“Sanningen är vad vi bestämmer att den är.”
Det som marknadsförts som en uppföljare till klassiska Das Boot är snarare att betrakta som en nyinspelning. Det är en modernare berättelse om alla de gråskalor som faktiskt förekommer i krig och tilltalar sannolikt en bredare publik en det råa koncentrerade originalet. Men egentligen handlar det om två helt separata berättelser i en och samma serie.
De två trailer som visas ovan illustrerar tydligt de två helt separata berättelserna.
Krig är aldrig svart-vitt. Det finns inte bara goda och onda, ena sidan och andra sidan, i ren kamp mot varandra, utan miljontals individer inblandade med sina egna öden och motiv. I verkligheten är det mer komplicerat, vilket nyinspelningen av Das Boot visar på.
Här blandas allt – halvövertygade nazister, yrkessoldater, knarkande tyskar1., knarkande kommunistiska motståndsmän, franska tyskar från Elsass Lothringen (“i Tyskland är jag fransk, vill jag vara tysk måste jag till Frankrike”), tysk soldat med judiskt barn, svart marknad, franska motståndsmän, franska kollaboratörer, tyska desertörer, tyska flyktingsmugglare, franska tyskavlönade arbetare, fransk polis som jobbar åt tyskarna, fransk kustbevakning som jobbar åt tyskarna, tyska landsförrädare, amerikanska obligationsfinansiärer av tyska återuppbyggnaden av krigsmakten innan kriget och så vidare. Alla beroende av varandra, om det så krävs en fiende för att motståndsmännen ska ha någon att kämpa mot, kosta vad det kosta vill i civilt lidande, eller för den delen alla de fransmän som fick lön för att vara anställda av tyskarna. Det är inte sidan A mot sidan B. Det är människor som tvingas välja eller oftast inte välja, och bara vill överleva.
Handlingen är uppdelad i både ute till havs och kring motståndsrörelsens agerande på land. Ingen av dem når samma intensitet och råhet som 80-talets två förlagor – tyska Das Boot och brittiska Secret Army (sv Hemliga armén – inte komediserien Allo, allo emliga armén). Samtidigt blir berättandet mer flytande, eftersom man kan hoppa mellan handlingarna – ett knep jag själv använder i många av mina böcker – men det sänker också intensiteten i särskilt ubåtsdelen.
Urprungliga Das Boot var en knytnäve i mellangärdet på många vis, inklusive den rena tristess vistelsen ombord på en ubåt innebar, avbrutet av kort och hastig dödsångest. Genom hoppandet i handlingen mellan de i princip helt frikopplade delarna av teveserien uppnår man inte detta i denna nyinspelning.
Serien är också ibland lite väl övertydlig, men när en av de mer sympatiska huvudpersonerna halvvägs in helt sonika avpolletteras höjde åtminstone jag på ögonbrynen.
Annars finns det nästan bara förlorare i teveserien och inga egentliga segrare. Som sig bör i krig.
Den ursprungligen rätt rika ensemblen av karaktärer reduceras i en takt som skulle göra GRRM och Game of Thrones stolt, och eftersom jag också gillar att ha ihjäl mina huvudpersoner kan jag bara nicka instämmande. Det är en modernare och mindre förutsägbar dramaturgi. I ursprungliga Das Boot dog inte huvudpersonerna förrän de sista minuterna.
Att det skulle handla om en fortsättning på klassiska Das Boot vänder jag mig mot. Endast La Rochelle är gemensamt, och tvärt om visar ubåtsdelen upp tydlig remake – inklusive ett hemligt specialuppdrag med likartat utfall.
Teveserien finns att skåda i sin helhet på SVT Play. Trots dess brister fann åtminstone jag den spännande och med cliffhangers blev det sträcktittande på två dagar, vilket ändå är ett gott betyg. Den tappade dock något mot slutet, men vid det laget var det ändå nödvändigt att se klart. Överlever ens någon denna dödsdans?
1. Det stolta Nazitysklands krigsmakt gick på knark. Det gjorde även de allierade i viss utsträckning. Hitler gick också på narkotika, även om de var utskrivna av hans läkare.
27 kommentarer
Jag tycker serien är bra och till och med riktigt bra, men långt ifrån så fängslande och ångestladdad som originalfilmen är. Jag tror inte tanken är den heller, utan att man försöker få till en serie som inom dramasegmentet kan tillskansa sig tittare både från den tidigare fancluben men även imon ett uppvaknat medelklasskikt. Det tror jag verkligen serien gör, men som sagt, den tillhandahåller inte i närheten så mycket ångest och avsky som originalfilmen ger. Dock skall serien ha extrapoäng för att den plockar lite detaljer (som inte stämmer med manus men finns med) från den oklippta versionen och väver vidare på i skapandet av den nya storyn. Skickligt!
