behandlad.
Jag kan inte acceptera hans förlåtelse, han behöver göra mer för att få den.
Det är som ryssarna vid fronten som klagar på precis allt. Utom att de ska mörda Ukrainare. I Ukraina.
Bra observerat Westley !
Ett bra bot blir frivillig på Bachmutfronten i 6 månader.
Vi behöver minröjare där.
Skulle han göra det, och Ukrainarna förlåter honom, då kan jag också det.
Men båda krävs
Finns det något som skulle kunna göra att det går att förlåta den dumskallen?
Skulle en enorm donation från Jerebko till Ukraina räcka för att förlåta?
Ett frivilligt deltagande som minröjare i fyra månader. Och två månader som volentär på ett sjukhus.
Det bör bota om han inte är helt hjärtlös.
Med tanke på hans förmåga att kasta runda föremål i ett hål kanske granatkastare är ett bättre val?
Han kan börja med att skänka de blodspengar han tjänade under sin tid i ryska arméns lag till lämplig organisation som stöttar Ukraina – här på bloggen finns som bekant en utmärkt lista med sådana.
Därefter kan han få ta ett hederligt jobb som vi andra; i något svenskt landslag vill åtminstone inte jag se honom – någonsin.
+1!
Mååånga +
En sån helomvändning – han kanske bara har fått en ny rysk avsändare till sitt bankkonto. Litar inte på det där utspelet för fem öre. Varför åkte han till ryssland när kriget började och varför är han tillbaka, plötsligt, som en hund med svansen mellan benen.. Det kanske var annan träning än basket under den perioden.
Aftonbladet har en krönika. Kristoffer Bergström. Låst, så jag kan inte läsa, men det börjar bra: ”Jerebko tror fortfarande att Jerebko är offret […] En blockflöjtkonsert med klass 3B i aulan. Jonas Jerebko ber om ursäkt. Svårt att avgöra vad som tutar mest falskt.”
Mannens narcissism är nästan i Zlatan-klass.
Tonsäkra formuleringar!
Kan och vill inte heller läsa AB, men tack Skarpskytten för inblicken!
Självömkan lyser glasklart igenom, honom har jag ingen sympati med. Han kan åka ner till Ukraina och transportera skadade från frontlinjen där kulorna viner omkring på de modiga volontärerna.
Hans varumärke dalar snabbt. Och det innebär minskade reklamintäkter. Färre sponsorer ( Om ens någon?).
Utesluten ur många sammanhang.
= Nuläge? Kanske dålig ekonomi? Bistra framtidsutsikter?
Bortskämd diva som landar hårt i verkligheten. Och välkommen till den riktiga terrängen och verkligheten!
Lönen i ryska Rubel är väl snart värdelös, och då passar det att vända kappan.
Läst länge men aldrig postat. Om alla slutar äta det som Mondelez och Unilever säljer tror jag på en bättre folkhälsa. Köp närodlat.
Önskar bara att Wallenberggruppen eller någon liknande köper ut Marabou och GB från deras ägare. Men eftersom de blev sålda en gång i tiden så betyder det väll att det är svårt att dra runt märkerna i sverige utan förlust.
Det önskar jag också, Skumpa.
Jag köper inte heller Marabou nu som det är, men det ÄR ett varumärke som många associerar med vårt land, och jag tror att många av oss just därför gärna skulle se det svenskägt
Skumpa – jag har fått för mig att det är väldigt få av dessa produkter som tillverkas i Sverige. Till stora delar är det väl internationellt tillverkade i lite olika förpackningar beroende på destinationsland.
Marabou finns mig veterligen i princip bara i Sverige, men minimala nischade produkter i andra länder. Tillverkningen är också svensk. GB har några sorter som är GB:s egna och som säljs enbart i Sverige. De flesta av dessa verkar också tillverkas i Sverige. 90% av glassarna och glassen är dock internationell unilever glass som kan köpas överallt.
Så, i klartext, Marabou är nog helt gångbart som eget företag, särskilt om det säljs tillsammans med Freja som är Norges motsvarighet. Cloetta går ju runt på bara Sverige och jag skulle tro att Marabou har avsevärt större marknadsandel. GB är mer tveksamt, det beror lite på vad som ingår i ett sådant köp. Bästa hade väl varit om näst största glassmärket (Sia?) köper recept, rättigheter och varumärke till de svenska GB-glassarna, typ 88:an, Nogger och papperspaketen med gammaldags vanilj.
“Air reconnaissance of the 🇺🇦43rd separate artillery brigade detected and corrected the fire, and the MLRS “HIMARS” worked clearly as usual.
As a result, the 🇷🇺Russian army lost:
🔥122-mm self-propelled gun 2S1 “Gvozdika” and ammunition for it
🔥 122-mm MLRS BM-21 “Grad”
🔥 152-mm self-propelled gun 2S5 “Hyacinth-S”
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1676151735226703873
Det var så man stoppade r4sistiska och nyn4zistiska demonstrationer på nittiotalet. De fick demonstrera hur mkt de ville men blev anvisade till något industriområde eller motsv.
Koppling till Ukraina?
NATO-medlemskap.
+1
WarMonitor som kanske inte alltid är så källkritisk med vad han rapporterar skriver:
“Russian source:”
“Alarming information coming from the area north of Bakhmut”
Alarming för Rysslands del?
Gissar på det när det kommer från en rysk källa.
Yes, tror den “svenska” 21 bataljonen härjar där!
Menar du brigaden?
yapp
@Maxextrude
Är det därifrån Marcus Oscarsson får sina nyhetsbtips?
Han påstår att ryzzland mobiliserat 180.000 man runt östra fronten och Bakhmut.
Har inte läst det nån annan stans?
Soldat med omhändertaget lamm (tror jag det är) i famnen.
“Each life is precious”
https://twitter.com/Lyla_lilas/status/1676150011741057025
Undrar vad det stackars lammet vart med om. Hoppas det inte råkade ut för tik-tok kirgarna
5 drönare över Moskva inatt, ryssarna själva?
https://www.dn.se/varlden/flera-dronare-nedskjutna-over-moskva/
Det finns stunder när hjärnan nästan exploderar av alla intryck som ges när man läser om detta krig.
Till exempel när bloggaren idag skriver om 2 flygbomber mot Gammalsvenskby – denna oerhört viktiga plats för ukrainsk militär (viss ironi). Byter sida och går in på DN där vi kan läsa att 5 drönare på väg mot Moskva skjutits ner.
Bild på Maria Zacharova från ryska UD och följande bildtext: “Ryska UD:s talesperson Maria Zacharova anklagar Ukraina för attacken, som hon kallar för ett terrordåd”.
5 drönare som inte når fram till Moskva är ett terrordåd – 2 flygbomber som når fram till Gammalsvenskby är enligt henne… vad?
Vet att det är fullständigt meningslöst att sitta och reta upp sig på detta, men ilskan mynnar ut i att vilja göra något –
så det får bli ett bidrag till Gammalsvenskby.
SLAVA UKRAINI!
Heroiam Slava 🇺🇦
Släpp Griperne fria 🇸🇪
Ära åt hjältarna!
+1 Heroiam Slava!
Sist var det väl Pestov som kallade drönarattacken för “terrordåd”.
Man blir alldeles yr i mössan när/om man försöker följa dessa kriminella svins vridna, perverterade logik.
drönarattacken mot Moskva, ska det vara.
Han är väl expert på terrordåd iofs….
Ja, LABBIBA..de måste ju ljuga så pass att de till slut tror på det själva? Det är så sjukt skruvat hur de tänker!? Fast, det är klart..inte lätt att tänka när hjulet snurrar fast ekorren är död…. 🤷🏼♀️
Men grrrr….🤬😡🤬
Enligt ryska Vranyo källor så är det en tysk vid namn Mathias Rust som försöker landa drönare efter drönare på Röda Toyet!
“Fall in love, you dark-browed girls, But not with Muscovites. For Muscovites are strangers, They will do you wrong.” Taras Shevchenko Ukrainian National poet
Det blir ju lite av ett problem om det inte är konsekvent. Skulle det vara stopp om man vill protestera mot religiösa idéer i närheten av platser där dessa idéer praktiseras och förmedlas, som i fallet med att bränna en koran vid en moské, så innebär det ju då också att det blir problem att protsestera mot ryska imperialistiska idéer utanför deras ambassader och att flagga med ukrainska flaggor så att de ser det, eller byta namn på gatan där en rysk ambassad ligger.
Det är väldigt lätt att man hamnar på ett otrevligt sluttande plan om man börjar ta hänsyn till vissa auktoritära åsiktsströmningar bara för att de hotar och besitter ett våldskapital. Vad händer om nästa krav är att vi inför dödsstraff för homosexuella, vilket många av dessa regimer som nu protesterar mot Sverige har?
Vad som är märkligt i sammanhanget är att vi inte ska kunna ställa några krav alls, med dessa auktoritära religiösa diktaturregimer ska få ställa krav på hur svensk lagstiftning fungerar i Sverige. Betyder det då att vi kan kräva att de anpassar sina länder efter svensk lagstiftning vad gäller yttrandefrihet, jämlikhet, demokrati eller hbtq-rättigheter som faktiskt betyder mycket för oss? Tolerans måste alltid gå åt båda håll.
Jo, det är en knepig fråga. Var går gränsen mellan att på sakligt grund överväga en sak och att vika sig för hot?
Fast jämförelsen mellan en helgedom och en ambassad köper jag inte.
Ska vi också diskutera här hur man kan förbjuda rondellhundar o.dyl.?
Jag jämför det bara såtillvida att det är en plats där de som omhuldar idéerna det protesteras mot befinner sig. Om någon anser något vara heligt ser jag inte som andras problem.
Min poäng här är ju att många människor är inkonsekventa och vill ha lagar och regler som gynnar just deras tyckande. Vad de då inte inser är att de kan råka ut för exakt samma sak själva om de öppnar den dörren. Om man vlil få yttra sina egna åsiker så får man tolerera andras åsikter, även om man inte tycker om dem. Om dessa islamistiska länderna vill ställa krav på vår lagstiftning ska vi kunna ställa motsvarande krav på deras. Annars – no deal.
Jag kan hålla med dig. Något som slår mig lite då och då är hur människor som fått asyl här inte så sällan helst verkar önska att Sverige omvandlas till ett likadant samhälle som de lämnat.
Håller med dig SALLAD, och HARR JAN, har också funderat mycket på att man flyr från hemskheter, men fortsätter likadant? Nu gör långt ifrån alla det och förmodligen är det sådana som kanske egentligen inte flytt av rätt orsak 😔
@Harr Jan, det slår mig rätt ofta också.
