Norska DSB – motsvarigheten till MSB – har kommit fram till att det är fem gånger så sannolikt med en brand i en fossilbil som i en elbil. Det är inte heller batterierna som brinner i elbilen, utan bränderna startas på grund av fel i laddningen.
Inte brandfarlig, till skillnad mot samma märkes fossilbilar. |
De senaste tre åren har det varit 60 elbilsbränder i Norge och 2651 bränder i fossilbilar. Dock finns det cirka 250 000 elbilar och 2.5 miljoner fossilbilar i Norge, så i praktiken är det 5x så sannolikt att en fossilbil börjar brinna skriver tidningen Elinstallatören.
De ovanliga brändderna i elbilar startas oftast av andra anledningar än batterierrna, främst relaterat till laddning där det exempelvis slarvas med vad för eluttag man laddar från.
Teslor väntar på service i Oslo. |
En expert från svenska Rise säger till Elinstallatören att om fossilblilar varit ett nytt påfund idag så skalle de klassats som mycket brandfarliga.
Folk är helt enkelt vana vid de mycket frekventa bränderna i fossilbilar, men elbilar är något nytt och okänt.
Oavsett – är du rädd för att din bil ska börja brinna så bör du sälja fossilbilen och köpa en elbil istället, för att därmed kraftigt minska risken för brand.
50 kommentarer
Framgår det av statistiken hur brandfarliga nya fossilbilar är jämfört med gamla? Kanske kan man generalisera så att årsmodell 2014 och framåt brinner väldigt sällan.
Är ju snarare nya fossilbilar som brinner extremt lätt – BMW, Volvo och VW har ju alla konstruerat bränslesystem där man tvingats återkalla pga risken för spontan brand. BMW måste återkalla ALLA sina dieselbilar har jag för mig, men pga brist på verkstadskapacitet kör de runt på vägarna så länge. Blir rubriker ibland när de spontant börjar brinna.
Extremt lätt… Jojo man kan ju tro dom är tillverkade av bomullskrut.
Enbart BMW bör ha saboterat all chans för moderna fossilbilar att framstå i god brand 🙂
Baserat på statistik från USA så har antalet bilbränder mer än halverats på 20 år, så ny bilar innebär en väsentligt lägre risk ja.
Därtill så löper äldre bilar större risk för brand av andra orsaker också. När bränslesystemet var nytt så är risken för läckage mindre, och därmed risken för brand. Detsamma gäller elsystemet där isoleringen i kablar eller kontakter åldras och riskerar skador med tiden. Äldre bilar löper också en betydligt större risk att ha varit utsatta för dåliga reparationer eller modifieringar än en ny bil.
Jämförelser nya elbilar kontra hela bilparken är således ganska meningslösa. Rimligen så bör man jämföra bilar med liknande ålder i dessa fall, och man bör nog även exkludera överrepresentationen av vissa bilmodeller pga. modellrelaterade fel.
Överlag är dock brand sällan orsak till dödsfall i trafiken. Mellan 1998 och 2008 så utgjorde brand dödsorsak i ca 5% av alla dödsfall i bilar.
Fel i laddning kan få trista följder. Oftast laddar man bilen hemma, dvs nära huset.
En fossilbil börjar oftast brinna när den används ute på vägen.
Är statistiken korrigerad för ägarnas socioekonomiska status och/eller boendeform gated community vs no-go-zon?
Måste vara jobbigt att vara dig.
Statistiken är från Norge, som väl svärjisar brukar hylla?
Ja, de ser väl iofs hela Sverige som en no-go-zon, eller var det Danmark och Tyskland som skulle göra det nu när de öppnar upp efter pandemin? 😉
Inte så att jag brandrisken är en avgörande faktor när jag väljer bil, men för försäkringsbolagen är det säkert intressant varför bilar brinner och var. Elbil i min världsbild antyder dedikerad parkering med eget ladduttag, ofta vid villa.
Man har ju hört att bränder i litiumbatterier är värre än många andra bränder. Är en brand i en elbil svårare att hantera än motsvarande fossilbilsbrand månne?
De flesta elbilsbränder är inte i batteriet, som det skrevs ovan.
Man kan ägna sig åt liknande hårklyverier kring fossilbilar. Det är vanligen bensinen eller dieseln som brinner och det är ju inte en del av bilen som du finner i reservdelskatalogen.
Om det är laddaren eller batteriet som orsakar branden spelar väl ingen roll. 1. Vad ska du med elbil till om du inte kan ladda och 2. brinner det så brinner det i batteriet även om laddaren överladdar. 3. Både batteriet och laddaren sitter i bilen så då brinner bilen punkt slut.
Nej, de flesta elbilsbränder innebär inte en brand i batteriet.
Hur vet du att branden inte når/batteriet eller påverkar det?
Och ja bränder i LI batterier är extremt giftiga. Ett stort problem för räddningstjänsten.
Problemen kommer med ålder så jämför igen när det finns gamla elbilar på marknaden. Glöm inte heller alla förortsbilbränder och leasingtagare som bränner bilen när övermilen ska betalas.
Statistiken är från Norge. Du menar att anlagda bilbränder inte är ett Sverigeunikt problem alltså? Bra, då vet vi det.
Främst bör man jämföra bilar i samma åldersintervall. Jag värderar inte slutsatsen egentligen, har aldrig köpt en bil utifrån brandsäkerhet.
Huruvida Norge har liknande anlagda massbilbränder som Sverige vet jag för lite om. För att undanröja oklarheter så borde självklart undersökningen räkna bort alla bilbränder där trolig orsak varit just anlagda bränder. Det man kan diskutera är de bränder som orsakas av försäkringsbedrägeri, det torde vara enklare att fejka på en fossilbil än elbil. Vidare borde man dela in undersökningen i bränder där .man klargjort brandorsaken, där blir det intressant
Peak svärjis. Måste vara invandringens fel att fossilbilar brinner lättare än elbilar.
