Navigare necesse est. Vivere non est necesse.
Årets båtmässa i Svenska Mässan i Göteborg bjöd på ett ovanligt, förmodat unikt inslag, nämligen begagnade segelbåtar. Båtagenter hade särskilt blivit inbjudna för att fylla upp mässan och konstaterar i kommentarer till bloggen att priserna varit stabila sedan återhämtningen efter finanskrisen. Det väcker dock frågan om begagnatpriserna kommer hålla i sig när konjunkturen dippar den här vändan?
Båtagenter på Båtmässan. |
Tydligen ska det vara unikt att begagnade båtar alls ställs ut på Båtmässan i Göteborg, och enligt uppgifter till bloggen ska mässan specifikt vänt sig till några av de största svenska agenterna och bett dem ställa ut. Kanske var det dålig uppslutning av utställare i år? Eller så ligger detta i trenden att när bostadsbankomaten torkar ihop, så blir det populärt med begagnat?
Begagnade segelbåtar. En Benetau 37 (?) närmast kameran, sedan en Hallberg Rassy 32 (?) |
Finanskrisen innebar en stor kris för de svenska båtbyggarna, och Orustvarven har aldrig riktigt återhämtat sig. Hallberg-Rassy i Henån sades “gå bra”, även om årsproduktionen är hälften mot innan finanskrisen och marknaden hittas förstås i Tyskland, vilket också förändrat designen något. Mer konservativa Orustbåtfantaster rynkar förstås på näsan över detta.
Klassiska varvet Najad (eller var det Malö?) ska tydligen bara bygga två båtar till.
Hallberg Rassy 32 (?) årgång 2017. |
Självbilden för Orustseglarna kvarstår. Världens bästa båtar, förstås. Dubbelt så dyra som konkurrenterna. Eventuella hot från asiatiska tillverkare, som nu har nått samma kvalitet som de kontinentala europeiska båtbyggarna avfärdades förstås som rent nonsens. Alla andra båtar än begagnade Orustseglare är bara väntande totalhaverier var beskedet.
Likväl är de kontinentala segelbåtarnas specar sällan lika imponerande som en Hallberg-Rassy. Inte om man tittar på långseglande dimensioneringar som bränsletankar, septitankar och framför allt färskvattentankar. Det finns förstås en stor variation, men generellt kan man säga att en kontinentbåt har två hytter bak, medan en Hallberg Rassy har en hytt och enorma tankar och förvaring där den andre skulle hittats. Å andra sidan så byggs mycket kontinentbåtar för charter, där korta dagseglatser gäller och maximalt med bäddar, och är inte tänkta för långsegling. Det senare beror förstås på hur långt och hur stor crew. Missa för övrigt inte Lenas sammanställning av hennes världsomsegling, som skett både med en hederlig gammal Albin Vega, såväl som en Jenneau Sun Oddysey 37. Uppenbarligen går det att korsa Stilla Havet i en kontinentbåt, dvs inte en Orustbåt från Hallberg-Rassy.
Interiör totalrenoverad Najad. |
Priserna på begagnatmarknaden kraschade runt finanskrisen, men återhämtade sig något fram till 2011 uppger branschagenter till bloggen, och har sedan dess legat stabilt. Man noterar ett nytt intresse från en ny generation av 30-åringar, som tittar på dessa gamla fina Orustbåtar och hoppas väl få igenom ett generationsskifte.
Mycket personal från de nedlagda eller kollapsade varven uppges ha gått till renoveringsfirmorna och en topprenoverad Najad visades upp på mässan. Hallberg-Rassy har också sugit upp en del kompetens, medan de kämpande kollegorna helt enkelt saknar personal med rätt kompetens för att kunna bygga något i volym alls.
Interiör totalrenoverad Najad. |
Man kan ställa sig frågande till hur det blir nu med nästa konjunkturnedång. Hallberg-Rassys kunder hittas inte längre i Sverige i särskilt stor utsträckning, så en svensk kris kanske inte slår lika hårt denna gången.
Men hur blir det med begagnatmarknaden?
