Tysken Hansjörg Gemmingen har nu kört 900 000 km med sin Tesla Model S P85. Det visar på livslängden och hållbarheten hos en elbil.
Teslor på laddning på Supercharger Rygge. |
Hansjörg Gemmingen har tidigare slagit rekord med sin Tesla Roadster, som gått 620 000 km, men har nu även nått rekordsträckan 900 000 km med en Tesla Model S P85, alltså en prestandaversion med mycket snabb acceleration.
Av dessa ska 380 000 km varit på det första äldre utförandet av batteriet, som sedan byttes med Teslas åttaåriga garanti. Det nya batteriet ska ha kört 520 000 km utan problem. Tesla har genom åren förbättrat batteritekniken och i synnerhet programvaran för batterihanteringen, så denna högre siffra är nog vad man kan vänta sig att minst klara av. Det är dock inte säkert att andra elbilar är i närheten av denna livslängd på batterierna, då Tesla är ledande inom batterihantering, och därtill har ett antal miljarder kilometer av uppkopplad rådata att analysera för att genomföra ytterligare mjukvaruförbättringar av hanteringen.
På Gemmingens Twitterkonto kan man följa en del av resorna, t ex upp till Nordkap mitt i vintern.
Teslas batterier har visat sig ha mycket lång livslängd, men Gemmingen har alltså bytt batterier en gång. Oavsett om det handlar om 380 000 km eller 520 000 km på ett batteripack så är det likväl bra betyg på batterierna.
Värt att notera är att i övrigt är bilen intakt och ska bara ha bytt vanliga slitagedelar som däck och bromsar. Elmotorerna är fortfarande i original, och har i princip varit servicefria.
För att köra sträckan krävs att man kör i snitt 70 km/h åtta timmar per dag i knappt fyra år. Och att man inte har ett liv.
Planen nu för Gemmingen är att nå en miljon kilometer.
Teslas garantivillkor för nya bilar idag hittar man här. Model S och X har åtta års garanti på batteri och drivlina med obegränsade mil, Model 3 åtta år eller 160 000 km och Model 3 Long Range åtta år eller 192 000 km. En Model S eller X behöver man alltså inte oroa sig över batteriet för under de första åtta åren, utan blir det strul bytes det gratis.
Vill du beställa en Tesla och få 1500 km gratis Supercharger kan du använda koden LARS35932 eller denna länk. Mitt bolag får då delta i lotteri på en Tesla Model Y eller Tesla Roadster, vilket vid vinst skulle tas upp som en intäkt i bolaget.
14 kommentarer
Här är en Cittra som gått 95000 mil. Bråkdelen av en kostnad jämfört med en elbil. https://www.youtube.com/watch?v=BoUaKdlX3RI&t=344s
Ägaren har nog haft närmare 600000:- bara i drivmedelskostnad plus inköpspris för bil samt service och reparationer. Billigare? kanske kanske inte.
Så fick vi en kompletterande förklaring till varför Tesla blir en allt vanligare taxibil i Stockholm. Det lär även vara så att el-taxibilar har en egen kö vid Arlanda. Om de även har det vid t.ex. Centralen känner jag inte till. Teslorna får därför fler körningar till och från Arlanda och rullar därför fler mil än andra taxibilar.
https://www.breakit.se/artikel/19898/har-hans-tesla-rullat-langst-i-sverige-kort-over-100-000-mil-om-tre-ar
Liten korrektion: Model S/X har mil-mässigt obegränsad garanti på drivlina (batteri+drive units), förutom 60 kWh-modellen som inte längre säljs. Står på sidan som artikeln länkar till.
Tack, korrigerat. Missade hur parenteserna satt.
Det var väl inget. Irv Gordon körde över 5 miljoner kilometer med sin Volvo! Bilen hade samma motor, växellåda och kraftöverföring hela tiden, och servades enligt Volvos instruktionsmanual.
https://volvop1800club.se/till-minne-av-irvin-irv-gordon/
Frågan är bara vem som vill tillbringa de timmarna i bil?
Irv gjorde dock två motorrenoveringar, den senare visade sig dock vara lite onödig, men Irv ville borra upp motorn till 2 liter, samt se till att bilen kunde överleva honom själv vilket den mycket riktigt gjorde.
Anekdoter… efter två teslor kan jag säga att företaget är absolut sämst i industrin när det kommer till tillförlitligthet. Min första model S p85dl var inne på service 8 gånger på 1 år. Min andra tesla model x p90dl var borta sammanlagt 6 månader på service i ett sträck. Kolla in teslaforum och läs inläggen om nya elmotorer (DU eller driveunits); för flera byts dessa efter några tusen mil, detta gäller särskilt prestandamodellerna. Att tro att tysken bil är normaltesla är helt galet fel. Jag är så djävla förbannad på tesla för deras arrogans och bottenkvalitet.
Låter trist. På Tesla Club Swedens forum hittar jag ordet "driveunits" två gånger år 2015 och där står det att de ersattes gratis. Sedan dess förekommer inte ordet, så de har tydligen skärpt till sig.
Sök på drivknutar, drivaxlar och vibrationer så kan du läsa om problemen.
Elon Musks Tesla Roadster är väl uppe i ca 1 miljard km utan att ens ladda batteriet.
Inga utsläpp i atmosfären heller.
Då räknar ni inte med all crap booster raketerna släppte ut på vägen upp.
Den mängden bränsle som gick åt kan nog kräva ett halvt Amazonas för att klimatkompensera.