Tesla-aktien kraschade tillbaka 17% under gårdagens handel efter tisdagens kursrekord. Frågan är om vi har en liten upprekyl att vänta för att skapa en perfekt huvudskuldra-bubbla?
Marknadsbubblans anatomi. |
Tesla föll 17.18% igår, och är nu ner otroliga 24.2% från tisdagens intradagbörsrekord på 968:99 USD per aktie.
Dagschart Tesla |
Det ser således ut som Tesla-aktien håller på att spela upp ett skolboksexempel på en marknadsbubbla.
Femtonminuterschart Tesla |
Intradag blev det till och med lite återhämtningar, en så kallad tjurfälla, men vi bör kanske få se en liten uppgång även i dagscharten för att göra den så kallade huvudskuldran perfekt.
Ska min bubbelanatomiska graf återskaaps i Tesla-aktien, så ska aktien ner till runt 400 USD, men det finns inget som talar för att det ska slumpa sig exakt så.
Kan då Teslas kurs motiveras på denna nivå?
Om vi antar att man kan femfaldiga produktionen genom att bygga ännu okända fabriker, och producera 1 500 000 fordon om året, och göra en bruttovinst på 100 000:- SEK per bil, så är det en vinst på 150 miljarder SEK om året. Om vi sätter ett p/e på bolaget som är 10x, dvs i överkant mot andra biltillverkare, inklusive Toyota, som alla hittas i området p/e ca 6x – 10x, så kan Tesla värderas till 1 500 miljarder kronor (GSEK).
Idag är värderingen ca 1 265GSEK.
Men en sådan utbyggnad kräver kapitaltillskott och finns inte planerad idag. Om den skulle ta 10 år att bygga, och man vill ha 10% i avkastning om året och inte har någon utspädning i form av kapitaltillskott, så skulle Tesla-aktien motivera en nuvärdesberäkning på 1500/1.10^10=578 GSEK i börsvärde. Eller 578/1265*734=335 USD.
Tror man att man kan bygga ut fabrikskapaciteten på fyra år blir nuvärdet 1500/1.10^4=1024 GSEK eller 1024/1265*734=594 USD.
Fast med bara 10% i avkastning om året kanske det finns intressantare case än Tesla på de här nivåerna. Sedan kan man hävda att p/e ska vara 20, och landa på 670 USD, vilket fortfarande är ner från idag.
Detta var bara lösa exempel och triviala beräkningar. Berlinfabriken har fått problem med utrotningshotade grodor och ormar, och kanske inte blir av utan förseningar.
Rusningen i Tesla levererar dock ett viktigt budskap till aktieägarna hos de gamla biltillverkarna – reformera er verksamhet till renodlade elbilar, så belönar aktiemarknaderna aktieägarna massivt. Men det är inte bara att producera lite elbilar för att uppfylla EU:s krav på genomsnittliga utsläppsnivåer, Tesla är mer än bara en producent av en bil, vilket många kanske missar.
12 kommentarer
Det borde vara lite beroende på hur komponenttillgången från Kina påverkas vid ett eventuellt längre produktionsstopp där. Ngn koreansk tillverkare hade stoppat sin produktion då de ej får komponenter. Bara den osäkerheten borde påverka aktiekursen negativt kan jag tycka. Men jag har oftast fel om det mesta.
Tydligen beror en stor del av de snabba rörelserna på att det var blankare som var tvugna att täcka sina positioner.
När deras köptryck minskade gick marknaden tillbaka.
Det känns som att 2020 kommer bli ett prov för Tesla.
I Norge har två andra tillverkare fler elbilar ute än Tesla; Nissan och Wolkswagen.
Tesla har knappt 18% av elbilsmarknaden i Norge och trenden pekar inte på att Tesla tar ytterligare andelar.
Om värderingen i aktien baseras på biltillverkning så blir det tufft…
"Ska min bubbelanatomiska graf återskaaps i Tesla-aktien, så ska aktien ner till runt 400 USD"
Mm, men du var ju minst sagt skeptisk till värderingen på 400 USD, så det illustrerar väl mest hur oanvändbart det är att titta på bubblor (i andra syften än att förstå att snabba rörelser innebär kostnad för risk, men då behöver man inte grafer utan bara enkel förståelse för att "volatilitet indikerar framtida volatilitet, inte framtida riktning").
En värdering på $400USD värderar redan där in framtida prestationer. Det är därför den legat på strax under $400USD sedan 2017 cirka. Kan köpa $400USD då ifall man haft framgångar med förhandsbokningen av truckarna.
Nu ska vi bara få världens bull trap också, sen är färdigt för den här gången.
Andelen nya elbilar i Europa har varit 3 % två år i rad, dvs ingen ökning. Frågan är när hypen är över och vi ser att försäljningen går mot noll. Etanol hypen och diesel hypen varade väl i drygt tre år var. Gissar att vätgas kommer bli nästa grej
Har du kört en elbil?
Det är som platt tv vs tjock tv !
Alltså finns ett mervärde för konsument så det är ingen omotiverad hype.
Sen är det inte problematiskt med tanke på tillgång till både el i stora delar av världen samt råvaror till batteriet och återvinning av detsamma.
Jag tror mycket själv på elbilar med små batterier som kanske räcker 5-10 mil med bränsleceller som Range extender. Den skulle kunna få kanske 60 mil räckvidd och tankas på 3-4 minuter på långresorna och för dem som har möjlighet att ladda hemma så kör man bara på el under normala dagar när man pendlar sina <2 mil till jobbet.
Där är vi inte en och först måste h2 infrastrukturen byggas ut. Det kommer i takt med att den tunga trafiken går före och visar vägen.
Under tiden kanske cornu kan göra ett bubbeldiagram på powercell (ligger själv över 1000% plus här men funderar på att sälja… aktien är nu dubbelt så dyr som när Bosch köpte 10% för att säkra sin investering på 50 miljoner euro för rättigheten att mot royalty få producera powercells s3 bränslecell…)
Kan nyheterna att Lucid vägtestar sin betamodell med 900v teknik, vilket ger snabbare laddning och verkar nå 400 miles före Tesla smitta kursen? Lägg på att Daimler verkar få klorna i Goodenough/Bragas solid state teknik. Det luktar lite sämre andrahandsvärde för Tesla när konkurrensen tar quantum leaps.
Ja i slutändan tror jag det är tre kanske huvudfaktorer som väger in när konsumenterna väljer bil:
1. Körsträcka
2. Pris
3. Bränsleekonomi
(4). Laddhastighet
Allt snack om hur viktig programvaran i är tror jag inte på. Det är precis samma sak med fossilbilar. Inte väljer jag bil för hur fin gps och mobilfunktion den har på skärmen. Det är körsbäret på toppen.
Det har inget med gps och skärmar att göra. Cornu skrev själv ett inlägg någon gång i Januari om hur extremt hans bil har uppdaterats sedan köpet/leasingen.
Fundera på hur det skulle kännas att behöva uppsöka en apple store för att uppdatera drivrutiner till ditt grafikkort.
Well, bra liknelse. Hårdvaran har en sluttid när mjukvaran inte hanteras eller uppdateras längre. Dessutom vet jag inte hur många av mina mac-vänner som håller sig från att uppdatera till senaste systemet för att plötsligt slutar drivrutiner att fungera. Och då får man ringa apple. Speciellt när det kommer till grafikkort. Men det känns som att det är en annan diskussion.