Totalrenoverad Najad. |
Samtidigt börjar ju 40-talisterna, som populariserade Orustseglarna att bli väl gamla, och man kan gissa att marknaden kommer få fler och fler båtar till salu på grund av generationsfrågan. Samtidigt torkar bostadsbankomaten ihop och konjunkturen faller i Sverige. Frågan blir då om begagnatmarknaden kan fortsätta vara stabil? Och om den inte är det, vad händer med renoveringsfirmorna?
Hur länge håller att segla är nödvändigt, all leva är inte nödvändigt när pengarna sinar?
Att det ställs ut begagnade båtar på Båtmässan får nog tas som ett tecken i tiden.
61 kommentarer
Funderade en gång för ett antal år sedan på båt men..
Det svenska vädret är sällan så som förra årets sommar och skulle mna ha två veckor över så kan man nästan ge sig på att vädret är 15-20 grader, växlande molnighet och lågtryck från brittiska öarna.
Sedan så skall det finnas plats både för vinterförvaring , hemma på ägorna för egen del, och bryggplats på sommaren. Förbaskat svårt om man inte vill åka 150 km först.
Så, segelbåt får vara för egen del.
Det finns HUR MÅNGA begagnade Albin Vega som helst på Blocket för mycket rimliga priser men det finns anlednignar enligt ovan
En enklare variant i Stockholms skärdgård är ju dock inte fel. Livet är relativt, vilket får många att utropa att Sverige är fantastiskt på sommaren. Relativt fantastiska platser är det förståss inte sant, men kommer man från svensk vinter och upplever injektionen av saknad d-vitamin tillsammans med ett helt land av nära sörjande är det förståss fantastiskt.
Det gamla skämtet är ju att slå sig i huvudet för att det är så skönt när man slutar. Men verkligheten per individ är stokastisk och relativ, och oavsett hur det står till med ironin är det faktiskt skönt att sluta slå sig i huvudet. Stockholms skärgård är på så vis både absolut överskattad och relativt underskattad. Är man nu sörjande är alltså en båt, en som flyter, en ganska bra ide.
Steve Jobs hälsar att det stavas så.
Men vilken båt är bäst ur preppersynvinkel? Zombies simmar väl inte? 😉
Köp en skonare så borde du komma undan med livet i behåll HAHAHAHahaa jag är här HELA veckan folks
Själv köt du snipa?
Eftersom jag gillar att konversera kör jag isbrytare. Det fungerar ofta som en, eh, isbrytare i sociala sammanhang.
Jag hade gissat på bogserbåt.
För att få hem 120-kg-mammorna vid kvart i tre? Nä, jag bor nedströms, så jag brukar flotta dem som timmerbrötar i Höje å bara.
Skulle personligen satsa på något med stålskrov för att stå emot brandfacklor 😉
Isbrytare ?
Sovjetiska ATOM-isbrytare ?
*S*
Bättre att guppa runt i en el-snippa.
Knappast. Sjön suger som bekant, så jag brukar guppa runt byxlös med vatten till naveln.
I vilka grumliga vatten (D)Raggar du ben ?
Malmökanalen mest, som dock endast till 0,1% utgörs av vatten. Den utgörs till 23% av papperslösas pass, 34% tomma Gortbatschow-flaskor, 13% mordvapen från diverse skjutningar, 12% elscootrar från Lime och Voi, samt 17,9% gamla Danne Stråhed-vinyler.
I Lårviken brukar man få napp!
Det var oväntat att Ben inte vill ha mogna damer som drar i trossen.
Båtpriserna torde sjunka om inte somrar som den senaste blir det nya normala. De kan förstås sjunka riktigt drastiskt om ekonomin går dåligt. Det förefaller inte heller jättetroligt att ungdomen vill betala stora pengar för fyrtiotalisternas gamla båtar. Invandrarna köper troligen inte heller båtar i någon högre grad, åtminstone inte stora segelbåtar, utan på sin höjd mindre motorbåtar. Exporten av gamla båtar är knappast heller jättestor.
40-talisternas gamla båtar är inte dyra. Man hittar lätt fina välutrustade båtar med nybytta motorer långt under vad bara en ny motor kostar.
Ja, men ändå verkar köplusten vara begränsad. Snart sagt varenda människa som har ett heltidsjobb skulle kunna köpa en hyfsat stor segelbåt från sjuttiotalet i gott skick. Motorns skick är förstås något mer osäker, men det går väl att hänga på en utombordare om en ny inombordare blir för dyr. Kanske även en rejäl elmotor?