Med bäring på dina och Sallads inlägg kan man också tycka muslimer om några borde bejaka den rådande liberala andan i sådana frågor, då det ju någonstans är tack vare den de alls är välkomna och kan leva i Västeuropa om de så behagar.
De kan ha fått förväntningar på att det kan fortsätta leva på samma sätt i Sverige, och att det inte bara inbegriper maträtter, kläder och danser och sådant.
Det ligger ju liksom i själva begreppet “multikulturellt samhälle” att inget sätt att leva har en särställning. Den uppfattningen understryks ju av att man faktiskt lägger en massa resurser på att stimulera att man skall kunna leva som man gjorde där man kom ifrån.
Enligt den logiken är det helt enkelt precis lika svenskt att ropa “Allah akbar” när man har fått eld på polisbilen som vad som helst annat man kan komma på. Det enda som räknas är att det sker i Sverige och möjligen att man skall ha ett svenskt pass. Jag tvivlar dock på att särskilt många faktiskt tycker detta.
Att ett av världens mest etniskt homogena länder på 70-talet kom på att lagstadga att det skulle vara just multikulturellt är lite gulligt på något sätt. Jag tror det är en idé man bara kan komma på just om man inte har etniska och religiösa konflikter på närmre håll än 10 generationer i det kollektiva minnet. Annars fattar man att man måste vara lite försiktig med sådant eftersom det är i särklass det mest eldfängda som finns.
Nu har vi ju en starkt etnifierad brottslighet till exempel, vilket väl är en god början om man vill se till att vi får problem med rasism på riktigt! Och nej, faktumet att brottsligheten är alltmer etnifierad förändras inte av att man påpekar att SD:are har saker i brottsregistret. Det är inte en lyckad utveckling alls.
Hade givetvis varit mycket bättre om vi hade förblivit vid verkligheten att Sverige, som namnet antyder, är landet i vilket svenskar är i majoritet och präglar tillvaron – jämte en del andra nationella minoriteter som historiskt har kommit att leva inom gränserna. Men att man är hygglig och att andra är välkomna, utan att vi är fientliga eller ställer orimliga krav, och att vi är öppna för att den som vill och försöker också skall accepteras som svensk.
Att försöka påskina att det vore högerextremt är verkligen bara dumheter. Vilka andra länder har ens ens liknande inställning? Tyskland kanske… men de har i alla fall historiska ursäkter för det.
Tightare än du tror. Det sluttande planet ligger nära. Man får inte låta sig luras till att ge upp våra friheter även när vi tycker att de leder till nackdelar för oss.
Dessa friheter är grunden till att vi kan försvara oss mot allvarliga angrepp på vårat styre, samhälle och vår frihet.
“Fast jämförelsen mellan en helgedom och en ambassad köper jag inte.”
Jag förstår inte varför vissa saker ska särbehandlas? Tron på något immateriellt är densamma (ett land/en gud). En kyrka och en ambassad är båda en förkroppsling av något som bara finns i tankevärlden.
Religionsfrihet är lika mycket möjlighet att vara fri från religion.
Det finns absolut aspekter av religion som är positiva, men de går att finna på andra ställen också. Att vår värld i det tredje årtusendendet ska till delar styras av påfund och ideer som härstammar från ett årtusende innan vår tideräknings början tycker jag är barockt.
Folk har rätt till sin tro. Men som samhälle ska vi inte behöva särbehandla religioner.
Men man måste ju kunna vara lite pragmatisk ibland också.
Klart det ska vara lagligt att bränna böcker och protestera osv, specifikt koraner och annat skit.. Men just i dagsläget kanske det inte vore så dumt om de som ansöker om tillstånd för koranbränning får sina ansökningar temporärt borttappade.
Du föreslår Korruption som “lösning”…
Tillåt mig att anmäla en avvikande åsikt.
Problemet med det, förutom att det är korrupt, är att man inte behöver något tillstånd för att demonstrera i Sverige. Det är bara att elda sin koran ändå, men du får inte samma skydd eftersom polisen inte känner till tillställningen och inte är förberedda.
Den autonoma vänstern och t ex Rojavakommittéerna ansöker ju inte om tillstånd, t ex när de hängde en Erdogandocka i Stockholm.
Alla religioner är i grunden politiska ideologier, dvs åsiktspaket, bara lite äldre än de moderna.
Att bränna en koran utanför en moské på någon av deras högtider är inte konstigare än att bränna sossarnas partiprogram utanför Sveavägen 68 på 1:a maj.
Sedan kanske det finns bättre sätt att uttrycka sina åsikter på än just genom bokeldande, för att uttrycka sig milt. Men som vi såg av motreaktionen förra gången det begav sig, korankravallerna, så är motståndarsidan inte heller särskilt välartikulerade, utan tvärtom hundra resor värre. Att en person eldar upp en pocketbok är inte lika allvarligt som att stora pöbelskarar löper amok och försöker mörda poliser.
Jag tror heller inte att mitt förslag skulle ha stoppat svensk/dansken. Och det går inte att komma ifrån att händelsen onekligen satte fingret på något.
Vad som nu skulle vara idealiskt, är om det i samtliga västländer skulle eldas koraner hej vilt. inte för att jag anser att det är en bra grej att elda koraner, för det gör jag inte, utan för att visa att i våra demokratiska länder så gäller våra lagar och inga hot från andra länder ändrar på det. Vi demokratiska länder behöver vara enade i den frågan, precis som de islamistiska regimerna nu är enade mot oss i Sverige.
Ryssjävlar! Slut på meddelandet.
Det skulle vara intressant att veta om andra länder i Europa har några inskränkningar för icke medborgare i yttrandefriheten?
En intressant sak är att vissa mediala individer som nu protesterar och högljutt vill förbjuda koranbränning är individer som tidigare har uttryckt mycket negativa tankar om islam och människor ifrån länder där islam är domminerande religon.
Framstår som föga trovärdigt.
Man kan vara emot både islamism och koranbränningar samtidigt. Den som vill kritisera något eller någon har både rösten och pennan som verktyg. Det räcker.
Om det är tillåtet att bränna religiösa skrifter, ska det då vara tillåtet att bränna religiösa byggnader? Bränna religionsutövarna? Man slutar som ISIS som brände människor i burar.
Att bara uttrycka hat mot ett folk eller en religion är inte att utnyttja sin yttrandefrihet.
Att skriva “Jag anser att islam är dåligt av följande skäl XYZ” är att använda sin yttrandefrihet. Rätten till denna yttrandefrihet måste försvaras, kraftfullt.
För övrigt anser jag att Turkiet ska ut ur Cypern och Kurdistan ska bli en erkänd stat.
Att elda en koran behöver inte innebära att man uttrycker hat mot människor.
Det kan lika gärna vara ett uttryck för omsorg om de människor som haft oturen att födas in i en hjärntvättad miljö, där kulturen helt bygger på en falsk vidskepelse. De behöver öppna ögonen och inse att deras ideologi är en lögn.
Det är redan tillåtet att bränna religiösa byggnader, under samma förutsättningar som det är tillåtet att bränna religösa skrifter.
Ja, så länge som du äger den religiösa byggnaden, så får du väl göra vad du vill med den (förutsatt att den inte är k-märkt och att bränningen görs på ett säkert sätt och säkert nåt mer därtill, men det finns inget religiöst i lagen som förbj-der dig att göra vad du vill med din egendom).
Det är knappast tillåtet att rycka till sig en koran från någon annan och elda upp den heller. Vi får anta att de svenska koraneldargubbarna bränt sina egna koraner.
Edit: nu fastnade jag i den antisemitiska skyddsvallen igen, så jag fick ta bort en bokstav och posta igen.
Man funderar ju på om de ryska ryktena om motgångar på norra Bachmutfronten beror på 3P 40mm ammunition som rensar bort ryska soldater i grop raskt och effektivt.
Hoppas det, dags att få se dem användas!
(Kanske kommer när de ska ta värnen vid Klishchiivka..)
Vi hoppas! Storbönk från oss alla till er alla, orchjävlar!
Får hoppas att det kan stoppas nu när det uppmärksammats!!
“Finländska bolag gör miljardaffärer i Ryssland”
“Det handlar bland annat om leveranser till Rysslands metallgruvor, något som enligt en forskare i rysk energipolitik har gynnat det ryska krigsmaskineriet i sin upprustning..”
Hela artikeln från Omni:
https://omni.se/finlandska-bolag-gor-miljardaffarer-i-ryssland/a/WRygMr
Vittu 🙁
Zelensky och Tuffe Uffe har haft ett snack men de glömde visst att prata om Gripen..??
“I had a phone call with @SwedishPM Ulf Kristersson 🇸🇪.
Thank you for Sweden’s effective six-month Presidency of the Council of the European Union and active participation in the preparation of two sanctions packages against the aggressor country.
We discussed the situation on the battlefield and the latest developments in Russia. This is evidence of a split in Russian society and the weakness of the power vertical. In such circumstances, further political pressure on Russia and military support for 🇺🇦 will be most effective.
We agreed to coordinate efforts to bring @NATO membership closer for Ukraine and Sweden.
We also discussed the pace of implementation of previous agreements on defense support from 🇸🇪. I conveyed to
@SwedishPM further needs of 🇺🇦, in particular, on strengthening air defense.”
https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/1676157087510851585
Vissa saker kanske inte bör meddelas allmänheten?
Okej då.. 🙂
Vad med strenghtening air defence då 😉?
Hmm.. 🙂
Problemet är inte primärt att någon eldar böcker, men tycker iofs att man gott kan flytta en sådan manifestation från att vara i direkt anslutning till en religös plats. De som vill provocera och de som provoceras lever i symbios lagstiftningen kommer aldrig hinna med att lagtifta bort allt som de kan göra för att provocera/provoceras men för att ta “aktuella” saker kopplade till islam, så är det ju inte bara offentligt elda böcker utan även teckningar och konst som måste lagstiftas om. Annars är det ju bara att byta medel, för att provocera antar att paludan inte är så kontsnärligt lagd men han kunde lika gärna ritat eller skulpterat för att få samma reaktion. Och om man då börjar lagstifta för att gå de som blir provocerade till mötes finns det nog inget stopp på det.
Helt rätt. Gäller bara att komma ihåg detta när man är frusterad över rondellhundar, pro-“något man ogillar” inlägg, koranbränning, politisk satir eller vad uttryckssättet nu må vara.
Möt med egna argument.
