Konjunkturvarningarna sker nu öppet i allt fler storbolags kvartalsrapporter. Lastbils-Volvo “kommer anpassa produktionen” för att möta en minskad orderingång på 21% jämfört med andra kvartalet förra året.
Göteborg. |
Göteborgs stolthet, Volvo Group, visade upp ett fint resultat för andra kvartalet, men lever på gamla ordrar. Man kommer nu dra ner produktioenn på grund av kraftigt vikande orderingång, och skriver i halvårsrapporten.
“Vår totala orderingång på lastbilar globalt var 21% lägre än under Q2 2018, med en förväntad låg nivå i Nordamerika och med en nedgång i Europa på 9% för medeltunga och tunga lastbilar. Vi kommer därför under loppet av det andra halvåret att anpassa produktionen.“
Exakt vad dessa anpassningar innebär återstår att se. Inte helt otippat kan vara att personal friställs, men minskningar av inhyrd personal sägs redan ha skett.
Volvo är som bekant inte det enda bolaget som påtalar den snabba konjunkturnedgången, utan detta är genomgående hos de svenska stora börsnoterade industriföretagen, och även en lång rad mindre bolag. Ovanpå detta har många stora bolag visat upp försämrad lönsamhet. Till och med Handelsbanken kom in sämre än väntat, på större kreditförluster än tidigare annonserat. Så i andra ändan betalar inte företag och hushåll sina skulder ens till de förmodade kvalitetsbanken Handelsbanken.
Börsen gick rejält back igår med ett ras i storbolagsindex OMXS30 på 1.99%.
Dagschart OMXS30. På väg mot dödskors om detta fortsätter. |
För det bredare OMXSPI var nedgånge 1.24% och det verkar vara tyst från de som viftade med sitt ego kring hur nära börsrekord index var.
Bland storbolag som lämnat besked om minskad orderingång och försvagad konjuktur hittas Alfa Laval, Atlas Copco, Husqvarna, Sandvik, SKF och nu även Volvo Group. Man ska komma ihåg att olika bolagsledningar är olika bra på att se sanningen i vitögat. En del bromsar i tid, medan andra gasar på rakt mot stupet i hopp om att det byggs en bro innan man når fram till kanten, eller ser inte stupet alls förblindade av sina vinster.
I det här läget är vinsterna ännu inte påverkade, men med varningarna för vikande efterfrågan framöver, så kommer det bli ett negativt tryck på lönsamheten om man nu inte kan hantera den genom anpassningar (dvs sparka folk).
41 kommentarer
Och när peak oil biter på allvar och fossil priser stiger mot himlen (eldrift är inte ett alternativ för merparten av antalet lastbilsleveranser) är detta bara en västanfläkt.
Peak oil kommer att bli en kapplöpning mellan elektrifiering och sjunkande oljetillgång. Det man lätt förbiser med Peak oil är hur långsamt produktionen beräknas sjunka de första åren efter produktionstoppen och hur snabbt övergången till eldrift går när den nått den nått den branta delen av s-kurvan. Om den branta delen på s-kurvan för elfordon inträffar före oljeproduktionstoppen kommer det att uppfattas som att det var efterfrågan som minskade, alltså "peak demand". Om istället den branta delen av s-kurvan kommer långt efter toppen får man en märkbar peak oil. Hade oljeproduktionstoppen varit 2005 så hade det sistnämnda scenariot inträffat. Världen hade inte hunnit elektrifiera fordonsflottan så snabbt som oljeproduktionen hade sjunkit efter några år. Men, som det ser ut nu så är världen mycket snabbt på väg mot elektrifiering av fordonsflottan. Min egen beräkning (en ren kurvpassning mot historiska data) pekar på 2027 som året då elbilarna når över 50% marknadsandel globalt. Därför är det scenariot nära överspelat idag. För att den tänkta geologiska oljeproduktionstoppen ska hinna få några skadliga konsekvenser måste den inträffa inom de närmaste åren, sedan är fönstret stängt.
Um.
1) 50% marknadsandel innebär 50% av alla nya personbilar det året. Tar 17 år till innan 50% av alla bilar är el
2) Personbilar är knappast största problemet med peak oil
3) Varifrån ska elen komma? Två hål i väggen?
