No drama.
Bloggen kan bli lite sporadiskt uppdaterad och/eller ha inlägg på konstiga tider just nu. Jag befinner mig nämligen på väg till Tasmanien och Hobart för att stå vid målgången på RSHYR när Ocean Gem och Lena går i mål. En nätt liten resa som började med att jag lämnade över hem och gård till hus- och djurvakt 12:30 fredagen den 27:e, och som slutar cirka 21:00 östaustralisk tid den 29:e. Eller nästan 48 timmar.
Doha. |
Just nu sitter jag i Qatars premiumlounge i Doha och försöker inte sova, för att växla över till lokal tid i Australien. Bättre ta jetlagsmällen nu och sedan sova i synk på flyget, så slipper jag vara helt i koma down under. Dessutom finns det ju ström till datorn här, och 14 timmars flight Doha-Sydney räcker inte batteriet på datorn till, så bättre jobba här än ombord.
Blev uppgraderad från ordinarie Maha-loungen, som jag köpt för en spottstyver via Revoluts loungetjänst, på grund av platsbrist. Helt klart billigare köpa loungepass separat än att betala för businessclass. Loungepasset via kostar om man är Metal-kund 300:- SEK, vilket kan tyckas är rätt prisvärt för lugn och ro, fri mat, dryck och fika, kliniskt rena konstant bemannade toaletter och möjlighet till dusch, samt viktigast av allt laddning av litiumbatterier och förstås wifi. Dock blev jag alltså uppgraderad, vanliga loungen kanske inte var riktigt lika fin, även om den också skulle innehålla allt detta.
Lounge. |
Jag brukar resa utan incheckat bagage, annat än när vi klättrat berg eller seglat, vilket kräver lite mer packning. T ex gick hela resan i Karibien med enbart min arbetsryggsäck utan att någon personal någonsin klagade. Har aldrig varit med om att ryggsäcken faktiskt blivit vägd förrän nu hos Qatar.
Lounge. |
Man får checka in 30 kg hos Qatar, men handbagaget fick tydligen bara vara 7 kg. Så nu tvingades jag checka in 5 kg, och har dator och alla andra sjutton prylar med litiumbatterier i en påse. Planen att duscha och byta kläder i loungen gick således om intet. Tandborste och hygienartiklar incheckade. Jag är fortfarande lite gnällig, men premiumloungen får väl kompensera detta.
Lounge. |
Efter 48 timmars resa, inklusive 8h transfer i Doha och 12h transfer i Sydney, så kommer jag säkert vara jättefräsch. Antagligen mest synd om de som sitter bredvid mig på planet, man brukar ju inte själv känna hur illa man luktar. Tillägg: Tydligen finns det handduk att låna, så jag kommer nog duscha ändå innan jag drar vidare. Blir bara inget klädombyte. Rituals som rengöringsmedel här i loungen iaf.
Lounge |
Detta är förstås en privat resa, dvs betald med skattade pengar, men jag kommer naturligtvis blogga om Australien ändå, även om det bortsett från transfer i Sydney blir Tasmanien och inte Australien. Lika bra att använda tiden till något produktivt, jag måste ju jobba dagligen oavsett, och pga bokskrivande har jag inte haft tid att skriva blogginlägg i förväg, likt jag gjorde för Kilimanjaro och Mont Blanc. I övrigt ska jag skriva bok också, finns deadline.
Några konsekvenser för bloggen blir att jag inte kan vitlista några nya signaturer, utan det får vänta.
Skrivet klockan 02:27 lokal tid i Doha.
24 kommentarer
Seglar du inte ner? Känner du flygskam eller kompenserar du genom att plantera extra mycket grönsaker i trädgården?
Har du barn? Det har mig veterligen inte bloggaren så han kan då flyga så mycket kan vil .
De har klimatinvesterat för 300 ton minskad CO2 enligt en tidigare kommentar. Tur och return till Australien kostar bara ca 3-5 ton per person beroende på hur gamla flygplan man åker med.
Bloggaren har barn, något som nämnts många gånger på bloggen…
Undra om dom drar fram flygskam verkligen lever som dom lär dvs aldrig någonsin göra en längre resa i sina liv eller om det mest handlar om att andra inte ska resa?