Motdemonstrera (fredligt)
Skiv artiklar
Agera kort och gott på den demokratiska scenen. Det är i slutändan detta som avgör vilken väg vi skall gå i sakfrågorna med vårat sammhälle.
Kom ihåg att det politiska syftet bakom provocerande aktioner mycket väl kan vara att få till ett skifte i svenska samhället mot en minskad öppenhet, förbjuda HBTQ, göra det brottsligt att inte vara aktiv muslin eller vad det nu kan vara.
Ramlade över ett tips på en kokbok med ukrainsk mat: Mamusia av Olia Hercules. Innehåller över 100 recept från det ukrainska köket, som borsjtj, fermenterade grönsaker, hemgjord färskost.
“Bonnier Fakta skänker hela vinsten för varje såld bok oavkortat till flyktinghjälpen i Ukraina.”
Bra tips. Finns på Bokus, så jag lade in en beställning.
Tack för tipset,
Som mat och kultur intresserad blev det självklart en bok.
Toppen, tackar 👍🏻!
Ska beställas! Tre flugor i en smäll: god mat i ett “kök” som jag inte kan väl, pengar till flyktinghjälpen, laga mat med grabben min som gillar matlagning och jag som tjatar om faran med ryssen under tiden. OK fyra flugor.
Ju fler flugor, desto bättre soppa!
Finländska bolag har gjort miljardaffärer i Ryssland under kriget i Ukraina – pengar har strömmat till företag som ägs av Putins inre krets
https://svenska.yle.fi/a/7-10037430
Är det lika illa med svenska företag?
Ja, Alfalavall ansökte och fick tillstånd att skicka värmeväxlare till Ryzzland förra året. Oklart vart dessa komponenter skulle användas men sannolikt hjälper det den Ryzzka krigsekonomin.
Det finns garanterat fler exempel och det är sannolikt varför vi har så mycket Ryzk diplomatisk personal kvar i landet, för att skydda Svenska företag mot motåtgärder av Mordor.
Märkligt att ingen i riksdagen ifrågasätter vår utrikespolitik, flera länder i EU har kastat ut diplomatisk personal från Mordor som identifierats som spioner. Vi har bara slängt ut 5 som togs på bar gärning…
Fint att se, vinner inte kriget men viktigt ändå!!
Översatt:
“I dag fick Statens räddningstjänst humanitärt bistånd från Sverige.
Den här gången fick ukrainska räddare: terränghjulingar, motorpumpar, generatorer, ärmar och overaller, annan utrustning som ska syfta till att eliminera skogsbränder i landet.”
https://twitter.com/SESU_UA/status/1675887703341117440
https://twitter.com/anno1540/status/1676127565965144066?t=Mv_vAccJBl2M1bQPtwkHsA&s=19
Vi saknar ledarskap kring Ukraina.
Det blir enligt NATO Militära Committee inget flyg innan offensiven är över.
Undrar om det ska tolkas på det sättet eller om de helt enkelt menar att flyget inte kommer att hinna komma innan den är över..
Trist besked oavsett.
Läge att skicka Gripen NU. Ge någon nypensionerad Gripen pilot med hjärtat på rätta stället ett Ukrainskt medborgarskap och flyg över ett första plan innan veckan är slut. Symbolhandlingar kan betyda mer än man tror. Ryssen kommer aldrig säkert veta hur många de är på riktigt och bli lite räddare.
Bara att måla om ett plan, överföra det officiellt och flyga ett stridsuppdrag kommer att göra nytta!
Givetvis så kommer utbildningsinsats och fler plan så snart det går att lösa.
Peter Linden – sugen?
+49
“High spirits among the Ukrainian soldiers heading toward the frontlines to join the counteroffensive.
They are taking their country back!”
https://twitter.com/visegrad24/status/1676162684297814018
Den där hade Johan No.1 gillat✌️
Yttrandefrihet innefattar det inte också friheten att skapa konflikter?
@ukraine_ua ger här tips på fem böcker för att förstå Rysslands krig mot Ukraina (längre tråd där varje bok beskrivs):
https://twitter.com/ukraine_ua/status/1676156484688773121
Nu verkar Twitter inte funka för tillfället, men tack ändå – ska definitivt kollas!
Nej, det var just den länken som krånglade för mig. En annan länk till samma inlägg: https://twitter.com/ukraine_ua/status/1676169589552545792?
Du har rätt, den är borttagen nu och ersatt med den du postade! Såg att min gilla inte längre fanns kvar heller.
Jag tycker ändå att man måste kunna väga olika intressen emot varandra. När man bränner en koran utanför moskén tycks det åtminstone för mig uppenbart är att syftet är att göra människor upprörda. Även känslorna hos människorna som frekventerar helgedomen finns där. Skulle det vara orimligt att ta hänsyn till dessa. Skulle priset för denna hänsyn vara för högt? Jag talar nu alltså inte om att ge efter för våld och hot. Och jag pratar inte om människor på gatan i Bagdad or wherever. Dessa borde kunna hitta något konstruktivare att göra än att demonstrera mot vad som sker flera hundra mil bort. Kanske fundera på vad som skulle göra deras eget land bättre istället.
Jag som vuxit upp under religiöst förtryck kan intyga för dig att det inte finns någon bättre plats att protestera mot religionens fasor än utanför en riktigt “helig” byggnad. De som blir upprörda är i regel de som försöker styra och kontrollera sina medmänniskors göranden och låtanden och får sin maktbas utmanad av protesten. INGEN ska tvinga sin religion på någon annan eller i religionens namn tvinga sina medmänniskor till saker de inte vill.
Det är inte orimligt att ta hänsyn till dem. Men det ska givetvis inte vara förbj_det att inte göra det.
På vilka sätt tar dessa personer i dessa helgedomar, och i dessa länder flera hundra mil bort, hänsyn till oss och de värden vi anser vara viktiga? T ex att inte hänga bögar i lyftkranar eller stena kvinnor till döds.
Hänsyn är en dubbelriktad gata.
Vi blandar väl ihop två olika saker, dels yttrandefrihet och dels vilka gärningar man inte får begå när man vill uttrycka sin åsikt. Det förstnämnda kan ju inte helt åsidosätta brottsbalken.
Bränna skrifter oavsett om det är religiösa skrifter eller Bröderna Lejonhjärta är inget brott i sig. Det kan dock förarga och hetsa väldigt många människor. Så ett förargelseväckande beteende kan man ju konstatera att det uppfattas som.
Låt säga att föreningen för “mer naket i Sverige” bestående av tio medelålders män skulle få demonstrationstillstånd på Sergels torg. På plats gör de plötsligt alla tio helikoptern och åberopar yttrandefrihet. De skulle troligen raskt förflyttas till finkan för ett förargelseväckande beteende. De skulle ha rätt att demonstrera sin yttrandefrihet men inte genom vilken gärning som helst.
Jag kan tycka att man kan uttrycka sin protest och sina åsikter med respekt för frihet och olikheter och på ett sätt som inte syftar till att förarga och hetsa människor.
Böcker har ett symboliskt värde och bokbål har historiskt används av diktaturer för utrensning, Kulturrevolutionen, Chile…så jag tycker böcker bör hanteras mer respekfullt i offentlig kommunikation eller på offentliga platser.
När nu UD fördömer utfallet av tillämpningen av sin egen lagstiftning så räknar jag med att man utreder om tillämpningen ligger i linje med syftet lagstiftaren hade.
Det tror jag inte den har i nuläget. Yttrandefrihet skall vi ha men det är lika förargelseväckande att göra helikoptern som göra bokbål.
Mycket klokt skrivet. Vi ska nog fundera kring vilka slags “friheter” vi ska värna om i Sverige. Friheten att hetsa mot en utvald religiös grupp är då inget jag vill värna om. Det känns mest respektlöst och osolidariskt – raka motsatsen till hur jag vill att Sverige ska vara.
+1
Ska man inte få “hetsa” (inte i den juridiska meningen) mot ryssar? Sverigedemokrater? Rörmokare? Pedofiler?
Eller är det bara religiösa individer som ska ha frikort mot att andra uttrycker sina åsikter om deras åsikter? Det är ju inte så att islamister inte har ganska färgstarka åsikter om oss otrogna…
Enligt Wikipedia är kostnaden för en Iskanderrobot 3 miljoner (dollar), det måste vara ett extremt viktigt mål om man bränner iväg två sådana? Eller gör jag en tankevurpa här, har ju egentligen inga referenser att jämföra med.
Tyvärr är det ju så. Och tyvärr är det ju risk att de lyckats.
Om de haft koordinaterna förprogrammerade hade det räckt med ett “nu har han beställt pizza”-meddelande från en spion.
Det är ju inte säkert Ukraina skulle gå ut med informationen om utfallet.
Visar också hur extremt sårbar Zelensky och andra prominenta är när de gör besök vid fronten. Eller egentligen var som helst inom Iskander-porté.
Det är ju många här på bloggen som använder Wikipedia, är det någon som någonsin skänker en slant till Wikipedia?
🫡
Svar ja
Har bidragit
Har skänkt 50USD en gång.
Har hänt ja.
Varje år.
Jag med!
Jag har länge gett nån hundralapp varje år (i samband med deras “fund-raising drive”). Men sista året har jag faktiskt konverterat till månadsgivare (53 kr nu senaste månaden).
Det är de värda (även efter kriget i Ukrainas slut – jag tenderar att skänka mer till diverse Ukrainahjälper, tack vare denna fantastiska blog – tack LW o alla andra som skapar stämningen här!)
Varje år
Jopp, varje år.
Regelbundet, eftersom jag är en flitig användare.
Ja minst en gång per år.
30kr/månad sen några år tillbaka. Ser det som en väldigt bra kunskapsbistånd. 🙂
Månadsgivare
En slant varje år.
Värt att notera är att Wikimedia Foundation har långt mer pengar än vad som behövs för att driva Wikipedia och att mycket av pengarna de samlar in går till orelaterade saker, inklusive kontroversiella politiska kampanjer.
https://threadreaderapp.com/thread/1579778161889652736.html
En lite större “livstidsinbetalning” för några år sen.
Ja, någon hundralapp om året.
Inte sedan jag upptäckte vad de gör för pengarna, nej.