Som sagt, det finns med i princip ny (och modern) motor för en spottstyver. Ska du ha en billig båt ska du köpa en i bra skick, renovera och köpa nya delar blir dyrt och du får aldrig tillbaka ens i närheten av vad du lagt när du säljer. Billigt nöje om man inte har krav på 25+ och sol för att åka ut.
Båtlivet idag skiljer sig från "hur det var innan". Då var båten en hobby som man använde nära på hela semestern, och var nöjd me det.
Idag ska lediga stunder på sommaren räcka till både båt och många andra intressen.
Min svärfar har försökt sälja sin båt i ett år dött,
Pappa har segelbåt och trenden är färre och färre ute säger han
När det är dax för upptagning av båt samt sjösättning inkl förberedande jobb på land syns 40 talister och 50 talister men avsaknad av många yngre
Förklaringen är tiden, och engagemanget
Säkert pengar, idag går bostad först
Så jag gissar att nymarkand tufft begagnad ok för de som är små prisvärda och faller lite i pris för de som har tid och råd
Då är ju frågan om folk inte vill hålla på med båtar öht, eller om man köpa nån billig båt att hyra ut för att finansiera sitt eget intresse.
Båtar är utkonkurrerade av utlandsresor. Min mamma växte upp i ett välbärgat hem och trots det så innebar semester segla eftersom det inte fanns ekonomi att åka världen runt varje semester. Idag har tom medelsvensson råd med den obligatoriska thailandsvändan, har man en ledig helg kan man ta en weekend i valfri europeisk stad istället för att åka ut med båten. Kvar blir de rena entusiasterna.
Det är dessutom betydligt enklare att ta med icke-entusiaster ut till sjöss i en motorbåt, nu när det finns allt färre med sjövana.
Om folk mot förmodan blir klimatmedvetna så kan båthobbyn få ett visst lyft. Å andra sidan kan bilsemestrar med elbil eller tågcharter till sydeuropa bli nya konkurrenter. Eldrivna+soldrivna motorbåtar kan också tänkas bli populära.
Bilsemester med elbilen som man sätter på biltransporttåget från Hamburg mot sydeuropa / Rivieran typ
Den stora flaskhalsen för tåg består fortfarande av att halva restiden är att ta sig förbi Danmark. Hade bara det kunnat hoppas förbi och Hamburg haft en bra anslutning västerut hade tågresa i Europa varit ett rimlig alternativ nästan oavsett var man ska i västeuropa.
Låt den globala uppvärmningen fortsätta så kommer det nog vara ganska enkelt att segla förbi Danmark. Bara himmelsberget som en liten kobbe som sticker upp.
Kanske därför som det där med utställning av begagnat gjordes. Testa marknaden. Vid en lågkonjunktur kanske vi får en skiktning: de som åker inom Sverige/Norden med husvagn/båt och de som åker med elbil utomlands. Allt förklätt med miljöargument.
Tilägg: OCH för att de yngre generationerna börjar stadga sig men har också intresset för diverse tinkering.
Millennials vill åka båt, men det är helt ointressant att äga en. Att hålla på och äga båtar kan pöbeln göra, och millennials ser sig antingen som överklass eller som egentligen-överklass-men-det-syns-inte-ännu. Att betala en slant för att slippa ta hand om båtar eller bondgårdar är inga problem.
Jag tror Ben halkade på ett ganska givet affärsupplägg för nuvarande och troligen(?) nästa generation.
Hitta gärna någon statistik med båtägande som en funktion av ålder.
Försökte sälja min fina 70-tals båt i höstas utan succé trots att jag begärde en tredjedel av vad jag köpte den för 2003. Oväntat nog var det flera som ville hyra den, så jag drog in halva priset i hyror. Men drömmen om en större båt fick jag lägga på hyllan, men jag har båtägandet betalt två år framåt iaf.
Många känner till hur mycket tid en större båt kan sluka. Smartare att hyra då.
Hur många är anställda i den svenska exklusivbåtstillverkningsbranschen?
Hur stor del av landets BNP står den för?
https://www.youtube.com/watch?v=mjKkdRwbAEs
Det finns ett antal konstruktioner som anses/skrivs om som bra. De håller iallafall utgångspriserna konstant efter 2009/10 sisådär och verkar säljas hyfsat snabbt oftast. Har väntat på att de ska dippa då 700' är rätt mycket pengar att lägga ut, men inte..