Ha en trevlig semester Cornu!
För en vanlig eluppvärmd villa kan man installera en värmepump som lätt kan spara ca 10000kWh/år vilket motsvarar ca 3-10 ton CO2 någonstans i kolvärlden, eller vid nästa bilköp välja en hybrid eller elbil, vilket sparar några ton CO2 per år. Samtidigt sparar man motsvarande pengar om man energieffektiviserar.
Bloggaren har naturligtvis inte flygit, han har tagit seden dit han komkt och kört omkring i en gammal folkabuss där han klottrat "Jag kör som polisen; en fram, sex i baksätet"
Flygskam är något mindre vetande som inte förstår helheten känner eller använder.
Som sagt senaste året har vi investerat 300 ton CO2-reduktioner via Trine. Har noll dåligt samvete – gör i övrigt allt regeringen vill, dvs elbil, solceller osv. Äger skog och mark som binder typ motsv 30 ton CO2 om året.
Och har dissat ”flygskam” som ursäkt för att folk bara inte har råd pga konjunktur och stopp för bostadsbankomaten.finns i något blogginlägg där jag visade sambandet konjunktur och bostadspriser och flygskam. När folk känner sig rika igen är flygskammen borta.
Det var ett skämt. God fortsättning på er.
Intressant att vissa tog inlägget om flygskam på (moraliskt) allvar.
Alltid jobbigt när man blir uppgraderad.. ha en bra resa!
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ang jet lag:
En del hävdar att melatonin doserad på rätt sätt och utan alkohol funkar bra för att undvika jet lag. Har provat och kommit fram till att det inte funkar för mig. Tror att det mest är placebo. Det bästa för mig är att bara låta kroppen sköta det hela och ta en power-nap när jag är sömnig. 5 minuter slummer räcker några timmar för mig, så förskjuter jag natten tills det är dags att gå och lägga mig i den nya tiden. Men det är förstås individuellt hur man reagerar, hur mycket sömn man behöver och när man måste sova. Gissar att personer med litet sömnbehov klarar omställningen lättare.
Tur att bloggarjäveln är en tanig herre. Det är dock inte fd chaffisen utan har normalt chaffisutseende vilket gör att flyga långt är en pina. Trots stor röv och stor mage är det avståndet mellan knäskål och höftled som gör resan till en pina. Å det avståndet går varken träna eller banta mindre.
Så en biljettuppgradering gör livet lite lättare ombord.
Nu för tiden har vissa flygbolag billigare alternativ till första klass som ger mer utrymme, typ någon decimeter extra för typ 30% påslag på priset. Plus att man kan fälla ryggstödet lite längre, vilket är bra för långa personer då man annars får nackstödet i ryggen och får sitta kutryggig hela vägen.
Är varken lång eller överviktig men brukar föredra platserna vid nödutgångarna vid vingarna, enda nackdel är inga handbagage under stolen framför.
Längst fram är också bra.
jag och min fru reste runt Tasmanien 1986 i en gammal Holden (Opel admiral?) som vi även sov i då den hade helsäte fram. Upptäckte många häftiga grottor som tex KingSalomon cave.. och den mörka sidan av Tas är att ingen av urbefolkningen fanns kvar då pga skottpengar 50år tidigare.
Jaha, så du ska besöka Yasmanien, fniss fniss.
https://www.joseflebovicgallery.com/pictures/medium/CL182-180.JPG?v=1486091774
Följer i dina fotspår – mot Doha i eftermiddag, men efter transfer ytterligare lite längre till Auckland. Ingen flygskam whatsoever. När folk har opponerat sig, så har jag bara säga att jag valt att inte ha några egna barn – så får de jämföra hur mycket snällare jag är per år rörande utsläpp. 😉 Ha det så gött "down under"!
Trevlig resa.
På nya Doha flygplats behövde man inte trägas för några år sedan.
När jag reste mycket i mitt förra jobb föredrog jag denna terminal framför Emirates efter den var färdigbyggd.
Jag var för övrigt där och installerade några maskiner när terminalen byggdes.
Om det finns tid för naturupplevelser, ta gärna en bild på en Tasmanian Devil!