Har skänkt en peng då och då men nu är det uppehåll, allt jag kan skrapa ihop går till Ukraina.
ja
Japp, årligen
Månadsgivare
Jajamen, skänker en slant årligen
Gällande Kramatorsk slänger jag ut en vild killgissning att ryzzarnas mål på restaurangen var sociala medier-kändisen Roman Trokhymets, som var på plats och mer eller mindre live-sände bara minuter efter angreppet. Han har blivit ett känt ukrainskt ansikte som flera gånger synts i CNN på bästa sändningstid. Gissar vidare att det går att göra måluttag genom triangulering av någon som är lite slarvig med sin mobilsignal och har du sedan någon på marken som kan eldleda så kan det smälla ganska snabbt.
CNN är inte direkt en stor kanal år 2023, ca 340′ tittare primetime.
Jagar de mediakändisar är det andra individer/kanaler de är ute efter.
Jag tror ingen har kommenterat tanken att inskränka icke-medborgares demonstrationsfrihet, exempelvis med hänsyn till rikets säkerhet. ”
Kan man i här idag tänka sig att göra skillnad mellan medborgare respektive icke.
Det finns en sak man skulle kunna använda olika lagstiftning för medborgare respektive icke-medborgare. Det vore att inskränka demonstrationsrätten så tillvida att om man ägnar sig åt våldsamheter så åker man ut med huvet före.
I övrigt är jag inne på samma linje som @JPA ovan vad gäller yttrandefrihet. Yttra för all del vilka åsikter du än har i tal, skrift eller andra former som kan bemötas via samma ”kanal”. Som beskrivet skulle ”helikoptrande” på Sergels Torg få tillstånd att demonstrera, lika lite som den som ansökte om att få limma fast sig på E4, eller sitta med en banderoll tvärsöver upploppet på Stadion.
Jag är inte jurist, men det kan inte vara omöjligt att knåpa ihop en lagtext som begränsar vad du får göra på gator och torg, men som fortfarande inte inskränker vare sig yttrande- eller demonstrationsfriheten.
Verkar vara en ytterst dålig ide att begränsa utländska medborgares rätt att demonstrera. Iaf om de är bosatta i Sverige.
Politiska flyktingar har flytt ett land där de blir avrättade eller satt i fängelse tills de dör om de demonstrerar. Ska vi då förbjuda dem att demonstrera i Sverige?
ATT demonstrera innebär att någon ska bli upprörd. Annars är det väl ingen demonstration?
Förstår inte riktigt vad ni är ute efter.
Erdogan byter sida eller så gör han det inte. Förr eller senare så kommer andra att tvinga honom att bestämma sig. Inte något i Sverige vi faktiskt kan göra något åt annat än att stå på oss och förklara att vi tror på demokrati.
Helt korrekt slarvigt skrivet av mig. De jag tänkte man skulle komma åt var de som kommer hit enkom för att bryter upp gatsten för att singla iväg, eller ägnar sig åt annat våld och skadegörelse.
Vet inte om jag håller med om uppfattningen att demonstrationer är till för att uppröra någon. Jag skulle väl uttrycka det som så att de är till för att väcka debatt, eller vara ett inlägg i debatten. Så, jo, det kan vara en demonstration utan att någon lämnas upprörd.
Gällande Erdogan instämmer jag till fullo.
Ukrainsk press citerar idag telegramkanalen ”General SVR” som uppger att antalet ryska militärer som är KIA och MIA nu uppgår till drygt 307,700 (inkl. drygt 74,000 från PMC; privata militärföretag, t. ex. Wagner). Antalet skadade ingår inte i uppgiften. Nu undrar jag: hur pass pålitlig är kanalen General SVR? Kanalen uppger sig ha tillgång till de innersta kretsarna i K*eml och siffrorna kommer från ry försvarsdepartementet enligt utsago. Siffrorna som sådana verkar rimliga och kanalen har under hela invasionen presenterat uppdateringar, men jag vet som sagt inte hur pass trovärdig kanalen är.
Har diskuterata här några gånger tidigare. Den är mycket underhållande men bör tas med både fem och tio nypor salt. Men ibland kommer också en verifierbar uppgift. Jag följer den mest för underhållningsvärdet
General SVR är fullständigt opålitliga.
Men, jag tror ändå att det är ryssar bakom.
Så ev att förlustsiffrorna skulle kunna vara något så när rimliga.
Alla håller inte med, men min gissning är ca 250k ryska förluster. Ev exkl Wagner.
Genom att försöka hålla koll så är jag i min egen hjärna ganska säker på att det faktiskt är en bra bit över 300.000 döda ruskigheter…
Notera att Ukraina rapporterar in ganska seriöst faktiskt och lägger vi då till alla de inte lägger till vid tex Himarsandet så är jag “ganska maggropskänsla” säker på att det är så! Vid tillfällen har det ju även smällt i förläggningar, högkvarter med många ryssar som jag inte har kunnat hitta någonstans i rapporterandet!?
Det, och nu gubbspekulerar jag vilt erkänner jag, borde rimligtvis vara så att Z personal på Z-anfallsdepartement och andra Z-myndigheter rimligtvis väljer att inte föra särskilt noggrann statistik över hur mycket de förlorat. Av flera skäl. Om uppgifter läcker blir det så jobbigt att förklara varför man läckte, varför Putte tycker man far med osanning och försöker underminera moderlandet osv. Dödstraff, tortyr och släktutplåning hägrar så därför tror jag inte det finns någon kolumn med verkliga siffror i Z motsvarighet till Excel. Helt enkelt för att ingen väljer att räkna. Men som sagt, jag spekulerar.
Bra spekulerat JohanK! Så är det! Ingen vågar…ingen vill och dessutom vill man ju landa en del löner innan man deklarerar att någon verkligen dött. Korrupta Vranyo-iter
Slemgnomen tror nog att han har fler rekrutski än vad han verkligen har. Det är ju bra att han spelar med fel krafter i beräkningen
Intressant tanke. En irriterad och bekymrad liten man som alltså sitter i Kreml och funderar på hur han ska kunna hejda löneutbetalning till så våldsamt många döda SAMTIDIGT som han inte kan berätta för det egna folket att de är döda. Man kan hoppas att det är så och att excel-uträkningarna är jättesvåra.
Mediazona/BBC har 26.801 verifierade döda per siste juni. De räknar ej soldater från skurkrepublikerna “DNR” och “LNR”. Känns det rimligt att mörkertalet är 93% (jämfört med 307.700)? Mediazona tror själva att man kan dubbla deras siffra, vilket med “DNR” och “LNR” blir 50-75.000 (gissning) fast detta är ändå en bråkdel av vad “General SVR” säger.
SKANING103; jag gjorde en liten anmärkning om Mediazona/BBC häromdagen.
De har inte med, som du säger, DNR/LNR, men inte heller alla de som helt enkelt blir kvar i Ukraina, oidentifierade, som aldrig blir dödförklarade. Den gruppen är, skulle jag tro, den absolut största gruppen bland de stupade ryssarna. Dessutom har inte Mediazona/BBC med de som identifieras och begravs i Ry, men där det inte framgår att de stupat i Ukraina. Jag tror inte heller de har med de som avlidit på sjukhus. Dessa grupper gör att mörkertalet är enormt jämfört med vad Mediazona/BBC rapporterar.
Nu uppmärksammas busshållplatsen “Fria Ukrainas plats” på Twitter.
“Bus stop “Free Ukraine” near the Russian embassy in Sweden
Thanks to sweden, for their support!”
https://twitter.com/MatsExtrude/status/1676172310431125506
Tjusigt! Lidingö stad borde ändra namnet på den väg “Ryzzhuset” ligger på. Idag heter den Kostervägen. Kanske byta namn till Ukrainas väg? Bättre förslag någon?
https://www.mitti.se/nyheter/kommunen-stanger-inte-av-rysshusets-vatten-6.3.67490.03f55d8cb6
Nästan helt OT.
Idag hamnade jag bakom en UA-registrerad bil.
Gjorde mig lite glad.
Inget tutande och viftande med näven bara 😁
Varför stänger man inte av elen ?
Vattnet får man väl låta vara kvar, annars skiter de väl på vardagsrumsgolvet…
Skrev ett meddelande till Lidingö kommun nu. Ska bli intressant att se om jag får något svar.
“Hej!
Jag är Lidingöbo, bor i Larsberg. Går ofta förbi det sk “rysshuset” i Baggeby på mina hundpromenader. Har ett par frågor. 1. Får ryzzarna verkligen ha en sån där jättelik rysk flagga på fastigheten? De äger den ju inte. 2. Varför inte ge Ukraina stöd genom att tillfälligt ändra namn på Kostervägen? “Fria Ukrainas väg” vore väl passande? Tills ryzzen tagit sitt pick och pack och försvunnit ur det olagligt ockuperade huset, bebott av spioner som tjänar en blodbesudlad folkmördar-regim.”
👍
Lovvärt initiativ!
Bra gjort, Labibia!
Kan Stockholm, kan Lidingö!
Mycket bra!
Bra!
💯 % support från mig.
Då får vi se om ryssarna spränger i morgon.
Bild i Tweeten översatt från rysk källa med hela meddelandet.
“Russians just released a new narrative that Ukraine will blow up the Zaporizhia Nuclear Power Plant tomorrow
Yes, the power plant that Russia completely controls and has controlled for 14 months because Ukraine totally benefits from turning Ukraine into a nuclear wasteland.”
https://twitter.com/JayinKyiv/status/1676166136491126784
Sickna jä-la svin de är, orcherna!
Spränger dom det så är jag övertygad om att 🇺🇦 kommer få hjälp att rensa landet på orchslöddret. Att dra av en taktisk nuke ger mindre strålning än om orcherna skulle lyckas/våga spränga kärnkraftsreaktorerna.
Mindre strålning, och det stöder du på vadå?
Kärnvapenisotoperna klingar av fortare än kärnmaterial avsett för energiframställning. Hiroshima går att bo i idag men Chornobyl avråds man starkt från att ens vistas i under längre tid.
Är Tjernobyl och Zap jämförbara på det viset?
Mycket skitsnack.
Hur menar du? Båda är kärnkraftverk och ger strålning med lång avklingning.
Kärnvapens syfte är inte att sprida strålning över lång period, de är till för att få till en stor jäkla smäll.
Ett havererat kärnkraftverk riskerar att göra regionen obeboelig.
Tjernobyl var en grafitmodererad reaktor designad för att effektivt producera material för kärnvapen, energi var mer en biprodukt 😉 Grafit är eldfängt …
ZNPP är tryckvattenreaktorer i motsvarande kraftverket i Lovisa, så ZNPP skulle inte bete sig på samma sätt som Tjerobyl . Någon som vet ifall ZNPP har liknande reaktorinneslutningar som i Lovisa och andra västerländska kraftverk ?