Håller inte med bloggaren. Det är en relevant fråga om det finns en överrepresentation av vissa drivmedel i anlagda bränder. Det intressanta är väl i vilken grad bilar börjar brinna pga fel på bil. Gissningsvis inte avgörande, men bra att utesluta. Knapp 1/3 av bilbränder anlagda enligt MSB, se https://ida.msb.se/ida2#page=d2f0f800-ecc6-409a-bee9-0055ef69e16c
Om samtliga anlagda bränder enbart drabbar fossilbilarna så brinner dessa fortfarande spontant ca 3x så ofta som elbilar, justerat för antalet. Ändrar inget.
De flesta bilbränder är anlagda, och ofta i samma stadsdelar/områden..
Klart man hellre tänder på en gammal skruttig bensinare än en elbil. Självklart.
Så köp elbil om ni vill undvika mordbrand!
Varifrån kommer denna debatt egentligen? Är det något folk i allmänhet tänker på när de köper bilar, hur benägen den är att självantända?
Frekventa bränder i fossilbilar? Enda bilbränderna jag nånsin sett är när ungarna i området tuttat på parkerade bilar.
Jag förväntar mig att bil, el eller fossil, brinner extremt sällan och då som konsekvens av allvarlig olycka eller illdåd.
Du har missat hur fossilbilägare använder bränder som argument mot elbilar. Trots att det alltså är fel.
Man borde kunna killgissa sig till att lex flygplan gäller, ju större skitstorm som kan uppstå om något händer ju osannolikare är det att det ska hända (därför flyga är så otroligt säkert). Elbilar bör således vara betydligt säkrare än fossilbilar eftersom de har allt att förlora på rubriker om att de brinner.
Har aldrig sett en brinnande bil i verkligheten, så det kan inte vara speciellt ofta.
Sannolikt pga vart du bor och vart och när på dygnet du rör dig.
Bor på den lokala gräddhyllan i villaområde. De enda utbölingar som tar sig hit är varubud. Polisen verkar ha stenkoll och kör med helikopter emellanåt när något rapporterats. Dock har det inte alltid varit så. Har förr i tiden bott i sk no-go zon, men hade inga problem med det heller, och såg aldrig några brinnande bilar där och då heller. Kände mig helt trygg även i den miljön. Fast det var förstås innan det gick mode i att elda bilar och skjuta varandra.
Precis som jag misstänkte.
Det stämmer överens med min erfarenhet.
Grattis till en bra bostadskarriär 🙂
Men, om man nu knycklar ihop din Tesla lite, finns det inte en "liten" brandrisk då? Och så jämför vi med "fossilbilar" (som ju sällan har tanken fram längre gudskelov). JAG skulle inte sätta någon större slant på risk för brand i varken den ena eller den andra sortens bilar.
Att det är laddaren som brinner snarare än bilen är allvarligare än att bilen brinner.
Fossil ilar brinner främst under drift eller i samband med olyckor. Dvs utomhus på öppna ytor.
Vid laddning är elbilen oftast i anslutning med en byggnad.
Jag skulle vilja se skadan i SEK per fordons rand (medelvärde).
Värre hur? Vad är farligast, att bilen börjar brinna parkerad eller i drift?
Det beror på.
Vi får väl ta med motorvärmare och kupévärmare som möjlig brandorsak. Kan säkert bero på en dålig elinstallation som överbelastas.
Motorvärmare till elbil ?
Sätter man biltemas lågpris kupevärmare i bilen är det bara en tidsfråga innan något händer. Av erfarenhet kan jag säga att det som händer är att de slutar att fungera. Förmodligen har de inbyggt skydd ifall fläkten går sönder eller om det blir för varmt.
Motorvärmare till fossilbil, en liten travesti över att bränder i elbilar beror på felaktiga laddare. Då beror bränder i fossilbilar på felaktiga motorvärmare och kupévärmare och dess anslutningar.
Givetvis är ingen tekniskt utrustning perfekt felfri oavsett om det är en osande gammal Opel eller avgasfri Tesla.
Jag har ingen bil alls just nu och har inget att försvara.
Elbilarna sitter med en lång svans av extremt osannolika händelser som kan leda till extremt stora konsekvenser. En batteribrand i en Tesla kan sänka en Gotlandsfärja. Det kan inte en bensinbrand göra för det finns rutiner för att snabbt och effektivt släcka klassiska bilbränder ombord. Samma sak med tunnlar där en Tesla är den värsta gris man kan tänka sig. Även om Teslan inte orsakar branden så ställer den till ett förfärligt spektakel om den bara är inblandad.
Bättre att detoxa från bil helt och hållet.
Tycker att du intar en väldigt defaitistisk inställning. Sociala media kräver faktiskt att varje individ tar ställning för eller emot precis allt, och hårt försvarar sin inställning till det bittra slutet. Men visst detox kan ju vara en ståndpunkt att försvara.
Jobbar du inom området?
Jag speglar bara det sociala mediaklimatet.
Ursäkta otydligheten men frpgan var riktad till faith
Sorry 🙂
Instagram är för att skryta, Facebook till för fake news, Twitter är för att gräla. Cornus kommentarsfält är en hybrid av alla tre.
Och bränder i fossilbilar beror på?
Antagligen är det elfel som orsakar dessa bränder också och inte bränslerelaterade orsaker med undantag för gamla skrotbilar där bränslesystemet kan vara skadat.
Volvo 850 hade ju en tuff start där defekta motorvärmare startade bränder både högt och lågt.