Ännu en dag, ännu en dag utan blogginlägg. Denna gång pga akut behov av inköp av verktyg. Kan konstatera att efter två månader med att i princip (undantaget viss mat) endast handlat lokalt i byn (järn-bygg-maskin-affären) eller på distans så är det en avskräckande upplevelse att åka till Stora Staden och Handla i butik (TM). Coronakrisen har helt enkelt även avgiftat en gammal hund som jag – det får bli e-handel framöver, med få undantag.
Maj och den förlängda fristen att byta till sommardäck är över. Sagt och gjort inleddes en invigning av maskinhallen med att Rishögen (Honda CRV 2005, 34000 mil) kördes in för däckbyte. Det andra som hände var att mutterdragaren efter tio års hjulbyten och åtminstone 80 stycken skiften av däck gav upp, varpå akut behov av två bilar infann sig och med det skyndsamt behov av anskaffning av ny mutterdragare.
Således ställdes färdriktningen in på Göteborg.
Göteborg, Östra Hamngatan lunchtid. Fönsterbord på Vapiano (de enda borden där varannat bord var upptaget). |
Det tar tid att handla i fysisk butik. Även om man kontrollerat butikssaldot kan det dessutom visa sig att önskade produkter (nya hjulmuttrar då de gamla efter 15 års hjulskiften är lite nedslitna) kan ta slut under färdens gång. Således måste man besöka två Biltema på olika ändar av stan. Det var den dagen det. Hade tagit med mig dator för att hinna blogga planerade blogginlägg, men det blev det ingen tid till. Fördel med Biltema är att man åtminstone får känna sig ung, eftersom det tydligen är där alla män i åldern 60+ spenderar tiden nu under självisoleringen. Fanns iaf handsprit vid kundterminalerna.
De 60+ som alltså inte körde i det fåtal privata personbilar som rörde sig på Östra Hamngatan under lunchtid. Bilmodellerna var Porsche, Jaguar, Volvo, BMW, Mercedes och Audi (TT). Uppifrån Vapiano kunde man med god insyn i dessa fåtal förbipasserande bilar konstatera att förarna hade behov av dagliga långpromenader, men antagligen var rädda för att bränna hjässan i solskenet, och således tar bil istället. Efter en timme dök det dock upp en Kia, som bröt av från premiummärkena. Det dröjde också en halvtimme tills en kund gick in på 7-11 vid hörnet mot NK.
Elbilar drar helt enkelt sig till varandra och jag fick sällskap av en av landets fåtal Jaguar I-Pace på parkeringen till Biltema. Vilket i sig kunde varit en bekräftelse på åldern på Biltemas kunder. Dock visade sig faktiskt denne Jaguarägare vara en vältränad man kanske något år yngre än mig istället för 60+ och inte Jaguars empiriskt testade målgrupp. |
Coronatrafiken var initialt gles, men sedan small det en bilolycka i Kallebäcksbacken i inledande rusningstid, vilket frös all trafik på E6:an (Göteborgs Essingeleden) i södergående riktning. Så alla tidplaner sprack åt helt åt helvete.
En hel dag således bortkastad för att köpa några muttrar och en ny mutterdragare. Aldrig Mer (TM).
Mitt tålamod med butiksshopping har efter två månaders avgiftning helt enkelt försvunnit. Det får bli onlinehandel för det mesta som inte går att köpa på Sätila Bygg1.. Det är inte värt tiden och krånglet att leta sig till en butik, coronakris eller ej. Även en gammal gubbe som undertecknad kastar helt enkelt in handduken. Det går att lära gamla hundra att sitta. Frågan är om fler resonerar som jag och om butiksshoppingen någonsin återhämtar sig till pre-coronanivåer. Då rådde det redan butiksdöd innan dess…
Butiksshopping blir för mig framöver sistahandsvalet. Undantaget bokhandlare förstås. Dem stöder jag alltjämt med fysisk närvaro. Tack för att ni kämpar och finns.
1. Skulle väl vara gubbiga grejer som kostymer och glasögon då, men det är inte direkt ofta det behövs. I övrigt vet jag storleken på mina standardsjeans, kalsonger, skjortor och strumpor. Samt polotröjor. Klick, klick så landar det hos postombudet, som också råkar vara Sätila Bygg. Som även är ombud för Systembolaget…
34 kommentarer
Kan intyga att fler resonerar så.
Nej tror inte det blir tillbaka till samma, men tror iofs bara det accelererar det som skulle komma på 5-10år ändå.
Det finns dagar då Bloggarjäveln lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man
Borde inte Skene järn ligga nära nog och ha det du behöver?
Det var många år sedan den här gubben började förlägga merparten av sina inköp till näthandeln. Detta trots att jag egentligen väldigt gärna vill ha livskraftiga butiker med bra utbud av kvalitetsprodukter och kunnig personal. Priset är, om inte helt oviktigt, så åtminstone sekundärt om de första kriterierna uppfylles. Tyvärr verkar så gott som alla butiker riktat in sig på det omvända; billigt skräp i drivor som kränges av ointresserad personal med minimilön. De få, lysande, undantagen frekventerar jag och betalar gärna premium för men resterande produkter inhandlas digitalt.
Nya ordspråk (#102): Bättre åka till en Swedol än till tre Biltema (TM)
Just böcker är väl en av de få saker som man köper på nätet.
Böcker var det första jag gick över till att köpa 100% (okej, 99%) på nätet – och för engelskspråkiga böcker så är http://www.goodreads.com recensioner mycket bättre än amazons som alltid toppar med vad som ganska genomskinligt är falska (reklam)recensioner. Finns sådana på goodreads också förstås, men det är ingen shoppingsajt i sig.