( En vän hade en gång i världen en Lada, vi brukade kalla den för Tjernobilen )
Realist – Om man ser på bilderna av ZNPP så verkar det vara bastanta byggnader.
@Realist men när det gäller avklingningstiden så menar jag att den skiljer sig nämnvärt mellan ett kärnkraftverk och ett kärnvapen. Ett havererat kraftverk skulle kunna kontaminiera området i decennier eller sekler om det vill sig illa, men ett kärnvapen smutsar inte ner på samma sätt. Jag kanske har fel men så har jag förstått det.
Ja att spränga ett kränkraftsverk är många gånger skitigare än att spränga de största kärnvapnen.
Hiroshima och Nagasaki är blomstrande städer idag medan Tjernobyl och Fukushima är avspärrad på obegränsad tid.
Det finns ju de som vill ha kvar kärnkraft i Sverige för ryzzar kan ju inte vara så korkade att de spränger dem i händelse av krig.
Om Tjernobyl hade gått riktigt illa så hade den avspärrad zonen varit större än Vitryzzland.
Är det ok om man vill ha kärnkraft för att det är den bästa energikällan vi känner till idag?
För de som inte fattar så kasseras 0,1 % av allt renkött pga för höga halter Cesium-137 de senaste 15 åren.
Men vi hade tur, det kunde ha varit mycket värre.
Enstaka vilt i Västmanland, Gävleborgs och Uppsala län har fortfarande för höga halter också. Gränsvärdet för det som kommer från naturen är 5 ggr högre än för det som odlas.
Det finns inget som hindrar Ryssland från att förpesta precis hela världen med radioaktivitet och gifter om de så önskar. Behövs inget kärnkraftverk för det.
Själv hoppas jag få se fusionsreaktorer i kommersiell drift innan jag dör och det skulle vara otroligt frustrerande om irrationell rädsla för kärnkraft sätter käppar i hjulet för den utvecklingen.
“Om Tjernobyl hade gått riktigt illa” tycker jag var en dålig formulering.
Mycket myter och “sanningar” här.
Fukushima är inte kontaminerat i någon större utsträckning.
Att spränga ett kkv så att det agerar som en smutsig bomb kräver en rejäl insats. Inte en chans i världen att det kommer bli så. Ryssarna kommer spränga verket och göra det oanvändbart utan att några partiklar läcker ut.
Att vi har stenhårda regler mot radioaktivitet i mat gör ju inte att det är farligt för den skull. Reglerna är satta utifrån den irrationella rädsla som finns om som vi ser prov på här.
Om du äter 1 kg smittar renkött i veckan så kommer du fortfarande inte ens i närheten av den strålning du utsätts för genom rökning.
Så mycket skrönor och myter som finns runt radioaktivitet!
Runt Tjernobyl finns t.ex. bara promille kvar av den ursprungliga strålningen. De högaktiva, riktigt farliga, isotoperna har fallit sönder nu.
Kraken om du svarade mig så förstår jag inte svaret. Om det är ok att gilla kärnkraft?
Tjernobyl är ett eget djur tror jag de flesta vet. Och jag vet att i västerbotten måste samerna ge foder åt renarna någon månad innan slakt för att få ner cecium (tror jag) halterna.
Men om man ändå tycker att kärnkraft är bästa alternativet, är det ok?
Folk som bor i städer och ändå vågar äta frukt från sina trädgårdar, där har vi snarare hälsofarorna. De äter (och andas) avgaser.
Rent generellt så är det ett bra argument FÖR att de ska spränga. Vi blir rädda, stönger ned vår kärnkraft och blir beroende av rysk olja.
Finns många kommentarer nedan som stärker det jag skrivit. En anledning är mängden radioaktivs ämnen. Vad har mer mängd radioaktiva ämnen, en robot, artelleri granat eller 6 st kärnkraftsreaktorer?
Det har redan förklarats av personer som kan detta och skriver här, ett sabotage av Zap kommer inte att leda till någon kärnteknisk katastrof, det saknas förutsättningar för det.
Däremot leder det till en gigantisk ekonomisk smäll som ger stor påverkan i negativ mening. Ryssland verkar ha bestämt sg för att orsaka så stora ekonomiska skador som möjligt.
Nepp. De kommer spränga och vi kommer inte agera.
För de kommer göra verket obrukbart men det kommer inte bli någon spridning av radioaktivt material.
Tror det var kommenterat tidigare på bloggen (Micke Uppsala ?) att bränslet är för kallt för att kunna orsaka en större katastrof i stil med Tjernobyl utan istället blir det ett lokalt utsläpp. Cynikern i mig säger att det ger möjlighet att backa från tidigare uttalanden om röda linjer och artikel 5. Det skulle följa en linje av gradvis eskalering med dämmet, kärnkraftverket och sedan vidare. Därför är det viktigt att Biden hålla tidigare löften och sänker Svarta Havsflottan som svar.
Biden får gärna bryta sitt löfte och sänka skiten på en gång!
Om inte i morgon, så när motoffensiven börjar rulla på ordentligt. Att det sker är säkert – ondskan går djupt i det ryska folket, men de kanske väntar tills efter Vilniusmötet. Dessvärre kommer Biden inte göra någonting tror jag. Han visade sig svag efter dammsprängningen.
Uttrycket att “spränga ett kärnkraftverk” täcker i praktiken många olika typer av sprängningar.
Om man laddar reaktorn full med dynamit så att själva bränslet sprids över omgivningarna, alltså det som hände i Tjornobyl (fast då var det ju inte dynamit), kommer nedfallet att bli värre än ett taktiskt kärnvapen eftersom det finns mycket mer bränsle i ett kärnkraftverk.
Men man kan spränga andra delar av anläggningen, säg kylvattenkretsen. Då skulle man dels sprida vatten som är lite radioaktivt (tror jag) eftersom det flödat genom reaktorn och bestrålats och möjligen tagit upp rester, dels skulle man kunna få reaktorn att överhetta. Nu är ju reaktorerna ganska avstängda, så jag vet inte om de skulle kunna få härdsmälta alls eftersom den restvärme som fortfarande alstras också diffunderar ut. Min fullständiga killgissning är att det inte skulle bli någon härdsmälta.
ZNPP har tryckvattenreaktorer. I sådana går kylkretsen till en värmeväxlare där det under normal drift trycksatta och mycket heta (flera hundra grader) vattnet (pga av trycket inte ånga) hettar upp och kokar vattnet i en annan, separat, krets som går mellan sagda värmeväxlare, turbinen, en kondensator (där vattnet kyls av till exempel vatten från Dnipro) och tillbaka. Från turbinen går en axel till generatorn. Jag har en gång för många år sedan varit i generatorrymmet för en av Barsebäcks reaktorer under drift. Det var inte särskillt tyst.
Så man kan också spränga den sekundära, turbinvattenkretsen, eller turbinen eller generatorn. Då har man förstört kraftverket så att det inte kan generera el och tar lång tid (flera år) och många miljarder kronor att reparera samtidigt som man inte orsakat radioaktiva utsläpp. Jag gissar att det är det ryssarna kommer att göra. Då ställer de också väst inför ett litet dilemma beträffande hur man ska agera och det blir kanske ingen stark reaktion. Den praktiska konsekvensen av förstörelsen blir snarast mindre än sprängningen av Kachovka-dämmet. Dessutom vill väst troligen se till att man hela tiden har en för väst själv acceptabel möjlighet att trappa upp om ryssarna skulle göra något ännu dummare.
För att göra en liten utvikning: Jag tror att väst *alltid* kommer att se till att det finns någon typ av kraftfull åtgärd som är hyfsat billig för väst att ta till men som man är väldigt öppen med att man hittils inte tagit till (vilket kommer göra oss här frustrerade, och det kommer vi få leva med resten av kriget). Tidigare var det västpansar, mer nyligen spetsflyg och ATACMS, men eftersom F-16 är på väg, om än senare i höst, och ATACMS verkar komma närmare (i praktiken tror jag Ukraina kommer ha ATACMS innan F-16) väntar jag bara på nästa sak. Kanske är det klusterammunition som kommer spela den rollen?
Om Biden blir omvald och det hela fortsätter ett par år till kommer vi nog sitta här och sura för att utbildningen av Ukrainska piloter på F-35 tar så lång tid. Så jag tror att det alltid kommer att finnas någon öppen och högprofilerad bra grej som skulle ta knäcken på ryssarna och som Ukraina inte får.
Instämmer i KFs text.
Tror mer på att spränga turbinsträngen med tillhörande generator.
1000MW turbin och generator är ingen hyllvara precis. Det skulle ta åratal att dels rensa upp, lyfta ut, tillverka och montera. Till detta kommer instrumentering etc som visserligen går hyfsat snabbt att få tag på men det måste till en rejäl projektering.
Sekundärkretsen är näst intill helt fri från kontaminering så något radioaktivt utsläpp blir inte att tala om.
Oklart dock för mig om enheterna fortfarande är i drift eller stoppade.
Exakt så.
Allt är dessutom stoppat nu. Verket kommer förstöras men effekten blir mindre än av dammsprängningen.
Även NATO/Väst verkar vara grodan i grytan.
“Near the Antonivskyi bridge, we continue the counter-battery fight and try to knock the enemy out of positions,” Spokeswoman Nataliya Humenyuk of Operational Command center South reported.
https://twitter.com/NOELreports/status/1676161437473882114?t=K8yBoaUmGKxrMNwde8C0Gg&s=19
Telegramlänk för den vill
https://t.me/noel_reports/81
+ + + + +
Mera telegram. Bort med twitter.
Ja! En app skapad av ryssar utan transparens är mycket bättre än det amerikanska alternativet!
Absolut!
Mera Telegram åt folket!!!! +++++++
Trollegram påstås vara FSB infekterad av många ryska oppositionella
Personligen skulle jag aldrig våga gå i god för en tjänst utvecklad av ryssar som drivs i UAE.
Telegram är då ryskt.
Ryskt är väl att ta i, Skapat av Ryss som flyttat från Ryssland för ca 15år sedan.
Till UAE. En ryssvänlig diktatur? Hur tänker ni nu om ni tror att det inte är ett spionverktyg?
Eller Mastodon https://mstdn.social/@noelreports/110655122652722228
Glada tillrop för länkar till annat än Twitter.