Svar på 3) – Finland och Polen och när det blåser riktigt bra här?
Om vi utgår från datan som finns hos SPBI och 50% elbilar till 2027 så behövs det 43 TWh för att ersätta dom fossila bränslena och driva elbilar istället. Hela Ringhals producerade 30,1 TWh under 2018 och där ska vi dessutom stänga ner 2 reaktorer.
Då är frågan igen, var ska elen komma ifrån?
Du har lösningen precis framför dig. "Stäng inte Ringhals".
Det är dessutom den överlägset mest klimateffektiva åtgärden Sverige kan göra idag, så det är bara att fortsätta tjata om detta. Det är _nästan_ en majoritet i riksdagen för det, och om alternativet är katastrof så kommer Ringhals sättas igång igen.
@Joakim Ja, jo, men.. ondska osv. Alla vet att Tengil hänger på Ringhals, äter kött och tittar på herrfotboll. Var inte som Tengil.
Tengil är cool.
1) 50% marknadsandel innebär 50% av alla nya personbilar det året. Tar 17 år till innan 50% av alla bilar är el
Nja, det du beskriver är snarare tidpunkten när 50% av alla bilar som nått den genomsnittliga åldern för utskrotning ut är eldrivna. Det skulle då vara 2044. Emellertid är en konsekvens av s-kurvan med centrum på 2027 är att det år 2035 kommer att säljas lika stor andel icke-elbilar som det i år (2019) säljs elbilar, ungefär 3%. Andelen elbilar som del av det totala bilbeståndet år 2044 blir grovt förenklat arean under kurvan mellan 2027 och 2044. Eftersom kurvan då börjar på 50% och snabbt närmar sig asymptoten 100% inses att långt mer än 50% av fordonsparken kommer att utgöras av elbilar. Skulle bilförsäljningen växa med tiden så kommer effekten att bli ännu mer accentuerad.
@Yxan:
Om vi utgår från datan som finns hos SPBI och 50% elbilar till 2027 så behövs det 43 TWh för att ersätta dom fossila bränslena och driva elbilar istället. Hela Ringhals producerade 30,1 TWh under 2018 och där ska vi dessutom stänga ner 2 reaktorer.
Det finns en enkelt överslagsräkning som jag kom fram till för en sådär femton år sedan baserat på dåtida elbilar, men det stämmer lyckligtvis fortfarande hyfsat: 1 liter bensin = 2.5 kWh el. Verkningsgraden är redan inräknad i detta. 3 miljarder liter bensin per år = 7.5 TWh el. Dieselmotorer har högre verkningsgrad, framförallt i lastbilar som kan nå uppåt 45%. Eftersom jag inte vet hur mycket som förbrukas i personbilar resp lastbilar och andra fordon, kan jag inte göra annat än en grov bedömning att dieseln kan motsvara upp till 20 TWh el. Att stänga R1 och R2 är en sorglig felprioritering. Deras sammanlagt 12 TWh per år motsvarar enligt mitt resonemang nyss hälften av Sveriges användning av bensin och diesel.
När det gäller Volvo Lastvagnar så har dom väl redan dragit in nattskiftet i Göteborg?
Synd om Volvo drar ner , då det är ganska bra betalda jobb till många med endast gymnasieutbildning och även en hel del invandrare arbetar där och får en OK lön.
Ja cirka 32kSEK för en montör dagtid och om man är anställd av volvo. Sen kan man lägga till 5-6 tusen om man jobbar kväll eller helg (skifttillägg).
Är man anställd via bemanning kan det vara ännu högre.
Hyfsade löneförmåner också så det är absolut ingen dålig arbetsplats för dom med gymnasieutbildning (volvo anställer officiellt inte någon som inte har en gymnasieutbildning).
Sjuka är att de har rätt bedrövliga löner för ingenjörer osv (därav minst sagt svårigheter att rekrytera bra sådana i dagens teknik-distruptiva läge). De har till och med gjort det till en grej att försöka hävda att bra ingenjörer inte bryr sig om lön – var och en efter förmåga osv. När de så inte får in några vettiga ingenjörer skyller de (minst månadsvis) på att det inte existerar. Nåja.