…men den ägs av Amazon.
Just Biltema tycker jag föregår med gott exempel och erbjuder gratis (eller var det kanske bara vid lanseringen?) leverans till bilen i drive-in stuk. Det är väl tänkte för tyngre varor, men funkade fint även för småvaror. Beställ via hemsidan och plocka upp nån timme senare.
I övrigt håller jag med. Butiker är dryga.
Fick mitt första Visakort någon gång 2000 eller 2001 och började köpa region 1-dvd:er på dåvarande play247.com. Efter det har jag väl i princip köpt allt som går att köpa på nätet den vägen. Det är bara en fråga om tid innan alla vandrar den vägen.
Jag saknar att handla men vill inte träffa folk i onödan nu. Jag saknar naturkompaniet :). Nånting med att prova svindyra friluftskläder är väldigt avslappnande. Plus jag letar efter den perfekta skaljackan och det är omöjligt att förutse material och passform över postorder.
Kan inte säga att jag handlar mindre nu än tidigare. Och jag har inte e-handlat alls. Men jag har aldrig handlat särskilt mycket.
Hade det inte bara varit enklare o snabbare o byta hjulen med det vanliga fälgkorset?
Eller letat reda på närmaste däckverkstad, pyntat en trehundring och varit hemma igen på någon timme.
Fast det är klart. Då hade det verkliga syftet med blogginlägget gått förlorat.
Fråga, om du bara använder skrothögen minimalt, varför inte köra med "åretruntdäck" (sydeuropeiska friktionsdäck eller grovmönstrade däck).
Och så det där med mutterdragare. Tycker nog ett gammalt vanligt fälgkors, eller "förlängd dragare" (heter säkert nåt annat) funkar bättre, ofta får inte mutterdragaren loss muttrarna, och man får i vilket fall efterdra.
Och så spara du en resa in till staden för att köpa ny…
Lossa muttrarna med mutterdragare och åter dra med momentnyckel. ( Det görs aldrig på en däckfirma )
Och smörj bultarna med kopparpasta
Mitt fälgkors visade sig otillräckligt på fjärde hjulet för en del år sen. Då gick jag med det i handen till den lokala smidesfirman och inhandlade ett sjyst järnrör som gick att trä på som förlängare (provade ett par dimensioner). ~1½ tum, 1 m, 100 kr. Gedigen pjäs men aningen osmidig som promenadkäpp 😉
Kopparpasta är gôtt. Man ska dra åt lagom, varken mer eller mindre, och efterdra.
Numera tar däcken in på hotell, de nya är större och tyngre liksom bilen. Men dit är det för långt att gå.
Personal trainer.
Personal food delivery.
Personal furniture assembly.
Personal hairdresser.
Netflix och HBO on demand.
Den övre medelklassen har redan steg för steg gått över till hemleverans. Det kommer att gå fort nu när detta utökas/sprider sig till resten av samhället.
Personal car fixer?
Online learning?
Remote work?
Online international schools for kids?
Etc?
Kommer någon och bygger ihop ens Ikea-möbler? Seriöst?
Funderar på att be min man klippa mitt hår. Han har utmärkt ögonmått. Blekning av slingor däremot känns för riskfyllt så det får räcka med sommarsolen.
– älskling kan du fixa mitt hår?
-nej
– det kostar 2000kr om jag går till frisören…
– vart är saxen.
Vad blir kostnaden för totalavverkning och peruk?
Ca 2000 kr.
Personal food truck har jag redan sett annonserad. Den kommer till din gata.
Rickshaw cykeltaxi inom åtminstone stadskärnor skulle kunna köra igång vilken dag som helst.
Tror ärligt Sverige har för kasst väder för det annat än ett par månader om året.
Zbee tror jag firman heter som kränger eller driver små el-rickshaws i Sverige av märket CleanMotion. Själv sett i Gbg och Sth, men helst i ljum säsong förstås. Var tänkt att bli storsäljare i typ Indien och Indonesien men det verkar gå trögt utan mutor.
Trehjulingar, tar två pax alt paket/varor. Minst en i Sth kör hempizza. Och reklamskyltar.
Senaste åren besöker jag butiker endast för livsmedel och kläder (vill känna på material och storlek).
Möbler har jag svårt att se att jag skulle handla utan att prova i butik.
Att näthandla maten på Maxi funkar men är
dyrare. Får åka bil 12 km i stället för att gå 1 km.
Äta i bilen har vi gjort redan i några år.
Ammunition är för dyrt att köpa via e-handel pga frakt. Vapen snudd på likaså.
Kläder och skor innebär ofta att man får beställta två storlekar och lämna tillbaka den som var fel.
Sportevenemang är bättre på tv än live. Åtminstone skidskytte, NFL och MLB vilket är det vi följer.
Begravningsbyråerna är väl i stort sett de enda som inte har hemleverans numer.
De har deprimerande nog onlinebegravningar.
Bil köps väl numera kontaktlöst och kontantlöst? Enstaka fall med hemleverans av Elon, men nu är han ju nypappa till EM2 och säljer sina hus så det är nog inte aktuellt.
Mutterdragare? Är det samma som fälgkors eller?
Och där gick Vapiano i konkurs.
https://www.gp.se/ekonomi/svenska-vapiano-i-konkurs-ska-s%C3%A4lja-restaurangen-i-g%C3%B6teborg-1.28040384