Idag hade jag sedan två månader en bokad tid för att hämta de sk referral-däck mitt bolag tjänat in för fyra år sedan på att rekommendera Tesla här på bloggen. Naturligtvis hade inte däcken kommit trots två månaders väntetid, och jag har därmed slösat bort ytterligare två timmar av mitt liv på Teslas så kallade service. Lite servicehistorier nedan och ett ryktesbesked om att det inte blir någon ny bil jag beställde för ett och ett halvt år sedan i år heller.
Först ska vi väl vara lite positiva. Tesla öppnar ett andra servicecenter i Göteborg någon gång under hösten, vilket kanske kan minska väntetiderna på enkla serviceåtgärder från dagens två månader till en månad, när man väl rekryterat och utbildat personal.
Som bekant behövs ingen rutinservice på Tesla, men det sker förstås en del slitage och även vid ny bil garantibehov. För att vara positiv så är servicen alltid felfritt genomförd och verkstadspersonalen är mycket kompetenta, inklusive att de kan göra korrekta diagnoser på t ex missljud genom att man spelar in en film och mailar dem.
Men att behöva vänta två månader på att fixa slitagebehov som bromsar eller ett slitet lager är inte okej.
En annan positiv sak är Teslas hemservice, där de kommer hem och fixar småsaker. De tar inte ens extra betalt för att komma hem. Själv har jag haft hemservice typ 4-5 gånger, de flesta för att fixa hantagen på Tesla Model S, som ibland hamnar i ett läge där de tror att de är stängda, men är öppna, vilket tyvärr inte verkar gå att fixa mjukvarumässigt på distans. Detta kan inträffa om man räckar rycka i handtaget samtidigt som det dras in. Roligast var det när handtaget på förarsidan drabbades och jag i två månader inte kunde öppna förardörren utifrån utan fick göra det via baksätet eller klättra in från passagerarsidan. En så kallad premiumupplevelse.
Sedan har det förstås varit garantiärenden, som det kända ärendet att datorn lägger ner när den överloggat information till ett minneskort inte avsett att användas som SSD-disk går sönder. Även de främre länkarmarna har bytts då de gjorde att framvagnen började vibrera när man utnyttjar full acceleration om 0-100 på 3+ sekunder eller vad det nu rör sig om. Också ett känt fel som täckts av garantin.
Annars har jag kört med missljud pga behov av att byta bromsarna, respektive ett lager höger fram. Vanligt slitage. Typ 2-3 månader innan service. Sedan fixades det hela, korrekt, effektivt och till lägre än offererat pris – man verkar ta i lite när man offererar pris så att kunden blir nöjd. Processen med offert-bokning-service-faktura är mycket väl fungerande, och man får elektroniskt mycket detaljerade och korrekta momskvitton.
Men två månaders väntetid …
Tesla hade ett sk referallprogram förr, där man som Teslaägare kunde få provision på att rekommendera bilen till andra, vilket mitt bolag gjorde här på bloggen. Bolaget fick en premium Elon Musk Signature Edition Tesla Wallcharger, svart och signerad av Musk (nåja, med hans signatur tryckt). Inte. Den fanns inte, så bolaget fick en vanlig laddare och två t-shirts. Bolaget erhöll även en personlig inbjudan till ett presenationationsevenemang där antingen Tesla Roadster eller Cybertruck presenterades (minns ej), men då jag inte befann mig tillräckligt nära Teslas anläggning i Kalifornien så kunde jag inte gå.
Och slutligen fick bolaget fyra premium racingdäck med extra dyra fälgar. Detta var för typ fyra år sedan. Då jag redan har däck och fälgar tänkte bolaget sälja dessa.
Men däcken har fortfarande inte anlänt.
För tre månader sedan fick jag beskedet att man kunde boka en servicetid för att hämta sina däck. Det fanns dock inga tider alls att boka i Göteborg, utan bara i Danmark eller Norge, så jag avvaktade. Den 28:e maj bokade jag så en tid för att hämta däcken idag den 27:e juli klockan 10:00. Alltså sagda två månaders väntetid för service.
Så idag anlände jag klockan 09:56 till Tesla på Aminogatan i Mölndal. Däcken hade förstås inte kommit trots att Tesla haft två månader på sig och sagt att däcken fanns för hämtning. Så med resa fram och tillbaka slösade jag idag bort två timmar av mitt liv jag kunde uppdaterat bloggen istället. Eller tagit sovmorgon.
Det har ju bara gått fyra år sedan bolaget tjänade in däcken.