Sen är det såklart kul för för de mindre kvalificerade rollerna att de får in en OK lön, men det är ganska sjukt att Volvo GBG klarat sig såhär länge trots denna helt sjukt verklighetsfrånvända management- och rekryteringstrategi.
@Linus: Nu jobbar typ 50% av alla jag känner som ingenjörer på Volvo (både cars och det andra). Lönespridningen är rätt stor faktiskt. Dom äldre ligger ganska lågt håller jag med om. Däremot känner jag flera som efter 5 års yrkeserfarenhet ligger på mellan 45-50kSEK utan att ha någon managerroll. Tycker inte det är jättedåligt. Volvo är en attraktiv arbetsplats så länge konjunkturen är bra.
Hört från konferensrummet: "Hoho, bilar som kör själv! *skrock* Det var la det dummaste. Titta på kraschen här på youtube! Hohoho, korkade Tesla!"
Ja, jo, jag vet att Volvo idag har fattat att det var de som var dumma. Man att de fattade det så sent beror enligt min gissning ganska ensidigt på oviljan att låta ingenjörer vara en del av företaget. Det är bisarrt att tro att en driven ingenjör ska gå igång på att via någon märklig enterprise-socialism dra sitt kollektiva strå för ägarna.
Men visst, dina anekdoter väger såklart tyngre än mina om 50% av dem du känner jobbar där. Talar vi dock electrical engineering i dagens läge är det där inga roliga löner efter 5 år. Enligt första inlägget (inget jag kan verifiera) är det fjuttiga 15-20% över den fysiskt medfödda kompetensen att montera.
Ja ingenjörer har länge varit ganska kass betalda på Volvo. För ca. 10 år sedan vet jag att en del unga ingenjörer gick från att jobba som tjänstemän till att jobba som montörer då det senare gav mer pengar i plånboken. Nu tjänar ingenjörerna istället ca. 20% mer än dom som jobbar skift som montörer så nu är det inte längre en vinst privatekonomiskt att gå från ingenjörsarbete till att jobba "på golvet".
Så skillnaden på att börja arbeta vid 20 års ålder, på golvet som montör och att först studera 4,5 år (med studieskulder istället för inkomst) börja arbeta vid 25 år är alltså 20% högre lön. Den senare stiger förvisso lönen med ca 50% under arbetslivet.
Räkna på det…
Det är inte tyska ingenjörer som Volvo vill locka över, de tjänar betydligt mer än svenska. Det är möjligen indiska en masse. Utom en och annan expert, men de påverkar inte lönestrukturen.
@Rickard, 5 år. Det var länge sedan man kom undan med 4.5 för civilingenjör (fusk-masterns tid är över).
Och ja, jag räknade själv på att en master i USA bara är sisådär 50% dyrare än en master i Sverige. Det förvånar nog många.
@Rickard: Tyska ingenjörer tjänar väl kanske mer idag netto tack vare SEKs utveckling. Vi ligger nog på ungefär samma lönenivå netto. Däremot är det mesta billigare i Tyskland vilket gör att köpkraften är högre bland dom tyska ingenjörerna.
Schweizarna däremot tar oss i både köpkraft och lönenivåer. För dom är det trevligt att semestra vid medelhavet. Något som är rätt dyrt för medelsvensson nu för tiden.
Det var samma sak när jag arbetade i DE och NL åren före finanskrisen. Sög rätt fett att som utsänd svensk ingenjör med 7 år bakom rodret på och ett påslag på 35% ändå bara precis matcha en nybakad tysk ingenjör. Iofs var denne snubben motsvarande vår Industriell ökenomi, själv är jag mera konkret så det förklarar såklart en del av disparansen.
@Rickard: Men innan finanskrisen var svenska inkomstskatter högre och lönerna var rätt låga. Dom senaste 10 åren har mycket förändrats i Sverige. Efter finanskrisen började t.o.m. fejkade långtidssjukrivna arbeta p.g.a. att dom ekonomiska incitamenten för arbete ökade.
