Tesla Model 3 är nu öppen för beställning för svenskar och övriga vänsterstyrda länder i EU även utan tidigare förbokning. Leverans blir redan i mars.
Tesla Model 3. |
Tesla har nu öppnat upp sin konfigurator för Model 3 för alla europeiska länder med vänsterstyrning, även för de som inte tidigare gjort en förbokning av bilen.
Enda som går att köpa är fortfarande den dyrare fyrhjulsdrivna modellen. Bakhjulsdriven bil lär kosta runt 50 000:- SEK mindre och det kortare 35-milsbatteriet lär också minska priset med 50 000:- när de blir tillgängliga längre fram.
Så länge kostar grundmodellen 659 380:-.
Prestandan är angiven till 530 km räckvidd enligt WLTP, topphastighet 233 km/h och 0-100 km/h på 4.8 s.
Grundmodell i solid svart, svarta fälgar och svart interiör med uppgraderad autopilot går på 714 380:- SEK, dvs grundutförande plus autopilot. Leasingkostnad 6 433:- SEK per månad som företagsleasing vid 2 000 mil per år och 10% kontantinsats. Har man likviditeten och gör en maximal första förhöjd leasing på 40% eller 282 080:- SEK blir leasingkostnaden 414:- SEK per månad. Räntan anges till 1.95%.
Mest spektakulärt är den korta leveranstiden med leverans redan i mars vid beställning just nu på dessa ej förbokade beställningar. Tesla producerar tydligen redan bilarna för EU och de är sannolikt redan på väg hit för att sedan distribueras ut till köpare.
Standard helsvart med maximal första förhöjd leasing. |
Det går även att beställa den dyrare Performance-versionen med maxfart på 250 km/h och 3.5 s på 0-100 km/h, eller lite snabbare än vanliga Model S 100D på 3.8 sekunder, men långsammare än SP100D på 2.7 sekunder.
Alla är dock inte intresserade av de dyrare fyrhjulsdrivna varianterna, och får då vänta till antagligen i sommar eller höst.
Gratis Supercharger ingår inte. Vill du istället köpa eller leasa en Model S eller Model X kan du få sex månaders gratis Supercharging om du använder denna länk vid köp. Gör du det får jag en kickback att få skicka upp en valfritt etsad glasbit i rymden någon gång i framtiden.
70 kommentarer
659 kkr för grundmodellen…! En vän till mig fick erbjudande om att köpa en.(föranmäld sedan länge) När hon såg priset blev hon tveksam och tittar istället på en Renault Zoe. Den första bilen från vanliga biltillverkare som är ett riktigt bra alternativ sett till pris och räckvidd! 😁
Såg en video där ett gäng bilingenjörer plockat isär en Tesla i smådelar. Domen blev att Tesla är dåliga bilbyggare. Dåliga i den aspekten att de använde 5 plåtbitar och tillhörande skruvar för att skapa ett hjulhus där "vanliga" bilbyggare använder 2. Finns utrymme för effektivisering med andra ord. Effektivisering som också leder till bättre priser.
@David: Du tänker på Monro när de plockade isär en tidig variant av Model 3. Du kan ju lyssna på vad han säger om Tesla och särskilt Model 3 här:
https://www.youtube.com/watch?v=aVnRQRdePp4.
Domen var alltså att skalet var dåligt på Model 3 men att bilen i övrigt såsom drivlina, batterier och teknik är överlägsen allt annat på marknaden.
Säkert Alex, Tesla är även väldigt krocksäkra. Men låt säga Davids vän till köpa en röd billig Elbil. Precis som jag, som får min röda Zoe om någon vecka.
Teslan kostar då: 660k plus 27k för röd färg.
Zoe som också har ratt och fyra hjul kostar 255k
Efter miljöbilspremie blir förhållandet 195k vs 627k. Viss skillnad på pris och bil.
