Nybilsregistreringarna av personbilar föll hårt under april efter en relativt oberörd mars månad. Elbilsregistreringarna föll med 24% och personbilsregistreringarna inklusive fossilbilar med 38%. Och märket på översta plats bland elbilarna byttes ut.
Elbilar på laddning i Arboga. |
Under mars var antalet nyregistreringar av personbilar var relativt opåverkat av coronakrisen även om det blev en nedgång på 9% efter mycket höga nyregistreringar innan årsskiftet av skatteskäl.
April bjuder däremot på ett hårdare fall. Nyregistreringar av elbilar föll hela 24%, men fossilbilar föll desto mer och totalt sett minskade registreringarna av nya personbilar med hela 38%. Samtidigt blev det ett stort skifte på elbilstronen, vilket i och för sig sker ungefär var tredje månad.
Nyregistreringar av elbilar, sju största märkena. Data: Bil Sweden |
Nybilsregistreringarna av Tesla-bilar föll mycket hårt jämfört med april förra året.
Registreringarna föll även för tidigare tvåan Renault, som ändå knep förstaplatsen i april 2020. Det skedde även ett skifte på andraplatsen där Audi med sin e-tron klättrade in med kraftig tillväxt. Även Nissan registrerade fler elbilar och hamnade på fjärde plats, medan Tesla landade på femte plats. Nyregistreringarna av Hyundai ökade, medan Kia kraschade och BMW nästan halverades.
Nu anländer Tesla-bilar i klump till Europa, vilket ger ett stötvis beteende i antalet nyregistreringar. Tesla leder fortfarande stort 2020 med 1804 nybilsregistreringar i Sverige, med Kia på andraplatsen med 1056 bilar, så man kanske inte ska dra några slutsatser riktigt än. Det registrerades ännu färre Tesla i januari eller februari än i april, just på grund av båtleveranserna.
Samtidigt är Tesla ett typexempel på ett företag som tidigare bara agerat i en kraftigt stigande trend och högkonjunktur, och det är därför mycket intressant hur man klarar vändningen på marknaden.
Sju största märkena 2020. Data: Bil Sweden |
Dock går det inte på grund av de stötvisa leveranserna av Tesla att dra några egentliga slutsatser på aprildatat. Aktieägare i bolaget bör dock bevaka utvecklingen.
Problemet med de stötvisa leveranserna kommer minska när väl Berlinfabriken är igång, och antagligen mest drabba premiumodellerna X och S med sina lägre volymer, medan storsäljaren 3 och kommande Y antagligen kommer produceras och därmed levereras kontinuerligt i Europa tids nog.
8 kommentarer
Trenden i Norge är ganska tydlig
https://teslastats.no/
Tydligen behöver min e-tron åka till verkstaden efter drygt en månad i trafik. Anledning: för att få appen att kunna prata med bilen även då laddsladden inte är inkopplad.
Jag ska inte säga att jag är missnöjd med bilen på det stora hela, men appen… Vilket skämt.
Den stödjer inte OTA-uppdatering alltså? Hmm, inte konstigt VAG är försenade med sin ID-serie (man vill säkert inte ha en volymbil som sänker ryktet än mer)
Att Kias försäljning dyker är väl inte så konstigt då man inte lyckas få fram bilar mot efterfrågan, sker antagligen växelvis med ägaren Hyundai. Renault släppte precis en ny Zoe som stödjer DC-snabbladdning (inte Tesla snabbt dock), vilket kan förklara 1:a platsen. Antagligen bättre räckvidd än Audi e-tron.
Och Kia´s nyheter om dyrt batteriekylvattenservice 🙂
Ja det var dyrt, nästan 2kr/mil (eller typ samma som bränslekostnaden). Blir intressant att följa servicekostnaderna på plugin-hydriderna. Lär bli ett sänke på beg.priserna.
Tyskland börjar debattera nybilspremie igen, ingen vill köpa nu eftersom man kanske förlåra 3000€ om man köpa för tidigt. Kanske 4000€ extra för elbilar. Men det finns inga beslut ännu.
Nybilsförsäljningen föll tydligen 97% i UK.
Kommer nog generellt bli en nergång för bilindustrin när folk har lärt sig jobba hemma. Det blir nog "andrabilen" som får stryka på foten. I den kategorin placerar jag elbilar och småbilar. Så vi får se hur det går.