Ja, som sagt, detta kan nå en betydligt bredare publik, och inte bara tilltala (manliga) MÖP:ar.
Jag har nog bara sett den långa oklippta versionen, så jag är osäker på vad du avser.
Ja det finns ju en directors cut som är den jag såg ett par gånger innan jag såg nån "uncut" version som var ännu mer Mastodontfilms-Mats än den de flesta sett.
Den ultralånga innehåller ju lite mer matnyttigt med t.ex ett farväl i La Rochelle där man ser en kvinna springa uppe på bunkervallen vid avlöp (direkt vinkning i serien då systern springer ikapp på kajen men missar sin bror) som ju tyder på en större bakgrundsstory än bara att man horat och supit iland….
Längesedan jag såg den, men tror inte det var en syster som var med i originalet utan snarare en fästmö – den som ubåtsman XX har på foto ombord och som innebär ett litet "jaha? vem är det? " när man ser den "vanliga" uncut-versionen. Är nog minst 10 år sedan jag såg filmen, men den populära "uncut"-versionen lämnar en del trådar oförklarade som den lååååånga versionen åtminstone börjar spinna på, om än lite ytligt.
Dessa trådar är lite omarbetade och blir grunden i den nya tv-versionen. Dock tycker jag – än så länge – att tv-versionen är lite väl ytlig gällande ombordlivet. Chiefen är ju inte det minsta hispig t.ex 😉
Tycker den är kanon. Kul att det är en dimension på land också. Tycker man kunde gjort lite påskägg genom att som i filmen alltid ha samma klipp när en fregatt passerar eller u-båten går i övervattensläge så vi som sett filmen kunde le lite för oss själva…
Ubåt filmad uppfirån när den bryter ytan var väl återanvänd flera gånger?
Tycker den är rätt ok men inte helt övertygad. Jag får inte den där obehagliga klaustrofobiska känslan när de ligger och lysnnar efter propeller ljud som man fick i originalet. O andra sidan så var det 38 (?) sen så man har ju blivit härdad genom åren.
This. Ångesten saknas. Originalet är ju bara så bra och obehaglig rätt igenom. Även idag.
Jag såg om originalet för några dagar sedan. Filmen håller än. Man kallsvettas och biter på naglarna. Finns på Netflix. Obligatorium för MÖPar, must see för övriga.
Råkade av en slump titta på TV-serien i en kvart, men blev uttråkad.
Kollade igenom hela serien och det blir ett nja. Påkostad rekvisita och miljöer men lite för mycket förutsägbara stereotyper. De kunde gott fått in den på två avsnitt mindre med fördel.
Jag skulle vija se "Pojkarna från Brasilien" (film 1978, bok Ira Levin), som TV-serie. Kan bli hur bra som helst att få följa en judisk nazistjägare som letar efter genetiska kopior av Hitler.
Eller Dead Zone (film 1983, bok Stephen King). En person som kan se in i framtiden om han håller personens hand, t.ex. en president som tänker starta ett kärnvapenkrig.
Bägge finns som film.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Boys_from_Brazil_(film)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Dead_Zone_(film)
Seg,utdragen… Tidvist chockerande , Gäspade mest efter 3 avsnitt på raken.Exploaterade ganska bra på originalet , men kommer inte att titta på resten. Överskattat. Lite konstigt att släppa en serie för " Das Boot" när originalet ( en 4 timmars helvetesskildring) är så mycket mer en kvalmig , klaustrofofisk berättelse om en besättning av tvångsrekryterade män som utövar tjänst för fosterlandet.
Nä, inte imponerad. Vi som har originalet i åminne, kommer nog inte riktigt överens med det lama tempot med övertydliga pekpinnar.
4:42 t.o.m.
Riktigt bra förutom vissa hjärndöda stereotypkaraktärer som direkt påminner om att det är en TV-serie från ett land som dubbar film.
När man släpper det är den kanon. Tankar:
De nämner korvetter som fiendeskepp, opererade de verkligen så långt ut till havs?
Vore det inte lättare att släppa Amerikanen mot Wrangel i typ Portugal istället för via den mesta stridszonen?
Hur funkar egentligen eldrörsluftvärn som dränkts i saltvatten?
O.s.v.
De brittiska korvetterna (Flower- och Castle-klasserna) var mycket sjövärdiga och hade transatlantisk räckvidd.
Alla kanoner på ubåtar (och i regel på fartyg överhuvudtaget) var konstruerade/modifierade för att tåla saltvatten.
Den nya Das Boot är ingenting mot originalfilmen som harallt,nervknäckande spänning,en närvaro som ger tittaren en känsla av att vara en i besättningen.
Foto och ljud i världsklass,regi och skådespelare detsamma.
Prochnow och Petersen gjorde sina livs roller och film för att tyvärr sedan mest göra tveksamma Hollywood-spektakelfilmer.