@Nikals: I den Zoe du köper ingår inga batterier. Dessa måste du hyra för 600kr eller mer i månaden beroende på hur långt du kör. När du lägger till kostnaden för röd färg för att kunna jämföra med din röda Zoe så är det väl inte mer än rättvist att man till Zoen lägger till ny motor, större bagage, större plats till passagerare m.m. Du kommer då lätt landa på en dyrare bil än Model 3 eftersom det blir en helt specialbyggd Zoe. Alternativt så jämför man liknande bilar när man ska jämföra pris. Zoen är ju inte alls samma typ av bil som Model 3. Typ det enda gemensamt mellan dem är att de bägge har en elmotor och är röda. Din jämförelse är ungefär som att jämföra en röd Renault Clio för 135kkr med en röd BMW 3-serie för 600 kkr bara för att bägge har elmotor och är röda…
Ok, ta en röd Kia Niro då. Så faller dina argument platt. Ifall du nu tänker på miljön, så har säkert tid att vänta 3s till tills du når 100km/h. En bil har i regel 4 hjul och ratt, så jämförelsen är högst tillämplig för att åka ifrån A till B. Visst du har rätt, jag kommer leasa batterierna, mindre risk men kanske dyrare.
Låt säga Teslan kloster 60kr/mil och Zoen kostar under 30kr/mil.
Det är ju din argumentation som faller platt. Du envisas med att bara det är en röd elbil med 4 hjul och ratt så är det identiska produkter.
Snygg fin bil som visar på framtiden men ack så dyra..
Det blir att slita på den gamla fossilen ett bra tag till tyvärr
MvH D.B
Topphastighet och 0-100 km/h är inget som intresserar vanliga dödliga med normala inkomster; iaf inte efter 25 års ålder. Men för dom pengarna så riktar sig den här bilen inte till dessa grupper antar jag.
Ja, det märks när man skall på motorvägen och hamnar bakom någon. Även om det råkar vara en bil som klarar 0-100 på 10s så verkar föraren inte ha det på närmaste 5årsplan. Sen förväntar dom säkert att bilisterna på motorvägen skall gå ut i vänsterfilen så de kommer på puttrandes i 40km/h…
På blocket är det många som vill sälja sin köplats. Innebär den att man får någon fördel jämfört med de utan plats? Man verkar ju kunna beställa bil oavsett..
Jupp. Många trodde den skulle kosta som en Volvo.
Andra tänker att de ska vänta till bakhjulsdrift och tror de kan tjäna en hacka.
Volvo är ju också snordyra. Jag begriper inte hur xc60 kan vara Sveriges mest sålda bil. Det är ju närmast en lyxbil. Nya modellen kostar 425000 i "instegsmodell" – alltså lätt över en halv miljon med lite lull-lull. Jag begriper inte att folk har så mycket pengar.
Ang XC60 mfl så är det förmånsvärdet som styr. Pga den skyhöga marginalskatten så är det många som avstår löneökningen och använder utrymmet för tjänste/förmånsbil istället. Ännu bättre kalkyl om det är en gynnad miljöbil som Tesla.
Att som privatperson betala 500-700 tkr kontant är nog rätt ovanligt.
Vilka tror du köper dessa? DIDKs med akademisk utbildning, de drar in ca 75-100 kkr före skatt varje månad.
När räntorna går upp har de fortfarande råd med huslånen, utom möjligen i Tolholm.
DIDK? Har själv lång akademisk utbildning tycker ändå att det är vansinne att lägga mer än 20 kkr på en bil..
Zoe går att få ny för 165 990 kr nu. En bil för folket. Borde sänka andrahandsvärdet snart.
Har noterat att nästan alla bilfinanslösningar bygger på rörlig ränta. Framtida skuldfälla?
En Volvo 245 och dagens V60 är det rätt stor skillnad på samt mycket mer lagkrav och certifieringar som behövs idag.
