Prisjämförelsesajten Prisjakt har publicerat en artikel med siffror på användarnas förändrade intressen under coronakrisen. Allra mest har intresset för webkameror ökat, med otroliga 2000% och kvalitetswebkameror är slutsålda med leverans först i juni. Även PostNord har en lite seriösare rapport om utvecklingen för e-handeln.
Inte e-handel, köpcentrum. |
Prisjakt konstaterar att spel & film är de produktsegment som ökar mest följt av datorer och skönhet och hälsa, men också hem och trädgård. Skor, kläder och accessoarer och foto och video minskar.
I de enskilda kategoriernas delsegment sticker webkameror ut, där köpintresset ökat med 1997%. Kamerorna som är inbyggda i t ex bärbara datorer är inte alltid av särskilt hög kvalitet, och vid en kontroll av tillgången på t ex Logitechs kvalitetskameror så är de helt slutsålda. Leverans verkar först ske i juni eller sent i maj hos de flesta återförsäljare.
Även kontorsstolar och kaffebryggare har ökat.
Istället för gym verkar man nu träna hemma. Kettlebells har ökat 570%, följt av hantlar och skivstänger med 397%. Lägst ökat intresse är det för löparskor med +12%.
Inom spel och underhållning går bärbara spelkonsoler starkast – exempelvis Nintendo Switch – med +440%. Spel till Switch har ökat med 208%, medan övriga spelkonsoller bara ökat 156%. Eller bara och bara.
Frysboxar har ökat med +431%. Micromat?
Luftfuktare har ökat med 213% och luftrenare med 76%. Robotdammsugare med 49%.
Det finns även ett ökat intresse för trädgård, där rutschbanor ökat med 240%.
Det finns alltså tydliga vinnare på coronakrisen, åtminstone i onlinehandeln.
På nedsidan har efterfrågan på väskor och resväskor gått -44%, skor -37%, ryggsäckar 21%, solglasögon -22% och klockor -20%. Sytemkameror har fallit 28%, drönare 22%, objektiv -39%, bilbarnstolar -35% och babysitters -19%. Polaroidkameror har dock ökat med 52% och digitala fotoramar med 325%.
Siffrorna från Prisjakt finns i sin helhet här. Dessa bör sättas i relation till att e-handeln ökat med 32% enligt PostNords e-barometer, så t ex ökat intresse på löparskor med 12% är egentligen ett minskat intresse och bara en förflyttning av konsumtionen från butik till onlinehandel.
Bland branschvinnare hittas e-handel av mat, som gått från fyra procent av konsumenterna i februari till 21% i mars, eller en ökning på 425% i antal kunder. I faktiskt konsumtion uppges livsmedelshandeln online ökat 75% i mars.
Redan etablerad e-handel verkar inte påverkats så mycket enligt PostNords rapport, där t ex böcker och media eller hemelektronik är oförändrad jämfört med 2019 och kläder och skor minskat, medan övriga ökat. Största vinnaren under kvartalet uppges vara apotekshandeln, vilket kanske är dubbelt logiskt – många vill inte gå till apoteket, där man trots allt kan möta skjuka, samtidigt som efterfrågan på mediciner kan ha ökat i spåren av coronapandemin.
Tydligt är att det pågår en snabb förändring av konsumtionsmönstren hos hushållen, och frågan är i villken utsträckning dessa förändringar blir permanenta?
10 kommentarer
Gillar "Skönhet och hälsa" topp-3 lista: 1) Satisfyer, 2) örontermometer, 3) hårtrimmer. Känns som bra paket för lång isolering.
Är "satisfyer" en omskrivning för marknadsföring åt svenssonfolket?
Satisfyer, vad är det? Samma som en plastk*k?
Kolla i era mammors nattygsbord, om ni nu vill veta hur den ser ut.
Den topp två kombon för mig att tänka på låten 4 degree med Tool av någon anledning.
Gissar på att byggvaruhusen kommer att få ett uppsving under sommaren när folk nu får en massa tid över då de inte kan resa på semestern.
Det är massor av folk på byggvaruhusen sedan ett par veckor.
Skulle vara intressant att veta vilka tider som det är mycket folk på byggvaruhusen.
På dagtid lär det vara tomt, folk jobbar ju hemifrån och på lunchen hinner man inte dit och hem.
Finns massor av folk som kan flexa, är deltidspermitterade osv.
Tror inte att man kan säga prisjakt=online torde vara fler än jag som gör en koll att priser i butik inte är helt orimliga och då är ju det en bra tjänst