I övrigt fick jag beskedet att den nya Tesla Model S jag beställde för ett och ett halvt år sedan för att ersätta min Model S från 2018 kanske kommer nästa år. Två års väntetid matchar ju fint två månaders väntetid på service.
Är jag då intresserad av att skaffa någon annan bil än en Tesla? Nej, faktiskt inte. Bilen är så bra och jag är trots alla dessa brister i servicen och den randomiserade funktionen på dörrhandtagen så nöjd att jag vill fortsätta köra Tesla, även efter att testat andra elbilar. Den siste idioten är alltså inte född än. Återkommer med en recension av Ford Mustang elbil när jag har tid. Kunde skrivit den istället för att sitta två timmar i bil på en bomkörning efter däcken.
Tesla har ju en fin lounge man kan sitta i medan bilen servas. Man kan också få presentkort på UberX och åka in till Göteborg och tillbaka under tiden, vilket förstås kan rekommenderas då det numera bara finns kaffe och vatten i loungen. Fikat försvann när Tesla Model 3 lanserades och det inte bara var S- och X-ägare som häckade i väntan på att få tillbaka sina bilar.
Sammantaget har jag väl suttit i Teslas servicelounge 10+ gånger, en av mina vanligaste arbetsplatser således. Nästan som hemma. Ibland får man en lånebil klockan 16:45 när de insett att de inte blir klara samma dag. Annars är det bara garantiärenden som ger lånebil numera, men UberX är ett halvsubstitut.
För övrigt var bilturen till Tesla anledningen till att det inte blev något börsinlägg i morse.
79 kommentarer
BMW i4 verkar vara riktigt kompetent och verkar ha lika låg förbrukning som Tesla modell 3.
Sedan är ju inte BMWs service bättre…
Just detta med service är det som avskräcker från att köpa en Tesla. Det blir en heldag varje gång något behöver fixas och det är inte hållbart. Vår elbil fick vänta tre dagar på serviceåttagande. Det kan vara värt en del.
Jag pratade en del med en taxichaufför i Amsterdam om detta med Tesla och service för ett år eller två sedan. De hade gått ihop några stycken och gjorde service själv. Någon plastdetalj i interiören som kostade 25 000:- att byta hade de beställt själva och satt in för en cirka 1 500:-. Besvärligare saker var en helvete eftersom de då fick vänta på Tesla.
Positivt, som jag även hört av andra taxichaufförer, är att man i allmänhet är betydligt mindre på verkstad. Några tusen gånger färre rörliga delar på bilen helt enkelt. Fast det gäller ju inte Tesla specifikt.
Vad min holländske sagesperson sade var att Tesla beter sig som om det är en stor ynnest att man FÅR köra en Tesla. Den inställningen blir mer och mer besvärande ju fler konkurrenter de får, vilket idag är väldigt många, och det är inte alls självklart att Tesla är det bästa valet längre.
Vi har en elektrisk Niro. Faktiskt den andra i raden nu, då vi köpte den första 2019. Helt utmärkt. Bara väldigt stark och bra acceleration, samt bra räckvidd (ca. 45 mil), snarare än absurt stark och acceleration som en motorcykel. Mycket väl prisvärd. Vår nya modell får dessutom sju mil i timman (11kw) från vanliga destinationsstolpar, vilket underlättar laddningen.
Har också en E-Niro som leasas. Är mycket nöjd med den. Och det är som du säger, över 200 hästar i en så liten bil ger grymt bra acceleration.
Den enda nackdelen med bilen är att den avtagbara dragkroken bara får ta en vikt på 300 kg. Den är väl menad för att köra omkring med cyklar, antar jag. Så det gäller att lasta släpet så det väger jämt över hjulaxeln och bromsa försiktigt om man lastat tungt.
Kör också en e-Niro, är helt nöjd med den som elbil betraktat och kring ägande-ekonomin. Finns ett par plumpar i protokollet: fick köpa tredjeparts frunk för att ha ett vettigt ställe att förvara den mycket sällan använda rese typ2-kabeln (från frunk.at). För dåligt isolerad bil (främst bullrig i baksätet). Ingen elbaklucka (ska dock finnas på nya Niro EV tror jag). Lite slirig och sladdrig att köra när det är isigt och halt på vintern (har ändå dubbdäck). Uselt serviceintervall (1 år eller 1500 mil). Annars är den toppen, mycket nöjd med räckvidd och förbrukning. Det är trots att det rör sig om en konverterad ice bil en av de mer effektiva elbilarna på marknaden med låg förbrukning och stort batteri.
Spanar mot en EV6 eller liknande när leasingen på denna går ut men det beror mest på hur priserna ser ut då, kan mycket väl bli en ny Niro.