Skulle man skala av alla säkerhetssystem och annan utrustning så att den rent tekniskt är på samma nivå så är säkert det omräknade priset ännu lägre då man blivit mycket bättre på att effektivisera tillverkningen idag.
@Dille Peka mig till var jag kan köpa en ny Zoe inklusive batteri för 165 990 kr så köper jag den direkt! Misstänker att du slirar med sanningen och anger dels priset för en Zoe utan batteri där man sedan måste hyra batteriet för 600-700:- eller mer och dessutom efter bonusen på 60kkr vilken är felaktigt när man anger priset man behöver betala på en ny bil.
@Axel Renaults officiella hemsida, men det är förstås efter bonus och utan batteri.
Ser ingen ekonomi i att köpa batteriet när månadshyran är så pass låg. Dessutom är jag tveksam till livslängden på batteriet.. Hur som helst är det inte många 10 000 lappar ifrån de flesta nya bensinbilar.
Varför är det fel att ange med bonusen? Är det något skumt kring den?
https://www.renault.se/bilar/kampanjer/zoe.html
Priset du betalar till Renault är inte efter bonus. Den får du eventuellt först efter 6 månader. Sedan är det rätt bedrägligt att skippa batterihyran eftersom det är en kostnad som inte går att komma undan utan att köpa till batteriet till bilen och då är det inte längre några 165 990 kr. Jag kan ju skaffa en Model 3 utan att behöva betala några pengar alls genom att leasa bilen. Det är ju en viss skillnad på 0:- jämfört med 165 990kr…
"Tesla Model 3 är nu öppen för beställning för svenskar och övriga vänsterstyrda länder" 😂 👍
Har du högerstyrd bil?
Ja, det är praktiskt när polisen stoppar en och bötfäller passageraren;)
Hmm, men Skatteverket verkar inte ha lagt till den ännu så man kan inte se förmånsvärdet. Har du någon uppskattning?
Har jag missat något, skulle inte Tesla Model 3 vara i prisklass ca 30-40 000 dollar? Denna bil är även med två hjulsdrift och det lilla batteriet en otroligt dyr bil, som de flesta vanliga svenssons tyvärr inte har ekonomi för.
Bara folk som är okunniga. Jag har hela tiden skrivit minst 550 och då för bakhjulsdrivet utan autopilot, noll tillval. Möjligt lilla batteriet kan nå 500.
Moms tillkommer utanför USA. 100000 för transport mm. Sedan är dollarn försvagad.
Kronan.
Är Tesla extradyra att transportera? Om Toyota tog 100000 kr för transport till Sverige skulle dom inte sälja mycket.
Citat från dig:
"06:55 Utifrån att jämföra svenska och amerikanska Model S på lager får man ungefär 11.11 i omräkningstal. Dock inte exakt samma utrustningsnivåer.
Givet ett omräkningstal på 11.11 kommer Tesla Model 3 kosta ca 390 000:- SEK i Sverige för standardmodellen och 490 000:- SEK för lång räckvidd, bägge i svart utan tillval."
Det är ju inte direkt valutaändrings-diffar.
"Det går än så länge bara att spekulera kring vad priset blir, men bloggens bedömning är från 550 000:- SEK och uppåt för versionen med lång räckvidd. Med alla tillval som fyrhjulsdrift, luftfjädrings, premiumpaket, inrednings- och färgtillval, autopilot och sportmodellen P, kan den nog landa på över 800 000:- SEK, dvs en liten bit under den billigaste Model S."
https://cornucopia.cornubot.se/2018/11/tesla-model-3-nu-i-sverige.html
Det kostar inte 100 000 att skeppa en bil över Atlanten. Säg 15000. Lägg på ytterligare 10-15000 för inrikes transport på båda sidor pölen.
En container kostar ca 10000, det går ungefär 1,25 bilar på en container.
Nu är bilfraktbåtarna lite dyrarr att bygga men i övrigt är det jäfmförbart map drift.