“Good news. Ukrainian fire hit russian military objects in occupied Tokmak, Zaporizhzhia oblast. Detonation is audible, locals report.”
https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1676178194859270144
Det sägs inte vilken sorts fire? Innebär detta att de är inom normalt artilleriavstånd? (enl. DeepstateMap går fronten typ 25 km norr om Tokmak – sen lär ju artilleriet stå en bit bakom…
Men vi har ju indikationer på att DSM är väldigt konservativ (pga informationsblockaden o UAs taktik med att krama måsfåglar ang framsteg…)
Finns väl ammunition för 155 som når upp till 4 mil (Excalibur t.ex.).
Sen om det kan kallas normalt vet jag inte då jag har dålig koll på vad de egentligen använder för ammunition som “standard”.
Kanske någon annan har bättre koll på den vanligaste räckvidden?
(Om du inte sett det tidigare så på DeepStateMap har du en ikon nere till vänster, ser ut som en raket, där går det att välja artilleri mm. som det sen går att placera ut på kartan för att se räckvidden.)
Tack för tipset, MXT! Man lär sig något nytt varje dag här på bloggen (synd man måste jobba med 🙂
Något jag lyckas försumma i alldeles för stor utsträckning! 🙂
Enligt bloggaren som hänvisar till rumint så är ju Ukraina 5 km söder om det som visas på Deepstate vid Novopokrovka. Därifrån är det 20 km till Tokmak, sedan är ju frågan om dom hunnit längre och hur långt fram man vågar grupper artilleri
Vad är det för fel på twitterskiten nu? Inte en enda (noll zero zip) länk på den här sidan fungerar.
De har väl stängt av åtkomst så du måste ha Twitterkonto för att se dem.
Såg att t.om. Google har fått problem att indexera eftersom de inte kommer åt tweetsen längre.
Raderade mitt Twitter konto när Muzkoviten köpte bolaget.
Så nu efter det senaste rycket från El-On så er jag inget från Twitter om det inte är Inbäddat i något annat.
Känns lika bra som att bojkotta Unilever, Nestle och Mondelez.
Bra bojottat. Vad gäller allt med Musk (utom en ö i Sverige) så är det bojkott från mig! Så jag får leta efter era inlägg på andra kanaler. FB; Youtube.com, post.news och Mastodon.nu
Har NI andra bra källor, så blir jag tacksam?
Exakt, se till att ge mer info så vi kan hitta det som ni vill länka på Twitter. Eller publicera hellre andra källor.
Bojkott på aelon.
Går bra för Elon…
Tråkigast att inte nitter funkar heller… Regga?!? Aldrig, never, inte ens om helvete fryser till is och Finland vinner Eurovisionen.
Åtminstone det ena av de där har ju hänt.
Äsch rubeln sjönk för en stund sen till 89,98 men nu stödköpte man nog för plötsligt steg den i värde till 89.33.
Får se om de klarar att hålla undan eller om vi passerar 90 i dag.
Sen rekylerade den tillbaks till 89,73.. Om det nu var ett stödköp håll det inte länge..
Du har rätt I att ett par ryska banker verka stödköpa.
Man försöker skapa ett stöd för rubrln vid 90.
Jämförelser med att upprätta flera försvarslinjer på denna speciella front haltar faktiskt inte
Centralbanken utgår från att om hundravallen spräcks är allt försvar meningslöst
Senaste dagarna har det sett ut som att de försökt klara 89,5, nästan direkt den passerat har det vänt igen, men nu har de nog fått ge upp och kämpar som du skriver på att hålla den under 90.
Kanske det är där vid 100 som gränsen går för vad de orkar stödköpa. Passeras den kan det bli fortsatt fritt fall.
Nu handlas det väl inte så mycket i rubel längre, de behöver kanske inte köpa så stora volymer för att påverka kursen.
Tycker det är intressant att följa oavsett, skulle det bli fritt fall kan det ev. bli den avgörande faktorn (droppen som får bägaren att rinna över) som till slut leder till ett slut på kriget.
Kanske lite önsketänkande men jag hoppas på alla “bubblare” som kan få ett slut på det här.
Håller med dig MATSEXTRUDE 🙏🏼
Ryssar är ju fascinerade av symbolik, och att rubeln blir värd under en hundradel av dollarn kan ju vara en sådan symbol.
Nja, det handlas VÄSTVALUTA i rubel!
Man måste se det här på det sättet också ! Det är ” brist” på västvsluta, därför stiger priset på västvaluts
Rubeln verkar ha stängt på 90 mot USD och 99 mot EUR?
Fantastiskt Bloggen, då är jag inte ensam om att stödja Wikipedia 🙂
Observera dock inlägget från Utvandrare ovan – bara så att ni vet vad ni stödjer förutom (den förträffliga) Wikipedia.
Moi –> https://svenska.yle.fi/a/7-10027556
Dagens regel från “Murphy’s laws of Combat”, en per dag till de ukrainska styrkorna står på gränsen till Krim.
34. When you have secured an area, don’t forget to tell the enemy.
Den håller då inte Ukraina på 😁
Surnade till när jag fick medlemsinformationen från OKQ8. Där gör de reklam för att man ska besöka dom och köpa GB-glass.
Skrev ett långt brev till dom. Där jag frågade två frågor på slutet.
Den ena var om de inte hade någon etisk diskution inom företaget vad det innebar att sälja produkter från företag som inte tar avstånd från krigsförbrytelser?
Den andra var hur länge till de skulle fortsätta att marknadsföra dessa produkter?
Och sedan tidigare har du förstås mailat dem och frågat om de har någon etisk diskussion inom företaget kring att sälja produkter som kraftigt bidrar till klimatförändringarna och hur länge till de ska fortsätta att marknadsföra dessa produkter?
Han kanske föredrar ner värme och mindre istid?
Återigen, samtliga områden runt Fukushimakraftverket var möjliga att flytta tillbaka till 2015, stora områden mycket tidigare. [jciv.iidj.net/map/]
Gränsvärden för radiocesium i viltkött är mycket konservativt tilltagen, risken att äta vilt tre gånger om dagen som innehåller gränsvärdet för cesium är fortfarande försumbar (ICRP 60/66).
*Suck!*
Svaret var menat till Kraken som tramsar om effekterna av radioaktiva utsläpp…
Suck, ja.
Det finns områden där människor inte kan bo de närmaste tusen åren runt de två största kärnkraftakatastroferna vi haft hittills.
Vi och resten av Europa hade en jävla tur att det inte blev värre i Tjernobyl än det blev.
Vi hade kunnat fått så mycket nedfall i Sverige då med otrevligare saker än Cesium-137 att vi fått avspärrade zoner här, men det verkar som skygglappar är det som gäller för kärnkraftalobbyn.
Lite som andra miljöfrågor som DDT, hormoslyr och global uppvärmning.
Jaha, och vad är syftet att överdriva/ljuga på andra hållet?
“Some 340 sq km of land in six municipalities in Fukushima prefecture, including Katsurao, Okuma, and Futaba, remain “difficult-to-return zones.”
Futaba and Okuma are likely to lift restrictions partially from June onwards, while the other three could do so in the spring of 2023.
Kyodo reported that more than 90 percent of the difficult-to-return zone in the prefecture would remain closed since there is no timetable to make it completely accessible again. EFE”
Japanska för sex är tydligen fem? 😀
Ungefär som på franska då …
Samma skräck finns där som här.
Överlag är gränsvärden som sätts otroligt restriktiva. Våra gränser som gäller för viltkött till exempel är ju otroligt mycket hårdare än t.ex. vad som gäller för rökning. En rökare utsätts för väldigt mycket högre doser än vad en jägare skulle kunna få i sig, ändå det lagligt med rökning men inte att sälja viltkött.
*…som har en becquerelhalt över gränsen.
Det finns gränsvärden för att sälja kött, men i praktiken sker inga kontroller av cesium i kött som går till försäljning annat än ett litet antal stickprovet för att följa utvecklingen.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/miljoovervakning/radioaktiva-amnen/cesium-137-i-vildsvinskott/
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/radioaktivitet-och-bestralning/radioaktivt-cesium-i-vildsvin-fragor-och-svar
Man får dessutom sälja mängder med viltkött som jägare. Det fåtal begränsningar som finns handlar om att hindra trikinsmittat kött från att komma ut i handeln, samt livsmedelshygien. Med tanke på vilken usel hygien det ofta är när jaktlag tar hand om vilt så är reglerna om något generösa.
Det finns ingen anledning att upprätthålla evakueringszonerna, dosraterna är helt enkelt för små för att vara någon reell risk, men det är inte så det fungerar med politik då det är politiker som sätter gränserna och vanligt folk har matats med antikärnkraftspropaganda och strålskräck i minst 50 år från “miljögrupper” och andra stollar.
Bör vi i så fall evakuera Ramsar, Guarapari eller Karunagappalli också? De har högre värden än Fukushima…
Bra, hade tänkt hitta källor och upplysa att hans trams hade lite med verkligheten att göra.
Kenneth Gregg
1 m ·
04.07.2023, 4th of july. Idag är det amerikanernas dag so CONGRATULATIONS our allied partner USA. We wish you a happy day!!!
Fog of war fortsätter men det finns ändå goda nyheter. Vi avancerar, ända upp till 2 km vid följande linjer:
Novodarivka-Pryiutne
Novodanylivka-Robotyne
Novosilka-Staromayorske
Samtidigt är vi väldigt aktiva i att finna och förstöra turisternas artilleri, kommunikationscentra, radar och alarmanordningar. Vi, som offensiv part, förstör mera materiel för turisterna än vad de lyckas med. Enligt Oryx förstörde vi 38 turistartilleri och pansar, medan de tog ut 15 st av våra (däribland 1 leopard).
Vi har dessutom slagit ut en större vapendepå i Yakymivka.
Vid Klishchivka formar vi en kniptång (pågår) samt vi har börjat röra oss mot Soledar norrifrån.
Vi har även en rekogniseringstrupp i Bakhmuts södra distrikt, och turisternas närvaro i själva staden verkar vara mera symbolisk än alvarlig. Vi får se vad som sker.
Turisterna i sin tur försöker desperat få igång en offensiv vid Avdiivka, Bilohorivka, Kreminna och Svatove. Inte mindre än 41 turistattacker det senaste dygnet, vilket är 20 fler än tidigare.
Hur är då situationen i själva Turistlandet? Många börjar nu anse att landet faller samman i snabb takt, tom att det sker snabbare än vad fronterna faller samman. Mästerkocken har visat att vilken beväpnad grupp som helst med elitsoldater kan ställa till oreda lite här och där, dessa grupper är ett dussintal. Centralledningen kan inte hålla samman hela riket, vilket också frihetslegionen visat i Bilgorad området.