Tesla får nog till väntetiderna på service då mycket ser ut att bero på att komponenter tar tid att få hem till servicecentren. Bör gå att lösa när covidproblemen släpper så sakteliga.
Däremot ser Tesla Vision ut att bli en utmaning, där Tesla tagit bort fysiskt eller kopplar bort radarutrustningen från bilarna och förlitar sig på kameror. Det står mycket skrivet om att Full Self Driving är en utmaning, och det är förståeligt och inget jag behöver personligen, men vad som inte är lika uppenbart är att den vanliga farthållaren och nödbromsfunktionaliteten också är kass med Tesla Vision, och ser ut att förefalla förbli kass tills Full Self Driving fungerar hyfsat då det är den mjukvaran som skall lösa problemen även med ex farthållaren och nödbromsen. Vilket innebär att tar man leverans av en Tesla idag är det god chans på att den aldrig kommer att fungera väl. Kan dessutom mycket väl vara så att nästa år är radarn tillbaka fysiskt i bilarna, Elon gav upp på att köra utan radar, och då står man där med en version utan radar som Tesla redan fimpat utvecklingsmässigt.
Kan tilläggas att för att köra en Tesla Vision med den enkla autopiloten måste automattorkarna samt automatiskt helljus vara på, och båda funktionerna fungerar också värdelöst.
Jag fick en av de första Model Y som kom till Sverige. Mycket nöjd. No issues.
Så om du inte orkar vänta på att S kommer till Sverige så ta en sån. Fixar både takräcke och dragkrok.
Stereon har som en avgrundsdjup bas så man låter som en EPA-raggare när man kör hem genom villaområdet.
Kommer bli svårt att välja annat än Tesla om inte de gamla bilbyggarna gör någon form av quantum leap.
Följer YT kanal som heter Grufmans bil en Stockholms firma som skruvar bilar från USA. Han skruvar Tesla bland mycket annat.
Tesla har fört elbils världen framåt något enormt.
Men dom verkar ha svårt att få alla små saker att fungera så bra som jag som Skoda ägare är van vid vi kör en snik Skoda från 2012. Har än så länge inte hittat någon elbil som skulle kunna ersätta våran Skoda Roomster.
Kollar också den då de är roliga gubbar, de Teslor jag ser där handlar om Model S som rullat långt som taxi. Tror de fungerar hyfsat ypperligt i sammanhanget.
Underhållande. Men de är duktiga.
Det är inte bara taxibilar som rullat 40000mil utan bekymmer. Men det är mest äldre modell S . Som det brukar handla om, med intressanta elfel.
Allt emellanåt brukar Fredde ställa frågan hur kan man göra så dåliga lösningar. Tror att det då brukar handla om hjulupphängningarna.
Min bror går i bilbytar tankar, det är bara en elbil som är intresant. Jaha då blir det en Tesla? Helt uteslutet en bil konstruerad i Kalifornien av folk som inte kan bilar, fungerar inte här på den norska atlantkusten. Riktigt vad han letar efter vet jag inte något praktiskt som inte behöver löjligt stor motor effekt. För att få en acceleration som jag har lite svårt att se att den är lämplig.
Ser jag utifrån mina egna behov Skulle jag klara mig med 200km räckvidd i verkligheten. Vill ha en praktisk bil som klarar att flytta två vuxna med diverse prylar. Jag har inget behov av att flytta mig bekvämt långa sträckor. Våra behov är väldigt olika.
Tolka nu inte mitt skrivande som att jag är negativ till Tesla. Dom bevisade att det gick att bygga elbilar med lång räckvidd. Dom förde utvecklingen ett stort steg framåt.
Jag tror Teslas nästa stora grej är att visa hur man bygger bilar effektivt. Blir jobbigt för gammelindustrin att hänga på i ett tempo där samma för ögat bilmodell byggs upp annorlunda och produceras med nya metoder med bara 2 års intervall (model Y som exempel).
Just bromsar är en sån simpel sak att byta. Domkraft, verktygssats, kopparpasta och 8 timmar av sin fritid är vad som krävs. Förstår inte varför folk bara gör det själv
Folk verkar inte skruva så mycket alls på sina bilar nu förtiden man tendenser att lämna bort mer och mer av bilens skötsel.
Bromsar är en detalj som det är bra om man vet vad man gör, kan bli onödigt spännande annars
Andra vanliga problem är bärarmar som rostar (farligt) vilket de fortfarande inte gjort något åt. Samt att det kommer in fukt i baklyktorna som sedan dör
Gäller bara 2016 och tidigare.