Däremot säljs priset av appleeffekten, dvs dyrt märke.
Där är dina 100000.
Snart är övriga tillverkare ikapp och de kan såklart hantverket som Tesla tex genom bla den där konsultrapporten försöker lära sig.
Importskatt.
Hur får du in 1.25 bilar i en container?
Likväl så stämmer formeln (USD*9+100000)*1.25 rätt bra.
Jag tror definitivt de hamnar under 500 utan 4wd, utan enhanced AP, lilla batteriet och utan premium interiör. En sådan bil blir lättare att jämföra med e-Niro och Kona och kommer behöva ligga runt 450k för att sälja bra. Laddningsnät, teknikförsprång och vill-ha-faktor blir då de stora skillnaderna. Man ska inte förringa just att det är en modern produkt med agil mjukvaruutveckling. Volvos infotainmentsystem var bland de bästa på marknaden när jag köpte V90 för tre år sen. Under de tre åren har jag inte fått en enda ny funktion i systemet, trots att det finns en "appstore".
Nu är ju inte Teslas infotainmentsystem perfekt. Ska blogga någon gång om detaljbrister hos Tesla, som man har fullt överseende med för helheten är så himla bra. Bristen i infotainmentsystemet är att den inte kan browsa låtar på telefonen, utan det måste göras på telefonen, vilket är olagligt under körning. Spotifyappen i Teslan kan dock browsa, förstås.
De flesta bristerna hos Model S är för övrigt åtgärdade hos Model 3. Eller rent av alla. Lär väl komma en uppdaterad Model S-interiör snart. Saknas t ex klädhängare, fack i rygg på framsätena, fack i dörrarna. Detta har införts på Model 3. Även X har fack i dörrarna, men inte i ryggarna.
Om det krävs går det såklart att få in en Tesla i en 20 fots container, men poängen är att footprint, och därmed ungefärlig fraktvolym är densamma fast. En båt som lastar 4000 containers lastar alltså 5000 Teslor, givetvis med lite annorlunda
Layout, bilbåtarna är överbyggda, typ bilfärja fast utan taxfree o dålig mat i restaurangen och fula/fulla passagerare. Lite dyrare är de pga överbyggnad, men de har inte lika kraftigt skrov då 1,25 Teslor väger betydligt mindre än genomsnittliga 20fots containern.
Och kan man köra en container full med plastmög över havet utan någon förlust så går det nog med Teslor.
Men absolut, frakt är en så pass hög kostnad av en vanlig bils pris att det lönar sig att montera regionalt (NAFTA, EU, Asien)
Mindre så viktigt för en Tesla.
Nu stoppar man in två bilar i en längre container, om man inte använder en LCC/ULCC. De står snett över varandra, den ene vinklad så framhjul över motorhuven på den andre.
Sedan slutmonteras de i Nederländerna för att både spara på tullkostnaderna och transportutrymmet.
Tesla ska bygga fabrik i EU framöver, men just nu gör man det i Kina. EU-fabrik lär kapa åtminstone 50000 på priset. Eller öka vinsten.
Det där skrev du ju i November 2018.
"Bara folk som är okunniga. Jag har hela tiden skrivit minst 550"
Då hade jag fel. 490 för lång räckvidd säger jag idag 550 för. De bilar som nu säljs är lång räckvidd plus fyrhjulsdrift.
Vad jag sagt "hela tiden" är uppenbarligen att den inte kommer kosta vare sig 35 000 USD eller 42 000 USD i Sverige.
Till de amerikanska priset skall först moms läggas på. Detta är 25% extra.
Därefter skall tull läggas på. Detta ger ytterligare 5-10% beroende på hur de importerar bilen.
Därefter kommer transporten.
Sedan har vi den svenska vagnskadeförsäkringen på ca 20 000:-.
Till detta tillkommer en del registreringsavgifter och andra mindre kostnader.