Informationen om vår krigsinvalidkampanj har nått 59:de Infanteribrigaden och feedbacken var mycket varm. De har väldigt många soldater som behöver brådskande rehabilitering. Vi håller nu också på med att etablera direktkontakt med varje brigad i syfte att så snabbt som möjligt, i den mån donationerna räcker till, få soldaterna in i rehabiliteringssystemet. Eftersom vi ännu inte fått upp ett fungerande swish system (vi jobbar febrilt på det) är PayPal det enda medlet.
kontot är: [email protected]
Märk donationen med War injury help
SLAVA UKRAINI
👍
Där har vi absolut en högoktanig bubblare, ärketuristens maktvertikal har visat sig vara av kokt spagetti. Makten ligger gripbar, vem gör nästa försök?
Ryssland är inte ett rike. Det är ett land. Någon får säga till Kenneth att skärpa sig.
???
Ett rike är ett landområde där en suverän härskare utövar sin makt och myndighet, vanligen ett avgränsat geografiskt område som utgör en stat
D.v.s. en synonym till land…undrar vem som skall skärpa sig? 🙂
Blir spännande när fog of war lättar.
Fusionsenergi är melodin för framtiden. Själv så brukar jag regelbundet strålningsskydd för att begränsa risken för cancer.
Anväder mössa/keps/hatt på huvudet när solen skiner.
I övrigt är det helt ok med solenergi.
Själv är jag helt beroende av solenergi, ty all mat jag äter har vuxit med hjälp av solens strålar, direkt eller indirekt.
Är det betongkeps du har på dig då eller?
Funkar även med foliehatt
Med en lite propeller på.
*asg* Fusion har varit framtidens energikälla i 70 år och genombrottet ligger alltid 10-15 år i framtiden. Så fusion kommer att vara framtidens energikälla även i framtiden.
Dont bet on a lame duck…
Du missar de framsteg som gjorts inom magnetteknik som fört fältet framåt ganska nyligen. 2018 kunde koreanerna hålla plasma över 100 miljoner grader C i 1.5 sekund, och 2021 klarade de 30 sekunder. Därmed inte sagt att vi kommer att använda fusion om 10 år heller, men det är felaktigt att inget gått framåt där.
Har det fungerat i 4,6 miljarder år, så borde vi ha minst ett par miljarder år till innan vi måste skaffa en ny sol.
Ja, keps och foliehatt fungerar utmärkt mot den strålning som når oss dagligen från den enda reaktor vi behöver, Solen.
Navy, det har varit 50 år bort i 70 år. Det är först nyligen man börjat säga 15 år bort, vilket säkert är alldeles för optimistiskt. Som Informationsbyrån informerar om så har flera framsteg gjorts de senaste åren. Jag skulle faktiskt bli förvånad om vi inte har kommersiell fusionskraft om 50 år.
Hjälper Saudi Orcherna indirekt genom att pressa upp priset på olja?
https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1156029-saudiarabien-fortsatter-strypa-at-oljan
Står ju att även Ryssland minskar sin produktion, men att Saudi är allt annat än ett gäng sköna snubbar kan vi nog utgå från oavsett.
Ja Ryssland minskar sin produktion men säljer som aldrig förr.
Medvetet eller inte är svårt att säga men resultatet blir ju det.
Saudierna hjälper nog ffa sig själva. De har knappast något intresse av att sälja ut sin olja till reapris.
Sedan vet man nog inte vilken produktionskapacitet de har långsiktigt. Olja är en ändlig resurs, och förr eller senare sinar även Saudis källor.
“Målgruppen givarna kommer inte märka någon skillnad på om man väntar några timmar eller dagar innan man postar uppdateringar och resultatet av givandet.”
Han menar nog: målgruppen tagarna. Även om det låter helt grammatiskt fel. ‘Förövrigt; tagare och givare..
Han menar väl det han skriver? Givarna, d.v.s. de som skänker pengar till Ukraina. Jag antar att främst privatpersoner avses, inte stater.
Så tolkade jag det också.
Korrekt.
🤬
“Russia attacked the town of Pervomaiskyi in Kharkiv Oblast. According to preliminary data, 12 people were injured, including 5 children. The explosion happened during the funeral of Ukrainian defender Oleh Fadeyenko.
Source: Suspilne”
https://twitter.com/ukraine_world/status/1676192643838009344
Som sagt, vilka j-vla svin de är. Må de brinna i helvetet.
Fy satan… må orcherna brinna 🔥 för evigt.
Nåja, en hel del av dem lär redan ha brunnit i sina mobila krematorier.
Man kan önska samma åt dem som inte far hem snarast möjligt. Särskilt de fega kräk som gömmer sig och låter andra stå för dödandet av civila.
Satans avskum! Må slemgnomen själv få en osmord Iskander så långt upp i mumindalen att det enda som kommer ur det lögnaktiga botoxhålet i ansiktet är något som låter som finska barnvisor.
Förlåt en okunnig Svenne men hur utmärker sig finska barnvisor audiellt?
Inte en dyning 🙂
“Trophy material captured by Special Forces unit OMEGA, part of the National Guard, in the Zaporizhzia region.”
https://twitter.com/NOELreports/status/1676192402359369728
Vad är det för “tung kulspruta” som skymtar uppe till vänster?
Verkar som rejält med bonk!
“Huge explosions reported in occupied Sevastopol, Crimea right now!”
“The sound of explosions were audible in 10km zone [in Sevastopol and Balaklava] and blast waves from the sea also reported. Occupied Crimea today. Temporary occupied.”
https://twitter.com/EuromaidanPR/status/1676193847519461376
DET var mycket bra! Låter som det var mycket ammunition som gick på en gång.
Jag tycker mig minnas ett klagomål bland kommentarerna som gick ut på att ryssen decentraliserat ammunitionslagren för mycket så att det blev för mesiga smällar. De måste ha tagit till sig av kritiken och preparerat för en jättesmäll.
Även om det inte skulle vara ett yttrande är det en _handling_ som i sig inte är förbj-den. Äger jag en bok får jag bränna den (enl gällande brandföreskrifter). Lämpligt eller trevligt eller konstruktivt som öppen demonstration? Nä tycker jag inte, men vem ska ha sista ordet att bestämma det? Den mest lättkränkte?
Själv läser jag böcker, bränner dem inte. Men jag har slängt böcker på brännbart. Det blev inga kravaller dock.
Det haltar mellan vad t.o.m. UD och personer i Sveriges regering tycker om “koranbränningar” och svensk lagstiftning. Och det finns folk här i tråden som tycker att svensk grundlag skall “skyddas” till varje pris.
Men svensk grundlag är väl inget som är skriver i sten och inte skall kunna justeras när verkligheten ändras och “kommer ifatt”.
Som “Jahojariaho” länkade ovan så får man inte bränna koranen på andra sidan Östersjön då det i Finland räknas som brott mot trosfrid.
Och jag frågar de som inte vill “rucka på” svensk grundlag: Är det så viktigt att man i Sverige skall få kränka och såra muslimers tro och religion att det får kosta våra relationer till muslimska länder med allt vad det innebär, personlig säkerhet förlorade affärskontrakt m.m.
Det hade varit enkelt att i Sverige göra på samma sätt som man har hanterat saken i Finland.
Nära ögat!
“Russian kamikaze drone “Lancet” unsuccessfully attacked the 🇺🇦Ukrainian 122-mm MLRS BM-21 “Grad”. All is well with the crew”
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1676200003465797634
För er som likt mig inte kan eller vill använda Twitter har jag hittat följande alternativ för att för att läsa våra favorit twittrare:
Ukrainian_front på Telegram:
https://t.me/s/front_ukrainian1
Tendar på Mastodon:
https://newsie.social/@Tendar
Maks NAFO Fella på Mastodon:
https://mastodon.social/@MAKS23
NAFO på Mastodon:
https://mastodon.social/tags/NAFO
NoelReports på Mastodon:
https://mstdn.social/@noelreports
Vi får hjälpa dem växa också.
Noel Telegram för den vill
https://t.me/noel_reports/
Tack för länkarna – guld värt
Bra något sådant har jag saknat.
Stoltenberg stannar som Natochef ett år till!
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/ukraina-om-beskedet-goda-nyheter-en-stark-ledare/ar-AA1dppl7?ocid=msedgntp&cvid=c8bc2470e5c843ef9e0bdad0854b5972&ei=8
👍
🙌🏼
Han borde skriva på för tre år åt gången. Fast ekonomiskt vinner han kanske på en förhandling varje år.
LÄTT POLLENVARNING
“Surprise”
https://twitter.com/Lyla_lilas/status/1676204220020654080
Såg att Vaseline står på bojkottslistan.
Betyder det att “the Dildo of Consequence” bokstavligen körs utan glidmedel nu?
Vapenfett
Här är lite intressant läsning om Ukrainas statliga digitala platform, och hur de har säkrat driften under kriget (bl.a hann de med nöd och näppe få igenom en lag som tillåter lagring av den typen av persondata utomlands).
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.779457/sa-anvander-ukraina-sin-statliga-digitala-plattform-i-krigets-tjanst
👍🏻
Undrar om Sverige har liknade lagar förberedda så vi kan flytta vår data gällande pension, sjukvård osv utomlands.
Där är Estland ett föredöme. De har plats i ett antal datacenter i världen, och dessa platser anses dessutom vara estniskt område ungefär som en ambassad. Och deras offentliga data är distribuerat till dessa datacenter vilket gör att Estland “alltid” kan fungera oavsett vad som händer med det fysiska landet. Medborgarnas e-tjänster (vilket är typ allt eftersom deras admninstration är helt digital) kommer fortsätta fungera. Deras parlament kommer fortsätta fungera eftersom deras politiker kan befinna sig var som helst i världen.
Det är alltså omöjligt för t ex Ryssland att inta Estland, mer än fysiskt (även om det är rätt tråkigt). Att ta kontroll över landet genom att invadera huvudstaden går inte.
Sverige ligger nog en smula efter.
Estland har ju varit utsatt för digitala attacker sen typ 10-15 år. De är verkligen ett föredöme vad gäller digital samhällssäkerhet. Tack för infon, Sallad – det var nyheter för mig…
NATOs Cooperative Cyber Defence Centre of Excellence är baserat i Reval
För övrigt, frågde en gång av en estnisk bekant hur Estland har kunnat bygga upp det de har med deras resurser. Denne svarade bara halvt på skämt att esterna ser på Sverige och Finland vad som inte fungerar och kan därför undvika fallgropar ….