Tycker det är hyfsat vanligt att man ser fukt innanför lyktorna både fram och bak på Teslor. (Nu har man ju kollat lite extra på dem eftersom de varit så hypade)
Grufmans ovan har en film med en Model S som går som taxi. Kromlisten på bagageluckan sitter fast med tätande gummiplupoar som på den bilen slutat täta. Fukt kommer in i bagageutrymmet. Fukt kommer därifrån in i baklamporna som inte är täta mot bagageutrymmet.
Det finns någon film där vattnet stört låset på bakluckan den gick inte att öppna, men det går att komma åt om man kryper in i bagaget från baksätet men det hjälper inte luckan måste vara öppen för att man ska komma åt låset.
Men nu är Fredde van vid idiot lösningar han skruvar mest amerikanska bilar. Har även sett någon film där han skruvar italiensk lastmaskin. Han är enormt kunnig på elektronik. Verkar älska att pilla på kretskort.
Ja han har lärt sig en hyfsad felsökningsmetod. Förmodar att många arbetsfordon med tillbehör måste rulla vidare väldigt snabbt, och då kan man inte beställa nåt exotiskt kretskort och vänta en vecka eller två på leverans i tron att kunden är nöjd med servicen.
Sen börjar ju tesla numera bli en svenssonbil, man möter hur många 3or som helst på vägarna. Finns ju andra elbilsalternativ, polestar, Mercedes eller till och med Porsche som inte är dyrare än model s, som endast har snabbladdarna till sin fördel. Men dessa skulle väl bli tillgängliga för andra biltillverkare hörde jag musk säga för 1-2 år sedan. Detta har väl fortfarande inte hänt? Han skyllde på problem med betalning så att det sköts upp
Jodå, flera av Teslas snabbladdare har öppnats för andra bilar även i Sverige. Inte alla; delvis hänger det på tillgänglighet eftersom andra märken har hålet i andra ändan så att säga 😉
Det som krävs är en Tesla-app i mobilen som kopplas till ett kreditkort. Där anger man vilken sladd man tänker använda.
Kan vara lite skilda priser beroende på abonnemang men det har jag inte haft anledning att kolla upp själv. Tror inte det är någon betydande intäktskälla utan blygsamt påslag på elpriset.
Tesla tar ganska bra betalt för sin laddning, i snitt 7,30kr/kWh, men med fördelen att man kan teckna abonnemang för en månad bara och få samma pris som teslaägare, i snitt 5,10kr/kWh
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/sa-mycket-kostar-det-for-andra-att-ladda-pa-tesla-supercharger/
LW, I feel your pain!
Värst är Teslas usla kommunikation.
Det är stört omöjligt att få prata med en människa utan att köra dit. Appen tar helst bara förutsedda frågor.
Dessutom tappar de bort vital information internt.
.
Anekdot: Min AC la av i vintras. Big deal, men utan kylning kan man inte snabbladda på DC. Bokade service och la till lite vanlig service, typ vätskor och filter. Väntetid. Fick en tid i början av juni. Tesla avbokar och skickar ut en Ranger som kommer fem veckor senare. Och enbart åtgärdar återkallelsen (dvs kollar att låset till framhuven funkar) – jag tänkte nog det var konstigt att han skulle fixa AC hemma, men det går som sagt inte att kontakta Tesla på tvåvägskommunikation.
Fick en opassande tid på fredag, slutet av juli, för nästa lediga tid är bortåt oktober. Då har det alltså gått 10 månader sedan bilen själv konstaterade fel.
.
Nog för att det är mycket med det tekniska, och det är bra när det funkar och personalen är genomgående absolut toppen att ha att göra med, på alla sätt. Men de kan ju inte hjälpa att de får fel info – och detta är helt och hållet ett strukturellt problem som Tesla har haft i växande grad genom åren.
Förra sommaren fick jag vänta i fem veckor på ett nytt batteri (på garanti) medan bilen stod inlåst på verkstan. Då hade det varit skönt med lite mer besked under tiden! Men men, gott med nytt friskt batteri på en så gammal bil.
Landade snett, skulle ha varit under artikeln. ^
På grund av kvalitetsproblemen och den dåliga eftermarknaden så ser konkurrenterna Tesla inte som det största hotet.
De må ha bäst teknik. Men nu är de lite som Androidtelefonerna när första iphone kom. Skitbra teknik men når inte hela vägen.
.
Det absolut roligaste är dock alla faboys som inte kan ta nån form av kritik mot Tesla. Det normala är ju att man är som bloggardjäveln och ser både det bra och det dåliga.
.