Har detta alla inkarnationer av filmen och directors-cut är den bästa versionen,den har ett obetalbart kommentarsspår med Prochnow,Petersen och utgåvans producent.
Skrattfest utlovas!
Den nya serien är är umbärlig,känns för mig spretig och ofokuserad,cashar in mera på en oförglömlig och klassisk film om krig,inte en krigsfilm.
Om den gamla inte funnits hade detta säkert varit magiskt. Erwin Leder som spöket går inte att efterapa….
Skulle aldrig se den serien på tv. Via SVT play kunde man spola bort allt som inte utspelades till havs. Perfekt.
Håller väl i stort med ovanstående uttryckta åsikter. Serien är mer mainstream än filmen Das Boot och faller i mina ögon in ganska väl i ungefär samma ram som "En liten fransk stad" som SvT visat flera säsonger av. Man får åtminstone en hygglig inblick i det Cornu beskriver, dvs att det inte fanns två entydiga sidor A och B som stod mot varandra utan för de flesta människor handlade det om att klara livet och vardagen.
Sen får man väl leva med dramaturgiska förenklingar som blir nödvändiga när man gör underhållning av den här typen. Som att fransmän involverade i motståndsrörelsen fritt kan åka in och ut ur stan med sin käcka lilla lastbil och att deras agent hos den tyske kommendanten fritt och när som helst kan hämtas för ett möte på tu man hand med sin kontaktperson tillika käresta.
Generellt uppskattar jag att man jobbat med språket och använder såväl tyska som franska på ett trovärdigt sätt – även om det känns extremt långsökt att tysk och fransk polis skulle kommunicera sinsemellan på engelska.
Kul dock att se Tom Wlaschiha i en annan roll än som Faceless Man 😉
Bu – tillrättalagt och mainstream. Särskilt efter avsnitt 2 när de går loss på att prata alldeles för mycket engelska. Som någon påpekade tidigare, det overkliga i att tysk och fransk polis skulle samverka på engelska under 1940-talet. Samma blunder som NRKs 'Kampen om tungvattnet' när de lät Niels Bohr och Heisenberg språka med varandra på engelska.
Ska man göra nya, dyra serier så sitter allt i detaljerna – se på Downton Abbey. Eller Wolfgang Petersens original.
Gällande det briljanta originalet – jag hade som ungdom turen att introduceras till Das Boot genom miniserieversionen som någon driftig VHS:at från kanal 1 på åttiotalet. Sex avsnitt á 50min. Någon ovan tror jag refererade till den som 'uncut'. Det blir dryga 300min njutning och mer djup i storyn än den ca 200min "korta" directors cut som de flesta refererar till.
Binge-titta på den istället. Finns på DVD sedan 2004. Alla tummar upp.
Vad som sällan belyses men som kanske anas då och då numera är den franska hållningen 1940-44. Marsalk Peitáns styre under Vichy-tiden var ett aktivt ställningstagande för Nazityskland, inte bara en förvaltning av ett franskt civilsamhälle.
Det finns ett filmklipp som sällan visas från 1943 när Hitler gör statsbesök i Paris, åker kortége i öppen bil med Marsalk Peitán genom Paris gator, med enorma folkmassor som glatt viftar med franska och nazityska flaggor. Som sagt klippet finns men visas sällan av naturliga skäl. Finns säkert de som blev utkommenderade med en flagga i handen, men inte till den mängden..
Vichy-Frankrike gjorde sig redo att ta sin plats i den nya världsordningen. Deltog aktivt i judeförföljelserna (Lyon, Marsielle tex.). Förhoppningen var väl att få några munsbitar av det brittiska kolonialväldet när allt var över och en förtrogen plats nära i 3e riket.
När de allierade tog kontrollen och de avhoppade fransmännen tog kontroll utropade de snabbt en ny fransk republik, allt för att distansera sig. Företag som jobbat nära Vichy/Nazityskland förstatligades, de värsta kollaboratörerna åkte dit. Peitán fick livstid (egentligen dödsstraff men hans lojalitet under WW1 räddade livhanken). Vichy-regeringen hade omlokaliserat till Tyskland som en "exilregering" i slutet av kriget och greps när jänkarna dundrade in i södra tyskland.
Minnena från kollaborationsåren är mycket, mycket ömma i Frankrike än idag. I takt med att yngre generationer kommer in i bilden har en bredare bild av det franska medlöperiet kommit idagen, att det var många många mer medlöpare än motståndsmän (men det var ju så även i andra länder som tex i Norge).
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Satt själv och tänkte det samma när jag tittade, att det var som två serier i en. Ett sätt att få en bredare publik, förstås. Men också att tittaren får slappna av från den ena delen just när allt var som mest spännande i den andra.
För mig är seriens utgång helt klart öppen för en fortsättning. Den var inte slut med sista avsnittet. Skulle gärna vilja mer.