Det var ju på 90-talet man började ta dessa steg mot eEstonia och man hade ju inget gammalt bagage bagage att släpa på, och det var näringslivspersoner som arbetade politiskt och som då tog smarta beslut.
En annan intressant grej är att man kan bli e-medborgare i Estland och ha rätt att driva företag och dylikt. Man kan alltså från Sverige starta ett estniskt bolag och handla med och i Sverige med det, eftersom man är inom EU.
https://www.e-resident.gov.ee/
Varför inte skapa svenska datacentraler på ett par ambassader? Då borde formellt dessa data anses förvarade i Sverige, och vi har fullkontroll.
Dessutom skulle vi kunna gömma gigantiska spionagefiler i dataflödena 🙂
Nej, kanske inte primär kompetens hos ambassader. Tror mer på förslaget någon annanstans i tråden. Lägg de hos molnleverantörer men kryptera skiten ur alla data. På något sätt borde man kunna utnyttja att sändare/avsändare är densamma. Eller inte. hela vitsen var ju att kunna återskapa även om sändaren är bortsprängd…
Inget problem i praktiken. Googel + Facebook + Tvitter + Snapchat + Microsoft + …
Kan säkert snabbt återskapa allt om alla som finns i sverige, utom möjligen mina föräldrar som är helt utanför deras domäner.
Svenska myndigheter (och kanske även annan statlig förvaltning) är förbjudna att använda molntjänster, så länge man inte kan garantera att data inte stannar inom Sverige (eller om det är EU?).
Detta innebär att t.ex. TRV, som jag arbetar mot, har all sin data “On Premise” dvs i datacenter runt om i Sverige. De använder t.o.m. sin egen variant av Skype, eftersom alla andra chatt-appar är potentiellt skadliga.
Sårbart, ja. Men jag tror att man värderar att risken för intrång i systemen är lägre. Detta beror på att “Molnet” är ju bara någon annans dator.
Jag skulle nog tro att Amazon och Microsoft är en smula duktigare på IT-säkerhet än TRV. De kan ju roa sig med att t ex jämföra den fysiska säkerheten mellan de datacenter de använder och Microsofts dito i Sverige. Skalskyddet är helt absurt. Det är inte heller några problem att se till att datat stannar i Sverige, samt att administrera sina egna nycklar så att ingen, inte ens Microsoft, kan se deras data.
Jobbar på myndighet och det är enbart juridiska skäl till att inte använda molnet. Vi har offentligt data i molnet men så fort det handlar om personuppgifter blir det nej.
Tror att man mest är orolig över hur det hanteras juridiskt alltså inte direkt intrång men att myndigheter eller andra kan få tillgång till data. Och att hantera data utanför Sverige inom EU är inget problem. Det är mest EU regler som säger saker om hur och var man får hantera data. Och ja det går såklart att hantera med kryptering och nycklar, där är det nog mest att direktiv och lagstiftning inte hängt med.
Det finns några olika utmaningar med molnnyttjande.
Att kryptera datat innan man överför det till molnleverantören funkar – men då kan man ju bara använda det som en stor NAS. Vill man kunna nyttja tjänster så måste ju datat vara läsbart och då är juridisk sett problematiskt med bolag utanför EU eller ett bolagt ägt utanför EU (beroende på lagstiftning).
En mycket stark förenkling kan sammanfattas till “garanterar molnleverantören att kundens data inte tillgängliggörs eller utlämnas utan tillstånd från kunden eller under bemyndigande från domstol i kundens land”. Får man ja på den så finns det en chans i alla fall.
Det tråkiga är att man inte får ja från någon av de stora leverantörerna i slutändan. Samtliga USA ägda kommer till slut att konstatera att de måste följa USA:s lagar främst
Lasse och Adrian Molin (far och son) har gjort en insats!
“Ett militärfordon kommer lastat – med kläder till Ukraina. Lasse och sonen Adrian körde ett 20-tal flyttkartonger från Gävle till fronten i ett fordon som soldaterna efterfrågat.”
Hela artikeln
https://www.gd.se/2023-07-03/far-och-son-reste-till-ukraina-i-militarfordon
Fantastiskt
Så där, nu bröt vi igenom 90 gränsen, rubeln står nu i 90.12!
Kommer säkert att återhämta sig tillfälligt men just nu firar jag med en.. kopp kaffe! 🙂
🥳
🥳
Härligt!
Kanonbra nyhet MTX!
Fantastiskt!! Äntligen! osv
Tjoho! Eat shit Slemgnom!
🥳🖕⬇️
Ja
89.15 nu
Mot 100, och vidare mot 1000 osv till googolplex! Konkurs för skurkstaten! Död åt slemgnomen!
Först gradvis och sedan plötsligt 👌🏻👍🏻!
“Freedom and democracy must be well armed”
//Lieutenant General Mykola Oleshchuk
I den stora framtiden när det här kriget blir bokreaböcker kommer dessa vara överfyllda med den här typen av citat.
Härligt! Drömgränsen 100 närmar sig.
“In London, near the headquarters of Unilever, activists installed a sign “Helps to finance the war of the Russian Federation in Ukraine.” Unilever still does business in the Russian Federation, in 2022 the company paid $331 million in taxes there.”
https://twitter.com/NOELreports/status/1676215789366509569
En del twittrare har jag sett spekulerar i att en kommande sprängning av ZNPP omkring 5 juli hänger på vindriktningen då den nu skiftar från tidigare sydliga till nu nordliga vindar.
Från och med nu och minst några dagar framåt leder vindarna från Enerhodar rakt söderut mot Svarta Havet, rundar Krim och åker vidare mot Istanbul samt Georgien. Bunkergnomen kan således visserligen slippa nedfall över Moskva, men borde förarga Basarturken istället. Detta enligt windy.com.
I vilket fall som helst, eftersom man från ryzkt håll skiter högaktningsfullt i mänskligt liv utöver det usla sådant som tidvis vistas inom Kremls murar så spelar det kanske inte så stor roll för beslutet vart vinden blåser. Man drar väl sprinten oavsett när det börjar se tillräckligt hopplöst ut på södra fronten.
De gillar självmord i ryska samhället.
Gör de detta hoppas jag verkligen NATO fått nog.
Hoppas mest som tidigare att de låter bli allt detta och åker hem!
Dock vore det önskvärt att Nato kommunicerade detta till Ryzzj-vlarna. De ska veta vad som väntar om de drar det kortet.
Jo, går och väntar på att de ska få tummen ur att våga dra en tydlig röd linje..
Tror vinden inte har någon betydelse för om/när ryssarna detonerar sina laddningar, av den enkla anledningen att jag inte tror att de avser att förstöra anläggningen på sådant sätt att vi får någon större spridning av radioaktivt material. Spränger man så är det för att göra anläggningen obrukbar för Ukraina när de återtar den. Det tror man på goda grunder att man kan komma undan med. Nedfall som drabbar NATO-länder är däremot en av få uttalade röd linjer.
Verkar som att de lyckats tappa bort en MIG-31:a helt på egen hand.
“A Russian former pilot who has close ties with the 🇷🇺Russian Air Force writes that a MiG-31 fighter-interceptor disappeared from radars in the Far East of the Russian Federation.
The search for the crew is underway.”
https://twitter.com/front_ukrainian/status/1676217150682349568
De ska visst kosta runt $33 miljoner så det är inte billigt att råka slarva bort en sån.
Vill se AFSE:n för den.
🤣
+1 🙂
😂
Lol! 😀
🤣
På min tid (Östersund 1983-84) cirkulerade ett rykte om att någon blivit tvungen att skriva en AFSE på en stridsvagn efter att ha kört ned den i ett kärr. Alltid undrat huruvida det var sant; lutar väl mest åt vandringsmyt.
Här i den östliga NATO-grannen heter det inte AFSE, men vad det än heter ses de tydligen inte med blida ögon av utbildande befäl: Fick nyligen skjutsa min värnpliktiga avkomma till ett överskottslager (Varustelekas butik i Kånala) för att införskaffa ett par persedlar att ersätta bortkomna med. Han betalade tydligen hellre lite mer för att slippa undersergeanternas skäll.
Det är en riktigt stor kärra. Jag har en i skala 1/48 och en 35:a jämte bleknar i storlek. Man får ju ge ryssen det att planet varit med sedan 1982 och fortfarande står sig och är användbart, tack vare en kraftfull radar och långskjutande robotar.
Piloten kanske hoppar av till Ukraina och har med sig sin MIG-31 som present. Det vore episkt 🙂
🤣👍
Här har vi lite input!
https://mastodon.world/@ukraine/110656231705472454
Fantastiskt 👏
Eftersom piloten inte hade någon ammo var han nog inte fullt ut betrodd.
De hänger väl inte skarpt om de övar antar jag, det sliter mindre på balkar och fästen.
VARNING!
Finns en tidigare kommentar om den här attacken längre upp. Här ser man en film med konsekvenserna (bl.a med skadade civilia).
#RussiaIsATerroristState!!!!
“Russia attacked Pervomaiskyi town in Kharkiv region with a high-explosive projectile.
As of now, 31 people reported injured, 9 of them children, including a 10-months-old and a 1-year-old babies – regional military administration.
Residential buildings and cars were also damaged.
Will Russia lie once more about attacking military objects there?”
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1676219986514173952
HA HA HA HA HA
Nu är ryssarn på full fart igen!!
Frågan man kan ställa sig är ju, vad fasen höll de på med i vagnen????
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1675950143630110737
Antagligen har någon brinnande vätska läkt ut i vagnen. Att slita av sig kläderna är en naturlig reaktion när de brinner. Det har tidigare påpekats att ryska fordonsbesättningar ofta bär uniformer med bristande brandskydd.
Jämför brandskyddet i Fältuniform 90 med 90P eller Sjöstridsuniform 93.
För den som har vägarna förbi Stockholm kan jag rekommendera Armémuseums utställning Artarmour där ukrainska konstnärer har gjort konst av tolv plåtar från skyddsvästar som blivit träffade av kulor i kriget. Intäkterna från försäljning av verken kommer att gå till nya skyddsvästar. Pågår till 9 juli. https://armemuseum.se/utstallning/artarmor/
👍
Maliar har visst lite humor 🙂
“We advanced in the south, but we are not telling you about it yet,” Deputy Minister of Defense Maliar said.
“Everything is for the security of the Armed Forces, and this is a priority,” she added.”
https://twitter.com/NOELreports/status/1676224729181483008
Marknaden översvämmas nu av Turkiska körsbär som jag älskar, men i år tänker jag vänta på dom svenska.
+ + + + +