Tror man att man bara kan ta amerikanska priset gånger dollarkursen så visar man på att man inte har någon koll på hur det är att importera saker från USA.
Tack för svar! Jag läser din blogg dagligen och anser den vara den bästa i Sverige. Så jag är faktiskt medveten om att du har skrivit tidigare att Tesla Model 3 kostar i prisklassen som du nämner. Mitt påstående var inte till dig egentligen, utan retoriskt mot Tesla. Trodde från början innan jag läst vad du skrivit om Tesla Model 3 att bilen skulle bli en folk elbil med ett högt men ändå prisvärt pris för en vanlig Svensson. Nu är den väsentligt dyrare i mina ögon. Att det är en prima bil tvekar jag inte en sekund på, tror verkligen på elbilar efter ha läst din blogg. Tror dock själv för egen del mer på Hyundai Kona efter ha läst det i ett tidigare inlägg från dig, den ligger mer i min prisklass nivå.
Lilla batteriet blir definitivt lägre än 500k. De Model 3 som nu finns att beställa i Sverige är prisatta med lite drygt 12x priset i dollar. Lilla batteriet kommer kosta från 430k. 370k efter avdragen bonus.
#TESLAQ
Vad är kursen för margin call på Elon nu igen?
660 tusen, vliken folkbil! En e-golf får man för drygt 400 tusen. Iofs. också dyrt, men ändå.
Som jag skrev tidigare kostar sveriges mest sålda bil xc60 över 400k i grundutförande… Jag förstår inte hur vanligt folk har råd.
Läste om Mercedes E 300 de – under 600.000 kr. Ca 5 mils räckvidd på bara el och sedan rejäla prestanda när både diesel och el används.
Ska man ha en ren elbil så behöver batteriet vara stort och det kostar att tillverka (både miljö och pengar) men med en en bra laddhybrid kan man ha ett mycket mindre batteri och fortfarande genomföra +90% av transporterna på ren el om man bara har några mil till jobbet.
Batterierna på Tesla är ju enormt stora – jag gissar för att slippa räckviddsångest men det betyder ju att det går åt massa material och pengar för att tillverka dessa enorma batterier. För samma material/peng kan man ju tillverka 4-5 batterier till plugin-hybrider där över 90% av transporterna kan göras på ren el.
Jag gissar och tror att laddhybrider kommer att sälja mer än rena elbilar och vara lösningen. Kanske inte lika "kul" och "häftigt" som en ren elbil men mer rimligt och ekonomiskt.
Ge mig en mellanstor bil med en liten diesel-motor och 10-12 mil verklig räckvidd på bara el så slår jag till.
Då blir det givetvis inte lika låga och enklelt underhåll på bilen (2 drivlinor) men dagens dieselmotorer är ju extremt slitstarka. Inte ovanligt med bilar som rullar 40-50.000 mil om de sköts rätt.
En laddhybrid med bra räckvidd som rullar 20.000 mil kanske bara rullar 2000 mil med dieselmotorn och då blir underhåll och service inte så dyr.
Bromsar/hjulupphängnign osv är ju lika för båda sortens bilar.
Serie- eller parallellhybrid?
Long range versionen har 560km räckvidd enl WLTP nu
Hybriderna är en återvändsgränd. Det fanns ett behov för dem när batterierna hade för låg kapacitet och för högt pris men så ser det inte längre ut.
Att Mercedes håller fast vid det spåret är en mix av emissionskrav och att man har investerat massivt i dieselmotorutveckling och vill hålla det spåret vid liv så länge man kan – så man får pay-off. Fler traditionella biltillverkare står inför samma problematik, exempelvis Volkswagen och Volvo som gärna pratar elektrifiering och höga ambitioner (billiga elbilar kontra fullständig elektrifiering av modellprogrammet) men levererar lika mycket konkret som ormtjusaren på Kiviks marknad.