Oavsett allt jag kan hitta att kommentera på Tesla så är det ju ett företag som lyckats med mycket som ingen trodde att de skulle lyckas med. Och oavsett hur mycket jag tycker att Mr Musk är ett ärkepucko så hade inte Tesla eller SpaceX funnits utan honom och hans visioner.
Man får ha förmågan att ha mer än en sak i huvudet samtidigt.
.
OCH. på grund av tesla så skärper sig många andra vad gäller teknisk utveckling.
Ingeglid, en lokal firma satte upp laddstolpar utanför butiken nyligen. Senast jag kollade tog man 5 kr/kWh men jag har inget behov att ladda där. Hemma kan det nog gå på samma, vissa timmar. Nästan gratis andra, med timmätning. Spotpriset var rentav negativt för en tid sen, men då onätat och oskattat.
5:10 låter som rea!
Kan tillägga denna hjälpsamma video av Peter Esse som kort förklarar laddning av icke-Teslor på Supercharger:
https://www.youtube.com/watch?v=BlShXIvYYeg
7½ minuter, från maj i år.
Jodå, det händer i Sverige just nu. Inte alla Superchargers på en gång dock. Andra fabrikat har dock inte alla valt att göra sig kompatibla med den standard som krävs, så man kanske idag inte kan nyttja öppna superchargers med sin elbil av annat fabrikat. Lär ta lite tid.
Tesla öppnade upp för andra märken i november förra året och har successivt utökat, i Sverige blev de tillgängliga i maj i år.
https://www.tesla.com/sv_se/findus?v=2&bounds=71.26492087166214%2C56.36376453450069%2C51.52121909088319%2C-14.959477652999311&zoom=5&filters=party
Alright. Lite dålig uppdaterad här, men då blir ju det ett skäl mindre att hålla sig fast vid tesla 🙂
Har laddat e-Niron på Superchargers ett par gånger denna sommaren, har funkat utmärkt. Går att filtrera på “Tesla Supercharger open for all ev” i ChargeFinder så man får en snabb överblick (bättre överblick än teslas egen app).
Uppenbar nackdel är teslas laddkablar är så extremt korta kombinerat med att alla olika biltillverkare sätter laddporten lite där de själva kommer för det, så blir det problem med icke-teslor som blockar två laddare (står i fel ficka för kabeln de måste använda). Dock är teslas stationer så pass stora så det har alltid funnits lediga uttag ändå när jag har laddat. Så länge man gör det man ska (dvs förbered app/konto/betalningsmedel etc i förväg och ladda till max 80%) så får nog folk leva med detta tills Tesla eventuellt byter till SuC v4 stolpar med längre sladd.
Ta en titt på Aptera. 170 mils räckvidd, 3,5 till hundra, rostar inte, tvåsitsig, moduluppbyggd för enkel DIY service samt solladdning. 26000-46000 USD. Skarpt läge för tillverkning i slutet på året.
Har ställt mig i kö för inköp när den kommer till EU 1,5 år senare.
aptera.us
170 mils räckvidd låter väldigt överflödigt. Förstår inte riktigt vem som behöver det eller varför?
Märkligt språk i rubriksättningen för att vara författare. Prova istället något i stil med följande: Två ytterligare timmar Tesla tagit av mitt liv och som jag aldrig får tillbaks”
Författare får ta större friheter med språket än gymnasielever.
Det vill jag gärna se en källa på…
100000 sålda böcker om året? På ett av Nordens största förlag som godkänt mitt språk.
Skriv gärna en bok på gymnasiekorrekt svenska och återkom kring hur det gick.
Man skriver väl också lite med personlig känsla och frihet för hur man vill uttrycka sig. Och 100000 sålda skojar man inte bort 😊
Jag hade kanske skrivit (ytterligare ett alternativ):
Tesla har tagit ytterligare två timmar av mitt liv, och det är timmar som jag aldrig får tillbaks.
Skämt åsido så redigerar jag aldrig mina artiklar på bloggen, utan skriver ett medvetandeflöde linjärt, publicerar utan att korrekturläsa eller redigera. Då blir det mindre bra formuleringar ibland. Hellre fort och halvtaskigt än att jag ska sitta och älta formuleringar.
Redigering sker om någon läsare påtalar fel värda att åtgärda.
Kan för övrigt förklara “hur hinner du med”. Jag skriver extremt fort. Andra kan ta timmar på sig för samma text jag skriver på några minuter, så man får ha respekt för att en del inte förstår hur jag hinner.