Sjuttiotalsbyggen fås för en spottstyver, nästan oavsett hur bra skick.
Intressant ämne. Äger själv ett Orustbygge (80talist med småbarn) och har aldrig varit mer nöjd över ett köp (troligen aldrig förlorat mer pengar på en "investering" heller haha).
Problemet är ju att båtar förfaller väldigt snabbt om de inte underhålls och kostnaden för att renovera upp en båt är enorm samtidigt som många båtar byggda 00-10 tal helt enkelt inte är byggda för att hålla särskilt länge utan större renoveringar. jag tror priset på begagnande båtar kommer pressas ned under närmaste 10 åren för att sedan öka igen när tillgången på fräsha båtar krymper kraftigt (i.e. 40 talisterna inte längre orkar underhålla sina orustbyggen).
Jag hade inte velat vara båtbyggare idag MEN jag tror däremot stenhårt på företagen som nishar sig mot renovering av äldre båtar och tillbehör till dessa. där kommer det garanterat finnas en fin marknad under lång tid framåt.
Även intresserad av att se vad som händer med uthyrningen. Vi har diskuterat det lite men känns samtidigt vanskligt. Inte värt att dra in säg 50-100k på en säsong om vi inte själva kan använda båten (vi är ute 5-6 veckor under semestern och sedan så många helger som hinns) och man vet ju inte heller hur mycket den slits. väldigt många känsliga system i en båt som är extremt dyra att byta ut och de slits orimligt mycket om de inte hanteras varsamt.
och gud förbjude att någon repar vår lackade teakinredning.
Men om du själv använder båten så mycket så torde du ju kunna skippa uthyrningen med gott samvete, kostnaden per dag blir ju låg.
Håller med om slitaget, man vet inte vad det är för gökar som hyr och vad de hittar på med motor och annat.
Vi hyrde ut vår båt veckovis i flera säsonger men slutade med det av precis de anledningarna du anger. Väldigt stort slitage plus mängder med puckade incidenter. Priset togs när jag upptäckte 15 missade samtal från en hyrestagare, ringde upp och följande konversation utspelades:
– VI SJUUUUNKER!!!
– Va?
– VI SJUUUUNKER!!! Det har kommit in en massa vatten i båten!
– Men har du smakat på vattnet? Är det saltvatten eller sötvatten?
– VA??? Det kam man väl inte göra, det är ju jätteäckligt…
– Smaka på vattnet NU, är det sötvatten så sjunker ni inte.
(hon tvingar sin gubbe att smaka på vattnet och konstaterar att det är sötvatten)
– Ja det är sötvatten…-
– OK, då har det läckt ut från vattentanken
– Så vi sjunker alltså inte?
– Nej. Men varför ringde ni mig om ni trodde att ni höll på att sjunka, ni borde ringt 112 eller sjöräddningen istället…
– Tänkte inte på det…
Efter den säsongen hyrde vi inte ut mer, inte värt besväret även om folk gladeligen betalar 20-25 000 per vecka 🙂
Påminde du dom om att mata kölsvinet sen?
Han hade för fullt upp med att låta dem smaka den niosvansade katten för det.
… indränkt med saltvatten ?
😉
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hyra ut båten skulle jag nog inte göra men folk har ju bara störe och större båtar. En Maxi68 räckte för 30 år sedan till en familj idag känns det som att sitta i en jolle med alla monster runt omkring en. Är båten inte minst 40 fot eller helst 50 fot så får det vara.
Bland det roligaste jag sett var en dansk i en hyrd 50-fotare som skulle segla genom Stegesund. Det gick lite svajigt och de flesta runt honom i kön som ofta bildas där var nog inte helt nöjda när han försökte fånga vind genom att kryssa lite lätt i sundet…
Vissa borde varken äga båt eller få hyra båt. Tyvärr tillhör jag den skaran som inte ska ha båt, det bor ingen skeppare i mig fast jag gillar att segla och har gjort det en del när jag var yngre.