Det här kommer inte hålla. Marknaden kommer inte acceptera tramslösningar likt Mercedes hybridkombi med dromedarpuckel i bagageutrymmet för 600 000kr(!). Tesla, koreaner och kineser kommer att plocka massivt med marknadsandelar ju längre tid som går och de traditionella tillverkarna kommer att stå vid sarghörnet och undra vad det var som hände. Nya spelare kommer in, gamla åker ut. Det här är vad Clayton Christensen benämner Disruptive Technology – på riktigt.
Det andra dispruptiva är ju att branschen (och de som inte kör Tesla) ännu inte fattat det här med att Tesla är som en iPhone, som med varje mjukvaruuppdatering blir bättre och bättre. Bättre räckvidd, bättre accelleration, bättre bromsar, nya funktioner (automatisk höjning sänkning luftfjädring, automatiska vindrutetorkare, automatisk belysning är bara några exempel som tillkommit och inte fanns från början) bättre bättre bättre. Och detta automatiskt och gratis. Här är branschen helt akterseglade. Audi etc har helt missat genom att ha en massa reglage kvar i kabinen. Även om de säger att de ska uppdatera mjukvaran, så har de låst sig fysiskt. Tesla sätter allt på skärmen och har bara generella reglage runt ratten. Model 3 går ännu längre och där är det inte ens reglade för luftenvinklingen, backspeglarna etc, utan det är också helt i mjukvaran.
Instämmer helt!
Och medans övriga industrin samlas i små grupper och diskuterar diagnos på distans så har man i Teslan redan implementerat många av de funktioner för kommunikation och övervakning / analys som sedan tidigare mest funnits i flygindustrin för återkoppling från flygplan till flygoperatörens bas (ACARS).
Hur i hela världen skulle bromsarna kunna bli bättre av en mjukvaruuppdatering? Haha!
Väldokumenterat. Man förbättrade koden helt enkelt.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/06/tesla-model-3s-bromsproblem-atgardade.html
Får verkligen inte hoppas att Tesla är som iPhone med tanke på batteriproblem, böjproblem, antennproblem försämrad prestanda m.m. som Apple fått fixa.
@Elegant Bastard
Hybrider handlar inte om att hålla fast vid ett spår. Det handlar, som du också påpekar, om att uppfylla regler för avgasemissioner och att göra det på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt. Problemet är nämligen att tillgången på batterier är begränsad, och kommer att vara så under många år framöver, och att priset på batterier är högt. Genom att installera relativt små batteripaket som möjliggör några mils räckvidd på el uppfyller man utsläppskraven och ger sina kunder möjligheten att utföra en stor del av sitt dagliga transportbehov på el. Laddhybrider är inte heller speciellt tunga eller dyra. Det är elbilar som är tunga och dyra. Än så länge i alla fall.
Till skillnad från Tesla är Mercedes, Volkswagen och Volvo sedan länge lönsamma företag som lever på sin vinstmarginal. Fossilbränsledrivna bilar med eller utan hybridsystem är ekonomiskt lönsamma produkter som det finns efterfrågan på. Senast jag kollade bestod den globala personbilsförsäljningen till mer än 95% av fossilbränsledrivna bilar. Elbilar kommer utan tvekan att ta en allt större andel de närmaste åren. Jag tror att Mercedes, Volkswagen och Volvo ligger helt i fas med den framtida utvecklingen och kommer att kunna rampa upp produktionen av elbilar i den takt som behövs med avseende på efterfrågan och lönsamhet. Jag ser ingen anledning till varför Tesla, koreaner och kineser skulle plocka massivt med marknadsandelar. De europeiska biltillverkarna ligger väl så bra till inför framtiden.
Jag inser att jag börjar bli gammal.
Det du kallar förbättrad kod kallar jag buggfix, och det du kallar nya funktioner kallar jag en ofärdig produkt. (En av orsakerna till att jag ogillar agil programutveckling)
Distortionsfältet är värre än det var runt Church of S:t Jobs i hans glansdagar.