För övrigt finns det väldigt lite rätt och fel i språket. Rätt och fel är gymnasiesvenska där man ska lära sig att skriva trist och tråkigt enligt formella skrivregler och grammatik.
Man kan förenklat säga att “fattar folk vad du menar så har du använt språket rätt”. Men för att få A i gymnasiet så är regeln annorlunda. Om man inte jobbar professionellt med skrivande (som jag gör) så är det lätt att bli kvar i den mentaliteten.
Jag har skrivit elva romaner, delat en fackbok och en e-fackbok, skrivit 3-4 noveller och snart författat 20 000 artiklar på bloggen. Jag känner att jag uttrycker mig tillräckligt väl och mina läsares volym verkar instämma. En miljard flugor kan inte ha fel – skit är gott.
Med det sagt är det de som inte klarar av att läsa mig för de stör sig på mitt språk. Det är deras problem, inte mitt.
(I övrigt var svenska och engelska mina enda femmor i betyg, matte hade jag femma fram till sista terminen på gymnasiet, då den sänktes till en fyra pga att jag tappade intresset, skyller på flickvän med tillhörande … fritidsintressen)
Jo, jag vet att du sagt det flera gånger, och jag håller med dig.
—-
Om jag skulle producera samma textmassa som du gör, så skulle man hitta minst 10x fler fel att anmärka på.
“fattar folk vad du menar så har du använt språket rätt.”
—-
Absolut. Helt enig. (Jag fick lite kritik av min docent på universitetet för att stilen i mitt skrivande inte var perfekt, men det struntade jag i).
På universitetet är ju ett problem att man ska skriva på engelska och inte på sitt modersmål. Vet en kombinerad institution på ett universitet och teknisk högskola som efter en legendarisk doktorsavhandling införde obligatoriska engelska skrivkurser för sina doktorander.
Vi svenskar tror ju att vi är väldigt bra på engelska.
Jo, så är det. Generellt så är vi inte så bra på engelska som vi tror.
—
Även när det gäller svenskan så snappar man alltid upp någon nyans i språket som man tidigare inte hade full koll på.
Svar till ROBERT_OLA
Ingen källa men ett exempel:
“..jag längtar stenarna där barn jag lekt.” (von Heidenstam)
Min svensklärare på gymnasiet (sic!) framhöll detta som ett fantastiskt exempel på hur en god författare kan utnyttja språket och skapa en fras som är formellt sett totalt nonsens samtidigt som vem som helst som har svenska som modersmål direkt förstår vad som avses.
Underbar mening av von Heidenstam.
Angående Engelska, köpte språkgranskingstjänster för mina artiklar och min doktorsavhandling. Man är inte så bra på engelska som man tror….
Lär vara enormt kul vid snöfall när man ska ligga med bakhjulet i moddsträngen.
Skulle in under Aptera…
Är en sommarbil på våra breddgrader, solcellerna lär inte ge mycket på vintern här. Lär kosta en mille om 2 år dessutom med svensk moms och ett par års ytterligare inflation.
Läs på du med! Tre mil med solceller större delen av året här uppe i Svedala. Priset i Europa blir c:a 10 % mer. När den stora massproduktionen kommer igång så blir priset dessutom lägre.
Ett riskkapitalbolag gick dessutom nyligen in med 200 miljoner USD. Verkar som om Tesla är lite inblandad också då en stortupp från SpaceX gick in i styrelsen samt att den består av en del Tesla delar. Så det är grönt ljus hela vägen fram.
I framtiden blir det dessutom fabriker i EU och Asien.
Har du tänkt att bilen blir momsbefriad i Europa?
Hur som, jag diggar den. En förbeställning ör en billig lottsedel.
Läs på innan du skriver förutfattade meningar! Med drift på alla tre hjulen är den helt vinteranpassad.
Finns det något krocktest utfört ännu? Ser ut som man går mot en säker död om man krockar i den där saken.
Det här börjar bli tröttsamt… Allt står på deras hemsida så läs först. Chassit är gjort av Kevlar och kolfiber och ja den uppfyller alla kriterier med råge på krocksäkerhet.
Haha, jag såg de rigida strukturerna för skärmarna och tänkte att voltar men i den där blir man av med kroppsdelar. Men det återstår nog en del utveckling och krocktester.
Du har fortfarande inte läst på ser jag och har naturligtvis inte sett att den är krocktestad och klar för produktion. Så grattis du har härmed understrukit min analys 18:50 ett antal gånger… 😀
Jag har permanent drift på alla fyra hjul, är fortfarande ingen hit att ligga med något hjul i moddsträngen. Men det är klart i södra Sverige är det ju bara några dagar per år kanske.