Du kan ju skaffa en båt utan motor. Och ta det hela med ro! AHAHAHAHAHAH
Eller ta en språkkurs ombord… så att du lär dig språket FLYTANDE HIHIHIHIIHIH
Kanske fråga Chief k om det funkar
Folk är så extremt statusorienterade. Det är det enda det handlar om nuförtiden. Du skall ha störst båt, annars skäms du bara för att du är så misslyckad. Sjukt. Bara sunt att skippa båtlivet när det är så det ser ut. Skaffa en kajak istället.
Jag har lite svårt att förstå mig på båtmarknaden..
Fråga du säljare så säljer dom båtar utan problem, nu är dom ju visserligen säljare, men eftersom dom inte gått i konkurs så måste dom ju få ut lite båtar på marknade.
Båtskrotar är ett ganska så nytt fenomen och att båtar skrotats är det ju inte många som varit med om. Samtidigt så sker det ju nästan inget nytillskott av båtplatser.
Så min stilla fråga är, var tar båtarna vägen? För om det inte kommer några nya båtplatser, gamla båtar skrotas sällan ut, men det säljs fortfarande nya båtar…jag får inte ihop ekvationen.
Det kanske är norrmän som köper dom…. Ständigt dessa norrmän.
Tämligen mycket båtar står nog uppe på land – utomhus eller i gamla förråd/lador.
Har sommarstuga i norra Bohuslän och som sig då bör, till den en liten båt.
Har inget behov av någon jättebåt, just pga stugan alldeles vid havet, men är ändå ute mycket på sjön med den. Känslan är att det är precis lika mycket båtar nu som det var för 5-10-15 och 20 år sen. Varken mer eller mindre.
Möjligen att de har blivit större och dyrare. Framför allt Norrmännens. Vissa är sådana ”as” som man såg mycket sällan förr om åren. De har blivit vanligare nu bara sista åren.
Men egentligen bryr jag mig inte om båtmarknaden och har dålig koll på den, annat än till känslan av antalet över tid i Norra Bohuslän.
Tycker att det är svårt att säga huruvida priserna kollapsar eller kan hålla sig flytande. Klart är ju att om man har en någorlunda båt så fungerar ju utlandsmarknaden pga av den svaga kronan.
Någon talar om vansinnet kring att ha en båt i 4 veckor om året, och det stämmer bra tycker jag. Alltså att folk använder båten i 4 veckor. När jag är ute i slutet av augusti, så är jag allt som oftast helt ensam på det blå.
Rosätra båtvarv som bygger Linjett båtarna har i varje fall fullt upp,lång väntelista, så kvalitetsbyggen i mindre skala verkar fungera fint.
Skulle aldrig hyra ut min egen 34fots 80-talsbåt pga.slitage.
Känner flera som har andelsbåt i Sydeuropa i stället för att chansa på bra väder här hemma.
Hej
Var själv segelbåtsägare i tio+ år, hade tankar att segla långt.
Blev i stället befälhavare, rundade Kap Horn, bodde i en tvåa med badrum, serverades mat tre gånger om dagen och hade nöjet att manövrera 15.000 ton till och från kaj.
All underhåll stod dessutom redaren för…
Båt i familjen sen födsel. Första egna som 15 åring. Första inköpta för egna intjänade pengar som 19 åring. Sen har jag haft båt i 20 år efter det. Senaste 5 åren, dock varit utan. Trots att ekonomin egentligen varit bättre än någonsin tidigare.
Preppar dock för sämre tider. Både ekonomiskt, och förnödenhetsmässigt sen några år.
När kommer Tesla ut med en båt?
Dagens priser för 10 år gamla båtar är fullt rimliga om man jämför med vad man får, vad en ny båt kostar, vad utbytesmotorer etc kostar (motorbåtar).
70-tals båtar ökade under decennier i pris men dessa slumpas nu bort.
Europeiska båtar har ingenting att komma med jämfört med redan idag gamla Orustbyggen gällande kvalitet, dock är dom ofta modernare och smidigare, men dom kommer inte överleva gamla Najader eller HR i det långa loppet.
Båtmarknaden är komplex och att KUNNA båtar är avgörande för att förstå marknaden. Det går inte att jämföra med bilar eller bostäder.
Båtliv "De Luxe"…
https://www.blocket.se/ostergotland/Bruce_Roberts_50_Jordenruntbat_Motorseglare_79929406.htm?aw=1
Hej Bengt!