"Bättre bromsar" var alltså buggfix av något illa fungerande system som hade med bromsförmågan att göra. Bromsarna sitter fortfarande fast monterade på bilen och kan inte förbättras med mindre att en mekaniker ändrar på dem, yes?
@psevenson
Låt mig sammanfatta ditt inlägg:
Batterier är svåra att få tag i och dyra, därför är hybrider bättre än elbilar.
Europeiska biltillverkarna tjänar pengar och ligger bra till inför framtiden.
Samtidigt, i en annan del av verkligheten:
"Tesla Model 3 Sales = 32% of All Small + Midsize Luxury Car Sales in December (USA)"
https://cleantechnica.com/2019/01/04/tesla-model-3-sales-32-of-all-small-midsize-luxury-car-sales-in-december-usa/
@Elegant Bastard
Jag förstår inte vari motsättningen ligger, om det var något du ville påvisa?
I USA säljs det nånstans runt 17 miljoner personbilar per år (inklusive de populära pickuperna och suvarna). Tesla sålde drygt 120 000 bilar i USA och har alltså 0.7% av marknaden. Att en av Teslas unika produkter dominerar decemberförsäljningen i ett segment av små och medelstora lyxbilar må vara hänt, det är knappast något som amerikanska, japanska och europeiska biltillverkare har anledning att ligga sömnlösa över.
Huruvida hybrider är bättre än elbilar rent tekniskt vet jag inte, men visst har tillgången och kostnaden för batterier att göra med varför laddhybrider är mer lönsamma. Som jag påpekade tidigare; elbilar kommer så sakteliga att ta en allt större del av personbilsmarknaden och det ser ut som att biltillverkare som exempelvis Mercedes, Volkswagen och Volvo är väl förberedda för denna utveckling.
Köper hellre ett flygplan än en bil för 700 lök .
Tesla model 3 är inte så dyr per mil om man har den som tjänstebil.
Dessutom handlar allt inte om att åka billigt. Jag skulle gärna vilja ha autopilotfunktionen.
Om bilden är från Brunnsparken i Gbg så har ja suttit i just den bilen 🙂
Stämmer bra det.
Undar varför man vill ha glastak?
Fördelar: Tittar man inte på vägen så kan man se himlen.
Nackdelar: Högre tyngdpunkt och högre tjänstevikt. Men det är kanske fräsigt för barnen i baksätet. 2:a handsvärdet är troligen 0kr. Bättre då att få bilen i en fin färg om inte ser repig ut, d v s inte svart.
Förr eller senare blir det konkurrens och prispress på elbilsmarknaden också. Men det är kanske 8-10 år bort i tid. Först ska investeringarna göras och sedan ska 1500 dagars avskrivning förlöpa. Den som varit med ett tag minns när en mobiltelefon kostade 31 000:- att köpa och 21 kronor minuten att ringa i. Dock är det mer material som går in i en bil än en mobiltelefon så vi kanske inte kommer att se samma procentuella prisfall
Bilens primära funktion är att transportera personer och gods. Så avsaknaden av en hel- eller semikombilösning på Model 3 är en ”deal breaker” för min del.
För Model S var det avsaknaden av dragkrok och Model X kan inte ha takbox.
Varför låser sig Tesla hela tiden vid dessa ”darlings” som gör bilarna opraktiska i vardagen?
Det som många missar när dom tror att tesla kommer att dominera marknaden tack vare ett stort försprång glömmer en viktig faktor. Priset..Det är trots allt bara 15% av dom teslorna som rullar i Sverige idag som är privatägda. Och av ca 15000 elbilar i Sverige idag så är det ca 2000 teslor. Det tror jag kommer stå sig längre fram också efter företagsägarna har fyllt sin tjänstebilskvot osv. Kanske 1,5 miljoner elbilar så är ca 200000 tesla.