Att du trots påslag på 35% ändå bara matchade en nyutexaminerad ingenjör i DE förvånar mig inte. Företagen vill ju självklart komma undan så billigt som möjligt. Du antog ju budet på +35%. Hade du vetat att du sålde dig billigt hade väl diskussionen inte tagit slut där?
Och angående Linus Jönssons inlägg, observera att det är ett mjukvaruföretag man vill bli och växa inon eldrift. Lönerna lär behöva öka rejält för elingenjörer.
De drar ju ner från höga nivåer. Konjukturkänsligt företag.
Gällande peak oil är Volvo tidigt ute med ellastbilar, självkörande lastbilen Vera osv. De kommer kunna kapitalisera på detta i framtiden.
Jepp, höga värderingar överlag och det vore väl inte dumt att få ner nivåerna ordentligt om man nu är sugen på att köpa? Ska vi säga 20-25% ner från dagens nivå kanske? Det hade suttit fint.
Notera även att bankerna börjar dra ner på sina utdelningar (Swedbank sänker sitt utdelningsmål till 50% av nettovinsten, Nordea kommer sannolikt sänka i höst), så nu börjar det buffras för sämre tider.
Men detta är knappast något oväntat, då den här nedgången i konjunkturen varit väntad i flera år nu.
Undrar vad Ingves hade gjort om värderingarna hade sjunkit med 20-25%.
Nu gjorde det ju det typ i December ju
@Goofy, han hade räknat in aktier i den modifierade KPI-korgen.
@Linus: LOL
Cornu – det blir inga sparkningar, det blir uppsägningar. Sparkning är endast för grova överträdelser och kräver ingen uppsägningstid. Men troligen handlar bullen om att inte förlänga bemanningskontrakt.
Sedan var väl detta inte oväntat eftersom vi ligger sent i konjunkturcykeln och just lastbilar brukar drabbas tidigt eftersom det är 100% B2B. Konsumentvaror som personbilar brukar drabbas först när kraschen är ett faktum.
Fascinerande att alla nu skriver "väntat" efter att ha tjatat om att börsen bara ska gå uppåt.
Fast har inte detta varit temat senaste fem åren eller så? Att det kommer en nedgång nån gång?
Det finns, hoppas jag, ingen som tror att börsen kommer slå ATH varje dag eller ens varje år. Inte alls konstigt med femårsperioder med negativ totalavkastning tex.
Cornu – jag tillhör dyterkvistarna och har aldrig skrivit här på bloggen att börsen bara skall öka. Sedan är inte stigande börs och lastbilstransporter riktigt samma sak eftersom lastbilstransporter i slutändan mycket hänger på privatkonsumtion av varor.
Nu släpptes en lägenhet till försäljning på Hisingen för 124 000 kr/kvm. Kanske blir en Volvo anställd som köper. 🙂
Var det inte VDn för Volvo som var ute för några dagar sedan och skrek om att de måste få importera superkompetenser för att de hade så mycket på gång?
Det var Volvo Cars som indirekt hotade att lämna Sverige om dom inte får importera superingenjörer, nu pratar vi om Volvo Lastvagnar.
Avanza varnade om att mina innehav där gått hästback. Dock poängterade de noga att de skulle sluta störa om det går -110%. Oklart om brytpunkten beror på en arkitekturell miss i en omodifierbar monolith eller om de tycker -110% är nivån då det inte är kul att håna längre.
Guld- och framförallt silveraktierna hade ännu en bra dag igår i Nordamerika. Guldaktieindex behöver stiga ca 200% för att nå nya ATH. Att silvret börjar vakna till liv antyder att vi går mot stigande inflation snarare än deflation, efter en deflationistisk impuls, men det är för tidigt att dra stora växlar än eftersom silvret är så pass nedtryckt och ej är i tydlig upptrend.
Kul att det går bra för Göteborg:
https://www.businessregiongoteborg.se/sv/kontext/fakta-statistik-2019-en-region-i-positiv-forandring
Göteborgarna borde vara glada om fordonsindustrin försvinner från staden med tanke på hur de röstar.
Framtiden för staden ligger i att istället bygga upp ett nytt framtidsinriktat näringslivskluster runt den nystartade jämställdhetsmyndigheten i Angered.