Låt oss säga så här. USA har till en del samma klimat som vi. Ett riskkapitalbolag skulle knappast hosta upp 200 mille om bilen inte skulle fungera på vintern.
Lite OT men… Det slår aldrig fel när något nytt eller annorlunda presenteras: Först blir det en massa skitsnack utan substans. Sen när dessa motbevisats blir det mer typ förvirrat “det tror jag inte i alla fall, kan inte vara så” etc. Sen tystnad. Ett tag senare kanske det kommer liite positiva tankar för att efter ett tag “det kanske inte är så dumt i alla fall”.
Orsaken är väl att många människor har svårt för att slita sig ur det vanliga tankemönstret och upplever det nya som ett hot mot den gängse världsbilden.
För ni kommer väl ihåg hur mycket skitsnack och negativa överdrifter det var när de första elbilarna kom eller hur?
Jag blir gärna motbevisad, men jag ställer mig skeptisk till 3 hjulig design i vinterväglag. Då har jag ändå varit ganska ensam att försvara elbilar de senaste 7-8 åren, när det började komma tillförlitlighet data på hur lite Teslas batterier tappade, här längst uppe i Norrlands inland.
Angående riskkapitalister så kommer det säkert bli en fantastisk bil att köra i Kalifornien tillsammans med många andra delstater i USA och majoriteten av de europeiska länderna.
Ja stora delar av USA har samma klimat, men det är inte i de köpstarkaste delarna.
Jag kikar/funderar då och då på EL-bil. Som sur gammal gubbe avskyr jag design där instrumentklustret av något sorts korkat modeskäl tagits bort och ersatts med något som skall påminna om en I-Pad i mitten av I-brädan.
Sådana bilar går automatiskt bort. Även om det handlar om Tesla. Vill man ha något annat snyggt och välbyggt blir det tokdyrt och/eller med väntetider minst 8 månader och ospecificerat uppåt…
Eftersom jag tidigare varit i konsultbranschen inom fordonsindustrin och fortfarande har kontakter med fd. kollegor kommer en del skvaller om hur “bönräknarna” idiotsparar in på kvalitet. Kablage som gör så tunna att ledare går av inne i kabelhärvor, alternativt så usel kvalitet på utfört arbete att kontaktstift inte tryckts in ordentligt vid tillverkning vilket ger mystiska sporadiska fel efter ett tag. Vill inte racka ner på Tesla, men kommentarer från en del i branchen om deras mjukvarukvalitet är oroande.
Tidigare använde man sig av halvledare vars geometrier var ganska konservativt hållna. En bilmotor kräver inte mycket processorkraft även om exvis den motor som sitter i min bil har 74 stycken sensorer eller styrdon. Men med de nya självkörande systemen som utvecklas använder man sig av den senaste tekniken med halvledargeometrier och tekniker som man vet har åldringseffekter. Tidigare visste man att ett Flashminne kunde ha en garanterad retensionstid av 10 eller 15 år baserat på vilken kiselprocess som används. Vad man vet internt om hur länge en modern styrbox för ett självkörande system fungerar har inte sluppit ut. TK är en sak men vad kunden surt får betala vid disken är en annan. Bilföretagen har ju även service och reservdelar som inkomstkälla. Vissa diagnossystem har licenskostnader på 100K per år. De skall betalas. Frågan är hur attraktivt det blir att köpa en 6-10 år begagnad dröm-elbil när de bytts in av förstaägarna och felen börjar dyka upp.
Det stora problemet är annars bristen på kompetent verkstadspersonal. För att få jobba med elfordon krävs högspänningslicens. Man måste kunna bryta och skilja de system som håller spänningar innan en service kan göras. Diagnossystemet hos en tillverkare kräver att vederbörande loggar in i det, utför dom checkpunkter som diagnosdatorn listar och verifierar detta osv innan systemet tillåter verkstadsmekanikern att börja jobba med bilen.
Jag föreslog vid ett tillfälle att den som är datorkunnig skulle satsta på en karriär som fordonsmekaniker inom EL-bilsbranschen men protesterna kom omgående: Man får bättre betalt som konstruktör / konsult på något av fordonsföretagen.
En nära vän rådde mig att vänta med el-bil. Pga av dels Corona är många underleverantörer i Kina nerstängda eller har begränsad kapacitet. Halvledarfabrikerna drog ner tillverkningen och styde om till andra segment. Därefter kriget i Ukraina där en del underleverantörer fanns pga närhet till fabrikerna inom EU. Dessa har nu tvingats stänga pga kriget då personalen försvarar sitt land.
Kolla in Ford i så fall? De kompromissade genom att limma dit en ratt på mittskärmen 😀
Smaken är som bekant delad, själv klarade jag inte av att ställa in de splitternya hyrbilarna från MB och Audi utan körde som vanligt med händer och fötter fast de tjatade att de borde personaliseras.
.
Teslas mjukvara uppdateras regelbundet OTA var eller varannan månad utom på de gamla mogna modellerna. Hela bilens hjärna, inklusive motoreffekt, fjädringsprofil (om tillämplig) för att inte tala om underhållning.
De först Teslorna är snart 10 år, äter de fler kretskort än Fordar eller Volvos?
Fick min Model Y Performance i Juni, byggd i Berlin. Kört ca 400 mil och vilken fantastisk bil. Haft nya BMW, Volvo, VW SAAB, Lynk & CO….men detta slår dem alla, hands down. Har dock inte behövt testa Tesla service ännu…
Model Y är Teslas bästa bil än så länge, recenserade den här efter att fått testköra en läsares bil:
https://cornucopia.se/2021/09/model-y-teslas-basta-bil-hittils-kommer/
Jag är dock inte intresserad av en stadsjeep som ersättare för Model S. Jag kör ca 4 000 mil framför allt landsväg/motorväg om året och vill inte ha en högbyggd SUV för det, utan en överstor landsvägsracer vilket Model S är.
Tar gärna en Model Y som andrabil när ekonomin klarar det och byter ut Subarun, men Lena vill helst ha en Cybertruck (“det är det enda jag vill ha – det och fred på jorden” – citat) så jag avvaktar tills den finns tillgänglig vilket väl blir år 2026+.
Haha, låter typiskt Lena på nåt sätt. Inte för att vi är bekanta utöver text.
När väntas ni få er CT? Mitten av nästa år ska de (nu) börja levereras i USA men det säkert en halv miljon andra i kö. Fred på jorden kan gärna komma ännu fortare …
Har väldigt svårt att se att Cybertruck i sin nuvarande form kommer klara EU-reglerna.
Ja, så är det ju. Jag har inte direkt bråttom med utgiften, Subaru XV duger utmärkt. Tankade härom dagen faktiskt. Andra gången på ett år tror jag, så det är inte så många mil som behövs på andrabilen.
LW: Påminner om min svåger i Sillikon-dalen som tankar sin 1984 Volvo två gånger per år därför att kortbolaget brukar ha rabatt i januari och juli. Mer än så körs det inte däromkring, mest till mataffär osv. Han har visst bytt däck på den också, hela två gånger på snart 40 år tror jag.
Ja, Model S är såklart en lyxigare och bekvämare långfärdsbil. Men jag tog med min MYP en sväng fram och tillbaka Stockholm- Göteborg 96 mil över en dag och det gick riktigt fint, mycket bättre än jag trodde det skulle gå. In på ett par snabba superchargerladdningar, han knappt med att hinna gå på muggen och få i mig en burgare. Jag bor i centralt i Stockholm och Model S är lite stor att parkera, Model YP perfekt mix av komfort/prestanda/lastförmåga!
Hoppas du snart får din nya S, önskar att Elon kunde bjuda dig på en Plaid för allt slit du gör med bloggen 🙂
Mitt svar hamnade lite snett, var tänkt till LW…ni fattar!
Bra att ni inte köper Kinesiska elbilar 😁
Ja, det ska inte vara särskilt svårt att göra ett vettigt val utifrån demokrati/diktatur. Därför går även Volvo/Polestar bort.
Det förefaller vara mycket väntande om man valt Tesla, 4 års väntan på däck och fälgar när man själv redan utfört det som krävdes är för att använda en tidigare statsministers vokabulär oacceptabelt i min värld. Jag följer också Gruffmans videos lite random, såg Teslan med läckage via listen på bakluckan och tänkte att det där är en kvalitet i nivå med Jeep och nåt jag aldrig skulle acceptera för en så dyr produkt. Sen jag lämnade tjänstebilarnas värld för en lugnare tillvaro som hyrsyrra åker jag en 25 år gammal Jeep med gjutjärns-V8. Kan förstås sakna en del av egenskaperna hos nyare bilar så ibland funderar på att leasa nåt att ha till vardags men utifrån ovanstående diskussion är inte Tesla aktuellt eftersom god förmåga att vänta inte är något utmärkande karaktärsdrag hos mej. Jag hoppas alla får sin service gjord och att bloggaren får sina däck och fälgar innan sommaren är över!
Jag har ju däck och fälgar. Dessa ska säljas, bara ett patetiskt exempel på Teslas logistik.